IT alan töihin

Terveisia kaikille! Sellainen kysymys että miten pääsen IT alan duuniin 2022? Itse kävin tieto ja tietoliikennetekniikan perustutkinnon mutta sieltä en ole saanut mitään hyödyllistä paitsi se että alkoi kiinnostaa tosi paljon ohjelmointi juttuja. Aloitin vaan opiskelemaan päivästä toiseen perus juttuja esim. Html css js react sen jälkeen kesällä piti lähteä intiin ja nyt mä oon taas siviili elämässä ja suunnitteleen oman uran. Mitä erilaisia keinoja on olemassa että pääsen nopeemmin alan töihin. Haenko korkeakouluun vai on olemassa rekrykoulutusta vai itsekoulutus on myös mahdollinen vaihtoehto jos vaikka amerikalaisten ohjelmointi kurssin kävisin läpi? Olisin tosi kiitollinen jos tulisi hyviä neuvoja!!

9

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Avoimen yliopiston kurssit vaikka Full Stack tahi tietorakenteet ja algot.

    • Anonyymi

      Kannattaa liittyä Koodiklinikan Slack-yhteisöön, siellä on paljon parempaa keskustelua aiheesta kuin täällä Suomi24:lla - https://koodiklinikka.fi/

    • Anonyymi

      Kerro meille kaikille, mikset pääse töihin. Mitä kaikkia rajoitteita sinulla on? Onko niistä mahdollista päästä jotenkin eroon? Töitä on varmasti kaikille työkykyisille.

      Jos et kerro mitään, kukaan ei auta sinua.

      • Siis kerroinhan että olen vast alkuvaiheessa. Mietin täällä hetkellä mihin suuntaan mä menisin ( itseopiskelu / amk / rekrykoulutys ), koska ei minun nykyiset taidot riittää päästää suoraan töihin.


    • Anonyymi

      Täytyy osoittaa työnantajalle että osaa jotakin hyödyllistä.

    • Anonyymi

      Ota yhteys Saranen Consultinkiin. Heiltä saat täsmäkoulutusta ja kontaktit työpaikkoihin.

    • Anonyymi

      Ite olen tämmöinen "itse kouluttautunut", nyt takana IT-alaa koodarina vajaat 16 vuotta. Harrastuksen kautta on toki tullut hommaa tehtyä jo 1990-luvulta asti, en aluksi edes kuvitellut tästä ammattia tulevan ja tuli vain "ajauduttua" alalle, kun tein kotisivun itselle 2006 ja sitä kautta otettiin yhteyttä hommiin :)

      Yksi seikka mitä ei tullut yksin opetellessa huomioitua on versionhallinta, kuten svn ja git, mitä tarkoittaa pull request, commit, branch jne. Nuo nyt kannattaa ainakin opetella, siitä on yksin kehitellessäkin hyötyä, koska voi testailla juttuja ja pakittaa toimivaan versioon jos ei homma toiminutkaan odotetulla tavalla.

      Toinen asia on tietokannat ja edes joku perustason tietämys sql:sta.

      Kielillä ei nyt silleen ole väliä, kun opit yhden, muut oppii helposti. Itse aloitin PC-koneella koodailut QBasicilla ja Delphillä, nykyään töissä käytössä PHP, JavaScript, TypeScript, Reactia jonkun verran.

      Omaa projektia olen tehnyt 2016 lähtien D-kielellä :) Toki menneinä vuosina myös C- ja C tullut koodailtua, mutta ei töissä niinkään.

    • Anonyymi

      Valitaan ammattikoulutuksessa se ohjelmointi (tai peliohjelmointi, jos suuntaa sinne), ja sellainen, jossa ei vältämättä opetella jotain Javaa (vanhempi BE-kieli ja Androidia, vaikka sitä näinä päivinä voikin ohjelmoida millä vain ja jopa käännättää ne toiselle kielelle - silti, vaaditaan laaja-alaista osaamista, ja ne vaatijat sut palkkaa tai ei palkkaa) vaan JavaScriptiä tai Pythonia (tai mm. C# peliohjelmoinnissa), ja vähintään C:tä - joku hesalainen ei-tutkintoon johtava tutkinto - jonne pääsee ehkä kolmannes hakijoista - pitää sitä parhaana aloituksena, mutta se ei näytä tähtäävän niin ohjelmointiin vaan alalle; tosin ei muukaan korkeakoulutus kun katsoo sisältöänsä.

      Ohjelmoinnin oppiminen onkin se tärkein, ja eri kielet on sitten niiden koodi ohjelmoida, jonka takia ei tarvii liikaa vierastaa parin kielen oppimista yhden sijaan, ja varsinkaan apuohjelmat eivät ole kiveen kirjoitetusti jotain, mitkä tulee säilymään, jos edes jotkut kielet, mutta JS, Python, C#, Java, ja muutamat jo vaihtuneet i-kielet, niillä on kullakin sarallaan vahva paikkansa, kuten C :lla. PHP:stä en osaa sanoa, sen olle weppikieli kuten JS. Joku Bootstrap 5 näyttää olevan viimeisintä huutoa apuohjelmissa, että ne voi vaihtua tiheään, ja niitä on useita, ja niihin lisätään koko ajan lisää.

      Ja HTML, CSS (weppiä) ja frameoworkit, kirjastot, ja ne uusimmat ja suosituimmat (esim. https://www.w3schools.com/). Ohjelmointi on joko Full Stack, joka vaatii noin noi kaikki (ei peliohjelmointia paitsi ehkä JS, TS) ja muutakin ainakin aikaa myöten, ja kehityksessä mukana pysymisen.

      Sitten mennään korkeakoulutukseen (kolmannes pääsenee), joka IT-tradenomi tai insinööriksi (tietojenkäsittelytiede), joista toi eka on bisness, joka on se juttu jossain Full Stack -hommassa (ei riittä vain FE tai BE, paitsi ehkä isommissa maissa).

      AMK ja yliopisto antaa muodollisen pätevyyden; ohjelmoinnin joutuu sitten eri kielillä ja apuohjelmilla opettelemaan itse, ja tuottamaan projekteja ja mieluiten tiimeissä, että on esittää taitonsa. Sitten voi hakea duuniin.

      Yliopiston puolella voi sitten keskittyä enemmän ohjelmistotuotantoon itseensä, eikä weppiin (ohjelmointi tosin sekin), ja niillä on omat täsmäkielensä, riippuen mitä tekee ja mille laitteelle, käyttikselle, ja sitten on noi pilvijutut, data tiede, myös AMK:ssa, ja aina diplomiin asti, johon voi maisteroida AMK:nkin jälkeen.

      Nämä siis pelkästään ohjelmoinnista; IT-alalla on paljon muitakin hommia, joista voi ottaa hauilla selvää digitaalibisneksen maailmasta, ja katsomalla muita suuntauksia koulutuksessa IT-alalla. Joissain AMK-koulutuksissa joutuu jopa kilpailemaan mille suuntaukselle pääsee, että sellaista koulutuspaikkaa kannattaa yrittää välttää. Voi opetelle itsenäisesti ja (ehkä myöhemmin) ryhmässä sillä välin.

      Töitä on tarjolla, hakijoita vain paljon, mutta ne ei usein täytä noita vaatimuksia; siksi niin paljon valittajia, ja myös iän on seurattava kokemuksen määrää, koska on vaikeampi saada esim. juniorina duunia vanhempana - sama noin kaikilla duunialoilla, että sitten on oltava hommissa joista saa varmasti duunia, esim. lähihoitajana vanhusten parissa ja kotihoidossa, tai siivoojana. Tosin yleensä vain siivoojaksi pääsee vielä kuin ei ole pääsyä enää nuorena koulutukseen, koska aikuiskoulutuksessa on niin paljon hakijoita. Täyden koulutuksen saa tosin jostain, mutta siellä on sitten eri aloja, mutta voi vaatia kokemusta päästä sisään.

      Työkokemusta voidaan vaatia pari vuotta, kuten kaikilla muillakin aloilla, jota ilman ei hevillä irtoa duunia. Kaikki harjoittelut ja projektit ineen jo koulutuksen aikana ja jälkeen . Ala sopii parhaiten heille, jotka tekisivät sitä vapaa-ajallaankin, ja juuri sellaisia henkilöitä haetaan motivaation puolelta. Muuten homma voi helposti alkaa tuntua varjoissa elämiseksi, puuduttavaksi jauhamiseksi.

      Koulutus ja näytöt painaa enemmän, tai niitäkin tarvitaan, jotta saa duunia. On täysin päteviä tekijöitä, mutta ne ei yleensä saa duunia, ellei ne sitten ole tunnettuja maailmanluokan menestyjiä. Jäähän näistä jotain käteenkin, jos ei saa duunia tai vaihtaa myöhemmin johonkin toiseen, vaikka IT-alan sisälläkin, tai Tradenomian alalla, jolle tosin kouluttautuu kuulema liikaa ihmisiä, että jos sinne änkeää, niin on parasta olla tosissaan, ja sieltä voi muuntokouluttautua IT-Tradenomiksikin (olisko joku 1,5v, 3,5v koulutuksesta).

      Maan kieli on tärkeä monessa massa, enkun lisäksi, joka on keskeisin kieli IT-alalla. Etätyö on aika yleistä varsinkin korona-aikana, ja onkin arveltu, että yhä enemmän duunista menee jatkossa halpamaihin, oli kieli sitten myös suomi tai ei.

      Asiakkaat tuppaa ottamaan palvelunsa kotimaasta (tosin firma voi olla kansainvälinen). Jos duuni tehdään halpamaissa, konsulttina (firma tai yksinäinen yrittäjä), niin edelleen vähemmän duunipaikkoja saatavilla; siten moni hakee huippuja, AMK:lla joku 4t kuussa vähintään (noin keskipalkka, esim. 10v työkokemusta). Jatkossa AL saattaa tehdä paljon hommista ja vielä enemmän on jatkossa jo valmiina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1415
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1215
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      168
      922
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      29
      889
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      167
      789
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      49
      752
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      36
      635
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      595
    Aihe