Loisto Marinerissa on AIS vastaanoton joka näyttää vain A luokan alukset, eli ilmeiseti kauppalaivat, sotapaatit, kalastusveeet jne, eikä B luokan aluksia.
Onkohan tuo kohtuullisen riittävä esim näihin Itämeen ylityksiin, joissa lienee max yöpurjehdus olla 1 yön luokkaa.
Loisto Marinerin AIS vastanotin?
44
1476
Vastaukset
- Anonyymi
En ole käyttänyt, mutta tuohan on appi, joten ei sinä mitään AIS-vastaanottoa ole. Netin kautta siis vain päivittyy AIS-tiedot ja nettiä ei ole edes Suomenlahden reitinjakoa ylitettäessä puhumattakaa keskemmällä Itämerta liikuttaessa.
Nopeasti katsottuna tuohon ei taida edes saada karttoja Suomen ulkopuolelta. Mitä tuolla tekee Itämeren ylityksissä?- Anonyymi
Eikös Elisan Thurayassa ole tää Euroopan kattavuus aika hyvä, Itämeet ja Välimeret jne. Vai onko se niin että niists ei ole mahdollisuus dataan? Silloinhan tuo aloittajan appsi ei ainakaan ole apuna käytännössä yhtään missään.
Kaipa se vaatii kattaplottrin, lähetin/vastaanotin ja antennin hööpeleneen, sellaisen kai saa jo tonnilla kasan? - Anonyymi
Kyllähän roamingilla saa aika hyvä kanttavuuden. Jos ajatellaan vaikka Hki-Tallinna väliä niin aika ohut on raita jossa ei kummankaan maan verkko yllä. Sitten esim vaikkapa Hanko-Visby on vähän eri homma, siellä o verkkoa vasta ihan G, Sandön lipeillä,
Käsittääkseni Thurayassa ei le saatavilla sellaista dataa jossa em. AIS data pystyisi liikkumaan.
Jos AIS kiinnostaa, niin tuossa olikin joku joka kertoi että tonnilla saa käypäsen setin jossa olisi myös B luokka näkösällä. Ainakin Raymarinella tuollainen tonnin setti näyttäisi onnistuvan, tai ehkä himan yli.
Mitä tulee itse Loisto Marineen, niin se on ihan hyvä äppi ja kun siinä on AIS palvelu saatavilla, ei se haittaakaan tee. Jos haluaa noissa apseissä pysyä, niin samalla hinnalla saat yhdessä Sailmaten ja Partiolaisten Retkisatamat kuin Loiston, josta setistä olisi enempi hyöty - ehkä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän roamingilla saa aika hyvä kanttavuuden. Jos ajatellaan vaikka Hki-Tallinna väliä niin aika ohut on raita jossa ei kummankaan maan verkko yllä. Sitten esim vaikkapa Hanko-Visby on vähän eri homma, siellä o verkkoa vasta ihan G, Sandön lipeillä,
Käsittääkseni Thurayassa ei le saatavilla sellaista dataa jossa em. AIS data pystyisi liikkumaan.
Jos AIS kiinnostaa, niin tuossa olikin joku joka kertoi että tonnilla saa käypäsen setin jossa olisi myös B luokka näkösällä. Ainakin Raymarinella tuollainen tonnin setti näyttäisi onnistuvan, tai ehkä himan yli.
Mitä tulee itse Loisto Marineen, niin se on ihan hyvä äppi ja kun siinä on AIS palvelu saatavilla, ei se haittaakaan tee. Jos haluaa noissa apseissä pysyä, niin samalla hinnalla saat yhdessä Sailmaten ja Partiolaisten Retkisatamat kuin Loiston, josta setistä olisi enempi hyöty - ehkä?Oletkos kokeillut soittaa tai siirtää dataa keskellä Suomenlahtea? Ei kyllä ole mun kännyköillä ja liittymillä toiminut, vaikka palkkeja voi olla useampikin ja operaattori näkyy. Tekstiviestin voi joskus saada läpi, mutta menee siihenkin helposti kymmeniä minuutteja.
Roaming on ollut ulkomailla päällä yli 10 v. Aika monta vuotta on siitä, kun noista tuli lisämaksua.
En siis usko, että mitään iloa tuosta apista on reitinjakoalueen laivoja väisteltäessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletkos kokeillut soittaa tai siirtää dataa keskellä Suomenlahtea? Ei kyllä ole mun kännyköillä ja liittymillä toiminut, vaikka palkkeja voi olla useampikin ja operaattori näkyy. Tekstiviestin voi joskus saada läpi, mutta menee siihenkin helposti kymmeniä minuutteja.
Roaming on ollut ulkomailla päällä yli 10 v. Aika monta vuotta on siitä, kun noista tuli lisämaksua.
En siis usko, että mitään iloa tuosta apista on reitinjakoalueen laivoja väisteltäessä.Juu, heikkoa on datan siirtely puhelimella...
Auttaisiko, jos olisi wifi reititin ja ulos ja ylös viety lisäantenni tai onko jotain vahvistimia olemassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletkos kokeillut soittaa tai siirtää dataa keskellä Suomenlahtea? Ei kyllä ole mun kännyköillä ja liittymillä toiminut, vaikka palkkeja voi olla useampikin ja operaattori näkyy. Tekstiviestin voi joskus saada läpi, mutta menee siihenkin helposti kymmeniä minuutteja.
Roaming on ollut ulkomailla päällä yli 10 v. Aika monta vuotta on siitä, kun noista tuli lisämaksua.
En siis usko, että mitään iloa tuosta apista on reitinjakoalueen laivoja väisteltäessä.>>> Oletkos kokeillut soittaa tai siirtää dataa keskellä Suomenlahtea?
Thuraya on satlliittipuhelin oka toimii Elisan liittyllä, eli se on dual, toimii siis molmmissa. Kyllä Thuraya toimii keskellä vettä Euroopa alueella, ainain sähköpostit pelittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>> Oletkos kokeillut soittaa tai siirtää dataa keskellä Suomenlahtea?
Thuraya on satlliittipuhelin oka toimii Elisan liittyllä, eli se on dual, toimii siis molmmissa. Kyllä Thuraya toimii keskellä vettä Euroopa alueella, ainain sähköpostit pelittää.Joo varmaan on sateliittipuhelin tuolla alkuperäisellä kysyjällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo varmaan on sateliittipuhelin tuolla alkuperäisellä kysyjällä.
Elisan korttiin saa, ja näkyy samalla numerolla kuin omakin, ei se mikään ihmeellinen asia ole enää nykyään. Niitä tapaa jo lähes joka toisella haikkaajalla ;-)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elisan korttiin saa, ja näkyy samalla numerolla kuin omakin, ei se mikään ihmeellinen asia ole enää nykyään. Niitä tapaa jo lähes joka toisella haikkaajalla ;-)
On minullakin yhdellä kahden viikon reissulla ollut hätävarana sateliittipuhelin.
Näyttää maksavan hiukan toista tonnia. Sitten kuukausimaksu lähes satasen ja data 6 €/MT. Paljonko mahtaa siirtyä dataa AISia käyttävän appin kanssa. Saako jotenkin estettyä, ettei sama appi lataa karttojakin netistä. Entä miten estää kaikki muiden appien ja puhelimen käyttiksen datansiirto?
Oisko kuitenkin helpompi vaan ostaa se AIS-vastaanotin? Näkee sitten oikeasti aina kaikki alukset läheltä.
Ainakin OpenCPN-appi osaa vastaanottaa WiFin kautta AIS-dataa, mutta saahan tuolla sateliittipuhelimen hinnalla jo 9" hyvän plotterin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On minullakin yhdellä kahden viikon reissulla ollut hätävarana sateliittipuhelin.
Näyttää maksavan hiukan toista tonnia. Sitten kuukausimaksu lähes satasen ja data 6 €/MT. Paljonko mahtaa siirtyä dataa AISia käyttävän appin kanssa. Saako jotenkin estettyä, ettei sama appi lataa karttojakin netistä. Entä miten estää kaikki muiden appien ja puhelimen käyttiksen datansiirto?
Oisko kuitenkin helpompi vaan ostaa se AIS-vastaanotin? Näkee sitten oikeasti aina kaikki alukset läheltä.
Ainakin OpenCPN-appi osaa vastaanottaa WiFin kautta AIS-dataa, mutta saahan tuolla sateliittipuhelimen hinnalla jo 9" hyvän plotterin.Normaali datasiirrossakin viiveitä ja vhf aiskin päivittelee viiveellä eli ei näy reali aikaisia laivojen sijaiteja, kuin hetkittäin.
Tutka parempi ja siihen hälyytykset oman maun mukaisesti, niin turvallisempaa matkantekoa, marpaa kohteet ja seuraa cpa tietoja meneekö mistä ohi.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On minullakin yhdellä kahden viikon reissulla ollut hätävarana sateliittipuhelin.
Näyttää maksavan hiukan toista tonnia. Sitten kuukausimaksu lähes satasen ja data 6 €/MT. Paljonko mahtaa siirtyä dataa AISia käyttävän appin kanssa. Saako jotenkin estettyä, ettei sama appi lataa karttojakin netistä. Entä miten estää kaikki muiden appien ja puhelimen käyttiksen datansiirto?
Oisko kuitenkin helpompi vaan ostaa se AIS-vastaanotin? Näkee sitten oikeasti aina kaikki alukset läheltä.
Ainakin OpenCPN-appi osaa vastaanottaa WiFin kautta AIS-dataa, mutta saahan tuolla sateliittipuhelimen hinnalla jo 9" hyvän plotterin.Raymarinen 7" element S maksaa näemmä nyt 550e, ja halvin samaa sukua oleva vastaanottomoduli 450e ja antennisplitteri 150e.... niin saattahan tuon saada runsaalla tonnilla kasaan?
Sitenhän olis tuo Ray73 vhf/ais all-in-one mali, jossa sisäänrakennettu ais-vastaanotin ja gepsi jne hintaan 800e. Jos ei kunnon vhf:ää ole niin eikös tuossa olisi sellainen että tarttis vaan antenisplitterin (vai tartteeko sitäkän) ja plotterin, niin olisi ihan napakka kampe kohtuuhinnalla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali datasiirrossakin viiveitä ja vhf aiskin päivittelee viiveellä eli ei näy reali aikaisia laivojen sijaiteja, kuin hetkittäin.
Tutka parempi ja siihen hälyytykset oman maun mukaisesti, niin turvallisempaa matkantekoa, marpaa kohteet ja seuraa cpa tietoja meneekö mistä ohi....Tuo on kyllä aivan totta, mutta se on ainain meille hieman kustannuskysymys, ja jos on pieni 28 feet puuvene niin kuin meillä, niin ei se tutka oikein siihen,,,,,, ajattelin siksi jotain 'kevyempää' vaihtoehtoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali datasiirrossakin viiveitä ja vhf aiskin päivittelee viiveellä eli ei näy reali aikaisia laivojen sijaiteja, kuin hetkittäin.
Tutka parempi ja siihen hälyytykset oman maun mukaisesti, niin turvallisempaa matkantekoa, marpaa kohteet ja seuraa cpa tietoja meneekö mistä ohi....AIS on kyllä huomattavasti tutkaa parempi laivojen väistelyyn. Laivan sijainti päivittyy tarpeeksi usein ja sen suuri etu on siinä, että cpa-laskenta tulee tuoreen sijainnin ja nopeuden mukaan. Tutkalla ei kohteen nopeus ja suunta päivity nopeasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali datasiirrossakin viiveitä ja vhf aiskin päivittelee viiveellä eli ei näy reali aikaisia laivojen sijaiteja, kuin hetkittäin.
Tutka parempi ja siihen hälyytykset oman maun mukaisesti, niin turvallisempaa matkantekoa, marpaa kohteet ja seuraa cpa tietoja meneekö mistä ohi....Ei AIS järjestelmässä ole muuta viivettä kuin että datapurskeet lähtevät AIS lähettimestä suunnilleen 10 sekunnin välein (A-luokka), joten pahimmillaan tieto suunnan muutoksesta voi tulla vastaanottimeen sen verran jäljessä. B-luokan lähettimet muistaakseni lähettävät hieman harvemmin. Jos suunta ja nopeus ei muutu, on aluksen suuntavektori koko ajan varsin tarkasti oikea ilman mitään viipeitä.
Jos sitten puhutaan systeemistä, jossa rannikkoasemat nappaavat nämä AIS signaalit ja syöttävät nettiin, ja sitten joku äppi ne sieltä nappaa (jos saa napatuksi avomerellä) ja tuo näytille Loistoon, niin tässähän ei enää puhuta mistään oikeasta AIS systeemistä joka toimii 100% lokaalisti kahden AIS lähetin-vastaanottimen välillä VHF puhelinta ja -taajuuksia käyttäen. Siinä voi tulla viivettä vaikka minkä verran.
Hullunkurista miten virtuaalimaailma tunkee jo vene-eletroniikkaankin ja ihmiset alkavat kuvitella jonkun virtuaali-AIS olevan mikään oikea AIS järjestelmä. Pitäisi mukamas sijoittaa enemmän rahaa satelliittipuhelimiin ja maksaa itsensä kipeäksi datamaksuilla jotta saisi höpöhöpö-AISsin veneeseensä, kun halvemmalla saa oikean AIS lähettin/vastaanottimen ja VHF-radion.
Typeryyttä vastaan itse jumalatikin turhaan taistelevat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, heikkoa on datan siirtely puhelimella...
Auttaisiko, jos olisi wifi reititin ja ulos ja ylös viety lisäantenni tai onko jotain vahvistimia olemassa?Verkon kantavuus hyvissä oloissa on muutama kymmenen kilometriä tukiasemasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on kyllä aivan totta, mutta se on ainain meille hieman kustannuskysymys, ja jos on pieni 28 feet puuvene niin kuin meillä, niin ei se tutka oikein siihen,,,,,, ajattelin siksi jotain 'kevyempää' vaihtoehtoa.
Jos mahdollisimman halvalla haluaa Ais-vastaanottimen turvallisuustekijäksi voi hankkia vhf - puhelimen, jossa on sisäänrakennettu gps vastaanotin. Siitä saa käytännössä tärkeimmät aisin edut paitsi kuvaa plotterin nöytöllä. Useimmissa samoissa laitteissa on myös dsc joten sisäänrakennettu gps tukee myös sen toimintaa. Ja hinta jää varmaan alle 500 €.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei AIS järjestelmässä ole muuta viivettä kuin että datapurskeet lähtevät AIS lähettimestä suunnilleen 10 sekunnin välein (A-luokka), joten pahimmillaan tieto suunnan muutoksesta voi tulla vastaanottimeen sen verran jäljessä. B-luokan lähettimet muistaakseni lähettävät hieman harvemmin. Jos suunta ja nopeus ei muutu, on aluksen suuntavektori koko ajan varsin tarkasti oikea ilman mitään viipeitä.
Jos sitten puhutaan systeemistä, jossa rannikkoasemat nappaavat nämä AIS signaalit ja syöttävät nettiin, ja sitten joku äppi ne sieltä nappaa (jos saa napatuksi avomerellä) ja tuo näytille Loistoon, niin tässähän ei enää puhuta mistään oikeasta AIS systeemistä joka toimii 100% lokaalisti kahden AIS lähetin-vastaanottimen välillä VHF puhelinta ja -taajuuksia käyttäen. Siinä voi tulla viivettä vaikka minkä verran.
Hullunkurista miten virtuaalimaailma tunkee jo vene-eletroniikkaankin ja ihmiset alkavat kuvitella jonkun virtuaali-AIS olevan mikään oikea AIS järjestelmä. Pitäisi mukamas sijoittaa enemmän rahaa satelliittipuhelimiin ja maksaa itsensä kipeäksi datamaksuilla jotta saisi höpöhöpö-AISsin veneeseensä, kun halvemmalla saa oikean AIS lähettin/vastaanottimen ja VHF-radion.
Typeryyttä vastaan itse jumalatikin turhaan taistelevat.Samaa mieltä, täällä on jo pariin-kolmeen kertaan tuotukin esiin että tonnin moleminpuolin saisi tuon aissin veneeseensä. Ei kai tuon Loiston aissi ole muuta varten kuin ihan katselua uteliaisuudesta, tosin toki sieltä sitten jotakin aina nähdään ennakkoon, mutta siihen louttaminen onkin sitten jo toinen asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verkon kantavuus hyvissä oloissa on muutama kymmenen kilometriä tukiasemasta.
Laivoilla taitaa kuulua OK, kun niissä on antenni korkealla ja toistimet.
Purjeveneen kannella ei meidän perheessä ainakaan toimi. DNA:sta ja Teliasta kokemusta.
Tukiasemia näyttää olevan Mäkiluodossa, Harmajalla, Isosaaressa, Naissaaressa ja Pranglissa, sekä tietysti mantereella. Mäkiluoto-Naissaari on n. 20 M ja Isosaari-Prangli n. 30 M. Eli ei tuossa ainakaan 30 km pidemmälle pääse lähimmästä tukiasemasta.
Käytännössä kuuluu joten kuten n. 15 km ja 4G alkaa toimimaan ehkä 10 km päästä lähimmästä tukiasemasta. Tuo sitten jättääkin jo meidän 40 M kotisatama-Tallinna reitiltä melkein puoli matkaa kuuluvuusalueen ulkopuolelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos mahdollisimman halvalla haluaa Ais-vastaanottimen turvallisuustekijäksi voi hankkia vhf - puhelimen, jossa on sisäänrakennettu gps vastaanotin. Siitä saa käytännössä tärkeimmät aisin edut paitsi kuvaa plotterin nöytöllä. Useimmissa samoissa laitteissa on myös dsc joten sisäänrakennettu gps tukee myös sen toimintaa. Ja hinta jää varmaan alle 500 €.
NMEA 2000 nosti ikävästi AISin hintaa. Edelleen saa NMEA 0183-AISeja n. 200 €. Mutta alkaa olla harvassa plotterit, jotka ottavat vastaan NMEA 0183:ea ilman muunninta.
AISille riittää hyvin matalallakin oleva antenni. Ei ole tarpeen nähdä laivoja kymmenien M päästä. Veneessämme oli monta vuotta AIS-antenni sisällä. Silläkin näki laivat 5-20 M säteellä. Nykyään se on takastaagin kukonjalassa ja sillä näkee 20-50 M säteellä laivat.
Molemmat antennit olivat pelkkästä kaapelista tehtyjä eli ilmaisia, kun oli ylijäämäkaapelia.
- Anonyymi
En ole nähnyt "sotapaattien" käyttävän aisis vielä koskaan...
- Anonyymi
"Välillä" sota-aluksetkin käyttävät tätä kansainvälisillä vesillä. Eivät kai koskaan omilla vesillään ja harvemmin kansainvälisilläkään...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Välillä" sota-aluksetkin käyttävät tätä kansainvälisillä vesillä. Eivät kai koskaan omilla vesillään ja harvemmin kansainvälisilläkään...
Muutaman kerran olen Porkkalan väyllä nähnyt sotalaivan, joka näkyy pätkittäin AISissa. Siis plotterissa näkyy ja katoaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Välillä" sota-aluksetkin käyttävät tätä kansainvälisillä vesillä. Eivät kai koskaan omilla vesillään ja harvemmin kansainvälisilläkään...
Atlentilla ja Välimerellä kun ajeltiin niin yksikään rannikkovartioston tai laivastojen alus ei näkynyt AISsissa. Ei ollut kaikissa kalapaateissakaan. Silmät auki on ajettava, joko ikkunasta ulos katsellen tai yöaikaan tutkaa/tutkia ja lämpökameraa tihrustaen.
- Anonyymi
Sotapaatit?
Onko tämä taas joku peppipitkätossu juttu? Kyllähän tuon Loiston AIS on enemmänkin ko tuotteen palvelu-extraa, eikä sillä juuri käyttöä ole. Kuten tuolla on usestiin sanottu, jos AIS haluaa niin sitten selainen pitäisi ostaa. Kustannksia se toki nostaa mutta paljon myös riippuu siitä mitä veneessä on jo olemassa.
Jos AIS:in rakentaa veneeseen kokonaan alusta, niin hintahaarukka käypäsille laitteille lienee 800e - 1500e luokkaa kaikkinensa. Jos plotteria on hankimassa, vamaan AIS olisi ihan hyvä juttu, jos tas et ole, niin kannattaa miettiä onko se sen wörtti?
Mutta mikä tahansa vie turvallisuutta askeleenkin eteenpäin, on se hyvä asia.- Anonyymi
800-1500€ kuulostaa aika paljolta - varmaan tuollakin hinnalla laitteiston saa.
Itse ostin oman lähettävän AIS-laitteen 300€ (uutena), siihen oma antenni & GPS-palikka ja kokonaiskustannus jäi n. 400€.
Mikäli haluaa budjettiratkaisun, eikä lähettäminen on tärkeää, vastaanottavan laitteiston saa rakennettua Raspberry pi pohjalta hintaluokkaan 200€ näyttö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
800-1500€ kuulostaa aika paljolta - varmaan tuollakin hinnalla laitteiston saa.
Itse ostin oman lähettävän AIS-laitteen 300€ (uutena), siihen oma antenni & GPS-palikka ja kokonaiskustannus jäi n. 400€.
Mikäli haluaa budjettiratkaisun, eikä lähettäminen on tärkeää, vastaanottavan laitteiston saa rakennettua Raspberry pi pohjalta hintaluokkaan 200€ näyttö.Jos tuohon 400e lisätään näyttö, niin aika liki tonnia ollaan. Tosin, jos näyttö on jo olemassa ja siihen saa aissin, silloin mennään kyllä edukkailla summilla, Ja jos sen lisäksi olisi vielä vhf ennestään ja siinä ais vastaanotin, niin silloinhan se olisi jopa suorastaan ilmainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuohon 400e lisätään näyttö, niin aika liki tonnia ollaan. Tosin, jos näyttö on jo olemassa ja siihen saa aissin, silloin mennään kyllä edukkailla summilla, Ja jos sen lisäksi olisi vielä vhf ennestään ja siinä ais vastaanotin, niin silloinhan se olisi jopa suorastaan ilmainen.
Sori, kirjoitin vähän ehkä huonosti. Se 400EUR on siis koko laitteiston hinta näyttöineen kaikkineen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sori, kirjoitin vähän ehkä huonosti. Se 400EUR on siis koko laitteiston hinta näyttöineen kaikkineen.
Laitteisto oli Matsutec HP-33A, joka on nyt jo poistunut markkinoilta. Ulkomaisilla keskustelupalstoilla siihen ollaan oltu tyytyväisiä. Halvemmalla tosiaan pääsee Raspberryn kanssa, laitteisto n. 200€, 12VDC näyttö 120€ ja teline 20€ HDMI-kaapeli 5€.
Anonyymi kirjoitti:
Laitteisto oli Matsutec HP-33A, joka on nyt jo poistunut markkinoilta. Ulkomaisilla keskustelupalstoilla siihen ollaan oltu tyytyväisiä. Halvemmalla tosiaan pääsee Raspberryn kanssa, laitteisto n. 200€, 12VDC näyttö 120€ ja teline 20€ HDMI-kaapeli 5€.
Tuossa ollaan jo äärimmäisen järkevillä hinnoilla!
- Anonyymi
Loisto Marinerin AIS-vastaanotin??? Onko sinulla läppärissä/tabletissa VHF- radiovastaanotin?
Kyllä minäkin voin tästä läppristä seurata paattien kulkua Marinetrafficin sivuilla, mutta ei tässä VHFää kyllä ole sisäänrakennettuna.
Kaikenlaisia pölvästejä...- Anonyymi
Uskon että aloittaja tietää että läpärissään tuskin on radiovastaanotinta. Veikkaan että hän ei välttämättä osaa sanoittaa kysymäänsä asiaa niin tämällisesti että se kelpaa kaikille, minkä asiasta enemmän tietävät varmaan tuosta ymmärsikin ja antoivat asiallisia vastauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskon että aloittaja tietää että läpärissään tuskin on radiovastaanotinta. Veikkaan että hän ei välttämättä osaa sanoittaa kysymäänsä asiaa niin tämällisesti että se kelpaa kaikille, minkä asiasta enemmän tietävät varmaan tuosta ymmärsikin ja antoivat asiallisia vastauksia.
Loisto Mariner on puhelinappi. Ei siis toimi läppäreissä.
- Anonyymi
Navicons mainostaa myös AIS mahdollisuutta, mutta pienellä räpläämisellä, en sitä saanut toimimaan kännyssä tai tabletissa missä datayhteys käytössä. Vai pitäisikö tuoda piuhalla vhf aisista noihin himmeleihin?
Onko tietoa tai kokemusta?- Anonyymi
Vaatii AIS dataa WiFiin jakavan systeemin. Sama on ollut OpenCPN:ssä jo vuosikausia. Siinä taitaa myös Bluetooth onnistua.
Tässä Navionics
https://www.navionics.com/usa/blog/post/ais-in-the-boating-app - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaatii AIS dataa WiFiin jakavan systeemin. Sama on ollut OpenCPN:ssä jo vuosikausia. Siinä taitaa myös Bluetooth onnistua.
Tässä Navionics
https://www.navionics.com/usa/blog/post/ais-in-the-boating-appJoo ja lisäksi löytyy nsvicons sivuilta tällainen maksaa goole playssä 17€ vastasnottaa ja lähettää ais tietoja muista ja itsestä
Boat Beacon The app includes an internet AIS service.
The app AIS Share feature (available through a subscription) provides the Boating app with the internet AIS feed.
No additional AIS external device is needed.
Use built-in Wi-Fi® to connect these devices directly to the Navionics Boating app.
Digital Yacht - iAIS, AIT3000, AIT5000, Nomad EasyAis - EasyTRX2S* em-track Marine
GlobPilot - WiFIAis* Website alltekmarine.com cenkin.net
comarsystems.com digitalyacht.co.uk easyais.com em-trak.com
Wi-Fi® globpilot.com AIS DEVICE Details Website
Make sure: • Both the Boat Beacon and the Boating app are installed on the same device • the Wi-Fi® of your mobile device is active • an internet connection is available
In the Boat Beacon app: activate the AIS Share feature and take note of the TCP protocol Host and Port number.
In the Boating app: go to Menu > Connect a Device, add a device manually and fill in the TCP protocol fields.
* We have not tested these devices and cannot guarantee flawless operation pock
Tässä linkki
https://pocketmariner.com/mobile-apps/boatbeacon/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ja lisäksi löytyy nsvicons sivuilta tällainen maksaa goole playssä 17€ vastasnottaa ja lähettää ais tietoja muista ja itsestä
Boat Beacon The app includes an internet AIS service.
The app AIS Share feature (available through a subscription) provides the Boating app with the internet AIS feed.
No additional AIS external device is needed.
Use built-in Wi-Fi® to connect these devices directly to the Navionics Boating app.
Digital Yacht - iAIS, AIT3000, AIT5000, Nomad EasyAis - EasyTRX2S* em-track Marine
GlobPilot - WiFIAis* Website alltekmarine.com cenkin.net
comarsystems.com digitalyacht.co.uk easyais.com em-trak.com
Wi-Fi® globpilot.com AIS DEVICE Details Website
Make sure: • Both the Boat Beacon and the Boating app are installed on the same device • the Wi-Fi® of your mobile device is active • an internet connection is available
In the Boat Beacon app: activate the AIS Share feature and take note of the TCP protocol Host and Port number.
In the Boating app: go to Menu > Connect a Device, add a device manually and fill in the TCP protocol fields.
* We have not tested these devices and cannot guarantee flawless operation pock
Tässä linkki
https://pocketmariner.com/mobile-apps/boatbeacon/Vaikuttaa mielenkiintoiselta apilta
AIS-vastaanotin ja näyttö vain Android-laitteesi avulla.
Boat Beacon on ainoa Marine AIS -alusseurantasovellus, joka tarjoaa törmäyksentunnistuksen, käyttää reaaliaikaista tietoa ja jakaa oman veneesi sijainnin muiden AIS-Internet-käyttäjien kanssa.
Boat Beacon on erityisesti suunniteltu käytettäväksi vedessä käytettäväksi, ja koska se näyttää kaikki ympärilläsi olevat alukset kartalla. Siinä Boat Beacon tarjoaa ainutlaatuiset laskemis-, etäisyys- ja lähimmän lähestymistavan (CPA) laskelmat AIS-alusten tietojen lisäksi. Lähettää ja vastaanottaa Internet AIS: ää ja on ainoa sovellus, joka tarkkailee jatkuvasti CPA: ta, ilmoittaen, havaitaanko mahdollisia törmäyksiä, vaikka sovellus olisi taustalla.
Avainominaisuudet
------------
Vastaanottaa ja lähettää AIS-aluksen tietoja reaaliajassa Internetin välityksellä. VHF AIS -vastaanotinta, transponderia tai antennia ei tarvita.
Horisontin yli törmäys ja SART-tunnistus (30 mailin säteellä) jatkuvia lähimmän lähestymistavan (CPA) laskelmia käyttäen - korostavat potentiaalisessa törmäyskurssilla olevat veneet ja hälyttävät, jopa silloin, kun sovellus on taustalla.
Tarjoaa laakeri- ja matkatietoja muille veneille AIS-tietojen lisäksi, kuten nopeus, kurssi, sijainti, nimi, pituus jne. Näyttää veneiden viimeisimmän matkan jäljen.
Jaa sijaintisi, nopeusrata ja määränpää. Ihmiset voivat seurata sinua käyttämällä Boat Beaconia tai ilmaista Boat Watch -sovellustamme ja johtavissa Internet-AIS-järjestelmissä, kuten MarineTraffic ja Ship Finder. Lähetys toimii myös jatkuvasti taustalla, kun se on käytössä.
Live-karttanäkymä kompassipeitolla, joka pyörii kanssasi, jotta voit etsiä kartalla olevien alusten suuntaan paikantaaksesi ne. Voit myös kallistaa karttaa saadaksesi 3D-perspektiivin vetämällä ylös kahdella sormella.
17€ ilmeisesti ei ole vuosimaksu Anonyymi kirjoitti:
Joo ja lisäksi löytyy nsvicons sivuilta tällainen maksaa goole playssä 17€ vastasnottaa ja lähettää ais tietoja muista ja itsestä
Boat Beacon The app includes an internet AIS service.
The app AIS Share feature (available through a subscription) provides the Boating app with the internet AIS feed.
No additional AIS external device is needed.
Use built-in Wi-Fi® to connect these devices directly to the Navionics Boating app.
Digital Yacht - iAIS, AIT3000, AIT5000, Nomad EasyAis - EasyTRX2S* em-track Marine
GlobPilot - WiFIAis* Website alltekmarine.com cenkin.net
comarsystems.com digitalyacht.co.uk easyais.com em-trak.com
Wi-Fi® globpilot.com AIS DEVICE Details Website
Make sure: • Both the Boat Beacon and the Boating app are installed on the same device • the Wi-Fi® of your mobile device is active • an internet connection is available
In the Boat Beacon app: activate the AIS Share feature and take note of the TCP protocol Host and Port number.
In the Boating app: go to Menu > Connect a Device, add a device manually and fill in the TCP protocol fields.
* We have not tested these devices and cannot guarantee flawless operation pock
Tässä linkki
https://pocketmariner.com/mobile-apps/boatbeacon/Ainakin noilla sivulla kerrotaan tämän olevan realiaikainen 30 nm säteellä, jossa cpa ja ais data päivittyy jatkuvasti, jossa saa myös itsensä näkyviin jos on mmsi nro?
Ei näyttäis olvan ihan paha, tarttee tai ei :-)- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa mielenkiintoiselta apilta
AIS-vastaanotin ja näyttö vain Android-laitteesi avulla.
Boat Beacon on ainoa Marine AIS -alusseurantasovellus, joka tarjoaa törmäyksentunnistuksen, käyttää reaaliaikaista tietoa ja jakaa oman veneesi sijainnin muiden AIS-Internet-käyttäjien kanssa.
Boat Beacon on erityisesti suunniteltu käytettäväksi vedessä käytettäväksi, ja koska se näyttää kaikki ympärilläsi olevat alukset kartalla. Siinä Boat Beacon tarjoaa ainutlaatuiset laskemis-, etäisyys- ja lähimmän lähestymistavan (CPA) laskelmat AIS-alusten tietojen lisäksi. Lähettää ja vastaanottaa Internet AIS: ää ja on ainoa sovellus, joka tarkkailee jatkuvasti CPA: ta, ilmoittaen, havaitaanko mahdollisia törmäyksiä, vaikka sovellus olisi taustalla.
Avainominaisuudet
------------
Vastaanottaa ja lähettää AIS-aluksen tietoja reaaliajassa Internetin välityksellä. VHF AIS -vastaanotinta, transponderia tai antennia ei tarvita.
Horisontin yli törmäys ja SART-tunnistus (30 mailin säteellä) jatkuvia lähimmän lähestymistavan (CPA) laskelmia käyttäen - korostavat potentiaalisessa törmäyskurssilla olevat veneet ja hälyttävät, jopa silloin, kun sovellus on taustalla.
Tarjoaa laakeri- ja matkatietoja muille veneille AIS-tietojen lisäksi, kuten nopeus, kurssi, sijainti, nimi, pituus jne. Näyttää veneiden viimeisimmän matkan jäljen.
Jaa sijaintisi, nopeusrata ja määränpää. Ihmiset voivat seurata sinua käyttämällä Boat Beaconia tai ilmaista Boat Watch -sovellustamme ja johtavissa Internet-AIS-järjestelmissä, kuten MarineTraffic ja Ship Finder. Lähetys toimii myös jatkuvasti taustalla, kun se on käytössä.
Live-karttanäkymä kompassipeitolla, joka pyörii kanssasi, jotta voit etsiä kartalla olevien alusten suuntaan paikantaaksesi ne. Voit myös kallistaa karttaa saadaksesi 3D-perspektiivin vetämällä ylös kahdella sormella.
17€ ilmeisesti ei ole vuosimaksu"17€ ilmeisesti ei ole vuosimaksu"
Käsitin että on kun menin kurkkaamaan Google Playhin. Miksi ajattelisit että se ei ole vuosimaksu tai mitä muuta se voisi olla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa mielenkiintoiselta apilta
AIS-vastaanotin ja näyttö vain Android-laitteesi avulla.
Boat Beacon on ainoa Marine AIS -alusseurantasovellus, joka tarjoaa törmäyksentunnistuksen, käyttää reaaliaikaista tietoa ja jakaa oman veneesi sijainnin muiden AIS-Internet-käyttäjien kanssa.
Boat Beacon on erityisesti suunniteltu käytettäväksi vedessä käytettäväksi, ja koska se näyttää kaikki ympärilläsi olevat alukset kartalla. Siinä Boat Beacon tarjoaa ainutlaatuiset laskemis-, etäisyys- ja lähimmän lähestymistavan (CPA) laskelmat AIS-alusten tietojen lisäksi. Lähettää ja vastaanottaa Internet AIS: ää ja on ainoa sovellus, joka tarkkailee jatkuvasti CPA: ta, ilmoittaen, havaitaanko mahdollisia törmäyksiä, vaikka sovellus olisi taustalla.
Avainominaisuudet
------------
Vastaanottaa ja lähettää AIS-aluksen tietoja reaaliajassa Internetin välityksellä. VHF AIS -vastaanotinta, transponderia tai antennia ei tarvita.
Horisontin yli törmäys ja SART-tunnistus (30 mailin säteellä) jatkuvia lähimmän lähestymistavan (CPA) laskelmia käyttäen - korostavat potentiaalisessa törmäyskurssilla olevat veneet ja hälyttävät, jopa silloin, kun sovellus on taustalla.
Tarjoaa laakeri- ja matkatietoja muille veneille AIS-tietojen lisäksi, kuten nopeus, kurssi, sijainti, nimi, pituus jne. Näyttää veneiden viimeisimmän matkan jäljen.
Jaa sijaintisi, nopeusrata ja määränpää. Ihmiset voivat seurata sinua käyttämällä Boat Beaconia tai ilmaista Boat Watch -sovellustamme ja johtavissa Internet-AIS-järjestelmissä, kuten MarineTraffic ja Ship Finder. Lähetys toimii myös jatkuvasti taustalla, kun se on käytössä.
Live-karttanäkymä kompassipeitolla, joka pyörii kanssasi, jotta voit etsiä kartalla olevien alusten suuntaan paikantaaksesi ne. Voit myös kallistaa karttaa saadaksesi 3D-perspektiivin vetämällä ylös kahdella sormella.
17€ ilmeisesti ei ole vuosimaksuTässä kai pätee samat interwebin lainalaisuudet kuin vaikkapa tuon Loisto ais -palvelun kanssa? Jotakin oli tavaavinani heidän kotisvuiltaan että palvelu olisi globaali, mitäköhän ne sillä tarkoitti? Myös punaisia 'peitto' pisteitä oli Atlantilla....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä kai pätee samat interwebin lainalaisuudet kuin vaikkapa tuon Loisto ais -palvelun kanssa? Jotakin oli tavaavinani heidän kotisvuiltaan että palvelu olisi globaali, mitäköhän ne sillä tarkoitti? Myös punaisia 'peitto' pisteitä oli Atlantilla....
Tottakai pätee! Netistähän se ne datansa saa ja sinne myös lähettää. Eli on edes auttavasti realiaikainen vain jatkuvasti toimivalla nettiyhteydellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai pätee! Netistähän se ne datansa saa ja sinne myös lähettää. Eli on edes auttavasti realiaikainen vain jatkuvasti toimivalla nettiyhteydellä.
Niin, mitenköhän ne punaiset peittopisteet ovat sitten Atlantille joutuneet, joka peittokartta löytyy heitin nettisivuita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mitenköhän ne punaiset peittopisteet ovat sitten Atlantille joutuneet, joka peittokartta löytyy heitin nettisivuita?
Tuo ns peittokartta linee kuitenkin tietyn aikavälein äivittyvä kuva siitä missä näitä heidän ns yhteistyöaluksia on, eli isommat kauppa-alukset voivat olla - ja ovatkin - koko ajan satelliitilla netissä kiinni. Olettaisin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"17€ ilmeisesti ei ole vuosimaksu"
Käsitin että on kun menin kurkkaamaan Google Playhin. Miksi ajattelisit että se ei ole vuosimaksu tai mitä muuta se voisi olla?En perehtynyt tarkemmin ja naviconskin on kertamaksu, tosin et saa päivityksiä karttoihin ja reittisuunnittelu automaattisesti puuttuu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607274- 1254005
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.273311- 212798
- 272433
- 232302
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3711977- 251960
- 471950
- 321888