Ei-diabeetikon kysymys

Anonyymi

Minulla ei ole diabetesta, mutta sukurasite kyllä.

Haluaisin kysyä teiltä, joilla on diabetes. Jalkojen hoitohan on tärkeää teille. Ja saattaa tulla herkästi ihorikkoja. Eli sellaisia on varottava saamasta.

Itselläni tuppaa hiertyä akillesjänteen paikkeilta joskus iho rikki, rakolle. Ostin jo kalliit XL-lestin jalkineet siksi, etteivät varpaani hiertyisi ja hyvin on siihen auttaneetkin. Mutta toisen jalan akilleen kohta vihoittelee noissakin kengässä, on arka ja kävellessä iho alkaa muutaman kilometrin jälkeen punoittamaan eli rakkoa muodostamaan.

Suojaatteko jalkanne jotenkin, kun lähdette kävelemään tai lenkille? Jos, niin mitä kuuluisi tehdä ja laittaa suojaksi? Olen rasvannut ihoa paksulla perusvoiteella, joten kuiva ihon ei pitäisi siitä kohtaa olla. Toinen jalka ei ole moksiskaan kävelystä.

Neuvokaa nyt avutonta. En tiedä enää, mitä kuuluisi tehdä, ettei iho hiertyisi rikki.

5

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen diabeetikko ja saan terveyskeskuksen maksamana muutaman vuoden välein mutoillut pohjalliset jotka estävät hiertymät ja pistekuormat. Silti jalkoja on rasvattava ja tutkittava ettei ynny haavaumia huomaamatta. Diabeetikoilta on kielletty ns. rakkolaastarit.

• Anonyymi

Olen diabeetikko, se todettiin jo viime vuosituhannella. Ainoa mitä olen tehnyt on jalkojen kunnollinen pesu aina saunan jälkeen eli 2 kertaa viikossa. Toisille tulee ongelmia, toisille ei.

• Anonyymi

Sinuna varaisin ajan hyvältä jalkaterapeutilta. Lisäksi teetättäisin kunnolliset tukipohjalliset.

• Anonyymi

Ok, kiitos paljon vastauksista. Tavallisilta jalkahoitajilta (ei-diabeteshoitajilta) olen jotain neuvoja saanutkin joskus ja hekin ovat todenneet, että ihoni on paitsi ohut ja käyttämäni voiteet liian kevyitä, niin on myös liiallista kanta-astumista yms. virheitä.

• Anonyymi

Akillesjännesuojia on myös erikseen olemassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. 474
      6949
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2521
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      219
      2498
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      143
      1791
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1708
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1123
    7. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1115
    8. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      60
      1113
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1032
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      62
      930
    Aihe