Hyvät Saabistit älkää ikinä sortuko ostaa 9-5:tä!

Anonyymi

Mulla oli vuosina 2015-2020 ja se oli aivan kamala vaikka kilsoja oli vain vähän päälle 200000km. Kyyti oli tosi hyvä ja kiihtyi aikansa bemuja paremmin mutta vikoja oli joita luettelenkin aamu tässä kun ei oo mitään tekemistä.

V 2016 : nopeusmittari hajos, korjauksen jälkeen kierrosnittari hajos, sähköikkunat alko tehdä omiaan ja kuskin puolelta hajos sähkömoottori kokonaan.

V. 2017 ilmastointi lopetti toimintansa keskellä kesän pahimpia helteitä, alkuperäinen stereo hajosi, ja katsastuksessa jäi kiinni ruostevaurioista :(

V. 2018 : bensiinin kulutus kasvoi ja auto laiskistui syyksi paljastui rikkoutuneet etupyörien laakerit, akku meni tyhjäksi koko ajan ajossa syystä ettei laturi toiminut ja matka välillä Helsinki Utsjoki keskeytyi bensiinipumpun vaipumiseen ikiuneen.

V. 2019 : auton jarrut pettivät ja katsastuksessa kummatkin jarruputket räjähtivät :( tää vuosi oli parhain koska nämä ainoat viat :)

V. 2020 : auto jäi tyttöystävän parkkikselle sytytysboksin tai jonkin hajottua, auton vaihteisto alkoi osoittaa loppuun kulumisen merkkejä ja eräänä kesäisenä päivänä Oulussa oikean puolen alatukivarsi petti ajossa ja Saab minä ja tyttöystävä kyydissään lensi liki vastaantulevan auton keulaan mutta vältti, jatkoi matkaa tien ulkopuolelle ja jysähti lyhtypylvääseen. Nopeutta oli mittarin mukaan vähän yli 50kmh. Tämän jälkeen Saab meni romuttamolle mun entisen peltoauton kanssa ja ei tuu ikävä.

14

1844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo noi uudemmat Saabit on aika paskoja. Jos haluaa Saabistiksi niin kannattaa ostaa ennen 90lukua tehtyjä ( 99, 96 jne ovat hyviä) ja kannattaa myös katsoa että kunto on pidetty hyvänä koska laatuautokin voi olla täys romu jos siitä ei olla huolehdittu. Olen itsekin kuullut ettei Saabin alatukivarret ole kaikkein jämerimpiä.

    • Anonyymi

      Eikös tuo 9-5 jäänyt Saabin viimeiseksi uudeksi malliksi? Ihan komea auto, muttei paljoa myyty Suomessa ja nyt hävinnyt liikenteestä lähes kokonaan.

      • Anonyymi

        Viimeinen hyvin myynyt Saab ja liian yleinen suomen teillä! Vaarantaa liikenteen alatukivarsien takia jotka Saabin pula-aikana tehtiin miten sattuu.


    • Anonyymi

      Olen täsmälleen päinvastasista mieltä.

      Ostit sitten kiertopalkinnon, josta ei oltu pidetty huolta. Kannattaa etsiä peilistä syyllistä. Itse olen pitänyt kaikkia autoja kuten kukkaa kämmenellä. Ja hankkinut autoni muutaman vuoden ikäisenä tai aivan uutena.

      Minulla on ollut käytössä kahta autoa lukuunottamatta vain Saabeja viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana. Niistä mikään Saab ei ollut vika-altis. Viimeisin oli 9-5 Aero, jonka hankin kolmen vuoden ikäisenä alle 40tkm ajettuna. Auto oli minulla 18 vuotta. Ja olisi vieläkin ellei joku säännöistä piittamaton olisi ajanut punaisilla päälle. Auto meni lunastukseen. Lienee tarpeetonta mainita, että Saabin kuljettajalle, minulle, ei tullut naarmuakaan. Auto ei koskaan käynyt kahta kertaa katsastusasemalla saman vuoden aikana muutoskatsastusvuotta lukuunottamatta. Aina meni läpi ensi käynnillä.

      Tuo 9-5 oli viattomin auto, mikä minulla on ollut. Sillä vain ajettiin. Tielle ei jättänyt koskaan. Toki jarruja ja iskareita on vaihdettu. Alipainepumppu ja jarrutehostin ja polttoainepumppu piti uusia. Turbon ja ketjut jakopäähän sekä tasapainoakseleihin vaihdatin ennakkohuoltona, koska oli aikomus ajaa autolla vielä pitkään. Vanha ehjä turbo on vieläkin hyllyssä. On edelleen lämpimin auto, joka minulla on ollut. Takasivulasitkaan ei olleet huurussa talvella kuten muunmerkkisissä on ollut.

      Bensaa / etanolia kului mutta kyllä se hiukan piristettynä kulkikin. Moni Baijerilaisen omistaja, joille Aero oli kuin punainen vaate jostakin syystä, yllättyi vanhan auton pirteydestä. Takapuskurissa roikkujat ja valoissa haastajat näki siitä vain perävalot. Ostaisin edelleen Saabin, jos nuo alussa mainitsemani kriteerit täyttyisivät. Kiertopalkintoihin en sorru. Ken sortuu. älköön syyttäkö siitä automerkkiä.

      • Anonyymi

        Nuorena olet 9-5 Aerosi ostanut. Olet muuten yhtä fanaattinen kuin toyotistitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena olet 9-5 Aerosi ostanut. Olet muuten yhtä fanaattinen kuin toyotistitkin.

        40-kymppisenä hankin viimeisen Saabini. Mitä pahaa on siinä, että tietää, mitä tahtoo. Muiden mielipiteet eivät minua horjuta.

        Nyt ajelen 4-vuotiaalla muunmerkkisellä nelivedolla. Kaduttaa varsinkin näin talvikeleillä. Ei vetotavan vaan muiden ominaisuuksien vuoksi. Saabin kyydissä vain hymyilytti. Mitä pahempi keli sitä leveämpi hymy. Jotkut autot on suunniteltu talveen, toiset hyviä säitä varten.

        Koirat haukkuu. Karavaani kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        40-kymppisenä hankin viimeisen Saabini. Mitä pahaa on siinä, että tietää, mitä tahtoo. Muiden mielipiteet eivät minua horjuta.

        Nyt ajelen 4-vuotiaalla muunmerkkisellä nelivedolla. Kaduttaa varsinkin näin talvikeleillä. Ei vetotavan vaan muiden ominaisuuksien vuoksi. Saabin kyydissä vain hymyilytti. Mitä pahempi keli sitä leveämpi hymy. Jotkut autot on suunniteltu talveen, toiset hyviä säitä varten.

        Koirat haukkuu. Karavaani kulkee.

        Vaan eipä myynyt Saab, ei, ja siksipä meni konkkaan. Jos tuotteessa on hinta/laatusuhde kohdallaan se käy kaupaksi eikä johda konkurssiin. Saabia myytiin viimeisenä vuotenaan suomessa vain pari kappaletta, vaikka saabistien mielestä maailman paras auto. No miksi ette sitten rynnänneet ostamaan niitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan eipä myynyt Saab, ei, ja siksipä meni konkkaan. Jos tuotteessa on hinta/laatusuhde kohdallaan se käy kaupaksi eikä johda konkurssiin. Saabia myytiin viimeisenä vuotenaan suomessa vain pari kappaletta, vaikka saabistien mielestä maailman paras auto. No miksi ette sitten rynnänneet ostamaan niitä?

        Toyotistit ja saabistit ja muutkin vähä-älyiset sopivat samaan häkkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan eipä myynyt Saab, ei, ja siksipä meni konkkaan. Jos tuotteessa on hinta/laatusuhde kohdallaan se käy kaupaksi eikä johda konkurssiin. Saabia myytiin viimeisenä vuotenaan suomessa vain pari kappaletta, vaikka saabistien mielestä maailman paras auto. No miksi ette sitten rynnänneet ostamaan niitä?

        Turha väitellä tästä asiasta tämän enempää tämän otsikon alla. Ihmiset on laumaeläimiä ja ostaa sitä, mitä muutkin. Ei uskalleta olla yksilöitä. Auto ostetaan liian usein naapuria eikä itseä varten.

        Kyseisellä autonvalmistajalla oli taipumus tehdä liian kestäviä autoja. Miksi ostaa uusi ja maksaa siitä moninverroin, jos sama käytettynä on hyvä ja kestävä ja siinä on kaikki tarvittavat varusteet ja kulku kohdallaan. Naapuria varten jotkut niin tekee.

        Nyt saa lähes kaikilta valmistajilta kertakäyttöautoja. Ei niillä uskalla ajaa kuin muutaman vuoden. Sitten äkkiä vaihtoon ettei tule kaikki remontit eteen nopean hinnanlaskun lisäksi. Kakkosautoina on ollut monenlaista. Neljä eri automerkkiä, uutena hankittuja, oli samaan aikana Saabin kanssa. Kolme niistä oli lavetin kyydissä alle neljän vuoden ikäisenä. Meni laakeria ja hihnaa, akkuja ja laturi. Kesken matkaa. Lähes uudesta autosta. Nyt on kakkosautonakin kestävä merkki. Vahingosta viisastuu.

        Saab oli 21-vuotiaan ensimmäistä kertaa lavetin perässä matkalla kolaripaikalta vahinkokeskuksen varastoon. Nesteet oli pihalla. Vastapuolen etu- ja takarenkaat harotti niin pahasti, että se jouduttiin vinssaamaan lavetin kyytiin. Sen toinen kylki ja perä muistutti enemmän rusinaa kuin autoa. Tuli selväksi, että vanhakin Saab voi olla paitsi kestävä myös turvallinen. Onneksi kukaan ei loukkantunut,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan eipä myynyt Saab, ei, ja siksipä meni konkkaan. Jos tuotteessa on hinta/laatusuhde kohdallaan se käy kaupaksi eikä johda konkurssiin. Saabia myytiin viimeisenä vuotenaan suomessa vain pari kappaletta, vaikka saabistien mielestä maailman paras auto. No miksi ette sitten rynnänneet ostamaan niitä?

        Kyllä tuohon Saabin kohtaloon vaikutti suurimmaksi osaltaan eräs jenkkipaskayhtiö, joka tarkoituksella ajoi Saabin alas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha väitellä tästä asiasta tämän enempää tämän otsikon alla. Ihmiset on laumaeläimiä ja ostaa sitä, mitä muutkin. Ei uskalleta olla yksilöitä. Auto ostetaan liian usein naapuria eikä itseä varten.

        Kyseisellä autonvalmistajalla oli taipumus tehdä liian kestäviä autoja. Miksi ostaa uusi ja maksaa siitä moninverroin, jos sama käytettynä on hyvä ja kestävä ja siinä on kaikki tarvittavat varusteet ja kulku kohdallaan. Naapuria varten jotkut niin tekee.

        Nyt saa lähes kaikilta valmistajilta kertakäyttöautoja. Ei niillä uskalla ajaa kuin muutaman vuoden. Sitten äkkiä vaihtoon ettei tule kaikki remontit eteen nopean hinnanlaskun lisäksi. Kakkosautoina on ollut monenlaista. Neljä eri automerkkiä, uutena hankittuja, oli samaan aikana Saabin kanssa. Kolme niistä oli lavetin kyydissä alle neljän vuoden ikäisenä. Meni laakeria ja hihnaa, akkuja ja laturi. Kesken matkaa. Lähes uudesta autosta. Nyt on kakkosautonakin kestävä merkki. Vahingosta viisastuu.

        Saab oli 21-vuotiaan ensimmäistä kertaa lavetin perässä matkalla kolaripaikalta vahinkokeskuksen varastoon. Nesteet oli pihalla. Vastapuolen etu- ja takarenkaat harotti niin pahasti, että se jouduttiin vinssaamaan lavetin kyytiin. Sen toinen kylki ja perä muistutti enemmän rusinaa kuin autoa. Tuli selväksi, että vanhakin Saab voi olla paitsi kestävä myös turvallinen. Onneksi kukaan ei loukkantunut,

        Saab ei saisi tämän päivän kolaritestissä yhtään tähteä, sen verran maailma menee eteenpäin vuosi vuodelta. Vai että renkaat harottivat, ei siis pyörät? Voi sinua pelleä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuohon Saabin kohtaloon vaikutti suurimmaksi osaltaan eräs jenkkipaskayhtiö, joka tarkoituksella ajoi Saabin alas!

        Miten maailman parhaita autoja tekevä yhtiö voi ajautua toisten käsiin? Eikö liikkeen ovi käynytkään? Eikö Saab kelvannut kansalle?😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saab ei saisi tämän päivän kolaritestissä yhtään tähteä, sen verran maailma menee eteenpäin vuosi vuodelta. Vai että renkaat harottivat, ei siis pyörät? Voi sinua pelleä.

        Loppui kirjoittajalta faktat. Sitähän se tarkoittaa, kun aletaan henkilöitä mollata vaikka otsikon mukaan kyse on vain autoista. Minä olen ajanut vanhalla Saabilla kolarin uudehkon auton kanssa, toisin kuin kommentoija, ja olen siitä tässä kertomassa. Kaikki turvalaitteet toimi, kuten oli suunniteltu. Naarmuakaan en saanut. Jos verrataan autoja ja ominaisuuksia keskenään, otetaan vertailuun mukaan samanikäiset autot.

        Mutta kommenttina noihin muihin asiallisempiin postauksiin.

        GM oli pahinta, mitä Saabille ikinä tapahtui. Mitä hyvää sen jälkeen tapahtui, kun yhtiö otti hallinnan. Ei mitään. Kehitysrahat oli leikattu minimiin. Jos auto ei kehity eikä muotoilukaan erotu, jatkavat Saabistit vanhoilla autoillaan ajamista. Miksi ostaa moninverroin kallimpi uusi, jos ei saa yhtään enempää. Tuolla stategialla merkki kuin merkki katoaa maailmankartalta. Kenties se oli GM:n tarkoituskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loppui kirjoittajalta faktat. Sitähän se tarkoittaa, kun aletaan henkilöitä mollata vaikka otsikon mukaan kyse on vain autoista. Minä olen ajanut vanhalla Saabilla kolarin uudehkon auton kanssa, toisin kuin kommentoija, ja olen siitä tässä kertomassa. Kaikki turvalaitteet toimi, kuten oli suunniteltu. Naarmuakaan en saanut. Jos verrataan autoja ja ominaisuuksia keskenään, otetaan vertailuun mukaan samanikäiset autot.

        Mutta kommenttina noihin muihin asiallisempiin postauksiin.

        GM oli pahinta, mitä Saabille ikinä tapahtui. Mitä hyvää sen jälkeen tapahtui, kun yhtiö otti hallinnan. Ei mitään. Kehitysrahat oli leikattu minimiin. Jos auto ei kehity eikä muotoilukaan erotu, jatkavat Saabistit vanhoilla autoillaan ajamista. Miksi ostaa moninverroin kallimpi uusi, jos ei saa yhtään enempää. Tuolla stategialla merkki kuin merkki katoaa maailmankartalta. Kenties se oli GM:n tarkoituskin.

        Miksi Saab ei pysynyt omillaan, mihin se sitten muita tarvitsi? Euro N cap testissä nähdään miten Saab 900 painuu kasaan, kattokin ruttaantuu. Uskovaiset ovat samaa sorttia, uskoivat he sitten autoihin, jumaliin tai salaliittoihin, yhtä paljon todellisuudesta vieraantuneita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3002
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2881
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1699
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1632
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe