Plotteri ainoana näyttönä?

Anonyymi

Onko kellään yhtä tai kahta monitoiminäyttöä pelkästään veneessä? Eli kaikki polttoaine ja vesitankki ynnämuut datat tulevat nmea2000 pitkin plotteriin josta sitten luetaan. Ajatuksena tehdä sähköistys täysin uusiksi ja tämmöinen olisi yksi vaihtoehto. Ainakin raymarinella on laajat muokattavuudet "dashboard" näkymässä. Eli vaikka 2 axiomia jossa toisessa plotteri/kaikunäkymä ja toiseen dashboard jossa jännitteet, ö paineet, veden lämmöt, tankkien tilanteet. Olisi helppo toteuttaa ja lisätä laitteita tulevaisuudessa.

Saakohan noihin mitään hälytyksiä asetettua? Esim moottorin korkea lämpö.

Nmea2000 tankkiantureita näyttää ainakin wemalla olevan muutamaa.

Vai onko ne omat mittarit kaikille ylivoimaisesti paras ratkaisu.

15

744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rahalla saa...
      Mitäköhän nuo pelkät data -anturit kustantaa?
      Sitten sopivan häiriön tullessa, mikään mittari ei toimi.

      • Anonyymi

        Nmea2000 anturit maksavat noin 180e/kpl, normaalin ollessa noin 50e/kpl joten "suurta" konkurssia ei tule vaikka niihin sijoittaisikin. Hyvänä puolena vielä se asentamisen helppous johtojen osalta.

        Sopiva häiriö olisi koko plotterin pimentyminen, joka vaikuttaakin sitten jo navigointiin myös. Ja jos niitä isoja näyttöjä olisi kaksi niin selvittäisi siitäkin. Se tieto kun menee molempiin näyttöihin sitä samaa piuhaa pitkin.

        Anturi voi mennä siinä missä se normaalikin ja se ei vaikuta kuin sen yhden tiedon pimentymiseen.

        Ja siis tarkennettakoon vielä että kyseessä ei ole soutuvene vaan melkein koko veneen entisöinti joten hieman panostetaan. Biltemasta saisi varmaan halvimman mutta jokainen tavallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nmea2000 anturit maksavat noin 180e/kpl, normaalin ollessa noin 50e/kpl joten "suurta" konkurssia ei tule vaikka niihin sijoittaisikin. Hyvänä puolena vielä se asentamisen helppous johtojen osalta.

        Sopiva häiriö olisi koko plotterin pimentyminen, joka vaikuttaakin sitten jo navigointiin myös. Ja jos niitä isoja näyttöjä olisi kaksi niin selvittäisi siitäkin. Se tieto kun menee molempiin näyttöihin sitä samaa piuhaa pitkin.

        Anturi voi mennä siinä missä se normaalikin ja se ei vaikuta kuin sen yhden tiedon pimentymiseen.

        Ja siis tarkennettakoon vielä että kyseessä ei ole soutuvene vaan melkein koko veneen entisöinti joten hieman panostetaan. Biltemasta saisi varmaan halvimman mutta jokainen tavallaan.

        "opiva häiriö olisi koko plotterin pimentyminen, joka vaikuttaakin sitten jo navigointiin myös. Ja jos niitä isoja näyttöjä olisi kaksi niin selvittäisi siitäkin. Se tieto kun menee molempiin näyttöihin sitä samaa piuhaa pitkin."

        Plotterin pimeneminen ei vaikuta navigointiin mitenkään, silloin napataan vain paperikortti esiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "opiva häiriö olisi koko plotterin pimentyminen, joka vaikuttaakin sitten jo navigointiin myös. Ja jos niitä isoja näyttöjä olisi kaksi niin selvittäisi siitäkin. Se tieto kun menee molempiin näyttöihin sitä samaa piuhaa pitkin."

        Plotterin pimeneminen ei vaikuta navigointiin mitenkään, silloin napataan vain paperikortti esiin.

        Vaikuttaahan se kun joutuu muuttamaan tapaa jolla selvitetään sijainti ja suunta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaahan se kun joutuu muuttamaan tapaa jolla selvitetään sijainti ja suunta :)

        Ei vaikuta niin paljoa kuin pelkää karttaa käyttävä uskoisi.

        Plotterin karttakuvaa joutuu aina vertaamaan siihen, mitä ulkona näkee. Plotterinkin kartoissa on virheitä ja puutteellisuuksia. Kapeissa kohdissa piirretty väylä menee aina välillä kepin väärältä puolelta. Lsiäksi ploterin kartta vanhenee siinä missä muutkin kartat.

        Ploteri ei myöskään kerro mitään muista veneistä, joita on hyvä seurata ja tehdä arvauksia niiden aikeista.

        Toki, jos paperikartta ei ole auki ja sijainti pelkästään plotterin varassa, niin menee jonkin aikaa sijainnin selvittämiseen. On kuitenkin vaikea kuvitella tialnneta, jossa kipparilla ei ole mitään käsitystä siitä, millä karttasarjalla ollaan. Ja jos sellainen epätödenäköinen tapahtuma tulisi eteen, puhelin kertoo hyvin tarkasti sijainnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaikuta niin paljoa kuin pelkää karttaa käyttävä uskoisi.

        Plotterin karttakuvaa joutuu aina vertaamaan siihen, mitä ulkona näkee. Plotterinkin kartoissa on virheitä ja puutteellisuuksia. Kapeissa kohdissa piirretty väylä menee aina välillä kepin väärältä puolelta. Lsiäksi ploterin kartta vanhenee siinä missä muutkin kartat.

        Ploteri ei myöskään kerro mitään muista veneistä, joita on hyvä seurata ja tehdä arvauksia niiden aikeista.

        Toki, jos paperikartta ei ole auki ja sijainti pelkästään plotterin varassa, niin menee jonkin aikaa sijainnin selvittämiseen. On kuitenkin vaikea kuvitella tialnneta, jossa kipparilla ei ole mitään käsitystä siitä, millä karttasarjalla ollaan. Ja jos sellainen epätödenäköinen tapahtuma tulisi eteen, puhelin kertoo hyvin tarkasti sijainnin.

        Tuota kohtaa täytyy hieman kommentoida.
        ” Kapeissa kohdissa piirretty väylä menee aina välillä kepin väärältä puolelta.”
        Sekoitatkohan sen viivan päällä ajamisesta toisinaan johtuvan tilanteen, että se näyttää vievän viitan väärälle puolelle.

        Minä liikun hyvin paljon kapeilla väylillä enkä koskaan ole nähnyt viivaa piirretyn viitan väärälle puolelle.
        Luulen, että niillä on joku systeemi niissä ohjelmistoissa, joka estää sellaisen kartan piirtämisen.
        Lähellä viittaa se viiva kyllä usein on, mutta aina se on ollut oikein piirretty.

        Kun itse tekee reittejä, niin kapeikoissa täytyy olla todella tarkkana, ettei reittiviiva lipsahda ”metsän”puolelle.
        Navigaare


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "opiva häiriö olisi koko plotterin pimentyminen, joka vaikuttaakin sitten jo navigointiin myös. Ja jos niitä isoja näyttöjä olisi kaksi niin selvittäisi siitäkin. Se tieto kun menee molempiin näyttöihin sitä samaa piuhaa pitkin."

        Plotterin pimeneminen ei vaikuta navigointiin mitenkään, silloin napataan vain paperikortti esiin.

        Niin ja kun häiriö on 'siinä samassa piuhassa' niin molemmat näytöt ovat ilma dataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota kohtaa täytyy hieman kommentoida.
        ” Kapeissa kohdissa piirretty väylä menee aina välillä kepin väärältä puolelta.”
        Sekoitatkohan sen viivan päällä ajamisesta toisinaan johtuvan tilanteen, että se näyttää vievän viitan väärälle puolelle.

        Minä liikun hyvin paljon kapeilla väylillä enkä koskaan ole nähnyt viivaa piirretyn viitan väärälle puolelle.
        Luulen, että niillä on joku systeemi niissä ohjelmistoissa, joka estää sellaisen kartan piirtämisen.
        Lähellä viittaa se viiva kyllä usein on, mutta aina se on ollut oikein piirretty.

        Kun itse tekee reittejä, niin kapeikoissa täytyy olla todella tarkkana, ettei reittiviiva lipsahda ”metsän”puolelle.
        Navigaare

        Itse olen kyllä nähnyt viittojen olevan välillä aika eripaikassa, mitä plotteri näyttää. Pimeällä en luottaisi plotterin merierkkien paikkoihin, jääpoijju on aika raskas vastus yhteentörmäyksessä.

        Syy näihin poikkeamiin on asennus toleranssi ja jää poijuissa pitkät ketjut, jolloin poijju voi seikkailla melkoisesti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen kyllä nähnyt viittojen olevan välillä aika eripaikassa, mitä plotteri näyttää. Pimeällä en luottaisi plotterin merierkkien paikkoihin, jääpoijju on aika raskas vastus yhteentörmäyksessä.

        Syy näihin poikkeamiin on asennus toleranssi ja jää poijuissa pitkät ketjut, jolloin poijju voi seikkailla melkoisesti...

        Totta, mutta silloin ne ovat myös eri paikassa kuin paperikartassa. Tosin paoerikartassa poijun koko voi olla 50m ja se kattaa toleranssit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota kohtaa täytyy hieman kommentoida.
        ” Kapeissa kohdissa piirretty väylä menee aina välillä kepin väärältä puolelta.”
        Sekoitatkohan sen viivan päällä ajamisesta toisinaan johtuvan tilanteen, että se näyttää vievän viitan väärälle puolelle.

        Minä liikun hyvin paljon kapeilla väylillä enkä koskaan ole nähnyt viivaa piirretyn viitan väärälle puolelle.
        Luulen, että niillä on joku systeemi niissä ohjelmistoissa, joka estää sellaisen kartan piirtämisen.
        Lähellä viittaa se viiva kyllä usein on, mutta aina se on ollut oikein piirretty.

        Kun itse tekee reittejä, niin kapeikoissa täytyy olla todella tarkkana, ettei reittiviiva lipsahda ”metsän”puolelle.
        Navigaare

        Tässä tapauksessa minä oilen tietenkin oikeassa koska se, että et ole kohdannut tilannettaa, ei todista sitä ettei sitä olisi. Se vain kertoo siitä, etei ole joko huomannut tai sitten et ole liikkunut niissä paikoissa, joissa virhe on.

        Aivan ilmeisesti kartoissa ei ole mitään toimintoa, joka estäisi keskiviivan piirtämisen merkin väärälle puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa minä oilen tietenkin oikeassa koska se, että et ole kohdannut tilannettaa, ei todista sitä ettei sitä olisi. Se vain kertoo siitä, etei ole joko huomannut tai sitten et ole liikkunut niissä paikoissa, joissa virhe on.

        Aivan ilmeisesti kartoissa ei ole mitään toimintoa, joka estäisi keskiviivan piirtämisen merkin väärälle puolelle.

        En kyllä lähtisi aivan noin pikaisella aikataululla julistautumaan oikeassa olijaksi.
        Minulla ei ole ollut plotteria kuin 14 kesää, joten eihän se vielä ole mikään kokemus, mutta olen sen ajan aina kyllä navigoinut kapeilla väylillä.

        Olen kyllä melko varma, ettei ne kartan piirtäjät piirrä keskiviivaa reimarin väärälle puolelle.
        Nyt sitten ryhdytään talvi-iltojen ratoksi etsimään sellainen väylä, josta tuo virhe löytyy D.
        Navigaare


    • Anonyymi

      Jostain syystä ei omassa veneessä onnistu, raymarin ja cummins eivät halua keskustella ja koneesta onnistuu siirtämään vain lämpötilan, öljynpaineen ja rmp. Esim polttoaineen kulutus ei siirry...no koneen mukana on näyttö jossa nuo löytyy, mutta mikään reiskasta ei siirry ditten tuohon smartkraft ajotietokoneeseen...

      • Anonyymi

        Polttoaineen kulutukseenkin löytyy anturit kuten Flowscan. Onko sitten tarpeen, on toinen juttu.


    • Anonyymi

      Paperikartta on tietysti aina mukana mutta ainakin 99% ajasta omassa muovitaskussaan lokerossa, tutuilla vesillä kun liikutaan niin kyllä pärjää ihan näköhavainnoilla. Pimeällä/muuten huonolla näkyvyydellä sitten olen plotterista tarkastanut suuntaa ja että kuinka lähellä linja on esim seuraavaa reimaria.

      Vanhoista koneista ei saa mitään nmea dataa. On kyllä myynnissä semmosia laatikoita jotka muuttavat vanhat anturitiedot nmea2000 muotoon.

      Jos oletetaan että koneella olisi oma hallintapaneeli jossa lukisi kierrosluku ja niissä taitaa olla myös ne ö.paine ja lämpöhälytykset. Sehän riittää. Loput tiedot sinne sinne monitoiminäyttöön.

      Olen itseasiassa katsellut paljon uusien matkaveneiden "kojetaulua" ja tosi monessa ellei kaikissa on se yksi tai kaksi isoa näyttöä ja sitten koneen paneeli. Ei niissä enää käytetä 10 pikkumittarin riviä. Ja kun ne tankkitiedot sun muut eivät ole niin kriittisiä tietoja niin miksei se toimisi.

    • Anonyymi

      Oma kokemukseni on sellainen, että esimerkiksi septin ja vesitankin pinta on hyvä olla erillisellä mittarilla koska niitä tarvitaan myös silloin, kun ei olla liikkeessä.
      On helpompaa vain kääntää niihin virta ja katsoa mittarit kuin käynnistää plotteri vain sitä varten. Sama voi olla fiksua myös PA-mittarille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      183
      2224
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      170
      1946
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      45
      1904
    4. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      126
      1596
    5. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1469
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      187
      1452
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1211
    8. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      31
      1064
    9. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1043
    10. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      69
      1007
    Aihe