Kaksi kilpailevaa mielipidettä ja perässä 2 kysymystä...

Anonyymi

1) Merkkiöljyt (Nissan, Opel, Renault yms.) on optimoitu kyseisiin moottoreihin ja yelisöljyjen (Shell, Teboil, Mobil, Motox yms.) ominaisuudet on kompromissi eri moottorien vaatimuksiin. Pahin virhe olisi laittaa toisen merkin öljyä, kun optimoiniissa ei dedes kompromissia.

2) Samaa ainetta eri etiketillä. Jos talossa erimerkkisiä autoja, saadaan hölmö asiakas ostamaan kaksi purnukkaa lisäysöljyksi yhden sijaan. Eikä se auto osaa lukea, lukeeko siihen kaadettavassa purnukassa Nissan vai Toyota, kunhan vaan vaadittavat luokitukset täyttyvät.

Kumpi on absoluuttinen totuus, kumpi taasen vain urbaani legenda?

Entä jos autossa on toisen automerkin suunnitelema kone, kuten joissain malleissa on, kumman merkin öljyä pitäisi käyttää, auton vai moottorin?

11

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos se sama Ranskalainen moottori on Mazda, MB, Volvon, Fordin tai Toyotana keulalla, niin ainoa oikea öljy on merkkiöljy. Näin on vaikka muut yrittävät tätä muuksi väittää.

      • Anonyymi

        Näin on.
        Merkkiöljy on ainoa vaihtoehto.

        Kannattaa myös huomioida, että huollossa eivät laita moottoriin hanasta jotain Mobilin kuraa, vaan varaosahyllystä oikeaa moottoriöljyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on.
        Merkkiöljy on ainoa vaihtoehto.

        Kannattaa myös huomioida, että huollossa eivät laita moottoriin hanasta jotain Mobilin kuraa, vaan varaosahyllystä oikeaa moottoriöljyä.

        Toyota-huolloista ei saa edes tilaamalla TGMO-öljyä, jota ohjekirja suosittelee. Laittavat sitä mitä tynnyrissä sattuu olemaan, usein Mobilia.


    • Ei ole absoluuttista totuutta, koska hyvin usein valmistajan "merkkiöljy" on vain autovalmistajan etiketillä varustettua sinänsä oikein hyvää ja ko. moottorille hyvin sopivaa perusöljyä, mitä samaa tavaraa sitten kaupataan öljyvalmistajan etiketillä varustettuna autotarvikeliikkeissäkin.

      Tee-se-itse -miehen ja -naisen on kuitenkin oltava entistä valppaampi oikeaa tarvikeöljyä valitessaan, koska luokitus- ja lisäainevaatimukset eri moottoreille ovat erilaisia, joten sitä käsikirjaa ja tuoteselostetta pitää syynätä tarkemmalla silmällä kuin Wanhaan hyvään aikaan.

      • Anonyymi

        Mistähän se metalli tietää mikä liukaste siellä on , Hondaan sopii halvin öljy eikä ainakaan parinsadantuhannen jälkeen ihmeemmin hukkaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän se metalli tietää mikä liukaste siellä on , Hondaan sopii halvin öljy eikä ainakaan parinsadantuhannen jälkeen ihmeemmin hukkaa?

        Tribologia on niin uskomattoman monimutkainen tieteenhaara, että maallikon on vain uskottava. Käytännön testejä ovat sitten muun muassa kestävyystestit, mitkä nekin ovat maallikolle aivan liian monimutkaisia ja kalliita toteuttaa. Luotettavasta mediasta voi vähän lukea osviittaa ja eri näkökantoja.


    • Anonyymi

      Öljy kuin öljy. Nykyään ei niin huonoa öljyä olekaan että moottori siitä syystä hajoaa.
      Jos hajoaa niin moottori on susi.

    • Anonyymi

      Ostin marketista vag:n 5litran pöntön merkkiöljyä a3 audiin muttei se pysyt sisällä. Ihme kyllä.

      • Anonyymi

        Se johtuu moottorista, ei öljystä.


    • Anonyymi

      Monissa nykyaikaisissa moottoreissa on erikoisvaatimuksia. Väärälllä öljyllä ne menevät rikki.
      Toisekseen kyllä niitä paskoja öljyjäkin on edelleen markkinoilla, joilla saa konetuhon aikaiseksi. Mulla on kaksi esimerkkiä tallilla. Ensimmäisenä yleensä tuhoutuu venttiilikoneisto. Toinen konetuhon aiheuttaja on öljyn hartsiutuminen joka tukkii lopulta imusihdin. Kannattaa googlata "black sludge", jos ei ole aikaisempaa tietoa.

    • Anonyymi

      Tietenkin yleisöljy on aina vähän suurempi kompromissi kun pitää soveltua suurempaan määrään eri koneita.

      Merkin omassa öljyssä voi esimerkiksi olla:
      -erityisen alhaisen jähmepisteen vaatimus jota API/SAE/ACEA luokat ei vaadi
      -Jakoketjun suojaus huomioitu erityisen hyvin, paremmin kuin mitä API/ACEA vaatii

      Tuossa nyt pari asiaa mitä oman merkin merkkiöljyssä huomioitu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      77
      3646
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      33
      2989
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      78
      2721
    4. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2654
    5. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2455
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2292
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      57
      1927
    8. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      15
      1792
    9. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1776
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1673
    Aihe