Ove eli varhennettu vanhuuseläke

Anonyymi

Osittainen varhennettu eläke, miten veroprosentti määräytyy? Päätin ottaa sen tulevan vuoden aikana, kun ikää tulee 61 ja vuosikymmenet yhtä mittaa töissä. Oletko ottanut?

55

6677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinuna kysyisin verovirastosta, täältä saa ''mutu'' tietoa.

    • Anonyymi

      Voi täältä löytyä vertaisseuraa, joilla samat mietteet.

    • Anonyymi

      Työtulo ja eläke ynnätään yhteen, ja sen mukaan määräytyy vero
      esim 1600 työtuioa 1000 eläkettä, vero määräytyy silloin 2600 tuloista
      nj

    • Anonyymi

      Entä jos ei tee työtä. Vero jotain 20 prossaa?

      • Anonyymi

        ansiosidonnainen ja eläke lasketaan yhteen ja niiden summasta määräytyy vero
        nj


    • Anonyymi

      Kun se verotus määräytyy jokaisen henk koht tulojen mukaan niin verotoimistosta saa sen oikean vastauksen. Ei tule ainakaan yllätyksiä kun sieltä selventää.

      • Anonyymi

        Jos aikoo ''ennenaikaiselle'' kannattaa todellakin selvittää asioat etukäteen:)
        https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/osittainen-vanhuuselake-tuo-joustoa/


      • Anonyymi

        joo pitää osata arvata kuukausi/vuositulot
        nj


    • Anonyymi

      Se vähentää rajusti lopullista eläkettä, jos noin pitkästi ottaa Ovea. Joka kuukaudelta vähennys on 0,4%.

      • Anonyymi

        Puolisoni oli reilut kaksi vuotta tuolla OVElla ja lopullinen eläke taisi pienentyä muutaman kympin, jos sitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolisoni oli reilut kaksi vuotta tuolla OVElla ja lopullinen eläke taisi pienentyä muutaman kympin, jos sitäkään.

        Kymppi kuukaudessa tekee vuodessa 120 euroa, muutama kymppi ehkä enemmän. Miten sen jokainen pähkäilee itsekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymppi kuukaudessa tekee vuodessa 120 euroa, muutama kymppi ehkä enemmän. Miten sen jokainen pähkäilee itsekseen.

        Näinhän se on, itse olin juurikin tuon kaksi vuotta OVElla ja tein töitä. Lopullinen eläke pieneni muistaaksni 20 - 30 €/kk mutta sain nauttia huomattavasti isommasta tulotasosta kaksi vuotta. KUn täytän n. 86 vuotta, olen tuon etukäteen nauttimani eläkkeen pikkuhiljaa maksanut takaisin. Jos siis elän silloin vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on, itse olin juurikin tuon kaksi vuotta OVElla ja tein töitä. Lopullinen eläke pieneni muistaaksni 20 - 30 €/kk mutta sain nauttia huomattavasti isommasta tulotasosta kaksi vuotta. KUn täytän n. 86 vuotta, olen tuon etukäteen nauttimani eläkkeen pikkuhiljaa maksanut takaisin. Jos siis elän silloin vielä.

        Tuo on hyvä juttu jos on varaa ja haluaa ottaa.
        Moni on uurastanut kauan ja haluaa hieman helpotusta elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on, itse olin juurikin tuon kaksi vuotta OVElla ja tein töitä. Lopullinen eläke pieneni muistaaksni 20 - 30 €/kk mutta sain nauttia huomattavasti isommasta tulotasosta kaksi vuotta. KUn täytän n. 86 vuotta, olen tuon etukäteen nauttimani eläkkeen pikkuhiljaa maksanut takaisin. Jos siis elän silloin vielä.

        "20-30€ Muistaakseni"???? Oletko kuollut kun et muista enää?
        No Melkoisen pieni eläke tai sen nosto jos muutamalla kympillä vai lopulinen eläke laskee????

        Maksimi vähennys on -18% ja minimi yhden kk OVE noistosta 0,4%
        Elinaikakerroin myös vähentää eläkettä ja sen nostetunosalta myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "20-30€ Muistaakseni"???? Oletko kuollut kun et muista enää?
        No Melkoisen pieni eläke tai sen nosto jos muutamalla kympillä vai lopulinen eläke laskee????

        Maksimi vähennys on -18% ja minimi yhden kk OVE noistosta 0,4%
        Elinaikakerroin myös vähentää eläkettä ja sen nostetunosalta myös.

        Varmaan on niin.


    • Anonyymi

      En itse, mutta aviomieheni oli tuolla parisen vuotta ennen kuin jäi varsinaiselle eläkkeelle. Mielestäni hänen veroprosenttinsa ei juurikaan noussut vaan molemmista meni suurinpiirtein saman verran veroja, siis palkasta ja tästä OVEsta

      • Anonyymi

        menee vain yksi vero, eläkkeen ja työ/sosiaalietuuksien yhteen lasketusta summasta,
        500€ lisätulo sattaa nostaa vero prosentin 20 ,, 30


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        menee vain yksi vero, eläkkeen ja työ/sosiaalietuuksien yhteen lasketusta summasta,
        500€ lisätulo sattaa nostaa vero prosentin 20 ,, 30

        Miehen palkka n. 3300 ja OVE n. 1200 ja veroprosentti taisi olla 27 pintaan.

        Nyt kun ollut eläkkeellä jo parisen vuotta, eläke n. 2500 mutta lähtikin töihin, kun koko ajan houkuteltiin ja tekee nyt osa-aikatöitä, palkka n. 2000 kuussa eli tienaa yhteensä 4500 ja veroprosentti lähes tuo sama 27

        En tiedä miten nämä on laskettu mutta lisäveroja ei ole tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehen palkka n. 3300 ja OVE n. 1200 ja veroprosentti taisi olla 27 pintaan.

        Nyt kun ollut eläkkeellä jo parisen vuotta, eläke n. 2500 mutta lähtikin töihin, kun koko ajan houkuteltiin ja tekee nyt osa-aikatöitä, palkka n. 2000 kuussa eli tienaa yhteensä 4500 ja veroprosentti lähes tuo sama 27

        En tiedä miten nämä on laskettu mutta lisäveroja ei ole tullut.

        kuulostaa oikelta, tulovero on laskenut, ja tel maksut nousseet, ja niistä saa vähennyksiä
        nj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuulostaa oikelta, tulovero on laskenut, ja tel maksut nousseet, ja niistä saa vähennyksiä
        nj

        mutta jos saa ansiosidonnaista ja ovea niin 28000 vuosituloista veroprosentti on sama
        nj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehen palkka n. 3300 ja OVE n. 1200 ja veroprosentti taisi olla 27 pintaan.

        Nyt kun ollut eläkkeellä jo parisen vuotta, eläke n. 2500 mutta lähtikin töihin, kun koko ajan houkuteltiin ja tekee nyt osa-aikatöitä, palkka n. 2000 kuussa eli tienaa yhteensä 4500 ja veroprosentti lähes tuo sama 27

        En tiedä miten nämä on laskettu mutta lisäveroja ei ole tullut.

        ..."veroprosentti taisi olla 27 pintaan."... Jos lukuja aletaan jakamaan niin silloin luvut on just eikä mitähän ne oli....


    • Anonyymi

      Heti kun pääsen.

    • Anonyymi

      Olen ottanut normi tuloisella palkan vero nousee muutaman prosentin ja eläkkeestä menee sama vero kuin työtulosta vaikka ne käsitellään eri tuloina

    • Anonyymi

      Otin heti OVE.n kun täytin 61 vuotta ja loparit töistä
      Ensin 3 kk karenssi ja nyt ansiosidonnainen ja OVE 64.9 vuotiaaksi asti
      Näillä elää mukavasti täällä Aasiassa. Netto n. 3000 €

      • Anonyymi

        En osannut kuvitellakaan, että OVE ansiosidonnainen on mahdollinen . Viime kesänä ystäväni kertoi olevansa ansiosidonnaisella ja OVElla. Minä kysyin, että mitä.


    • Anonyymi

      OVE on omaa maksettua eläkettä. Ansiosidonnaisen saa kun kuuluu liittoon
      Kaksi ihan eri asiaa. Ja kumpaakin saan kunnes täytän 64,9 vuotta eli vielä vajaat 4 vuotta

      • Anonyymi

        Kai se OVE vaikuttaa ansiosidonnaiseen eli saat soviteltua, vai miten?

        Ja ilmeisesti et maksa veroja Suomeen kun asut Aasiassa, vai miten?

        Ansiosidonnainen kertyy työvuosien ja palkan mukaan, ilmeisesti kuitenkin olet Suomessa tehnyt töitä...vai miten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai se OVE vaikuttaa ansiosidonnaiseen eli saat soviteltua, vai miten?

        Ja ilmeisesti et maksa veroja Suomeen kun asut Aasiassa, vai miten?

        Ansiosidonnainen kertyy työvuosien ja palkan mukaan, ilmeisesti kuitenkin olet Suomessa tehnyt töitä...vai miten?

        42 vuotta töissä putkeen
        Ansiosidonnainen n. 60% viimeisen vuoden palkasta ja OVE 50% tähän asti ansaitusta eläkkkeestä
        Verot maksan Suomeen ihan normaalisti loppuelämäni eli ihan sama missä asuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai se OVE vaikuttaa ansiosidonnaiseen eli saat soviteltua, vai miten?

        Ja ilmeisesti et maksa veroja Suomeen kun asut Aasiassa, vai miten?

        Ansiosidonnainen kertyy työvuosien ja palkan mukaan, ilmeisesti kuitenkin olet Suomessa tehnyt töitä...vai miten?

        OVE ei vaikuta ansiosidonnaiseen juuta eikä jaata. Voit huoletta jatkaa työttömänä, ja ansiosidonnainen pysyy ennallaan ja lisukkeena siihen tulee OVE. Voit myös käydä töissä, eikä OVE palkkaan vaikuta tai palkka OVEen.


    • Anonyymi

      Ove 50 % ja veroa menee 24 prossaa. Ensi vuonna ove:sta veroa 27 %.

    • Anonyymi

      Paljonko saat osittaista varhennettua eläkettä? Minulla brutto noin 925 €. Veroa menee 26%. Jää siitä jotain.

    • Anonyymi

      Jos on jo monelailla sairas,
      olen sitä mieltä että voi hyvinki ottaa varhennetun työeläkkeen,
      61v on sentään jo melko ijäkäs ihminen, ei mikään poikanen enään,,

    • Anonyymi

      1961 syntynyt henkilö ottaa OVE heti kun mahdollista( 61v) 50% eläkeikään saakka eli ikään 64v ja 9kk yht. 45kk.
      Eläke 1700€ josta 50% on 850€.

      45 (kk) x 0,4% = 18% vaikutus - 157€ nostetun eläkkeen määrästä jatkossakin
      Elinajankerroin vaikutus - 37€ eliaikakerroin määrittyy kun ikä 62v

      OVE määrä on 660€ josta verot

      Kyseinen esimerkki antaa arvioiota miten asiat menevät. Elinaikakerroin muuttuu ja suunta ylöspäin joka nyt 62v ikäisillä -5,6%.
      Elinikäkerroin otetaan käytöön kun eläkettä aletaan maksamaan!!! "Yli-ikäisenä" elinikäkerroin laskee 0,4%/kk...

      Tavoiteena se, että ihmiset ahneuksissaan koskaa ole eläkkeellä!

    • Anonyymi

      Ove istui rullatuolissaan suu auki ja silmät kiinni stroken ja Parkinsonin runtelema poissa tämän maailman meiningistä kun kävin viime viikolla kahtomassa.- Hoitsun kaa juttelin 10 minuuttia .-

      :´-(

    • Anonyymi

      Minulla menee ove:sta veroa 23 prosenttia. Brutto on jotain 995 euroa.

      • Anonyymi

        Sinulla lienee muitakin tuloja ja kuulunet kirkkoon?
        Itse olin Ovella (980) + anssilla (1800), vero 19, en kuulu kirkkoon - Hki.


    • Kuuluneeko asiaan? Tieteen kuvalehdessä on kirjoitus jonka mukaan on tehty tutkimuksia myöhäisen eläkkeelle jäämisen olevan yksilölle vahingollista vaikka eläkeikää nostetaan talouden kannalta

      • Anonyymi

        Niin, varmasti onkin. Oma pointtini oli kun jäin eläkkeelle, että miksi ihmeesä en nostaisi eläkettä jos sitä tarjotaan? Kollega siirsi eläkkeelle siirtymistään vuodella ja jätti siten käyttämättä noin 20 000 eläkerahaansa, toki tietenkin sai tilalle palkan mutta esim. minun tapauksessani vaikka olen eläkkeellä, teen jonkin verran hoitoalan töitä kun niitä on tarjolla.

        Pakko sanoa, että kyllä tälläinen osa-aikatyö on kivaa ja piristävää ja saahan siitä lisätuloa pienen eläkkeen rinnalle


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, varmasti onkin. Oma pointtini oli kun jäin eläkkeelle, että miksi ihmeesä en nostaisi eläkettä jos sitä tarjotaan? Kollega siirsi eläkkeelle siirtymistään vuodella ja jätti siten käyttämättä noin 20 000 eläkerahaansa, toki tietenkin sai tilalle palkan mutta esim. minun tapauksessani vaikka olen eläkkeellä, teen jonkin verran hoitoalan töitä kun niitä on tarjolla.

        Pakko sanoa, että kyllä tälläinen osa-aikatyö on kivaa ja piristävää ja saahan siitä lisätuloa pienen eläkkeen rinnalle

        Minäkin voisin tehdä eläkkeen rinnalla jonkin verran töitä mutta en sillä alalla jossa urani ajan olin. Se tie on nähty.


    • Anonyymi

      Aina puhutaan kuinka roimasti eläke nousee viimeisinä vuosina töissä mutta jätetään kertomatta kuinka roimasti vero kasvaa eläkkeen noustessa.

      • Anonyymi

        Ei eläke enää nouse viimeisinä vuosina yhtään enempää.

        Tämä ns. superkarttuma on näillä isoilla ikäluokilla. Saivat 4,5 % vuosituloista muutamalta vuodelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei eläke enää nouse viimeisinä vuosina yhtään enempää.

        Tämä ns. superkarttuma on näillä isoilla ikäluokilla. Saivat 4,5 % vuosituloista muutamalta vuodelta.

        Varma kertoi näin:

        ''Eläkettä kertyy:
        1,5 % vuodessa 17–52-vuotiaille ja 63 vuoden iästä eteenpäin
        1,7 % vuodessa 53–62-vuotiaille (voimassa vuoden 2025 loppuun asti)


    • Anonyymi

      OVE:n määrän saa helposti tietoon oman työeläkelaitoksen laskurilla ja sitten vero.fi-sivustolta veroprosenttilaskurilla saa laskettua tuloista menevät verot.

    • Anonyymi

      Minulla bruttotulot 3600
      Ja laskivat Oven veroprosentiksi 45%, käteen jää ovesta 367e.
      Otin ovea 50%.
      Verotoimisto laski näin.
      Onkohan ihan oikein😒

      • Anonyymi

        Kokeile itse vero.fi ja sieltä veroprosenttilaskuri.


      • Anonyymi

        On. Minulla samat br. tulot, mutta otin OVEa 25 %, eli vähän yli tuon, mitä sinulle 50 % käteen jää. Minulla pidätys 40 %.
        Eläkkeen % saa tietty pienemmäksi suurentamalla muiden tulojen %, mutta liekö siinä mitään järkeä: veroja menee yhteensä ihan sama määrä...


    • Anonyymi

      Kaveri ollut vuosia työttömänä. Pienissä tuloissa ja pienissä veroissa eläkkeen ennalta nosto on hyödyllisintä ja vaikuttavinta. Paitsi että oli pakko nostaa elintasoa työttömyyden takia.

    • Anonyymi

      Ensiksi kommentti, että kyllä ne Vero.fin ja OmaVeron laskurit ihan oikein toimivat, kun vain kaikki oikeat ja tarvittavat tiedot täyttää.
      Toiseksi kommentti eläkepäätöksen (toki vielä väliaikainen, kun tänään 22.12.2023 sitä 1.2.2024 alkavaksi hain): hakemus lähti klo 11:47, päätös tuli klo 12:10! Wau!

    • Anonyymi

      Aloitin myös tuon varhennetun 50% suuruisena heti 61 v. täyttäessäni. Ansiotulojen verotus nousi 16%>20% sekä tuosta eläkkeestä ottavat saman 20%. Töitä jatkan normaalisti varmaan miltei vanhuuseläkkeelle saakka.

      • Anonyymi

        Juu. Saman jutun tein itsekkin. Juuri samoin kävi verotukselle eli nyt ansiotulojen verotus 20% ja samoin Ovesta 20%. Ja työntekoa jatkan edelleen normaalisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Saman jutun tein itsekkin. Juuri samoin kävi verotukselle eli nyt ansiotulojen verotus 20% ja samoin Ovesta 20%. Ja työntekoa jatkan edelleen normaalisti.

        Minäkin aloitin OVEn heti kun täytin 61v. Hankkeet n. 60000 eur/v. vero 29% . Otin heti 50% n. 1000 eur. josta 48% veroa..... Teen normaalisti työtäni, en lyhennettyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin aloitin OVEn heti kun täytin 61v. Hankkeet n. 60000 eur/v. vero 29% . Otin heti 50% n. 1000 eur. josta 48% veroa..... Teen normaalisti työtäni, en lyhennettyä...

        Kovin veroa ottavat. Itsellä vuosiansio 40.000€ ja tuo Ove otettu 50% joka oli bruttona rapiat 900€. Nyt jää 720€ Ovesta käteen. Ei mielestäni huono diili. Toki harmi tuo suomen verotus.


    • Anonyymi
      UUSI

      Otin 50 % ja kuussa jää nettona 780 euroa. Veroprosentti 20 %. En ole katunut päivääkään, otin heti 61v täytettyäni. Takana pitkä työura.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe