Taas jännää kysyttävää

Anonyymi

22

1039

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ainakin teoriassa laturin näkemä akun jännite muuttuu, mutta vähän tuntuu hätävarjelulta.

    • Anonyymi

      Eikai siinä muuta ole kuin että johdoissa on valmiina liittimet molemmissa päissä.
      Jos siitä johtojen keskeltä ottaisi pätkän pois, niin arvaahan sen mitä luokkaa perusjampan tekemät liitokset johtoon olisi :D

      • Anonyymi

        Liitokset johtoon olisi, nyrkkikarvi ja ilmastointiteippiä vähän päälle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liitokset johtoon olisi, nyrkkikarvi ja ilmastointiteippiä vähän päälle...

        Joo tämä on sitä "hätävarjelua" eli valmistaja haluaa varmistaa että toimimattomuus tai tässä tapauksessa hieman huonompi toimiminen josta voi joutua vastaamaan ei johdu kuitenkaan kaikenmaailman kötestelijöiden virityksista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liitokset johtoon olisi, nyrkkikarvi ja ilmastointiteippiä vähän päälle...

        Ilmastointiteipissä on alumiinia. Alumiini johtaa sähköä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastointiteipissä on alumiinia. Alumiini johtaa sähköä...

        Ilmastointiteippi ei ole alumiinia eikä johda sähköä. Alumiiniteippi on sitten toinen juttu.


    • Anonyymi

      Ne johdot on kompensoitu laturin mittauslogiikkaan. Laturi "tekee" päätelmiä lataustarpeesta ja on niissä johdoissa muitakin arvoja kuin tasavirtavastus.

      • Anonyymi

        Kerroppa lisää näistä "muista arvoistasi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa lisää näistä "muista arvoistasi"

        Ne muut arvot on varmaan jo haihtuneet tukasta aamuun mennessä ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne muut arvot on varmaan jo haihtuneet tukasta aamuun mennessä ;)

        Se yksi lyijyakkutietäjä täällä ainakin sekoilee sen huippuluokan DVM:änsä kanssa ihan syntymähumalassa.

        Kyseessä on varmaan taas joku alkometrien säätämä lineaarisprogressiivinen syöksyaalto joka hyperventiloi hystereesin suuruuteen kilomikrocelsiuksen paineella - johtoa ei saa lyhentää koska muuten menee aallot sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa lisää näistä "muista arvoistasi"

        Tulee liian pitkä kirjoitus. Jos asia kiinnostaa sähkötekniikasta induktanssi, kapasitanssi, Lex ohmi, reaktasseja unohtamatta. Mittautekniikan teoriasta löytyy sitten satoja sivuja joita voitutkia. Sieltä ne selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee liian pitkä kirjoitus. Jos asia kiinnostaa sähkötekniikasta induktanssi, kapasitanssi, Lex ohmi, reaktasseja unohtamatta. Mittautekniikan teoriasta löytyy sitten satoja sivuja joita voitutkia. Sieltä ne selviää.

        Kerro vain niistä johtimien ominaisuuksista joita akkulaturi tarvitsee latausjohdoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee liian pitkä kirjoitus. Jos asia kiinnostaa sähkötekniikasta induktanssi, kapasitanssi, Lex ohmi, reaktasseja unohtamatta. Mittautekniikan teoriasta löytyy sitten satoja sivuja joita voitutkia. Sieltä ne selviää.

        Just ja joo -tuollaisten johtojen asettelulla voi vaikuttaa paljon enempi noihin tansseihisi kuin lyhentelyllä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee liian pitkä kirjoitus. Jos asia kiinnostaa sähkötekniikasta induktanssi, kapasitanssi, Lex ohmi, reaktasseja unohtamatta. Mittautekniikan teoriasta löytyy sitten satoja sivuja joita voitutkia. Sieltä ne selviää.

        No kerro nyt vaan sitten mitä käy tai voi käydä, kun ne johdot lyhentää niin lyhyeksi kuin mahdollista on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro nyt vaan sitten mitä käy tai voi käydä, kun ne johdot lyhentää niin lyhyeksi kuin mahdollista on?

        Todennäköisesti ensin sitä ei edes huomaa ettei se laturi toimi. Todellisuus paljastuu kun akku heikkenee, normaalilla kulumaa. Saattaa mennä ettei siitä ole edes sitä apua jota varten se on hankittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti ensin sitä ei edes huomaa ettei se laturi toimi. Todellisuus paljastuu kun akku heikkenee, normaalilla kulumaa. Saattaa mennä ettei siitä ole edes sitä apua jota varten se on hankittu.

        Ja kaikki tämä jos lyhentää latausjohtoja. 😅😂🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti ensin sitä ei edes huomaa ettei se laturi toimi. Todellisuus paljastuu kun akku heikkenee, normaalilla kulumaa. Saattaa mennä ettei siitä ole edes sitä apua jota varten se on hankittu.

        Tuskinpa latausjohdot mitään vastuslankaa ovat että niillä rajoitettaisiin akun ottamaa latausvirtaa. Jännitettähän (loppu-) vastuksella ei voikaan rajoittaa, kun vaatii virtaa että jännitehäviötä syntyisi, hidastaisi vain latautumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti ensin sitä ei edes huomaa ettei se laturi toimi. Todellisuus paljastuu kun akku heikkenee, normaalilla kulumaa. Saattaa mennä ettei siitä ole edes sitä apua jota varten se on hankittu.

        Mahdatko nyt olla ihan tosissasi? Tällä palstalla on monia, jotka eivät ole sähkötekniikkaan perehtyneitä käyttöohjeita syvällisemmin, joita nämä juttusi saattaa kuitenkin turhaan sekoittaa. Voin sanoa että minä olen cetek merkkisiä lyhentänyt ja jatkanut moneen kertaan ja akut ovat kestäneet yli kymmenen vuotta hyvinkin vaihtelevissa kohteissa.

        Sähköjohtojen lyhentäminen periaatteessa hieman nostaisi latausjännitettä, mutta niin vähän, että sillä ei ole käytännössä yhtään mitään merkitystä vakka virhe kerrottaisiin sadalla. Johtimen jännite- ja tehohäviö saadaan laskettua ohmin lailla kuparin 0.0174ohm ominaisvastuksesta. Virtapiirin metrit kerrotaan ominaisvastuksella ja jaetaan poikkipinta-alalla.

        Tarkemmissa mittalaitteissa saattaa lukea, että johtimia ei saa jatkaa ja kyse on usein teollisuusympäristössä kymmenistä, ellei sadoista metreistä. Silloinkin etäisyysvirhe voidaan korjata käyttämällä nelijohdin järjestelmää, kahdessa johdossa siirtyy energia ja toisella johtoparilla ainoastaan mitataan jännitettä kojeen yli. Kun pelkkä jännitemittaus ei kuormita mittajohtimia lähes ollenkaan, ei käytännössä synny mitään mittavirhettäkään.

        Radiotekniikassa johtimia ei saa jatkaa suuren taajuuden tuoman reaktanssin takia, johdinlenkki saattaa myös ottaa häiriötä antennina. Reaktanssin kasvu aiheuttaa sen, että virta ei kulje ja se ongelma on havaittavissa ihan virtamittarilla, jos joku sellaista epäilisi tasavirtalaturissa. Radioantennit ovat myös suhteessa aallon pituuteen eikä antennia kuulu jatkaa vaikka se saattaisikin toimia aivan yhtä hyvin.

        Latureissa ei ole mitään näitä radion ominaisuuksia se vain lataa vakiovirralla ja siten vakiojännitteellä. Ylläpidossa lyijyakulle annetaan pieniä jännitepulsseja, jonka tarkoitus on pitää kennojen pinnat puhtaina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti ensin sitä ei edes huomaa ettei se laturi toimi. Todellisuus paljastuu kun akku heikkenee, normaalilla kulumaa. Saattaa mennä ettei siitä ole edes sitä apua jota varten se on hankittu.

        Ei tasavirtalataukseen sen ihmeellisempää mystiikkaa liity kuin ohmin laki. Laturin teknisistä tiedoista ilmenee:

        S1: Lataustoiminto - Lataa 4A:n virralla kunnes latausjännite nousee 14,3V:n, tai enintään 24 tuntia.
        S2: Lataustoiminto - Lataa 14,3 V:n jännitteellä kunnes latausvirta laskee alle 1A:n tai enintään 10 tuntia.
        S3: Ylläpitolataus - Lataa 13,8V:n jännitteellä kunnes latausvirta laskee alle 0,5A, tai enintään 48 tuntia.
        S4: Sykkivä ylläpitolataus - Jännite vaihtelee 13,3V ja 13,8V välillä.

        Se lataa eri tasoisilla vakiovirroilla 4A, 1A ja 0,5A riippuen mikä on laturin napajännite kulloinkin, akun napajännite on latausjohtimien jännitehäviön verran pienempi.
        Lataus johtimet ovat 1 mm² Cu, pituus vaikka 1,5 metriä. Tällöin 4 A virralla johtimissa tulee n. 0,2 V jännitehäviö. Kun akulle halutaan 14,3V jännite, niin laturin jännite pitää olla 14,5 V. Jos nyt latausjohdot pätkäistäänkin 0,75 m pituisiksi on jännitehäviö johdoissa 0,1 V, eli akku saakin 14,4 V jännitteen.
        Johtojen pituuden puolittamisen vaikutus on ihan marginaalinen.
        Pienemmillä lataussyklin virroilla ero on vieläkin pienempi, 0,5 A virralla 13,8 V akkujännite nousee johtojen puolittamisesta 0,02 volttia, siis 13,82 volttiin.
        Koska kyse on vakiovirta latauksesta, akku saa kuitenkin aina tarkoitetun latausvirran, lataussykli vaihtuu vain myöhemmin tai aikaisemmin, riippuen siitä lyhennetäänkö johtimia vai pidennetäänkö. Akku tulee kuitenkin lopulta aina täyteen lataukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti ensin sitä ei edes huomaa ettei se laturi toimi. Todellisuus paljastuu kun akku heikkenee, normaalilla kulumaa. Saattaa mennä ettei siitä ole edes sitä apua jota varten se on hankittu.

        Mene jonnekkin huuhaa palstallle kirjoitteleen noita juttujasi.


    • Anonyymi

      Johtojen lyhentäminen tekisi laturin herkäksi kuun vaiheelle. Uudenkuun aikana ei lataus onnistuisi lainkaan.

      Sen lisäksi kondensaattorista voi palaa käpy hajakapasitanssin pienenemisen vuoksi, loistehon lisääntymisestä puhumattakaan.

    • Anonyymi

      Jotwain high current drivint nand kates mujistaakseni Texas instumentsin 107

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      25
      3148
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      3
      793
    3. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

      Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      68
      760
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      3
      710
    5. Mistä tietää, onko hän se oikea?

      Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      35
      607
    6. Miten voitkin olla aina niin fiksu

      ...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      32
      601
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      20
      549
    8. Mitä ajattelet

      Meistä nykyään.
      Ikävä
      41
      540
    9. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

      Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      3
      529
    10. Oletko varma

      Ettei meistä tule mitään?
      Ikävä
      40
      521
    Aihe