Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vapusta toipuminen

S24ylläpito

Oletko jo tehnyt henkiinjäämissuunitelman vapun jälkeisiä päiviä varten. Menetkö maanantaina töihin vai pidätkö "sairaslomaa"? Miten krapulasta selviytyy nopeimmin ja kivuttomammin? Buranalla vai levolla?

60

32263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maija

      Juomalla illan aikana tarpeeksi MYÖS vettä. Sillä nestehukastahan krapula enimmäkseen johtuu. Ja aamulla monivitamiinipore. Se auttaa todella ja kannattaa edellisinä päivinä varata myös jotain hyvää hemmotteluruokaa krapula-aamuksi ettei tarvitse raahautua lähikauppaan ihmisiä pelottelemaan.

      Harvoin tulee nykyisin "juhlittua" mutta vappuna tottakai!

      • Ei jeesustelija

        Mahtavaa että jotkut osaavat ottaa rennosti ja lukeakkin kaiken lisäksi oikein!! Maija sinä pelastit varmaan monen krapula sunnuntain! Toisin kuin eräät alkavat jeesustelemaan että ei kannata juoda ku pelkkää simaa! jos ihminen kysyy että miten selviytyä krapulasta niin hän todellakin tarkoittaa krapulasta eikä siitä miten ei tule humalaan! :)


      • Tauno1

        Krapulaan vaikuttaa elimistön kuivumisen lisäksi usein romahtanut verensokeri. Illalla ennen nukkumaanmenoa olisi hyvä myös syödä vaikka ruisleipää.


      • Fakta homma
        Tauno1 kirjoitti:

        Krapulaan vaikuttaa elimistön kuivumisen lisäksi usein romahtanut verensokeri. Illalla ennen nukkumaanmenoa olisi hyvä myös syödä vaikka ruisleipää.

        Kyllä sitä ollaan niiin tieteellistä, niiin tieteellistä, että voe Herran pieksut sentään. Minä käytän kovassa krapulassa vanhaa kansanparannusta. Kun oikein vatkaa ja vesi ei pysy sisällä, haen lipaston laatikosta ison parsinneulan, asetan sen terä edellä ukkovarpaan kynnen alle pystyyn ja monotan tuo varvas edellä seinään oikein kunnolla. Silmissä välähtää omituisia valoilmiöitä, mutta takaan ja alleviivaan KRAPULA EI TUNNU YHTÄÄN.


    • klara vappen

      Ei vappua kannata juhlia!
      Jos ei yhtä vappua pysty selvinpäin viettämään niin johan on heikkoa. Menkää vapputorin sijaan pitkälle kävelylle tai lintuja bongaa. Jos kaikki ois selvin päin niin ei tartteis sairaaloita kuormittaa joutavilla vapunjuhlijoilla. Näin on!

      • Juliet*

        Miks sitte on alkoholi keksitty jos sitä ei saa koskaan juoda? Saa sitä ottaa kohtuudella ja miten kukakin tykkää. Ei kaikki juo itseään sairaalakuntoon. Taidat itse vältellä juomista juuri siksi.


      • Apjooz
        Juliet* kirjoitti:

        Miks sitte on alkoholi keksitty jos sitä ei saa koskaan juoda? Saa sitä ottaa kohtuudella ja miten kukakin tykkää. Ei kaikki juo itseään sairaalakuntoon. Taidat itse vältellä juomista juuri siksi.

        Jos sitä ei saa käyttää?


      • Apjooz

        Turha juhla, ei kiinnosta ne hulinat yhtään. Tekosyy kännätä.


      • George ots
        Apjooz kirjoitti:

        Jos sitä ei saa käyttää?

        Heroiini on huumetta ja siten laitonta

        Alkoholi on päihde ja siten laillista

        PISTE


      • Patu
        George ots kirjoitti:

        Heroiini on huumetta ja siten laitonta

        Alkoholi on päihde ja siten laillista

        PISTE

        se on mielipide niinkuin lakikin on.


      • ...
        Apjooz kirjoitti:

        Jos sitä ei saa käyttää?

        Mitä varten on tärpätti jos sitä ei saa juoda?


      • Boff
        ... kirjoitti:

        Mitä varten on tärpätti jos sitä ei saa juoda?

        Maalin ohennusta ja puhdistusta varten.


      • ...
        Boff kirjoitti:

        Maalin ohennusta ja puhdistusta varten.

        Tiesitkö että morfiini valmistetaan heroiinista?


      • höphöphöp
        George ots kirjoitti:

        Heroiini on huumetta ja siten laitonta

        Alkoholi on päihde ja siten laillista

        PISTE

        Huumausaineet on päihteiden alaluokka.


      • alunperin
        Apjooz kirjoitti:

        Jos sitä ei saa käyttää?

        Heroiini on keksitty alunperin lääkkeeksi samoin kuin esim morfiini. Väärin käytettynä molemmat vievät tuhoon paljon alkoholia nopeammin.


    • nainen

      Nauttimalla pelkkää simaa, tai pysyen kohtuudessa.

    • krapulapano

      auttaa aina

    • Yksjätkä

      Ei kaikki juo vappuna.
      Mä en aio juoda ollenkaan,
      joten en tarvii mitään henkiinjäämissuunnitelmia.
      Maanantaina virkeenä jatkamaan opiskelua.

      • ...

        No AHA.


    • krapularyyppy

      jatka dokaamista niin ei tuu rapulaa tai loivenna oikein.

      • ruutu8

        Ottaa piiiiitkän loman ja vetää vapun,samoin
        juhannuksen samaan putkeen,niin joulu ja uusivuosi voivat mennä harkinnan merkeissä.


    • ....

      Äitini aikanaan sanoi:Juo niin paljon kuin sielu sietää ja jalat kantaa.

      MUTTA KRAPULARYYPPYÄ ÄLÄ KOSKAAN OTA!

      Hän itse tykkäsi juhlimisesta ja teki myös niinkuin itse neuvoi.

      Eipähän äidillä ollut alkoholiongelmia
      ja minä opin tuon kullanarvoisen säännön häneltä ja siitä olen kiitollinen.

      Itse olen raitis. :-D

    • MB-320s

      vappu kun sattuu tänä vuonna olemaan sunnuntaina -ei tarvetta suuremmin juhlia ;) ....
      Toista jos se olisi perjantaina ....olisi jo isompi ongelma ..... :) ...

    • krapulaton

      jolle ei koskaan tule krapulaa, join mitä tahansa ja miten paljon tahansa. No ainakaan en ole vielä niin paljon koskaan juonut että olisi krapulasta tarvinnut kärsiä. Ja pöydän alla ollaan oltu, ei ole siitä kiinni. Tosin tänä vappuna selvänä kuin vesi, plaah....

    • Palle

      Ensin myrkytetään keho alkoholilla ja sitten tuhotaan suolisto buranalla. Kyllä ihminen on tyhmä.

      Viina tappaa bakteerit, eli se on myrkky. Kelpaa desinfioimiseen. Buranaa ei enää suositellä kipulääkkeeksi. Sen on todettu tuhoavan suoliston limakalvoja.

      • medic

        ei kannata ottaa buranaa vaan jos helpotusta kaipaa niin suonensisäisesti kipulääkettä, morkkua esimerkiksi tai jos pelkää piikkejä niin suppo on hyvä vaihtoehto.. ei ärsytä ruuansulatuskanavan herkimpiä osia x) että semmosta. Juokaa vaa mutta alottakaa tarpeeks aikasee ettei tarvii sammua.. sit ei oo krapulasta tietookaa


      • ja vatsa.
        medic kirjoitti:

        ei kannata ottaa buranaa vaan jos helpotusta kaipaa niin suonensisäisesti kipulääkettä, morkkua esimerkiksi tai jos pelkää piikkejä niin suppo on hyvä vaihtoehto.. ei ärsytä ruuansulatuskanavan herkimpiä osia x) että semmosta. Juokaa vaa mutta alottakaa tarpeeks aikasee ettei tarvii sammua.. sit ei oo krapulasta tietookaa

        niin jotenki vaan tää outo käsitys että burana pilaa limakalvoja... on totta että se inhiboi prostaglandiinien synteesiä. ne taas suojaavat limakalvoja. tähän ei kyllä vaikuta otetaanko se lääke suun kautta vaiko suppona:)

        halusin vaan selventää...

        ja vappu. oli tosi kivaa. krapulasta selviää syömällä paljon ja lepäilemällä.


    • Nimetön

      1) oksenna
      2) juo piimää
      3) syö karkkeja
      4) huilaa
      5) sauno
      6) kylmä suihku päälle
      7) syö litra jäätelöä
      8) kylmä kääre otsalle
      9) hiero kipeitä paikkoja
      10) päälle hyvät panot

      • mutta hyvä jos sulla toimii

        Piimää? No se ainakin helpottaisi tuon ensimmäisen kohdan toteutusta!

        Sauna? Kun ihminen kärsii nestevajauksesta ja siihen liittyvästä ällöttävän huterasta olosta, en ehkä saunaa suosittelisi ykkösvaihtoehdoksi.

        Päälle hyvät panot? Varmaan ideana ihan hyvä, mutta ei meillä ainakaan toteutuskelpoinen. Molemmat on kuin ylikeitettyjä spagettejä, olo on kaikkea muuta kuin eroottinen ja jokainen yhtään nopeampi liike vihlaisee ohimossa.


    • absolutisti

      No itse en juo ollenkaan alkoholia enkä täten siis juhli vappua joten hyvin jaksaa palata arkeen.

      • ...

        No se on tosi hyvä sulle, mutta sä et nyt vastannu tohon kysykseen. Eikä ketään kiinnosta sun juomatavat.


    • TOTTA

      Kun ei juhli eikä juo alkoholia liikaa niin varmasti töihin ja kouluun meno sujuu hyvin. Viina on viisasten juoma!

      • ...

        No sittenhän mä juon oikeen olan takaa ni tunnen itteni oikeen viisaaks. Ovatko absolutistit sitten tyhmiä?


      • Suomi
        ... kirjoitti:

        No sittenhän mä juon oikeen olan takaa ni tunnen itteni oikeen viisaaks. Ovatko absolutistit sitten tyhmiä?

        Jos et oo aiemmin tienny niin sivistetaanpas sua... Viina on viisasten juomaa kun viisas ottaa vahemman ja kohtuudella. Tai ainakin rajojensa mukaan.


      • ...
        Suomi kirjoitti:

        Jos et oo aiemmin tienny niin sivistetaanpas sua... Viina on viisasten juomaa kun viisas ottaa vahemman ja kohtuudella. Tai ainakin rajojensa mukaan.

        eli jos juon suomen rajojen sisällä niin saan juoda vaikka ammeellisen viinaa?


    • MARIKA

      Mulla on kamala krapula ja olen parannellut sitä sixpäcil, huomen duuniin ja tärkeitä neuvotteluja. Olen sinkku ja olis kiva parannella oloa jonkun komean uroon kans bunkas. Olen stadis joten kyvykkäät vaivautukaa, kaunis nainen odottaa..

    • Tyyskä

      Amatöörit harrastaa krapulaa. Nimittäin, sillä se lähtee, millä sen on tullutkin. Tömpsy tai pari auttaa, mutta ei enempää.

    • Govanaama

      Ei se muuta vaadi ku pari tasottavaa.
      Heikot jää "sairaslomalle".

    • toipuja

      Vapusta toipuminen on helppoa, kun viettää vapun oikein, iloisesti ja selvin päin. Olin mukana Jeesus-marssilla ja kivaa oli. Munkkeja ja simaa on nautittu ja lasten kanssa puhalleltu palloja. Ei muuta huomenna töihin - hauskaa on.

      • sinä sitten

        toivut??? Ihan vain näin nimimerkkiäsi ajatellen... Vappuhan selvin päin on aivan jees, näin vietin sitä töiden takia itsekin. (Jeesustelemaan en tosin lähtisi, sen verran on selkärankaa jäljellä.)


    • Jorma.Kovanen

      1. Krapukakalja(1 tunnissa, eli mäyräkoira).
      2. Krapulapaska suihku, vapaavalintaisessa järjestyksessä. Suosittelen perseen suttaamista ennen suihkua.
      3. Pillu, ja paluu kohtaan 2.

      • AAMUPASKA

        Siinä Jorma tarjoaa kunnon
        kolmikantaa. Tosimies ei
        kummempaa tarvi, ja sitte
        baanalle ja paxi huuleen.


    • Ei tärise

      Mulla oli ainakin puolivuosisataan rauhallisin vappu
      ever, koko talossa ei tainnut olla muita kotonakaan
      kuin minä. Alakerrasta muuttivat pois ne mahdolliset
      bilettäjät, ja muut olivat varmaan mökillä tai jossain kauempana viettämässä. Mutta kun vappupäivänä kävelin kiskalle, niin lähiö oli kuin vetypommin jäljiltä, ei ihmisiä MISSÄÄN! Eikä edes
      paljon roskia, ei rikottuja ikkunoita tai pulloja
      pitkin teitä, ei sammuneita. MITÄS tämä tälläinen oikein on? Ei vaikuta suomalaiselta vapulta ollenkaan, vaikka sää oli mitä perinteisin, räntäsade vaan puuttui. No, kerkisin vähän siivota, kun muksutkin olivat isänsä kanssa kaupungilla. Ei muuten ollut aamulla bussissa tungosta työmatkalla. Mutta kyllä on kiva olla, kun ei ole kankkusta eikä morkkista.

    • Huolestunut72

      www.rikospoliisi.info

    • lis

      vaikeaa se oli ei ees voinu kylälä käydä ku ei ollu varma miten mokas.... mies lähti ja mä jäin sinkuks että elämä jatkuu

    • ettei ota yhtään alkomahool...

      ..................

    • Töpeksijä

      mitä voi tehä ku meni muisti ihanasti vappuna ja on tullu toilailtua kuulema aika paljon... esim. eräs ihana mulle todella tärkee henkilö on vetäny pultit kai jostain mitä olen sanonu tai tehny... Eikä se haluu puhuu niin mitä voi tehä?

      • Vappunaamari

        Jatka elämääsi. Mitä ikinä oletkin tehnyt, et ilmeisesti kuitenkaan ole tappanut ketään, joten jos kaverisi on hermostunut jostain niin, ettei vastaa yhteydenottoihin, on vika hänessä. Saa sitä loukkaantua, mutta pitkäaikainen vihanpito on haitarista, ja kertoo enemmän vihanpitäjästä itsestään kuin sinusta.

        Jos kyse oli jostakusta, johon olet ihastunut, tapahtunut tuntuu paskamaiselta jonkin aikaa, mutta usko pois, ohi menee. Parempi näin päin. Jonkun hernenenän kanssa et olisikaan tullut onnelliseksi.


    • tähtisiina

      Vappuaattona juhlittiin ja baareiltiin, vappupäivänä menimme perinteiselle vappupiknikille. Voi että silli, lihapullat, perunasalaatti ja nakit maistuikin vappuaamuna, varsinkin kun ilta oli hiukan päässyt venähtämään ja yöunet jäi pariin tuntiin..

      Mutta asiaan: mun krapulavinkki on se, että jos on tullut tissuteltua hiukan liikaa, ottaa juuri ennen nukkumaanmenoa (jos muistaa/tajuaa) Buranan ja juo muutaman ison lasillisen vettä. Aamulla herää ihan uutena ihmisenä. Yöpala Mäkkärissä ei myöskään ole pahitteeksi baarista palatessa.

      Jos herää aamulla ja kankkunen on niskan päällä, niin sitten vaan vettä ja Buranaa naamariin. Sitten kun olo vähän hellittää, takaisin päikkäreille. Ruokaa napaan sitten, kun menee alas, syöminen tekee ihan hyvää. Muuten pelkkää vettä, ehkä jotain limsaa tai mehua. Pizzaa tms. suolaista ja epäterveellistä, krapulapäivänä ei pahemmin kaloreita lasketa.. :) Ja seksi piristää sitten, kun se kanuunavaihe on mennyt ohitse.

      Maanantai oli mulla vapaapäivä, joten se meni ihan levon kannalta.

      • ylivoimainen keino

        hellittää seuraavan päivän krapulaa, on ennen nukkumaanmenoa syödä jotakin ja juoda runsaasti jotain ei-alkoholipitoista (vesi on hyvä, mutta itse preferoin hiilihappopitoisia - erityisesti Olvin Kevyt olo Sitruuna, joka ei ole samalla tavalla makea kuin monen muun valmistajan sitruunavissy).

        Kankkusen syvyys sitten riippuu myös siitä, paljonko on juonut ja kuinka monta tuntia ehtii nukkua. Minäkin olen huomannut, että kanuunassa ei kaloreita lasketa - ruokaa on saatava tuhdisti, ja useasti päivän mittaan, ja juomana jokin makea (josta tulee sokeria eli energiaa) on hyvä valinta, eli erilaiset hedelmämehut tai cokis tms.


      • Antti
        ylivoimainen keino kirjoitti:

        hellittää seuraavan päivän krapulaa, on ennen nukkumaanmenoa syödä jotakin ja juoda runsaasti jotain ei-alkoholipitoista (vesi on hyvä, mutta itse preferoin hiilihappopitoisia - erityisesti Olvin Kevyt olo Sitruuna, joka ei ole samalla tavalla makea kuin monen muun valmistajan sitruunavissy).

        Kankkusen syvyys sitten riippuu myös siitä, paljonko on juonut ja kuinka monta tuntia ehtii nukkua. Minäkin olen huomannut, että kanuunassa ei kaloreita lasketa - ruokaa on saatava tuhdisti, ja useasti päivän mittaan, ja juomana jokin makea (josta tulee sokeria eli energiaa) on hyvä valinta, eli erilaiset hedelmämehut tai cokis tms.

        Itselläni ei ole koskaan ollut kunnollista krapulaa. Mutta se johtuu siitä, että juuri ennen nukkumaanmenoa syön reippaasti ja juon vielä enemmän. Kaksi litraa vettä on hyvä. Jos herää yöllä käy juomassa taas litrasen ja aamulla lisää. Aamulla voi jo ottaa mehua tai limsaakin, mutta aluksi kannattaa juoda sokerittomia ja ei makeita.


      • ylivoimainen keino
        Antti kirjoitti:

        Itselläni ei ole koskaan ollut kunnollista krapulaa. Mutta se johtuu siitä, että juuri ennen nukkumaanmenoa syön reippaasti ja juon vielä enemmän. Kaksi litraa vettä on hyvä. Jos herää yöllä käy juomassa taas litrasen ja aamulla lisää. Aamulla voi jo ottaa mehua tai limsaakin, mutta aluksi kannattaa juoda sokerittomia ja ei makeita.

        Mulla kyllä kankkusia on ollut, vaikka se syöminen ja vedenjuonti helpottavatkin seuraavan päivän urakkaa. Enkä ole edes aina juonut mitenkään hirveästi, joskus vain krapula iskee - esim. punkusta saan melkein aina karmean hedarin (mikä veetuttaa suunnattomasti, koska tykkään punkusta kovasti, ihan ruoka- eikä ryyppyjuomana). No, tällaista tämä elo on :)


      • vain jos

        Tuo nyt tehoaa vain jos ei oo edes kunnon kankkusta!!!
        Silloin ei kuule buranat ja vedet ja syömiset onnaa JOS on oikeesti kankkunen, silloin yrjötään, vapistaan,ollaan paniikissa, tehdään kuolemaa. siihen auttaa vain lepo ja aika.


      • Maikki
        Antti kirjoitti:

        Itselläni ei ole koskaan ollut kunnollista krapulaa. Mutta se johtuu siitä, että juuri ennen nukkumaanmenoa syön reippaasti ja juon vielä enemmän. Kaksi litraa vettä on hyvä. Jos herää yöllä käy juomassa taas litrasen ja aamulla lisää. Aamulla voi jo ottaa mehua tai limsaakin, mutta aluksi kannattaa juoda sokerittomia ja ei makeita.

        Ettekö nyt tajua ettei tietenkää ole krapulaa ei, kun ette ole olleet kunnolla kännissä.
        Katsos kun jos kykenee ja ajattelee niin fiksusti kotiin tullessa että juompa nyt ja syön etc. niin ei ole kyllä kovin humalassakaan.
        Kännissä on vasta kun ei muista mistään mitään ja herää mistä sattuu. Silloin on oltu oikeesti kännissä. Silloin ei ajatella yöllä mitään.
        Kyllä se on niin että kankkusen kertoimeen vaikuttaa miten paljon on juonut!


    • kerran vuodessa

      hehhhee.. sitä juhlitaan kerran vuodessa ja sillä selvä. Puhkoin kaikki ilmapallot heti maanantaina, tyhjät pullot vein pois kauppaan ja sit serpentiinit ja kaikki vappuun liittyvät pois ja sitten oikein aikaisin nukkumaan.. maanantaina heti piti nousta opiskelemaan.. ankaraa se on, mutta itse aiheutettua..

      • absolut

        On huomattavasti parempi olla selvin päin, ei tarvitse toipua mistään. Näin on jo mennyt yli 20 vappua ja hyvin menee. Ilo ilman viinaa ei ole teeskentelyä vaan sitä oikeaa iloa.


      • ...
        absolut kirjoitti:

        On huomattavasti parempi olla selvin päin, ei tarvitse toipua mistään. Näin on jo mennyt yli 20 vappua ja hyvin menee. Ilo ilman viinaa ei ole teeskentelyä vaan sitä oikeaa iloa.

        No en ole niin itsekäs että yksikseni iloitsisin otan viina pullon seuraksi pitämään hauskaa ;)


    • XXXXX

      Metodi armottoman ryyppäämisen jälkeen...
      Pengo lääkekaappi... ota särkylääke... juo runsaasti. Vältä hässötystä... kattele leffoja... ei kauhua mielellään... chillaile... vedä muutama rauhoittava ja juo vettä... kyllä se siitä...

    • *tiiät kyl mitä tehä!!'

      Mun mielest vappubileistä selviit parhaiten..KUN
      otat pari aspiriinia...se vie päänsäryn pois. Kun koulu tai työpäivä on ohi voi levähtää ja aatella että oliko se ryyppääminen sen arvoista että saa kunnon krapulan ja rahaa meni taas yli rajojen??
      kyllä kavereiden kanssa saa juhlia mutta tartteeko siihen aina liittyä alkoholi? haluaisin kaikikien miettivän sitä!!

    • Anonyymi

      sillä se lähtee millä se on tullukki ei 2 puhetta tai on off ei juo ikinä kyllä se on vuodesta 1990 lähtien nähty!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe