Jokainen ihminen on laulun arvoinen

Otsikko eilisiltaisesta tv 1:ltä tulleesta Katja Ståhlin vetämästä Elämäni biisi-ohjelmasta, jossa viisi pääministeriämme orkesterin ja solistien esittäminä saivat kuulla etukäteen toivomansa ”elämänsä biisin”. Esitysten loputtua kukin osallistuja saa arvuutella, mikä oli kenenkin biisi. Lopuksi paljastetaan, mikä kunkin biisi oli. Niin arvuuttelin minäkin mielessäni ja vain tuon yhden biisin kohdalla osuin oikeaan.

Tuo Veikko Lavin kaunis biisi oli Esko Ahon ”elämäni biisi” Lienenköhän siis ”lähellä keskustaa”, kun se on minullekin kovin mieluinen. Hyvin monenlaisissa joukoissa olen ollut pitkän elämäni aikana, jo nuoruudessanikin, sitten sotaväessä ja sen jälkeen ja hyvin monia kovin erilaisiakin ihmisiä olen tullut niissä läheisesti tuntemaan. Lähes jokaiselle löytäisin mielestäni hänelle sopivan laulun. No, en jokaiselle tuota laulua, mutta lauluja on monenlaisia.

Tuo Elämäni biisi-ohjelma on tullut kauan ja aina olen sen katsonut ja kuunnellut, mutta tuo eilinen ohjelma oli kyllä mielenkiintoisin tähänastisista. Se näytti, että vaikka poliitikot eduskunnassa riitelevät ja ärhentelevät toisilleen, yksityisesti he voivat olla keskenään ystäviä. Ihan aito ystävyys huokui eilen Esko Ahon, Antti Rinteen, Jyrki Kataisen, Mari Kiviniemen ja Sanna Marinin kesken. Hienoa!

Kiva oli tuo ohjelma, mutta paljon muitakin kivoja musiikkiohjelmia tuli joulun aikaan tv:sta. Varsinkin joulupäiväni tuutin täydeltä hienoja joululauluja. Olenhan musiikin ystävä, ollut musiikin aktiivinen harrastajakin, laulanut kahdessa kuorossa, eri tapahtumissa ja varsinkin kotonani itseäni kitaralla säestäen. Ei ihme, että sama harrastus jatkui pojillanikin. Ja jatkuu nyt myös 15-vuotiaalla pojanpojallani, joka isänsä ja siskonsa kanssa isänpäivänä luonani käydessään otti seinältäni kitarani ja sillä itseään säestäen esitti minulle isänpäivään sopivan kauniin laulun.

Yksinhän vietin nyt jouluani tässä kauniiseen joulukuntoon laittamassani kodissani erinomaisia jouluruokia ja vähän joulujuomiakin nautiskellen, vielä muutamia joulutervehdyksiäkin saaden ja mukavana täydennyksenä nuo tv:n mainiot jouluohjelmat. Joka päivä tallustelin lenkilläkin, lämpimästi puettuna tietenkin tällaisissa pakkassäissä. Vaimoni haudalla kävin jo joulun aaton aattona viemässä sinne havuseppeleen, sen keskelle ison kynttilän ja pienen kynttilän lyhtyyn. Poikapuoleni kävi äitinsä haudalla aattona ja minä vielä eilen kynttilät uusimassa. Joten meni se joulu näinkin niin kivasti, ettei tarvinnut täältä täydennystä hakea. Muutamalla, varsinkin eräällä näyttäisi olleen paljon tyhjempi joulu.

Sanoin edellisessä viestissäni, että tulisin käymään täällä vasta ensi vuoden puolella. Tulin kuitenkin jo nyt, kun oli tällaista mielestäni mukavaa sanottavaa.

62

686

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TodellakinSOTILAS

Et sitten ihan aidosta ystävyydestäkään mitään ymmärrä. Viisi poliittista peluria ruudussa oli, Toisilla tietysti aito ihmisyys enemmän pinnalla, ääripäinä Sho ja Katainen. Sossuista on vaikea aina sanoa yhtään mitään, sinä mukaanlukien.

• TodellakinSOTILAS

Tarkoitin Ahua, joka mm suuren lapsenlapsikatraansa kautta on kasvanut elämää monelta kantilta ymmärtäväksi aidoksi ihmiseksi.

• Anonyymi

Kyllä se Kannuksen Kennedy, eräs ex-pääministereistämme on kuule Esko Ahu.

• Minäkin pidän tästä ohjelmaformaatista. Se on ihan mukavaa leikkimielistä viihdettä, kun arvuuttelijoina on mielenkiintoisia ihmisiä. Jossain edellisessä jaksossa oli esim. Marco Bjurström, joka liikuttui ohjelmassa kyyneliin kuunneltuaan valitsemansa Höstvisan -kappaleen, joka oli omistettu hänen edesmenneelle äidilleen ja veljelleen. Siinä oli samaa tunteellista sanomaa kuin Esko Ahon setäänsä koskevassa inhimillisessä muistelossa.

Eilen nämä poliitikot toivat esille häivähdyksen persoonallisuuttaan. Se vain vahvisti omaa kuvaani heistä. Jos tuosta joukosta pitäisi valita kaveria tai juttuseuraa itselle, valinnat osuisivat minun kohdallani ilman muuta Eskoon Ahoon ja Jyrki Kataiseen ja seuraavana Antti Rinteeseen. Naispääministerit ovat jättäneet minuun ihmisinä hiukan kylmäävän vaikutuksen, mitä eilinen vain vahvisti. Marinista nyt kyllä saa esiin jonkinlaista inhimillisyyttä, mutta pelkään senkin olevan vähän näyteltyä. Mari Kiviniemi oli oma kylmä itsensä. Esko Aho oli tässä ohjelmassa napakymppi ja oli oikein, että hän sen myös voitti. Ja sitäkin selitti itse vaatimattomasti sillä, että hänellä oli kisassa selvä ikäetu eli muistot ulottuivat kauimmaksi.

Päämistereistä puuttuivat Sipilä, Stubb, Vanhanen, Jäätteenmäki ja Lipponen. Heistä Vanhanen ja Stubb ovat ihmisinä minulle selviä ykkösiä. Lipponen olisi varmaan haastava keskustelukumppanina, kun hän on sellainen örmy, mutta voihan hän toki yksityisesti olla toisenlainen kuin julkikuvansa. Sipilästä olen saanut aika tunteettoman ja ylimielisen kuvan ihmisenä. Jäätteenmäki on eri kastissa tässä arviossani sen vuoksi, että olen sattunut hänet työurani kanssa muutamaan otteeseen kohtaamaan ja minulle on jäänyt hänestä miellyttävä vaikkakin hiukan varauksellinen vaikutelma. En näin jälkikäteenkään arvioituna pidä yllättävänä, että hän kykeni Kepun puheenjohtaja nostamaan Kepun kannatusta enemmän kuin kukaan muu ennen sitä tai sen jälkeen. Jäätteenmäen poliittinen sanoma oli hyvin ihmisläheinen ja sosiaalipoliittinen toisin kuin kepujohtajilla yleensä. Se vetosi silloin äänestäjiin. Valitettavasti Jäätteenmäki mokasi sitten uransa sillä faksijutulla. Se oli ihan tarpeeton moka, koska hän olisi luultavasti voinut saada ne paperit nähtäväkseen ilman asian salailuakin.

Minulla siis ihmisenä arvioiden näistä pääministereistämme kärjessä on kolme kepulaista ja kaksi kokoomuslaista ja huonoimmilla sijoilla kolme demaria ja kaksi kepulaista. Yllättävä tulos, kun sitä näin ajattelee. Poliittisessa toiminnassa tuloksellisuuden perusteella ykkösiksi kiilaavat kuitenkin Esko Aho (tässäkin) ja Paavo Lipponen. Ahon ylivertainen meriitti on se suuri isänmaallinen teko eli kepulaisten patistaminen EU-sopimuksen hyväksymiseen. Ilman sitä meillä voisi olla nyt vähän sama pelko persiissä kuinukrainalaisilla.

• Joo, samaa mieltä olen noista poliitikoista luonnehtimastasi. Esko Aho teki minuunkin sympaattisimman vaikutelman. Ehkä siksi arvasin tuon biisin hänen omakseen. Sen uskoin olevan mieluinen sellaisellekin, joka ei paljon musiikkia harrasta. Ahohan ilmoitti, ettei ole koskaan laulanut, laulaa vasta 100-vuotispäivillään. Mari Kiviniemi ja Antti Rinne kertoivat aina olleensa aktiivisia musiikin harrastajia, Mari lähinnä laulupuolella ja Antti soitellen, joten arvelin heidän valinneen biiseikseen vähän erikoisempia, kuten olivat tehneetkin, mutta päinvastaisiksi minun arvaukseni heistä menivät.

Paljolti samaa mieltä kanssasi olen myös noista muista entisistä pääministereistä sanomastasi. En tosin ole tullut kai mieltäneeksi, että Jäätteenmäki puoluejohtajana ollessaan nosti kepun kannatusta enemmän kuin kukaan muu puheenjohtaja ennen häntä tai hänen jälkeensä.

Kerran, kymmenkunta vuotta sitten olen Jäätteenmäen tavannut, Helsinki-Vantaa -lentokentällä ollessani lähdössä jollekin Kaukomatkalleni. Lentokentän kahviossa oli täyttä ja kun Jäätteenmäki istui yksin pöydässään, pyysin lupaa tulla kahvini kanssa pöytään ja hymyillen hän siihen suostui. Varttitunnin ehdimme jutella oikein mukavia, mutta politiikasta emme sanoneet sanaakaan. Sitten kuulutettiin hänen koneensa lähdöstä - Brysseliin hän muistaakseni oli menossa - ja hyvää matkaa minulle toivotellen hän poistui kiireesti koneelleen ja pain kuulutettiin minunkin koneeni lähdöstä. Hyvin sympaattinen vaikutelma Jäätteenmäestä jäi mieleeni.

Joo, tavallisia ihmisiä tosin omine erityispiirteineen nuo pääministerimmekin ovat olleet. Poliittisen toimintansa ja sen tuloksellisuuden kannalta sanomaasikin yhdyn täysin.

Vielä tuohon otsikkonanikin olevaan lauluun, sen loppusäkeeseen: ”Jokainen ihminen vain elää hetken sen, sen minkä kohtalo on hälle määräävä”. Enpä olisi uskonut, että kohtalo on määrännyt minun elävän näin vanhaksi, jo 86,5 vuotta, kun elämäntapanikaan eivät aina ole olleet kovin terveelliset. Tässähän tuota kuitenkin vielä keikun, joskus vielä jopa laulelen ja soittelen kitaraani, mutta en tee Esko Ahon tavoin lupausta laulaa 100-vuotispäivilläni;))

• kapi_ kirjoitti:

Joo, samaa mieltä olen noista poliitikoista luonnehtimastasi. Esko Aho teki minuunkin sympaattisimman vaikutelman. Ehkä siksi arvasin tuon biisin hänen omakseen. Sen uskoin olevan mieluinen sellaisellekin, joka ei paljon musiikkia harrasta. Ahohan ilmoitti, ettei ole koskaan laulanut, laulaa vasta 100-vuotispäivillään. Mari Kiviniemi ja Antti Rinne kertoivat aina olleensa aktiivisia musiikin harrastajia, Mari lähinnä laulupuolella ja Antti soitellen, joten arvelin heidän valinneen biiseikseen vähän erikoisempia, kuten olivat tehneetkin, mutta päinvastaisiksi minun arvaukseni heistä menivät.

Paljolti samaa mieltä kanssasi olen myös noista muista entisistä pääministereistä sanomastasi. En tosin ole tullut kai mieltäneeksi, että Jäätteenmäki puoluejohtajana ollessaan nosti kepun kannatusta enemmän kuin kukaan muu puheenjohtaja ennen häntä tai hänen jälkeensä.

Kerran, kymmenkunta vuotta sitten olen Jäätteenmäen tavannut, Helsinki-Vantaa -lentokentällä ollessani lähdössä jollekin Kaukomatkalleni. Lentokentän kahviossa oli täyttä ja kun Jäätteenmäki istui yksin pöydässään, pyysin lupaa tulla kahvini kanssa pöytään ja hymyillen hän siihen suostui. Varttitunnin ehdimme jutella oikein mukavia, mutta politiikasta emme sanoneet sanaakaan. Sitten kuulutettiin hänen koneensa lähdöstä - Brysseliin hän muistaakseni oli menossa - ja hyvää matkaa minulle toivotellen hän poistui kiireesti koneelleen ja pain kuulutettiin minunkin koneeni lähdöstä. Hyvin sympaattinen vaikutelma Jäätteenmäestä jäi mieleeni.

Joo, tavallisia ihmisiä tosin omine erityispiirteineen nuo pääministerimmekin ovat olleet. Poliittisen toimintansa ja sen tuloksellisuuden kannalta sanomaasikin yhdyn täysin.

Vielä tuohon otsikkonanikin olevaan lauluun, sen loppusäkeeseen: ”Jokainen ihminen vain elää hetken sen, sen minkä kohtalo on hälle määräävä”. Enpä olisi uskonut, että kohtalo on määrännyt minun elävän näin vanhaksi, jo 86,5 vuotta, kun elämäntapanikaan eivät aina ole olleet kovin terveelliset. Tässähän tuota kuitenkin vielä keikun, joskus vielä jopa laulelen ja soittelen kitaraani, mutta en tee Esko Ahon tavoin lupausta laulaa 100-vuotispäivilläni;))

Pieni korjaus ohjelmasta kirjaamaasi: Esko Aho ei luvannut laulaa omilla satavuotispäivillään, vaan nyt 53-vuotiaan Katja Ståhlin satavuotispäivillä. Siinä oli enemmän vitsiä, koska Ahon lupauksen täyttyminen on yhtä todennäköistä kuin oli aikoinaan Johannes Virolaisen lupaus juoda viskiä, mikäli Karjala palautetaan.

Mutta joo, yllättävän rentoja ja hauskoja kisailijat olivat, vaikka heidät on totuttu näkemään keskenään totisemmissa merkeissä. Vaikka aiemmissakin jaksoissa on nähty yksittäisiä poliitikkoja rentoina, heillä on kuitenkin ollut seurana enimmäkseen muun alan ihmisiä.

