Sähköauto unelma

Anonyymi

Pakkaset tuli, niin sähköautojutut häipyi palstoilta, esimmäiset pakkaset taisi tehdä joillekin yllätyksen ajomatkojen pituudessa. Harmittaahan se, kun esitteet lupaavat vai pakkasten nipistävän ajomatkasta 10-15 prosenttia, mutta totuus pyörii 30-50 prosentin luokkassa.

99

1677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauto on statusta. Köyhillä alueilla toki on kova pelko, että luokkajako alkaa näkymään autoilussa vahvemmin. Varsinkin kiihdytyksessä, kun toisessa kiihtyy auto, mutta toisessa ainoastaan kuski haisevalla mölykotterollaan.

    • Anonyymi

      Aikansa sähköautokin kiihtyilee, kunnes on jostakin jonottamassa latauspaikkaa ja tällä säällä yllättävän nopeasti.

      • Anonyymi

        Lähes missä tahansa Suomessa löytyy tällä hetkellä ns. julkinen latauspaikka alle 40 kilometrin etäisyydeltä. Pääasiassa kuitenkin huomattavasti lähempää. Tästä poikkeuksena jotkut pohjoisen erämaa-alueet. Lisäksi lähes jokaisella sähköauton/hybridin omistajalla on oma latauspaikka. Ennusteen mukaan 2025 mennessä noita julkisia latauspaikkoja löytyy jo n. 15 kilometrin välein. Tämä siis keskimääräisesti.
        Nurmeksessakaan ei nykyäänkään matka keskeydy latausaseman puuttumisen vuoksi.
        Polttonestemittarit alkavat harveta samalla kun latauspisteitä lisätään.
        EU:ssa polttomoottoriautoja ei saa valmistaa ja myydä enää vajaat 10 vuotta.
        Sähkö ja ehkä vety valtaavat alaa kaikkialla.


    • Anonyymi

      Kaapeliorjaksi= "sähköauto"ei ole mitään halua tulla, vaikka sattuisi rahaa joskus olemaankin. Polttomoottoriautolla kun ajelee, niin sulla on oma voimalaitoa pellin alla, johon tankkailet joskus polttoainetta.

    • Anonyymi

      Tesla miellyttävä myös talvella! 🥰

      • Anonyymi

        Mieluummin ajelen AMG MERSULLA 😎 Päästöt ei kiinnosta ollenkaan😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin ajelen AMG MERSULLA 😎 Päästöt ei kiinnosta ollenkaan😁

        Et aja AMG romullasi montaakaan vuotta, et ainakaan yleisillä teillä.


    • Anonyymi

      Paljonko vähemmän sähköautosi kulkee kilometrejä talvipakkasessa kesäkeliin verrattuna yhdellä latauksella

      • Anonyymi

        Hybridit ajelee pensalla ja ovat kovin hiljaa sähköllä ajettavien matkojen pituuksista, tuskin kannattaa pakkasella edes akkuja ajaa tyhjäksi, etteivät hajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridit ajelee pensalla ja ovat kovin hiljaa sähköllä ajettavien matkojen pituuksista, tuskin kannattaa pakkasella edes akkuja ajaa tyhjäksi, etteivät hajoa.

        Vähänpä tiedät. Näissä on akkujen lämmitys ja nää on varustettu automatiikalla, joka estää akkuja purkautumasta liian tyhjäksi.
        Hybridit kulkevat sähköllä keskimäärin 45 kilsaa. Sitten mennään bensalla tai ladataan. Minä ajan yleensä koko viikon kauppareissut sähköllä. Pidemmille matkoille mennään pääasiassa bensalla.
        Seuraava autoni on täyssähkö. Revi siitä ja itke.


    • Anonyymi

      Teslani on niin älykäs 😇

      • Anonyymi

        Epäilemättä kuskiaan älykkäämpi.


    • Anonyymi

      Jos täyssähköauto olisi järkevä ratkaisu kuljetuspalveluihin näillä pitkillä välimatkoilla, niin kyllä taksitkin ottaisi ne käyttöön, mutta kun ei ole.

      • Anonyymi

        Kuule kun Joensuussakin yli puolet taksisedaneista on täyssähköjä.
        Ota nyt se pää jo pois sieltä perseestäs ja kato vähän ympärilles.


    • Anonyymi

      Kylmä talvi on sellainen säätila, joka tapahtuu maapallon syrjäisissä paikoissa muutamien kymmenien miljoonien ihmisten elämässä. Miljardien ihmisten elämään kylmä talvi taas ei kuulu. Miksi kehitystyötä ei tehdä paljoakaan kylmän talven varalle? Sitä voi jokainen nyt miettiä.

      Sähköautoihin on olemassa ratkaisuja kuten akun lämmittäminen joko itsensä avulla (hävikki pienempi kuin kylmänä käyttäminen) tai tavallisemmin lämmittimen avulla. Ilmalämpöpumppu taas käyttää hyväksi akun tuottamaa lämpöä ohjaamon lämmittämiseksi. Näitä nyt ei vain yleisesti laiteta sähköautoihin, koska kylmä talvi ei ole yleinen ongelma. Kuski voi myös käyttää järkeä. Jos ei halua ajaa talvivaatteet päällä, ohjaamoa pitää lämmittää enemmän ja silloin toimintamatka tietenkin pienenee. Onneksi jokainen voi säätää lämmityksen oman sietokyvyn rajoille tarpeen mukaan.

    • Anonyymi

      Toppapuku päälle pakkaskelillä kalliilla sähköautolla ajellessa, niin auton lämmityslaitetta ei tarvitse pitää isolla kuluttamassa virtaa, silloin pääsee vähän pidemmälle ennenkuin akku tyhjenee.

      • Anonyymi

        Pöljä. Ei sähköauto ole kylmä jos käyttäjä ei ole ihan torvi.


    • Anonyymi

      Joissakin sähköautoissa on jopa vetokoukku. Aggrekaattikärry perään ja muutama kanisteri polttoainetta mukaan niin voi pitää hytin lämpimänä.

    • Anonyymi

      Sähköauton kuskeilla on nyt hymy naamassa, kun sää lämpeni niin akut kestää vähän pidemmälle keikalle.

    • Anonyymi

      Sähköautolla kannattaa nyt käydä kauvempana oleville tutuille näyttäytymässä, sillä kohta taas pakastuu ja ajomatkat lyhenee melkein puolella.

    • Anonyymi

      Pariisin suurin taksifirma, jolla on käytössä Tesla Model 3 sähköautoja 37 kappaletta on pistänyt autot ajokieltoon tutkimusten ajaksi. Syynä kun auton piti jarruttaa, se alkoikin kiihdyttää ja 30 ihmistä loukkaantui sekä suojatietä ylittämään lähtenyt kuoli. Muitakin tapahtumia on, kun sähköauton kuljettaja on tahtomattaan joutunut matkustajaksi, mitähän näistä tulee, kun autot vanhenee.

      • Anonyymi

        Juttu on vuodelta 2021. Nyt on selvinnyt, että kuljettaja oli laittanut pirssinsä autopilotille. Se on ehdottomasti kiellettyä tiheän liikenteen alueilla.Kuljettajan sekoilu oli siis syynä tapahtuneeseen.


    • Anonyymi

      Ai tätäkö ne mainostaa, että Teslassa ei välttämättä tarvitse kuskia, mutta ei kerrota, että sähköauton korjaus on kalliinpää, kuin polttomoottoriauton.

      • Anonyymi

        Kalliinpää... hih. Sähköautojen ylläpito on paljon halvempaa kuin polttomoottorisen.


    • Anonyymi

      Tänään 30 astetta pakkasta, mutta yksikään Teslakuski ei uskalla kertoa, kuinka paljon täydellä akulla ajomatka lyhenee, verrattaessa kesäkeliin, kunnes akku on tyhjä.

      • Anonyymi

        Ajomatka lyhenee ko. tilanteessa max. n. 15%. Kokemusta on. Akku ei muuten tyhjene kokonaan. Kilometrejä on kohta 60000, enkä ole vielä koskaan jäänyt tielle. Ei mitään ongelmaa.


    • Anonyymi

      HÖPÖ höpö , Mariini sopi OnniBussi firman kaa et ne hinaa pikavuoronperäs letkana patterikaarat ettei maine kärsi.

    • Anonyymi

      Tesla ylivoimainen talviauto, hauska naureskella kun käryautoilijat yrittää savuavia kotteroitaan turhaan saada käyntiin 🤣

    • Anonyymi

      Patteriautokuski odottelee ensin latausvuoroa, eikä uskalla lähteä autosta, jottei kukaan vie paikkaa. Kunnes aloittaa latauksen, mutta kestää pitkään, kun patterautossa on lämmitys päällä, ettei kuski palellu. Sitten alkaa volttimittarin tuijottelu, että riittääkö virta seuraavalle latauspaikalle norkoilemaan vuoroa. Polttomoottoriautolla olisit jo perillä ja pienemmillä kuluilla, ehkä hermotkin kunnossa.

      • Anonyymi

        Tähän asti omalla pihallani ei ole vielä tarvinnut jonottaa 😄

        Tiesitkö, että lataan Teslaan 2 eurolla 500km. Kärykuskit saa sillä rahalla litran bensaa, millä pääsee peräti 10 km 🤣😁

        T teslisti


    • Anonyymi

      p.s Sähköautoissa ei ole volttimittaria 😄🤣😁

      • Anonyymi

        Mitä h...tiä sillä volttimittarilla tekee? Kojelaudasta/tietokonenäytöltä voi seurata jäljellä olevaa ajomatkaa. Se vastaa polttoainemittaria. Se muistuttaa hyvissä ajoin "tankkamisesta".
        Auto on kotona "narussa" yön ajan. Aamupäivällä lähden äidin luo Kajaaniin, käyn tekemässä hankintoja, hoitamassa äidin asioita ja lähden kotiin.
        Kotona totean ajaneeni n. 230 kilometriä. "Tankissa" on poweria vielä n. 230 kilometrin ajoon. Seuraavana päivänä käyn kylällä ja ajoa tulee 16 kilometriä. Sitä seuraavana aamuna on pikkupakkanen, ja päivän aikana käyn mm. Höljäkässä ja metsäpalstalla. Ajoa tulee n. 50 kilometriä. Pakkanen ei aiheuta minkäänlaista ongelmaa.
        Auto "naruun" yöksi.
        Aamulla akku on täynnä ja lähdetään käymään Joensuussa, Tikkamäellä. Käymme samalla reissulla pojan perheen luona. Ajoa tulee reilusti yli 300 kilometriä... No problem...
        Näin karmeaa on sähköautoilu. Jatkuvasti joudut miettimään minne voi lähteä, kun akku saattaa "tyhjentyä" jo melkein viidensadan kilometrin ajon jälkeen, ja "tankkauspaikkojen" väli saattaa olla kymmeniä kilometrejä.
        Voi, voi.
        Nuorempana, silloin alle kolmikymppisenä pisin yhden vuorokauden ajomatkani oli n. 1300 kilometriä. Pohjois-Norjasta silloiselle asuinpaikalleni Kiteelle, 1,6 litraisella bensa-autolla. Tankkausväli n. 450 km., koska tankin koko oli 38 litraa ja kulutus n. 7,5/100 km. Pohjoisessa ei bensaa saanut silloinkaan läheskään joka kylästä. Onneksi Muoniossa oli bensa-asema. Järjettömän pitkä ajo ja takuulla tuli rikottua kaikkia leposääntöjä.
        Nykyisin yleisimmät autolla tehdyt ajomatkat ovat 10-200 kilometriä päivässä. Alle 10 kilsan ajot teen pyörällä - sähköpyörällä. Pisimmilläkin autoreissuilla ajan nykyisin korkeintaan 5-600 kilometriä päivässä, mutta mieluiten paljon alle sen. 20 minuttia kestävä n. 80 % pikalataus tuossa 400 kilsan jälkeen. 400 kilsan ajo kestää n. 4,5-5 tuntia. Kyllä siinä jo perse kaipaa pientä verryttelyä.
        Elämä on vaikeaa, jos siitä sellaista tekee.


    • Anonyymi

      Onpa iso puute, jos ollaan pelkästään amppeerien varassa, milläs tiedät akun jännitteen.

      • Anonyymi

        Akun jännite ei ole oleellinen tieto sähköautossa.


    • Anonyymi

      Sen verran tärkeää tietoa, ellei patteriauton akussa ole jännitettä, niin hyppää taksiin, jos meinaat joutua töihin

      • Anonyymi

        Ei se sähköauto jänniteellä kulje, oleellinen tieto on se, paljonko akussa on virtaa. Kuten tuossa sanottiin, ei jännite ole kuskille oleellinen tieto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sähköauto jänniteellä kulje, oleellinen tieto on se, paljonko akussa on virtaa. Kuten tuossa sanottiin, ei jännite ole kuskille oleellinen tieto.

        Joo kuinka paljon on patterissa virtaa ja miten monta mailia, virralla pääsee.
        Patteriautosta kuuluu ääni, pitäis olla voimansiirrossa "rynnössä" enempi hampaita, että eteenpäin meno olis hiljaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sähköauto jänniteellä kulje, oleellinen tieto on se, paljonko akussa on virtaa. Kuten tuossa sanottiin, ei jännite ole kuskille oleellinen tieto.

        Lähes kaikissa moottoriajoneuvoissa on akku ja kun menet uusimaan vaikka ruohonleikkuiin akkua, en tarkoita Teslaa, niin kysytään monenko voltin järjestelmä on. Sen jälkeen neuvotellaan ampeerimääristä, mitä enemmän itroaa amppeereita, niin sen kalliinpi akku. Yleisimmin akut ovat 6,12 tai 24 volttisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikissa moottoriajoneuvoissa on akku ja kun menet uusimaan vaikka ruohonleikkuiin akkua, en tarkoita Teslaa, niin kysytään monenko voltin järjestelmä on. Sen jälkeen neuvotellaan ampeerimääristä, mitä enemmän itroaa amppeereita, niin sen kalliinpi akku. Yleisimmin akut ovat 6,12 tai 24 volttisia.

        Sähköautossa on kulkemisen kannalta yhdentekevää onko 400, 600 vai 900 voltin jännite. Vaikuttaa lähinnä latausnopeuteen.

        Virta ratkaisee kulkemisen, ei jännite.


      • Anonyymi

        Olet siis oikeastikin tollo..., no huh.


    • Anonyymi

      Tavan pistokkeesta, ellei ole sähköauton latausta varten rakennettua latauspistettä, tyhjän sähköauton akun lataaminen täyteen kestää yhdestä kahteen vuorokautta.

      • Anonyymi

        Jos on varaa ostaa Tesla, lienee varaa myös laittaa pihalle kunnon latauspiste. Kukaan ala tavan pistorasiasta lataamaan, se on kun kantaisi säkillä valoa pimeään.


    • Anonyymi

      Tesla, joka räjäytti internetin
      Tuomas Katainen olisi joutunut maksamaan sähköautonsa akkujen vaihdosta 20 000 euroa. Hän päätti mieluummin räjäyttää Teslansa videolla, joka leviää nyt maailmalla nopeasti. 💪💪

    • Anonyymi

      Räjäytyksen perusidea tosin vesitetty eli akku oli poistettu ilmeisesti paloturvallisuusmääräyksien takia. Tapauksesta myös selvisi, että akun vaihto ei olisi ollutkaan tarpeellista. Ei ole ensimmäinen kerta kun Tesla ylimitoittaa toimenpiteen rajusti. Onko syynä bisnes vai huoltajien huono koulutus.

      Minusta Suomen valtion pitäisi tukeavahvasti kaikkia täyssähköllä toimivia kulkuvälineitä. Täyssähkö on vielä testausvaiheessa ja jokainen käyttäjä toimii testaajana varsinkin Suomen talviolosuhteissa. Siitä pitäisi maksaa.

    • Anonyymi

      Sähköautointoa yritetään levittää liian positiivisilla tiedoilla. Esimerkkinä myynnin lisääntyminen on ilmoitttu jopa sata prosenttia jossakin liikkeessä, mutta kappalemäärä on kuitenkin vain 4. Edellisen vuoden myynti oli 2 autoa ja seuraavana vuotena 4 sähköautoa,autojen myyntimäärät olisi järkevämpiä ilmoittaa.

    • Anonyymi

      Kiinassa on romuttamokentät niin täynnä 5 vuotta vanhoja sähköautoja että siellä ollaan pulassa niiden kanssa. Romutus kun ei niin vain onnistukaan akkujen takia. Siellä kuluttajat ovat ymmärtäneet sen tosiasian että akkujen kunto ei tuossa iässä ole enää lähellekään uudenveroinen. Kun akkupakettien hinnat on täälläkin jopa luokkaa 40000 euroa, niin jokainen ymmärtää että tuon ikäisenä itse auto on käytännössä arvoton. Hullu täytyy olla jos tuonkin ikäisestä meinaa jotain maksaa takuun umpeuduttua. Takuuehtojakin on aivan ihmeellisiä esimerkiksi sähkövolkkareita täytyy ajaa joka päivä jos pakkasta yli 30 että takuu säilyy. Kyllä vihreys ja järki on vielä patteriautoissa silmänlumetta.

    • Anonyymi

      TESLALLA kertalatauksella 10 - 15 asteen pakkasessa, pääsee 32 poronkusemaa.

    • Anonyymi

      Taitaa sähköautojen kehitys olla tällä hetkessä samalla tasolla kuin polttomoottoriautojen 70 vuotta sitten. Toki ne lyhytikäiset männät oli normaalihintaisia varaosia verrattuna järjettömän hintaisiin akkupaketteihin sähköautoissa.

    • Anonyymi

      Polttomoottorit on juuri saatu kehitettyä lähes saastuttamattomiksi ja pienikulutuksiseksi, niin nyt jonkun Teslaherran sähköauto ideaa markkinoidaan rahan voimalla. Aika on muuttunut siitä, kun joidenkin automerkkien pakoputkesta tuprutti mustaa savua, siihen oli hyvä saada muutosta ja sehän tuli. Polttomoottoreihin on tehneet niin suuria muutoksia, että saastuneessa kaupungissa ajaessa pakoputkesta tulee puhtaanpaa ilmaa, kuin mitä moottori on imenyt sisäänsä. Akkujen valmistus sähköautoihin ja niiden jälkikäsittely ongelmajätteenä saastuttaa enemmän, kuin suuri osa polttomoottoriautoista kymmenien tuhansien kilometrien ajon aikana.

    • Anonyymi

      Joensuusta sähkökäyttöisellä taksilla Nurmekseen kyytiä tuonut oli kokenut yllätyksen. Pakkasessa paluumatkalle ei akuissa virtaa riittänytkään, vaan Nurmeksesta piti etsiä latauspaikka, että pääsee takaisin Joensuuhun. Eipä taida sähköautot tehdä valloitusta taksirintamalla, näillä pitkien ajomatkojen alueilla.

      • Anonyymi

        Pitäs patteriautossa olla "virta wepasto" ettei virta loppuisi kesken matkan.


    • Anonyymi

      Varmaan polttomoottorikäyttöinen generaattori takakonttiin, joka jyskyttää virtaa akkuun ajon aikana, mutta onko se sitten enää täyssähköauto.

    • Anonyymi

      Onnettomia vehkeitä nämä sähköautot, ei mene kauvan, kun kansa viisastuu ja unohtaa tämän villityksen ja alkaa odottelemaan seuraavaa vaihtoehtoa turvallisen polttomoottoriauton ratin takana.

    • Anonyymi

      Tosi on kop kop kop.

    • Anonyymi

      Säät ovat vähän lauhtumassa, pääseepähän patteriautolla taas vähän pidemmälle.

    • Anonyymi

      Sähköautoilijoille pitäisi olla jaossa sellainen kalenteri, kuinka paljon kyseisellä autolla pystyy ajamaan milläkin ulkolämpötilalla kilometrejä. Varmaan moni on jo tehnyt itse, kun on joutunut odottelemaan pakkasessa hinuria.

    • Anonyymi

      Tiedän tyypin, ajaa savuttavalla tojolla, joka syö bensaa 12 litraa sadalla ja öljyä yhtä paljon 🤣 Kuskia hintataan autoineen millon mistäkin pois.

      Tätä se avohoita valitettavasti tekee! 🤨

    • Anonyymi

      Säätiedoitus on luvannut viikon puolivälin jälkeen säätilan tilapäisesti lämpenevän huomattavasti. Patteriautoilijoille hyvä tieto, koska saattavat ilman lämmettyä päästä Joensuussa käymään jopa vain yhdellä ylimääräisellä latauksella.

    • Anonyymi

      Hybridillähän ei pääse edes Juukaan, kun pensa alkaa palamaan.

    • Anonyymi

      Hybriautollahan pääsee sähkön voimalla noin 40 kilometriä, jos työmatka, tai kauppareissu on sen alle, niin varmaan käyttökelpoinen vempele vain siihen.

    • Anonyymi

      Suomen Posti on haksahtanut sähköautoihin, hankkineet jopa pieniä täys-sähkö kuorma-autoja kuljetuksiin. Akku näissä kuorma-autoissa painaa 2500 kiloa ja ajomatka hyvissä olosuhteissa täydellä akulla n 200 kilometriä, pitääpä reitit valita tarkkaan, että tukikohtaan takaisin pääsee.

    • Anonyymi

      #LATAUSRAIVOA
      Tapahtui juuri äsken Vantaan Vapaalan Lidlillä. Kia Taksi Yango latasi, kuski istuu autossa. Vieressä lataa toinen Kia hitaammasta johdosta samalla laturilla. Latasin itse toisesta pömpelistä ja kävin kaupassa. Kun tulin 15 min päästä takaisin, oli toisen Kian (ei taksi) kuski tullut paikalle ja nää veijarit tappeli ja töni toisiaan. Pääsim autoni luo niin tää taksikuski soitti tosiaan ilmeisesti hätäkeskukseen ja puhui että "this gyu hit me". Sit se toinen huusi sille taksikuskille että oot ladannut jo toisen tunnin ja kytkenyt hänen latauksen pois. Meno ilmaisilla latureilla alkaa villiintymään kun taksit ilmestyy paikalle. Meno on kohta kuin Rautatientorin taksitolpalla kun jo nyrkit viuhuu. Mitä mieltä näistä "ammattiautoilijoista" jotka käyttävät ilmaisia latureita vasten käyttöehtoja ja sikailevat? Onko takseilla moraalisesti oikein ladata asiakkaille tarkoitetuista latureista käyttämättä firman palveluita (oletan ettei käyttänyt) ?

      Itse valitsen kyllä jatkossa maksulliset laturit, toi alkaa olla jo aika surullista ja tosi noloa ämpäreiden perässä juoksemista.

      • Anonyymi

        On menny malliinsa.


    • Anonyymi

      Onnelliset polttomoottoriauton omistajat ajavat vain tankkauspaikalle joita riittää ja parin minutin päästä matka jatkuu täydellä tankilla.

    • Anonyymi

      Sähköllä lataaminen kallistuu sitä mukaan kun sähköautoja otetaan enemmän käyttöön. Eiköhän valtio keksi veron myös kotilataukseen ja todisteeksi riittää sähköauton omistaminen. Lopulta tulee kalliit kilometrit ja lastentaudit päälle.

      • Anonyymi

        Sulla ne taudit edenneet jo aivoihin? 😵😁


    • Anonyymi

      Ranskassa on ruvettu valmistamaan varavoimakärrejä pitkiä matkoja varten sähköautojen perään, on varmaan kiva peruuteella moista yhdistelmää.

    • Anonyymi

      Teslani kulkee hyvin

      T teslisti😇

    • Anonyymi

      Käytettyjen sähköautojen ostajat kusessa, kun tuleva akkuremontti saattaa maksaa jopa 15.000- 25.000 euroo pahimmillaan, eli auton hinta tuplaantuu.

    • Anonyymi

      Sähköautoilijoille alkaa arvaamattomat ajokelit talven tultua, kun ei yhtää tiedä, kuinka pitkän matkaa akun virta riittää, kun alkaa pari- kolmekymmentä astetta olla pakkasta. Teslankin 600 kilon akkukuorma auton pohjassa antaa kyllä tukevan otteen tiehen, mutta siihen vielä matkustajat kyytiin, niin kyllä jousitukselta ja vaimentimilta kysytään kestävyyttä.

    • Anonyymi

      Todellakaan moni ei tiedä, että esimerkiksi viidelle hengelle rakennettu Tesla 3LR auton kantavuus on vain 295 kiloa, niin kuljettajan lisäksi aikuisia voi ottaakin kyytiin vain kolme ihmistä. Pistääkin miettimään näiden autojen turvallisuus, koska painavan akkukuorman vuoksi auto pyritään tekemään lähes kokonaan alumiinistä, että saataisiin edes jonkun verran kantavuutta.

    • Anonyymi

      Ennusteen mukaan tulevana talvena sähköautolla ajokustannukset 100 kilometriä kohden tulee olemaan kotilatauksella 17.5 euroa, ellei isompia muutoksia ole tulossa. Tämähän tietää sitä, että polttomoottoriautolla matkanteko on halvempaa.

    • Anonyymi

      Näin paljon sähköauton lataaminen maksaa tulevana talvena
      Sadan kilometrin kustannus saattaa lähennellä ensi talvena jopa 20 euroa sähköautoa kotona lataavalle. Se ei ole enää halpaa.


      Viime aikoina sähköautoilun kustannukset ovat heilahdelleet ainakin pörssisähköä käyttäville reilusti. Tulevana talvena sähköautollakin ajaminen maksaa monelle reilusti yli 10 euroa jokaista 100 kilometriä kohden.

      Itse asiassa tulevana talvena 17,5 euroa / 100 kilometriä voi olla realistinen energiakustannus sähköautolla – ja tämä siis kotona lataamalla.

      Hintoja on nostettu myös julkisilla latausasemilla. Helen ilmoitti tuntuvasta, jopa 50 prosentin, korotuksesta. Esimerkiksi K-Lataus tyytyi nostamaan hintojaan jopa yllättävän vähän, vaikka peruslataus on siellä jatkossakin Helenin pisteitä kalliimpaa.

      Näillä asemilla peruslataus saattaakin olla jossain tilanteissa jopa kotona lataamista halvempaa. Harvalle kuitenkaan sopii päivärutiineihin tunteja kestävä auton seisotus siellä, mistä tuollainen laturi sattuu löytymään.

    • Anonyymi

      Mitä maksaa?
      Iltalehti uutisoi maanantaina 3.10. sähkön kuluttajahintojen ennusteesta. Uutisen mukaan sähkön kuluttajahinnat saattavat nousta vuoden vaihteessa jopa 50 senttiin kilowattitunnilta.

      Talvella myös sähköauton kulutus kohoaa korkeammaksi auton ja akkujen lämmittämisestä johtuen – myös vierintävastus saattaa nousta, mikäli joutuu ajamaan lumi- tai sohjopöperössä.

      Tietenkin ajon aikaista kulutusta saa laskettua lämmittämällä auton etukäteen. Tämä auttaa toimintamatkan suhteen, mutta suunnilleen sama määrä sähköä kuluu silti – se vain käytetään osin ennen liikkeelle lähtemistä.

      Osa suurista, ja ehkä erityisesti polttomoottoriauton ja sähköauton kompromissina kiireessä valmistetuista, sähköautoista kuluttaa helposti jopa keskimäärin 35 kilowattituntia 100 kilometriä kohden tietyllä ajoprofiililla kylmässä kelissä.

      Mainittu 35 kWh/100 km -kulutus tarkoittaa sähkön hinnalla 50 snt/kWh varsin yksinkertaisella matematiikalla sadan kilometrin ajon energiakustannukseksi 17,5 euroa.

      Toisaalta monella saattaa olla kiinteä sopimus selvästi halvemmalla hinnalla. Pörssisähköllä lataavat pyrkivät varmaan sijoittamaan lataamisensa halvimpaan aikaan. Tuo korkea hinta kohtaa vain tiettyjä sähköautoilijoita.

      Esimerkiksi vanhalla noin 6 snt/kWh sähkösopimuksella jopa samanlaisella korkealla kulutuksella ajaa energiahinnalla 2,1 euroa / 100 km.

      Tietyissä tilanteissa on hyvin mahdollista päästä leudossa talvikelissäkin alle 20 kWh / 100 km kulutukseen sähköautolla. Edellä mainitulla halvalla sähkösopimuksella tällä kulutuksella päästään energiakustannukseen 1,2 euroa / 100 km. Se on naurettavan halpaa kaikkiin muihin vaihtoehtoihin verrattuna.

      Aihe ei siis suinkaan ole täysin yksiselitteinen, vaan puhtaasti yksilöllinen. Suurin osa osunee kuitenkin tälle 1,2 - 17,5 euron välille 100 kilometriä kohden.

    • Anonyymi

      Kuinka paljon maksaa sähkö- ja hybridiautojen akkujen uusiminen? Alan insinöörit lyövät nyt eurot pöytään

      Akkujen hinnatkin vaihtelevat alle 10 000 eurosta 35 000 euroon.

    • Anonyymi

      Miksi jankaatte, tosiasia on, että pian kaikki kuitenkin ajatte sähköllä. Haluatte tai ette.

      • Anonyymi

        Sellaista herraa ei tule, että vielä 30 vuoden päästäkin ei ajettaisi polttomoottoriautolla. Saattaa olla, että polttomoottoriautot pelastaa vielä tulevaisuudessa yhteiskunnan toimivuuden, kun sähkökaapelit on tuhannen paskana kuten Ukrainassa.


    • Anonyymi

      Omakotitalon hinta pistää patteriauton hankintaan, jolla ajaminen kallistuu päivä päivältä, toivotaan kumminkin, ettei sähkökatkot ole vuorokausien mittaisia.

    • Anonyymi

      Fossiiliset autot ja ylipäätään moista kulutus on silkkaa hulluutta. Ihmiset ei näytä ymmärtävän, että ei niitä loputtomiin riitä!

      Tuhnutellaan pakoputket savua käryttäen kmuina miehinä -ja naisina.

      Ei ymmärretä tai ei haluta ymmärtää etta samalla maailma tuhoutuu!

    • Anonyymi

      Menkää saarnaamaan liikenteen päästöistä Kuubaan, jossa ajetaan vielä 50-60 luvun autoilla. Suomessa ollaan niin pyhäkoululaisia näissä asoissa, että kiristetään vielä entisestään päästömääräyksiä, vaikka nykyisistä polttomoottoriauton pakoputkesta tulee enää vesihöyryä. Suomen autokannan päästöt on kuin itikan virtsa Itämeressä, mieluimmin tartuttava tehtaiden päästöihin.

    • Anonyymi

      Juuri näin ja piipertäjien touhuissa puuttuu käytännön tieto, lieneekö kellään autoakaan, huudellaan vain ohjeita Helsingissä kerrostalon parvekkeelta.

    • Anonyymi

      Teslalla miellyttävä ajella 🥰

    • Anonyymi

      Sähköjohtimet vain tykkää kylmästä, vähentää vastusta. Toisin on löyhkäävällä pärinäpömpelillä.

    • Anonyymi

      Kuinkahan tämä alumiinikärri Teslakin muuttaa kokoaan kesän ja talven aikana, alumiinihan laajenee ja supistuu lämpötilan mukaan.

    • Anonyymi

      Taitaa näille alumiinista tehdyille autoille käydä kolarissa samoin kuin tyhjäksi juodulle oluttölkille palautuskoneessa.

    • Anonyymi

      Toivottavasti Teslat varjeltuvat kolareilta, koska kuulema korjauskustannukset ovat niin kalliita, että vakuutusmaksutkin ovat korkeampia kuin perinteisillä autoilla

    • Anonyymi

      Seuraavilla pakkasilla voi sähköautosta olla hurja hyöty.

      https://yle.fi/a/74-20005332?origin=rss

      Sähköauto ei tarvitse mitään lämmitystä. Sähkömoottori oikeastaan toimii paremmin mitä kylmempää on.

    • Anonyymi

      Lasketaanko sekin hyödyksi, kun pakkasella alomatkat lyhenee huomattavasti sisätilojen lämmityksen vuoksi.

    • Anonyymi

      Lasketaan hyödyksi, koska pääsee nopeammin pitämään useamman tunnin tauon matkalla latauksen ajaksi.

    • Anonyymi

      Täyssähköautosta ei ole tänne Itä-Suomen pitkille ajomatkoille. Pitää aina jännittää riittääkö virtaa perille ja poiskin pitäisi vielä päästä, löytyyköhän vapaata latauspaikkaa, tai ollenkaan määränpäässä.

    • Anonyymi

      Nykyaikainen diesel auto on ylivoimaisesti ekologisin elinkaarensa osalta.

    • Anonyymi

      Nykyaikainen diesel henkilöauto, joka kuluttaa polttoainetta 4-5 litraa sadalla kilometrillä on edullisempi niin ostohinnassa, kuin polttoainelaskuissa verrattuna täyssähköautoon, ikävä kyllä.

    • Anonyymi

      Uudenkaupungin autotehdas on ruvennut tekemään aurinkovoimalla kulkevia henkilöautoja, koska täyssähköautojen lataaminen on todettu hankalaksi harvan latausverkon vuoksi. Hintaa autolla on 250.000 euroa, mutta myöhemmin aletaan valmistaa noin 50.000 euroa maksavia pienempiä autoja. Auton akut latautuu itsestään vaikka työpäivän aikana ulkoparkissa ollessa, joten virtaa on taas kotimatkaa varten, näin auto on täysin omavarainen eikä tarvitse sähköverkkoa.

    • Anonyymi

      Kun on aurinkopaneelit katolla, sähköautolla ajelu on erittäin halpaa (ilmaista) maalis - lokakuun välillä.

    • Anonyymi

      Sähköautoihin ollaankin myymässä hevosmiesten tietotoimiston mukaan asennussarjaa, jolloin autoon laitetaan polkimet ja ketjut taka-akseliin, jolloin sähkön puuttumisen vuoksi pääsee kyliltä kotiin.

    • Anonyymi

      Uutta tietoa tulevista sähkön hinnoista, ensi viikolla pakkasten alettua saattaa sähkön hinta tilapäisesti nousta jopa euroon kilovatilta plus verot, ajetaanko huvia "edullisella" täyssähköautolla. Tuntuu aika karmealta, kun itsellä on määräaikainen sopimushinta alle 5 senttiä kwh voimassa, jota käytän talon lämmitykseen ja muihin tarvittaviin laitteisiin.

      • Anonyymi

        Onneksi kaikki halpaa


    • Anonyymi

      Maailman laajuinen aivopesu sähköautoilun puolesta alkaa turvallisuudellaan "varmuudellaan" näyttää tulosta.

    • Anonyymi

      Mersu kulkee

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe