Aiotko äänestää aluevaaleissa?

Anonyymi

Suomen aluevaalit 2022 järjestetään sunnuntaina 23. tammikuuta 2022. Vaaleissa valitaan uusien hyvinvointialueiden aluevaltuustot ensimmäiselle nelivuotiskaudelle. Vaaleja ei järjestetä Helsingissä, koska se ei ole hyvinvointialue.

181

1085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tottakai

      Pirre

    • Anonyymi

      500 metriä äänestyspaikalle, menen.

    • Anonyymi

      Helsingissä toimii vanha HUS-alue, tänne ei muodosteta uutta "hyvinvointialuetta",
      mutta kai sitä jotenkin sovelletaan vai joutuuko täällä kuuntelemaan edelleenkin
      "ei oota" jos lääkäriajan haluaa ?

    • Mikkelissä ei julkisella tarjota ei oota kovin helposti, erikois tapaukset on erikois tapauksia, pääset samana päivänä tai viikkojen päästä.

      • "Pertikki-Ryhmä"

        Verkon uutisissa on pari kommenttia jotka saatavat muuttaa suuntaasi.
        Tai ainakin laittaa miettimään.
        Mihin suuntaan sitten, olkoon oman näppäimistösi asia.
        Toisessa kertoo J.Sarasvuo kehitysen tavoitteista.
        Toisessa sitten M.Pietikäinen AKT:sta
        Ja kolmannessa pari vihertävää tyttö-lasta SOTE:sta

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Pertikki-Ryhmä"

        Verkon uutisissa on pari kommenttia jotka saatavat muuttaa suuntaasi.
        Tai ainakin laittaa miettimään.
        Mihin suuntaan sitten, olkoon oman näppäimistösi asia.
        Toisessa kertoo J.Sarasvuo kehitysen tavoitteista.
        Toisessa sitten M.Pietikäinen AKT:sta
        Ja kolmannessa pari vihertävää tyttö-lasta SOTE:sta

        H.

        ...kehityksen

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Pertikki-Ryhmä"

        Verkon uutisissa on pari kommenttia jotka saatavat muuttaa suuntaasi.
        Tai ainakin laittaa miettimään.
        Mihin suuntaan sitten, olkoon oman näppäimistösi asia.
        Toisessa kertoo J.Sarasvuo kehitysen tavoitteista.
        Toisessa sitten M.Pietikäinen AKT:sta
        Ja kolmannessa pari vihertävää tyttö-lasta SOTE:sta

        H.

        Sarasvuon näkemykset poikkeaa tavallisen kansalaisen näkemyksistä, siirryin käyttämään julkisen lääkärin palveluja noin 5 vuotta sitten, heti alkoi hoito parantua ja lääkäripalkkio puotosi n.70 %.
        Tytär viestitteli joulua ennen yhden hampaan juurihoidosta hinta 800 euroa, sanoi hyvä palkkaisena taidan yrittää seuraavan hampaan takia julkiseen hammashoitoon.


      • Pertikki kirjoitti:

        Sarasvuon näkemykset poikkeaa tavallisen kansalaisen näkemyksistä, siirryin käyttämään julkisen lääkärin palveluja noin 5 vuotta sitten, heti alkoi hoito parantua ja lääkäripalkkio puotosi n.70 %.
        Tytär viestitteli joulua ennen yhden hampaan juurihoidosta hinta 800 euroa, sanoi hyvä palkkaisena taidan yrittää seuraavan hampaan takia julkiseen hammashoitoon.

        "Pertikki"

        Minä olen aika tavallinen kansalainen.
        Hoitanut omat asiani hyvin.
        Ihan niin tavallinen en kuitenkaan ole, kuin Sarasvuo.
        -
        Palkkio putosi?
        Putosiko laadunkin taso?
        Vai...
        Nousiko joltain toiselta menot?
        Niin kuin esim. minulta?

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Pertikki"

        Minä olen aika tavallinen kansalainen.
        Hoitanut omat asiani hyvin.
        Ihan niin tavallinen en kuitenkaan ole, kuin Sarasvuo.
        -
        Palkkio putosi?
        Putosiko laadunkin taso?
        Vai...
        Nousiko joltain toiselta menot?
        Niin kuin esim. minulta?

        H.

        En ajattele sinua kun menen kerran kuussa Essotelle, noin 15 v. kävin yksityisellä en juuri apua saanut psoriakseeni, tämä julkisen iholääkäri totesi heti nähtyään vaivani muistuu mieleeni kuin eilinen päivä " tämä sairaus hoidettava siihen kuntoon ettei haittaa sun elämää " psorias lääke on vähän kallis noin 780 euroa kuussa plus muut kuusi muuta lääkettä, lääkitys ja hoito toimii et elämi kohtuu hyvää, en haikaile yksityiselle


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Sarasvuon näkemykset poikkeaa tavallisen kansalaisen näkemyksistä, siirryin käyttämään julkisen lääkärin palveluja noin 5 vuotta sitten, heti alkoi hoito parantua ja lääkäripalkkio puotosi n.70 %.
        Tytär viestitteli joulua ennen yhden hampaan juurihoidosta hinta 800 euroa, sanoi hyvä palkkaisena taidan yrittää seuraavan hampaan takia julkiseen hammashoitoon.

        Jep. Pienille lapsille otetaan usein erilliset vakuutukset, jotka korvaavat hyvin yksityisen sairaanhoidon. Työssä käyvillä on työterveydenhoito. Työelämän jälkeen ei ole varaa käyttää yksityistä, joten vaihtoehto on kunnallinen, eli julkinen puoli.


      • Pertikki kirjoitti:

        En ajattele sinua kun menen kerran kuussa Essotelle, noin 15 v. kävin yksityisellä en juuri apua saanut psoriakseeni, tämä julkisen iholääkäri totesi heti nähtyään vaivani muistuu mieleeni kuin eilinen päivä " tämä sairaus hoidettava siihen kuntoon ettei haittaa sun elämää " psorias lääke on vähän kallis noin 780 euroa kuussa plus muut kuusi muuta lääkettä, lääkitys ja hoito toimii et elämi kohtuu hyvää, en haikaile yksityiselle

        "Pertikki"

        Mutta minähän olen Verojeni kanssa yksityinen?
        Aika moni muukin on.
        Miksi sinä et ole?

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Pertikki"

        Mutta minähän olen Verojeni kanssa yksityinen?
        Aika moni muukin on.
        Miksi sinä et ole?

        H.

        Kyse ei ollut etten olisi käynyt yksityisellä, lopetin kun eivät osanneet hoitaa ja toisekseen Mikkelissä ei ollut vastaavaa iholääkäriä 5 vuotta sitten, olisisi pitänyt matkustaa esim. Kuopioon josta kysyinkin mut päätin koettaa julkista, kyse ei ollut rahasta vaan terveydestä.
        Sulla kumma tyyli minä minä minä ja minä.


    • Anonyymi

      Mitenkähän paljon mahtaa puolueen valinta vaikuttaa tässä asiassa? Varmaan jonkin verran kuitenkin kun päätetään miten rahoja käytetään.

      Mistä sitten karsitaan jos rahaa ei ole valtion kirstussa aina tarpeeksi? Ihmiset eivät yleensä ole valmiita maksamaan veroja, joka on valtion tulojen lähde.

      Tuollainen uusi aluehallinnon hallinto-organisaatio tarkoittaa varmasti lisää kuluja valtiolle. Nämä katetaan todennäköisesti sitten verovaroista, joten on varmasti odotettavissa että lisää veroja kerätään kansalta jollain konstin.

      • Anonyymi

        Kun kunnilta poistuu vastuu sote-asioitten hoitamisesta,
        kunnallisveronkin olettaisi alenevan sen verran, mitä sotekustannuksiin on verotettu.
        Keräätänkö sitten sen verran maakuntaveroa kuin kuntavero alenee ?
        Olen ymmärtänyt niin, että aluksi valtio (veronmaksajat) tasoittaa kuluja.
        Enpä murehdi. Ei ole minun asiani. Olen eläkkeellä. Asiantuntijat hoitavat.


      • Anonyymi

        Jos sinulla on varaa ajaa taksilla lähimpään "Kimalaiseen" äänestä kokoomusta.
        Taviksen palvelut tulemaan heikkenemään, jos kokoomus (ja PS) on aluevaltuustossa
        enemmistönä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kunnilta poistuu vastuu sote-asioitten hoitamisesta,
        kunnallisveronkin olettaisi alenevan sen verran, mitä sotekustannuksiin on verotettu.
        Keräätänkö sitten sen verran maakuntaveroa kuin kuntavero alenee ?
        Olen ymmärtänyt niin, että aluksi valtio (veronmaksajat) tasoittaa kuluja.
        Enpä murehdi. Ei ole minun asiani. Olen eläkkeellä. Asiantuntijat hoitavat.

        6-kymppisten puolella kirjoitettiin aiheesta näin.

        "Minä ymmärtäisin että nousee. Itse viraston hallinnossa palvelleena tiedän mitä hallinto-organisaation pykääminen kustantaa. Käytännössä itse potilaiden hoitamiseen tarvitaan sama määrä ihmisiä ja rahaa. Vaikka se pysyisi täysin samana, hallinto-organisaation kulut tulevat siihen päälle, eikä sillä hallintoporukalla hoideta yhtään potilasta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6-kymppisten puolella kirjoitettiin aiheesta näin.

        "Minä ymmärtäisin että nousee. Itse viraston hallinnossa palvelleena tiedän mitä hallinto-organisaation pykääminen kustantaa. Käytännössä itse potilaiden hoitamiseen tarvitaan sama määrä ihmisiä ja rahaa. Vaikka se pysyisi täysin samana, hallinto-organisaation kulut tulevat siihen päälle, eikä sillä hallintoporukalla hoideta yhtään potilasta."

        Eivät vielä tiedä mitkä ovat haölintokulut,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6-kymppisten puolella kirjoitettiin aiheesta näin.

        "Minä ymmärtäisin että nousee. Itse viraston hallinnossa palvelleena tiedän mitä hallinto-organisaation pykääminen kustantaa. Käytännössä itse potilaiden hoitamiseen tarvitaan sama määrä ihmisiä ja rahaa. Vaikka se pysyisi täysin samana, hallinto-organisaation kulut tulevat siihen päälle, eikä sillä hallintoporukalla hoideta yhtään potilasta."

        Organisaatiomuutos maksaa. Sote on sijoitus parempiin palveluihin tulevaisuudessa.
        Emme ole Suomen viimeiset ihmiset, en osaa ajatella niin itsekkäästi, etteikö
        tulevat polvet ansaitsisi muutosta parempaan, tasavertaisempaa ja nopeampaa
        lääkäriinpääsyä.

        Me kaikki olemme maksaneet veroja ja maksamme edelleen,
        ylläpidämme terveydenhuoltoa sairaaloineen.
        Onko väärin jos maksamamme kunnalliset palvelut paranisivat niille, joilla ei ole varaa yksityisiin ?
        Kai meillä taviksillakin on oikeus saada terveyspalveluja kohtuuajassa ?
        Miksei se saisi maksaa mitään ?
        Ei kukaan työtä ilmaiseksi tee.


      • Anonyymi

        Toki mutta siirtyvätkö he uuteen organisaatioon vai palkataanko lisää. Se on se juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Organisaatiomuutos maksaa. Sote on sijoitus parempiin palveluihin tulevaisuudessa.
        Emme ole Suomen viimeiset ihmiset, en osaa ajatella niin itsekkäästi, etteikö
        tulevat polvet ansaitsisi muutosta parempaan, tasavertaisempaa ja nopeampaa
        lääkäriinpääsyä.

        Me kaikki olemme maksaneet veroja ja maksamme edelleen,
        ylläpidämme terveydenhuoltoa sairaaloineen.
        Onko väärin jos maksamamme kunnalliset palvelut paranisivat niille, joilla ei ole varaa yksityisiin ?
        Kai meillä taviksillakin on oikeus saada terveyspalveluja kohtuuajassa ?
        Miksei se saisi maksaa mitään ?
        Ei kukaan työtä ilmaiseksi tee.

        Veroja käytetään monen mielestä tyhmiin asioihin jotka eivät suoraan hyödytä omaa maata ja omaa kansaa. Nämä rahat kun kohdistettaisiin oman maan eduksi, niin tilanne näyttäisi jo paremmalta.

        Jotkut kenties sanovat, että ei saa olla niin itsekäs, mutta minun mielestä saa. Kyllä veroja tulee käyttää heidän hyväksi jotka ovat ne maksaneetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulla on varaa ajaa taksilla lähimpään "Kimalaiseen" äänestä kokoomusta.
        Taviksen palvelut tulemaan heikkenemään, jos kokoomus (ja PS) on aluevaltuustossa
        enemmistönä.

        No, tästä on aikaa noin neljä vuotta. Kävelin lumisella tiellä, jossa vasen jalka ja nilkka luistivat niin, että nilkkaan koski niin p***eleesti. Onnuin kotiin ja soitin seuraavana päivänä moneenkin numeroon. Julkisiin palveluihin olisin ehkä kontannut parin viikon kuluttua. Eräs Kimalainen ei vastannut ("Valitettavasti meillä on ruuhkaa puhelinpalveluissamme, soittakaaa ensi vuonna uudestaan."). Onneksi "Sairaus"talo vastasi, ja pääsin vastaanotolle. Lääkäri oli omituinen (vaikutti lähes inhimilliseltä). Kuvattiin, ja murtumia ei ollut. Maksoin röntgenkuvat, ja omituisen lääkärin maksun, ja äänestän Kokomustaa aluevaaleissa (joiden äänestysprosentti todennäköisesti jää alemmaksi kuin Koskenkorvalla (38 %).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veroja käytetään monen mielestä tyhmiin asioihin jotka eivät suoraan hyödytä omaa maata ja omaa kansaa. Nämä rahat kun kohdistettaisiin oman maan eduksi, niin tilanne näyttäisi jo paremmalta.

        Jotkut kenties sanovat, että ei saa olla niin itsekäs, mutta minun mielestä saa. Kyllä veroja tulee käyttää heidän hyväksi jotka ovat ne maksaneetkin.

        Suomalaisille työttömille ja kotiäideille ei siis kuulu mitään palveluja ?
        Entäs vammaiset ? Haluatko, että ne ammutaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisille työttömille ja kotiäideille ei siis kuulu mitään palveluja ?
        Entäs vammaiset ? Haluatko, että ne ammutaan ?

        Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvimpia osaamisalueitasi.


    • Sote jota kymmenen vuotta yritetty on nyt hyväksytty toteutettavaksi, Sote on pääpiirteittäin hahmoteltu, toteuttaminen on vaikea tavallisen kansalaisen hahmottaa. Parannuksia ja kustannussäästöjä on ei heti näy, edellisessä hallituksessa kokoomuksen malli erosi keskustan mallista, nykyiseen malliin otettu osia tähän malliin.
      Virkakoneistolla on pohtimista kun tehdään laskelmia tuleviksi vuosiksi.

      • Anonyymi

        Sotea on yritetty 15 vuotta.


    • Anonyymi

      En usko. että säästöjä tulee enkä ymmärrä miksi niitä "mainostetaankaan".
      Missä asiassa paremmilla palveluilla on saatu aikaan säästöjä ?
      Pankkien tulos on parantunut, kun asiakkaat ovat alkaneet palvelemaan itseään
      "paremmin" !

      • Sen minkä kuunnellu ja koittanu ymmärtää, kyse nähtävästi kun nykyinen malli ei toimisi pitemmän päälle, tästä tullut huomautus myös eeuulta, oppositio vastustaa aika lailla sotea, kuitenkin valiokunnissa hyväksytty niin näin sitten mennään, kustannuksia tulee joka tapauksessa entä tehokkuus.


      • Anonyymi

        Tämä on tämä lähes klassinen taikatemppu, jota minä en ole vielä ymmärtänyt enkä edes nähnyt. Palvelut paranevat, kustannukset alenevat. Hallelujaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tämä lähes klassinen taikatemppu, jota minä en ole vielä ymmärtänyt enkä edes nähnyt. Palvelut paranevat, kustannukset alenevat. Hallelujaa!

        Bingo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tämä lähes klassinen taikatemppu, jota minä en ole vielä ymmärtänyt enkä edes nähnyt. Palvelut paranevat, kustannukset alenevat. Hallelujaa!

        En minäkään enkä varmaan tule ymmärtämäänkään, meitä 70 ei taideta juuri hoitojen pariin päästää, kuolkoot pois ja varsinkin jos olet ole 75 ainakin siltä näyttää tulevaisuus tällä erää.
        No jossain voi päästä ja jossain taas ei vähän riippuu ja niin jos on oikea sukunimi niin varmaan pääsee eli tarkoittaa että olet ollut julkisuuden henkilö kuten nämä poliitikot ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tämä lähes klassinen taikatemppu, jota minä en ole vielä ymmärtänyt enkä edes nähnyt. Palvelut paranevat, kustannukset alenevat. Hallelujaa!

        Enpä usko että kustannuksien alennuksista on kukaan koskaan puhunut.
        Hillitsemisestä ehkä, mutta ei sohvaperunoitten tarvitse murehtia.
        Sohvaperunat on kohta mullan alla ja toivottavasti nuoremmilla polvilla
        on ne paremmat palvelut. En halua olla estämässä niiden luomista.


    • Anonyymi

      Uudessa järjestelmässä joudutte ruuhkasuomessa espoo vantaa helsinki turku tampere oulu

      tottumaan siihen että aikoja ei ole ja jonoon ei pääse julkisilla

      tämä ei koske työssäkäyvien työterveydenhoitoa mutta sen ulkopuolelle
      jääviä
      ei kannata juuri hoitaa passiiviväestönä julkiset varat kannattaa säästää muuhun
      kuten puolueille byrokratiaan jotta tuntevat itsensä herroiksi
      ja sitten niihin tuttuhin eu ja matut ja vähän kehitysapua päälle gebardihattuisille

      • Anonyymi

        Tiedät jo nyt kuinka Sote tulee toimimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedät jo nyt kuinka Sote tulee toimimaan.

        Omaa typerää kirjoitustasi kehut ano 17:23


    • Anonyymi

      Älkää äänestäkö mitään kokemattomia ääliöitä.
      Valtuustot päättävät koko palveluverkosta sekä perus- ja erikoisairaanhoidosta.

      • Anonyymi

        Tietenkin pitää äänestää heitä jolla on kokemusta aiheesta. Kuinka monella sitä sitten on ja miten sen saa selville, onkin toinen juttu.


      • Anonyymi

        Pirun hyvä juttu. Kiitos linkistä ! Saku Timonen kirjoittaa teräviä juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pirun hyvä juttu. Kiitos linkistä ! Saku Timonen kirjoittaa teräviä juttuja.

        Timosen jutut on hauskoja kaiken päälle, mitähän lajia huumoria ne ovat, ironiaa vai sarkasmia ?


      • Anonyymi

        👍👍👍👍👍


      • Anonyymi

        Kolumni Pertikin linkissä 18:02 ansaitsisi oman aloituksen. Siinä on asiaa, jos miettii keitä
        äänestäisi tai keitä ei ainakaan.


    • Anonyymi

      Karmeinta aluevaalien tulema olisi, jos luotaisiin jokin byrokraattinen lisähimmelikerros, mikä jumiuttaisi kaiken.
      Saatikka jokin suojatyöverkosto vaikkapa ex-poliitikoille.
      Beng
      Äänestän. Löydettävä hyvä kandi.

      • Anonyymi

        "Tuleeko minun kunnastani joka tapauksessa edustaja aluevaltuustoon?"

        Se riippuu aluevaalien äänestystuloksesta. Välttämättä ei tule.

        Todennäköistä on, että hyvinvointilalueen suurimmista kunnista valitaan eniten edustajia aluevaltuustoihin. Aluevaaleissa ei ole kiintiötä kuntakohtaisille edustajille.

        Hyvinvointialueen valtuustopaikat jaetaan alueen äänten perusteella suhteellisesti kuten kunta- ja eduskuntavaaleissakin.

        HUOMIO:
        Jos jokin puolue saa esimerkiksi 20 prosenttia hyvinvointialueella annetuista äänistä,
        saa puolue noin 20 prosenttia alueen valtuustopaikoista. Puolueiden sisällä valtuustopaikkojen jako alkaa eniten ääniä saaneista ilman kuntakohtaisia kiintiöitä"

        (YLE)

        Mieti siis mitä puoluetta äänestät.


      • Anonyymi

        Suojatyöpaikka ex-poliitikoille ?
        Onko ex-poliitikko itsestäänselvästi mätä ihminen ?
        Politiikoista ei voi sanoa mitään yhteistä,
        koska eduskuntaan pääsee kuka vain, joka saa riittävästi ääniä,
        on sitten kouluttautunut ja osaava tai höhlä alkoholisti..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatyöpaikka ex-poliitikoille ?
        Onko ex-poliitikko itsestäänselvästi mätä ihminen ?
        Politiikoista ei voi sanoa mitään yhteistä,
        koska eduskuntaan pääsee kuka vain, joka saa riittävästi ääniä,
        on sitten kouluttautunut ja osaava tai höhlä alkoholisti..

        Mätä tätä

        ex-poliitikko nostaa palkkaa kuin URPILAINEN AFRIKKA-KOMISSAARINA

        Ei tiedä mitään Afrikasta ei ole kiinostunut
        mutta lätty lätisee palkka juoksee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mätä tätä

        ex-poliitikko nostaa palkkaa kuin URPILAINEN AFRIKKA-KOMISSAARINA

        Ei tiedä mitään Afrikasta ei ole kiinostunut
        mutta lätty lätisee palkka juoksee

        Kommenttisi kertoo, että sinulla ano 21:32 ei ole varaa arvostella ketään.


      • Anonyymi

        Tämä on yksi jutun juonista. Lisäksi se, että palkataanko uusia henkiöitä hoitamaan sitä hallintoa vai siirtyykö vanha henkilökunta, sitä ei tarina kerro.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on yksi jutun juonista. Lisäksi se, että palkataanko uusia henkiöitä hoitamaan sitä hallintoa vai siirtyykö vanha henkilökunta, sitä ei tarina kerro.

        Oiva sauma tehdä 'kauneusleikkauksia' kuten yritykset yt:n aikana.
        Jos niin tehdään ja eläkiät on hilattu kattoon, lähelle taivaspaikkaa, voi osalla tekijöistä olot kurjistua.
        Jää nähtäväksi.
        Beng


    • Anonyymi

      Urpilainen hyvä komissaari, kun EU:u tarvitsee olla läsnä Afrikassa.

      • Anonyymi

        Kannetaan vettä kaivoon . Jookos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannetaan vettä kaivoon . Jookos?

        Kaivetaan kaivoja ja af rikkalaiset kerääntyvät joukoin katsomaan ympärille kun Urpilainen kaivaa Suomen tulopohjaa EUssa

        Sen jälkeen Ulainen kippaa verorahamme kaivoon ja lähdetään joukolla kaivamaan uutta

        Joukot kertoo asiasta Ylessä sitten. Jokiset verorahoilla tietty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannetaan vettä kaivoon . Jookos?

        Jep. Jos antaa köyhälle kalan, niin hän syö sen. Jos taas antaa ongen ja opettaa kalastamaan, niin se onkin toinen tarina. Afrikka on kuitenkin erittäin kauan on ollut kehittyvä, ainakin koko elämäni ajan. Mikä siinä mättää, ettei se "kehitys" siellä vie minnekään. Eivät opi kalastamaan sitten millään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Jos antaa köyhälle kalan, niin hän syö sen. Jos taas antaa ongen ja opettaa kalastamaan, niin se onkin toinen tarina. Afrikka on kuitenkin erittäin kauan on ollut kehittyvä, ainakin koko elämäni ajan. Mikä siinä mättää, ettei se "kehitys" siellä vie minnekään. Eivät opi kalastamaan sitten millään.

        Satavuotta sitten suomessa elettiin omavaraisesti syrjäseudullla.
        Afrikassa esim. koulussa käynti on vaikeaa joka on kehityksen jarruna.

        Belgian kuningas Leopold ll yritti opettaa afrikkalaisille sivistystä.

        H-44 luulee että pimeäässä afrikassa Hottentotti on insinööri syntyessään vaikkei ole kansakoulun päästötodistusta.
        Miksi Tynkkynen et Vallinin tapaiset käyvät hakemassa afrikasta vaimoja.

        Kehitysavulla, muumuassa H-44 halveksiman Urpiaisen työ eeuun toimesta on tarkoiteksellista.

        Pertikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satavuotta sitten suomessa elettiin omavaraisesti syrjäseudullla.
        Afrikassa esim. koulussa käynti on vaikeaa joka on kehityksen jarruna.

        Belgian kuningas Leopold ll yritti opettaa afrikkalaisille sivistystä.

        H-44 luulee että pimeäässä afrikassa Hottentotti on insinööri syntyessään vaikkei ole kansakoulun päästötodistusta.
        Miksi Tynkkynen et Vallinin tapaiset käyvät hakemassa afrikasta vaimoja.

        Kehitysavulla, muumuassa H-44 halveksiman Urpiaisen työ eeuun toimesta on tarkoiteksellista.

        Pertikki

        Monet maat maailmassa ovat nousseet köyhyydestä ja heikosta keityksestä yllättävän nopeasti. Kaikkialla ei kuitenkaan toteudu edes useassa vuosisadassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Jos antaa köyhälle kalan, niin hän syö sen. Jos taas antaa ongen ja opettaa kalastamaan, niin se onkin toinen tarina. Afrikka on kuitenkin erittäin kauan on ollut kehittyvä, ainakin koko elämäni ajan. Mikä siinä mättää, ettei se "kehitys" siellä vie minnekään. Eivät opi kalastamaan sitten millään.

        Ehkä kandee antaa molemmat; kylläinen jaksaa onkia. Nälkäinen turhautuu.
        Beng


    • Anonyymi

      alotuksen kysymykseen :


      kyllä
      hyvin toden-näköisesti,
      jos ei sairus estettä tee,,,,

    • Anonyymi

      Johtavat loisijat ovat kepusdp

      Expoliittikot eli kataiset pyrkivät loisintavirkoihin kuin urpilaiset joissa heistä kehittyy yliviikareita

      • Anonyymi

        Ketkä niitä sopeutusrahoja ovat nostelleet. Kaikista ryhmistä löytyy.
        Beng


    • Anonyymi

      Peeässäläistä ajattelin äänestää.

      • Anonyymi

        Äänestä vaan, jos sulla on paljon rahaa hankkia itsellesi palveluita ja haluat huonontaa
        kaikkien kunnallisia palveluita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äänestä vaan, jos sulla on paljon rahaa hankkia itsellesi palveluita ja haluat huonontaa
        kaikkien kunnallisia palveluita.

        Palvelut syövät verovaroja. Taito on siinä, että mahdollisimman hyvää palvelua pitää pystyä tuottamaan mahdollisimman pienillä menoilla.


    • Anonyymi

      Ei ne kaksisia ole nytkään.

      • Anonyymi

        Käytettävissä oleviin verovaroihin nähden en moittisi kuntien palveluita. Pääsääntöisesti koulut toimivat, kirjasto toimii, paloauto tulee, palvelutaloja on, kotihoito käy vanhuksien luona jne. jne.
        Nyt yritetään muun muassa parantaa perustason terveydenhoitopalveluita eli esimerkiksi nopeuttaa lääkäriin pääsyä. Ennen hoitotakuu oli 3 kk, tulevaisuudessa lääkärin on päästävä viikossa.
        Sote-kokonaisuus on valtavan laaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytettävissä oleviin verovaroihin nähden en moittisi kuntien palveluita. Pääsääntöisesti koulut toimivat, kirjasto toimii, paloauto tulee, palvelutaloja on, kotihoito käy vanhuksien luona jne. jne.
        Nyt yritetään muun muassa parantaa perustason terveydenhoitopalveluita eli esimerkiksi nopeuttaa lääkäriin pääsyä. Ennen hoitotakuu oli 3 kk, tulevaisuudessa lääkärin on päästävä viikossa.
        Sote-kokonaisuus on valtavan laaja.

        9:29
        Silloin ollaan tasokkaita, kun ihmisillä yksilöllinen on hyvinvointisuunnitelma.
        Omakannassa on palkki, mikä ammotti tyhjyyttä ja ammottaa edelleen.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        9:29
        Silloin ollaan tasokkaita, kun ihmisillä yksilöllinen on hyvinvointisuunnitelma.
        Omakannassa on palkki, mikä ammotti tyhjyyttä ja ammottaa edelleen.
        Beng

        Minä en ainakaan halua rasittaa terveydenhuoltoa
        "yksilöllisellä hyvinvointisuunnitelmalla".

        Minusta on ykkösasia laittaa henkilökunnan aika ja verorahat sairaitten parantamiseen
        ja tutkimus- ja hoitojonojen lyhentämiseen.

        Voin tehdä itsekin "yksilöllisen hyvinvointisuunnitelman" ja toimia sen mukaan.
        Kun olen sairastunut minulle on kerrottu hoitosuunnitelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ainakaan halua rasittaa terveydenhuoltoa
        "yksilöllisellä hyvinvointisuunnitelmalla".

        Minusta on ykkösasia laittaa henkilökunnan aika ja verorahat sairaitten parantamiseen
        ja tutkimus- ja hoitojonojen lyhentämiseen.

        Voin tehdä itsekin "yksilöllisen hyvinvointisuunnitelman" ja toimia sen mukaan.
        Kun olen sairastunut minulle on kerrottu hoitosuunnitelma.

        Mietin. H y v i n v o i n t i alueet. Nimeä olen tosin ihmetellyt.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytettävissä oleviin verovaroihin nähden en moittisi kuntien palveluita. Pääsääntöisesti koulut toimivat, kirjasto toimii, paloauto tulee, palvelutaloja on, kotihoito käy vanhuksien luona jne. jne.
        Nyt yritetään muun muassa parantaa perustason terveydenhoitopalveluita eli esimerkiksi nopeuttaa lääkäriin pääsyä. Ennen hoitotakuu oli 3 kk, tulevaisuudessa lääkärin on päästävä viikossa.
        Sote-kokonaisuus on valtavan laaja.

        "Nyt yritetään muun muassa parantaa perustason terveydenhoitopalveluita eli esimerkiksi nopeuttaa lääkäriin pääsyä. Ennen hoitotakuu oli 3 kk, tulevaisuudessa lääkärin on päästävä viikossa.
        Sote-kokonaisuus on valtavan laaja."

        No on se oikein helevetin perkeleen saatanan laaja Sote-kokonaisuus, jos lääkäriin pitää päästä VIIKOSSA! Mitähän se maksaa, (entiseen verrattuna, kun minä pääsin entisen hoitotakuun puitteissa _kiireettömään_ hoitoon 3 kuukaudessa, enkä valittanut)? Mistä perkeleestä ne lääkärit sinne pestataan, jotta sinäkin (idiootti) pääset jollekin saatanan ns. lääkärille viikossa vastaanotolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt yritetään muun muassa parantaa perustason terveydenhoitopalveluita eli esimerkiksi nopeuttaa lääkäriin pääsyä. Ennen hoitotakuu oli 3 kk, tulevaisuudessa lääkärin on päästävä viikossa.
        Sote-kokonaisuus on valtavan laaja."

        No on se oikein helevetin perkeleen saatanan laaja Sote-kokonaisuus, jos lääkäriin pitää päästä VIIKOSSA! Mitähän se maksaa, (entiseen verrattuna, kun minä pääsin entisen hoitotakuun puitteissa _kiireettömään_ hoitoon 3 kuukaudessa, enkä valittanut)? Mistä perkeleestä ne lääkärit sinne pestataan, jotta sinäkin (idiootti) pääset jollekin saatanan ns. lääkärille viikossa vastaanotolle.

        Pitää kategorisoida: kiireellisten päivystys ja ajanvaraustapaukset.
        Se omahoitajan tavoitettavuus on mielestäni järkkyä.
        Puhelinnauha, jossa kerrotaan vastapuhelusta mahdollisimman pian tai jokin-johonkin- mennessä aika.
        Miksei ole heti elävä ihminen vastaamassa. Vastapuhelut tulevat hitsin kalliiksi kunnille.
        Ja se a s e n n e. Älä missään tapauksessa yritä tänne lääkärille. Tällä asenteella jonkin vaivan hoito pitkittyy ja kuka ottaa vastuun.
        On soittajaa halveeraavaa se, että tämä joutuu odottamaan käsi poskella armon soittoa omahoitajalta.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin. H y v i n v o i n t i alueet. Nimeä olen tosin ihmetellyt.
        Beng

        Niin itse ministeritkin, kun ei parempaa ole kukaan keksinyt.
        Miksi ei voi puhua vaikka sairaanhoitopiireistä ?
        Sitähän ne ennenkin olivat ja uudet rajat on suht'samanlaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää kategorisoida: kiireellisten päivystys ja ajanvaraustapaukset.
        Se omahoitajan tavoitettavuus on mielestäni järkkyä.
        Puhelinnauha, jossa kerrotaan vastapuhelusta mahdollisimman pian tai jokin-johonkin- mennessä aika.
        Miksei ole heti elävä ihminen vastaamassa. Vastapuhelut tulevat hitsin kalliiksi kunnille.
        Ja se a s e n n e. Älä missään tapauksessa yritä tänne lääkärille. Tällä asenteella jonkin vaivan hoito pitkittyy ja kuka ottaa vastuun.
        On soittajaa halveeraavaa se, että tämä joutuu odottamaan käsi poskella armon soittoa omahoitajalta.
        Beng

        Takaisinsoittosysteemi on loistava ! Ei tarvitse roikkua "langan päässä" tuntia.
        Jos niin kiire on niin ambulanssi tulee nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin itse ministeritkin, kun ei parempaa ole kukaan keksinyt.
        Miksi ei voi puhua vaikka sairaanhoitopiireistä ?
        Sitähän ne ennenkin olivat ja uudet rajat on suht'samanlaiset.

        Sairaanhoitopiiri on ollut ihan hyvä nimitys. Muutosta yritetään lanseerata teennäisellä nimellä.
        Beng


      • Anonyymi

        Luin Hesarista ko. jutun. Kyllä asiat voi saada toimimaan. Hyvä linkki !
        Etävastaanotot tulevat yleistymään. Se on hyvä, kun asia ei vaadi vastaanotolla
        käymistä.


    • Anonyymi

      Perussuomalaisia aion äänestää , on pienen asialla myös Etelä-Savossa.

      • Anonyymi

        Samat on mietteet Rahikaisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat on mietteet Rahikaisella.

        Siis hyvähän se on, jos on lasten asiallakin. Hehän ovat pieniä.
        Beng


      • Anonyymi

        Perstu on n tsien asialla, ei muitten.


      • Anonyymi

        Aivokääpiöitten asialla ?


    • Anonyymi

      Vain annettu ääni merkitsee tässä yhteiskunnassa. Vain äänestämällä voi pyrkiä vaikuttamaan. Jos jättää äänestämättä, niin on heittänyt mahdollisuuden menemään. Lisäksi kaikkien äänestäneiden äänien painoarvo nousee siinä samalla.

    • Anonyymi

      En kyllä kehtaa.

    • Anonyymi

      Sotessa YKSI ministeri päättää Stadissa miten hoito Kainuussa sujuu

      Rahat otetaan pois kunnilta
      Ne jaetaan hyvinvointialueille uudestaan STADISSA istuvan noin YHDEN ministerin määräyksellä

      Ei voi valittaa
      Kuka saa kuka ei kenelle jaetaan kenelle ei

      Hyvinvointialueiden on hoidettava asiat,
      oli rahaa tai ei eli JONOON pannaan

      Menetelmä on hienostunut versio tsaarinajan Suomesta jolloin tsaari määräsi huutolaisia jaettavaksi eri kuntien kuluiksi ympäri maata

      Oli rahaa tai ei

    • Ilman muuta äänestän,
      En äänestä puoluetta, vaan oman paikkakunnan ihmistä, jolla on ensisijaisesti terveydenhuollon tuntemusta. Tuo alue, ehkä enemmän koskettaa ikäihmisiä. Toki sosiaalitoimi ja pelastustoimi ovat myös tärkeitä.
      Vaalit ovat mitä tärkeimmät. Juuri nyt valittavat ihmiset päättävät hyvinvointialueitten suunnan. Kuten, että miten laadukkaita ja yhdenvertaisia palveluita tuotetaan.
      Valtaa on paljon tarjoilla valituille.
      He päättävät, miten rahat jaetaan ja keitä valitaan johtotehtäviin.

    • Anonyymi

      En tiedä vielä äänestänkö, mutta minusta julkista puolta haukutaan turhaan. Tässä yksi esimerkki; Ystäväni hoidatti nenäänsä ilmestyvää luomea vuosia yksityisellä puolella. Luomi siellä poistettiin joka toinen vuosi, poistatus maksoi monta sataa euroa ja luomi tuli aina uudelleen ja piti taas poistaa. Vasta mennessään luomen vuoksi julkiselle puolelle hänet määrättiin ihotautiklinikalle tutkimuksiin ja luomi osoittautukin ihosyöväksi, onneksi sellaiseksi ettei tee etäpesäkkeitä. Ystäväni sai ajan syöpäklinikalle ja siellä luomi poistettiin ja annettiin voiteet joilla syöpä hoidettiin pois. Täytyy ihmetellä yksityisen touhua, ei puhettakaan jatkotutkimuksista vaikka ystäväni kävi vuodesta toiseen samassa paikassa luomen vuoksi. Että se siitä paremmasta hoidosta ja ammattitaidosta yksityisellä puolella.

      • Anonyymi

        Mielestäni molemmissa sekä julkisella puolella ja yksityisellä on eri tasoisia lääkäreitä,
        Se on yksilökohtaista. Julkista ei pääse paljon vertaamaan, jos on aina se sama terveyskeskuslääkäri eikä ole jatkohoitoa tarvinnut.


      • Anonyymi

        Oma mielipiteeni on se, että kaiken pitäisi olla julkista. Siinä mennään usein metsään kun voittoja tavoitteleva yritys tulee vetäjäksi. Rahan tavoittelu on sen jälkeen se ykköstavoite, eikä se teveydenhoito, joka pitäisi olla se ykkösprioriteetti.

        Terveysenhoito, sähkö, vesi ja vastaavat palvelut ei mielestäni saisi olla voittoja tavoittelevan yrityksen näpeissä.


    • Anonyymi

      Ilman muuta äänestän, demareita.

      • Anonyymi

        EUssa Suomi- asiain ministeri on afrikkalainenranskalainen ja häneltä voi käydä pyytämässä hyvää jatkoa jos oma ei riitä


    • Anonyymi

      Tuota . . . onkohan pienillä kunnilla mahdollisuutta saada yhtäkään edustajaa läpi ?
      Enimmät äänet kerätään maakuntien kaupungeissa, esim. Tampereella,
      Kuopiossa, Mikkelissä, Turussa, Oulussa.
      Kaupungeissa on eniten ihmisiä, niistä tulee suurin äänisaalis.
      Voiko muutaman tuhannen asukkaan kunta saada tarpeeksi ääniä
      ehdokkailleen ? Onko kaikissa kunnissa edes omaa ehdokasta ?

      • Anonyymi

        Vaikeaa sanoa. Jokin äänihai ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Koko hallinnonala voi olla alusta opettelua. Ehkä osan on hyvä olla alan henkilöstöä, mutta uudesta organisaatiosta ei saa tulla mikään etujärjestöön verrattava elin.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeaa sanoa. Jokin äänihai ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Koko hallinnonala voi olla alusta opettelua. Ehkä osan on hyvä olla alan henkilöstöä, mutta uudesta organisaatiosta ei saa tulla mikään etujärjestöön verrattava elin.
        Beng

        Jos kunnassa X on 5000 asukasta ja maakunnan alueella kaupunki,
        jossa on 50000-100000 asukasta, kunnasta ei pääse yksikään läpi.
        Kaikki eivät saa oman kuntansa edustajaa aluevaltuustoon.


    • Anonyymi

      Ei ole js saman tekevää saavatko

      Aluehallinnolla EI OLE RAHAA ja kuntien rahat poistetaan

      Eduskuntavsaleissa 2023 tulee edustajat ja hallitus ja sen noin yhden ministerin peukalon slla on rahat KEILLE HÄN NE SITTEN ANTAA

      • Anonyymi

        Olet aivan pihalla.


    • Anonyymi

      VALITTAVILLA ALUEVALTUUSTOILLA EI OLE RAHAA
      mutta ei siinä ksikki

      NIILLÄ EI OLE VALTAA VAIKUTTAA TYÖHÖN EIKÄ TYÖSUHTEISIIN TERVEYSALALLA

      Ne voivat vain kokoontua ja nostaa palkkioita

      ""Jos nämä vaalit eivät ole tuntuneet tarpeeksi turhilta jo valmiiksi, niin vieläkin apaattisemmaksi tunnelma meni, kun keskustelin Vasemmistoliiton Tommi Hiilisen kanssa hänen bloginsa kommenteissa muutaman sanan aiheesta, eikö aluevaalien ehdokkaan kannattaisi luvata lopettaa pätkä-työsuhteiden käyttäminen sote-alalla? Hän sivisti minua kertomalla, että työsuhteet kuuluvat operatiiviseen johtamiseen, johon aluevaltuustolla ei ole toimivaltuuksia""

      • Anonyymi

        HALOO ! Oletko ihan pihalla ?
        Valtuusto on valtuusto.
        Niinkuin kunnan- tai kaupunginvaltuusto.


      • Näissä vaaleissa valitaan valtuutetut siihen miten alueiden palvelut toteutetaan.
        Työehtoneuvottelut käydään ihan eri pöydissä.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Näissä vaaleissa valitaan valtuutetut siihen miten alueiden palvelut toteutetaan.
        Työehtoneuvottelut käydään ihan eri pöydissä.

        14:00
        Toki työehtoneuvittelut käydään toisaalla.
        Mutta aluehallintopöydässä saa tietoa; tietoa voidaan käyttää.
        Vrt. yrityksen hallitus ja etupiiritieto.
        Beng
        Sitten tarvitaan niitäkin, jotka ymmärtävät numeroita, jotka osaavat lukea budjettia ja tasetta eli ymmärtävät puitteista jotakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        14:00
        Toki työehtoneuvittelut käydään toisaalla.
        Mutta aluehallintopöydässä saa tietoa; tietoa voidaan käyttää.
        Vrt. yrityksen hallitus ja etupiiritieto.
        Beng
        Sitten tarvitaan niitäkin, jotka ymmärtävät numeroita, jotka osaavat lukea budjettia ja tasetta eli ymmärtävät puitteista jotakin.

        Tarkoitin tuota pätkätyöjuttua.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kun pienemmistä kunnista poistetaan terveyskeskukset, sitten rallataan taksilla isoon naapurikuntaan tai naapurin naapurikuntaan. Hintansa silläkin.

      • Anonyymi

        Säästö on suurempi kun keskitetään. Ei ole kuitenkaan mukavaa, jos palvelut siirtyvät
        kauas. Sairaathan tekessä käyvät, sairaalle on mukavampi mennä lähelle tekeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästö on suurempi kun keskitetään. Ei ole kuitenkaan mukavaa, jos palvelut siirtyvät
        kauas. Sairaathan tekessä käyvät, sairaalle on mukavampi mennä lähelle tekeen.

        Silti. Ei se muoto pelkästään ole tärkeää.
        Hyvin koulutettu hoitohenkilökunta, työstä riittävä palkka ja hyvä työyhteisö, jotta motivaatiota on. Hoitajien hyvinvoinnista huolehtiminen.
        Ennen sotea, pitäisi korvata korona-ekstrat. Sateen mukautuminen voi edellyttää uutta puhtia.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti. Ei se muoto pelkästään ole tärkeää.
        Hyvin koulutettu hoitohenkilökunta, työstä riittävä palkka ja hyvä työyhteisö, jotta motivaatiota on. Hoitajien hyvinvoinnista huolehtiminen.
        Ennen sotea, pitäisi korvata korona-ekstrat. Sateen mukautuminen voi edellyttää uutta puhtia.
        Beng

        Pääkaupunkiseudun tulonsiirtojen avulla on voinut pitää köyhissä kunnissa
        terveyskeskuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti. Ei se muoto pelkästään ole tärkeää.
        Hyvin koulutettu hoitohenkilökunta, työstä riittävä palkka ja hyvä työyhteisö, jotta motivaatiota on. Hoitajien hyvinvoinnista huolehtiminen.
        Ennen sotea, pitäisi korvata korona-ekstrat. Sateen mukautuminen voi edellyttää uutta puhtia.
        Beng

        Kun kunnassa yli puolet on eläkeläisiä, työikäisiä ja työtätekeviä vähän,
        millä kunta kantaa lakisääteisen vastuunsa väestönsä terveydenhuollosta ?
        Sitä on pakko järkeistää.


      • Anonyymi

        No siihen sie voit vaikuttaa äänestämällä haalllooo


    • Anonyymi

      EN. Asun Helsinki. Jossa vaaleja ei järjestetä!

    • Anonyymi

      Niitten kuntien asiat tulee paremmin hoidetuksi, joista on paljon ehdokkaita mennyt läpi. Sanotaan vaikka, että kun Tampere kahmii alueen äänisaaliit,
      pikkukunnissa alkaa palvelut huonota ja Tampereella parantua.

      • Anonyymi

        Tämä on se ongelma. Ehdokkkaiden pitää ajaa kokok alueen etua, ei yksittäisen kunnan tai kaupungin etua.


    • Anonyymi

      Täytyy viestiä että pakolaiset OUT.

    • Anonyymi

      Oma veikkaukseni on, että jos kokoomus voittaa vaalit, niin yksityistäminen alkaa siinä kohtaa nostaa päätänsä. Kokoomus kun on Elinkeinoelämän keskusliiton juoksupoika ja ajaa yritysmaailman ja sijoittajien etua. Julkinen terveydenhoito saattaa menettää tässä kohtaa otettaan.

      • Anonyymi

        Kokoomus voi saada suurimman äänisaaliin, ehkä päälle 20%, mutta sillä äänimäärällä
        se ei päätä yksin mitään. SDP tullee saamaan paljon ääniä ja Kepu yleensä maakunnissa
        saa paljon ääniä. Persujen kannatus on arvoitus. Ne olisivat tietysti kokoomuksen kanssa
        samoilla linjoilla, palvelut alas !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus voi saada suurimman äänisaaliin, ehkä päälle 20%, mutta sillä äänimäärällä
        se ei päätä yksin mitään. SDP tullee saamaan paljon ääniä ja Kepu yleensä maakunnissa
        saa paljon ääniä. Persujen kannatus on arvoitus. Ne olisivat tietysti kokoomuksen kanssa
        samoilla linjoilla, palvelut alas !

        Eri maakunnissa tulee erilainen tulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri maakunnissa tulee erilainen tulos.

        Aluevaltuustot päättävät mm. missä terveyskeskukset sijaitseva ja miten vanhukset
        hoidetaan. Siinä on ainakin yksi lähtökohta miettiä mitä puoluetta äänestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aluevaltuustot päättävät mm. missä terveyskeskukset sijaitseva ja miten vanhukset
        hoidetaan. Siinä on ainakin yksi lähtökohta miettiä mitä puoluetta äänestää.

        Ei päätä jos eivät saa rahaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei päätä jos eivät saa rahaa

        Eihän kunnanvaltuustoillakaan ole rahaa. Raha tulee kunnilta tai valtiolta, eli veronmaksajilta. Samoin aluevaltuustojen kohdalla, jotka päättävät mitä rahoilla tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kunnanvaltuustoillakaan ole rahaa. Raha tulee kunnilta tai valtiolta, eli veronmaksajilta. Samoin aluevaltuustojen kohdalla, jotka päättävät mitä rahoilla tehdään.

        Niin mutta nyt ei tule vaan menee byrokratiaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta nyt ei tule vaan menee byrokratiaan

        Perustele !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus voi saada suurimman äänisaaliin, ehkä päälle 20%, mutta sillä äänimäärällä
        se ei päätä yksin mitään. SDP tullee saamaan paljon ääniä ja Kepu yleensä maakunnissa
        saa paljon ääniä. Persujen kannatus on arvoitus. Ne olisivat tietysti kokoomuksen kanssa
        samoilla linjoilla, palvelut alas !

        Ei palveluja haluta välttämättä alas, vaan palvelut halutaan yrityksille, jotka saavat palvelujen tuottamisesta voittoja. Edullisempi julkinen terveydenhoito kärsii tässä yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei palveluja haluta välttämättä alas, vaan palvelut halutaan yrityksille, jotka saavat palvelujen tuottamisesta voittoja. Edullisempi julkinen terveydenhoito kärsii tässä yhteydessä.

        Hyvinpä ymmärsit. Kokoomushan tietysti niitä kunnallisia palveluja alkaa alasajaa,
        jos enemmistönä on saadakseen palveluja yksityisille.
        Vanhushoivan 80%:nen yksityistäminen on varoittavat esimerkki (katastrofi)
        kokoomuksen aikaansaannoksesta. Paitsi että hoiva on paikoin luokattoman huonoa,
        se on tulonsiirto veronmaksajilta suoraan veroparatiiseihin,
        vanhukset kärsijänä !!! Kokkareet on kylmäverisen ahneita nylkijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinpä ymmärsit. Kokoomushan tietysti niitä kunnallisia palveluja alkaa alasajaa,
        jos enemmistönä on saadakseen palveluja yksityisille.
        Vanhushoivan 80%:nen yksityistäminen on varoittavat esimerkki (katastrofi)
        kokoomuksen aikaansaannoksesta. Paitsi että hoiva on paikoin luokattoman huonoa,
        se on tulonsiirto veronmaksajilta suoraan veroparatiiseihin,
        vanhukset kärsijänä !!! Kokkareet on kylmäverisen ahneita nylkijöitä.

        Niin se on, että Kokoomus ajaa yritysmaailman ja sijoittajien etua.


    • Anonyymi

      alotukseen:

      Jooooooooo mutta kun tietäis ketä äänestää,
      kuka lupaa oikeesti parantaa vanhusten hoitoa ja hoivaa,
      ja kuka myös pitää lupauksensa,
      kuka on rehellinen puheissaan,
      vai heiluttaako tuuli vain huulia ja puhuu soopaa,

      • Anonyymi

        Kun peruspalvelujen saatavuus paranee, koskee se iäkkäitäkin.
        Vanhusten kotihoidon tasoa ollaan myös parantamassa soteen liittyen.


    • Anonyymi

      Vain PS tuo kaivatut muutokset.

      • Anonyymi

        PS:n haluamat muutokset on yksilö- perhe, ja vanhusvastaisia.
        PS on äärioikeistopuolue, pienituloisten kyykyttäjä:
        PS haluaa kaikki tuet pois ja pieneläkeläisetkin maantietä mittaamaan talvipakkasilla.

        Sivistysvaltion tunnusmerkki on, että vähäväkisistäkin pidetään huolta.

        PS ja Kokoomus eivät halua sivistysvaltio-Suomea.

        PS haluaa jopa omaishoitajilta (ne harvat) vapaapäivät pois.
        Omaishoitaja on remmissä 24/7.


      • Anonyymi

        PS on vanhuksien vihollinen. Lapsiperheitten vihollinen. Omaishoitajien vihollinen,
        Vammaisten vihollinen. Pienituloisten vihollinen.
        On kokemusta oman kunnan valtuustosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PS on vanhuksien vihollinen. Lapsiperheitten vihollinen. Omaishoitajien vihollinen,
        Vammaisten vihollinen. Pienituloisten vihollinen.
        On kokemusta oman kunnan valtuustosta.

        Kokoomus on suurempi vihollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus on suurempi vihollinen.

        Sikäli totta, että Kokoomuksella on oikeasti mahdollisuuksia ja se tulee saamaan paljon paikkoja valtuustoissa.
        Persuilla ei mahdollisuuksia. Niitä inhotaan eduskunnassakin, niitten kanssa ei mikään puolue halua tehdä yhteistyötä. Vaikka jotkut "flirttailevatkin" niitten kanssa,
        se on vaan persujen vedätystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sikäli totta, että Kokoomuksella on oikeasti mahdollisuuksia ja se tulee saamaan paljon paikkoja valtuustoissa.
        Persuilla ei mahdollisuuksia. Niitä inhotaan eduskunnassakin, niitten kanssa ei mikään puolue halua tehdä yhteistyötä. Vaikka jotkut "flirttailevatkin" niitten kanssa,
        se on vaan persujen vedätystä.

        Kokoomus hyötyy siitä, että vähävaraiset ja köyhät jättävät usein äänestämättä. Ne eivät todennäköisesti äänestäisi yritysmaailman etua ajavaa Kokoomusta, vaan jotakin toista puoluetta. Kun muu puolue jää heidän äänestään paitsi, niin Kokoomus hyötyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus hyötyy siitä, että vähävaraiset ja köyhät jättävät usein äänestämättä. Ne eivät todennäköisesti äänestäisi yritysmaailman etua ajavaa Kokoomusta, vaan jotakin toista puoluetta. Kun muu puolue jää heidän äänestään paitsi, niin Kokoomus hyötyy.

        Niin se menee ano 13.27. Siksi toivoo hartaasti tavisten heräävän äänestämään !!!


    • Anonyymi

      aikeissa on äänestää,,,, tietäis vaan ketä äänestäisi,
      kuka olisi hyvä kehittämään esm. vanhuspalveluita,

      • Anonyymi

        Äänestän jotakuta demaria. Demarit on ihmisen puolella.


      • Anonyymi

        Mihin maakuntaan kuulut ? Minä kuuluun pääkaupunkiseutuun, täällä ei ole äänestystä ollenkaan. Kaupunginvaltuusto hoitaa sote-homman, jos oikein olen ymmärtänyt.


      • Anonyymi

        Yksittäinen ehdokas ei kehitä mitään. Pitää löytää puolue, joka haluaa kehittää.
        SDP:n ministeri Krista Kiuru kertoi syksyllä, että vanhuspalvelujen kehittäminen on tärkeä asia listalla, niihin panostetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksittäinen ehdokas ei kehitä mitään. Pitää löytää puolue, joka haluaa kehittää.
        SDP:n ministeri Krista Kiuru kertoi syksyllä, että vanhuspalvelujen kehittäminen on tärkeä asia listalla, niihin panostetaan.

        Miksi edellinen oikeisto Sipilä-Orpo hallitus ei tehnyt mitään hoitajapulan eteen ???
        Koska se ei kosketa varakkaita !!! Niitten omaiset on yksityisissä hoivakodeissa,
        joissa hoitajia on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi edellinen oikeisto Sipilä-Orpo hallitus ei tehnyt mitään hoitajapulan eteen ???
        Koska se ei kosketa varakkaita !!! Niitten omaiset on yksityisissä hoivakodeissa,
        joissa hoitajia on.

        Eikä oikeisto-poliitikko on nähnytkään kunnallista terveyskeskusta sisältä.
        Se menee "kimalaiseen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä oikeisto-poliitikko on nähnytkään kunnallista terveyskeskusta sisältä.
        Se menee "kimalaiseen".

        Pointti on se, että tavallisetkin työtätekevät ihmiset eli kansan enemmistö on maksanut veroja ja pitänyt yllä yhteiskunnan lakisääteisiä palveluja mm. terveydenhuoltoa.
        On kai kansan enemmistöllä eli taviksillakin jotain oikeuksia vaiko vain rahalla saa oikeuksia ?
        Oikeisto vastusti viime hallituksen aikana kunnallisen terveydenhuollon kehittämistä.

        Nyt kunnallisella puolella takuuaika lääkärillepääsyyn on kolme (!) kuukautta.
        Uudessa sotessa pyritään viikon takuuaikaan. Se on huomattava parannus
        kunnallisessa perusterveydenhuollossa, edes jonkinlaista tasa-arvon alkua hoitoonpääsemisessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti on se, että tavallisetkin työtätekevät ihmiset eli kansan enemmistö on maksanut veroja ja pitänyt yllä yhteiskunnan lakisääteisiä palveluja mm. terveydenhuoltoa.
        On kai kansan enemmistöllä eli taviksillakin jotain oikeuksia vaiko vain rahalla saa oikeuksia ?
        Oikeisto vastusti viime hallituksen aikana kunnallisen terveydenhuollon kehittämistä.

        Nyt kunnallisella puolella takuuaika lääkärillepääsyyn on kolme (!) kuukautta.
        Uudessa sotessa pyritään viikon takuuaikaan. Se on huomattava parannus
        kunnallisessa perusterveydenhuollossa, edes jonkinlaista tasa-arvon alkua hoitoonpääsemisessä.

        👍👍👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi edellinen oikeisto Sipilä-Orpo hallitus ei tehnyt mitään hoitajapulan eteen ???
        Koska se ei kosketa varakkaita !!! Niitten omaiset on yksityisissä hoivakodeissa,
        joissa hoitajia on.

        Oikeistopoliitikkoja ei kiinnosta kansan hyvinvointi.


    • Anonyymi

      Minulla ei ole tiedossa yhtäkään ehdokasta. Jos sattuisi joku mainos tulemaan, niin millaista porukkaa sieltä on tulossa. Riittääkö kansanedustajan aika ja miten hän tietää mitään sairaanhoidosta? Asiat eivät ole nytkään hyvin, sillä on pakko turvautua Mehiläiseen, jos sairastuu ja tämän sote-sopan jälkeen on varmasti vielä huonommin.
      Julkinenpuoli ei ole oppinut mitään, jos menee vaivan takia, joutuu odottaan noin kuukauden aikaa. Kun tarvitaan esim. kuvauksia, pitää taas varata aika muutaman viikon päähän ja matkustaa kauemmas kuvauspaikkaan. Tuloksia kuvauksista voi taas odotella viikkoja.
      Yhsityiselle mennessä pääsee melkein aina samana päivänä, kuvaukset välittömästi ja taas takisin saman lääkärin luo, joka kertoo tulokset ja joko ruljanssiin menee tunti.
      Sotesta odotan "neukku" systeemin jatkumista, eli ihmisen kyykyttämistä.

      • Anonyymi

        "Riittääkö kansanedustajan aika ja miten hän tietää mitään sairaanhoidosta? "
        Luuletko, että kunnanvaltuutetut, jotka ennen päättivät sote-asoista ovat sairaanhoidon experttejä ?

        Ei tarvitse olla sairaanhoitaja päättääksen sote-asioista, on parempi asettautua
        hoitoa tarvitsevan potilaan asemaan ja miettiä sitä, miten asiat järjestettäisiin niin,
        että lääkärille pääsisi nopeammin.

        Kysehän on peruspalvelujen parantamisesta terveyskeskustasolla.

        Veronmaksajien rahat eivät valitettavasti riitä siihen, että pääsisit aina yksityiselle
        lääkärille.


      • Anonyymi

        Ymmärrätkö ollenkaan, että yksityiselle lääkärille menevä kustantaa vastaanottokäyntinsä
        itse ?
        Valtion keräämillä verorahoilla pitää kustantaa paljon muutakin kuin sote.
        2,5 miljoonaa työssä käyvää kustantaa lähes kaikki yhteiskunnan menot.
        Veroja kerätään monista muistakin lähteistä, silti se ei riitä.

        Mene sinäkin yksityiselle niin pääset nopeasti, kun maksat käynnin todellisen hinnan
        heti.


    • Anonyymi

      Tuo omikron virus kuulemma pilaa jo ilmankin. On niin herkkä tarttumaan.
      Uskaltaako sitä mennä äänetyspaikalle? kaikenlaisia ihmisiä siellä käy ilmaa pilaamassa.
      On minullakin itsesuojeluvaisto.

      • Eihän siinä tilassa kovin kauaa tarvitse viipyä, altistus on hetkellinen, jos jotain on.
        Hommaa semmonen paremman laatuinen maski ja pistä vinyylihanskat käteen.
        Oman kynänkin voi ottaa mukaan.
        Toivottavasti äänestyspaikoilla on hyvä ilmanvaihto.
        Hiljan ovat viisaat tutkineet, että se ehkäisee tartuntoja hyvin.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Eihän siinä tilassa kovin kauaa tarvitse viipyä, altistus on hetkellinen, jos jotain on.
        Hommaa semmonen paremman laatuinen maski ja pistä vinyylihanskat käteen.
        Oman kynänkin voi ottaa mukaan.
        Toivottavasti äänestyspaikoilla on hyvä ilmanvaihto.
        Hiljan ovat viisaat tutkineet, että se ehkäisee tartuntoja hyvin.

        Ennakkoäänestyskin tulee olemaan, sitä kannattaa käyttää hyväkseen,
        jos pääsee äänestämään silloin, se vähentää riskejä myös äänestyspäivänä,
        vaikka ruuhkia tuskin on. Ei taida olla suurta ryntäystä äänestämään, mikä on valitettavaa.


      • Anonyymi

        Anteeksi mitä tulit kirjoittaneeksi ???
        "kaikenlaisia ihmisiä siellä käy ilmaa pilaamassa"


    • Anonyymi

      Vain hullut menee äänestämään ja koronaa hankkimaan.

      • Anonyymi

        Jokainen on kykenevä harkitsemaan omalta osaltaan. Aion ennakkoäänestää.
        Ei meidän kinkeripiirissä ruuhkaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen on kykenevä harkitsemaan omalta osaltaan. Aion ennakkoäänestää.
        Ei meidän kinkeripiirissä ruuhkaa ole.

        Se on juuri näin. Ei tarvitse jättää siihen vaalipäivään, vaan ennakkoäänestää voi nyt joka päivä 18.1.2022 asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on juuri näin. Ei tarvitse jättää siihen vaalipäivään, vaan ennakkoäänestää voi nyt joka päivä 18.1.2022 asti.

        Ennakkoäänestysaika kotimaassa 12.-18.1.2022 ja ulkomailla 12.-15.1.2022.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakkoäänestysaika kotimaassa 12.-18.1.2022 ja ulkomailla 12.-15.1.2022.

        Loistavaa ! Se antaa mahdollisuuden äänestää turvallisemmin.


    • Anonyymi

      Hyvinvointialueiden tehtävät >> https://vaalit.fi/aluevaalit

      Kumma on, jos nämä asiat eivät kiinnosta. Itseäni ainakin kiinnostaa, että miten ne aiotaan hoitaa ja millä hinnalla.

    • Anonyymi

      Aika turhaa,uusia pyrokraatteja,uusi vero,.
      PS.aion silti äänestää.

      • Anonyymi

        Miten PS-rasistit parantaisivat mitään yhteiskunnallista asiaa ?
        Niitten tavoite on tuhota suomalainen yhteiskunta Vladimir Putinin tuella.
        Rakkausliitto: 💕 PS & VP 💕


    • Anonyymi

      Tottakai menen äänestämään. Pidän sitä jopa
      ihan kansalais velvollisuutena.
      Ja on sitten varaa arvostella päätöksiäkin, mutta
      nehän ne on ensimmäisinä arvostelemassa ja itkemässä
      ketkä eivät tee asian eteen mitään eli eivät vaivaudu
      äänestämään.

      • Anonyymi

        Jopa ulkoäänestys järjestetään, että karanteenissa olevat voivat myös äänestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa ulkoäänestys järjestetään, että karanteenissa olevat voivat myös äänestää.

        Sehän on hienoa.Toivotaan ettei ole huono ilma


    • Anonyymi

      Ei mene kukaan tästä talosta, ei naapurista, ei kiinnosta. kyllä ne huolen pitävät ilman meijän ääniä.

      • Anonyymi

        Ei ole varma miten. Riippuu ketkä pääsee päättämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole varma miten. Riippuu ketkä pääsee päättämään.

        Hyvin sanottu .Olen 2 kokelaan vaiheilla
        toinen on mies.Mutta jotenkin naisena
        näkisin että naisen katsontakanta näissä
        asioissa menee edelle miehisestä kannasta.
        Voin olla kyllä väärässäkin mutta mummona
        ajattelee pidemmälle tulevaisuuteen miehillä
        ei ole niin sellaista naisten ainutlaatuista vaistoa
        terveyteen kohdistavista asioista kun naisella
        joka hoitaa vauvasta vaariin.Olen puhunut


      • Mitäköhän mistään tulisi, jos kaikki ajattelisivat noin.
        Entä jos ketään ei kiinnostaisi terveyspalvelujen järjestäminen.
        Sinun ja naapurisi ääni on yhtä tärkeä, kun muidenkin.


    • Anonyymi

      Terveyspalvelut toimii, totta vie en osallistu tuohon pelleilyyn.

      • Anonyymi

        Mutta toimivatko ne sitten enää, jos "väärät" ja "huonot" päättäjät pääsevät sotkemaan asiat?


    • Anonyymi

      Äänestäminen vapaissa demokraattisissa vaaleissa on o i k e u s !

    • Anonyymi

      Uusista pahoinvointikeskuksista tulee uusia riitelykeskuksia.
      Kunnissa pienemmissä keskuksissa pystytään paremmin sopimaan asioista.
      Katsikaa miten Mikkeli ja Savoinlinna jo riitelee ketä hoidetaan ja ketä ei,
      missä mikäkin toimipiste sijaitsee. En äänestä, en vaivaudu äänestyspaikolle.
      makkarat voin käydä syömässä ja kahvit juomassa jos joku jossain niitä tyrkyttää.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      40
      3094
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      97
      2253
    3. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      118
      1682
    4. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      9
      1449
    5. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      100
      1332
    6. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1279
    7. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      79
      1256
    8. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      14
      1190
    9. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      42
      1064
    10. Taas yksi persuämmä sekosi

      Kun lapsilla oli korona-aikana kirkossa hengityssuojaiet käytössä. Persuämmä piti asiaa lasten pahoinpitelynä. https://
      Maailman menoa
      225
      945
    Aihe