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Pieni korjaus ohjelmasta kirjaamaasi: Esko Aho ei luvannut laulaa omilla satavuotispäivillään, vaan nyt 53-vuotiaan Katja Ståhlin satavuotispäivillä. Siinä oli enemmän vitsiä, koska Ahon lupauksen täyttyminen on yhtä todennäköistä kuin oli aikoinaan Johannes Virolaisen lupaus juoda viskiä, mikäli Karjala palautetaan.

Mutta joo, yllättävän rentoja ja hauskoja kisailijat olivat, vaikka heidät on totuttu näkemään keskenään totisemmissa merkeissä. Vaikka aiemmissakin jaksoissa on nähty yksittäisiä poliitikkoja rentoina, heillä on kuitenkin ollut seurana enimmäkseen muun alan ihmisiä.

Ai, niinkö oli, että Esko Aho lupasi laulaa Katja Ståhlin 100-vuotispäivillä, ei omallaan? Olinkohan tuolloin pistäytymässä jääkaapilla ja kuulin vähän huonosti. Tuon Johannes Virolaisen antaman lupauksen kuulin jo hyvin. Valitettavasti Johannes joutui elämään täysraittiina loppuelämänsäkin.

Samaa mieltä olen kisailijoista sanomastasi, rentoja ja hauskoja olivat. Kuten avauksessani sanon, tuo eilinen ohjelma oli jo ennakkoon mielenkiintoinen ja jopa ylitti odotukset!

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Ai, niinkö oli, että Esko Aho lupasi laulaa Katja Ståhlin 100-vuotispäivillä, ei omallaan? Olinkohan tuolloin pistäytymässä jääkaapilla ja kuulin vähän huonosti. Tuon Johannes Virolaisen antaman lupauksen kuulin jo hyvin. Valitettavasti Johannes joutui elämään täysraittiina loppuelämänsäkin.

Samaa mieltä olen kisailijoista sanomastasi, rentoja ja hauskoja olivat. Kuten avauksessani sanon, tuo eilinen ohjelma oli jo ennakkoon mielenkiintoinen ja jopa ylitti odotukset!

Minä kyllä ymmärsin asian niin, että Aho puhui omista 100-vuotissynttäreistään.

• kapi_ kirjoitti:

Joo, samaa mieltä olen noista poliitikoista luonnehtimastasi. Esko Aho teki minuunkin sympaattisimman vaikutelman. Ehkä siksi arvasin tuon biisin hänen omakseen. Sen uskoin olevan mieluinen sellaisellekin, joka ei paljon musiikkia harrasta. Ahohan ilmoitti, ettei ole koskaan laulanut, laulaa vasta 100-vuotispäivillään. Mari Kiviniemi ja Antti Rinne kertoivat aina olleensa aktiivisia musiikin harrastajia, Mari lähinnä laulupuolella ja Antti soitellen, joten arvelin heidän valinneen biiseikseen vähän erikoisempia, kuten olivat tehneetkin, mutta päinvastaisiksi minun arvaukseni heistä menivät.

No ehkä tuo Jäätteenmäen suosio oli vähän liioiteltua. Kepu saavutti kuitenkin hänen puheenjohtajuudellaan melkein 25 %:n kannatuksen vuoden 2003 EK-vaaleissa. Sunnilleen yhtä suuri kannatus oli vuoden 1991 vaaleissa Väyrysen johdolla. Jäätteenmäkihän tuurasi Ahoa puheenjohtajana sen jälkeen, kun Aho lähti Harvardiin kesken kautensa ja hävittyään presidentin vaaleissa. Kepussahan nousi Mauri Pekkarisen mainitsema muuri Ahoa vastaan, mikä oli Ahon poliittisen uran loppu. Kepussa oltiin kaiketi katkeria Aholle EUhun liittymisen vuoksi. Jäätteenmäki oli tuskin sitä muuria rakentamassa mutta Väykky taatusti oli kuten myös ne maakuntien satraapit, joiksi Paavo Lipponen kutsui muutamia maakuntien kapulaisia taustavaikuttajia (Laatikainen ja Hokkanen etunenässä).

Marinin renkutusbiisi oli kyllä sellainen, jota kuunteli melkein tuskaisena. Marinin selitys oli myös outo. Tärkeintä on elää tässä ja nyt välittämättä menneistä ja murehtimatta tulevaa. Itse koen, että poliitikolla tulisi olla hyvä historian tuntemus, jotta voisi oppia menneestä ja ymmärtää pitkiä kehityskaaria. Ja poliitikon pitäisi nimenomaan murehtia tulevasta ja nähdä nenäänsä pitemmälle tulevaisuuteen. Todella outoja puheita Marinilta. Ehkä hän on vielä aika kypsymätön raakile vakavasti otettavaksi poliitikoksi, vaikka pakkohan hänet on ottaa vakavasti, kun on pääministeri. Poliitikon pitäisi vaan nähdä päätöstensä pitkäaikaisseuraukset eikä elää vain tässä ja nyt.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Kyllä oikein kuulit. Kohta 9.45>
        https://areena.yle.fi/1-50797236?autoplay=true

Esko Aho sanoo että 100 v päivilläni..

• Oikein Hyvää tulevaa vuotta Sinulle!

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Oikein Hyvää tulevaa vuotta Sinulle!

• kapi_ kirjoitti:

Oikein Hyvää tulevaa vuotta Sinulle!

Kiitos samoin!

• Anonyymi

"Jokainen ihminen on laulun arvoinen".
      Minkähän takia 'kilpakumppanit' olettivatkaan kyseisen biisin olevan Antti Rinteen elämäni biisi?!!

• Anonyymi

Siksi, että pääministerit tuntevat toisensa hyvin.

• Arvelen sen johtuvan laulun sanojen solidaarisuusajatuksista ja heikompien ymmärtämisestä ja puolustamisesta. Itsekin pidin tuota Rinteen biisinä, mutta niin pidin sitä oikeaakin Rinteen valintana, tosin myös niitä paria muuta. Vain Sanna Marin valinnasta olin varma, että se Marinin eikä Rinteen.

• Kun otin tässä esille tv:n kivoja jouluohjelmia, täytyy todeta, että mielenkiintoisia tulee tänäänkin:

Tv 1:ltä klo 20.00-20.30 Jari Tervon vetämästä ohjelmasta "Kylmän sodan Suomi" jakso 1/8 "Hämärän rajamailla". Ja myös tv 1:ltä klo 21.00-22.00 Juho-Pekka Rajalan vetämä "Itse asiasta kuultuna". Haastateltavana on presidentti Tarja Halonen.

Muistakaa katsoa!

• TodellakinSOTILAS

Sossuhapatusta pahimmillaan.

• Anonyymi

Tuo Kylmän sodan Suomi ohjelmasarja täytenee katsoa, mielenkiintoista nähdä kuinka Kekkosen toimia hyvin puolueellisesta näkökulmasta aina kuvannut Tervo onnistuu karistamaan yksisilmäisyytensä. Vai onnistuuko se. Tuleeko sitä tervomaista vinoilua ja jälkiviisastelua Kekkosesta koko ajan, muistetaanko kertoa myös Kekkosen läheisistä länsisuhteista, ja muiden poliittisten vaikuttajien osuus?

Halosen haastatteluun ei kannata aikaansa tuhlata. Suomen surkeimman presidentin puheilla ei ole kenellekään mitään arvoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo Kylmän sodan Suomi ohjelmasarja täytenee katsoa, mielenkiintoista nähdä kuinka Kekkosen toimia hyvin puolueellisesta näkökulmasta aina kuvannut Tervo onnistuu karistamaan yksisilmäisyytensä. Vai onnistuuko se. Tuleeko sitä tervomaista vinoilua ja jälkiviisastelua Kekkosesta koko ajan, muistetaanko kertoa myös Kekkosen läheisistä länsisuhteista, ja muiden poliittisten vaikuttajien osuus?

Halosen haastatteluun ei kannata aikaansa tuhlata. Suomen surkeimman presidentin puheilla ei ole kenellekään mitään arvoa.

Tarja Halosen suosio presidenttinä oli enimmillään korkeampi kuin yhdelläkään aikaisemmalla presidentillä. Ensimmäisen kautensa aikana gallup-suosio oli jossain vaiheessa peräti 86 % vastaajista. Luin noita tietoja hiljattain, mutta nyt en löydä niiden lähdettä.

Suosio ei ollut perusteetonta vaan se oli syntynyt tekijöistä, joista vähän tässä:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/03/09/tarja-halosen-presidenttikausi-pahkinankuoressa

Äänestin Halosta ensimmäiselle kaudelleen v. 2000; niin tein syöpäsairaan vaimoni pyynnöstä, kun hän halusi vielä eläessään nähdä maassamme naispresidentin. Vaimoni kuoli syksyllä 2004, joten v. 2006 vaaleissa äänestin jo Niinistöä, mutta Halonenhan hänet voitti, varsin pienellä marginaalilla. Kaksissa myöhemmissä vaaleissa, siis v. 2012 ja 2018 olen sitten äänestänyt Niinistöä paremmalla menestyksellä.

Seuraavia, eli v. 2024 presidentinvaaleja en paljon pohdi, sillä on hyvin epävarmaa olenko silloin enää äämestämässäkään.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Tarja Halosen suosio presidenttinä oli enimmillään korkeampi kuin yhdelläkään aikaisemmalla presidentillä. Ensimmäisen kautensa aikana gallup-suosio oli jossain vaiheessa peräti 86 % vastaajista. Luin noita tietoja hiljattain, mutta nyt en löydä niiden lähdettä.

Suosio ei ollut perusteetonta vaan se oli syntynyt tekijöistä, joista vähän tässä:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/03/09/tarja-halosen-presidenttikausi-pahkinankuoressa

Äänestin Halosta ensimmäiselle kaudelleen v. 2000; niin tein syöpäsairaan vaimoni pyynnöstä, kun hän halusi vielä eläessään nähdä maassamme naispresidentin. Vaimoni kuoli syksyllä 2004, joten v. 2006 vaaleissa äänestin jo Niinistöä, mutta Halonenhan hänet voitti, varsin pienellä marginaalilla. Kaksissa myöhemmissä vaaleissa, siis v. 2012 ja 2018 olen sitten äänestänyt Niinistöä paremmalla menestyksellä.

Seuraavia, eli v. 2024 presidentinvaaleja en paljon pohdi, sillä on hyvin epävarmaa olenko silloin enää äämestämässäkään.

No, jos olet Halosta äänestänyt, niin oma on häpeäsi. Ei se sitä muuksi muuta, että presidenttinä Halonen oli surkein mitä meillä on ollut. Kansansuosio tuli median suitsutuksesta, ei Halosen omista ansioista. Muumimamma imago oli pelkkää kulissia.

Tervon ohjelmasarjasta voisi epäillä, että siitä tulee pelkkä kapeakatseinen kekkostarina, Lehtisen ja Rautkallion näkökulmaan pohjaava. Toivottavasti Tervo pystyy laajentamaan yhteiskunnallista näkökulmaa esim. vaaran vuosiin, SDP:n rähmälleen menoon, rauhanliikkeiden suurta vaaraa aiheuttaneisiin hyödyllisiin idiootteihin jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa yksisilmäistä ja vääristelevää Tervoa se on. Haastatellutkin on valittu samaan muottiin sopiviksi. Katsoin Areenasta kaksi jaksoa. Miksi YLE rahoittaa tällaista roskaa? Asiantunteviakin tutkijoita ja toimittajia olisi ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa yksisilmäistä ja vääristelevää Tervoa se on. Haastatellutkin on valittu samaan muottiin sopiviksi. Katsoin Areenasta kaksi jaksoa. Miksi YLE rahoittaa tällaista roskaa? Asiantunteviakin tutkijoita ja toimittajia olisi ollut.

Pahinta pötyä ovat Tervon itselleen kirjoittamat juonnot.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000387538.html

Kannatti äänestää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, jos olet Halosta äänestänyt, niin oma on häpeäsi. Ei se sitä muuksi muuta, että presidenttinä Halonen oli surkein mitä meillä on ollut. Kansansuosio tuli median suitsutuksesta, ei Halosen omista ansioista. Muumimamma imago oli pelkkää kulissia.

Tervon ohjelmasarjasta voisi epäillä, että siitä tulee pelkkä kapeakatseinen kekkostarina, Lehtisen ja Rautkallion näkökulmaan pohjaava. Toivottavasti Tervo pystyy laajentamaan yhteiskunnallista näkökulmaa esim. vaaran vuosiin, SDP:n rähmälleen menoon, rauhanliikkeiden suurta vaaraa aiheuttaneisiin hyödyllisiin idiootteihin jne.

No niin, ensimmäinen jakso Tervoa katsottu. Kovin ylimalkaisesti asioita käsiteltiin, ainakin itse olisin odottanut terävää analyysiä mm. punaisesta Valposta, ja muusta mitä NL:n ohjauksessa Suomessa saatiin vasemmiston toimesta aikaan. Samoin NL:n junailemista lakoista ym. yhteiskuntarauhaa uhanneista asioista 40-50 luvuilla. Nyt Tervo vaikutti kuin olisi itsekin ollut suomettunut ja jätti vaikeat asiat käsittelemättä. Kekkosta sentään muisti sopivasti piiikitellä, mikä ei tietenkään yllättänyt

Kouluarvosanana antaisin kuutosen tällä historian esitelmälle.

• Anonyymi kirjoitti:

Muistaakseni Jari Tervon vuonna 2017 Kekkosesta tekemä kahdeksanosainen tv-sarja sai tällä saitilla meiltä Kekkos-faneilta yllättyneen myönteisen ja Kekkos-kriitikoilta vastaavasti happaman vastaanoton. Hyvin asiallisesti siinä Kekkosta käsiteltiin.

• Anonyymi kirjoitti:

No niin, ensimmäinen jakso Tervoa katsottu. Kovin ylimalkaisesti asioita käsiteltiin, ainakin itse olisin odottanut terävää analyysiä mm. punaisesta Valposta, ja muusta mitä NL:n ohjauksessa Suomessa saatiin vasemmiston toimesta aikaan. Samoin NL:n junailemista lakoista ym. yhteiskuntarauhaa uhanneista asioista 40-50 luvuilla. Nyt Tervo vaikutti kuin olisi itsekin ollut suomettunut ja jätti vaikeat asiat käsittelemättä. Kekkosta sentään muisti sopivasti piiikitellä, mikä ei tietenkään yllättänyt

Tuossa olet kyllä oikeassa, että paljon Tervolta jäi noista sodan jälkeisten vuosien ajoista sanomatta. Varmaan saitin oikeistodemarikin pahoitti mielensä, kun ei kertonut mitään niistä sotasyyllisyysoikeudenkäynnin yksityiskohdista, jotka täällä Kekkoseen liittää.

• Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Muistaakseni Jari Tervon vuonna 2017 Kekkosesta tekemä kahdeksanosainen tv-sarja sai tällä saitilla meiltä Kekkos-faneilta yllättyneen myönteisen ja Kekkos-kriitikoilta vastaavasti happaman vastaanoton. Hyvin asiallisesti siinä Kekkosta käsiteltiin.

Tervon kekkossarja käsitteli Kekkosta ilman selkeää näkökulmaa puolesta tai vastaan. Siksi Kekkos-kriitikot eivät siitä pitäneet, rienaus puuttui, ja se heitä kismitti.

• Anonyymi

Tuossa olet kyllä oikeassa, että paljon Tervolta jäi noista sodan jälkeisten vuosien ajoista sanomatta. Varmaan saitin oikeistodemarikin pahoitti mielensä, kun ei kertonut mitään niistä sotasyyllisyysoikeudenkäynnin yksityiskohdista, jotka täällä Kekkoseen liittää.

En niinkään sotasyyllisyysoikeudenkäynnin penkomista kaivannut, enemmän niitä poliittisen vasemmiston kähmintöjä NL:n hyväksi, joista toki Oikeistodemarikin on metakkaa pitänyt.

Nyt Tervo keskittyi liikaa Paasikiveen ja vähän liikaa Kekkoseenkin. Varmaan tulevaa pohjustaen mutta itse asiaa, suomettumista, olisi taustoittanut paremmin jos myös SKLD:n ja demarien keskinäistä vääntöä olisi tuotu esiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On vielä seitsemän osaa jäljellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Draaman kaari luodaan yleensä jo ensimmäisessä jaksossa. Tarkoituksena koukuttaa katsojat katsomaan jatko-osat. Nyt ei oikein onnistunut odotusten luonti jatkon suhteen

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä Areenasta vilkaisin, tarina etenee kronologisesti, joten tuskin enää "vaaran vuosiin" palataan.

• Presidentti Halonen oli siis eilen illalla Juho-Pekka Rantalan haastateltavana Itse asiasta kuultuna -ohjelmassa. Haastattelu palautti mieleen, että kovin vaatimattomista lähtökohdista elämänsä taipaleelle lähteneenä monessa hän oli mukana ja pääsi niissä kaikissa pitkälle. Mm. ensimmäisenä naisena ulkoministeriksi kuten presidentiksikin. Hyvin lahjakas ja työteliäs hänen on täytynyt aina olla.

Eipä olisi Tarjasta tullut ulkoministeriä eikä presidenttiä, jos olisi lähtenyt sille lentomatkalle, johon hänen tarkoituksensa oli lähteä, mutta lääkäri sen kielsi viimeisillään raskaana olevalta naiselta. Asiasta lisää tässä:

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3000825

Sitten toiseen aiheeseen: Kukahan lienee tallettanut ja nyt nostellut palstalle 17 vuoden takaisia avauksia, joissa minua on tuotu vahvasti esille ja olenhan niihin itsekin jotain sanonut. Siis näitä:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/1944430/telluz-juttu-oikeuteen

https://keskustelu.suomi24.fi/t/1239845/kerimaki-nauraa

Noiden tallettaja ei voine olla tuo palstan SOTILAS, joka ei vielä tuolloin tainnut täällä esiintyä, tuli pari vuotta myöhemmin nikillä ylil evp. Olisiko hän joku City-Keskusta Hietasen perhekunnasta? Ehkä hänen leskensä, jonka silloinen nimim. Aslak, myöhempi Environmet ja myöhemmin muutakin kertoi olleen myös SH:n itsensä kirjoitusten taustavoimana?

Olkoonpa kuka tahansa, mutta vähintään yhtä suuren vaikutuksen olen tehnyt häneen kuin teen nykyisin tuohon SOTILAASEEN. Hauskaa!

• Martti on Environmet.
        Hölmöine kirjoituksineen.

• Anonyymi

Olet varmasti kovin ylpeä noista vanhoista kirjoituksistasi?

• Anonyymi

Katsoitkos sen Tervon ohjelman jota hehkutit? Mitä pidit?

• Anonyymi

Esko Aho on ahne p*skiainen, joka istuu demokraattisten maiden pakotelistalla olevassa Putinin rahanpesupankin hallituksessa.

On häpeä, että tuollainen iljetys päästetään vielä Suomen televisioon esiintymään.

Venäjällä ihminen ei ole minkään arvoinen, jos on haitaksi Putinin diktatuurille.

• Kommarilla kiristää...koita kestää, vaikket Neuvostoliittoa saanutkaan.

• Kekkonen on nyt pop! Kekkonenhan on keskeinen henkilö tv 1:llä eilen alkaneessa ja kahdeksan jaksoa kestävässä Jari Tervon ohjelmassa ”Kylmän sodan Suomi”. Samalla kanavalla tulee kahdeksana arkipäivänä ohjelma Kekkonen. Siihenhän Pystyyn_kuollut tuossa ylempänä viittaa. Ensimmäinen osa oli tänään klo 15.50 - 16.20.

Ohjelma on uusinta v:lta 2017. Katsoin kai sitä kai silloinkin, ainakin osittain, mutta mielenkiinnolla katsoin nyt tuon ensimmäisen osan ja varmaan katson jatkotkin. Ihan myönteisessä hengessä Kekkosta tuossakin ohjelmassa käsitellään.

Ei minullakaan ole mitään erityistä vastaisuutta häntä ja toimintaansa kohtaan. Nyt tarpeeksi vanhaksi kasvettuani ymmärrän, että kai hänen toimintansa ”takinkääntöineen” oli silloin tarpeellista, viisastakin. Aikanaan en sitä kyllä koskaan ymmärtänyt enkä Kekkosta koskaan äänestänyt.

Olin alikessuna JP 2:n päivystävän upseerin apulaisena esikunnassa päivänä, jolloin v. 1956 presidentinvaalit pidettiin. Radiosta kuuntelin vaalien lopputuloksen ja olin aika järkyttynyt. Niin taisi olla myös moni muu, komentajammekin, jonka kuulin sanovan, että ”jos valittavana oli vain kaksi huonoa, pitikö valita niistä sen huonoin ”.

Se minua ”sieppasi” eniten, kun pian Kekkosen valinnan jälkeen häntä hännystelevät tahot alkoivat puhua, että Porkkalan palautus Suomelle oli Neuvostoliiton lahja presidentti Kekkoselle. Tuo palautus kun tapahtui jo vuoden alussa, ennen noita pressavaaleja. Siellä Porkkalassa oli silloin pataljoonamme sotilaita pari viikkoa hiihtelemässä ja neukkujen jäljiltä olevia paikkoja katsastamassa. Niin olin minäkin. Joka aamu sain karttaan merkityn alueen, joka piti ryhmäni kanssa katsastaa ja merkitä ylös mahdolliset kartasta poikkeavat muutokset - ja olihan niitä, kun kartta oli 1930-luvulta.

Mutta nyt kohta, klo 20.00 tulee toinen osa ohjelmasta ”Kylmän sodan Suomi”. Muista katsoa!

