Mistä defroster ottaa lämmön?

Anonyymi

Sisäperämoottorivene jossa defroster ja tuulilasille puhallusaukot. Jostain löydän varmaan puhallinmoottorin joka ilmaa työntää, mutta millä se ilma lämpeää? Onko moottorin jäähdytysvedessä joku lämmönvaihdin tuota varten, imeekö suoraan konehuoneen kuumaa ilmaa (pakokaasuvaara?) vai mitenkähän tuo on järjestetty?

10

1066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lohkosta lähtee vesikierto defosteriin jossa lämmönvaihdin patteri, ilma otto on defosterissa josta se menee patterin läpi ja lämpenee ja tulee sitten ulos ja viedään putkilla sinne minne halutaan.

      Näin yleensä...

    • Anonyymi

      Tuossa oli kaikki jo selitetty, mutta otetaan yksinkertaisempi lähestyminen.
      Tavanomaisessa toteutuksessa moottorin kannessa (esim. Volvo Penta) on lähdöt kahdelle letkulle. Toinen on meno ja toinen on paluu.
      Letkujen päässä on samanlainen järjestely kuin autossa oleva lämmityslaite eli sen sisästä löytyy pieni kenno, joka luovuttaa sen lämmön puhaltimen avulla.
      Sieltä lähtee sitten ilmaputket, jotka tuovat sen lämpimän ilman cabiinin puolelle.

      Tuo ns. ajonaikainen lämmitys on erittäin hyvä silloin kun tullaan märkien vaatteiden kanssa ajohyttiin.
      Siinä kun alkaa ikkunat mennä nopeasti huuruun ja sen pyyhkiminen työllistää apukuskin täydellisesti.
      Olen ollut kerran sellaisessa kyydissä ja päätin, että minun veneessäni on aina oleva puhallus tuulilasille.
      Vaikka ei muuten lämmitystä kaipaisikaan, niin tuo tuulilasin kuivana pitäminen on myös turvallisuuskysymys.
      Nopeassa veneessä elintärkeää.

    • Anonyymi

      Omassa veneessä on sähköinen defoster asennettuna jo tehtaalla, kahdella teho alueella.

      Aparaatti on piilossa rakenteissa ja ikkunoiden alla on suunnattavia ja suljettavia läppiä, ollut toimiva ja tarpeellinen ratkaisu veneessä, silloin , kun ollut tarvetta...

      • Anonyymi

        Minulla oli webastoon kytkety defroster, mutta se oli teholtaan huono ja termari piti säätää täysille.

        Sitten laitoin pelkät tuulettimet, jotka pitävät ikkunat auki myös ilman mitään lisälämpöä.

        Lopulta sain aikaiseksi laittaa kunnon kennon moottorin vesikiertoon samaan tapaan kuin autossa. Sitä varten ei ollut omaa erillistä yhdettä, mutta toinen letku termarin jälkeen ja toinen pumpun jälkeen on toimiva ratkaisu. Silloin lämmintä tulee heti, kun kone on käynnissä.
        Ja, kuten todettiin, pelkkä tuuletinkin auttaa paljon.


      • Anonyymi

        https://www.fisheriessupply.com/caframo-model-9601-12-volt-oem-window-defogger/9601oembbx

        Värkki on tämän tapainen ja kolmelle etuikkunalle johdettu, pitää myös sivu ikkunat auki...

        On tehokas ja ei tarvitse olla koko aika päällä.

        Sinänsä koneen hukkalämmöstä defosterin avulla saatu lämpö on järkevää, mutta jostain syystä valmistaja valinnut tämäntyyppisen ratkaisun ja kysymys ei ole juontanut hinnasta, sillä mistään ei ole säästelty...


    • Anonyymi

      Minulla veneessä on Webastoon kytketty defroster. Neljä käännettävää ilman ulostuloa tuulilasille. Tuulilasille puhallusta voi säätää erillisestä vivusta. Yleensä on riittänyt, että tuulilasille menevä lämmin ilma on pienimmillään. Aika harvoin olen tarvinnut Webastoa ajon aikana. Muualle veneeseen tulee kolmesta suuttimesta puhallus. Tuulilasi on pysynyt kuivan myös syksyn kosteina öinä. Kahdessa edellisessä veneessä oli Webaston lisäksi erillinen kenno/puhallin yksikkö, jossa kiersi moottorin jäähdytysneste. Tuota lämmitintä käytin ajon aikana kun lämmitystä tarvittiin. Edellisessä veneessä oli Webastolta putket myös vessaan ja heti sisäänkäynnin vieressä olevan täyskorkeaan vaatekaappiin. Kaapissa kuivuivat syksyisin kastuneet takit yms. Tosi hieno juttu.

      • Anonyymi

        Mikä malli sinulla on Webastosta?

        Minun Webastoon ei saanut erillistä puhallinta tuulilasille vaan kaikein puhallusilman teki peruslaite ja sitä sai ohjattua eri paikkoihin suuttimien asennolla. Webaston oma puhallus ei riittänyt alkuunkaan pitämään tuulilasia kirkkaana.


    • Anonyymi

      Minulla on Air Top Evo 40 malli. Ollut veneessä kolme vuotta. Edellinen oli saman valmistajan 3500 malli, joka tuli tiensä päähän reilun 10 vuoden käytön jälkeen. Tuli piirikortti vika, eikä kannattanut enää korjata, koska oli jo niin vanha. Sopi suoraan ilman muutoksia. Entinen ohjausyksikkö sekä termostaatti kaapeleineen sopivat suoraan uuteen. Vanha meni kaupaksi Torin kautta. Hyvin on toiminut.

    • Anonyymi

      Toimii samoin kuin auton lämmitys.
      Laitteita saa kaupasta, esim. Maritim

      • Anonyymi

        Niin taikka IKH'sta traktoriiin tarkoitettuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe