Perukirjoituksesta

Anonyymi

Tarviiko perukirjoitukseen asunnon arvosta välittäjän virallisen eli kirjallisen ja maksullisen arvion? Vai riittääkö suullinen välittäjältä, ts.ei mitään todistusta asiasta?

Jos perukirjoituksen tekee itse niin ketkä on todistajia? Voiko perillisen puoliso ja joku muu sukulainen, joilla ei siis osuutta perintöön. Vai kuin tuntematon pitää olla?

6

57

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Meillä on riittänyt asunnosta suullinen arvio.

• Anonyymi

Ai huijari täällä kyselee

• Anonyymi

"Tarviiko perukirjoitukseen asunnon arvosta välittäjän virallisen eli kirjallisen ja maksullisen arvion? Vai riittääkö suullinen välittäjältä, ts.ei mitään todistusta asiasta?"
      Jos ollaan kaupungissa, niin alueen viimeaikaisista vastaavista asunnoista varmaan löytyy pyyntihintoja nettipalveluista (esim. etuovi, oikotie) - nämä yleensä kelpaavat.
      Jos taas kohde on uniikki, olisi ehkä hyvä saada jonkun riippumattoman osapuolen näkemys.

"Jos perukirjoituksen tekee itse niin ketkä on todistajia?"
      Valitut uskotut miehet ovat todistajia. He tarkistavat ja toteavat perukirjaan menevät tiedot ja niiden arvot (ei-rahamääräisten omaisuusluokkien kohdalta ainakin suunnilleen) oikeiksi.

"Voiko perillisen puoliso ja joku muu sukulainen, joilla ei siis osuutta perintöön. Vai kuin tuntematon pitää olla?"
      Uskottu mies voi olla ihan sukulainenkin, kunhan nyt ei ole perinnön eikä testamentin saajana...

• Anonyymi

"Valitut uskotut miehet ovat todistajia. He tarkistavat ja toteavat perukirjaan menevät tiedot ja niiden arvot (ei-rahamääräisten omaisuusluokkien kohdalta ainakin suunnilleen) oikeiksi."

Väärin. Perunkirjoituksen uskotut miehet eivät ole mitään TODISTAJIA. He ovat TOIMITUSMIEHIÄ, joiden tehtävät on kerrottu perintökaaressa näin:

"Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava =>sitä toimittamaan<= kaksi uskottua miestä."

"Uskottujen miesten on perukirjaan kirjoitettava todistus siitä, että =>he ovat kaiken siihen oikein merkinneet ja pesän varat arvioineet parhaan ymmärryksensä mukaan<=."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Valitut uskotut miehet ovat todistajia. He tarkistavat ja toteavat perukirjaan menevät tiedot ja niiden arvot (ei-rahamääräisten omaisuusluokkien kohdalta ainakin suunnilleen) oikeiksi."

Väärin. Perunkirjoituksen uskotut miehet eivät ole mitään TODISTAJIA. He ovat TOIMITUSMIEHIÄ, joiden tehtävät on kerrottu perintökaaressa näin:

"Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava =>sitä toimittamaan<= kaksi uskottua miestä."

"Uskottujen miesten on perukirjaan kirjoitettava todistus siitä, että =>he ovat kaiken siihen oikein merkinneet ja pesän varat arvioineet parhaan ymmärryksensä mukaan<=."

Väärin. TAAS kerran samalta noviisilta!

Uskottujen miesten on kirjoitettava perunkirjaan todistus siitä, että he ovat merkinneet siihen kuuluvat tiedot oikein ja arvioineet pesän varat parhaan kykynsä mukaan.

Uskotun miehen tehtävänä on arvioida kuolinpesän omaisuuden arvo parhaan kykynsä mukaisesti sekä rehellisesti. Hän myös todistaa perukirjassa allekirjoituksellaan, että on tehnyt tehtävässään parhaansa. Kuolinpesän omaisuuden arvon määrittäminen on tärkeää erityisesti perintöverotuksen määräytymisen kannalta sekä myöhemmin toimitettavassa perinnönjaossa.

Uskotut miehet periaatteessa antavat siis viimeisen vahvistuksen omaisuuksien hinnoille. Tosiasiassa pesän osakkaat keräävät varallisuustiedot ja uskotut miehet toimivat eräänlaisina perunkirjoituksen todistajina. Mitään ongelmaa, ei tule siitä, että uskotut miehet ovat myös pesän osakkaita, varsinkin jos pesän osakkaat ovat keskenään hyvissä väleissä.

• Anonyymi

Googlaa; Testamenttiopas.com ja sitten sieltä aivan sivun alaosasta sinisellä pohjalla , klikkaaPERUNKIRJOITUS. ON ERITTÄIN SELKEÄÄ TIETOA SINULLE AP.
      Käytän i padia , jossa se näkyy helposti ja hyvin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe