Kasvattajat ja eri linjat

Anonyymi

Olen jo pitkään miettinyt saksanpaimenkoiran hankintaa harrastuskaveriksi. Olenkin käynyt jo tutustumassa erilaisiin koiriin ja muutamaan kasvattajaan. Nyt itse kysymykseen. Onko ihan mahdoton yhdistelmä käyttölinjainen ja kerrostalossa asuminen? Vaikka koen tarjoavan koirilleni paljon liikuntaa yms niin miten on teillä esim. Mennyt?
Toinen kysymys mitkä kasvattajat on teidän mielestä vaikuttaneet kivoilta tai kasvatteneet koiria, joita itsellänne on tai halaisitte? Onko jotain kasvattajaa minkä luota ette ikinä koiraa ottaisi?

39

1454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Millaiseen harrastamiseen sinä olet koiraa vailla? Varsinkin käyttölinjaiset saksanpainajaiset alkavat olla niin riivattuja, ettei niitä voi parhaimmalla tahdollakaan suositella kuin sellaiselle, jolla aivan satavarmasti riittää kokemusta ja ymmärrystä sekä ennen kaikkea kykenee järjestämään hörhölle elukalleen tarpeeksi tietynlaista tekemistä. Olen aika vakuuttunut siitä, ettei tähän kykenevän tarvitsisi kysyä tuota väsynyttä kysymystä kerrostalosta.

      Millä päin muuten pyörii peräti 13 saksanpainajaista, joista tasan YKSI on hallinnassa. Siitä voinee päätellä jotain siitä, monelleko sellaisen haluavalle ko. rotu todella sopii.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksestasi. Olen itse nähnyt niin ääripää käyttiksiä, että sen takia osittain kysyinkin. Ja tuntuu, että todella moni käyttiksen omistaja pitää koiria esim tarhassa töiden ajan yms. Koirat mulla liikkuu noin 3-4 kertaa päivässä yleensä päivän lenkki saldo on se 2h yhteensä. Koiran haluaisin tokon tai rally tokon harrastamiseen tai mihin ikinä sitten kiinnostus yltääkin. Kysyin tässä juurikin kokemuksia kasvattajista tai omista mieltymyksistä niiden suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Olen itse nähnyt niin ääripää käyttiksiä, että sen takia osittain kysyinkin. Ja tuntuu, että todella moni käyttiksen omistaja pitää koiria esim tarhassa töiden ajan yms. Koirat mulla liikkuu noin 3-4 kertaa päivässä yleensä päivän lenkki saldo on se 2h yhteensä. Koiran haluaisin tokon tai rally tokon harrastamiseen tai mihin ikinä sitten kiinnostus yltääkin. Kysyin tässä juurikin kokemuksia kasvattajista tai omista mieltymyksistä niiden suhteen.

        Tässäpä se nyt oikeastaan tulikin: "... mihin ikinä sitten kiinnostus yltääkin."
        Kun et siis etukäteen jo tiedä satavarmasti harrastavasi tavoitteellisesti ja ensimmäisenä kehtasit mainita lenkkeilyn, vaikka sillä ei sakun kaltaisen koiran kanssa ole juuri merkitystä, niin eiköhän homma ole nyt aika selvä. Älä liity siihen joukkoon, jonka mielestä on OK vähän vasemmalla kädellä harrastella, vaikka rotu olisi onnellisimmillaan työkoirana tai edes sellaisella omistajalla, joka on jo tavoitteellisessa harrastamisessa mukana ja tietää siksi jo etukäteen, mihin se oma kiinnostus yltää. Sinulle on lenkkikaveriksi ja siihen mahdolliseen tokoon tai rallytokoon huomattavan paljon sopivampiakin rotuja.


    • Anonyymi

      Paimenkoira paimentaa. Siksi sitä on poliisilla paljon ja rajavalvonnassa. kokemattomissa käsissä se on kun ladattu haulikko lasten leikkikaluna.
      Vaativia kaikki paimenkoirat johtuen niiden luonnollisesta vietistä hallita asioita.
      En suosittele kerrostaloon.
      Kävelylenkit ovat 10km joka päivä ja toisinaan 2-3 x päivässä.
      Omakotitaloissa melko hyvä koira kun vaan itse on aktiivinen kokoajan.
      Ja pitää muistaa varoa, sillä se koira on nopea ja tehokas.

      • Anonyymi

        Belgianpaimenkoira ja saksanpaimenkoira ovat melkein samoja.


      • Anonyymi

        No siinäpä asiantuntija (tai pikemminkin aasintuntija).

        Poliisin ja rajavartiolaitoksen kiinnostus saksanpaimenkoiriin ei liity millään tavalla paimentamiseen. Muutoin siellä olisi bordercollieita. Saksanpaimenkoira ei todellakaan ole nimestään huolimatta oikea paimenkoira ja se onkin ns. rajapaimen, mikä on aivan eri asia kuin varsinaiset paimenet. Lampaat saisivat äkkiä hampaasta näin saalisviettisen rodun kanssa. Ja tämä "luonnollinen vietti hallita asioita" ei ole edes kommentoinnin arvoista, mutta huutonaurut sillä ansaitsit.

        Miten omakotitalo liittyy aktiivisena olemiseen? Mitä sellaista järkevää aktiviteettia koira saa automaattisesti omakotitalossa, mitä ei kuitenkaan kerrostalossa voida järjestää? Paitsi tietenkin siinä pihalla aidan viertä juostessa ja räkyttäessä kaikelle liikkuvalle niin, että naapurusto kilometrin säteellä tietää milloin teidän pihasta joku ohi kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siinäpä asiantuntija (tai pikemminkin aasintuntija).

        Poliisin ja rajavartiolaitoksen kiinnostus saksanpaimenkoiriin ei liity millään tavalla paimentamiseen. Muutoin siellä olisi bordercollieita. Saksanpaimenkoira ei todellakaan ole nimestään huolimatta oikea paimenkoira ja se onkin ns. rajapaimen, mikä on aivan eri asia kuin varsinaiset paimenet. Lampaat saisivat äkkiä hampaasta näin saalisviettisen rodun kanssa. Ja tämä "luonnollinen vietti hallita asioita" ei ole edes kommentoinnin arvoista, mutta huutonaurut sillä ansaitsit.

        Miten omakotitalo liittyy aktiivisena olemiseen? Mitä sellaista järkevää aktiviteettia koira saa automaattisesti omakotitalossa, mitä ei kuitenkaan kerrostalossa voida järjestää? Paitsi tietenkin siinä pihalla aidan viertä juostessa ja räkyttäessä kaikelle liikkuvalle niin, että naapurusto kilometrin säteellä tietää milloin teidän pihasta joku ohi kulkee.

        Itse asiassa sakemanneja käytetään edelleen paimennuksessa, tosin toki muut harraste- ja työkäytöt ovat yleisempiä.
        Enpä aloittajana käyttölinjaista ottaisi ja harkitsisin muutenkin jotain toista rotua varsinkin jos aiempaa kokemusta ei ole koirien kouluttamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa sakemanneja käytetään edelleen paimennuksessa, tosin toki muut harraste- ja työkäytöt ovat yleisempiä.
        Enpä aloittajana käyttölinjaista ottaisi ja harkitsisin muutenkin jotain toista rotua varsinkin jos aiempaa kokemusta ei ole koirien kouluttamisesta.

        Ja sitten kertonevat pokkana, miten lammas tuli taas purruksi. On se tarina niin moneen kertaan kuultu.

        Yhtä lailla voisin opettaa pitbullin paimeneksi (=keräämään eläimet yhteen), muttei se siitä silti varsinaista paimenta tee. Siihen on vissi syy, ettei saalisviettiselle ja hampaitaan käyttämään jalostetulle rodulle sovi tämä nimenomainen työ erityisen hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten kertonevat pokkana, miten lammas tuli taas purruksi. On se tarina niin moneen kertaan kuultu.

        Yhtä lailla voisin opettaa pitbullin paimeneksi (=keräämään eläimet yhteen), muttei se siitä silti varsinaista paimenta tee. Siihen on vissi syy, ettei saalisviettiselle ja hampaitaan käyttämään jalostetulle rodulle sovi tämä nimenomainen työ erityisen hyvin.

        Saksanpaimenkoira
        Monipuolinen käyttö- paimen- ja palveluskoira.
        FCI:N LUOKITUS: Ryhmä 1 lammas- ja karjakoirat (paitsi sveitsin-
        paimenkoirat)
        Alaryhmä 1 lammaskoirat

        Ei tervepäinen schäfer lampaita pure vaan osaa paimentaa siinä missä muutkin paimenkoirat jos se on siihen hommaan koulutettu. Pitit ovat kuule ihan eri tyyppisiä koiria.

        Tiedän lammas- ja karjatiloja joissa työkoirina juurikin schäfereitä, mutta myös esim. beausseja. Kuusamossa on pari schäferiä porokoirina. Kanttaa tutustua aiheeseen eli koiriin ja niiden soveltuvuuteen paimennukseen, eikä keksiä omiaan.
        Itsellä paimenina lapinporokoira ja pari pk collieta, sekä vartijoina pari laumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksanpaimenkoira
        Monipuolinen käyttö- paimen- ja palveluskoira.
        FCI:N LUOKITUS: Ryhmä 1 lammas- ja karjakoirat (paitsi sveitsin-
        paimenkoirat)
        Alaryhmä 1 lammaskoirat

        Ei tervepäinen schäfer lampaita pure vaan osaa paimentaa siinä missä muutkin paimenkoirat jos se on siihen hommaan koulutettu. Pitit ovat kuule ihan eri tyyppisiä koiria.

        Tiedän lammas- ja karjatiloja joissa työkoirina juurikin schäfereitä, mutta myös esim. beausseja. Kuusamossa on pari schäferiä porokoirina. Kanttaa tutustua aiheeseen eli koiriin ja niiden soveltuvuuteen paimennukseen, eikä keksiä omiaan.
        Itsellä paimenina lapinporokoira ja pari pk collieta, sekä vartijoina pari laumista.

        Kyllä se olet sinä, jonka kannattaa tutustua rotuun, ei vain joihinkin yksilöihin. Saku ei ole eikä ole koskaan ollutkaan kokoava paimen. Ja kun alat tutustumaan rotuun ja omistajiin tarkemmin, niin huomaat sitten sinäkin, miten sakun kanssa paimennusta kokeilleet kertovat ihan häpeilemättä koiran nakanneen lampaaseen kiinni. Mm. facessa näitä saa lukea, ja sitten pistää ikävästi mietityttämään minkä pirun takia kukaan on niin tyhmä, että kokeilee sakulla jotain, mihin sitä ei edes alunperin ole jalostettu. Saku on niin saalisviettinen ja hampaitaan käyttävä rotu, ettei voi kuin ihmetellä mitä joidenkin taukkien päässä liikkuu. Useimmille roduille ei voisi edes opettaa puremaan kiinni ihmiseen ja roikkumaan siinä kunnes toisin käsketään, mutta sakuilta se luonnistuu, ja siksi niitä mm. poliisit käyttävät. Haloo nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se olet sinä, jonka kannattaa tutustua rotuun, ei vain joihinkin yksilöihin. Saku ei ole eikä ole koskaan ollutkaan kokoava paimen. Ja kun alat tutustumaan rotuun ja omistajiin tarkemmin, niin huomaat sitten sinäkin, miten sakun kanssa paimennusta kokeilleet kertovat ihan häpeilemättä koiran nakanneen lampaaseen kiinni. Mm. facessa näitä saa lukea, ja sitten pistää ikävästi mietityttämään minkä pirun takia kukaan on niin tyhmä, että kokeilee sakulla jotain, mihin sitä ei edes alunperin ole jalostettu. Saku on niin saalisviettinen ja hampaitaan käyttävä rotu, ettei voi kuin ihmetellä mitä joidenkin taukkien päässä liikkuu. Useimmille roduille ei voisi edes opettaa puremaan kiinni ihmiseen ja roikkumaan siinä kunnes toisin käsketään, mutta sakuilta se luonnistuu, ja siksi niitä mm. poliisit käyttävät. Haloo nyt.

        Höpö höpö ja höpö.

        Saksanpaimenkoiria on alunperin jalostettu ja kasvatettu nimenomaan laumanpaimennus tarkoitukseen eli ne paimensivat ja vahtivat lampaita. Tämä rotuominaisuus on niillä edelleen.

        Tiedoksi, että on olemassa muitakin paimenkoiria kuin kokoavia, ja muitakin paimennettavia hyötyeläimiä kuin lampaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö ja höpö.

        Saksanpaimenkoiria on alunperin jalostettu ja kasvatettu nimenomaan laumanpaimennus tarkoitukseen eli ne paimensivat ja vahtivat lampaita. Tämä rotuominaisuus on niillä edelleen.

        Tiedoksi, että on olemassa muitakin paimenkoiria kuin kokoavia, ja muitakin paimennettavia hyötyeläimiä kuin lampaat.

        Höpsistä vain itsellesi. Yritä nyt vain opiskella rodun historiaa äläkä höpise puutaheinää.

        "Tiedoksi, että on olemassa muitakin paimenkoiria kuin kokoavia, ja muitakin paimennettavia hyötyeläimiä kuin lampaat."

        Niin? Yrittäisit nyt edes pysyä kärryillä keskustelun kulusta. Vaikka vähän kauempaa kaivettu rodun historia sinulle ylivoimainen tehtävä onkin, niin tämä keskustelu on sen verran tuore, että luulisi pysyvän mielessä. Mutta ei näemmä. Ihan tuossa ensimmäisessä kommentissa, johon vastasit, kerrotaan sakujen olevan ns. rajapaimenia. Myöskään sillä ei ole mitään väliä, mitä elukkaa sakullaan puretuttaa, että ihan tiedoksesi vaan sinulle satujen sepitäjälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsistä vain itsellesi. Yritä nyt vain opiskella rodun historiaa äläkä höpise puutaheinää.

        "Tiedoksi, että on olemassa muitakin paimenkoiria kuin kokoavia, ja muitakin paimennettavia hyötyeläimiä kuin lampaat."

        Niin? Yrittäisit nyt edes pysyä kärryillä keskustelun kulusta. Vaikka vähän kauempaa kaivettu rodun historia sinulle ylivoimainen tehtävä onkin, niin tämä keskustelu on sen verran tuore, että luulisi pysyvän mielessä. Mutta ei näemmä. Ihan tuossa ensimmäisessä kommentissa, johon vastasit, kerrotaan sakujen olevan ns. rajapaimenia. Myöskään sillä ei ole mitään väliä, mitä elukkaa sakullaan puretuttaa, että ihan tiedoksesi vaan sinulle satujen sepitäjälle.

        Sakemanneja ei ole jalostettu puremaan!
        Suojelukoulutuksessa koira opetetaan puremaan maalimiehen hihaa, mutta ei ihmistä, eikä toista eläintä.
        Oletko koskaan sakemannia livenä edes nähnyt?
        Mulla on ollut kaksi, toinen käyttölinjainen R-alkuisesta kennelistä ja toinen pitkäkarva näyttelylinjainen joka KVA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakemanneja ei ole jalostettu puremaan!
        Suojelukoulutuksessa koira opetetaan puremaan maalimiehen hihaa, mutta ei ihmistä, eikä toista eläintä.
        Oletko koskaan sakemannia livenä edes nähnyt?
        Mulla on ollut kaksi, toinen käyttölinjainen R-alkuisesta kennelistä ja toinen pitkäkarva näyttelylinjainen joka KVA.

        Ahaa, nythän se kävikin sitten harvinaisen selväksi, että kirjoittelen pumpuliaivon kanssa. Meinaatko, että koira ajattelee kutakuinkin näin: " Anteeksi ihminen, puren vain tota sun hihaa, en sua, joten älä pelkää!". Poliisikoiratkin odottavat tottakai, että ryökäleille puetaan ensin hiha, niin sitten vasta voi käydä kiinni. Parasta idiootinlogiikkaa pitkään aikaan. Ja kyllä, todellakin on jalostettu ihan alusta alkaen myös uskaltamaan haukata kiinni. Etkö sen vertaa tiennyt, että rotua on aivan alusta pitäen ollut viranomaiskäytössä? Heh heh, kannattaisi tutustua omaan rotuun ja sen historiaan vähän paremmin, mitä minä olen tässä nyt jo moneen kertaan yrittänyt ehdottaa.

        Malta muuten ensi kerralla odottaa vähän kauemmin ja muuntele kirjoitustyyliäsi sen verran, ettet jää nolosti kiinni esiintymällä muka toisena "lusikan soppaan pistäjänä". Eikö nolota?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, nythän se kävikin sitten harvinaisen selväksi, että kirjoittelen pumpuliaivon kanssa. Meinaatko, että koira ajattelee kutakuinkin näin: " Anteeksi ihminen, puren vain tota sun hihaa, en sua, joten älä pelkää!". Poliisikoiratkin odottavat tottakai, että ryökäleille puetaan ensin hiha, niin sitten vasta voi käydä kiinni. Parasta idiootinlogiikkaa pitkään aikaan. Ja kyllä, todellakin on jalostettu ihan alusta alkaen myös uskaltamaan haukata kiinni. Etkö sen vertaa tiennyt, että rotua on aivan alusta pitäen ollut viranomaiskäytössä? Heh heh, kannattaisi tutustua omaan rotuun ja sen historiaan vähän paremmin, mitä minä olen tässä nyt jo moneen kertaan yrittänyt ehdottaa.

        Malta muuten ensi kerralla odottaa vähän kauemmin ja muuntele kirjoitustyyliäsi sen verran, ettet jää nolosti kiinni esiintymällä muka toisena "lusikan soppaan pistäjänä". Eikö nolota?

        Hakeudu hoitoon kun sinulla on noita harhoja. Luuletko tosiaan, että täällä on lisäksesi vain joku toinen kirjoittaja? Jospa oletkin trolli joka keskustelee itsensä kanssa 😂 Se tapahan teillä vänkyttäjillä on tapana jos ette ketään muuta saa kanssanne "leikkimään".
        Mitähän kokemuksia sinulla on saksanpaimenkoirista? Monta olet omistanut, mitä niiden kanssa harrastanut ja mitä tyyppiä ne ovat olleet / ovat? Valistunut arvaus: et yhtään.
        Minulla on nyt vain eläköitynyt malinois.
        Mitäpä luulet, miksi poliisilaitos suosii malinoisseja eikä saksanpaimenkoiria? 🤔Minä tiedän, sinä vain luulet jos sitäkään 🤣Rajalaitoksella saksanpaimenkoiria vielä on rajavartioiden kanssa maastoa tamppaamassa.


      • Anonyymi

        Olen täällä minäkin kirjoitellut, vaikka en ole koskaan schäferiä omistanut, monta kuitenkin tuntenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen täällä minäkin kirjoitellut, vaikka en ole koskaan schäferiä omistanut, monta kuitenkin tuntenut.

        Älä jaksa. Myötähäpeä on ihan käsittämätön, jollet tajua miten selvästi tällä hetkellä viimeisen kommentin tunnistaa yhden ja saman tyypin käsialaksi, vaikka ensimmäisessä lauseessa yritetään valehdella ja antaa sellainen käsitys, että joku muukin olisi liittymässä kuoroon. Luulisi nolottavan jäädä kiinni noin surkealla yrityksellä. Jos yrittää valehdella, niin kannattaa pohdiskella omia maneereita vähän tarkemmin, jotta ne eivät paljasta totuutta heti kättelyssä.


      • Anonyymi

        Älä valehtele, olet siinä niin huono. Moneenko kertaan sinua pitää aina neuvoa samasta asiasta? Ei varmasti mene perille toistelemalla kuin papukaija, mutta kokeilenpa vielä: Pohdiskele maneereitasi, niin saatat vielä joku kaunis päivä hoksata, miksi kommenttisi tunnistaa niin helposti, että naurattaa ääneen lukea jatkuvia yrityksiäsi tekeytyä useaksi henkilöksi. Jos sinua vaivaa jakautunut persoonallisuushäiriö, niin eiköhän siihen joku lääkitys ole saatavissa. Jos sinulla sellainen on jo, niin se kannattaa tarkistuttaa, sillä se ei selvästikään toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele, olet siinä niin huono. Moneenko kertaan sinua pitää aina neuvoa samasta asiasta? Ei varmasti mene perille toistelemalla kuin papukaija, mutta kokeilenpa vielä: Pohdiskele maneereitasi, niin saatat vielä joku kaunis päivä hoksata, miksi kommenttisi tunnistaa niin helposti, että naurattaa ääneen lukea jatkuvia yrityksiäsi tekeytyä useaksi henkilöksi. Jos sinua vaivaa jakautunut persoonallisuushäiriö, niin eiköhän siihen joku lääkitys ole saatavissa. Jos sinulla sellainen on jo, niin se kannattaa tarkistuttaa, sillä se ei selvästikään toimi.

        Yleensä en viitsi trollien kanssa leikkiä, mutta tässä pikkujoulun aiheuttamassa jälkitilassa sekin onnistuu. Mulle on ihan se ja sama mitä väännät tyyppien tai tyypin kanssa, mutta olen kyllä edelleen sitä mieltä, että saksanpaimenkoirassa on ainaksia myös alkuperäiseen tarkoitukseen eli paimenkoiraksi. Sen sijaan rajapaimen.. huutonaurua!
        Ja oletko trolli? Juu.
        Ihan sama, nyt otan aspiriiniä tai jotain muuta. Ai ai ai.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä en viitsi trollien kanssa leikkiä, mutta tässä pikkujoulun aiheuttamassa jälkitilassa sekin onnistuu. Mulle on ihan se ja sama mitä väännät tyyppien tai tyypin kanssa, mutta olen kyllä edelleen sitä mieltä, että saksanpaimenkoirassa on ainaksia myös alkuperäiseen tarkoitukseen eli paimenkoiraksi. Sen sijaan rajapaimen.. huutonaurua!
        Ja oletko trolli? Juu.
        Ihan sama, nyt otan aspiriiniä tai jotain muuta. Ai ai ai.

        Saksanpaimenkoiran alkuperäinen käyttötarkoitus ei todellakaan ole paimenkoira. Ainoastaan niiden jalostuksessa käytettyjen esi-isien käyttötarkoitus se saattoi olla. Käytä herranjestas sentään tuo länkytykseen käyttämäsi energia tämän asian opiskeluun. Ihan googlenkin avulla selviää helposti, että saksanpaimenet haluttiin paimenkoirien _avuksi_ vartioimaan ja sen lisäksi käytännössä kaikkeen muuhunkin käyttöön todellisiksi jokapaikanhöyliksi.

        Oletko muuten suojelukoiraharrastaja? Kenties yksi niistä sekopäistä, jotka kohta ovat toivottavasti käräjillä? Ei yllättäisi. Sen verran sairasta meininkiä havaittavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksanpaimenkoiran alkuperäinen käyttötarkoitus ei todellakaan ole paimenkoira. Ainoastaan niiden jalostuksessa käytettyjen esi-isien käyttötarkoitus se saattoi olla. Käytä herranjestas sentään tuo länkytykseen käyttämäsi energia tämän asian opiskeluun. Ihan googlenkin avulla selviää helposti, että saksanpaimenet haluttiin paimenkoirien _avuksi_ vartioimaan ja sen lisäksi käytännössä kaikkeen muuhunkin käyttöön todellisiksi jokapaikanhöyliksi.

        Oletko muuten suojelukoiraharrastaja? Kenties yksi niistä sekopäistä, jotka kohta ovat toivottavasti käräjillä? Ei yllättäisi. Sen verran sairasta meininkiä havaittavissa.

        Kiitos kysymästä, pää ei ole enää niin kipeä. Eiku sä kysyit suojelusta. Kyllä, harrastin suojelua joskus vuosia sitten, mutta lähinnä leikkimielellä eli en suinkaan hermo pinnassa kuten nykyajan kusipäät tekevät. Suojelu pitäisi jättää pelkästään viranomaisten työkoirien koulutukseen, sillä me matti meikeläiset emme "ladattua asetta" tarvita ja koirien kanssa voi harrastaa niin paljon muutakin, paljon itselle ja koiralle hyödyllisempää. Kokeilin suojelukoulutusta ihan mielenkiinnosta kun sain 2 pk collien omistajana kuraa niskaani, eihän "lassiesta" ole mihinkään. Voin kertoa, toinen collarini oli ihan prkleen hyvä palveluskoira ja suojelukin onnistui, toinen oli vanha kotikoira.
        En edelleenkään ole sakemannia omistanut, mutta uutta koiraa nyt harkitessani sekin on mielessä, tosin ei käyttölinjainen, vaikka koirani toki kouluttaa haluan. Jokainen piski kääpiöstä jättiläiseen kun pitää kouluttaa ainakin perustottelevaisuuden osalta.
        Kokemusta siis 2 pk colliesta, dopsusta, karhukoirasta, rakista, laumiksesta ja monesta muusta kavereiden koirista kuin myös hoitolaisista.
        Nyt kylläkin rapsuttelen kissaa.
        Oliko muuta?
        Kiitos kysymästä, melkein tekis mieli ottaa loiventava, mutta synnistä on kärsittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kysymästä, pää ei ole enää niin kipeä. Eiku sä kysyit suojelusta. Kyllä, harrastin suojelua joskus vuosia sitten, mutta lähinnä leikkimielellä eli en suinkaan hermo pinnassa kuten nykyajan kusipäät tekevät. Suojelu pitäisi jättää pelkästään viranomaisten työkoirien koulutukseen, sillä me matti meikeläiset emme "ladattua asetta" tarvita ja koirien kanssa voi harrastaa niin paljon muutakin, paljon itselle ja koiralle hyödyllisempää. Kokeilin suojelukoulutusta ihan mielenkiinnosta kun sain 2 pk collien omistajana kuraa niskaani, eihän "lassiesta" ole mihinkään. Voin kertoa, toinen collarini oli ihan prkleen hyvä palveluskoira ja suojelukin onnistui, toinen oli vanha kotikoira.
        En edelleenkään ole sakemannia omistanut, mutta uutta koiraa nyt harkitessani sekin on mielessä, tosin ei käyttölinjainen, vaikka koirani toki kouluttaa haluan. Jokainen piski kääpiöstä jättiläiseen kun pitää kouluttaa ainakin perustottelevaisuuden osalta.
        Kokemusta siis 2 pk colliesta, dopsusta, karhukoirasta, rakista, laumiksesta ja monesta muusta kavereiden koirista kuin myös hoitolaisista.
        Nyt kylläkin rapsuttelen kissaa.
        Oliko muuta?
        Kiitos kysymästä, melkein tekis mieli ottaa loiventava, mutta synnistä on kärsittävä.

        Yksi olut ja taas mennään 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kysymästä, pää ei ole enää niin kipeä. Eiku sä kysyit suojelusta. Kyllä, harrastin suojelua joskus vuosia sitten, mutta lähinnä leikkimielellä eli en suinkaan hermo pinnassa kuten nykyajan kusipäät tekevät. Suojelu pitäisi jättää pelkästään viranomaisten työkoirien koulutukseen, sillä me matti meikeläiset emme "ladattua asetta" tarvita ja koirien kanssa voi harrastaa niin paljon muutakin, paljon itselle ja koiralle hyödyllisempää. Kokeilin suojelukoulutusta ihan mielenkiinnosta kun sain 2 pk collien omistajana kuraa niskaani, eihän "lassiesta" ole mihinkään. Voin kertoa, toinen collarini oli ihan prkleen hyvä palveluskoira ja suojelukin onnistui, toinen oli vanha kotikoira.
        En edelleenkään ole sakemannia omistanut, mutta uutta koiraa nyt harkitessani sekin on mielessä, tosin ei käyttölinjainen, vaikka koirani toki kouluttaa haluan. Jokainen piski kääpiöstä jättiläiseen kun pitää kouluttaa ainakin perustottelevaisuuden osalta.
        Kokemusta siis 2 pk colliesta, dopsusta, karhukoirasta, rakista, laumiksesta ja monesta muusta kavereiden koirista kuin myös hoitolaisista.
        Nyt kylläkin rapsuttelen kissaa.
        Oliko muuta?
        Kiitos kysymästä, melkein tekis mieli ottaa loiventava, mutta synnistä on kärsittävä.

        Avasin. Totta Mooses noin sekopäinen otus on suojelukoiraharrastaja. Ei tosiaankaan yllättämään päässy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avasin. Totta Mooses noin sekopäinen otus on suojelukoiraharrastaja. Ei tosiaankaan yllättämään päässy.

        Lueppas lapsukainen viestini pariin kertaan ja yritä luettusi ymmärtää jos aivokapasiteettisi siihen pystyy. Palataan sitten asiaan. Nyt minä, kissi ja valkoinen hauhau syömme pizzaa. Maistuis varmaan sullekin. Ehkä yksi olut. Joo.


    • Anonyymi

      Pistän lusikkani tähän soppaan toteamalla, että sakuja todellakin käytetään eläintiloilla niin paimen-, kuin muissakin työtehtävissä, Suomessa ja ulkomailla.
      Jos joku ei usko, voi asiaan perehtyä esim. viimeisintä Koiramme-lehteä lukemalla.
      Omakohtaista kokemusta sen verran, että mulla hoidossa ollut näyttelylinjainen saku oli kuin kala vedessä niin lehmien-, vasikoiden kuin hevostenkin kanssa, vaikka sillä ei ole paimennusta harrastettu.

    • Kyllä on vaikeaksi mennyt sakujen valinta. Itselläni ollut monta sakua ja niiden tarkoitus on olla perhekoira ilman mitään tavotteita. Oli li pieniä lapsia ja hieeman suurempiakin, saku oli aina kiltti heille. Ei koskaan mitään vaikeuksia. Ja se oli vaan SAKSANPAIMENKOIRA ilman mitään linjoja mihinkään suuntaan. Suoraselkäinen kyllä, silloin ei muita oltu nähtykään.
      Ainoa opettaja koiralle oli mies ja minä.

      Hienoja, upeita koiria olivat. En ymmärrä nykyistä sakukeskustelua ollenkaan. Eikö mistään ihminen enää saa normaalia sakua ilman jotain hemmetin linjoja sinne ja tänne.
      Uskoisin että monet täälläkin kyselijät kysyvät samaa kuin minä.

      • Anonyymi

        Niin, eihän jakoa eri linjoihin ole ollut kuin iäisyyden ajan vain. Uskomatonta miten vähän ihmiset tietävät edes omasta rodustaan, jos tämä tuli yllätyksenä. Jotenkin pelottavaa, että harrastajat täällä väittävät pokkana näiden olevan paimenia eikä edes sitä tiedetä, että tällainen jako on tosiaan ollut iät ajat. Mitähän siitä omasta rodusta ja sen historiasta sitten vaivaudutaan tietämään. Ei ihme, että rotu on puremistilastojen kärjessä, olette te omistajat (niin entiset kuin nykyiset) niin pahasti ulapalla olevaa sakkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eihän jakoa eri linjoihin ole ollut kuin iäisyyden ajan vain. Uskomatonta miten vähän ihmiset tietävät edes omasta rodustaan, jos tämä tuli yllätyksenä. Jotenkin pelottavaa, että harrastajat täällä väittävät pokkana näiden olevan paimenia eikä edes sitä tiedetä, että tällainen jako on tosiaan ollut iät ajat. Mitähän siitä omasta rodusta ja sen historiasta sitten vaivaudutaan tietämään. Ei ihme, että rotu on puremistilastojen kärjessä, olette te omistajat (niin entiset kuin nykyiset) niin pahasti ulapalla olevaa sakkia.

        Ei täällä ole kuin yksi harrastaja, joka kivenkovaan yrittää vängätä sakujen olevan paimenkoiria. Toki mokoma piripää yrittää useaksi kommentoijaksi tekeytyä, mutta erittäin huonolla menestyksellä.

        Olisipa hyvä, jos saksanpaimenkoiran nimi muutettaisi harhaanjohtavan nimen takia. Sama tehtiin kaukasianpaimenkoiralle, jonka nimi muuttui kaukasiankoiraksi. Ehkä sitten loputkin puupäät tajuaisivat, että jo rodun kehittäjä halusi rodusta mm. viranomaiskäyttöön ja suojeluun soveltuvan ja erittäin monipuolisen palveluskoiran. Tyhmemmällekin pitäisi olla selvää, että paimenkoirat ovat hyvin spesifejä ominaisuuksiltaan, jotta ne eivät esim. nakkaa kiinni paimennettaviin elukoihin saalisvietin takia. Suojeluun sen sijaan tarvitaan saalisviettiä, ja se tosiaan se oli yksi rodun kehittäjän tavoite sakuille, että rotu soveltuisi suojeluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täällä ole kuin yksi harrastaja, joka kivenkovaan yrittää vängätä sakujen olevan paimenkoiria. Toki mokoma piripää yrittää useaksi kommentoijaksi tekeytyä, mutta erittäin huonolla menestyksellä.

        Olisipa hyvä, jos saksanpaimenkoiran nimi muutettaisi harhaanjohtavan nimen takia. Sama tehtiin kaukasianpaimenkoiralle, jonka nimi muuttui kaukasiankoiraksi. Ehkä sitten loputkin puupäät tajuaisivat, että jo rodun kehittäjä halusi rodusta mm. viranomaiskäyttöön ja suojeluun soveltuvan ja erittäin monipuolisen palveluskoiran. Tyhmemmällekin pitäisi olla selvää, että paimenkoirat ovat hyvin spesifejä ominaisuuksiltaan, jotta ne eivät esim. nakkaa kiinni paimennettaviin elukoihin saalisvietin takia. Suojeluun sen sijaan tarvitaan saalisviettiä, ja se tosiaan se oli yksi rodun kehittäjän tavoite sakuille, että rotu soveltuisi suojeluun.

        Saksanpaimenkoiran rotumääritelmässä lukee paimenkoira 🙄


      • Anonyymi

        Moi vaan, keskustelu on ihan tuuliajolla, ihan kuin saku olisi joku tappaja väärissä käsissä kun ottaa sen normi perheeseen jolla on ollut koiria ennenkin ja ymmärtää miten normaali koira käyttäytyy.

        Itselläni on ollut 2 sakua peräkkäin 20 vuoden aikana, voin vain todeta että rotu on todella sairas ja sitä se oli jo kun ekankin koran otin, rotu vaihtui noiden jälkeen, sääli että hyvä rotu on tuhottu niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja siitä nimenomaan on kysymys kun selitellään juurta jaksaen käytösongelmia ja mm. järjetöntä selkälinjaa. Syylliseksi kyllä etsitään omistajat mutta juurisyy on kokonaisvaltaisesti oleva sairas rotu.

        Mitään ei tehdä terveyden eteen paitsi paskapuheisssa ja paperilla asiat kirjataan ylös thats it!

        Jos terveen koiran haluatte niin ottakaa joku toinen rotu, saku ei ole elinkelpoinen.


    • Anonyymi

      Saksanpaimenkoirat ovat parhaimmillaan viranomaiskäytössä. Lukemattomat harrastajat ottavat sen alemmuudentunteensa pönkäksi. Kun ei ole taitoa eikä viitseliäisyyttä sitä kouluttaa eläimestä voi tulla täysi peto.

      • Anonyymi

        Mulinoissit ovat viranomaiskäytössä parhaita.


    • Anonyymi

      Nautakarjan kanssa saku on parempi kuin bortsu. Toinen hyvä on aussi karjakoira.

      • Anonyymi

        Emolehmätilalla ollaan fundeerattu paimenkoiran tai parinkin hankkimista helpottamaan ammujen siirtelyä. Rotuvalinta on kuitenkin haasteellinen, sillä koirien pitäisi pärjätä naudoille, oltava hevosystävällisiä, tultava toimeen laumisten kuin myös muiden koti- ja lemmikkieläinten, sekä lasten kanssa. Nautalinjainen aussie on tulossa tutustumiskäynnille ja ehkä kokeillaan saksanpaimenkoiraakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emolehmätilalla ollaan fundeerattu paimenkoiran tai parinkin hankkimista helpottamaan ammujen siirtelyä. Rotuvalinta on kuitenkin haasteellinen, sillä koirien pitäisi pärjätä naudoille, oltava hevosystävällisiä, tultava toimeen laumisten kuin myös muiden koti- ja lemmikkieläinten, sekä lasten kanssa. Nautalinjainen aussie on tulossa tutustumiskäynnille ja ehkä kokeillaan saksanpaimenkoiraakin.

        Porukoilla on saksanpaimenkoira ja sp-lapinporokoiramix lammastilalla jossa myös vuohia. Hyviä paimenia.


    • Paljon olet saanut vastauksia, mutta näyttää vastaukset painottuvan johonkin muuhun kuin kysymääsi asiaan.
      Kerrostalo ja Saksanpaimenkoira sopivat yhteen aivan hyvin, ehkä jopa paremmin kuin omakotitalo tontteineen ja tarhoineen.
      Kerrostalossa on koira aina kanssasi ja jos lähdet ulos, niin todennäköisesti otat mukaasi kerrostalokoiran sillonkin, kun unohdat omakotitalon tarhaan jääneen eläimen.
      Kasvattajan valinnassa ei ulkopuolinen juurikaan voi auttaa, koska yhteistoiminta kasvattajan kanssa edellyttää ihmisten keskenäistä kommunikaation mahdollisuutta ja vain sinä itse tiedät sen, että kehen luotat ja jopa tulet hänen kanssaan toimeen.
      Harrastuskaveria etsiessä, kääntyisin käyttölinjaisten kasvattajan puoleen, ihan vaan sen takia, että nälkä kasvaa syödessä ja kaikilla näyttelylinjaisilla (toki ei kaikilla käyttiksilläkään) ei riitä paukut asioiden tekemiseen yhtään vaativampiin asioihin.
      Hyvä ja rehellinen kasvattaja auttaa kyllä löytämään sinulle mahdollisesti sopivan pennun ja siitä ei pidä pahastua jos kasvattaja ilmoittaa että sinulle soveliasta pentua ei nyt ole, se on vain rehellisyyttä.
      Seuraava pentue voi sopia sinulle paremmin. Onnea kasvattajan ja rodun valinna suhteen.

      • Anonyymi

        Kiitos ihan super paljon tästä kommentista 🥰. Tuli heti parempi mieli ja ei niin epätoivoinen. 😂 Sitä tässä itse juuri pelkään, että hurahdan varmaan ihan kokonaan tähän koira hommaan. Ja että riitäisikö rahkeet sittenkin käyttölinjaiseen koiraan. Tällä hetkellä harrastelen kerran viikkoon toisen koirani kanssa ja toivoisin siitä noseen harrastelu kaveria. Haluaisin, kumminkin toisenkin harrastus kaverin ja samalla myös seuraa tälle toiselle.


    • Anonyymi

      Moi
      Minä myös sanon että kerrostalo ei ole lähtökohtaisesti ongelma. Se että olet innokas lenkkeilijä, on hyvä, tarvii nämä liikuntaa sen muun aktiviteetin lusäksi. Itse tiedän lukuisia käyttölinjaisia esim vaelluskavereina ja niiden kanssa saatetaan harrastella muuta sitten omsksi iloksi. Nenähommat ovat yksinkertaisesti vaan se paras "väsyttäjä".
      Ole rehellinen kasvattajille. Kysele useammalta, hyvä kasvattaja on rehellinen sinulle.
      Minä uskon että löydät vielä kivan koiran itsellesi. Spk on mahtava rotu. Ja kun kohtaat ongelmia, hae vaan reippaasti apua. Kukaan ei ole seppä syntyessään!

      • Anonyymi

        Sen vielä sanon että itsellä ollut nyt 4 spk, kaikki narttuja. Kaks ekaa nlylinjasta, nyt 2 käyttölinjasta.
        Tottakai on ollut haasteita, paljonkin. Harrastuskoiriksi itse kaikki hankkinut ja vuosien työn jälkeen jopa koetuloksia saanut. Mutta ilman apuja ei näihin ole päästy. Ja edelleen, ja kokoajan, opittavaa riittää. Jokainen oma yksilönsä. Minä ikuinen oppilas. Nöyränä pitää. Ja yksi isoimmista haasteista onkin uskaltaa tehdä virheitä ja oppia olemaan välittämättä niistä jotka sua yrittää polkea maahan.

        Tsemppiä koiran, sen oikean, etsintään.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe