Rahtilaivat seilaa tuurilla

Anonyymi

Taas on enstiseen tapaan ajeltu ruorijuopumus kunnossa ja toinen laiva on köli taivasta kohden Ruotsin rannikolla. Kai selvmmän olisi pitänyt väistää?

18

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä on reitinjakoalueella vissiin risteys. Ja voihan se britti ajaa väärää puolta muutenkin, kun siellä on tapana.

    • Anonyymi

      Brittialuksesta kaksi pidätetty, ainakin toinen törkeä ruorijuopumus. Tiedä sitten kuka oli väistämisvelvollinen niin urakalla hölmöilty. Vai oliko sammuttu ruoriin?

      Tuossa kävi niin että isompi brittialus ajoi pienemmän yli ja se pyörähti ympäri. Miehistöllä ei ollut juuri mitään tehtävissä.

      • Anonyymi

        Ruorimies voi olla vesiselvä ja kippari syömässä ja juo pari kaljaa. Jos jotain tapahtuu ja kippari on huilimassa, niin kippari saa parista kaljasta syytteen vaikkei osallistu mitenkään ohjailuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruorimies voi olla vesiselvä ja kippari syömässä ja juo pari kaljaa. Jos jotain tapahtuu ja kippari on huilimassa, niin kippari saa parista kaljasta syytteen vaikkei osallistu mitenkään ohjailuun.

        Tuskin kuitenkaan törkeästä ruorijuopumuksesta parilla kaljalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kuitenkaan törkeästä ruorijuopumuksesta parilla kaljalla?

        Ja vielä jatkoivat matkaa muina miehinä, kunnes vts käski palaamaan tapahtuma paikalle.

        Törkeää toimintaa...


    • Anonyymi

      Useampi virhe ja osatekijä, kuten aina onnettomuuksissa. Suoralla väylällä tosiaan selvempi olisi väistänyt, kyllä siellä summerit soi kun risteää kurssit, ja vaikka toinen nukkuu tai umpikännissä toheloi niin toinen väistää. Nyt tuo kohta ollut tuollainen, että summerit kuuluukin soida ja valot välkkyä, ja jotenkin ton isomman aluksen linjat ja toiminta ollut sellaista että vahvistunut pienemmällä se käsitys ja olettama että loogisesti ollaan kohtaamassa ja kääntymässä ja kaikki kunnossa. Vaan eipä ollut. Näin oletan, että toinen alus on ollut hallinnassa mutta luottanut että niin on toinenkin. Joskushan ei ole tilaa kuin mennä ja kohdata ja jos siinä toinen ajaakin päälle niin voi voi. Aika epätodennäköistä että tuossa kohdin olis ollut kippari ja ruorimies saunomassa myös tässä yli ajetussa? On vaan ollut ajoitus kohtaamisessa sellanen että ei oo tää yliajettu pystynyt vastapuolen kännitohelointia paikata.

    • Anonyymi

      Kumpikin ajaa reittijakojärjestelmän kaistalla lounaaseen kutakuinkin samaa kurssia, pienempi edellä 6kn nopeutta ja isompi perässä vajaan mailin idempänä 12kn nopeutta. Kello 3:21 isompi muuttaa kurssin länteen (edelleen 12kn) ja pienempi jatkaa ajamaansa kurssia (edelleen 6kn). Isompi mailin uutta kurssia ajettuaan törmää klo 3:26 pienemmän kylkeen takaviistosta vasemmalta.
      Isommassa aluksessa on brygalla pitänyt olla vahvasti tukossa.

      • Anonyymi

        Aika vähän tuossa pienemmällä on ollut mahdollisuuksia mitään tehdä noin lyhyessä ajassa ja noin suurella nopeuserolla.

        Oliko niin, että pienemmän miehistö oli kaksi ja molemmat kuolivat (toinen löydetty kuolleena, toinen kateissa)? Emme siis koskaan saa selville mitä tuolla mietittiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vähän tuossa pienemmällä on ollut mahdollisuuksia mitään tehdä noin lyhyessä ajassa ja noin suurella nopeuserolla.

        Oliko niin, että pienemmän miehistö oli kaksi ja molemmat kuolivat (toinen löydetty kuolleena, toinen kateissa)? Emme siis koskaan saa selville mitä tuolla mietittiin.

        Tilannehan on näyttänyt siltä, että isompi ohittaa pienemmän paaran puolelta. Vaikka pienemmässä aluksessa tarkkaillaan isomman ohitusta herpaantumatta, on tosi vähän aikaa havaita isomman tekemä kurssimuutos ja reagoida oikein.
        Pienempi ohitettavana aluksena ajoi nopeuttaan ja suuntaansa muuttamatta, kun taas on ihan selvää, että isompi ei tehnyt aloittamaansa ohitusta loppuun vaan kurssimuutoksen seurauksena ajoi pienemmän kylkeen.
        Kaksi henkilöä oli pienemmän miehistö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vähän tuossa pienemmällä on ollut mahdollisuuksia mitään tehdä noin lyhyessä ajassa ja noin suurella nopeuserolla.

        Oliko niin, että pienemmän miehistö oli kaksi ja molemmat kuolivat (toinen löydetty kuolleena, toinen kateissa)? Emme siis koskaan saa selville mitä tuolla mietittiin.

        Höpsistä sentään.

        Olisi voinnut olla radiolla yhteydessä, kun tutkassa huomaavat riskin ja lisäksi marpata ohittavan aluksen, tutka olisi laskennut turvavälit koko ajan..

        jättivät tekemättä, koska saivat juopot niskaansa...

        Lisäksi Ruotsissa VTS ei valvo aktiivisesti meriliikennettä ja ohjaile aluksia, kuten meillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsistä sentään.

        Olisi voinnut olla radiolla yhteydessä, kun tutkassa huomaavat riskin ja lisäksi marpata ohittavan aluksen, tutka olisi laskennut turvavälit koko ajan..

        jättivät tekemättä, koska saivat juopot niskaansa...

        Lisäksi Ruotsissa VTS ei valvo aktiivisesti meriliikennettä ja ohjaile aluksia, kuten meillä.

        Mistä tiedät mitä ovat tehneet? Scot Carrier oli melko lähellä jo kauan ennen törmäystä. Sitten kääntyi n. 30 astetta ja muutaman minuutin päästä rysähti. Kauankos MARPAlla kestää laskea luotettavasti tuo uusi tilanne? Kai siihen pari minuuttia menee. AIS olisi nopeampi. Kai sekin oli käytössä?

        Jos nyt sitten kolme minuuttia ennen alkoi näyttää pahalta eli Scot Carrier on kääntynyt törmäyskurssille, niin kai se oletus kuitenkin on, että tilanne korjaantuu eli väistämisvelvollisena ei aja päälle. Tuossa tietysti voisi kutsua VHF:llä. Kutsuttiinko ja vastattiinko? Jos noin ajaa päälle, en olisi kovin luottavainen, että olisivat VHF:ää kuunnelleet.

        No sitten on vielä se 2-3 minuuttia ehkä aikaa itse tehdä jotain. Mitäs teet? 90 m laiva on tuolloin 3 kaapelin päässä ja itsellä alla 55 m laiva ja nopeus puolet toisesta. Voihan sitä yrittää jotain väistöliikettä, mutta miten sen tekee niin, ettei juuri sillä aiheuta sitä törmäystä, Ehkä voi yrittää kiihdyttää karkuunkin. Paljonkos tuon huippunopeus on? Hitaasti kuitenkin kiihtyy.


    • Anonyymi

      Täälläpä ne besserwisserit analysoivat tapahtunutta,jotka merestä ja merenkulusta tiedä tai osaa muuta kuin mitä ovat kuulleet "isojen"poikien puheista tai minkä yhdistävät sen päiväuniinsa,lorinan ja liplatuksen käsienpesualtaassa.Meriä kyntävät ammattilaiset ja tässäkin tapauksessa todennäköisesti kaksi merenkulkijaa saavuttanut sen viimeisen sataman.Rauha heidän sieluillensa!

      • Anonyymi

        Asiantuntijan analyysia tapahtuneesta odotellen......


      • Anonyymi

        Kyllä tuossa pari ihan asiapitoista kommenttia oli... Älä sinä dissaa heti.


      • Anonyymi

        Miksi ei saisi analysoida? Jos ei kiinnosta niin mitä täällä lorvit? Go home…


    • Anonyymi

      Tämän mukaan kääntyivät vasta käskettynä takaisin ja sanoivat ehkä ajaneensa jonkun päälle. Siis eivät edes huomanneet törmänneensä laivaan tai yrittivät pakoon!
      https://www.youtube.com/watch?v=HOW_rIhUfM0

      Tässä on näkyy aika selvästi miten törmäys tapahtui. Jää kyllä epäselväksi yrittikö pienempi väistää viime hetkellä, vai onko tuo vain törmäyksen aiheuttama suunnanmuutos, Noihan yleensä kuitenkin interpoloi sijaintien välille eli liikkeet välissä eivät ole tarkkoja vaan keskimääräisiä.
      https://www.youtube.com/watch?v=-MlzHl2_ywA

      Onkos tuohon kohtaa "ryhmittymisohjeistusta"? Tuossahan osa liikenteestä jatkaa suoraan ja osa kääntyy sen 30 astetta länteen, jonka Scot Carrier teki. Tuosahan Karin Hoej oli varsin oikeassa reunassa, jos oli tarkoitus jatkaa suoraan (vai oliko tarkoitus kääntyä hiukan myöhemmin?) ja vastaavasti Scot Carrier aika vasemmalla, kun oli tarkoitus kääntyä oikealle.

      • Anonyymi

        Isomman suunnanmuutos on luokkaa 60 astetta ja pienemmän saamat törmäysjäljet ovat sen näköiset, että kylkeen ajo on tapahtunut ilman pienemmän tekemää suunnanmuutosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isomman suunnanmuutos on luokkaa 60 astetta ja pienemmän saamat törmäysjäljet ovat sen näköiset, että kylkeen ajo on tapahtunut ilman pienemmän tekemää suunnanmuutosta.

        AISin mukaan noiden kölisuunnissa oli varsin tarkasti 45 asteen ero 30 s ennen törmäystä. Törmäyksessä tai juuri ennen sitä on sitten voinut tapahtua vaikka mitä. On tuossa sen verran massa- ja nopeuseroa, että se alle jäännyt kääntyy miten sattuu törmäyksen voimasta, minkä jo osoittaa sen kaatuminen.

        Ennen Scot Carrierin suunnanmuutosta menivät lähes samaan suuntaan, joten kääntyi n. 45 astetta. Aloitti käännöksen n. 3:22 ja oli uudella suunnalla n. 3:23. 3:27:30 törmäsivät.

        Siis Karin Hoejillä oli n. 4:30 aikaa havaita uuden suunnan olevan törmäyskurssilla ja jotenkin reagoida siihen. Tutkalla törmäyskurssin laskeminen olisi kestänyt muutaman minuutin, joten aikaa olisi jäänyt todella vähän.

        Oliko tuossa AIS vastaanotto päällä ja hälyttämässä? Vanha laiva. Oliko uusittu laitteita? Jos oli, oliko hälytys pois päältä, kun tuossahan Scot Carrier oli ollut lähellä jo ennen sen suunnanmuutosta?

        Aika vähän olisi ollut tehtävissä sitten sen 2-3 minuutin aikana, kun olisi saatu varmuus, että tosiaan ollaan törmäyskurssilla.

        Tuskin VTS Suomessakaan noin nopeasti ehtii mitään tehdä. Vai tuleeko siellä heti hälyytys tuollaisesta kurssimuutoksesta ja otetaan yhteys laivaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      381
      5420
    2. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1422
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

      eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      105
      941
    4. Miltä se tuntui

      Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      841
    5. Onko kaivattusi

      seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      813
    6. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

      Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      50
      812
    7. Asentajako putosi radiomastosta

      https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      43
      799
    8. Haikeaa miten kaikki meni

      Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.
      Ikävä
      56
      787
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      56
      784
    10. Kuinka monesti olet itkenyt?

      Kuinka monesti olet itkenyt kuluneen viikon aikana toisen ihmisen takia? Itse itken joka kerta, kun joku sanoo jotain i
      Sinkut
      132
      773
    Aihe