Kaksi kilpailevaa mielipidettä ja perässä 2 kysymystä...

Anonyymi

1) Merkkiöljyt (Nissan, Opel, Renault yms.) on optimoitu kyseisiin moottoreihin ja yelisöljyjen (Shell, Teboil, Mobil, Motox yms.) ominaisuudet on kompromissi eri moottorien vaatimuksiin. Pahin virhe olisi laittaa toisen merkin öljyä, kun optimoiniissa ei dedes kompromissia.

2) Samaa ainetta eri etiketillä. Jos talossa erimerkkisiä autoja, saadaan hölmö asiakas ostamaan kaksi purnukkaa lisäysöljyksi yhden sijaan. Eikä se auto osaa lukea, lukeeko siihen kaadettavassa purnukassa Nissan vai Toyota, kunhan vaan vaadittavat luokitukset täyttyvät.

Kumpi on absoluuttinen totuus, kumpi taasen vain urbaani legenda?

Entä jos autossa on toisen automerkin suunnitelema kone, kuten joissain malleissa on, kumman merkin öljyä pitäisi käyttää, auton vai moottorin?

11

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos se sama Ranskalainen moottori on Mazda, MB, Volvon, Fordin tai Toyotana keulalla, niin ainoa oikea öljy on merkkiöljy. Näin on vaikka muut yrittävät tätä muuksi väittää.

      • Anonyymi

        Näin on.
        Merkkiöljy on ainoa vaihtoehto.

        Kannattaa myös huomioida, että huollossa eivät laita moottoriin hanasta jotain Mobilin kuraa, vaan varaosahyllystä oikeaa moottoriöljyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on.
        Merkkiöljy on ainoa vaihtoehto.

        Kannattaa myös huomioida, että huollossa eivät laita moottoriin hanasta jotain Mobilin kuraa, vaan varaosahyllystä oikeaa moottoriöljyä.

        Toyota-huolloista ei saa edes tilaamalla TGMO-öljyä, jota ohjekirja suosittelee. Laittavat sitä mitä tynnyrissä sattuu olemaan, usein Mobilia.


    • Ei ole absoluuttista totuutta, koska hyvin usein valmistajan "merkkiöljy" on vain autovalmistajan etiketillä varustettua sinänsä oikein hyvää ja ko. moottorille hyvin sopivaa perusöljyä, mitä samaa tavaraa sitten kaupataan öljyvalmistajan etiketillä varustettuna autotarvikeliikkeissäkin.

      Tee-se-itse -miehen ja -naisen on kuitenkin oltava entistä valppaampi oikeaa tarvikeöljyä valitessaan, koska luokitus- ja lisäainevaatimukset eri moottoreille ovat erilaisia, joten sitä käsikirjaa ja tuoteselostetta pitää syynätä tarkemmalla silmällä kuin Wanhaan hyvään aikaan.

      • Anonyymi

        Mistähän se metalli tietää mikä liukaste siellä on , Hondaan sopii halvin öljy eikä ainakaan parinsadantuhannen jälkeen ihmeemmin hukkaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän se metalli tietää mikä liukaste siellä on , Hondaan sopii halvin öljy eikä ainakaan parinsadantuhannen jälkeen ihmeemmin hukkaa?

        Tribologia on niin uskomattoman monimutkainen tieteenhaara, että maallikon on vain uskottava. Käytännön testejä ovat sitten muun muassa kestävyystestit, mitkä nekin ovat maallikolle aivan liian monimutkaisia ja kalliita toteuttaa. Luotettavasta mediasta voi vähän lukea osviittaa ja eri näkökantoja.


    • Anonyymi

      Öljy kuin öljy. Nykyään ei niin huonoa öljyä olekaan että moottori siitä syystä hajoaa.
      Jos hajoaa niin moottori on susi.

    • Anonyymi

      Ostin marketista vag:n 5litran pöntön merkkiöljyä a3 audiin muttei se pysyt sisällä. Ihme kyllä.

      • Anonyymi

        Se johtuu moottorista, ei öljystä.


    • Anonyymi

      Monissa nykyaikaisissa moottoreissa on erikoisvaatimuksia. Väärälllä öljyllä ne menevät rikki.
      Toisekseen kyllä niitä paskoja öljyjäkin on edelleen markkinoilla, joilla saa konetuhon aikaiseksi. Mulla on kaksi esimerkkiä tallilla. Ensimmäisenä yleensä tuhoutuu venttiilikoneisto. Toinen konetuhon aiheuttaja on öljyn hartsiutuminen joka tukkii lopulta imusihdin. Kannattaa googlata "black sludge", jos ei ole aikaisempaa tietoa.

    • Anonyymi

      Tietenkin yleisöljy on aina vähän suurempi kompromissi kun pitää soveltua suurempaan määrään eri koneita.

      Merkin omassa öljyssä voi esimerkiksi olla:
      -erityisen alhaisen jähmepisteen vaatimus jota API/SAE/ACEA luokat ei vaadi
      -Jakoketjun suojaus huomioitu erityisen hyvin, paremmin kuin mitä API/ACEA vaatii

      Tuossa nyt pari asiaa mitä oman merkin merkkiöljyssä huomioitu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3720
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1823
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      923
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      840
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe