Mulla oli vuosina 2015-2020 ja se oli aivan kamala vaikka kilsoja oli vain vähän päälle 200000km. Kyyti oli tosi hyvä ja kiihtyi aikansa bemuja paremmin mutta vikoja oli joita luettelenkin aamu tässä kun ei oo mitään tekemistä.
V 2016 : nopeusmittari hajos, korjauksen jälkeen kierrosnittari hajos, sähköikkunat alko tehdä omiaan ja kuskin puolelta hajos sähkömoottori kokonaan.
V. 2017 ilmastointi lopetti toimintansa keskellä kesän pahimpia helteitä, alkuperäinen stereo hajosi, ja katsastuksessa jäi kiinni ruostevaurioista :(
V. 2018 : bensiinin kulutus kasvoi ja auto laiskistui syyksi paljastui rikkoutuneet etupyörien laakerit, akku meni tyhjäksi koko ajan ajossa syystä ettei laturi toiminut ja matka välillä Helsinki Utsjoki keskeytyi bensiinipumpun vaipumiseen ikiuneen.
V. 2019 : auton jarrut pettivät ja katsastuksessa kummatkin jarruputket räjähtivät :( tää vuosi oli parhain koska nämä ainoat viat :)
V. 2020 : auto jäi tyttöystävän parkkikselle sytytysboksin tai jonkin hajottua, auton vaihteisto alkoi osoittaa loppuun kulumisen merkkejä ja eräänä kesäisenä päivänä Oulussa oikean puolen alatukivarsi petti ajossa ja Saab minä ja tyttöystävä kyydissään lensi liki vastaantulevan auton keulaan mutta vältti, jatkoi matkaa tien ulkopuolelle ja jysähti lyhtypylvääseen. Nopeutta oli mittarin mukaan vähän yli 50kmh. Tämän jälkeen Saab meni romuttamolle mun entisen peltoauton kanssa ja ei tuu ikävä.
Hyvät Saabistit älkää ikinä sortuko ostaa 9-5:tä!
14
1954
Vastaukset
- Anonyymi
Joo noi uudemmat Saabit on aika paskoja. Jos haluaa Saabistiksi niin kannattaa ostaa ennen 90lukua tehtyjä ( 99, 96 jne ovat hyviä) ja kannattaa myös katsoa että kunto on pidetty hyvänä koska laatuautokin voi olla täys romu jos siitä ei olla huolehdittu. Olen itsekin kuullut ettei Saabin alatukivarret ole kaikkein jämerimpiä.
- Anonyymi
Eikös tuo 9-5 jäänyt Saabin viimeiseksi uudeksi malliksi? Ihan komea auto, muttei paljoa myyty Suomessa ja nyt hävinnyt liikenteestä lähes kokonaan.
- Anonyymi
Viimeinen hyvin myynyt Saab ja liian yleinen suomen teillä! Vaarantaa liikenteen alatukivarsien takia jotka Saabin pula-aikana tehtiin miten sattuu.
- Anonyymi
Olen täsmälleen päinvastasista mieltä.
Ostit sitten kiertopalkinnon, josta ei oltu pidetty huolta. Kannattaa etsiä peilistä syyllistä. Itse olen pitänyt kaikkia autoja kuten kukkaa kämmenellä. Ja hankkinut autoni muutaman vuoden ikäisenä tai aivan uutena.
Minulla on ollut käytössä kahta autoa lukuunottamatta vain Saabeja viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana. Niistä mikään Saab ei ollut vika-altis. Viimeisin oli 9-5 Aero, jonka hankin kolmen vuoden ikäisenä alle 40tkm ajettuna. Auto oli minulla 18 vuotta. Ja olisi vieläkin ellei joku säännöistä piittamaton olisi ajanut punaisilla päälle. Auto meni lunastukseen. Lienee tarpeetonta mainita, että Saabin kuljettajalle, minulle, ei tullut naarmuakaan. Auto ei koskaan käynyt kahta kertaa katsastusasemalla saman vuoden aikana muutoskatsastusvuotta lukuunottamatta. Aina meni läpi ensi käynnillä.
Tuo 9-5 oli viattomin auto, mikä minulla on ollut. Sillä vain ajettiin. Tielle ei jättänyt koskaan. Toki jarruja ja iskareita on vaihdettu. Alipainepumppu ja jarrutehostin ja polttoainepumppu piti uusia. Turbon ja ketjut jakopäähän sekä tasapainoakseleihin vaihdatin ennakkohuoltona, koska oli aikomus ajaa autolla vielä pitkään. Vanha ehjä turbo on vieläkin hyllyssä. On edelleen lämpimin auto, joka minulla on ollut. Takasivulasitkaan ei olleet huurussa talvella kuten muunmerkkisissä on ollut.
Bensaa / etanolia kului mutta kyllä se hiukan piristettynä kulkikin. Moni Baijerilaisen omistaja, joille Aero oli kuin punainen vaate jostakin syystä, yllättyi vanhan auton pirteydestä. Takapuskurissa roikkujat ja valoissa haastajat näki siitä vain perävalot. Ostaisin edelleen Saabin, jos nuo alussa mainitsemani kriteerit täyttyisivät. Kiertopalkintoihin en sorru. Ken sortuu. älköön syyttäkö siitä automerkkiä.- Anonyymi
Nuorena olet 9-5 Aerosi ostanut. Olet muuten yhtä fanaattinen kuin toyotistitkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorena olet 9-5 Aerosi ostanut. Olet muuten yhtä fanaattinen kuin toyotistitkin.
40-kymppisenä hankin viimeisen Saabini. Mitä pahaa on siinä, että tietää, mitä tahtoo. Muiden mielipiteet eivät minua horjuta.
Nyt ajelen 4-vuotiaalla muunmerkkisellä nelivedolla. Kaduttaa varsinkin näin talvikeleillä. Ei vetotavan vaan muiden ominaisuuksien vuoksi. Saabin kyydissä vain hymyilytti. Mitä pahempi keli sitä leveämpi hymy. Jotkut autot on suunniteltu talveen, toiset hyviä säitä varten.
Koirat haukkuu. Karavaani kulkee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
40-kymppisenä hankin viimeisen Saabini. Mitä pahaa on siinä, että tietää, mitä tahtoo. Muiden mielipiteet eivät minua horjuta.
Nyt ajelen 4-vuotiaalla muunmerkkisellä nelivedolla. Kaduttaa varsinkin näin talvikeleillä. Ei vetotavan vaan muiden ominaisuuksien vuoksi. Saabin kyydissä vain hymyilytti. Mitä pahempi keli sitä leveämpi hymy. Jotkut autot on suunniteltu talveen, toiset hyviä säitä varten.
Koirat haukkuu. Karavaani kulkee.Vaan eipä myynyt Saab, ei, ja siksipä meni konkkaan. Jos tuotteessa on hinta/laatusuhde kohdallaan se käy kaupaksi eikä johda konkurssiin. Saabia myytiin viimeisenä vuotenaan suomessa vain pari kappaletta, vaikka saabistien mielestä maailman paras auto. No miksi ette sitten rynnänneet ostamaan niitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan eipä myynyt Saab, ei, ja siksipä meni konkkaan. Jos tuotteessa on hinta/laatusuhde kohdallaan se käy kaupaksi eikä johda konkurssiin. Saabia myytiin viimeisenä vuotenaan suomessa vain pari kappaletta, vaikka saabistien mielestä maailman paras auto. No miksi ette sitten rynnänneet ostamaan niitä?
Toyotistit ja saabistit ja muutkin vähä-älyiset sopivat samaan häkkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan eipä myynyt Saab, ei, ja siksipä meni konkkaan. Jos tuotteessa on hinta/laatusuhde kohdallaan se käy kaupaksi eikä johda konkurssiin. Saabia myytiin viimeisenä vuotenaan suomessa vain pari kappaletta, vaikka saabistien mielestä maailman paras auto. No miksi ette sitten rynnänneet ostamaan niitä?
Turha väitellä tästä asiasta tämän enempää tämän otsikon alla. Ihmiset on laumaeläimiä ja ostaa sitä, mitä muutkin. Ei uskalleta olla yksilöitä. Auto ostetaan liian usein naapuria eikä itseä varten.
Kyseisellä autonvalmistajalla oli taipumus tehdä liian kestäviä autoja. Miksi ostaa uusi ja maksaa siitä moninverroin, jos sama käytettynä on hyvä ja kestävä ja siinä on kaikki tarvittavat varusteet ja kulku kohdallaan. Naapuria varten jotkut niin tekee.
Nyt saa lähes kaikilta valmistajilta kertakäyttöautoja. Ei niillä uskalla ajaa kuin muutaman vuoden. Sitten äkkiä vaihtoon ettei tule kaikki remontit eteen nopean hinnanlaskun lisäksi. Kakkosautoina on ollut monenlaista. Neljä eri automerkkiä, uutena hankittuja, oli samaan aikana Saabin kanssa. Kolme niistä oli lavetin kyydissä alle neljän vuoden ikäisenä. Meni laakeria ja hihnaa, akkuja ja laturi. Kesken matkaa. Lähes uudesta autosta. Nyt on kakkosautonakin kestävä merkki. Vahingosta viisastuu.
Saab oli 21-vuotiaan ensimmäistä kertaa lavetin perässä matkalla kolaripaikalta vahinkokeskuksen varastoon. Nesteet oli pihalla. Vastapuolen etu- ja takarenkaat harotti niin pahasti, että se jouduttiin vinssaamaan lavetin kyytiin. Sen toinen kylki ja perä muistutti enemmän rusinaa kuin autoa. Tuli selväksi, että vanhakin Saab voi olla paitsi kestävä myös turvallinen. Onneksi kukaan ei loukkantunut, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan eipä myynyt Saab, ei, ja siksipä meni konkkaan. Jos tuotteessa on hinta/laatusuhde kohdallaan se käy kaupaksi eikä johda konkurssiin. Saabia myytiin viimeisenä vuotenaan suomessa vain pari kappaletta, vaikka saabistien mielestä maailman paras auto. No miksi ette sitten rynnänneet ostamaan niitä?
Kyllä tuohon Saabin kohtaloon vaikutti suurimmaksi osaltaan eräs jenkkipaskayhtiö, joka tarkoituksella ajoi Saabin alas!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha väitellä tästä asiasta tämän enempää tämän otsikon alla. Ihmiset on laumaeläimiä ja ostaa sitä, mitä muutkin. Ei uskalleta olla yksilöitä. Auto ostetaan liian usein naapuria eikä itseä varten.
Kyseisellä autonvalmistajalla oli taipumus tehdä liian kestäviä autoja. Miksi ostaa uusi ja maksaa siitä moninverroin, jos sama käytettynä on hyvä ja kestävä ja siinä on kaikki tarvittavat varusteet ja kulku kohdallaan. Naapuria varten jotkut niin tekee.
Nyt saa lähes kaikilta valmistajilta kertakäyttöautoja. Ei niillä uskalla ajaa kuin muutaman vuoden. Sitten äkkiä vaihtoon ettei tule kaikki remontit eteen nopean hinnanlaskun lisäksi. Kakkosautoina on ollut monenlaista. Neljä eri automerkkiä, uutena hankittuja, oli samaan aikana Saabin kanssa. Kolme niistä oli lavetin kyydissä alle neljän vuoden ikäisenä. Meni laakeria ja hihnaa, akkuja ja laturi. Kesken matkaa. Lähes uudesta autosta. Nyt on kakkosautonakin kestävä merkki. Vahingosta viisastuu.
Saab oli 21-vuotiaan ensimmäistä kertaa lavetin perässä matkalla kolaripaikalta vahinkokeskuksen varastoon. Nesteet oli pihalla. Vastapuolen etu- ja takarenkaat harotti niin pahasti, että se jouduttiin vinssaamaan lavetin kyytiin. Sen toinen kylki ja perä muistutti enemmän rusinaa kuin autoa. Tuli selväksi, että vanhakin Saab voi olla paitsi kestävä myös turvallinen. Onneksi kukaan ei loukkantunut,Saab ei saisi tämän päivän kolaritestissä yhtään tähteä, sen verran maailma menee eteenpäin vuosi vuodelta. Vai että renkaat harottivat, ei siis pyörät? Voi sinua pelleä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuohon Saabin kohtaloon vaikutti suurimmaksi osaltaan eräs jenkkipaskayhtiö, joka tarkoituksella ajoi Saabin alas!
Miten maailman parhaita autoja tekevä yhtiö voi ajautua toisten käsiin? Eikö liikkeen ovi käynytkään? Eikö Saab kelvannut kansalle?😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saab ei saisi tämän päivän kolaritestissä yhtään tähteä, sen verran maailma menee eteenpäin vuosi vuodelta. Vai että renkaat harottivat, ei siis pyörät? Voi sinua pelleä.
Loppui kirjoittajalta faktat. Sitähän se tarkoittaa, kun aletaan henkilöitä mollata vaikka otsikon mukaan kyse on vain autoista. Minä olen ajanut vanhalla Saabilla kolarin uudehkon auton kanssa, toisin kuin kommentoija, ja olen siitä tässä kertomassa. Kaikki turvalaitteet toimi, kuten oli suunniteltu. Naarmuakaan en saanut. Jos verrataan autoja ja ominaisuuksia keskenään, otetaan vertailuun mukaan samanikäiset autot.
Mutta kommenttina noihin muihin asiallisempiin postauksiin.
GM oli pahinta, mitä Saabille ikinä tapahtui. Mitä hyvää sen jälkeen tapahtui, kun yhtiö otti hallinnan. Ei mitään. Kehitysrahat oli leikattu minimiin. Jos auto ei kehity eikä muotoilukaan erotu, jatkavat Saabistit vanhoilla autoillaan ajamista. Miksi ostaa moninverroin kallimpi uusi, jos ei saa yhtään enempää. Tuolla stategialla merkki kuin merkki katoaa maailmankartalta. Kenties se oli GM:n tarkoituskin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loppui kirjoittajalta faktat. Sitähän se tarkoittaa, kun aletaan henkilöitä mollata vaikka otsikon mukaan kyse on vain autoista. Minä olen ajanut vanhalla Saabilla kolarin uudehkon auton kanssa, toisin kuin kommentoija, ja olen siitä tässä kertomassa. Kaikki turvalaitteet toimi, kuten oli suunniteltu. Naarmuakaan en saanut. Jos verrataan autoja ja ominaisuuksia keskenään, otetaan vertailuun mukaan samanikäiset autot.
Mutta kommenttina noihin muihin asiallisempiin postauksiin.
GM oli pahinta, mitä Saabille ikinä tapahtui. Mitä hyvää sen jälkeen tapahtui, kun yhtiö otti hallinnan. Ei mitään. Kehitysrahat oli leikattu minimiin. Jos auto ei kehity eikä muotoilukaan erotu, jatkavat Saabistit vanhoilla autoillaan ajamista. Miksi ostaa moninverroin kallimpi uusi, jos ei saa yhtään enempää. Tuolla stategialla merkki kuin merkki katoaa maailmankartalta. Kenties se oli GM:n tarkoituskin.Miksi Saab ei pysynyt omillaan, mihin se sitten muita tarvitsi? Euro N cap testissä nähdään miten Saab 900 painuu kasaan, kattokin ruttaantuu. Uskovaiset ovat samaa sorttia, uskoivat he sitten autoihin, jumaliin tai salaliittoihin, yhtä paljon todellisuudesta vieraantuneita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti23745159Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole12125963SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude32315654Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy16310782Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1229697Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369311Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla848456Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!307923Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.2426814Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2216476