Tyreotropiini koholla

Anonyymi

Verikokeissa oli tyreotropiini 5 eli vähän koholla. Mitä se tarkoittaa? Hoitaja kysyy vielä lääkäriltä, täytyykö sitä seurata tai muuta.

Täältä palstalta luin, että ferritiinin vähyys saattaisi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Ferritiini oli 31. Se on muutamia vuosia ollut matala. Alkuun se oli 7. Sitten söin rautatabletteja ja se nousi 40. Silloin lääkäri arveli, että tuo riittää.

Nyt taas se on ollut matala. Tosin mitattiin aluksi joku paastorauta. Mikä oli myös matala. Vuosi sitten mittauksessa ferritiini oli 33. Ja söin kevään rautaa taas ja lopetin kesällä. Luulin, että se olisi noussut.

Ruokavaliossa ei taida olla paljon rautaa, enkä oikein tiedä mitä pitäisi syödä, että sitä saisi. Finelissä on niin kummallisia aineita listattuna. Jotain kuivattua persiljaa tms.

Ensimmäisen kerran söin rautaa niinkuin 2 x 100 mg päivässä. Uudemman kerran vain 100 mg päivässä ja nyt viime keväänä 100 mg joka toinen päivä, kun netissä luki, että se imeytyy paremmin ja tulee vähemmän haittoja.

Mutta kuvittelin tosiaan, että kevään rautakuuri olisi nostanut ferritiiniä johonkin 40. Niin sitten se on vaan laskenut.


Yleisoireita... nukun 10-12 tuntia päivässä ja helposti väsyttää. Fyysinen jaksaminenkaan ei ole kovin kummoinen. Lisäksi olen lihonut. Tuntuu, että fyysinen rasitus tuntuu helposti liialliselta ja olen jälkikäteen väsynyt.

4

1584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jooh, hoitaja soitti ja lääkäri oli määrännyt seuraavat kokeet:
      P -Tyreotropiini, P -Tyroksiini, vapaa, S -Tyreoideaperoksidaasi, vasta-aineet.

      Vähän jännittää. Toivottavasti ei ole mitään kilpirauhassairautta. En haluaisi syödä lopun elämääni lääkkeitä siihen.

    • Anonyymi

      Kilpirauhasen suhteen ei kannata huolehtia sillä se toimii yleensä arvoista riippumatta.
      Minulla on ollut hyvin korkea TSH mutta elossa olen ja nykyään saa hormonia myös purkista tablettina.
      Kokemukseni mukaan T4arvo vaikuttaa hyvinvointiin ja yleensä arvo on normaali tavallisilla ihmisillä.

      https://www.terveyskirjasto.fi/snk03132

    • Anonyymi

      Joo, tänään kävin kokeissa ja pari tulostakin tuli jo.
      Tyreotropiini ja tyroksiini oli normaali arvoissa.
      Vika arvo tulee 3-8 päivän kuluttua.

      No ei siis kai ole mitään kilpirauhassairautta.

      Muuten vaan passiivinen ja laiska. Rautaa aloin taas syömään joulukuun lopulla.

      • Anonyymi

        No ilmeisesti vikakin arvo on normaali. Ei kilpirauhastautia. 😊

        Ehkä raudan syöminen vaikutti. Olen vähän aktiivisempi ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe