Kartan suunta plotterissa

Anonyymi

Mitä olette käyttäneet plotterissa kartan suuntana? Oletuksena ainakin Raymarinissa näyttää olevan North Up eli kiinteästi aina pohjoinen ylös. Avomerellä, kun rantoja ei näy tuo lienee paras. Veneilen kuitenkin sisävesillä, joten minulla asetus on Head Up. Se tuntuu loogisemmalta ja jotenkin helpommalta, kun karttakuva plotterin ruudulla ja näkymä veneestä ulos näyttävät samoilta. Kardinaaliviitoitetulla väylällä tilanne on joskus ollut hetken hakusessa etenkin väylien risteyksissä. Tuota varten minulla on vähänkin vieraammilla vesillä aina vieressä avoinna se karttalehti, missä veneilen ja seuraan myös siitä missä mennään. Olen ollut pari kertaa purjeveneessä ja heillä kartan suunta näyttää olevan North Up. Mitenkäs teillä muilla sisävesien seilaajilla?

31

1101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo on hyvä kysymys ja tulet saamaan vastaukseksi selvän enemmistön, joka kannattaa North up asetusta.

      Minä kuitenkin käytän aina Course up, koska se on selvin tapa väylissä kuljettaessa.
      Toiseksi olen saanut lentäjän koulutuksen ja siellä pidettiin aina kartta taiteltuna reitin mukaisesti.
      Suurella nopeudella matalalla lennettäessä ei ole aikaa menttaalisesti käännellä karttakuvaa jos sitä pitelee North up asennossa.

      Merenkulkijat ovat aina lukeneet karttaa North up tyylillä ja minäkin olen saanut oman osuuteni heidän ihmettelyistään kun olen samassa veneessä navigoinut.

      Sanoisin, että jos olet vielä nuori merikarhu, niin kannattaa pitää kartta kiltisti North up, jos vanhoja partoja on samassa cock pitissä D.
      Drag

    • Anonyymi

      Pienet väylät ja nopeus yli 20kn , käytän HedUp ja lievä 3D näkmä.
      North Up on ok. kun pitää suurta karttanäkymää ja ajelee akun lataus nopeutta, 6kn.
      Ja piirrän yleensä ajettavan reitin karttaan, väyläristeyksissä oman väylän merimerkit ovat helpommin havaittavissa.

    • Anonyymi

      Head up, 2D. Paperikartta on vieressä tukena se on north up.

    • Anonyymi

      Ei kait sillä niin väliä ole, miten muut karttaa katselee, mutta onhan se kiva tietää, ja tärkeintä että "pysyy kartalla".

      Tuo "pohjoinen ylös" on paperikortin käyttäjällä luontevin ilmeisestä syystä ja ehkä sen takia jäänyt monelle käyttöön, vaikka onkin siirtynyt plotteriin.

    • Anonyymi

      Ihan mielenkiintoinen kysymys. Course Up on varmaankin käyttökelpoisempi ajettaessa nopeakulkuisella veneellä ahtaassa väylässä, mutta ainakaan itselleni ei silloin hahmotu kompassisuuntien ja plotterinäytön yhteys ilman pähkäilyä. North Up näytössä on oma suunta helppo sijoittaa mielessään kompassiruusulle. Lopputulos on se että käytän plotteria yleensä Course Up näytöllä lähelle zoomattuna ja sitten joko paperikartta tai tabletti näyttää isomman alueen yläreuna pohjoiseen.

      Muuten maastosuunistuksesssa ilmeisesti on tapana pyöritellä karttaa siten että menosuunta on aina kartallakin eteenpäin.

    • Anonyymi

      North up veneessä, lentokoneessa, autossa, pyörällä, suksilla ja lenkkareilla. Auttaa hahmottamaan isompaa kuvaa.

    • Anonyymi

      Keskustelun avaajana ilmoitan olevani jo eläkkeellä oleva veneilijä. Ostimme nuorena kaverin kanssa ensimmäisen puufiskarin Turin seudulta. Silloin ei ollut plottereita, mutta kuitenkin hyvä kompassi oli veneessä. ja käytössä kardinaali viitoitus. Ensimmäinen pitkä venematka tehtiin 70 luvun puolivälissä Kemiöstä Helsinkiin, kun vene tuotiin kotisatamaan. Kaveri oli suunnistaja ja luki merikarttaa kuten suunnistuksessa eli Course Up. Se oli silloin aloittelevalle veneilijälle jotenkin loogisempaa ja tuo ”moodi” jäi silloin päälle. Olen alle 10 kt nopeudella tutuilla väylillä liikkuessa yrittänyt nollata moodin pitämällä plotterin ja kartan North Up asennossa. Taitaa kuitenkin olla tuo kartan luku kuten polkupyörällä ajo. Sen kun kerran oppii, niin taito säilyy vaikka ”väärinkin päin”.

    • Anonyymi

      Kun autoilussa siirryin siihen, että reitin esitutustumisen sijaan näpyttelin kohdeosoitteen navigaattoriin, oli tunnistettavissa muutaman kuukauden jälkeen ikävä sivuvaikutus: Ei ollut mitään hajua missä oli tullut käytyä. Toisen ja kolmannenkaan käynnin jälkeen ei ollut selkeää näkemystä siitä, että asuuko se Pirkko kirkonkylältä pohjoiseen vai etelään. Siirryin melko nopeasti north up navigointiin autossakin. Veneessä on aina ollut ja tulee aina olemaan north up.

    • Anonyymi

      Molemmissa on puolensa.

      Muutama vuosi sitten nopeahkolla veneellä north-up oli ainoa mahdollinen koska plotterin näytön päivitysnopeus ei pysynyt käännösten mukana eikä paikkatietoakaan tullut kuin kerran sekunissa. Mutkaisella väylällä plotteri ei tehnyt muuta kuin päivitti kuvaa.

      Nykyisillä plottereilla head-up on erinomainen joskin nopeissa käännöksissä suunta ei aina pysy mukana, mutta silloinhan katsellaankin ulos ikkunoista eikä ruutua.

      Veneillessä yleensä ilmansuunnat eivät tuota mitään ongelmia koska auringon suunnasta alitajuisesti tietää missä pohjoinen ja etelä on etenkin, kun nopeakin vene menee vain mopon nopeutta . Siinä on paljon aikaa katsella maisemia ja miettiä syntyjä syviä.

    • Anonyymi

      Viisainta on käyttää noista kolmesta sitä, mikä itselle on loogisinta, se ei välttämättä ole sitä toiselle yksilölle.

      Luonnolisesti pohjoinen ylös, olisi paras, jos omat aivot hamottaa tämän, niin ettei tarvitse hetkeäkään miettiä miten vene reagoi ohjausmuutokseen suhteessa kartta ja realimailma.

      Joillekin kurssi ylös on tästäsyystä parempi ja turvallisempi

      • Anonyymi

        Veneen nopeudella ja alueella, jossa liikutaan ei siis ole yhtään mitään tekemistä asian kanssa, vaan north up on luonnollisesti paras?

        Hah hah hah hah ha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneen nopeudella ja alueella, jossa liikutaan ei siis ole yhtään mitään tekemistä asian kanssa, vaan north up on luonnollisesti paras?

        Hah hah hah hah ha

        Nyt ei aukea tuo hihittely, viiraako sulla, vai mikä ajatuksenasi, jäi lauseet kesken sulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei aukea tuo hihittely, viiraako sulla, vai mikä ajatuksenasi, jäi lauseet kesken sulta.

        Vielä parempi hehe heh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneen nopeudella ja alueella, jossa liikutaan ei siis ole yhtään mitään tekemistä asian kanssa, vaan north up on luonnollisesti paras?

        Hah hah hah hah ha

        No joo.
        Onhan aika outoa väittää, että joku valinta on luonnollisesti paras, kun asiasta on juuri hetkeä aikaisemmin käyty keskuteluja veihtoehtojen eduista.


    • Anonyymi

      Kuten olemme lukeneet tämä kartan asento on monille opittu tapa, josta ei juurikaan poiketa.
      Minulla on aina ollut suuri kunnioitus merenkulkijoita kohtaan, joten en missään tapauksessa lähde heitä neuvomaan kartan käytössä,
      Eikä ne saamani huomautukset heiltä ole olleet millään tavalla epäystävällisiä - sanoisinko paremminkin ihmetteleviä.

      Omalla kohdallani taustalla on kokemukset visuaalissa (näkölentoa) muutama sata solmua mittarissa 500 ft korkeudessa ja näkökenttä melko kapeana, niin siinä ei kukaan inhimillinen olento pysty mielessään asettelemaan karttanäkymää ja luonnon antamaa kuvaa kohdalleen.
      Kartta taitellaan valmiiksi reitin mukaan ja puretaan matkan edistyessä.
      Jos sijainti kadotetaan, niin sillä sekunnilla kone vedetään ristiksi taivaalle (pystyyn) ja aloitetaan uudelleen.

      Kun aikoinaan sain ensimmäisen iPadin, niin kokeilin Münchenissä sen käyttöä navigointiin eli ilman ohjelmoitua reitin tekoa.
      Pidin sitä keskikonsolin päällä pystyasennossa ja Google maps näytössä.
      Kartta siis North up ja ajo oli helppoa kun katu vei jonnekin länsi-pohj.-itä suuntaan, mutta kun sitten lähti ajamaan etelään päin, niin tilanne olikin aivan toinen.

      Tärkeintä on tietenkin, että meillä on aina kartat käytössä ja sijainti tiedossa D.
      Drag

    • Anonyymi

      Hyviä näkökohtia. Itse käytän "course up" asetusta siksi, että pudottamalla veneen alakolmannekseen saan plotterin näytöstä isomman osan tukemaan etenemissuuntaa. Ongelma tulee sitten useiden väylien risteysalueella, jossa navigaattorilta pitää kysellä lisätietoa.

    • Anonyymi

      Furuno esittelee jo AR-vaihtoehdon, joka tekee sekä plotterin ,että kartat
      vanhanaikaisiksi.
      Ei liene kahta sanaa siitä, mihin maailma on menossa.

      • Anonyymi

        Kuvitteletko ko. systeemin huviveneesi?
        Kerro kun olet hankkinut kokemusta ko. laitteestostasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteletko ko. systeemin huviveneesi?
        Kerro kun olet hankkinut kokemusta ko. laitteestostasi.

        Miksei?
        AR on saatavana kännykkään ja Mersussa MBUX-järjestelmä on valittavissa vain laittamalla rastin rutuun.

        Huviveneilymarkkinan koko on pienempi ja tekniikka uusiutuu hitaasti. Siitä huolimatta uuden tekniikan lisääminen ei ole ylivoimainen asia, jos se perustuu ohjelmistoihin, joiden kopioiminen on käytännössä ilmaista, kunhan joku sen on ensin tehnyt.


      • Anonyymi

        Siitä vaan.
        Nykyään sinuun suhtaudutaan paljon vapautuneemmin kuin vielä parikymmentä vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei?
        AR on saatavana kännykkään ja Mersussa MBUX-järjestelmä on valittavissa vain laittamalla rastin rutuun.

        Huviveneilymarkkinan koko on pienempi ja tekniikka uusiutuu hitaasti. Siitä huolimatta uuden tekniikan lisääminen ei ole ylivoimainen asia, jos se perustuu ohjelmistoihin, joiden kopioiminen on käytännössä ilmaista, kunhan joku sen on ensin tehnyt.

        Kännykkä veneen navigointi laitteena ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännykkä veneen navigointi laitteena ?

        Sen kun käytät, hitaalla veneellä varmaan ihan riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen kun käytät, hitaalla veneellä varmaan ihan riittävä.

        Hidas se on sunkin veneesi, kun mennään isonpaan aalokkoon Itämerelle, kun hieman bloosaa reilummin, mihin suuntaan silloin pidät karttaasi ja kosketus näytöllä varustettu laite on täysin käyttökelvoton, kun ei sormet osu näytössä kohdilleen bu ha ha haa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hidas se on sunkin veneesi, kun mennään isonpaan aalokkoon Itämerelle, kun hieman bloosaa reilummin, mihin suuntaan silloin pidät karttaasi ja kosketus näytöllä varustettu laite on täysin käyttökelvoton, kun ei sormet osu näytössä kohdilleen bu ha ha haa

        Ja miksiköhän sitä karttanäyttöä pitäisi kosketella?


    • Anonyymi

      Kiitos kaikille tosi hyvistä kommenteista ja etenkin hyvistä perusteluista. Kuten ajattelinkin, monilla kartan suunta plotterissa on se, mihin on oppinut ja tottunut. Tärkeintä kuitenkin on se, että veneillessä tietää missä mennään sekä kartalla että plotterin ruudulla. Kartta on minullakin etenkin vieraimmilla väylillä liikuttaessa ensisijainen suunnistusväline ja sitten vasta plotterin näyttö. Aina ennen seuraavaa matkaa katson kartalta väylät ja risteykset. Näin muodostuu hyvä mielikuva ajettavasta reitistä jo etukäteen. Tätä reittisuunnittelua opeteltiin myös joku vuosi sitten käymälläni tutkan käytön kurssilla. Oli tosi hyvä koulutus. Ensin oli pari päivää kartan kanssa ja sitten päivä käytännön harjoittelua veneellä. Harmi, että nuo veneilykurssit ovat joutuneet koronan vuoksi perumaan.

      • Anonyymi

        Minullakin on kartta ensi sijainen suunnistusväline. Plotterini on kuitenkin sen verran kehittynyt, että siinäkin on kartta. Ei siis tarvitse tuulessa ja tuiskussa pitää hankalaa paperikarttaa esillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin on kartta ensi sijainen suunnistusväline. Plotterini on kuitenkin sen verran kehittynyt, että siinäkin on kartta. Ei siis tarvitse tuulessa ja tuiskussa pitää hankalaa paperikarttaa esillä.

        Minullakin on plotterin sisään rakennettu kartta, joka paitsi rullaa, niin kääntyy maiseman suuntaisesti.
        Tosi kätevä paperikarttaan verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin on plotterin sisään rakennettu kartta, joka paitsi rullaa, niin kääntyy maiseman suuntaisesti.
        Tosi kätevä paperikarttaan verrattuna.

        Minulla plotterin sisälle ei ole rakennettu karttaa, kartta on muistikortissa irrallaan ja toisessa se on tallennettuna muistissa. Miten se kartta on rakennettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla plotterin sisälle ei ole rakennettu karttaa, kartta on muistikortissa irrallaan ja toisessa se on tallennettuna muistissa. Miten se kartta on rakennettu?

        Poijaat, poijaat, nyt lopettakaa tuo joutava höpötys heti alkuunsa.

        Tämä keskustelu on sujunut harvinaisen mukavasti, joten jos pitää käydä ämpyilemään, niin näiltä sivustoilta löytyy varmasti hengenheimolaisia muista ryhmistä.

        Tämän totesi Provon tarkastaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla plotterin sisälle ei ole rakennettu karttaa, kartta on muistikortissa irrallaan ja toisessa se on tallennettuna muistissa. Miten se kartta on rakennettu?

        Kartta on rakennettu biteistä, jotka on laitteen välimuistissa. Näytönohjain tekee sen sellaiseen muotoon, että näytöllä näkyy se, mitä yleisesti kutsumme kartaksi.


    • Anonyymi

      Todella hieno keskustelu ja hyvin perusteltuja kommentteja. Kiitos ketjun aloittaneelle. Tällaisia lukee mielellään näin pakkasen keskellä veneilykesää odotellessa. Itsellä plotterissa Course Up kartan suuntana ja hyvin on toiminut.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe