Minulla ei ole diabetesta, mutta sukurasite kyllä.
Haluaisin kysyä teiltä, joilla on diabetes. Jalkojen hoitohan on tärkeää teille. Ja saattaa tulla herkästi ihorikkoja. Eli sellaisia on varottava saamasta.
Itselläni tuppaa hiertyä akillesjänteen paikkeilta joskus iho rikki, rakolle. Ostin jo kalliit XL-lestin jalkineet siksi, etteivät varpaani hiertyisi ja hyvin on siihen auttaneetkin. Mutta toisen jalan akilleen kohta vihoittelee noissakin kengässä, on arka ja kävellessä iho alkaa muutaman kilometrin jälkeen punoittamaan eli rakkoa muodostamaan.
Suojaatteko jalkanne jotenkin, kun lähdette kävelemään tai lenkille? Jos, niin mitä kuuluisi tehdä ja laittaa suojaksi? Olen rasvannut ihoa paksulla perusvoiteella, joten kuiva ihon ei pitäisi siitä kohtaa olla. Toinen jalka ei ole moksiskaan kävelystä.
Neuvokaa nyt avutonta. En tiedä enää, mitä kuuluisi tehdä, ettei iho hiertyisi rikki.
Ei-diabeetikon kysymys
5
137
Vastaukset
- Anonyymi
Olen diabeetikko ja saan terveyskeskuksen maksamana muutaman vuoden välein mutoillut pohjalliset jotka estävät hiertymät ja pistekuormat. Silti jalkoja on rasvattava ja tutkittava ettei ynny haavaumia huomaamatta. Diabeetikoilta on kielletty ns. rakkolaastarit.
- Anonyymi
Olen diabeetikko, se todettiin jo viime vuosituhannella. Ainoa mitä olen tehnyt on jalkojen kunnollinen pesu aina saunan jälkeen eli 2 kertaa viikossa. Toisille tulee ongelmia, toisille ei.
- Anonyymi
Sinuna varaisin ajan hyvältä jalkaterapeutilta. Lisäksi teetättäisin kunnolliset tukipohjalliset.
- Anonyymi
Ok, kiitos paljon vastauksista. Tavallisilta jalkahoitajilta (ei-diabeteshoitajilta) olen jotain neuvoja saanutkin joskus ja hekin ovat todenneet, että ihoni on paitsi ohut ja käyttämäni voiteet liian kevyitä, niin on myös liiallista kanta-astumista yms. virheitä.
- Anonyymi
Akillesjännesuojia on myös erikseen olemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2772509Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3001344- 1081231
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831221Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581175Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi921155- 441022
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67927Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa22880- 33787