Sisäperämoottorivene jossa defroster ja tuulilasille puhallusaukot. Jostain löydän varmaan puhallinmoottorin joka ilmaa työntää, mutta millä se ilma lämpeää? Onko moottorin jäähdytysvedessä joku lämmönvaihdin tuota varten, imeekö suoraan konehuoneen kuumaa ilmaa (pakokaasuvaara?) vai mitenkähän tuo on järjestetty?
Mistä defroster ottaa lämmön?
10
909
Vastaukset
- Anonyymi
Lohkosta lähtee vesikierto defosteriin jossa lämmönvaihdin patteri, ilma otto on defosterissa josta se menee patterin läpi ja lämpenee ja tulee sitten ulos ja viedään putkilla sinne minne halutaan.
Näin yleensä... - Anonyymi
Tuossa oli kaikki jo selitetty, mutta otetaan yksinkertaisempi lähestyminen.
Tavanomaisessa toteutuksessa moottorin kannessa (esim. Volvo Penta) on lähdöt kahdelle letkulle. Toinen on meno ja toinen on paluu.
Letkujen päässä on samanlainen järjestely kuin autossa oleva lämmityslaite eli sen sisästä löytyy pieni kenno, joka luovuttaa sen lämmön puhaltimen avulla.
Sieltä lähtee sitten ilmaputket, jotka tuovat sen lämpimän ilman cabiinin puolelle.
Tuo ns. ajonaikainen lämmitys on erittäin hyvä silloin kun tullaan märkien vaatteiden kanssa ajohyttiin.
Siinä kun alkaa ikkunat mennä nopeasti huuruun ja sen pyyhkiminen työllistää apukuskin täydellisesti.
Olen ollut kerran sellaisessa kyydissä ja päätin, että minun veneessäni on aina oleva puhallus tuulilasille.
Vaikka ei muuten lämmitystä kaipaisikaan, niin tuo tuulilasin kuivana pitäminen on myös turvallisuuskysymys.
Nopeassa veneessä elintärkeää. - Anonyymi
Omassa veneessä on sähköinen defoster asennettuna jo tehtaalla, kahdella teho alueella.
Aparaatti on piilossa rakenteissa ja ikkunoiden alla on suunnattavia ja suljettavia läppiä, ollut toimiva ja tarpeellinen ratkaisu veneessä, silloin , kun ollut tarvetta...- Anonyymi
Minulla oli webastoon kytkety defroster, mutta se oli teholtaan huono ja termari piti säätää täysille.
Sitten laitoin pelkät tuulettimet, jotka pitävät ikkunat auki myös ilman mitään lisälämpöä.
Lopulta sain aikaiseksi laittaa kunnon kennon moottorin vesikiertoon samaan tapaan kuin autossa. Sitä varten ei ollut omaa erillistä yhdettä, mutta toinen letku termarin jälkeen ja toinen pumpun jälkeen on toimiva ratkaisu. Silloin lämmintä tulee heti, kun kone on käynnissä.
Ja, kuten todettiin, pelkkä tuuletinkin auttaa paljon. - Anonyymi
https://www.fisheriessupply.com/caframo-model-9601-12-volt-oem-window-defogger/9601oembbx
Värkki on tämän tapainen ja kolmelle etuikkunalle johdettu, pitää myös sivu ikkunat auki...
On tehokas ja ei tarvitse olla koko aika päällä.
Sinänsä koneen hukkalämmöstä defosterin avulla saatu lämpö on järkevää, mutta jostain syystä valmistaja valinnut tämäntyyppisen ratkaisun ja kysymys ei ole juontanut hinnasta, sillä mistään ei ole säästelty...
- Anonyymi
Minulla veneessä on Webastoon kytketty defroster. Neljä käännettävää ilman ulostuloa tuulilasille. Tuulilasille puhallusta voi säätää erillisestä vivusta. Yleensä on riittänyt, että tuulilasille menevä lämmin ilma on pienimmillään. Aika harvoin olen tarvinnut Webastoa ajon aikana. Muualle veneeseen tulee kolmesta suuttimesta puhallus. Tuulilasi on pysynyt kuivan myös syksyn kosteina öinä. Kahdessa edellisessä veneessä oli Webaston lisäksi erillinen kenno/puhallin yksikkö, jossa kiersi moottorin jäähdytysneste. Tuota lämmitintä käytin ajon aikana kun lämmitystä tarvittiin. Edellisessä veneessä oli Webastolta putket myös vessaan ja heti sisäänkäynnin vieressä olevan täyskorkeaan vaatekaappiin. Kaapissa kuivuivat syksyisin kastuneet takit yms. Tosi hieno juttu.
- Anonyymi
Mikä malli sinulla on Webastosta?
Minun Webastoon ei saanut erillistä puhallinta tuulilasille vaan kaikein puhallusilman teki peruslaite ja sitä sai ohjattua eri paikkoihin suuttimien asennolla. Webaston oma puhallus ei riittänyt alkuunkaan pitämään tuulilasia kirkkaana.
- Anonyymi
Minulla on Air Top Evo 40 malli. Ollut veneessä kolme vuotta. Edellinen oli saman valmistajan 3500 malli, joka tuli tiensä päähän reilun 10 vuoden käytön jälkeen. Tuli piirikortti vika, eikä kannattanut enää korjata, koska oli jo niin vanha. Sopi suoraan ilman muutoksia. Entinen ohjausyksikkö sekä termostaatti kaapeleineen sopivat suoraan uuteen. Vanha meni kaupaksi Torin kautta. Hyvin on toiminut.
- Anonyymi
Toimii samoin kuin auton lämmitys.
Laitteita saa kaupasta, esim. Maritim- Anonyymi
Niin taikka IKH'sta traktoriiin tarkoitettuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Onko Pajari gerontofiili?
Poliitikko Harry ”Hjallis” Harkimo, 70, kertoi itsenäisyyspäivänä seurustelevansa Jasmine Pajarin, 35, kanssa. Fuengiro13710122Netta pelkäsi Maisan nappaavan kauramiljanäärin
Samanlaisia naisia tuntuvat muutenkin olevan. Tietää kertoa: https://www.seiska.fi/rikos/kauramiljonaari-jp-kukkosen-ne882363Voi kun uskaltasin
Sulta suoraa kysyä onko kaikki hyvin? 🫤 Poistit kaikki kuvatkin ja muuta... Tietäsipä et pahan olon susta pois halata901245Nainen, mitä tahdot ja odotat tulevaisuudelta
Itse olen jo kaiken sanottavan sanonut ja haudannut ne unelmat. Ei ole oikeastaan juurikaan mitään enää mitä tavoittelis1121125Netta Kukkonen perustelee varkauksiaan sillä että
hän on nuorenpana syyllistynyt rikoksii, viimeisimmät rikokset ovat vuodelta 2022. Onko hän vuodessa vanhentunut 20 vuot51042Sanna Marinin kaunis keltainen asu sai tuulipuvut haukkomaan henkeä ihastuksesta!
Syrjäseuduilla huokailtiin Sannan upeaa pukuvalintaa, kaunis keltainen asu sopi hienosti Sannalle ja erottui hyvin jouko278785Jokim vigelius tanssi miehensä kanssa linnan juhlis
Joo, alkaa tuntumaan siltä että lähes kaikki persumiehet on "niitä miehiä".109780Eikös viha ja rakkaus
Kulje käsikädessä? Ihan vain mietin asiaa kun olit tärkein ystävä minulle ja samaan aikaan en tykkää yhtään mitä sanoit89768Tietäisinpä mitä sinä haluat
Annat vihjeitä, että haluaisit kenties lähentyä, mutta jos otan askeleen lähemmäs, saan osakseni vain torjuntaa. En tied36767Oliko linnaan lähetetty Kakkos-Hassinen yksi Venäjän hybridivaikuttajista?
Jälkikäteen on TV-kameroiden ja Linnan turvakameroiden tallenteilta selvinnyt että nimellä 'Mikko Hassinen' esiintynyt m32760