Onko vedessä oleva pinta-ala aina sama?

Anonyymi

Jos vene on tietyn painoinen, niin onko veneen vedessä oleva pinta-ala aina sama muodosta riippumatta?

23

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole, moni asia muuttaa vedessä olevaa pinta-alaa veneessä varsinkin kulussa.

    • Anonyymi

      Ei tietenkään. Samalla painolla uppouma eli rungon vedenalainen tilavuus pysyy samana. Märkäpinta-alan minimi olisi puolipallo, mutta se purjehtisi tai liikkuisi moottorilla kovin huonosti. Vesilinjan pituudesta on paljon iloa, joten seuraava melko optimi pinta-alan kannalta olisi sylinterin puolikas. Siinä ongelmana on tylppä perä ja keula. Ne viistämällä päästään jo aika lähelle joidenkin purjeveneiden runkomuotoa.

      Ongelmaksi jää vielä heikko oikaiseva momentti ja kapeuden tuoma ahtaus. Niistä luopumalla pääsee leveämpään runkomuotoon.

      Esimerkkinä 6 tn vene puolipallona olis pallon säde 1,42 m (venen pituus ja leveys 2,84 m, syväys 1,42 m). Silloin märkäpinta-ala olisi 12,7 m2.

      Sitten 10 m pitkänä sylinterin puolikkaana sylinterin halkaisja olisi 0,62 m eli veneen vesilinja olisi 10 m pitkä ja 1,24 m leveä sekä syväys 0,62 m. Tuolloin märkäpinta-ala olisi 19,4 m2.

      Todellinen 2000-luvun 6 tn purjevene 10 m vesilinjalla voi olla vesilinjaleveydeltään 2,8 m, runkosyväykseltään 0,6 m ja märkäpinta-alaltaan ilman eviä 21 m2. Sitten kölistä ja peräsimestä tulee n. 5 m2 lisää märkäpinta-alaa eli 26 m2.

      Eli ollaan tuplassa teoreetiseen minimiin nähden, muttei kuitenkaan kaukana saman vesilinjan minimistä, jos unohdetaan evät.

      • Anonyymi

        Uppouman tilavuus riippuu massan ja putouskiihtyvyyden lisäksi veden tiheydestä.
        Tiheys riippuu sekä lämpötilasta että suolapitoisuudesta. Putouskiihtyvyys vaihtelee tämän planeetan pinnalla pääosin leveysasteen mukaan, ja enemmistö muutoksesta on seurausta maapallon pyörimisestä akselinsa ympäri, seuraavaksi suurin muutos on seurausta maapallon napa-alueiden litistyneisyydestä.
        Samalla massalla uppouman tilavuuden vaihtelut ovat olennaista suuruusluokkaa (useita prosentteja) edellämainittujen seikkojen johdosta. Ts jollain tilavuudella pinta-ala voi olla 20,7 neliötä, ja jollain toisella tilavuudella samalla massalla ja vesilinjan pituudella 21,1 neliötä, kun dimensioton muoto pysyy samana, eli muoto on skaalattu vain säteen suunnassa tarvittavan tilavuuden saavuttamiseksi.

        Sylinterisi märkäpinta on väärin laskettu, oikea luku on lähes 20,7 neliömetriä. Sinulta on ilmeisesti jäänyt päätyjen osuus kokonaan pois.
        "Vesilinjan pituudesta on paljon iloa, joten seuraava melko optimi pinta-alan kannalta olisi sylinterin puolikas."
        Tuo ei ole optimi pinta-alan kannalta, eikä varsinkaan puolipallosta seuraava sellainen.
        Päädyt viistämällä märkä-pinta pienenee samalla uppouman tilavuudella, kun pituuskin pysyy samana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uppouman tilavuus riippuu massan ja putouskiihtyvyyden lisäksi veden tiheydestä.
        Tiheys riippuu sekä lämpötilasta että suolapitoisuudesta. Putouskiihtyvyys vaihtelee tämän planeetan pinnalla pääosin leveysasteen mukaan, ja enemmistö muutoksesta on seurausta maapallon pyörimisestä akselinsa ympäri, seuraavaksi suurin muutos on seurausta maapallon napa-alueiden litistyneisyydestä.
        Samalla massalla uppouman tilavuuden vaihtelut ovat olennaista suuruusluokkaa (useita prosentteja) edellämainittujen seikkojen johdosta. Ts jollain tilavuudella pinta-ala voi olla 20,7 neliötä, ja jollain toisella tilavuudella samalla massalla ja vesilinjan pituudella 21,1 neliötä, kun dimensioton muoto pysyy samana, eli muoto on skaalattu vain säteen suunnassa tarvittavan tilavuuden saavuttamiseksi.

        Sylinterisi märkäpinta on väärin laskettu, oikea luku on lähes 20,7 neliömetriä. Sinulta on ilmeisesti jäänyt päätyjen osuus kokonaan pois.
        "Vesilinjan pituudesta on paljon iloa, joten seuraava melko optimi pinta-alan kannalta olisi sylinterin puolikas."
        Tuo ei ole optimi pinta-alan kannalta, eikä varsinkaan puolipallosta seuraava sellainen.
        Päädyt viistämällä märkä-pinta pienenee samalla uppouman tilavuudella, kun pituuskin pysyy samana.

        Joo sylinterin päädyt unohtui. Sanoinkin melko optimi sylinterin kohdalla. Tuo on helposti laskettava perusmuoto, toisin kuin täysin optimaalinen 10 m vesilinjalla ja 6 m3 tilavuudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uppouman tilavuus riippuu massan ja putouskiihtyvyyden lisäksi veden tiheydestä.
        Tiheys riippuu sekä lämpötilasta että suolapitoisuudesta. Putouskiihtyvyys vaihtelee tämän planeetan pinnalla pääosin leveysasteen mukaan, ja enemmistö muutoksesta on seurausta maapallon pyörimisestä akselinsa ympäri, seuraavaksi suurin muutos on seurausta maapallon napa-alueiden litistyneisyydestä.
        Samalla massalla uppouman tilavuuden vaihtelut ovat olennaista suuruusluokkaa (useita prosentteja) edellämainittujen seikkojen johdosta. Ts jollain tilavuudella pinta-ala voi olla 20,7 neliötä, ja jollain toisella tilavuudella samalla massalla ja vesilinjan pituudella 21,1 neliötä, kun dimensioton muoto pysyy samana, eli muoto on skaalattu vain säteen suunnassa tarvittavan tilavuuden saavuttamiseksi.

        Sylinterisi märkäpinta on väärin laskettu, oikea luku on lähes 20,7 neliömetriä. Sinulta on ilmeisesti jäänyt päätyjen osuus kokonaan pois.
        "Vesilinjan pituudesta on paljon iloa, joten seuraava melko optimi pinta-alan kannalta olisi sylinterin puolikas."
        Tuo ei ole optimi pinta-alan kannalta, eikä varsinkaan puolipallosta seuraava sellainen.
        Päädyt viistämällä märkä-pinta pienenee samalla uppouman tilavuudella, kun pituuskin pysyy samana.

        20,6 m2 olisi tuo sylinteri päätyineen. Jos ottaa kutakuinkin maksimaalisen tiheysmuutoksen eli hyvin lämpimästä makeasta vedestä 4 C valtameriveteen, on tiheysero n. 3%. Tuolla tulee 0,3 m2 pinta-alaero tuolla syliterillä.

        Yhdellä 2000-luvun 10 m vesilinjaisella purjeveneellä kokeiltuna tuosta 3% tiheyserosta tuli 0,26 m2 ero märkäpinta-alaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uppouman tilavuus riippuu massan ja putouskiihtyvyyden lisäksi veden tiheydestä.
        Tiheys riippuu sekä lämpötilasta että suolapitoisuudesta. Putouskiihtyvyys vaihtelee tämän planeetan pinnalla pääosin leveysasteen mukaan, ja enemmistö muutoksesta on seurausta maapallon pyörimisestä akselinsa ympäri, seuraavaksi suurin muutos on seurausta maapallon napa-alueiden litistyneisyydestä.
        Samalla massalla uppouman tilavuuden vaihtelut ovat olennaista suuruusluokkaa (useita prosentteja) edellämainittujen seikkojen johdosta. Ts jollain tilavuudella pinta-ala voi olla 20,7 neliötä, ja jollain toisella tilavuudella samalla massalla ja vesilinjan pituudella 21,1 neliötä, kun dimensioton muoto pysyy samana, eli muoto on skaalattu vain säteen suunnassa tarvittavan tilavuuden saavuttamiseksi.

        Sylinterisi märkäpinta on väärin laskettu, oikea luku on lähes 20,7 neliömetriä. Sinulta on ilmeisesti jäänyt päätyjen osuus kokonaan pois.
        "Vesilinjan pituudesta on paljon iloa, joten seuraava melko optimi pinta-alan kannalta olisi sylinterin puolikas."
        Tuo ei ole optimi pinta-alan kannalta, eikä varsinkaan puolipallosta seuraava sellainen.
        Päädyt viistämällä märkä-pinta pienenee samalla uppouman tilavuudella, kun pituuskin pysyy samana.

        "Päädyt viistämällä märkä-pinta pienenee samalla uppouman tilavuudella, kun pituuskin pysyy samana."

        Mielenkiintoista. Ei tarvitse avata.


    • Anonyymi

      Pallossa vaipan suhde tilavuuteen on pienin. Olisko upotettavan kappaleen "veneen" osalta puolipallon muotoinen vedenalainen osa se missä vaipan pinta-alaa on vähiten?

    • Anonyymi

      Kiitos asiallisista vastauksista. Kun ei ole käynyt sellaisia kouluja, jotka auttaisivat ymmärtämään asiaa, täytyy kysellä tyhmiä.

      • Anonyymi

        Selvemmin sanottuna vierekkäin olevien* saman painoisten veneitten veden alla olevan osan tilavuus on sama. Syvällä uivan veneen pinta-ala pinnan kohdalla on todennäköisesti pienempi kuin matalassa kelluvan, tämä tietysti riippuu vedenalaisen osan muodosta, mutta noin yleisesti katsoen on näin.

        *) miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvemmin sanottuna vierekkäin olevien* saman painoisten veneitten veden alla olevan osan tilavuus on sama. Syvällä uivan veneen pinta-ala pinnan kohdalla on todennäköisesti pienempi kuin matalassa kelluvan, tämä tietysti riippuu vedenalaisen osan muodosta, mutta noin yleisesti katsoen on näin.

        *) miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta.

        Mikä on pinta-ala pinnan kohdalla ? Eikö tässä kysytty koko vedenalaisen pinnan pinta-alaa (ns. maalattavaa pinta-alaa veden alla), ei mitään vesilinjan pituutta metreissä vedenpinnalla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvemmin sanottuna vierekkäin olevien* saman painoisten veneitten veden alla olevan osan tilavuus on sama. Syvällä uivan veneen pinta-ala pinnan kohdalla on todennäköisesti pienempi kuin matalassa kelluvan, tämä tietysti riippuu vedenalaisen osan muodosta, mutta noin yleisesti katsoen on näin.

        *) miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta.

        Tiheyden vaihtelut ovat täysin relevantteja esitetyn kysymyksen kannalta, eikä siinä ole mitään viisastelua. Erot ovat merkittävää suuruusluokkaa pinta-alasta, silloinkin kun kyse on samasta veneestä samalla muodolla.
        On vain oma häpeäsi ettet ymmärrä esitettyä kysymystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvemmin sanottuna vierekkäin olevien* saman painoisten veneitten veden alla olevan osan tilavuus on sama. Syvällä uivan veneen pinta-ala pinnan kohdalla on todennäköisesti pienempi kuin matalassa kelluvan, tämä tietysti riippuu vedenalaisen osan muodosta, mutta noin yleisesti katsoen on näin.

        *) miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta.

        On todellakin, et näköjään tiedä panaman kanavan ilmiötä aluksen uppouman muuttuessa merkittäväsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvemmin sanottuna vierekkäin olevien* saman painoisten veneitten veden alla olevan osan tilavuus on sama. Syvällä uivan veneen pinta-ala pinnan kohdalla on todennäköisesti pienempi kuin matalassa kelluvan, tämä tietysti riippuu vedenalaisen osan muodosta, mutta noin yleisesti katsoen on näin.

        *) miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta.

        Sivustyksen puutetta. "miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta."

        Kaikilla kauppa laivoilla on vapaalaita merkit aluksen kyljessä josta näkyy upoumannmuutos eri lämpöisissä ja makea/suolainen vesi.

        Merkkien nimi on vapaalautamerkki lueppa oheisesta linkistä, niin näet eri vesien vaikutuksen.


        https://defi.abcdef.wiki/wiki/Schiffsmaße#Lademarke


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivustyksen puutetta. "miksi viisastella lämpötiloista, suolapitoisuuksista ja painovoiman vaihtelusta eri puolilla maapalloa? Ei ole relevanttia kysymyksen kannalta."

        Kaikilla kauppa laivoilla on vapaalaita merkit aluksen kyljessä josta näkyy upoumannmuutos eri lämpöisissä ja makea/suolainen vesi.

        Merkkien nimi on vapaalautamerkki lueppa oheisesta linkistä, niin näet eri vesien vaikutuksen.


        https://defi.abcdef.wiki/wiki/Schiffsmaße#Lademarke

        Alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin vain "muodosta riippumatta". On viisastelua sotkea tähän eri olosuhteita (veden lämpötila, tiheys, maan vetovoiman vaihtelut, jne) kun niitä ei kysytä.

        Sitten toisekseen olen sekä työskennellyt telakoilla että opiskellut laivan teoriaa Teknillisessä korkeakoulussa, joten sivistystä on, mutta en tuputa sitä sinne missä siitä on vain haittaa.


      • Anonyymi

        Se ei ole tyhmä joka kysyy, se on tyhmä joka ei kysy.


    • Anonyymi

      Integraalilaskullahan tuo selviää käden käänteessä

      • Anonyymi

        Runkkatko myös kättä kääntäen🤌👌🤏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runkkatko myös kättä kääntäen🤌👌🤏

        Tänne on ilmestynyt joku runkkaus-addikti. Nostaa 10 vuotta vanhoja ketjujakin ylös kommenteillaan käteenvedosta. Ihan hyvä aihe sekin mutta Suomi24:ssä on parempia foorumeita sille, esim. Seksi.


    • Anonyymi

      Saman painoisten alusten uppouma on aina sama, eli aluksen syrjäyttämän vesimäärän tilavuus eli paino on aina sama.

      • Anonyymi

        Sitähän ei kysytty. Kysyttiin, vaikuttaako samanpainoisten alusten pohjan erilainen muotoilu niiden märkäpinta-alaan? Vääntäkääs nyt joku se rautalangasta, ettei tarvitse ruveta tankkikokeisiin kylpyammeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän ei kysytty. Kysyttiin, vaikuttaako samanpainoisten alusten pohjan erilainen muotoilu niiden märkäpinta-alaan? Vääntäkääs nyt joku se rautalangasta, ettei tarvitse ruveta tankkikokeisiin kylpyammeessa.

        Asia on helposti pääteltävissä itsekin. Mieti vaikka kahta erillistä 1 litran kuutiota.

        Niiden syrjäyttämä vesimassa on ihan sama riippumatta siitä upotatko ne veteen kahtena erillisinä kappaleena vai yhtenä kappaleena kyljet kiinni toisissaan. Vaipan ala molemmilla tavoilla kuitenkin eri.

        Vastaus aloittajalle siis on ei.


    • Anonyymi

      Kaiken lisäksi syrjäytetty vesimäärä eli uppouma muuttuu myös veneen kallistuessa. Tällöinhän purjeisiin tuleva kallistava kokonaisvoima näkyy veneen uppoumassa pienenä lisäyksenä. Parin tonnin köli metrin vipuvarrella vaatii mastolta kolmisensataa kiloa voimaa kuuden metrin vipuvarrella. Kunnolla kallistunut vene aikaansaa siis tässä tapauksessa kolmisen sataa kiloa lisää uppoumaa. Tämä laskettuna hattuvakiolla.

      • Anonyymi

        300 kg on oikea suuruusluokka 6 tn purjeveneen kallistavalle voimalle. Mutta eihän se suuntaudu alaspäin vain pääosin sivulle. Jos olettaa voiman olevan mastoon nähden kohtisuorassa, 20 asteen kallistumalla n. 1/3 voimasta suuntautuu alas eli vaikutus 100 kg luokkaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1778
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      171
      1206
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1138
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      27
      970
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      930
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      925
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      870
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      784
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      741
    Aihe