Onko vedessä oleva pinta-ala aina sama?

Anonyymi

Jos vene on tietyn painoinen, niin onko veneen vedessä oleva pinta-ala aina sama muodosta riippumatta?

23

753

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole, moni asia muuttaa vedessä olevaa pinta-alaa veneessä varsinkin kulussa.

    • Anonyymi

      Ei tietenkään. Samalla painolla uppouma eli rungon vedenalainen tilavuus pysyy samana. Märkäpinta-alan minimi olisi puolipallo, mutta se purjehtisi tai liikkuisi moottorilla kovin huonosti. Vesilinjan pituudesta on paljon iloa, joten seuraava melko optimi pinta-alan kannalta olisi sylinterin puolikas. Siinä ongelmana on tylppä perä ja keula. Ne viistämällä päästään jo aika lähelle joidenkin purjeveneiden runkomuotoa.

      Ongelmaksi jää vielä heikko oikaiseva momentti ja kapeuden tuoma ahtaus. Niistä luopumalla pääsee leveämpään runkomuotoon.

      Esimerkkinä 6 tn vene puolipallona olis pallon säde 1,42 m (venen pituus ja leveys 2,84 m, syväys 1,42 m). Silloin märkäpinta-ala olisi 12,7 m2.

      Sitten 10 m pitkänä sylinterin puolikkaana sylinterin halkaisja olisi 0,62 m eli veneen vesilinja olisi 10 m pitkä ja 1,24 m leveä sekä syväys 0,62 m. Tuolloin märkäpinta-ala olisi 19,4 m2.

      Todellinen 2000-luvun 6 tn purjevene 10 m vesilinjalla voi olla vesilinjaleveydeltään 2,8 m, runkosyväykseltään 0,6 m ja märkäpinta-alaltaan ilman eviä 21 m2. Sitten kölistä ja peräsimestä tulee n. 5 m2 lisää märkäpinta-alaa eli 26 m2.

      Eli ollaan tuplassa teoreetiseen minimiin nähden, muttei kuitenkaan kaukana saman vesilinjan minimistä, jos unohdetaan evät.

      • Anonyymi

        Uppouman tilavuus riippuu massan ja putouskiihtyvyyden lisäksi veden tiheydestä.
        Tiheys riippuu sekä lämpötilasta että suolapitoisuudesta. Putouskiihtyvyys vaihtelee tämän planeetan pinnalla pääosin leveysasteen mukaan, ja enemmistö muutoksesta on seurausta maapallon pyörimisestä akselinsa ympäri, seuraavaksi suurin muutos on seurausta maapallon napa-alueiden litistyneisyydestä.
        Samalla massalla uppouman tilavuuden vaihtelut ovat olennaista suuruusluokkaa (useita prosentteja) edellämainittujen seikkojen johdosta. Ts jollain tilavuudella pinta-ala voi olla 20,7 neliötä, ja jollain toisella tilavuudella samalla massalla ja vesilinjan pituudella 21,1 neliötä, kun dimensioton muoto pysyy samana, eli muoto on skaalattu vain säteen suunnassa tarvittavan tilavuuden saavuttamiseksi.

        Sylinterisi märkäpinta on väärin laskettu, oikea luku on lähes 20,7 neliömetriä. Sinulta on ilmeisesti jäänyt päätyjen osuus kokonaan pois.
        "Vesilinjan pituudesta on paljon iloa, joten seuraava melko optimi pinta-alan kannalta olisi sylinterin puolikas."
        Tuo ei ole optimi pinta-alan kannalta, eikä varsinkaan puolipallosta seuraava sellainen.
        Päädyt viistämällä märkä-pinta pienenee samalla uppouman tilavuudella, kun pituuskin pysyy samana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uppouman tilavuus riippuu massan ja putouskiihtyvyyden lisäksi veden tiheydestä.
        Tiheys riippuu sekä lämpötilasta että suolapitoisuudesta. Putouskiihtyvyys vaihtelee tämän planeetan pinnalla pääosin leveysasteen mukaan, ja enemmistö muutoksesta on seurausta maapallon pyörimisestä akselinsa ympäri, seuraavaksi suurin muutos on seurausta maapallon napa-alueiden litistyneisyydestä.
        Samalla massalla uppouman tilavuuden vaihtelut ovat olennaista suuruusluokkaa (useita prosentteja) edellämainittujen seikkojen johdosta. Ts jollain tilavuudella pinta-ala voi olla 20,7 neliötä, ja jollain toisella tilavuudella samalla massalla ja vesilinjan pituudella 21,1 neliötä, kun dimensioton muoto pysyy samana, eli muoto on skaalattu vain säteen suunnassa tarvittavan tilavuuden saavuttamiseksi.

        Sylinterisi märkäpinta on väärin laskettu, oikea luku on lähes 20,7 neliömetriä. Sinulta on ilmeisesti jäänyt päätyjen osuus kokonaan pois.
        "Vesilinjan pituudesta on paljon iloa, joten seuraava melko optimi pinta-alan kannalta olisi sylinterin puolikas."
        Tuo ei ole optimi pinta-alan kannalta, eikä varsinkaan puolipallosta seuraava sellainen.
        Päädyt viistämällä märkä-pinta pienenee samalla uppouman tilavuudella, kun pituuskin pysyy samana.

        Joo sylinterin päädyt unohtui. Sanoinkin melko optimi sylinterin kohdalla. Tuo on helposti laskettava perusmuoto, toisin kuin täysin optimaalinen 10 m vesilinjalla ja 6 m3 tilavuudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uppouman tilavuus riippuu massan ja putouskiihtyvyyden lisäksi veden tiheydestä.
        Tiheys riippuu sekä lämpötilasta että suolapitoisuudesta. Putouskiihtyvyys vaihtelee tämän planeetan pinnalla pääosin leveysasteen mukaan, ja enemmistö muutoksesta on seurausta maapallon pyörimisestä akselinsa ympäri, seuraavaksi suurin muutos on seurausta maapallon napa-alueiden litistyneisyydestä.
        Samalla massalla uppouman tilavuuden vaihtelut ovat olennaista suuruusluokkaa (useita prosentteja) edellämainittujen seikkojen johdosta. Ts jollain tilavuudella pinta-ala voi olla 20,7 neliötä, ja jollain toisella tilavuudella samalla massalla ja vesilinjan pituudella 21,1 neliötä, kun dimensioton muoto pysyy samana, eli muoto on skaalattu vain säteen suunnassa tarvittavan tilavuuden saavuttamiseksi.

        Sylinterisi märkäpinta on väärin laskettu, oikea luku on lähes 20,7 neliömetriä. Sinulta on ilmeisesti jäänyt päätyjen osuus kokonaan pois.
        "Vesilinjan pituudesta on paljon iloa, joten seuraava melko optimi pinta-alan kannalta olisi sylinterin puolikas."
        Tuo ei ole optimi pinta-alan kannalta, eikä varsinkaan puolipallosta seuraava sellainen.
        Päädyt viistämällä märkä-pinta pienenee samalla uppouman tilavuudella, kun pituuskin pysyy samana.

        20,6 m2 olisi tuo sylinteri päätyineen. Jos ottaa kutakuinkin maksimaalisen tiheysmuutoksen eli hyvin lämpimästä makeasta vedestä 4 C valtameriveteen, on tiheysero n. 3%. Tuolla tulee 0,3 m2 pinta-alaero tuolla syliterillä.

        Yhdellä 2000-luvun 10 m vesilinjaisella purjeveneellä kokeiltuna tuosta 3% tiheyserosta tuli 0,26 m2 ero märkäpinta-alaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uppouman tilavuus riippuu massan ja putouskiihtyvyyden lisäksi veden tiheydestä.
        Tiheys riippuu sekä lämpötilasta että suolapitoisuudesta. Putouskiihtyvyys vaihtelee tämän planeetan pinnalla pääosin leveysasteen mukaan, ja enemmistö muutoksesta on seurausta maapallon pyörimisestä akselinsa ympäri, seuraavaksi suurin muutos on seurausta maapallon napa-alueiden litistyneisyydestä.
        Samalla massalla uppouman tilavuuden vaihtelut ovat olennaista suuruusluokkaa (useita prosentteja) edellämainittujen seikkojen johdosta. Ts jollain tilavuudella pinta-ala voi olla 20,7 neliötä, ja jollain toisella tilavuudella samalla massalla ja vesilinjan pituudella 21,1 neliötä, kun dimensioton muoto pysyy samana, eli muoto on skaalattu vain säteen suunnassa tarvittavan tilavuuden saavuttamiseksi.

        Sylinterisi märkäpinta on väärin laskettu, oikea luku on lähes 20,7 neliömetriä. Sinulta on ilmeisesti jäänyt päätyjen osuus kokonaan pois.
        "Vesilinjan pituudesta on paljon iloa, joten seuraava melko optimi pinta-alan kannalta olisi sylinterin puolikas."
        Tuo ei ole optimi pinta-alan kannalta, eikä varsinkaan puolipallosta seuraava sellainen.
        Päädyt viistämällä märkä-pinta pienenee samalla uppouman tilavuudella, kun pituuskin pysyy samana.

        "Päädyt viistämällä märkä-pinta pienenee samalla uppouman tilavuudella, kun pituuskin pysyy samana."

        Mielenkiintoista. Ei tarvitse avata.


    • Anonyymi

      Pallossa vaipan suhde tilavuuteen on pienin. Olisko upotettavan kappaleen "veneen" osalta puolipallon muotoinen vedenalainen osa se missä vaipan pinta-alaa on vähiten?

    • Anonyymi

      Kiitos asiallisista vastauksista. Kun ei ole käynyt sellaisia kouluja, jotka auttaisivat ymmärtämään asiaa, täytyy kysellä tyhmiä.

      • Anonyymi

        Selvemmin sanottuna vierekkäin olevien* saman painoisten veneitten veden alla olevan osan tilavuus on sama. Syvällä uivan veneen pinta-ala pinnan kohdalla on todennäköisesti pienempi kuin matalassa kelluvan, tämä tietysti riippuu vedenalaisen osan muodosta, mutta noin yleisesti katsoen on näin.

        *) miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvemmin sanottuna vierekkäin olevien* saman painoisten veneitten veden alla olevan osan tilavuus on sama. Syvällä uivan veneen pinta-ala pinnan kohdalla on todennäköisesti pienempi kuin matalassa kelluvan, tämä tietysti riippuu vedenalaisen osan muodosta, mutta noin yleisesti katsoen on näin.

        *) miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta.

        Mikä on pinta-ala pinnan kohdalla ? Eikö tässä kysytty koko vedenalaisen pinnan pinta-alaa (ns. maalattavaa pinta-alaa veden alla), ei mitään vesilinjan pituutta metreissä vedenpinnalla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvemmin sanottuna vierekkäin olevien* saman painoisten veneitten veden alla olevan osan tilavuus on sama. Syvällä uivan veneen pinta-ala pinnan kohdalla on todennäköisesti pienempi kuin matalassa kelluvan, tämä tietysti riippuu vedenalaisen osan muodosta, mutta noin yleisesti katsoen on näin.

        *) miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta.

        Tiheyden vaihtelut ovat täysin relevantteja esitetyn kysymyksen kannalta, eikä siinä ole mitään viisastelua. Erot ovat merkittävää suuruusluokkaa pinta-alasta, silloinkin kun kyse on samasta veneestä samalla muodolla.
        On vain oma häpeäsi ettet ymmärrä esitettyä kysymystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvemmin sanottuna vierekkäin olevien* saman painoisten veneitten veden alla olevan osan tilavuus on sama. Syvällä uivan veneen pinta-ala pinnan kohdalla on todennäköisesti pienempi kuin matalassa kelluvan, tämä tietysti riippuu vedenalaisen osan muodosta, mutta noin yleisesti katsoen on näin.

        *) miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta.

        On todellakin, et näköjään tiedä panaman kanavan ilmiötä aluksen uppouman muuttuessa merkittäväsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvemmin sanottuna vierekkäin olevien* saman painoisten veneitten veden alla olevan osan tilavuus on sama. Syvällä uivan veneen pinta-ala pinnan kohdalla on todennäköisesti pienempi kuin matalassa kelluvan, tämä tietysti riippuu vedenalaisen osan muodosta, mutta noin yleisesti katsoen on näin.

        *) miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta.

        Sivustyksen puutetta. "miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta."

        Kaikilla kauppa laivoilla on vapaalaita merkit aluksen kyljessä josta näkyy upoumannmuutos eri lämpöisissä ja makea/suolainen vesi.

        Merkkien nimi on vapaalautamerkki lueppa oheisesta linkistä, niin näet eri vesien vaikutuksen.


        https://defi.abcdef.wiki/wiki/Schiffsmaße#Lademarke


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivustyksen puutetta. "miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta."

        Kaikilla kauppa laivoilla on vapaalaita merkit aluksen kyljessä josta näkyy upoumannmuutos eri lämpöisissä ja makea/suolainen vesi.

        Merkkien nimi on vapaalautamerkki lueppa oheisesta linkistä, niin näet eri vesien vaikutuksen.


        https://defi.abcdef.wiki/wiki/Schiffsmaße#Lademarke

        Alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin vain "muodosta riippumatta". On viisastelua sotkea tähän eri olosuhteita (veden lämpötila, tiheys, maan vetovoiman vaihtelut, jne) kun niitä ei kysytä.

        Sitten toisekseen olen sekä työskennellyt telakoilla että opiskellut laivan teoriaa Teknillisessä korkeakoulussa, joten sivistystä on, mutta en tuputa sitä sinne missä siitä on vain haittaa.


      • Anonyymi

        Se ei ole tyhmä joka kysyy, se on tyhmä joka ei kysy.


    • Anonyymi

      Integraalilaskullahan tuo selviää käden käänteessä

      • Anonyymi

        Runkkatko myös kättä kääntäen🤌👌🤏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runkkatko myös kättä kääntäen🤌👌🤏

        Tänne on ilmestynyt joku runkkaus-addikti. Nostaa 10 vuotta vanhoja ketjujakin ylös kommenteillaan käteenvedosta. Ihan hyvä aihe sekin mutta Suomi24:ssä on parempia foorumeita sille, esim. Seksi.


    • Anonyymi

      Saman painoisten alusten uppouma on aina sama, eli aluksen syrjäyttämän vesimäärän tilavuus eli paino on aina sama.

      • Anonyymi

        Sitähän ei kysytty. Kysyttiin, vaikuttaako samanpainoisten alusten pohjan erilainen muotoilu niiden märkäpinta-alaan? Vääntäkääs nyt joku se rautalangasta, ettei tarvitse ruveta tankkikokeisiin kylpyammeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän ei kysytty. Kysyttiin, vaikuttaako samanpainoisten alusten pohjan erilainen muotoilu niiden märkäpinta-alaan? Vääntäkääs nyt joku se rautalangasta, ettei tarvitse ruveta tankkikokeisiin kylpyammeessa.

        Asia on helposti pääteltävissä itsekin. Mieti vaikka kahta erillistä 1 litran kuutiota.

        Niiden syrjäyttämä vesimassa on ihan sama riippumatta siitä upotatko ne veteen kahtena erillisinä kappaleena vai yhtenä kappaleena kyljet kiinni toisissaan. Vaipan ala molemmilla tavoilla kuitenkin eri.

        Vastaus aloittajalle siis on ei.


    • Anonyymi

      Kaiken lisäksi syrjäytetty vesimäärä eli uppouma muuttuu myös veneen kallistuessa. Tällöinhän purjeisiin tuleva kallistava kokonaisvoima näkyy veneen uppoumassa pienenä lisäyksenä. Parin tonnin köli metrin vipuvarrella vaatii mastolta kolmisensataa kiloa voimaa kuuden metrin vipuvarrella. Kunnolla kallistunut vene aikaansaa siis tässä tapauksessa kolmisen sataa kiloa lisää uppoumaa. Tämä laskettuna hattuvakiolla.

      • Anonyymi

        300 kg on oikea suuruusluokka 6 tn purjeveneen kallistavalle voimalle. Mutta eihän se suuntaudu alaspäin vain pääosin sivulle. Jos olettaa voiman olevan mastoon nähden kohtisuorassa, 20 asteen kallistumalla n. 1/3 voimasta suuntautuu alas eli vaikutus 100 kg luokkaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      91
      3829
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1989
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1803
    4. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1672
    5. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1493
    6. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      102
      1493
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1478
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1432
    9. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1344
    10. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1297
    Aihe