Tryptofaani

onko hyötyä?

Onko joku palstalta kokeillut jotakin L-tryptofaani-valmistetta masennuksen ja/tai unettomuuden hoitoon? Onko ollut mitään apua? Ei hirveästi viitsisi rahojaan tuhlata, jos siitä ei mitään apua olekaan.

10

7064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Risto

      Kannattaisi varmaan ensiksi kokeilla 5-HTP:tä (5-Hydroksitryptofaani). Pahimpina masennusaikoina käytin sitä kalaöljyn, vitamiinien ja hivenaineiden kanssa. Mutta kyllä huomasin sillä olevan vaikutusta positiivisesti unenlaatuun ja mielialaan. Otin sitä aina tyhjään vatsaan 100 mg juuri ennen nukkumaan menoa.

      L-Tryptofaania olen saanut 2g kaverilta kokeiltavaksi pariksi illaksi. Kyllä sekin tuntui parantavan unta. L-Tryptofaani kannattaa sitten ottaa tyhjään vatsaan mielellään hedelmämehun ja B6-vitamiinin kanssa oikeanlaisen konversion aikaansaamiseksi. Konversiota parantavat myös inositoli, C-vitamiini ja muut B-vitamiinit. (5-HTP:n kanssa taas ei pidä nauttia B-vitamiineja.)

      Toinen yhdistelmä mitä voin suositella on 350 mg magnesiumia ja 100 mg B6-vitamiinia juuri ennen nukkumaan menoa. Pakettiin voi myös tarvittaessa lisätä 15 mg sinkkiä.

      • n-75

        olen lukenut näitä viestejä.ja huomaan et sul on jotain lääketieteellisiä kokeiluja??olen unettomuudesta kärsinyt 2 vuotta,syön nyt stilnok pillereitä ennen söin imovaneja.nyt on pahentunut olotila.olen tosi herkkä itken helposti.pilleritkään ei pidä mua unessa.työ stressaa poikaystävä stressaa.vanhemmat on alkoholisteja.henkine kuorma on suuri.se on stressiä ja masennusta iha selvästi.pahenee kokoajan.huomen menen lääkäris käymään.tähän asti olen vain hymyillyt ja sanonut et kärsin kolmestavuorosta aiheuttavaa unihäiriöitä.vaik se on paljo pahempaa ja ahdistavampaa.miten sul on noin paljo tietoa?pitäis vaan uskaltaa avautua lääkarille,mut se on tosi iso kynnys.yksikin hoitsu kirjotti unettoman yön jälkeen saikkulappuun,mielenterveyshäiriö!!!ja se piti antaa pomolle.hulluksi mut leimataan...


      • aahoohoo

        5-HTP:t luontaistuotteita?

        Mistä sinä olet nämä tietosi hankkinut? Onko linkkiä?
        Onko näillä sun sekotuksilla sivuvaikutuksia.
        Jos käyttää lääkärin määräämiä verenpainelääkkeitä, esim kuten minä,niin mistä on löydettävissä tieto miten nämä tryptofaanit ja sinkit sopivat tuon verenpainelääkkeen kanssa. Lääkärit eivät ota mitään kantaa luontaistuotteisiin.


      • Risto
        aahoohoo kirjoitti:

        5-HTP:t luontaistuotteita?

        Mistä sinä olet nämä tietosi hankkinut? Onko linkkiä?
        Onko näillä sun sekotuksilla sivuvaikutuksia.
        Jos käyttää lääkärin määräämiä verenpainelääkkeitä, esim kuten minä,niin mistä on löydettävissä tieto miten nämä tryptofaanit ja sinkit sopivat tuon verenpainelääkkeen kanssa. Lääkärit eivät ota mitään kantaa luontaistuotteisiin.

        L-Tryptofaani ja 5-Hydroksitryptofaani ovat aminohappoja. L-Tryptofaania saamme ruoista ja se kuuluu ihmiselle välttämättömiin aminohappoihin. 5-HTP on taas yksi pykälä L-Tryptofaanista eteenpäin ennen aivojen välittäjäaine serotoniinia (5-HT).

        Itse en huomannut 5-HTP:n käytön aikana muuta sivuvaikutusta, kuin vähentyneen ruokahalun.
        Tryptofaaneja ei pidä sitten käyttää yhdessä SSRI ja MAO lääkkeiden kanssa mahdollisen serotoniinisyndrooma vaaran vuoksi. Muidenkin lääkkeiden yhteiskäytön turvallisuus kannattaisi varmistaa lääkäriltä. Tryptofaaneja ei myöskään suositella käytettäväksi, jos kärsii korkeasta verenpaineesta.

        Sivuvaikutukset:

        Lievinä oireina voi esiintyä seuraavaa, ruokahaluttomuus, pahoinvointi, ummetus, ilmavaivat, närästys ja väsymys.

        5-HTP:sta voi lukea lisää esimerkiksi täältä:
        http://www.5-htp.net/default.asp
        http://en.wikipedia.org/wiki/5-HTP

        Vitamiinien ja verenpainelääkkeiden yhteiskäytön riskeihin en osaa ottaa kantaa.


      • ...
        Risto kirjoitti:

        L-Tryptofaani ja 5-Hydroksitryptofaani ovat aminohappoja. L-Tryptofaania saamme ruoista ja se kuuluu ihmiselle välttämättömiin aminohappoihin. 5-HTP on taas yksi pykälä L-Tryptofaanista eteenpäin ennen aivojen välittäjäaine serotoniinia (5-HT).

        Itse en huomannut 5-HTP:n käytön aikana muuta sivuvaikutusta, kuin vähentyneen ruokahalun.
        Tryptofaaneja ei pidä sitten käyttää yhdessä SSRI ja MAO lääkkeiden kanssa mahdollisen serotoniinisyndrooma vaaran vuoksi. Muidenkin lääkkeiden yhteiskäytön turvallisuus kannattaisi varmistaa lääkäriltä. Tryptofaaneja ei myöskään suositella käytettäväksi, jos kärsii korkeasta verenpaineesta.

        Sivuvaikutukset:

        Lievinä oireina voi esiintyä seuraavaa, ruokahaluttomuus, pahoinvointi, ummetus, ilmavaivat, närästys ja väsymys.

        5-HTP:sta voi lukea lisää esimerkiksi täältä:
        http://www.5-htp.net/default.asp
        http://en.wikipedia.org/wiki/5-HTP

        Vitamiinien ja verenpainelääkkeiden yhteiskäytön riskeihin en osaa ottaa kantaa.

        Sitten ne ei varmaankaan käy mulle ton verenpaineen takia vaikka mulla lääkitys sen suhteen on ihan kohillaan.

        Mut jotain muuta tekis mieli kokeilla just sen takia, kun en oikein tiedä oliko mun masennus "oikeeta" masennusta vai alkoholinkäytöstä johtuvaa.

        No, mulla on huomenna klinikan lääkäri just noiden mielialalääkkeiden takia. Mä oon ollu nyt melkein viikon ilman mitään ja mielialat heittää laidasta toiseen tosi vikkelästi ja mä en tiedä enää mikä on normaalia ja mikä ei.

        Jotain siellä kallossa on vialla, kun vaan tietäis mikä. Nyt mennään itkusta nauruun ja mä oon jotenki tyhjän päällä.


    • asakasa1

      onko teillä tutkittu labrat? jo alkava kilpirauhasen vajaatoiminta aiiheuttaa mielialan laskua ja masennusoireita.

      • Anonyymi

        Olipa yö! Yhden kokeilupillerin myötä.
        Olin tilannut tuon L-Truptofaani+ Kamomilla tuotteen.
        Masennusta ei ole, ehkä tilasin jos auttaisi uneen. Sitä kärsinyt parikymmentä vuotta. Nykyisin olen kyllä käyttänyt puolikkaan Tenoxia.

        Keksin painopeiton, josta ollutkin apua. Pisempään nukkunut tuolla nivelrikkokivun kanssa. Sitten pakko kääntää kylkeä. Se ei kipuile muuta kuin yöllä.

        Sitten selän spinaalistenoosi, joka haittaa kävelyä ja kaikkea oloani. Sohvalla maatessani ei ole "köyhä eikä kippee".
        Se ei tavallisesti haittaa yöllä nukkumista, nyt viime yönä joka palkka kipeänä ja särkyä.

        Miten tässä sitten uskaltaisi jatkaa, jos tuo yksi pilleri tuollaiset kivut?
        Tai luinkohan jostain keskusteluketjusta enemmänkin kokemuksista.
        Tuo VitaFinin tuote. Täytyy.soittaa.ja kysellä paremmin.

        Tai katselinkin kai paremmin tuosta L-Tryptofaanista. Onhan noita muitakin lääkkeitä, jos ei sovelluisi niien kanssa.

        Jospa joku kertoisi kokemuksia! KIITOS!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa yö! Yhden kokeilupillerin myötä.
        Olin tilannut tuon L-Truptofaani Kamomilla tuotteen.
        Masennusta ei ole, ehkä tilasin jos auttaisi uneen. Sitä kärsinyt parikymmentä vuotta. Nykyisin olen kyllä käyttänyt puolikkaan Tenoxia.

        Keksin painopeiton, josta ollutkin apua. Pisempään nukkunut tuolla nivelrikkokivun kanssa. Sitten pakko kääntää kylkeä. Se ei kipuile muuta kuin yöllä.

        Sitten selän spinaalistenoosi, joka haittaa kävelyä ja kaikkea oloani. Sohvalla maatessani ei ole "köyhä eikä kippee".
        Se ei tavallisesti haittaa yöllä nukkumista, nyt viime yönä joka palkka kipeänä ja särkyä.

        Miten tässä sitten uskaltaisi jatkaa, jos tuo yksi pilleri tuollaiset kivut?
        Tai luinkohan jostain keskusteluketjusta enemmänkin kokemuksista.
        Tuo VitaFinin tuote. Täytyy.soittaa.ja kysellä paremmin.

        Tai katselinkin kai paremmin tuosta L-Tryptofaanista. Onhan noita muitakin lääkkeitä, jos ei sovelluisi niien kanssa.

        Jospa joku kertoisi kokemuksia! KIITOS!

        Viikon käytin L-Trypt.+Kamomilla. RIITTI MINULLE!
        Ensimmäisestä jo huomasin, mutta sinnikkäästi viikon söin. Nukkumisesta ei mitään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viikon käytin L-Trypt. Kamomilla. RIITTI MINULLE!
        Ensimmäisestä jo huomasin, mutta sinnikkäästi viikon söin. Nukkumisesta ei mitään!

        Kommentoikaa!


    • Anonyymi

      Käyttäessään tämäntyylisiä valmisteita masisoireisiin kannattaa muistaa että masennuksen ei ole todistettu olevan serotoniini vajeesta johtuvaa tieteellisesti taikka muusta kemiallisesta epätasapainosta johtuvaa.

      Ruokavaliolla ja liikunnalla on varmasti suurempi merkitys kuin näillä lisäravinteilla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe