1) Merkkiöljyt (Nissan, Opel, Renault yms.) on optimoitu kyseisiin moottoreihin ja yelisöljyjen (Shell, Teboil, Mobil, Motox yms.) ominaisuudet on kompromissi eri moottorien vaatimuksiin. Pahin virhe olisi laittaa toisen merkin öljyä, kun optimoiniissa ei dedes kompromissia.
2) Samaa ainetta eri etiketillä. Jos talossa erimerkkisiä autoja, saadaan hölmö asiakas ostamaan kaksi purnukkaa lisäysöljyksi yhden sijaan. Eikä se auto osaa lukea, lukeeko siihen kaadettavassa purnukassa Nissan vai Toyota, kunhan vaan vaadittavat luokitukset täyttyvät.
Kumpi on absoluuttinen totuus, kumpi taasen vain urbaani legenda?
Entä jos autossa on toisen automerkin suunnitelema kone, kuten joissain malleissa on, kumman merkin öljyä pitäisi käyttää, auton vai moottorin?
Kaksi kilpailevaa mielipidettä ja perässä 2 kysymystä...
11
170
Vastaukset
- Anonyymi
Jos se sama Ranskalainen moottori on Mazda, MB, Volvon, Fordin tai Toyotana keulalla, niin ainoa oikea öljy on merkkiöljy. Näin on vaikka muut yrittävät tätä muuksi väittää.
- Anonyymi
Näin on.
Merkkiöljy on ainoa vaihtoehto.
Kannattaa myös huomioida, että huollossa eivät laita moottoriin hanasta jotain Mobilin kuraa, vaan varaosahyllystä oikeaa moottoriöljyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on.
Merkkiöljy on ainoa vaihtoehto.
Kannattaa myös huomioida, että huollossa eivät laita moottoriin hanasta jotain Mobilin kuraa, vaan varaosahyllystä oikeaa moottoriöljyä.Toyota-huolloista ei saa edes tilaamalla TGMO-öljyä, jota ohjekirja suosittelee. Laittavat sitä mitä tynnyrissä sattuu olemaan, usein Mobilia.
Ei ole absoluuttista totuutta, koska hyvin usein valmistajan "merkkiöljy" on vain autovalmistajan etiketillä varustettua sinänsä oikein hyvää ja ko. moottorille hyvin sopivaa perusöljyä, mitä samaa tavaraa sitten kaupataan öljyvalmistajan etiketillä varustettuna autotarvikeliikkeissäkin.
Tee-se-itse -miehen ja -naisen on kuitenkin oltava entistä valppaampi oikeaa tarvikeöljyä valitessaan, koska luokitus- ja lisäainevaatimukset eri moottoreille ovat erilaisia, joten sitä käsikirjaa ja tuoteselostetta pitää syynätä tarkemmalla silmällä kuin Wanhaan hyvään aikaan.- Anonyymi
Mistähän se metalli tietää mikä liukaste siellä on , Hondaan sopii halvin öljy eikä ainakaan parinsadantuhannen jälkeen ihmeemmin hukkaa?
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän se metalli tietää mikä liukaste siellä on , Hondaan sopii halvin öljy eikä ainakaan parinsadantuhannen jälkeen ihmeemmin hukkaa?
Tribologia on niin uskomattoman monimutkainen tieteenhaara, että maallikon on vain uskottava. Käytännön testejä ovat sitten muun muassa kestävyystestit, mitkä nekin ovat maallikolle aivan liian monimutkaisia ja kalliita toteuttaa. Luotettavasta mediasta voi vähän lukea osviittaa ja eri näkökantoja.
- Anonyymi
Öljy kuin öljy. Nykyään ei niin huonoa öljyä olekaan että moottori siitä syystä hajoaa.
Jos hajoaa niin moottori on susi. - Anonyymi
Ostin marketista vag:n 5litran pöntön merkkiöljyä a3 audiin muttei se pysyt sisällä. Ihme kyllä.
- Anonyymi
Se johtuu moottorista, ei öljystä.
- Anonyymi
Monissa nykyaikaisissa moottoreissa on erikoisvaatimuksia. Väärälllä öljyllä ne menevät rikki.
Toisekseen kyllä niitä paskoja öljyjäkin on edelleen markkinoilla, joilla saa konetuhon aikaiseksi. Mulla on kaksi esimerkkiä tallilla. Ensimmäisenä yleensä tuhoutuu venttiilikoneisto. Toinen konetuhon aiheuttaja on öljyn hartsiutuminen joka tukkii lopulta imusihdin. Kannattaa googlata "black sludge", jos ei ole aikaisempaa tietoa. - Anonyymi
Tietenkin yleisöljy on aina vähän suurempi kompromissi kun pitää soveltua suurempaan määrään eri koneita.
Merkin omassa öljyssä voi esimerkiksi olla:
-erityisen alhaisen jähmepisteen vaatimus jota API/SAE/ACEA luokat ei vaadi
-Jakoketjun suojaus huomioitu erityisen hyvin, paremmin kuin mitä API/ACEA vaatii
Tuossa nyt pari asiaa mitä oman merkin merkkiöljyssä huomioitu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset27117593Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"19112503Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El736222MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny345168Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään775048Orpon hallitus paskoi kaikki hommat
ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.574184Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja513773Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta1003712NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun673496Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1463169