• Anonyymi

Tervojen aika. En katso hum. kand. Jori Torven ohjelmia

Porkkalahan lahjoitettiin jotta Kekkonen valittaisiin

SAKn lakko sen sijaan oli välitön lahja Kekkoselle

Ja päälle Kekkosen valinnan järjestänyt Penna Tervo järjestettiin päiviltä

Yloppilas PTervo on venäläinen, syntynyt Venäjällä Viipurissa kuten nykyisin kuuluu sanoa woke-aikana

• Oho! Onhan täällä ollut vilkasta! Toisen sivun hännille oli jo pudonnut tämä avaukseni, johon eilen illalla laitoin viimeisen viestini. toivottavasti noudatitte kehotustani ja katsoitte sen ”Kylmän sodan Suomi” - ohjelmajakson. Kovin myönteisesti siinäkin Kekkonen tuotin esille.

Kuten edellisessä viestissäni totesin, tähän ikään kasvettuani minunkin näkemykseni Kekkosesta on muuttunut ymmärtävämmäksi. Ehkä siihen on vaikuttanut se, että urani oli kehityksessään menestyksekkäämpi kuin Kekkosella. Hänestä tuli presidentti kun olin vielä varusmiehenä ja vain presidenttinä hän jatkoi vielä silloinkin, kun olin jo jättänyt kersantista alkaneen ja kapteeniin päätyneen sotilasurani;))

Joo, res. kapteenina täyttä sotilaseläkettä nauttiessani ja rauhanturvaajatehtävässä palkkaluokalla korotettua tu erik lk:n (kapteenin) palkkaa nauttiessani olin Valion työstäni palkattomalla vapaalla rauhanturvaajana Golanilla silloin, kun Kekkonen joutui eroamaan presidentin tehtävästä. Siitä hauska muisto, jonka olen kai joskus kertonutkin täällä:

Päivystävä upseerimme, res ltn oli päivystyspaikallaan kanadalaisten ylläpitämässä operatiivisessa toimistossa kuunnellut Britanniasta tulevaa radiolähetystä (Suomen radion lähetykset sinne eivät kulunetkaan). Rätisevästä lähetyksestä oli ymmärtänyt, että ilmoitettiin Kekkosen kuolemasta. Sen tuo pu ilmoitti välittömästi komentajallemme, joka antoi käskyn suomen lipun vetämisestä puolitankoon. Niin tehtiin.

Sitten oli tullut samasta asiasta paremmin kuuluva lähetys ja pu:mme oli ymmärtänyt, että siinä ilmoitettiin Kekkosen eläkkeelle jäämisestä, ei kuolemasta. Sanottiin kai ”president of Finland has retired”, ei “president of Finland is dead” ja huonosti kuuluvina noissa kuulija helposti erehtyy. Luutnantti ilmoitti uuden uutisen komentajalle, joka kiroillen käski lippujen vetämisen jälleen ylös. Kyseinen res. ltn - jonka nimen kyllä muistan, mutta jääköön sanomatta - sai sen jälkeen lisänimen ”Kekkosen tappaja”.

• Anonyymi

Ihan vaan pikku juttu, kun joku kuolee, niin englanniksi se sanotaan "he/she passed away",
        dead sanaa ei käytetä.

• Taisi tulla käsikirjoittajille itselleenkin yllätyksenä, kuinka vähän aiheesta lopulta oli irti saatavissa. Käytännössähän peräti kahdeksanosaiseksi venytetyssä sarjassa joudutaan vain kertomaan historiallisia tapahtumia, mistä syystä "villakoiran ydin" katoaa.

• Anonyymi

Mikä oli se arvokas viestisi jonka Kapi sai poistoon? Onko saanut poistoon nikkisikin? Varmaan toista sataa sillä lähettämääsi törkyviestiä. Eiköhän ylläpito lie ollut asiassa oma-aloitteinen.

• Anonyymi

Taisi tulla käsikirjoittajille itselleenkin yllätyksenä, kuinka vähän aiheesta lopulta oli irti saatavissa. Käytännössähän peräti kahdeksanosaiseksi venytetyssä sarjassa joudutaan vain kertomaan historiallisia tapahtumia, mistä syystä "villakoiran ydin" katoaa.

Ohjelman nimi on "Suomi kylmässä sodassa", mutta sarja (katsoin sen areenasta) käsittelee oikeastaan vain suhdettamme Neuvostoliittoon, ja niin sanottua suomettumista.

Olisi aiheesta, siis Suomi kylmässä sodassa, ollut saatavilla paljonkin enemmän irti, olihan meillä esim CIA kytköksiä vaikka kuinka, niin politiikassa kuin talouselämässä. Nuo länsisuhteet ohitetaan tyystin, vaikka olivat merkittävä osa kylmää sotaa. Myös DDR suhteemme olisi kaivannut syvempää luotausta, kulkihan monen poliitikon tie Kremlin hyväksymäksi Berliinin kautta, sen itäisen osan.

Tervolla on tämän kanssa vähän sama ongelma kuin kirjojensa; liian pinnallinen ote. Senpä vuoksi ei ole tullut Finlandia palkintoa, eikä tämä ohjelma tavoittele Venla patsaita.

• Anonyymi kirjoitti:

Ohjelman nimi on "Suomi kylmässä sodassa", mutta sarja (katsoin sen areenasta) käsittelee oikeastaan vain suhdettamme Neuvostoliittoon, ja niin sanottua suomettumista.

Olisi aiheesta, siis Suomi kylmässä sodassa, ollut saatavilla paljonkin enemmän irti, olihan meillä esim CIA kytköksiä vaikka kuinka, niin politiikassa kuin talouselämässä. Nuo länsisuhteet ohitetaan tyystin, vaikka olivat merkittävä osa kylmää sotaa. Myös DDR suhteemme olisi kaivannut syvempää luotausta, kulkihan monen poliitikon tie Kremlin hyväksymäksi Berliinin kautta, sen itäisen osan.

Tervolla on tämän kanssa vähän sama ongelma kuin kirjojensa; liian pinnallinen ote. Senpä vuoksi ei ole tullut Finlandia palkintoa, eikä tämä ohjelma tavoittele Venla patsaita.

Suomen puolueettomuusasema idän ja lännen välissä heijastui tosiaan moneen asiaan, kuten käyttäytymiseemme YK:ssa. Esimerkkinä Israelin ja Palestiinan ja muidenkin pienempien valtioiden keskinäiset nahistelut.

• Anonyymi

Olikos se haudan vai paaden? Kuinka se meni?

• Anonyymi kirjoitti:

Ihan vaan pikku juttu, kun joku kuolee, niin englanniksi se sanotaan "he/she passed away",
        dead sanaa ei käytetä.

Joo, noinhan sanotaan kuolemantapauksesta puhuttaessa, ja varmaan sellaiseksi väärin kuuli myös tuo pu res. ltn, kun varmaan ilmoitettiin, että ”president of Finland Kekkonen has retired” eli on jäänyt eläkkeelle.

• Me emme taida Kapin kanssa tarvita tässä pelkästään historiallista tietoa, koska olemme itse päässeet elämään tätä Kekkosen aikaa. Kapi tosin vähän pitempään kuin minä.

Tottakai Kekkonen oli keskeinen henkilö suomettumisessa. Toki taistolaisten piirissä oli sellaista, joiden vaatimukset menivät paljon Kekkosta pitemmälle, mutta kyllä Kekkonen siunasi valta-asemansa vuoksi monen asian esim. suhteen, mitä lehdistö sai kirjoittaa ja mitä ei.

Mutta kuten ohjelmassa kerrotaan, kyse oli pelistä, jonka Kekkonen hallitsi hyvin. Hän mielisteli venäläisiä ja suostui kaikenlaiseen suomettumispolitiikkaan saadakseen Suomelle liikkumatilaa ja mahdollistaakseen kaupalliset suhteet länteen.

Itse en kuulu Kekkosen ulkopolitiikan arvostelijoihin. Minusta suuressa kuvassa vaihtoehdot olivat vähässä. Toki joku muu olisi voinut hoitaa asiat toisinkin. Esim. Paasikivi oli vähemmän juonikas ja piti etäisyyttä venäläisiin, Ahti Karjalainen olisi voinut mennä vielä monta askelta pidemmälle. Kekkonenhan sitten polttikin päreensä Karjalaisen kanssa viimeistään siinä vaiheessa, kun Karjalainen alkoi suhtautua myönteisesti NL:n ehdotukseen yhteisistä sotaharjoituksista.

Kekkosta voi aiheesta arvostella siitä, että sotkeutui liiaksi sisäpolitiikkaan ulkopolitiikan varjolla eikä siinä paljon välittänyt demokratian pelisäännöistä, mitä ulkomailla juuri suomettumisena kummaksuttiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei tv-dokumentissa voi rönsyillä kovin moneen suuntaan, jos ne eivät ole suuren kuvan suhteen erityisen olennaisia.

Tiedetään osalla sotilasjohtoa oli suhteita CIAhan ja amerikkalaisiin yleensä. Samoin demarit saivat rahoitusta ja tukea CIAlta kommunismin vastaisessa taistelussa. Tämä oli pinnanalaista kuohuntaa ja SDPN kommunismin torjunta tuloksellisuutensa vuoksi tietysti sinänsä merkittävää.

DDR-suhteen merkitystäkään on vaikea ymmärtää. Neukuissa oli pyrkyä Länsi-Saksan suomettamiseen ja lännessä ehkä vastaavasti sen pelkoa. Ehkä DDRssä kaivattiin suomalaista "asiantuntemusta" tässä suhteessa. Mutta muutoin tuntuu, että DDR oli kolmos- ja nelosketjun tasoisen porukan idänsuhdetoiminnan paikka, kun taas ykkösketjulaiset asioivat Moskovassa ja Tehtaankadulla.

• Anonyymi
        Mielipidepankki kirjoitti:

Me emme taida Kapin kanssa tarvita tässä pelkästään historiallista tietoa, koska olemme itse päässeet elämään tätä Kekkosen aikaa. Kapi tosin vähän pitempään kuin minä.

Tottakai Kekkonen oli keskeinen henkilö suomettumisessa. Toki taistolaisten piirissä oli sellaista, joiden vaatimukset menivät paljon Kekkosta pitemmälle, mutta kyllä Kekkonen siunasi valta-asemansa vuoksi monen asian esim. suhteen, mitä lehdistö sai kirjoittaa ja mitä ei.

Mutta kuten ohjelmassa kerrotaan, kyse oli pelistä, jonka Kekkonen hallitsi hyvin. Hän mielisteli venäläisiä ja suostui kaikenlaiseen suomettumispolitiikkaan saadakseen Suomelle liikkumatilaa ja mahdollistaakseen kaupalliset suhteet länteen.

Itse en kuulu Kekkosen ulkopolitiikan arvostelijoihin. Minusta suuressa kuvassa vaihtoehdot olivat vähässä. Toki joku muu olisi voinut hoitaa asiat toisinkin. Esim. Paasikivi oli vähemmän juonikas ja piti etäisyyttä venäläisiin, Ahti Karjalainen olisi voinut mennä vielä monta askelta pidemmälle. Kekkonenhan sitten polttikin päreensä Karjalaisen kanssa viimeistään siinä vaiheessa, kun Karjalainen alkoi suhtautua myönteisesti NL:n ehdotukseen yhteisistä sotaharjoituksista.

Kekkosta voi aiheesta arvostella siitä, että sotkeutui liiaksi sisäpolitiikkaan ulkopolitiikan varjolla eikä siinä paljon välittänyt demokratian pelisäännöistä, mitä ulkomailla juuri suomettumisena kummaksuttiin.

Kekkosen roolia suomettumisessa ja NL:n myötäilyssä korostetaan liikaa tässä ohjelmasarjassa.

Suomettuminenhan sai aivan uuden tason, kun SDP teki kuuluisan takinkäännöksensä katumusreissuineen, ja muuttui varauksellisti Neuvostoliittoon suhtautuneesta puolueesta äärimyönteiseksi muutamassa vuodessa. Samalla SDP siirtyi sisäpoliittisesti jopa Kekkostakin herkemmin Kremlin jokaista toivetta kuuntelemaan, ja jopa ennakoimaan. SDP se sulki Kokoomukse oppositioon, ei Kekkonen.

Tuollaiset tärkeät asiat ohjelmasarja sivuuttaa oikeastaan kokonaan.

Samaten kuin sen, että myös se kylmän sodan toinen osapuoli, USA, ohjasi CIA:n kautta Suomeen vastatoimia kommunismia kohtaan. Porvaripuolueet, mukaanlukien Maalaisliitto saivat tukea sieltä. Samoin Demarit sai rahaa niin idästä kuin lännestä ja olivat torjumassa vallankaappausta, niin ay-liikkeessä kuin valtakunnan politiikassa. Ikäväksemme SDP jäi sen vuoksi ay-liikkeen vangiksi, mutta se on taas toinen juttu.

• Anonyymi kirjoitti:

Kekkosen roolia suomettumisessa ja NL:n myötäilyssä korostetaan liikaa tässä ohjelmasarjassa.

Suomettuminenhan sai aivan uuden tason, kun SDP teki kuuluisan takinkäännöksensä katumusreissuineen, ja muuttui varauksellisti Neuvostoliittoon suhtautuneesta puolueesta äärimyönteiseksi muutamassa vuodessa. Samalla SDP siirtyi sisäpoliittisesti jopa Kekkostakin herkemmin Kremlin jokaista toivetta kuuntelemaan, ja jopa ennakoimaan. SDP se sulki Kokoomukse oppositioon, ei Kekkonen.

Tuollaiset tärkeät asiat ohjelmasarja sivuuttaa oikeastaan kokonaan.

Samaten kuin sen, että myös se kylmän sodan toinen osapuoli, USA, ohjasi CIA:n kautta Suomeen vastatoimia kommunismia kohtaan. Porvaripuolueet, mukaanlukien Maalaisliitto saivat tukea sieltä. Samoin Demarit sai rahaa niin idästä kuin lännestä ja olivat torjumassa vallankaappausta, niin ay-liikkeessä kuin valtakunnan politiikassa. Ikäväksemme SDP jäi sen vuoksi ay-liikkeen vangiksi, mutta se on taas toinen juttu.

Kekkosen rooli on suomettumisessa aivan keskeinen. Mikäänhän ei Suomessa liikahtanut ilman Kekkosen lupaa, koska Kekkosta pidettiin näissä asioissa NLn tahdon ainoana oikeana tulkitsijana.

SDP teki käännöksen, mutta ei se tehnyt siitä hovikelpoisuuden suhteen ykköstähteä Kremlin silmissä. Kekkonen ja Kepu olivat Kremlin luottopelaajia Suomessa. Demareiden vilpittömyyttä epäiltiin ja varmaan aiheesta. Kepuhan pyrki vielä 1980-luvulla kampittamaan Koiviston pois presidenttipelistä, koska hän ei demarina nauttinut samaa luottamusta Kremliin kuin kepulaiset. Demareilla ei ollut mahdollisuuksia sulkea muiden puolueiden hallituskelpoisuutta. Se oli Kekkosen käsissä. Tämähän näkyi sitten hyvin siinä prosessissa, missä Koiviston ratkaisuilla päätettiin neukkuajan ensimmäisestä sinipunahallituksesta. Demarit menivät halukkaasti tuohon hallitukseen, keput rutisivat.

Maalaisliitto ei tainnut kyllä saada paljonkaan tukea CIAlta. Demarit sen sijaan saivat. Kepu sai enemmän rupla-apua. Eivät demarit jääneet ay-liikkeen vangiksi neukkuaikana. SDP ja ay-liike kulkivat silloin yhtä jalkaa samaan suuntaan. EU-aika on sitten toinen juttu.

• Anonyymi
        Mielipidepankki kirjoitti:

Kekkosen rooli on suomettumisessa aivan keskeinen. Mikäänhän ei Suomessa liikahtanut ilman Kekkosen lupaa, koska Kekkosta pidettiin näissä asioissa NLn tahdon ainoana oikeana tulkitsijana.

SDP teki käännöksen, mutta ei se tehnyt siitä hovikelpoisuuden suhteen ykköstähteä Kremlin silmissä. Kekkonen ja Kepu olivat Kremlin luottopelaajia Suomessa. Demareiden vilpittömyyttä epäiltiin ja varmaan aiheesta. Kepuhan pyrki vielä 1980-luvulla kampittamaan Koiviston pois presidenttipelistä, koska hän ei demarina nauttinut samaa luottamusta Kremliin kuin kepulaiset. Demareilla ei ollut mahdollisuuksia sulkea muiden puolueiden hallituskelpoisuutta. Se oli Kekkosen käsissä. Tämähän näkyi sitten hyvin siinä prosessissa, missä Koiviston ratkaisuilla päätettiin neukkuajan ensimmäisestä sinipunahallituksesta. Demarit menivät halukkaasti tuohon hallitukseen, keput rutisivat.

Maalaisliitto ei tainnut kyllä saada paljonkaan tukea CIAlta. Demarit sen sijaan saivat. Kepu sai enemmän rupla-apua. Eivät demarit jääneet ay-liikkeen vangiksi neukkuaikana. SDP ja ay-liike kulkivat silloin yhtä jalkaa samaan suuntaan. EU-aika on sitten toinen juttu.

Kekkosen rooli suoumettumisessa on keskeinen, mutta ei suomettumisen lieveilmiöissä, joihin esimerkiksi kuului yliopistojen ja ylen vasemmistolaistuminen, jopa vasemmistoradikalisoituminen.

Myöskään kulttuuriväen totaalinen vasemmistousko oli aivan sen porukan itse synnyttämää. Politiikan puolella oli mm. ei-EEC kampanja, lähinnä demarivetoinen, jossa demarit pyrkivät mielistelemään Moskovaa samalla kun Kekkonen pyrki saamaan Suomea lännen yhteyteen.

Kepussa oli kaksi aatesuuntaa. Puolueen ydin, talonpoikainen Maalaisliitto, piti etäisyyttä NL:oon, Sukselainen ja Virolainen puoluejohdossa eivät juuri Moskovaa liehitelleet, kuten ei valtaosa kannattajista. Sitten oli K-linja, eli Kekkosen suojatit, jotka toimivat Kekkosen käsikassaroina myös sisäpolitiikassa. Enemmistö puolueessa oli tuota talonpoikaissiipeä.

SDP jäi ay-liikkeen vangiksi juurikin 70 luvulla. Ja on sitä edelleen. Jopa niin, että usein demaripoliitikot jopa ministereinä ryhtyvät ammattiyhdistysten asiaa ajamaan. Antti Rinne menetti jopa päämoinisteriytensä kun ryhtyi siinä asemassa Postin työntekijäpuolen päsmäriksi. Siinä sai jopa puoluetoveri ja oman hallituksen ministeri Sirpa Paatero kenkää kun Antti poika pisti postipoikien puolesta tuulemaan.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Yhdestä ihan juolahti yksi rakkauslaulu hymistäväksi.

• Samaa mieltä olen Pystyyn_kuolleen ja tuon erään toisenkin kanssa siitä, että kovin rajalliseksi ovat saaneet aiheen tuossa Kylmän sodan Suomi-ohjelmassa, aivan liikaa Kekkos-keskeiseksi. Tämä mielipiteeni kahden ensimmäisen näkemäni osan perusteella. Toivottavasti illalla tulevassa kolmannessa aihepiiri jo laajenee. Päivällä tullutta Kekkos-ohjelmaa en katsonut, vaan talletin sen digiboxilleni ja katson sen myöhemmin.

Sitten mielenkiintoisempaan aiheeseen: Vaikka varmaan te useammat muutkin katsoitte tv:n päivän urheiluantia, en voi olla hihkumatta, että ”voe mahotonta minkälaeset sisarukset sieltä Yläsavosta soatiin Suomen hiiholle! Ne Niskasen sisarukset. Kun Kerttu voitti ensin naisten 10 km ja sitten Iivo miesten 15 km tuolla Tour de Ski:llä. Ylivoimaisesti kumpikin. Nyt sopii odottaa myös olympiamenestystä.

Vielä kolmanteen aiheeseen: Palstan SOTILAS näkyy tuskailevan siitä, että profiilinsa on suljettu ja sillä tullut tuotantonsa on joutunut roskikseen. Voiko hän todellakin olla niin tyhmä, ettei ymmärrä profiilin tulevan aina pian suljetuksi, jos sillä tuotettu on sellaista kuin hänellä aina on ollut. Olen luullut, että tarkoituksensa on esiintyä täällä mahdollisimman monella profiililla päästäkseen vihdoin ykköseksi edes jossakin elämänsä vaiheessa. Lopettaisi jo kuitenkin, sillä saavutuksensa jo nyt on sellainen, että se taatusti jää lyömättömäksi ykköseksi.

• Anonyymi

Ukonmöllin suurin huoli tyhjässä elämässään on joku ihme sotilas?

Käsittämätöntä.

• Anonyymi

Eihän sinulla voi olla pienintäkään merkkiä muista kuin Kapista. Kun päässäsi ei ole hetkeäkään muuta kuin Kapi. Nähty satoja kertoja. Nyt minäkin olen taas sinulle Kapi.

• Eikä ole.

• Ainoa kenen biisin tunnistin oli Sanna Marin.
      Minusta heillä kaikilla oli jokseenkin huono musiikkimaku.

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      8019
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      61
      5961
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3352
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3103
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1728
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      213
      1719
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      343
      1453
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1212
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1209
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1141
    Aihe