Olen ruvennut miettimään kakkosautoa (maasturi), jolla hoituisi kesäisin veneen nostot ja laskut, ja jolla pääsisi talvella silloinkin, kun aura-auto ei ole vielä käynyt kotikadulla. Ajoa ei tulisi vuodessa paljon, koska ykkösautolla hoituisi suurin osa päivittäisistä ajoista. Siksi mieluiten bensakone. Hintaluokka olisi alle 5000 euroa.
Nuoruuden unelma-autoni oli aikoinaan Jeep Wrangler, mutta koska nykyinen elämäntilanne edellyttää enemmän tilaa, Grand Cherokee voisi olla sopivampi. Näissähän on yli 20-vuotiainakin vielä enemmän varusteita kuin monessa uudemmassa perusperheautossa. Ja näitä löytyisi tuohon hintaan aika hyvin.
Minkälaisiin ylläpitokuluihin pitäisi käytännössä varautua? Ovatko nämä vanhat Jeepit kalliita huoltaa ja korjata, ja saako niihin miten varaosia?
Ainakin autovero riippuu vuosimallista. Kokonaispainon mukaan verotettuna maksu on pienempi kuin päästöjen mukaan verotettuna.
Ja huom! En kysy nyt mielipiteitä bensankulutuksesta.
Grand Cherokee 96-03 V8 ylläpitokulut?
5
1417
Vastaukset
- Anonyymi
Omistan eri merkkisen, pienemmällä moottorilla varustetun auton, jolla alkaa olla ikää 25 vuotta. Joten kommenttinit ei liity suoraan tuohon cherokeehen vaan auton ylläpitoon yleisellä tasolla.
Mutta, olen huomannut että vanhan auton tieliikennekuntoisena pitämisen hintataso on paljon siitä kiinni, kuinka paljon on valmis itse tekemään autoon korjauksia. Jos joutuu jokaisen korjauksen teettämään korjaamolla, se jää kalliiksi. Oman pienemmän auton vuosittainen korjaus- ja huoltohintojen hinta tuppaa olemaan noin 500 - 600 euroa ja tuohon rahaan yritän tehdä itse niinpaljon kuin mahdollista. Tuo hintataso on muodostunut pitkän ajan keskiarvoksi ja sisältää renkaat, tuulilasin, alustan osia, pakoputken osia, muutaman korin ruostekorjauksen, paljon pienempiä varaosia, jäähdytin, laakereita, laturin korjauksen ym ym.
Kun tuollaisessa cherokeessa on joitakin osia tuplamäärä, sytytystulpat, pakoputki jne ja jäljellekin jäävien osien mitoitus "tuplaten" sen mitä tuossa omassani, renkaat, alustan osat ym. Ja vielä sekin, että tuollaiseen cherokeehen joitakin osia pitää tilata varmaankin USA:sta. Niin sanoisin että tuon oman käyttämäni rahamäärän voi varmaankin tuplata, niin siitä saa karkean suuruusluokan siitä, mitä ne kustannukset voi olla vuositasolla, jos yrittää tehdä kaiken mahdollisen itse.
Suomalaisia korjaamoita en ole käyttänyt koskaan, ne korjaukset joita en ole itse pystynyt tekemään kerrostalon parkkipaikkaolosuhteissa, olen teettänyt Tallinnassa, missä tuntiveloitus on alle 30 euroa.
Eli ravistan hihasta että satanen kuukaudessa auton ylläpitoon. Kuulostaa korkealle, ja voi olla reippaastikin yläkanttiin, mutta kyllä vanhan auton kunnossapitämisessä on aika monta kohtaa joita joutuu huomioimaan ja "rassaamaan". - Anonyymi
Jos voi valita, niin ajoneuvoveron hinta kannattaa vertailla.
Vero kerätään massasta 2000 malliin saakka ja 2001 päästöjen mukaan. - Anonyymi
Aloittaja tässä. Ykkösautona on alle 10 vuotias 1-litrainen Ford Focus. Siinäkin menee vakuutuksiin ja veroon jo sellaiset 600€ vuodessa. Perushuolto liikkeessä on noin 300€, mutta useasti on pitänyt laittaa jotain pientä. Vuosi sitten jarrujen ja tukivarsien uusiminen maksoi 1400€. Eli tälläkin liikutaan jo sellaisessa 100€/kk tasossa pelkkien vuosittaisten kulujen osalta.
- Anonyymi
Tein ihan laskelmat. Vakuutukset, verot, huollot, korjaukset ja renkaat, sekä muutamat auton varusteluun liittyvät kulut mukaan luettuna Focuksen ylläpitokulut omana viiden vuoden omistusaikanani ovat n. 208€/kk. Tähän sisältyy tosin yllättävä moottoriremontti, jota ilman kuluiksi olisi tullut n. 138€/kk.
- Anonyymi
Jatkan vielä. Olen myös katsonut Trafi:n sivuilta verotietoja ja laskenut eri vakuutusyhtiöiden sivuilla hintoja muutamille Nettiautossa myynnissä olleille ko. Jeepeille. Massan mukaan vero on jotain 400 € ja päästöjen mukaan jopa 600€. Eli näistä tulee helposti jo se tonni vuodessa. Lähinnä nyt kiinnostaa huollot ja korjaukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137420- 505578
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa623122Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2011433Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251077Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926