Itse olen jo eläkkeellä rakennustöistä ja myös suunnittelusta.
Haluaisin kuitenkin sanoa varoituksen sanan suunnittelijoista, joilla ei ole itsellä työmaakokemusta.
Tuttavani kautta törmäsin suunnittelupalveluja netissäkin markkinoivaan rakennussuunnittelijaan. Toimistokin oli hienosti kahdella paikkakunnalla.
Hän on kuitenkin toimistonsa ainoa työntekijä.
Tuttavani ei ollut tehnyt vielä suunnittelusopimusta hänen kanssaan ja kyseli minulta sitten taustoja.
Asiasta minulla ei ollut mitään tietoa, en ko. toimistoa tuntenut.
Selvittelin sitten omia kanaviani pitkin asiaa ja selvisi melko pian, että mainokset olivat reilusti yliampuvia kompetenssiin nähden. Koulutuskin naisella oli rakennuspiirtäjä ja sitten jollain työllisyys- tms. pikakurssilla hankittu insinöörin tutkinto tuotantotaloudessa. Työkokemus parissakin firmassa, mutta ei varsinaista suunnittelukokemusta. Työmaakokemusta ei käytännössä lainkaan.
Taloprojekti on kuitenkin tavallisen ihmisen suurimpia hankintoja ja kyllä suunnittelijan työmaakokemus on suuri plussa.
Minulla oli työelämässä erittäin päteviä kollegoja, siis myös naisia, joilla oli todella hyvä asioiden hahmottelukyky myös työmaan asioihin. Olen itse ollut työssä niin työmaan päässä kuin suunnittelun päässäkin ja oppinut arvostamaan molemmista päistä saatua oppia.
Suunnittelijat ilman minkäänlaista työmaakokemusta
5
860
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa kysellä tutuilta tai joltakin rakennusprojektin jo tehneeltä jonkin näköisiä suosituksia tai kokemuksia rakentamisen ammattilaisista siis myös suunnittelijoista.
Pelkkään mainostamiseen ei kannata yksin luottaa. - Anonyymi
Tarinasi ontuu, koska suunnittelijaa on kuvaamallasi taustalla mahdoton saada kelpoiseksi missään päin maata.
- Anonyymi
Eipä tarinasi onnu! Valtaosassa rakennusvalvontoja kontrolloidaan kyllä, että pientalon pääsuunnittelijalla on oikeudet. Muotiin on tullut, että vastaava työnjohtaja nimeää itsensä pääsuunnittelijaksi tekemättä itse mitään suunnitelmia, vaan teettää ne muilla. Ja nämä "muut" jäävät nykyresursseilla kontrolloimatta. Juuri eilen törmäsin suunnitelmiin, joissa ei ollut hajuakaan siitä, että valuharkkotalon us. aukot suunnitellaan 200 x 200 rasteriin sisältä katsottuna alkaen 100 mm lattian yläpuolelta. Ja suunnitelmat ovat leimatut hyväksytyiksi. Myös ne muutama detalji olivat tehdyt vain rakennusvalvontaa varten. EI rakentamista varten. Eli hintapommi on kylvetty jo "hiirenpepulla" CAD - suunnitteluvaiheessa. Onneksi heti ensimmäinen rakentajakanditaatti oli asian heti huomannut todeten: evvk eli ei voi vähempää kiinnostaa. Jo katsoessani tasopiirustuksia näen onko asialla ammattilainen vai kokematon. Mitä ne mittaluvut kertovat ja mihin erityisesti se nolla on asetettu, jottei toteutustyö mene pelkäksi laskimen näpyttelyksi. Aloittaja varmasti lukee jo sanojenikin välistä, että rakentanut olen jo neljäkymmentä vuotta ja rakennesuunnitteluakin siinä ohessa on takanani jo kaksikymmentä vuotta. Kuten on hänellä itselläänkin!!!
- Anonyymi
Suunnittelija tekee ensisijaisesti lupasuunnittelua, ei pidä sekoittaa suunnittelijaa projektipäällikköön. Sellaista yleisneroutta, mitä tässä perään kuulutetaan ei ole olemassakaan. Ensisijaista on välttää huonojen aliurakoitsijoiden palkkaamista.
Suunnittelijat keskittyvät yleensä suunniteltavan toimiston tai asuinrakennuksen käyttötarkoituksiin ja loppukäyttäjiin rakennustyöläisten sijaan.- Anonyymi
Siinäpä sitä projektia kun yrittää löytää hyvää urakoijaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681838Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401539Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758