Matkapyörä/Katupyörä vai Gustom

Hankitaa miettivä

Niin, kumpi kannattaisi ostaa ensipyöräksi ja mitä kaikkea niitä onkaan? Siis jos suunnittelee ajavansa pääasiassa sellaisia 50-200 km reissuja päivässä. Kumpi on helpompi ja miellyttävämpi aluksi ajaa/käsitellä?
Tietysti makua on monenlaista, mutta onko niin kuin lankomies väittää, että gustom on sitä varten että käydään illalla huristelemassa kierros kirkonkylällä mutta jos lähdetään tien päälle matkalle niin pitää olla alla matkapyörä.
Ja osahan nautti pelkästä pyörän omistamisesta ja osa ruuvaamisesta.
Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, minä tahdon kummankin.., niin kuin Irwin lauloi aikanaan.

12

2863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

      Itse olen ajanut pelkillä customeilla, joten en rupea haukkumaan sportti- tai matkapyöriä. Tyydyn vain kehumaan omaani -:)

      Customilla on tolkuttoman helppo ajaa. Ajoasento on rento, jalat saa tukevasti ja nopeasti maahan. Custom painaa enemmän kuin kyykky ja se tuntuu aluksi kömpelöltä, mutta pyörän massaan tottuu. En suosittele ekaksi pyöräksi 1600 kuutioista yli 300 kg pyörää. Ainakin itselle sopi aluksi kevyempi 800 cc custom. Nyt 20 000 km jälkeen himottaa isompi pyörä.

      Jos joku väittää, ettei custom sovellu matkapyöräksi, niin puhuu täyttä puppua. Hiljattain kävin Keski-Euroopassa pyöräilemässä. Kilometrejä kertyi kahdessa viikossa melko tarkalleen 5000. Päivätaipaleet oli 500 - 700 km. Mulla ole edes tuulisuojaa asennettuna. Ilmavirta kuivatti alahuulen ja se halkesi, mutta muuten ajaminen ei tuntunut missään (paitsi tietenkin kivalta).

      Customissa on se etu, että siitä voi virittää juuri omalle vartalolle sopivan. Ei kannata koskaan arvostella pakasta reväistyn customin ajo-ominaisuuksia.

      Kun asensin Mustangin penkin, niin pyörän painosta tuntui kadonneen 25%. Se tuo kuskia pari senttiä edemmäs ja ilmeisesti pieni painopisteen muutos kevensi ohjattavuutta. Nyt pyörää ohjaa pikkusormilla.

      Monessa customissa on kottikärryohjaustanko, jossa kahvat ovat 45 asteen kulmassa kohti kuskia. Itse tykkään suoremmasta tangosta. Suoremmalla ja hieman ylöspäin tuodulla tangolla tulee lähes choppermainen fiilis, mutta pyörä näyttää silti jykevämältä cruiserilta.

      Tuommoisella on matkaa tehty. Laukut ja kurasuojat ei ole paikoillaan. Tankkilaukkua olen pitänyt tarakalla ja pientä karttalaukkua tankin päällä. Kompassi on kytkin kahvan viesressä (ei kuvassa):
      http://www.cruisercustomizing.com/MikaKivioja

      • Volusious

        Itsellä samanlainen ja Hard Kromen Big Straight 3" putkilla, saakelin komeat.


    • vs 1400

      Edellinen vastaus oli kaikenkattava joten sanon vaan että kustomia kustomia:)

    • keino

      on käydä testaamassa itse. Pyydä pyörät koeajoon vähän pidemmäksi aikaa ja heitä se parinsadan lenkki molemmilla. Toisen henkilön mieltymysten perusteella ei pyörää kannata ostaa. Ja itse en huolisi customia ollenkaan.

      • kyykkypyöräilijä

        No jos olet imenyt jostain farkku- tai kaljamainoksista ajatuksen että "kustomissa" on jotain "rentoa" ja haluat maksaa siitä, niin sitten se on kustomia. Se on muuten hyvä, paitsi kadulla, maantiellä, soralla, matkalla ja kaupungissa.

        Kyykky on jokseenkin yhtä älytön ajatus, itse sellaisella ajankin...tosikyykyllä tottumaton rikkoo ranteensa, kädet ja jalat puutuvat, kyytiin ei mahdu, matkatavaroille ei ole tilaa, yksipaikkaisessa jopa ketjurasva aiheuttaa päänvaivaa. Katteen edut tulevat moottoritienopeuksissa, kyykyn ajoasennon edut oikeastaan vasta kilpailuissa. Siksi harva kyykky on tosiaan race-kyykky, useimmat vain nopeaksi koristeltuja mukakyykkyjä.

        Enskapyörät ovat niille jotka ovat nähneet liikaa camel-mainoksia ja joihin sen takia vetoaa pyörän karu olemus. Totuushan on, että ellet ole kevyellä enskalla tai crossilla tottunut ajelemaan, et uskalla/jaksa viedä ns. matkaenduroa edes öljkysoralla. Maastossa ei muuten moottorilla saakaan liikkua juuri missään, mikä onkin ihan oikein.

        Peruspyörä on kaikkien näiden huonot puolet yhteensä. Pieni 500cc japanilainen peruspyörä on kuin Toyota ferrarien joukossa. Ota se, ei siinäkään ole mitään järkeä mutta siinä on vähiten hulluutta.

        Ja iloisia ajokilometrejä vaan kaikille :)


    • Jammu

      Lankomies on ehdottoman väärässä. Nimenomaan kaupungissa custom ei ole omiaan, ei ainakaan mikään pitkän akselivälin omaava. Custom tulee ehdottomasti myös itselle ja matkakäyttöönkin, vaikka tällä hetkellä alla on kisamallinakin käytetty kyykky.

      Myös ns. peruspyörä voisi olla yksi vaihtoehto, varmasti hyvä, mutta itse olen mieltynyt hieman rohkeammin muotoiltuihin customeihin.

      • Mika

        Millä tavalla custom ei ole omiaan kaupungissa? Matala painopiste, leveä ohjaustanko ja pysty ajoasento tekee pyörästä vakaan myös hidasajossa.


      • Jammu
        Mika kirjoitti:

        Millä tavalla custom ei ole omiaan kaupungissa? Matala painopiste, leveä ohjaustanko ja pysty ajoasento tekee pyörästä vakaan myös hidasajossa.

        Tarkoitin lähinnä pitkän akselivälin (olisi ehkä pitänyt eritellä nämä choppereiksi) omaavista pyöristä, enkä tarkoittanut ettäkö ne huonoja olisivat kaupungissakaan, mutta eivät ainakaan maantiellä (verraten tuohon "lankomiehen" sanomaan).

        Autokoulun customilla itsekin kortin ajoin aikoinaan, tosin pienellä Rebelillä vain.


    • Custom

      Itse ostin viime kesänä customin ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Se on matala, mielestäni ihan helppo ja mukava ajaa sekä taajamassa, että maantiellä, erityisesti mutkatiet on kivoja. Lisäbonuksena tulee tietysti pyörän muhkea ulkonäkö ja kardaanivetoisena sen vaivattomuus. Kun tulee aika vaihtaa suurempaan pyörään, sekin todennäköisesti on customi.

    • stranger

      täytyy miettiä mitä sillä pyörällä tekee ja mitä siltä haluaa. customilla mennään "jalat edellä" ja muilla sitten enemmän "pää edellä". ns. kyykyillä ajellaan sitten nimen mukaisesti kontillaan. customit on helppoja ajaa ja ulkonäkö on kai monasti niissä tärkeä valintaperuste. jos haluaa pidempää matkaa taittaa ja pitää vähän kovempaa vauhtia, niin sitten katettu elikkä jonkinlainen sport tourer mallinen pyörä on paras. tosi matkapyörät on sitten erikseen. makuasioitahan nämä on. olen vähän ajellut customilla ja aika vieraalta sen tyyppinen pyörä pidemmän matkan taittoon tuntuu. sen olen huomannut, että asvaltilla kun aikansa ajelee, niin enduropyörä ja hiekkatie/metsätie alkaa kiinnostaa aina vaan enemmän ja enemmän.

    • mopopoitsu
    • Sutsugi

      Kannatttaa hankkia ensipyöräksi ns. naku- tai pystypyörä. Siis jalkatapit siellä, missä kuuluukin olla (=perseen alla, kun katsotaan sivusta). "Kustomtyylisten (=jalat sojottavat eteenpäin) jalkatappien kanssa olet hukassa, jos sattuu jotakin yllättävää, ellet ole jo valmis mestari pyörän halinnassa. Ensipyöräksi ehdottomasti ilman katteita oleva malli, joten ymmärrät mitä vauhtia ajat kun tuuli tempoo yläkroppaasi. Tieto, jota voit hyödyntää omistaessasi myöhemmin jonkin "hajapusan". Toisalta, paras pyörä sinulle ja kropallesi on se, jonka päällä parhaiten viihdyt. Siis pitkiä koeajoja ja töitä oikean pelin löytämiseksi! Ja tervetuloa mukaan moottoripyöräilijöiden Rentoon Joukkoon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4353
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1996
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1657
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe