W123 kulutus

Jabu

Osaisikohan joku tietäjistä arvioida w123 200 bensakoneen kulutusta? Tieto olisi tähän paikkan erittäin tarpeellinen, kiitos jo etukäteen.

14

1338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallonkutistaja

En ole tietäjä, mutta vastaan omiin kokemuksiin perustuen. 102-koneelle manuaalivaihteistolla normikulutukset olivat: 7,9-10,2-12,4, siis nopeudet 90 ja 120km/h ja kaupunkikulutus.

N. 150tkm mittausjakso antoi keskikulutukseksi n. 10,0-10,5 l/100km. Kesällä ja maantiellä oli luokkaa 9 l/100km ja talvella kaupunkityyppinen ajo kulutti sitten n. 11 l/100km. Minimi- ja maksimikulutukset normaaliajossa olivat n. 8 ja 12 l/100km.

• mb123

ko. autolla kulutus kyllä riippuu ajotavasta melkoisesti. Se kyllä kuluttaa reilusti jos painat kaasua reilusti. Kesällä maantiellä minulla ainakin yli 9 l/100km ja kaupungissa kun ajaa reippaammin niin jonnekin 13litran tietämiin se vetää. Alle kymmenen ei tahdo kyllä päästä jos ajaa reilusti. Moottoritietä olen pääasiassa ajellut ja siinä reilut 120km/h nopeudella kulutus on jossain 12-14l/100km kyllä se bensaa syö, ei siitä mihinkään pääse. Kallonkutistajan luvut lienevät aikalailla oikeita. tuota 7,9l/100km en kyllä taida olla koskaan saavuttanut, mutta voipi olla että joskus uutena vei sen verran. En tosin enää muista niin vanhoja asioita. Nyt autolla kilometrejä takana reilut 500 tkm ja hyvin pelaa.

• Jabu
        mb123 kirjoitti:

ko. autolla kulutus kyllä riippuu ajotavasta melkoisesti. Se kyllä kuluttaa reilusti jos painat kaasua reilusti. Kesällä maantiellä minulla ainakin yli 9 l/100km ja kaupungissa kun ajaa reippaammin niin jonnekin 13litran tietämiin se vetää. Alle kymmenen ei tahdo kyllä päästä jos ajaa reilusti. Moottoritietä olen pääasiassa ajellut ja siinä reilut 120km/h nopeudella kulutus on jossain 12-14l/100km kyllä se bensaa syö, ei siitä mihinkään pääse. Kallonkutistajan luvut lienevät aikalailla oikeita. tuota 7,9l/100km en kyllä taida olla koskaan saavuttanut, mutta voipi olla että joskus uutena vei sen verran. En tosin enää muista niin vanhoja asioita. Nyt autolla kilometrejä takana reilut 500 tkm ja hyvin pelaa.

Kiitoksia tiedoista, olis kiikarissa 290 tkm ajettu peli, voipi olla että kohta olen vehkeen onnellinen omistaja.

• silver

Olen ajanut yhteensä kolmella yksilöllä nyt
        n. 10 vuotta, ja sanoisin, että täsmää mitä
        "kutistaja" sanoo. Jos menee enemmän, niin sitten
        on jotain vikaa. Suurin kulutus, mitä mitä olen
        mitannut on kaupunkityyppisessä ajossa 200 B
        Autom. ja 12,5. Ja ajettiin ihan "reilusti".

• nih
        mb123 kirjoitti:

Yli 10 litraa täältäkin. Kone on M102 ja ajettu 239 tkm. Seka-ajossa veikkaan, että lukema omassa autossa on 11-12 satasella. Jos auto on huoltamaton ja säätämätön, lukemat voivat olla ihan mitä vain. Hyvässä iskussa oleva yksilö saattaa kulkea maantiellä kevyttä kahdeksaakymppiä jolkotellen kyllä yhdeksällä litralla.

Mutta onhan sitä kyseessä vanha auto, eikä alkujaankaan varmaan miksikään talousihmeeksi suunniteltu.

• Timo L.
        nih kirjoitti:

Yli 10 litraa täältäkin. Kone on M102 ja ajettu 239 tkm. Seka-ajossa veikkaan, että lukema omassa autossa on 11-12 satasella. Jos auto on huoltamaton ja säätämätön, lukemat voivat olla ihan mitä vain. Hyvässä iskussa oleva yksilö saattaa kulkea maantiellä kevyttä kahdeksaakymppiä jolkotellen kyllä yhdeksällä litralla.

Mutta onhan sitä kyseessä vanha auto, eikä alkujaankaan varmaan miksikään talousihmeeksi suunniteltu.

..myös vanhasta kaasutin-230:sta: kulutus on lähempänä 13:a kuin 10:tä litraa.
        Nuo vanhat kaasarineloset omasta mielestäni ovat hieman sellaisia kaksipiippuisia tapauksia. Kulutusta löytyy mutta suorituskyvyn pienoinen puute vaivaa. Itsekin pohdin pari vuotta sitten vakavissani 230 Automaticin hankintaa käyttöautoksi, mutta niin hurjasti en siitä etuja löytänyt, että autoa olisin vaihtanut. Mutta harrasteautoksi valintakriteerit ovatkin sitten jo erilaiset ja ainahan sitä on dieselilläkin ehtinyt. :-)

• Kaapo
        Timo L. kirjoitti:

..myös vanhasta kaasutin-230:sta: kulutus on lähempänä 13:a kuin 10:tä litraa.
        Nuo vanhat kaasarineloset omasta mielestäni ovat hieman sellaisia kaksipiippuisia tapauksia. Kulutusta löytyy mutta suorituskyvyn pienoinen puute vaivaa. Itsekin pohdin pari vuotta sitten vakavissani 230 Automaticin hankintaa käyttöautoksi, mutta niin hurjasti en siitä etuja löytänyt, että autoa olisin vaihtanut. Mutta harrasteautoksi valintakriteerit ovatkin sitten jo erilaiset ja ainahan sitä on dieselilläkin ehtinyt. :-)

No tätä seuraavaa nyt ei varsinaisesti kysytty, mutta kun mennään tästä vielä eteenpäin eli W114 250-koneeseen, niin eipä ollut konsti eikä mikään polttaa 15 litraa, vaikka vehjes ei automaatti ollutkaan - tosissaan ei arvannut polkeakaan, bensamittari olisi laskenut opiskelija-asentoon alta aikayksikön.
        Tosin konetta ei taidettu koskaan saada aivan timmeihin säätöihin (tuo öljynpaine yms. juttu perjantailta;)

Näin se kehitys kehittyy sano mummo, kun lentokoneen näki. M103 lienee liki mahdoton saada normaalitolkun ajolla syömään noita lukemia.

• mersumies
        mb123 kirjoitti:

tosta koneen kestävyydetä.. Taitaa olla aika hyviä noi bensakoneetkin, minkähänlaisia kokemuksia on? Itellä on 200B -83 ja mittaris 506tkm. ja hyvin menee.. Huollettu säännöllisesti.

• Mersumies aina

Tietäähän jokainen, että raskaskorinen W123-bensamersu vetää varsinkin kaasarikoneella ainetta reilusti. Omani vm-82 W123 200B veti seka-ajossa 11-15 litraa ajotyypistä riippuen, siis normalilla ajotyylillä (=ei tientukkona). Nykyinen W124 300E vm-87 vetää samoja lukuja, tosin saksanmaalla autobahneilla ajellessani n.160-200 kmt matkanopeuksia kulutti noin 20 litraa.

Mielestäni turhia tämmöiset kyselyt bensankulutuksista. Bensamersu kuluttaa, ja sillä siisti. Itse ajan ja itse maksan bensani, vuosimatkaa noin 30.000 km enkä valita, maksakoon bensalitra vaikka sitten 4 euroa...

• Timo L.

Kulutus tietysti on itsestäänselvyys enempi autojan kanssa puuhanneelle, mutta mielestäin hyvä sitä on kysellä muiltakin. Meinaan jos vaikka epäilee autossa olevan vikaa joka ilmenee suurena polttoaineenkulutuksena...

• toista mieltä

kyllähän bensamersu kuluttaa mutta ei paljoa ainakaan kaikki. Tuollainen 200bensa kaasarilla kuluttaa juuri tuon 9-15l aivan ajotavasta ja nopeudesta riippuen ainakin manuaalina.
        Kun taas toinen auto jolla olen kilometrejä ajanut yli 100 tkm on 200E vuosimallia 93, uudemmalla 16-venttiilikoneella ja automaattilaatikolla, ei oikein saa kulutusta yli 10 litran millään, Viime kesänä ruotsin halki vakionopeussäätimen avulla 130km/h mittarissa ja keskikulutus 7.4l/100km, ei minusta paha bensamersulle.

• Kallonkutistaja

Monet vastaavat, että kyllähän bensamersu kuluttaa, mutta mistä kysyjä tietää, kuluttaako esim. yli vai alle 15l/100km ja minkälaisessa ajossa? Nythän kukaan ei ole edes veikannut, että kuluttaisi yli 15l/100km.

Ja kun muutkin ovat antaneet vertailukulutuksia, niin sitten minäkin: 260E automaatilla kulutti samanlaisessa ajossa n. 0,5-1,0l/100km vähemmän. Ja tässä on myös otettu huomioon matkamittarin virheet, tai käytännössä se, että 200B keräsi mittariinsa n. 5% 260E:tä enemmän kilometrejä samalla matkalla.

• 200b

Talvella haukkasi järjestään 12-12.5 litraa satasella ja erään kerran söi jopa 13.1 litraa.
      Joka kerta olen nuo laskenut juuri tuon tarkkailuhuvin vuoksi :)

Nyt kun tuli lämpimät ilmat, kulutus tippui laakista 10 litran pintaan. 10.1-10.4 ovat lukemat nyt. Ajo on pk-seudun kaupunkiliikennettä sekä moottoritiellä 130kmh 50%/50% joka tankillisella.

• 200b

W123 200b M102-koneella, 4-vaihteisella manuaalilla ja ilmastointi ei koskaan päällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2244
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      988
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      952
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      853
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe