Pyöveli vs vouti

Anonyymi

Pyövelin tehtävä oli ennen muinoin päästellä rikoksesta tuomittuja ihmisiä hengiltä, eli siis tappaa heidät.
Pyövelit olivat inhottuja ja siksi ne joutuivatkin asumaan kyläyhteisön ulkopuolella yksikseen. Pyöveli kutsuttiin kylään vain silloin kun joku piti tappaa, ja palkkion pyövelille maksoi teloitettava itse. Se oli maksu siitä että pyöveli tappaisi uhrinsa nopeasti, ilman turhaa kidutusta.

Nykyajan pyöveleitä ovat voutit, ulosottomiehet tai oikeastaan ylitarkastajat kuten he itse itseään nykyisin nimittävät.
Voutien tarkoitus on tehdä velkoihin ajautuneen ihmisen elämästä helvettiä, ja siksi he ovatkin niin inhottuja. Velalliset näkisivät voutit mielellään asumassa kyläyhteisön ulkopuolella, vaikkapa samalla saarella spitaalisten kanssa. Sieltä heidät voisi kutsua perimään velkoja aina kun joku velallinen on onnistunut saamaan kelalta jonkun lantin.
Palkkion tästä perinnästä maksaa tietenkin velallinen itse, siksi että vouti viitsii häntä ja hänen perhettään kiusata, vaikka siellä spitaalisten saarella olisi niin paljon helpompiakin kiusattavia.

On mahdotonta sanoa kumpiko näistä ammatti-ihmisistä on ylpeämpi työstään, pyöveli vaiko vouti. Kumpiko heistä innostuneena kertoo lapsilleen tarinoita omasta työstään, ja siitä kuinka taas tänään yksi köyhä joutui helvettiin hänen takiaan.
No, onko sillä oikeasti väliä, sillä ketä kiinnostaa se mitä pyöveli tai vouti pienten lapsien kanssa touhuaa.

3

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      nuo voutit ja yliperseilijät saavat minulta vain haulikon suolapanoksen perslihoihinsa

    • Anonyymi

      Eihän se voudin syy ole, että joku on elänyt yli varojensa. Voudin asiakkuus on lähes aina täysin vapaaehtoista: kuluttamalla korkeintaan sen, mitä tienaa, varautumalla yllätyksiin (avioero, työttömyys, sairastuminen) jne. Hyvin, hyvin harvoin voi käydä niin, että joutuu ulosottoon ilman omaa typeryyttään.

      Ulosotto kannattaa nähdä palveluna: kun on jätetty velat maksamatta, ulosotto hoitaa ne velallisen puolesta. Tosin palvelu on sen verran kallis, että mieluummin maksan itse velkani.

      • Anonyymi

        Mistä teitä perskärpäsiä oikein sikiää..?
        Ulosottolaitos on yhteiskunnalle kallis tappiota tuottava instanssi, jolla yhteiskunta siirtää rahaa veronmaksajilta perintäyhtiöille, joiden osakkaita tiettyjen ryhmien edustajat ovat.
        Perintäyhtiöt hoitakoot itse tehtävänsä, ei yhteiskunnan tehtävä ole kiusata näiden yhtiöiden puolesta kaikkein heikommassa asemassa olevia kansalaisiaan.

        Vai oma valinta joutua ulosottoon, kyllä typeryys on periytyvää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2003
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      254
      1687
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      248
      1620
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1574
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1438
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      28
      1361
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1197
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1183
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1182
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      40
      1084
    Aihe