Siinähän se asian ydin jo tulikin. Minulla on siis sellainen tilanne, että käyn sairaanhoitajalla juttelemassa, ja hoitaja haluaa että osallistun terapiaryhmään. Epäröin itse osallistumista, johon hoitaja totesi, että "Tuohon en ala ollenkaan". Korona pelottaa ja kuulun riskiryhmään. Voinko kieltäytyä ja onko hoitajalla oikeus pakottaa minua osallistumaan?
Voiko hoitaja pakottaa menemään ryhmiin korona-aikana?
7
52
Vastaukset
- Anonyymi
Ei tietenkään ole oikeutta. Hoitajan kuuluu tehdä yhteystyötä asiakkaan kanssa ja kuunnella hänen mielipiteitään.
Sinulla on ihan hyvä syykin olla menemättä ryhmään, mutta ei sinun tarvitse syitä sanoa. Kaikki vapaaehtoinen hoito on vapaaehtoista hoitoa ja sinun päätöstä on kunnioitettava. Hoitaja ei voi alkaa sanella mitään omiaan. Asiakas päättää itse. Älä anna kävellä ylitsesi!- Anonyymi
Ongelmana on se, että pelkään mitä minulle terveydenhuollossa tehdään, jos en suostu hoitajan vaatimuksiin. Pelkään, että esimerkiksi lääkitystä aletaan muuttamaan jotenkin tai kuntoutustuki halutaan peruuttaa. Tympäisee olla näin riippuvainen terveydenhuollosta. On kyllä ollut ylikävelty olo aika usein.
- Anonyymi
Tässä tapauksessa olisi ihan hyvä se syy kertoa, ettei halua mennä ryhmään koronan pelon takia.
Sitten ei ainakaan pitäisi tulla ongelmia hoitotahon kanssa.
Heillä ei ole oikeutta pakottaa, saati toimia jotenkin ikävästi, jos heitä ei tottele.
- Anonyymi
Mitäs jos kävisit rokotuksilla ja maski naamalle. Nämä yhdessä suojaavat aika hyvin, kun turvaetäisyyksistä (2m) on huolehdittu.
- Anonyymi
Olennaisin asiahan tässä on se, että tuleeko sinusta "mökkihöperö" jos et käy ryhmissä? Joudutaanko lääkitystäsi muuttamaan tästä syystä? Riskiryhmäläiset joutuvat joskus valitsemaan sen pienimmän riskin tien.
Kuntoutustuki vaatisi oman keskusteluketjunsa, mutta en usko sen olevan ongelma, tilanteessasi. Jos se jostain syystä päättyy, niin voit heti hakea työttömyysturvaa TE keskuksesta. Eli pennittömäksi et jää.- Anonyymi
Ei ole vielä mökkihöperyyden merkkejä ollut ainakaan kovin pahasti näkyvissä. Olen muutenkin viettänyt erakkoelämää välillä jo ennen koronaa. Tuntuu vaan jotenkin niin raskaalta pelätä tartuntaa aina kun on ihmisten ilmoilla. Stressinsietokyky on minulla psyykkisen sairauden takia tavallista alhaisempi, enkä haluaisi stressata itseäni liikaa, koska se voi johtaa psyykkisen sairauden pahenemiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole vielä mökkihöperyyden merkkejä ollut ainakaan kovin pahasti näkyvissä. Olen muutenkin viettänyt erakkoelämää välillä jo ennen koronaa. Tuntuu vaan jotenkin niin raskaalta pelätä tartuntaa aina kun on ihmisten ilmoilla. Stressinsietokyky on minulla psyykkisen sairauden takia tavallista alhaisempi, enkä haluaisi stressata itseäni liikaa, koska se voi johtaa psyykkisen sairauden pahenemiseen.
Stressinsietokyvylle ei taida olemassa mitään muuta kuin siedätyshoitoa. Toki stressin pitää olla "sopivalla tasolla" mutta sen sieto ei siellä yksinään kehity.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde273020Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342732- 1502328
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542269Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241920Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3921737Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1091695- 3191598
- 1351479
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm151472