Joulu kala

Anonyymi

Kysyn mitä kalaa teillä joulupöydässä, itse jäin harmittavasta syystä ilman joulukalaa...harmittaa.

67

924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä kalastan Perhoilla.
      Joten ei minullakaan ole Kalaan mahdollisuuksia.
      Jouluisinkaan.
      Vaikka intoa onkin.

      H.

    • Anonyymi

      Valaskala on kala

    • Anonyymi

      Lohta ja siikaa on jouluna. Joulun välipäivinä ajattelin ostaa lipeäkalaa , jota perunoitten ja valkokastikkeen kera nautin.

    • Silliä purkissa, viikko sitten ostin joulu'ruuat, Tasmaniassa maailman harvinaisin kala osaa kuulemma kävellä ilman härskiintymistä.

    • Anonyymi

      Porkkalaa

    • Minulla on kalapuikkoja pakasteessa. Onko ne tällä kertaa turskaa vai sejtä, en ole vielä tutkinut. Saattaa löytyä kumpaistakin.
      Sitten on tonnikalaa (öljyssä) purkeissa, 10 pikkupurkkia niitä.
      Joo, onhan minulla vielä savustetua makrillifilettä (2 filettä). Pitää katsoa viimeinen käyttöpäivä, ettei pääse vanhentumaan.
      Yksi purkki makrillia tomattikastikkeessa myös.
      Onpa vielä 4 pakastettua lohipalaa annospakkauksissa.
      1 Paketti pakastesejtä fileinä.

      Inventaario joulukaloista on tehty ja todettu, etten ainakaan tänä viikonloppuna vielä nälkään kuole.

    • Anonyymi

      Olen kalan ystävä ympäri vuoden. Kalaa vain on joulupöydässäni. En välitä kinkusta. Omatekoinen "lasimestarin silli", graavilohi, mausteliemisilakkarullat sekä lipeäkala kuuluvat jouluuni. Muina sörsseleinä mäti- sipuli-smetana-leivät (Maalahden limppua) ja sen sellaista.
      Perunoita keitän kalan kylkiäiseksi ja laitan luomuvoita perunoitten päälle sulamaan, se antaa herkullisen maun.
      Lipeäkalaa syön niin kauan kuin sitä kaupasta saa. Pakastettunahan sitä on saatavana
      aika kauan.
      Aloittajalta kysyn miten sattui, että jäit ilman joulukalaa ?

    • Anonyymi

      Minullekin kävi niin että jäin ilman kalaa. Todennäköisesti muutkin ovat ajatelleen kuten minä, hain graavikalan viimeiseksi, että on mahdolisimman tuoretta. Tyhjät hyllyt.
      Ostin purkkikaloja, maustekalaa, Ahti-sillipurkki, silakkaa öljyssä, kilohailia, savumuikkua sekä mustaa ja vaaleanpunaista merileväkaviaaria. Laitan ne aamuriisipuurolle tuleville perheille tarjottimelle. Jos ei kenellekään kelpaa, niin minulle passaa perunan kanssa. Muuta kalaa ei nyt vaan ole.
      6,3 kilon kinkku on, tosin siitä jo äsken veistin melko kimpaleen.

      • Anonyymi

        Musta- ja vaaleanpunainen merileväkaviaari olivat aika oudon makuisia. Ei kaikki suostuneet maistamaan, enkä minäkään kaikkiruokaisena ymmärrä, mihin tuota makua tarvitaan. Joka kerta unohdan ottaa jääkaapista jonkun varatun ruoan pöytään, tällä kertaa se oli Ahti-sillipurkki. Muuten ateria ok.


    • Anonyymi

      Miten niin jäit ilman? Kaupat ovat pullollaan joulukalaa. - Nm. Joulukala

    • Anonyymi

      Savustettu kirjolohi on minun joulukalani, sitä pitää aina jouluna olla.

    • Anonyymi

      Meillä ei ns. joulupöytää ole (huom. joulu pienellä alkukirjaimella kun se jumala ei oikein istu meille!) mutta itsepyydettyä, toki hetken jo pakasteessa ollutta Itämeren lohta on pöydässä lähes tympääntymisiin asti.

    • Anonyymi

      Silliä, pippurilohta ja kinkkua

    • Anonyymi

      Toinen kerta, ettei ole joulukinkkua pöydässä, vain puolen kilon paketti kinkkusiivuja tuli ostettua, jotta maussa pysyy.

    • Anonyymi

      Savu ankeriasta .savustettua lohta ,matjessilliä :)

      Skånepåg

      • Anonyymi

        Savuankerias on yhdyssana ja välilyönti tulee pilkun tai pisteen jälkeen, ei ennen.


      • Anonyymi

        Otat kuitenkin opiksesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otat kuitenkin opiksesi?

        En varmaan fennoäpärältä .-


    • Anonyymi

      Itse tehdyt silakkarullat, nam.

    • Anonyymi

      suutarin lohtua

    • Anonyymi

      Joulukala on yhdyssana.

      • Anonyymi

        Kyllä tiesin kun tein aloituksen, luetun ymmärtänen ei luulisi olevan vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tiesin kun tein aloituksen, luetun ymmärtänen ei luulisi olevan vaikeaa.

        Tarkoitatko sanaa ymmärtäminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko sanaa ymmärtäminen?

        Kirjoitus syytä tarkastaa ennen julkaisua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitus syytä tarkastaa ennen julkaisua.

        Sitä kutsutaan oikoluvuksi.


    • Anonyymi

      Silakkafileet olivat loppuneet Prismasta , harmittava takaisku.

    • Anonyymi

      aloittaja

      Mitä välii, eikös pressakin saanut vain muovisen hauen.

    • Anonyymi

      Lipeäkala.

    • Anonyymi

      Kuhaa. Laitoin tuoreeltaan pakkaseen, koska ostin paria päivää aiemmin fileet, kotimaiset, jotteivät alkaisi haisuloimaan. Vinkiksi sanon, että laittakaa fileiden väliin leivin tai voipaperia. Hyvin voi pakastaa ennen tarjoilupäivää. Nimittäin. Aattoaamuna aikaisin oli yksi iso pullea fileistö ja umpijäässä tietenkin. Ei hätiä mitiä.
      Kala ja kasvispainotteinen menuu. Lihaa vain nimeksi.
      Hyvää oli.
      Loimulohta laitoin mukaan ropsuiksi. Ynnä muuta.
      Beng
      Alfalta on tullut kivaa joulumusiikkia tänään aamusella. Ulkona on kaunista.

      • Anonyymi

        tunniksi pariksi möykky kylmään veteen, niin voi fileet irroitaa toisistaan


    • Anonyymi

      Lipeäkala kuten Ruotsissa. Sen syöminen vaatii sisua ja sanat menee sekaisin, tiede, hammasharja pölynimuri, terveys, mauste, hissi.
      Kaikkeen vaikuttaa sähkö, hintaa vain olisi pidettävä katon rajamana. Monia asioita.
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121

    • Anonyymi

      Joulukala.

      • Anonyymi

        Ihan niin


    • Anonyymi

      Kala kun kala käy.

      • Anonyymi

        Käyhän se kalakin kun muistaa hiivaa laittaa.


    • Anonyymi

      Kotimaista kirjolohta uunissa paistettuna, se on minun joulukalani ollut jo vuosikymmeniä.

    • Anonyymi

      Rögad ål & Bramteviks sill :D

      Skånepåg

    • Anonyymi

      Päivällä lounaaksi silliä ja rosollia ja lipeäkalaa ja illalla kinkkua ja laatikoita.

      • Anonyymi

        Rosollissa on silli mukana. Sillisalaatti on rosollin toinen nimi.


    • Pakasteesta otan itsepyydystämäni hauenpalan sen voissa paista ja maustan sitruunapippurilla.

      • Anonyymi

        Onko kutuhaukee keväältä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko kutuhaukee keväältä?

        Ei ole.
        Kesällä sain nelikiloisen. Veneen perässä vedän heittouistinta.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ei ole.
        Kesällä sain nelikiloisen. Veneen perässä vedän heittouistinta.

        Hienoa. Nelikiloinen tempoo kivasti uistimessa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa. Nelikiloinen tempoo kivasti uistimessa!

        Joo, onneks mulla on iso haavi, kun toisella kädellä pitelin onkea ja toisella kädellä haavia, olin yksin liikkeellä.
        Muutama vuosi sitten sain 9-kiloisen. Se on suurin minkä olen ikinään saanut. Silloin oli poika mukana, saatiin yhdessä ylös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa. Nelikiloinen tempoo kivasti uistimessa!

        Onko eläinten tai kalojen kiduttaminen sinusta kivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko eläinten tai kalojen kiduttaminen sinusta kivaa?

        Se tuntuu ihan munaskuissa saakka, kun kalanvonkale tempoo uistimessa , tai mato-ongella ahvenen tarratessa kiinni, vetäessä kohon kerralla upoksiin. Aivan erilainen on sären nypyttäessä matoa; ottaako vai ei.
        Minä syön kalat, jotka pyydän.
        Sitä en ymmärrä, kun huvikseen pyydetään, kauan väsyttäen , kuvataan ja punnitaan, lopuksi takaisin veteen, mahaevä kohti taivasta usein.


    • Anonyymi

      Se on ollut jo aikamoinen peto 9 kg, miten oli maultaan?

      • Se on pienehkö kirkasvetinen järvi. Maku on ollut kaikissa kaloissa hyvä.


      • Anonyymi

        Aika kultaa kalavalheetkin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika kultaa kalavalheetkin!

        Etkö tiedä, että vesistöissä on paljonkin isoja kaloja. Toisinaan niitä tarttuu pyydyksiin.
        Omistan kyllä useitakin toimivia vaakoja.
        Taidatkin olla kalakade.


    • Anonyymi

      Lasimestarin silli itsetehtynä on toinen parhaista joulukaloista,
      toinen on lipeäkala.

      • Anonyymi

        Mistä saa nykyään kokonaista sokerisuolattua silliä lasimestarin silliä varten ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä saa nykyään kokonaista sokerisuolattua silliä lasimestarin silliä varten ?

        Ehkä kauppahallista. Kaupat eivät ota myyntiin, koska ei ole menekkiä.
        Ennen jouluun kuului ko. sillin tulo kauppoihin. Se taisi olla "islanninsilliä".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä saa nykyään kokonaista sokerisuolattua silliä lasimestarin silliä varten ?

        Miksi sen sillin pitäisi olla valmiiksi sokerisuolattua.
        Eikö se sokeri laiteta siihen liemeen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Miksi sen sillin pitäisi olla valmiiksi sokerisuolattua.
        Eikö se sokeri laiteta siihen liemeen.

        Vanhanajan perinteisissä sokerisuolatuissa tynnyrisilleissä on oma makunsa,
        mistä tulee paras lasimestarin silli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhanajan perinteisissä sokerisuolatuissa tynnyrisilleissä on oma makunsa,
        mistä tulee paras lasimestarin silli.

        Minä olen luullut niitten tynnyrisillien olleen vain suolattuja.
        Muistan minä ne lapsuudestani. Ei kai meille valmiiksi säilöttyjä sillinpaloja koskaan ostettukaan. Olikohan niitä vielä olemassakaan silloin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Minä olen luullut niitten tynnyrisillien olleen vain suolattuja.
        Muistan minä ne lapsuudestani. Ei kai meille valmiiksi säilöttyjä sillinpaloja koskaan ostettukaan. Olikohan niitä vielä olemassakaan silloin.

        Muistan lapsuudestani, että niitä sai ns. irtomyynistä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Minä olen luullut niitten tynnyrisillien olleen vain suolattuja.
        Muistan minä ne lapsuudestani. Ei kai meille valmiiksi säilöttyjä sillinpaloja koskaan ostettukaan. Olikohan niitä vielä olemassakaan silloin.

        Siis niitä sillipaloja.


    • Anonyymi

      Silakkaa ja lohta yleensä ollut,pitääpä kysäistä emännältä.

    • Anonyymi

      Lipeäkala se Joulun tuo.

      • Lipeäkalasta nautin sitten, kun olen taas yksin ja rauha laskeutuu maahan.
        Ehkä jo oikeana jouluaattona, sillä tänä vuonna me pidetään oma jouluaatto jo aaton aattona.
        Kukahan sen onkin päättänyt, että kaikkien olisi pidettävä se samana päivänä muun maailman kanssa. Me pidetään silloin, kun kaikille meille itselleen sopii.

        Tyttäreni eivät kumpikaan tykkää lipeäkalasta ja nykyinen vävykokelas ei syö mitään muutakaan kalaa. Ei hän mikään vegaani tai silleen ole kuitenkaan, muuten vain omituinen ruokavalio hänellä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Lipeäkalasta nautin sitten, kun olen taas yksin ja rauha laskeutuu maahan.
        Ehkä jo oikeana jouluaattona, sillä tänä vuonna me pidetään oma jouluaatto jo aaton aattona.
        Kukahan sen onkin päättänyt, että kaikkien olisi pidettävä se samana päivänä muun maailman kanssa. Me pidetään silloin, kun kaikille meille itselleen sopii.

        Tyttäreni eivät kumpikaan tykkää lipeäkalasta ja nykyinen vävykokelas ei syö mitään muutakaan kalaa. Ei hän mikään vegaani tai silleen ole kuitenkaan, muuten vain omituinen ruokavalio hänellä.

        Eikö etes Kallen kaviaaria voileivän päälle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö etes Kallen kaviaaria voileivän päälle?

        Kuuluu syövän sellaista mustaa kaviaaria paahtoleivän päällä.
        Sitä hän ei miellä kalaksi sen enempää kuin lakto-ovo vegetaristit kananmunia kanaksi.

        En minäkään Kallen kaviaaria, vaan Svennes tillikaviaaria ja vain kananmunien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö etes Kallen kaviaaria voileivän päälle?

        Se on melkein pelkkää suolaa. YÄK !


    • Anonyymi

      Svennes kaviar on kyllä tuntematon minulle Suomessa, ehkä Ikean myymälästä löytyy.

    • Anonyymi

      Perinteinen joulusärki on meillä aina juhlapöydässä.

      • Appeni aikoinaan suolasi itse pyydystämiään särkiä.
        Olen myös grillannut särkeä. Turhaan aliarvioidaan.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe