"Paristojen kierrätykseen kuuluu kotona vaihe, joka jää monelta tekemättä – Pahimmassa tapauksessa seurauksena on oikosulku ja tulipalo
Tee se näin -juttusarjassa HS etsii vastauksia lukijoiden kysymyksiin. Tällä kertaa kysymme, miksi paristot pitäisi teipata, kun ne tulevat tiensä päähän? Jutun lopussa voit ehdottaa omaa kysymystä."
https://www.hs.fi/koti/art-2000008473903.html
Älä teippaa - turhaa on.
4
272
Vastaukset
- Anonyymi
Artikkeli luettavissa vain hesarin tilaajilla eli on maksumuurin takana.
Teippaamisessa on järkeä silloin, kun osa paristoista on täysin tyhjän sijaan vajaakapasiteettisia. Esimerkisi vajaakapasisessa D-paristossa on vielä varsin paljon energiaa jäljellä.
Erityisen tärkeää teippaaminen on silloin, kun mukana on vajaakapasiteettisia tai täysiä mutta päivämäärävanhoiksi menneitä litium- tai 9V paristoja. Sellaisten oikosulkeminen tuottaa suuren virran, paikallista kuumuutta ja mahdollisesti pariston sisällön purkautumisen ulos ja syttymisen tuleen.
Harvalla tuo paristopalo sattuu omalle kohdalle mutta miksi ottaa riskiä tuollaisessa asiassa kuin pienellä vaivalla riskin välttää?- Anonyymi
Kuormalavallinen D-paristoja -miten saat sen yksittäisen D-parin oikosulkuun?
-sisäinen vastus Ri-
- Anonyymi
Olen aina teipannut napani kun vien paristoja ja laastaria kulunut paljon...
- Anonyymi
Täyttä höpöä. Samalla yavalla pitäisi maksalaatikkopurkkikin teipata jos haluat välttää räjähdyksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603178- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 381760
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371618