Monet hyväsydämiset ihmiset neulovat lahjavillasukkia tuntemattomille vauvoista vanhuksiin

Anonyymi

varsinkin"joululahjaksi". Suomalaiset ovat tosi ahkeria neulojia/kutojia.
Kodin Kuvalehti kertoo, että monet neulovat satakin sukkaparia vuodessa
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ilmiot/kkn-kysely-todisti-villasukkia-tehdaan-suomessa-valtavasti
Omalla paikkakunnallani Varsinais-Suomessa kudotaan sukkia,
missä päin neulotaan ?
Neulotko/kudotko sinä ? Vai virkkaatko ? Vai sekä että ?

13

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Piironkin laatikko on täynnä sukkia, eihän noita kukkaan käytä!🆘🆘

• Anonyymi

Punaisen Ristin naiset kuten mummoni ja äitini kutoivat jo vuosikymmeniä sitten
      lahjasukkia ja lapasia.

Valitettavasti villaiset eivät tykkää konepesusta ja joutuvat roskikseen ensimmäisen pesukerran jälkeen nykytalouksissa.

• Anonyymi

Nykylangoista neulotut kestää villalle tarkoitetun konepesun. Esim. Seitsemän veljestä ja Nalle langat.

• Anonyymi

Minulla on pari tusinaa villasukkia, osa jo parsittujakin ja olen pessyt niitä kymmeniä kertoja koneessa jopa 30-asteisessa vedessä. Ei ole miksikään menneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on pari tusinaa villasukkia, osa jo parsittujakin ja olen pessyt niitä kymmeniä kertoja koneessa jopa 30-asteisessa vedessä. Ei ole miksikään menneet.

Kuivaajassa olen huovuttanut onnistuneesti.

• Anonyymi

Kunpa osaisi neuloa. Se olisi mukavaa ajankulua eikä tarvitsisi ostaa villasukkia.
      Ei niitä juuri missään myydäkään.

Osasin kankaasta tehdä vaatteita ja ompelin vaatteita paljon. Tweed-kankaisen takinkin ompelin vuorineen. mutta neulominen ei sujunut.

Nyt on sormet sen verran jäykistyneet, ettei viitsi enää yrittää opetella
      sukanneulomista.
      Pari viikkoa sitten ja eilen illalla näytettiin televisiossa saamelaisten käsitöitä,
      ne olivat hienoja ja väriyhdistelmät silmäähivelevän kauniita.
      Onkohan niitä verkkokaupassa myytävänä, kun ostosmatka Lappiin
      on liian pitkä ?

• Anonyymi

Näin muutama viikko sitten uutislähetyksen, jossa Lapin ihmiset valittelivat,
        ettei kauppa käy, koska kukaan ei uskalla enää ostaa heidän käsitöitään,
        ettei syytetä kulttuurin omimisesta.
        Tarjolla oli sukkaa, lapasta ja huivia todella kaunein väriyhdistelmin.

Tutkin silloin nettiä ja löysin yhden verkkokaupan,
        jossa ei ollut ollenkaan sukkia ja lapasia, mutta muutamia muita tuotteita oli.
        Melko hintavia ?
        https://kasityopuoti.fi/kasityopuoti/

• Anonyymi kirjoitti:

Näin muutama viikko sitten uutislähetyksen, jossa Lapin ihmiset valittelivat,
        ettei kauppa käy, koska kukaan ei uskalla enää ostaa heidän käsitöitään,
        ettei syytetä kulttuurin omimisesta.
        Tarjolla oli sukkaa, lapasta ja huivia todella kaunein väriyhdistelmin.

Tutkin silloin nettiä ja löysin yhden verkkokaupan,
        jossa ei ollut ollenkaan sukkia ja lapasia, mutta muutamia muita tuotteita oli.
        Melko hintavia ?
        https://kasityopuoti.fi/kasityopuoti/

Tapani on ollut joka joulu viedä joulupuukeräykseen neuleita, samoin tein tänäkin jouluna.
        Keräyksessä on ikäraja 0-18 ja joka ikäkaudelle sain jotain tehtyä, tarkoitus tuottaa pientä iloa (mahdollisesti) niille joilla ei mahdollisuuksia muuta kautta saada.

Vetäessäni käsityökerhoa, joka joulu myös sieltä jotain puunoksille veimme.
        Iloa voi tuottaa pienilläkin teoilla ja siitä se kasvaa joulumieli ja antamisen ilo on niitä parhaita.

Hyvää joulun odotusta;)

• Anonyymi

Korona on sulkenut käsityömyyjäiset. Olen vuosittain niissä käynyt eri puolilla kaupunkia, ja villasukkaa on ollut myynnissä kaikkialla. Nyt on vähän hankalampaa. Kesämökkikunnassani on pieni käsityömyymälä, jossa myydään paikkakuntalaisten tekemiä käsitöitä. Sieltä olen ostanut riepumattoja, myssyjä ja sukkia monien vuosien aikana. Hyvin tehtyjä, taitavien tekijöiden kutomia.

Mkr.

• Kiitos SkillaN, että kirjoitit ja Makriinakin jo huomasi ja minä nyt.

Osaan neuloa villasukkia, lapasia ja jopa villapaitoja, puhumattakaan jakkupuvusta, jonka neuloin joskus nuorena itselleni. Olipa urakka, melkein kuin SkillaN;n sängynpeitto.

Nyt olisi tekemätöntä työtä noissa sukissa, koska on liian monet sukat, joihin täytyisi neuloa uudet terät, siis on sellaisia pitkävartisia, joita mieheni sisko aina antoi Jouluksi.

Harmi olisi pistää ne roskiin, mutta laiskuus on intohimoni ja/tai kirjojen lukeminen niin kauan, kun näkö ei petä. Sitten voisin alkaa tuon neulomisen/kutomisen, kuinka sen itsekukin käsittää. Minä kudon/kudoin kangasta, tai mattoja, mutta neulon sukkapuikoilla ja ompelen käsin tai koneella. Tosin, oli minulla joskus sellainen kutomakonekin, jolla sitten vaihtelevalla menestyksellä kudoin lapsilleni jos vaikka mitä, mutta en sukkia.

Uskallanko toivoa, että Jouluksi SkillaN avaisi uuden "pirtin"? Mikäli ei, niin toivottelen jo nyt "hyvää syntymä päivää" ja tietenkin Hyvää Joulua.

• Kiitos Kristiina23 onnitteluista, puolitoista viikkoa ja vuosi tulee täyteen, ihan kunnioitettava 84 vuotta;)

Onnittelen itseäni, kun näin virkeä vielä olen, tänäänkin tuli koti siivottua ja pyykit pestyä, mietintä myssyssä on uusi pirttikin, katselen nyt aikani, joko palsta tasaantuisi ja joulumieli palstan täyttäisi;)

Työnsin tuon työlään sänkypeiton komeron hyllyyn, mutta kyllä meinaan ennen elämän loppumista valmiiksi tehdä.

• SkillaN kirjoitti:

Kiitos Kristiina23 onnitteluista, puolitoista viikkoa ja vuosi tulee täyteen, ihan kunnioitettava 84 vuotta;)

Onnittelen itseäni, kun näin virkeä vielä olen, tänäänkin tuli koti siivottua ja pyykit pestyä, mietintä myssyssä on uusi pirttikin, katselen nyt aikani, joko palsta tasaantuisi ja joulumieli palstan täyttäisi;)

Työnsin tuon työlään sänkypeiton komeron hyllyyn, mutta kyllä meinaan ennen elämän loppumista valmiiksi tehdä.

Skillan tulee aina mieleen, kun laitan lahjan aatonaattona syntyneelle tyttärentyttärelle. Hän täyttää nyt 15, ja samana syksynä aloin kurkistella kahvipirttiin. Kaverisynttärit ovat häneltä usein jääneet väliin, mutta eri lahjat hän kuitenkin aina saa ja juhlapäivä huomioidaan. Monena aatonaattona olemme me isovanhemmat kyydinneet häntä hevostallille viemään hoitohevoselle herkkuja, saaneet kokea tallin lämpimän joulutunnelman ja sitten menneet yhdessä kivaan paikkaan syömään.

Meilläpäin puhutaan neulomisesta, kun puikkoja heilutellaan. Olenhan minäkin erinäisiä villatakkeja, -paitoja ja jonkin mekonkin neulonut, mutta en pärjännyt taiturianopille, joka oli ihmeen taitava kirjo- ja pitsineuleissa. Hän oli mielissään, kun poikaperheeseen tuli miniä ja ensimmäisen lapsenlapsikin oli tyttö, sai toteuttaa ideoitaan ja taitojaan.

Sukankuluttajia on monta omassa piirissä, ja varsinkin ohuemmasta Nalle-langasta neulotut sukat ovat haluttuja lenkkareissa ja vaelluskengissä, kaupan froteepohjaiset hajoavat nopeasti sellaisessa käytössä. Viime jouluksi neuloin toivomuksesta kaulureita naisväelle. Saapassukkiin neulon perinteisen vahvistetun käännetyn kantapään , ohuempiin neulon usein tiimalasikantapään. Kirjoneuleisia polvisukkia ja huovutettuja Lapinlapasia neuloin muutamaksi jouluksi, mutta nyt ei ole mitään "hittiä".

Olin mukana talkoissa, kun Jorvin sairaala tarvitsi vauvoille pikkuisia myssyjä. Työkaverien kesken meillä oli myös palapeittoprojekteja Pietarin katulapsille, mutta toivottavasti sielläkään ei tarvitse lasten enää kaduilla elää. Lastenlasten urheiluseurojen myyjäisiin olen monen monituiset villasukat neulonut, eivätkä ole myymättä jääneet ;).

Tunnelmallista adventin ajan jatkoa, näkyillään :) !

• "Kuivaajassa olen huovuttanut onnistuneesti."

Minä jopa pesussa.

Lainasin kerran tietenkin luvatta tyttäreni villapaidan, jonka oli ostanut "ties` mistä"ulkomailta ja pesin sen koneessa, tietenkin, kun laiskuutani en viitsinyt käsin pesaista.

No, nuken vaate siitä tuli ja kiireesti hankkimaan lankoja, joita olikin aikamoinen määrä, sillä se oli tosi kaunis, moni sävyinen.

Siinä olikin todellinen urakka, että saisin edes hieman saman oloisen, kunnes "omistaja" tulee sitä noutamaan. Melkein kuin siinä sadussa "Hiiri ja kissa", jossa lopuksi tulikin kukkaro.

Kyllä sain melkein saman oloisen, mutta ei samanlaista, joten pakko oli tunnustaa "syntini" ja sainkin anteeksi, onneksi, sillä äidille on helppo antaa anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3215
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2273
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1849
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1735
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1401
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1371
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1266
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1251
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1167
    Aihe