Ei-diabeetikon kysymys

Anonyymi

Minulla ei ole diabetesta, mutta sukurasite kyllä.

Haluaisin kysyä teiltä, joilla on diabetes. Jalkojen hoitohan on tärkeää teille. Ja saattaa tulla herkästi ihorikkoja. Eli sellaisia on varottava saamasta.

Itselläni tuppaa hiertyä akillesjänteen paikkeilta joskus iho rikki, rakolle. Ostin jo kalliit XL-lestin jalkineet siksi, etteivät varpaani hiertyisi ja hyvin on siihen auttaneetkin. Mutta toisen jalan akilleen kohta vihoittelee noissakin kengässä, on arka ja kävellessä iho alkaa muutaman kilometrin jälkeen punoittamaan eli rakkoa muodostamaan.

Suojaatteko jalkanne jotenkin, kun lähdette kävelemään tai lenkille? Jos, niin mitä kuuluisi tehdä ja laittaa suojaksi? Olen rasvannut ihoa paksulla perusvoiteella, joten kuiva ihon ei pitäisi siitä kohtaa olla. Toinen jalka ei ole moksiskaan kävelystä.

Neuvokaa nyt avutonta. En tiedä enää, mitä kuuluisi tehdä, ettei iho hiertyisi rikki.

5

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen diabeetikko ja saan terveyskeskuksen maksamana muutaman vuoden välein mutoillut pohjalliset jotka estävät hiertymät ja pistekuormat. Silti jalkoja on rasvattava ja tutkittava ettei ynny haavaumia huomaamatta. Diabeetikoilta on kielletty ns. rakkolaastarit.

• Anonyymi

Olen diabeetikko, se todettiin jo viime vuosituhannella. Ainoa mitä olen tehnyt on jalkojen kunnollinen pesu aina saunan jälkeen eli 2 kertaa viikossa. Toisille tulee ongelmia, toisille ei.

• Anonyymi

Sinuna varaisin ajan hyvältä jalkaterapeutilta. Lisäksi teetättäisin kunnolliset tukipohjalliset.

• Anonyymi

Ok, kiitos paljon vastauksista. Tavallisilta jalkahoitajilta (ei-diabeteshoitajilta) olen jotain neuvoja saanutkin joskus ja hekin ovat todenneet, että ihoni on paitsi ohut ja käyttämäni voiteet liian kevyitä, niin on myös liiallista kanta-astumista yms. virheitä.

• Anonyymi

Akillesjännesuojia on myös erikseen olemassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      116
      4895
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      115
      3978
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      215
      3896
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1396
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1374
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      172
      1369
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1155
    Aihe