Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Esioiset Ry ei ole perustettu minkään innostuksen vuoksi, vaan pakon sanelemana

Anonyymi

Näin siksi että yhteydet Inkerin ja Viron luterilaisiin kirkkoihin säilyvät.
Myös täällä kotimaassamme on kirkot ja seurakuntatilat käytössä ja papeilta saamme palveluksia myös ehtoollistilaisuuksiimme, niin kirkoissa kun omalle rukoushuoneellemmekin.
Koronan vuoksi varsinainen lähetystyö on jumissa. Taloudellista tukea voimme kuitenkin antaa erityisesti Inkerin kirkolle.

Pirun pauloissa elävät jotkut esikoislestadiolaiset viljelevät totuudenvastaisia viestejään täällä toistuvasti esikoiset ry:n toiminnasta, vaikka kaikki tarvittava materiaali ja tieto on vapaasti luettavissa intesnet sivultamme.

Miksi näin? Voitteko vastata?

25

1347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kirkon papitko tulevat teidän seuroihin jakamaan ehtoollista? Vaikka itse jakavat eri uskon? Eikö kirkko savusta ulos eri tavalla ajattelevia niin kuin kävi oliko se nyt viidesläislle jossakin kirkon tiloissa kun eivät saa enää kokoontua. Erikoista että kirkon papit tulevat teille kuitenkin ,avaatko vähän taustoja?

      • Anonyymi

        Kirkon pappi oli esikoislestadiolaisten rukoushuoneella lauantaina. Minäkin olin. Ystävämme hautaus ja muistotilaisuudessa.

        Kannattaisi lähteä kokonaan pois täältä rääpimästä, asioilla joita ei tiedä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkon pappi oli esikoislestadiolaisten rukoushuoneella lauantaina. Minäkin olin. Ystävämme hautaus ja muistotilaisuudessa.

        Kannattaisi lähteä kokonaan pois täältä rääpimästä, asioilla joita ei tiedä mitään.

        En kuulu kumpaankaan liikkeeseen, olen vain "tavis" luterilainen. Eikö täällä saa kysyä asioista? Mitä ihme riitelyä kaiken pitää olla?! Minulle ei perus kirkko enää riitä, koska se on luopunut uskon sanomasta. Haluaisin käydä vielä myös ehtoollisella kuitenkin. Siksi olisi kiva tietää pitääkö paikkansa että kirkon papit jakavat rukoushuoneella ehtoollista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kuulu kumpaankaan liikkeeseen, olen vain "tavis" luterilainen. Eikö täällä saa kysyä asioista? Mitä ihme riitelyä kaiken pitää olla?! Minulle ei perus kirkko enää riitä, koska se on luopunut uskon sanomasta. Haluaisin käydä vielä myös ehtoollisella kuitenkin. Siksi olisi kiva tietää pitääkö paikkansa että kirkon papit jakavat rukoushuoneella ehtoollista?

        Esikoiset ry:n messutilaisuuksissa palvelee ev.lut. pappi, kyllä. 👌 Tietoa näistä tilaisuuksista saa https://www.esikoiset.fi/

        Koronamääräysten vuoksi Pirkanmaalla on nyt aika tarkat säännöt. Koronapassin kanssa onnistuu.

        Tällainen näkyy ohjelmistossa olevan lähinnä.

        Isot seurat ja kirkkopyhän messu Lahdessa
        Aika: 8.-9.1.2022
        Lauantaina 8.1. seurat klo 13.00 ja 16.00

        Sunnuntaina 9.1 messu klo. 12.00 ja seurat klo. 16.00

        Liipolan seurakuntakeskus, Ostoskatu 7, 15500 Lahti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoiset ry:n messutilaisuuksissa palvelee ev.lut. pappi, kyllä. 👌 Tietoa näistä tilaisuuksista saa https://www.esikoiset.fi/

        Koronamääräysten vuoksi Pirkanmaalla on nyt aika tarkat säännöt. Koronapassin kanssa onnistuu.

        Tällainen näkyy ohjelmistossa olevan lähinnä.

        Isot seurat ja kirkkopyhän messu Lahdessa
        Aika: 8.-9.1.2022
        Lauantaina 8.1. seurat klo 13.00 ja 16.00

        Sunnuntaina 9.1 messu klo. 12.00 ja seurat klo. 16.00

        Liipolan seurakuntakeskus, Ostoskatu 7, 15500 Lahti

        Kiitos tiedosta! Jäin silti vielä miettimään että palveleeko kirkon papit muissa liikkeissä vai onko kaikilla omat pappinsa esim.sley,uusheräys? Esikoisillahan ei tietääkseni ole pappeja omasta takaa ollenkaan. Entä jos oppi on erilaista, onko mitään estettä tälläisille tapauksille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedosta! Jäin silti vielä miettimään että palveleeko kirkon papit muissa liikkeissä vai onko kaikilla omat pappinsa esim.sley,uusheräys? Esikoisillahan ei tietääkseni ole pappeja omasta takaa ollenkaan. Entä jos oppi on erilaista, onko mitään estettä tälläisille tapauksille?

        Kuuluin 65 vuotta esikoislestadiolaisiin, niin kauan kun liike kuului ev.lut. kirkkoon.*
        v. 2016 liike otti käyttöön omat maallikoiden toimittamat sakramantit, eli kasteen ja HPE:n, toiminta oli vastaan kirkkolakia ja kirkkojärjestystä, näin yhteys Suomen ev.lut. kirkkoon katkesi. Liike on siis vapaakirkko käytännössä. Osa jäsenistä on edelleen ev.lut. kirkon jäseniä, mutta liikkeeseen kirkon yhteydet on loppuneet. Liike on siis kokonaan maallikkovetoinen.

        Sley on kirkon piirissä toimiva herätysliike SLEY:ssä on ev.lut. pappeja. Sley ei ole lestadiolaisuutta.

        VL on nimellisesti kirkon piirissä, ja siellä on paljon ev.lut. kirkon viroissa toimivia pappeja.

        Uusheräyksestä en osaa sanoa mitään. Mutta käytännössä Esikoiset ry:tä ja Rauhan Sanaa lukuun ottamatta lestadiolaisuuden piirissä toimivat herätysliikkeet ovat ekslusiivisia, eli muut kristityt pelastuksen piiristä pois sulkevia. 😢
        Liikkeet itsessään on muuttuneet osaksi pelastusta, isien perinnäissääntöjen ja ihmisoppien uskomisen kautta. Jeesuksen lunastustyö jonka hän teki kaikkien ihmisten puolesta, on kokenut vakavan inflaation näiden liikkeiden julistuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluin 65 vuotta esikoislestadiolaisiin, niin kauan kun liike kuului ev.lut. kirkkoon.*
        v. 2016 liike otti käyttöön omat maallikoiden toimittamat sakramantit, eli kasteen ja HPE:n, toiminta oli vastaan kirkkolakia ja kirkkojärjestystä, näin yhteys Suomen ev.lut. kirkkoon katkesi. Liike on siis vapaakirkko käytännössä. Osa jäsenistä on edelleen ev.lut. kirkon jäseniä, mutta liikkeeseen kirkon yhteydet on loppuneet. Liike on siis kokonaan maallikkovetoinen.

        Sley on kirkon piirissä toimiva herätysliike SLEY:ssä on ev.lut. pappeja. Sley ei ole lestadiolaisuutta.

        VL on nimellisesti kirkon piirissä, ja siellä on paljon ev.lut. kirkon viroissa toimivia pappeja.

        Uusheräyksestä en osaa sanoa mitään. Mutta käytännössä Esikoiset ry:tä ja Rauhan Sanaa lukuun ottamatta lestadiolaisuuden piirissä toimivat herätysliikkeet ovat ekslusiivisia, eli muut kristityt pelastuksen piiristä pois sulkevia. 😢
        Liikkeet itsessään on muuttuneet osaksi pelastusta, isien perinnäissääntöjen ja ihmisoppien uskomisen kautta. Jeesuksen lunastustyö jonka hän teki kaikkien ihmisten puolesta, on kokenut vakavan inflaation näiden liikkeiden julistuksessa.

        Kulun LFF:ään:

        https://www.lff.fi/fi/kotisivu/

        Miksi Esikoiset Ry ja LFF ei voi tehdä ynteistyötä? Tarkoitan että pyydettäisiin puhujia toistemme leireistä puhumaan.

        Onko Esikoiset Ry:llä omia rukoushuoneita? Miten se voi olla mahdollista, jos on, kun vanhat jäivät vanhoille esikoislestadiolaisille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulun LFF:ään:

        https://www.lff.fi/fi/kotisivu/

        Miksi Esikoiset Ry ja LFF ei voi tehdä ynteistyötä? Tarkoitan että pyydettäisiin puhujia toistemme leireistä puhumaan.

        Onko Esikoiset Ry:llä omia rukoushuoneita? Miten se voi olla mahdollista, jos on, kun vanhat jäivät vanhoille esikoislestadiolaisille?

        Lahetysyhteistyötä meillä on ollut Viroon. LFF kaksi pappia Oulusta kävivät neuvottelemassa tämän puitteissa ja toimittivat rukoushuoneellamme Tampereella ev.lut. Messun. Ehtoollisjumalanpalveluksen siis. Oikein hyvä muisto jäi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahetysyhteistyötä meillä on ollut Viroon. LFF kaksi pappia Oulusta kävivät neuvottelemassa tämän puitteissa ja toimittivat rukoushuoneellamme Tampereella ev.lut. Messun. Ehtoollisjumalanpalveluksen siis. Oikein hyvä muisto jäi.

        Olisiko yksi papeista ollut V. Pöyhtäri?

        Toivottavasti yhteyydenpito johtaa siihen että voimme kuunella teidän saarnaajia rukoushuoneissame joskus tulevaisuudessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lahetysyhteistyötä meillä on ollut Viroon. LFF kaksi pappia Oulusta kävivät neuvottelemassa tämän puitteissa ja toimittivat rukoushuoneellamme Tampereella ev.lut. Messun. Ehtoollisjumalanpalveluksen siis. Oikein hyvä muisto jäi.

        Muistan että meidän edellinen toiminnanjohtaja sanoi että meillä on yhteys esikoislestadiolaisiin koska he juhannusseuroista lähettivät kirjallisesti terveisiä LFF:lle.

        Jos on ollut jonkunlaista yhteyttä esikoislestadiolaisiin, niin pitäisi olla paljon paremmat esikoiset ry:lle, koske olette avarakatseisempia ja kunnioitatte kirkkoa enemmän.

        Olen kerran käynyt Tamperen esikoislestadiolaisten rukoushuoneella kun olin käymässä kaupungissa. Seurojen jälkeen keskustelin muutaman uskovaisen kanssa, ja he sanoivat että olisi ollut parannuksen paikka jos olisin käynyt vanhoillislestadiolaisten seuroissa.

        Minua esikoislestadiolaiset hyväksyivät uskovaisena.


      • Anonyymi
        LFF_lestadiolainen kirjoitti:

        Muistan että meidän edellinen toiminnanjohtaja sanoi että meillä on yhteys esikoislestadiolaisiin koska he juhannusseuroista lähettivät kirjallisesti terveisiä LFF:lle.

        Jos on ollut jonkunlaista yhteyttä esikoislestadiolaisiin, niin pitäisi olla paljon paremmat esikoiset ry:lle, koske olette avarakatseisempia ja kunnioitatte kirkkoa enemmän.

        Olen kerran käynyt Tamperen esikoislestadiolaisten rukoushuoneella kun olin käymässä kaupungissa. Seurojen jälkeen keskustelin muutaman uskovaisen kanssa, ja he sanoivat että olisi ollut parannuksen paikka jos olisin käynyt vanhoillislestadiolaisten seuroissa.

        Minua esikoislestadiolaiset hyväksyivät uskovaisena.

        Riippuu vuodesta, milloin olet käynyt. Vuoteen 2016 kevääseen olimme vielä Esikoislestadiolaiset ry. Sittemmin liike ryhtyi separatisteiksi ev.lut. kirkossa ottamalla sakramentit maallikkosaarnaajien käyttöön. Tämä johti liikkeen eroon kirkosta. Tässä yhteydessä noin 1300 esikoislestadiolaista petustimme Esikoiset ry:n ettei yhteys ev.lut. kirkkoomme ja Inkerin luterilaiseen kirkkoon katkennut.

        Jeesus pelastaa häneen uskovat. Mikään liike ei voi ketään pelastaa, eikä määritellä kenenkään henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen Kristukseen ja hänen kauttaan Jumalaan. 🧡 Kun sinä suullasi tunnusta Jeesuksen Kristuksen Herraksi ja sydämessäsi uskot, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut. 😇


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vuodesta, milloin olet käynyt. Vuoteen 2016 kevääseen olimme vielä Esikoislestadiolaiset ry. Sittemmin liike ryhtyi separatisteiksi ev.lut. kirkossa ottamalla sakramentit maallikkosaarnaajien käyttöön. Tämä johti liikkeen eroon kirkosta. Tässä yhteydessä noin 1300 esikoislestadiolaista petustimme Esikoiset ry:n ettei yhteys ev.lut. kirkkoomme ja Inkerin luterilaiseen kirkkoon katkennut.

        Jeesus pelastaa häneen uskovat. Mikään liike ei voi ketään pelastaa, eikä määritellä kenenkään henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen Kristukseen ja hänen kauttaan Jumalaan. 🧡 Kun sinä suullasi tunnusta Jeesuksen Kristuksen Herraksi ja sydämessäsi uskot, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut. 😇

        Room. 10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        Room. 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vuodesta, milloin olet käynyt. Vuoteen 2016 kevääseen olimme vielä Esikoislestadiolaiset ry. Sittemmin liike ryhtyi separatisteiksi ev.lut. kirkossa ottamalla sakramentit maallikkosaarnaajien käyttöön. Tämä johti liikkeen eroon kirkosta. Tässä yhteydessä noin 1300 esikoislestadiolaista petustimme Esikoiset ry:n ettei yhteys ev.lut. kirkkoomme ja Inkerin luterilaiseen kirkkoon katkennut.

        Jeesus pelastaa häneen uskovat. Mikään liike ei voi ketään pelastaa, eikä määritellä kenenkään henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen Kristukseen ja hänen kauttaan Jumalaan. 🧡 Kun sinä suullasi tunnusta Jeesuksen Kristuksen Herraksi ja sydämessäsi uskot, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut. 😇

        Se oli Kesäkuussa 2009 kun kävin seuroissa esikoislestadiolaisten rukoushuoneella Tampereella. Osoite oli Kurjentaival 22.

        Olen samaa mieltä pelastuksesta. LFF ja esikoiset ry:llä on sama seurakuntaoppi, mutta ei esikoislestadiolaiset pitänyt minua eriseuralaisena silloin 2009:kaan.


      • Anonyymi
        LFF_lestadiolainen kirjoitti:

        Se oli Kesäkuussa 2009 kun kävin seuroissa esikoislestadiolaisten rukoushuoneella Tampereella. Osoite oli Kurjentaival 22.

        Olen samaa mieltä pelastuksesta. LFF ja esikoiset ry:llä on sama seurakuntaoppi, mutta ei esikoislestadiolaiset pitänyt minua eriseuralaisena silloin 2009:kaan.

        Miten lestadiolaiset ymmärtävät kolmiyhteisyyden? Rukoiletteko Jumalaa vai Jeesusta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten lestadiolaiset ymmärtävät kolmiyhteisyyden? Rukoiletteko Jumalaa vai Jeesusta?

        Meillä LFF:ssä rukoillaan yleensä ainaa Jumalaa.


      • Anonyymi
        LFF_lestadiolainen kirjoitti:

        Se oli Kesäkuussa 2009 kun kävin seuroissa esikoislestadiolaisten rukoushuoneella Tampereella. Osoite oli Kurjentaival 22.

        Olen samaa mieltä pelastuksesta. LFF ja esikoiset ry:llä on sama seurakuntaoppi, mutta ei esikoislestadiolaiset pitänyt minua eriseuralaisena silloin 2009:kaan.

        Kuten varmaan huomasit, v.2009 tilanne oli toinen kun nykyisin.
        Tähän on Raamatussa selkeä ohje.

        Joh. 14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

        Joh. 14:14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.

        Joh. 16:23 Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni.

        Joh. 16:26 Sinä päivänä te anotte minun nimessäni; enkä minä sano teille, että minä olen rukoileva Isää teidän edestänne;

        Jeesus Kristus on välimies ihmisen ja Jumalan välissä.

        Tämä ei ole kuitenkaan niin yksinkertainen juttu, sillä Isä, Poika ja Pyhä Henki on YKSI Jumala.

        Tämä on ajallisessa elämässä näin ollessaan ihmisen lihassa, Jeesus rukoili Isää. Ja Jeesuksen kasteessa Pyhä Henki oli läsnä kyyhkysen muodossa. Mutta ... Jumala oli Kristuksessa ja toisaalta Pyhä Henki ei puhu toisin kuin Isä ja Poika.

        Jos kolminaisuus olisi ihmisjärjellä selitettävissä, niin tämä uskomme olisi ihmisten luoma uskonto.

        Aivan samoin kun ihmisessä on kolme osaa: henki sielu, eli psyykkiset ominaisuudet, ruumis jäsenineen, ei ihminenkään ole kolmea ihmistä, vaan yksi ihminen. Jumalassakaan ei ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala.

        Koska ihmisyys on toisaalta lihallinen ja ajallinen, tarvittiin sovitus ihmisen ruumiissa, jossa synnit on tehty. Uhri itse oli kuitenkin viaton, Jumalalle ei viallinen uhri kelpaa syntien sovitukseksi. Ja niin kuin Jeesus sanoi, kun hän menee pois, hän lähettää Pyhän Hengen huolehtimaan täällä maan päällä elävistä omistaan. Ilman Pyhää Henkeä ei Jumalan sanasta saa juuri mitään käsitystä, sillä Pyhä Henki avaa ymmärryksen ja antaa uskon.

        Dan. 7:13 Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.
        Dan. 7:14 Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. ...

        ... Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko yksi papeista ollut V. Pöyhtäri?

        Toivottavasti yhteyydenpito johtaa siihen että voimme kuunella teidän saarnaajia rukoushuoneissame joskus tulevaisuudessa.

        Taisipa olla.🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten varmaan huomasit, v.2009 tilanne oli toinen kun nykyisin.
        Tähän on Raamatussa selkeä ohje.

        Joh. 14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

        Joh. 14:14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.

        Joh. 16:23 Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni.

        Joh. 16:26 Sinä päivänä te anotte minun nimessäni; enkä minä sano teille, että minä olen rukoileva Isää teidän edestänne;

        Jeesus Kristus on välimies ihmisen ja Jumalan välissä.

        Tämä ei ole kuitenkaan niin yksinkertainen juttu, sillä Isä, Poika ja Pyhä Henki on YKSI Jumala.

        Tämä on ajallisessa elämässä näin ollessaan ihmisen lihassa, Jeesus rukoili Isää. Ja Jeesuksen kasteessa Pyhä Henki oli läsnä kyyhkysen muodossa. Mutta ... Jumala oli Kristuksessa ja toisaalta Pyhä Henki ei puhu toisin kuin Isä ja Poika.

        Jos kolminaisuus olisi ihmisjärjellä selitettävissä, niin tämä uskomme olisi ihmisten luoma uskonto.

        Aivan samoin kun ihmisessä on kolme osaa: henki sielu, eli psyykkiset ominaisuudet, ruumis jäsenineen, ei ihminenkään ole kolmea ihmistä, vaan yksi ihminen. Jumalassakaan ei ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala.

        Koska ihmisyys on toisaalta lihallinen ja ajallinen, tarvittiin sovitus ihmisen ruumiissa, jossa synnit on tehty. Uhri itse oli kuitenkin viaton, Jumalalle ei viallinen uhri kelpaa syntien sovitukseksi. Ja niin kuin Jeesus sanoi, kun hän menee pois, hän lähettää Pyhän Hengen huolehtimaan täällä maan päällä elävistä omistaan. Ilman Pyhää Henkeä ei Jumalan sanasta saa juuri mitään käsitystä, sillä Pyhä Henki avaa ymmärryksen ja antaa uskon.

        Dan. 7:13 Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.
        Dan. 7:14 Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. ...

        ... Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta,

        Mutta Jumala ja Jeesus ovat kuitenkin eri persoonat, miten muuten Jeesus istuu Isän oikealla puolella ja toimii meidän esirukoilijana? Vai rukoiletteko te molempia erikseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Jumala ja Jeesus ovat kuitenkin eri persoonat, miten muuten Jeesus istuu Isän oikealla puolella ja toimii meidän esirukoilijana? Vai rukoiletteko te molempia erikseen?

        Olisi hyvä tietää onko tässä ero esikoiset ja Lff, ymmärrätte eri tavalla kolminaisuuden? Tämä tulee olemaan iso kysymys tulevaisuudessa kristityillä. Ja miksi sen pitäisi olla mysteeri. Jumala on järjestyksen Jumala.


    • Anonyymi

      Sillanpään Jari ja kalliin pappi Kanalakin on nähty näissä tilaisuuksissa.

      • Anonyymi

        Edelleenkään kumpikaan mainituista ei ole koskaan ollut esikoiset ry:n tilaisuuksissa. Miksi valehtelet?


    • Anonyymi

      Siitä suu puhuu, mitä sydän himoitsee. Tuollaisten vietien kirjoittamiseen ei tarvita lahjoja. Ainoastaan epäkunnioitus ja halveksunta Jeesusta ja hänen seuraajiaan kohtaan tarvitaan. 👎

    • Anonyymi

      Väki kuulemma hirveesti vähentynyt.

      • Anonyymi

        Jaaha, niis mistä? Ja mistä tällaista toiveunta kuulit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaha, niis mistä? Ja mistä tällaista toiveunta kuulit?

        Mitä pirun orja muuta osaakaan, kun valehdella.

        Esikoiset ry;n jäsenistössä oli alun alkaenkin paljon ikääntyneitä ihmisiä, he muuttavat tietenkin ikuiseen kotiinsa.

        Nykyisestä jäsenmäärästä ei minulla ole tietoa. Osa nuoremmista esikoislestadiolaisuuden jättäneistä omaksui alun alkaenkin ns. vapaiden suuntien kristinuskon, osa meni kirkon piirissä toimiviin luterilaisiin herätysliikkeisiin. Osa pettyi siihen, kun esikoiset ry on kuitenkin sitoutunut aika paljon lestadiolaisiin perinteisiin, he olisivat muuttaneet liikkeen vahvemmin luterilaiseksi. Tällekkin on mielestäni perusteensa, mutta ikäihmiset ovat vahvasti identifioituneet lestadiolaisiksi, tosin ilman tuota "vain me" oppia.

        Eivät toki kaikki esikoislestadiolaisetkaan "vain me" opin kannattajia ole. Osalla on kyllä otsa rypyssä ja katse pälyilee esikoisia kohdatessa, tämä sairaanloinen nurkkapatriotismi on hyvin surullista, sellainen ei ole kristinuskoa.

        Room. 10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
        Room. 10:9 Sillä jos sinä
        - tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi
        - ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt,
        - niin sinä pelastut;
        Room. 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe