Metformin lääke

Anonyymi

Lääkäri määräsi minulle metformin lääkityksen alkavaan diapetekseen, koska olen helvetin laiska ja saamaton, että olisin valmis itse tekemään elintavoilleni yhtikäs mitään, niin on helpointa napata pilleri ja se siitä. Tosin olen huomannut, että saan paljon päivänaikana liikuntaa, kun joudun ravaamaan vessassa ripulilla vähän väliä, koska kyseinen lääke laittaa suolen toimimaan todella tehokkaasti eikä voi myöskään kaupassa käydessä tietää, että milloin täytyy hylätä ostokset ja juosta lähimpään puskaan vesiripulille, mikä tietenkin tuo myös lisää jännitystä elämään, ja voi helvetti ne ripulit haisevat aivan kamottavilta. Suosittelen lämpimästi tämän palstan muille pulsuille kyseistä lääkettä.

Metformiinin kanssa ei saisi käyttää alkoholia, koska se voi aiheuttaa maitohappoasidoosin mihin voi hyvässä lykyssä kuolla. Olen itse ainakin toistaiseksi välttänyt kuoleman, katsotaan kuinka pitkälle tuurini yltää.

Se ripuli tulee sitten muuten paineella, eli ette ehdi kontata/kävellä kotia asti vessaan. Eikä pakaroiden yhteenpuristaminen auta mitään. Tästä lääkkeestä saisi hyvän kemiallisen aseen.

19

1268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voi hyvä veli/sisko olen kokenut aivan saman. Kertomuksesi oli niin totta vaikka en meinannut saada luettua loppuun nauruhermo repesi. Sait varmaan lääkityksen terv.kesk. sitä työnnetään kun se on halpa, mutta todella hankala kuten kerroit. Todella pa---n lennättäjä. Sinuna menisin yksityislääkärille joka määrää nykyaikaisemman ja tehokkaamman, ei ripuloivaa, lääkityksen. Siinä on todella perskannikat kovilla kun lentää kuin varpusparvi. Housuun tulee ei voi mitään. Eihän siinä ehdi ravintoaineetkaan imeytyyn. Jos olet samalla pölkkykuurilla kuin minä 2x3 päivässä, se oli hirveää. Vaadi uusi lääkitys ja voit elää vielä pitkään.

• Anonyymi

”Sinuna menisin yksityislääkärille joka määrää nykyaikaisemman ja tehokkaamman, ei ripuloivaa, lääkityksen.”

Ei sen vuoksi yksityislääkärille tarvitse mennä.

Lääkäreillä on valmis protokolla eli hoitokäytäntö, miten pitää menetellä jos metformiini ei sovi potilaalle.

Metformiini on kyllä yleisesti ottaen hyvä ja halpa lääke.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”Sinuna menisin yksityislääkärille joka määrää nykyaikaisemman ja tehokkaamman, ei ripuloivaa, lääkityksen.”

Ei sen vuoksi yksityislääkärille tarvitse mennä.

Lääkäreillä on valmis protokolla eli hoitokäytäntö, miten pitää menetellä jos metformiini ei sovi potilaalle.

Metformiini on kyllä yleisesti ottaen hyvä ja halpa lääke.

Minulle ei määrätty tkssa muuta kuin metformiinia. Se on kuulemma vanha ja hyvä lääke. Ripuliin suositeltiin maitohappobakteeria. Sen vuoksi menin yksityiseen sisätautilääkärille. siellä muutettiin nykyaikaiseen lääkitykseen. Olo koheni ja verensokerit myös. Eli piti siis mennä yksityiseen. Minulle ei esitetty mitään valmista protokollaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle ei määrätty tkssa muuta kuin metformiinia. Se on kuulemma vanha ja hyvä lääke. Ripuliin suositeltiin maitohappobakteeria. Sen vuoksi menin yksityiseen sisätautilääkärille. siellä muutettiin nykyaikaiseen lääkitykseen. Olo koheni ja verensokerit myös. Eli piti siis mennä yksityiseen. Minulle ei esitetty mitään valmista protokollaa.

Sinulla oli kyllä tyhmä terveyskeskuslääkäri. Minulla on parempi. Ja jos hän ei jotain osaa, niin minä opetan häntä.

• Anonyymi

Lääkettä voi aina vaihtaa toisen ryhmän diabeteslääkkeeseen. Noin 10 prosenttia metformiinin käyttäjistä joutuu tekemään näin vatsavaivojen takia.

Kaverillani oli monen vuoden ajan jatkuvat vatsavaivat ja käytti myös metformiinia. Sanoin hänelle miksi et vaihdata sitä toiseen lääkkeeseen, ei ikinä saanut aikaiseksi lääkärille valittamista ja kärsi monet vuodet. Sitten viimein pyysi lääkäriä vaihtamaan, ja vatsavaivat hävisivät kuin taikaiskusta. Nykyinen lääke on tosin kalliimpi, mutta kyllä vaihto kannatti.

Itsellä metformiini ollut käytössä 14 vuotta, eikä ole ollut vatsavaivoja ainakaan tuon lääkkeen takia.

• Anonyymi

Sain vaivat vähenemään kun aloin ottamaan pillerit jaettuna päivän eri aterioiden yhteyteen.

• Anonyymi

Kyllä lääke kunnallisessakin terveyskeskuksessa vaihtuu. Eihän se ole lääkäriltä pois, jos vaihtaa lääkkeen toiseen. Metformiinilla kuitenkin aina aloitetaan, sillä se on toimiva ja halpa lääke. Useimmat sietävät sen.

Itsellä metformiini vaihtui pyytämättä kalliiseen Janumetiin, kun oli vähän vatsavaivoja. Janumet on tehokkaampi ja vatsaystävällisempi.

Mieluummin toki käyttäisin halvempaa lääkettä, vaikka talouteni ei kaadukaan Janumetiin.

• Anonyymi

Vaihto Janumetiin ei auta, koska se on yhdistelmälääke jossa on edelleen metformiinia mukana ja lisäksi sitagliptiinia. Tuo sitagliptiini auttaa siten että metformiinin osuutta voidaan laskea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaihto Janumetiin ei auta, koska se on yhdistelmälääke jossa on edelleen metformiinia mukana ja lisäksi sitagliptiinia. Tuo sitagliptiini auttaa siten että metformiinin osuutta voidaan laskea.

Janumet ilman metformiinia on Januvia. Kaverilla oli samanlainen vatsatilanne, ja hänen metformiininsa vaihdettiin Jardianceksi. Parin vuoden kuluttua joku labra-arvo kuitenkin huonontui, ja Jardiance päätettiin vaihtaa toiseen saman ryhmän lääkkeeseen, jonka nimeä en nyt muista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle Janumet auttoi, kun metformiinin osuus sen myötä pieneni tuntuvasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle Janumet auttoi, kun metformiinin osuus sen myötä pieneni tuntuvasti.

janumet/januvia yhtä huono kuin metformiini. Kerta vko trulicity pistos ja kerta pvä jardiance. todella hyvä lääkitys, olen käyttänyt 3 vuotta. Sokerit hyvät. Suojaa munuaisia ja sydänverisuonia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

janumet/januvia yhtä huono kuin metformiini. Kerta vko trulicity pistos ja kerta pvä jardiance. todella hyvä lääkitys, olen käyttänyt 3 vuotta. Sokerit hyvät. Suojaa munuaisia ja sydänverisuonia.

Joo totta joillakin diabeteslääkkeillä on tällainen suojaava vaikutus, eikä sitä edes tiedä miksi tällainen vaikutus on. Vaikka metformiinia on täällä haukuttu, sitä Amerikassa käytetään jopa sairauksia vähentämään. Ja myös ainakin glukoosinpoistajilla eli SGLT2:n estäjillä on tällainen estävä vaikutus (jardiance, Forxiga). Ozempic taas monilla ylipainoisilla pudottaa runsaasti painoa, mikä vaikuttaa terveyteen monella tapaa positiivisesti. Ozempic vaikuttaa jotenkin kylläisyyshormoneihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo totta joillakin diabeteslääkkeillä on tällainen suojaava vaikutus, eikä sitä edes tiedä miksi tällainen vaikutus on. Vaikka metformiinia on täällä haukuttu, sitä Amerikassa käytetään jopa sairauksia vähentämään. Ja myös ainakin glukoosinpoistajilla eli SGLT2:n estäjillä on tällainen estävä vaikutus (jardiance, Forxiga). Ozempic taas monilla ylipainoisilla pudottaa runsaasti painoa, mikä vaikuttaa terveyteen monella tapaa positiivisesti. Ozempic vaikuttaa jotenkin kylläisyyshormoneihin.

Amerikassa on suurin osa väestöstä ylipainoisia. Ja se kamala lihan syönti. Roskaruuan syönti koska se on halpaa. Siellä saisi ravitsemusterapeutit antaa koko kansalle ruokaohjeita. Suomessakin pyörii mainos "majoneesista" ja roskaruoka lahjakorteista. Tuollainen ala arvoinen mainonta pitäisi kieltää. Aikoinaan amerikkalaiset eivät kelpuuttaneet Beceliä markkinoilleen, terveysriski". Olisi varmaan usealle ylipainoiselle amerikkalaisille terveellinen vaihtoehto. Onhan se hyvä, että halpa Metformiini on siellä suuressa käytössä.

• Anonyymi

Eiköhän se alkoholin käyttö tässä ole se ongelmien alku ja juuri.

-Yksi teoria

• Anonyymi

En usko.

• Anonyymi

Vaarallisella asialla leikit. Ota yhteyttä lääkäriin ja kerro että lotraat viinalla. Vois vaihtaa lääkkeen! Tsemppiä

• Anonyymi

Alkoli ja Metformiini eivät sovi yhteen!!!

• Anonyymi

uskaltaako tätä lääkettä kysyä jos on ylipainoinen? minulla ei ole diabetesta (vielä).

• Anonyymi

No jos ei verensokerisi ole sillä tasolla että lääkettä tarvitset, niin ei lääkäri sitä sinulle kirjoita.

ap

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe