Voiko hoitaja pakottaa menemään ryhmiin korona-aikana?

Anonyymi

Siinähän se asian ydin jo tulikin. Minulla on siis sellainen tilanne, että käyn sairaanhoitajalla juttelemassa, ja hoitaja haluaa että osallistun terapiaryhmään. Epäröin itse osallistumista, johon hoitaja totesi, että "Tuohon en ala ollenkaan". Korona pelottaa ja kuulun riskiryhmään. Voinko kieltäytyä ja onko hoitajalla oikeus pakottaa minua osallistumaan?

7

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei tietenkään ole oikeutta. Hoitajan kuuluu tehdä yhteystyötä asiakkaan kanssa ja kuunnella hänen mielipiteitään.

Sinulla on ihan hyvä syykin olla menemättä ryhmään, mutta ei sinun tarvitse syitä sanoa. Kaikki vapaaehtoinen hoito on vapaaehtoista hoitoa ja sinun päätöstä on kunnioitettava. Hoitaja ei voi alkaa sanella mitään omiaan. Asiakas päättää itse. Älä anna kävellä ylitsesi!

• Anonyymi

Ongelmana on se, että pelkään mitä minulle terveydenhuollossa tehdään, jos en suostu hoitajan vaatimuksiin. Pelkään, että esimerkiksi lääkitystä aletaan muuttamaan jotenkin tai kuntoutustuki halutaan peruuttaa. Tympäisee olla näin riippuvainen terveydenhuollosta. On kyllä ollut ylikävelty olo aika usein.

• Anonyymi

Tässä tapauksessa olisi ihan hyvä se syy kertoa, ettei halua mennä ryhmään koronan pelon takia.
        Sitten ei ainakaan pitäisi tulla ongelmia hoitotahon kanssa.
        Heillä ei ole oikeutta pakottaa, saati toimia jotenkin ikävästi, jos heitä ei tottele.

• Anonyymi

Mitäs jos kävisit rokotuksilla ja maski naamalle. Nämä yhdessä suojaavat aika hyvin, kun turvaetäisyyksistä (2m) on huolehdittu.

• Anonyymi

Olennaisin asiahan tässä on se, että tuleeko sinusta "mökkihöperö" jos et käy ryhmissä? Joudutaanko lääkitystäsi muuttamaan tästä syystä? Riskiryhmäläiset joutuvat joskus valitsemaan sen pienimmän riskin tien.

Kuntoutustuki vaatisi oman keskusteluketjunsa, mutta en usko sen olevan ongelma, tilanteessasi. Jos se jostain syystä päättyy, niin voit heti hakea työttömyysturvaa TE keskuksesta. Eli pennittömäksi et jää.

• Anonyymi

Ei ole vielä mökkihöperyyden merkkejä ollut ainakaan kovin pahasti näkyvissä. Olen muutenkin viettänyt erakkoelämää välillä jo ennen koronaa. Tuntuu vaan jotenkin niin raskaalta pelätä tartuntaa aina kun on ihmisten ilmoilla. Stressinsietokyky on minulla psyykkisen sairauden takia tavallista alhaisempi, enkä haluaisi stressata itseäni liikaa, koska se voi johtaa psyykkisen sairauden pahenemiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole vielä mökkihöperyyden merkkejä ollut ainakaan kovin pahasti näkyvissä. Olen muutenkin viettänyt erakkoelämää välillä jo ennen koronaa. Tuntuu vaan jotenkin niin raskaalta pelätä tartuntaa aina kun on ihmisten ilmoilla. Stressinsietokyky on minulla psyykkisen sairauden takia tavallista alhaisempi, enkä haluaisi stressata itseäni liikaa, koska se voi johtaa psyykkisen sairauden pahenemiseen.

Stressinsietokyvylle ei taida olemassa mitään muuta kuin siedätyshoitoa. Toki stressin pitää olla "sopivalla tasolla" mutta sen sieto ei siellä yksinään kehity.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      208
      17055
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      165
      12133
    3. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      176
      6676
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      41
      5940
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4832
    6. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      11
      4701
    7. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      18
      3914
    8. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      97
      3606
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      81
      3555
    10. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      3301
    Aihe