Kirjoittajakamari

Kirjoittamisesta kysyisin heti alkuun.

Kirjoitatko sponttaanisti vai  harkiten?

Uskon, että harvempi täällä paneutuu omaan tekstiinsä yhtä kriittisesti kuin toisten teksteihin.

Olen alkanut kirjoittamaan  viestit ensin omaa muistiooni, jossa työstän tekstiä ja lauserekenteita. Poistan lauseita, jotka koin asian kokonaisuuden kannalta tarpeettomaksi.

Puolustelut ja selitykset olen kokenut hyödyttöminä, ne johtavat vain vastapuolen innostamiseen.

Kun aloitin kriittisen suhtautumisen omiin kirjoituksiin, aloin lukemaan muidenkin kirjoittajien tekstejä kriittisemmin.

No, enemmittä puheitta totean,
Kirjoittajakamarin ovet avatuiksi, sana on vapaa.

449

3770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mikä on se mainitsemasi vastapuoli? Miksi pidät yllä tuollaista vastakkainasettelua?
      Itse olet aina vaatinut, ettei vanhoja kaunoja ( sinulle epäedullisia) saisi muistella, mutta itse pidät yllä typerää kilpailua suosiosta.

• Anonyymi

Keskusteluissa on vastapuolet nyt sinä ja minä.
        Vastapuoli lie selkeä ilmaus vai mitä. Se ei ole vastakkainasettelua. Suosion kalastukseen en suostu se on vastoin luonnettani en myöskään nöyristelyyn, säälipisteiden kalasteluun enkä mairitteluihin ; )

Korppis yötä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keskusteluissa on vastapuolet nyt sinä ja minä.
        Vastapuoli lie selkeä ilmaus vai mitä. Se ei ole vastakkainasettelua. Suosion kalastukseen en suostu se on vastoin luonnettani en myöskään nöyristelyyn, säälipisteiden kalasteluun enkä mairitteluihin ; )

Korppis yötä.

Mitä nyt itse itseäsi mairittelet etkä pysty kovana karskina tyyppinä kenellekkään empatiaa osoittamaan . Kateellisena et pysty tunnustamaan muitten paremmuutta missään asiassa.

• Anonyymi

"Itse olet aina vaatinut... Kuinka Sinä nyt tuollaisia asioita muistat, eihän vanhoja muistella, eihän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä nyt itse itseäsi mairittelet etkä pysty kovana karskina tyyppinä kenellekkään empatiaa osoittamaan . Kateellisena et pysty tunnustamaan muitten paremmuutta missään asiassa.

Kirjallinen ilmaisu ei ole helppo alue.
        Joidenkin mielestä on pikkumaista puuttua pilkkuihin ja pisteisiin, vaikka ne saattavat muuttaa koko viestin sisällön.
        Kielioppi on myös kirjoittajan pidettävä mielessä, sillä väärinkäsitykset syntyvät useinkin väärällä tavoin laaditusta kommentista.
        Tämän kirjoituspalstan kirjoittajien joukossa on useita hyvää kirjakieltä taitavaa kirjoittajaa.
        Monia tekstejä on miellyttävä lukea, vaikka ehkä aihe ei aina ole mieleinen.

• Anonyymi

Miten jollakin on aikaa palstalle tyhjänpäiväisistä tekemisistään talletella ja korjailla ja muokkailla kuin jotain romaanin tekelettä? Eikä tuo jälki kovinkaan kummosta ole kuitenkaan. Ihan samaa tekemistensä ja syömistensä luetteloa. Välillä piikittelee kateellisena sk. ja D. sanomisia. Hohhhoijjaaa.

• Anonyymi

Joillekin se on yhtä helppoa kuin muitten kirjoittajien tekstien lukeminen.
        Harrastuksena mainio.
        Kirjoittelupalstan idea o juuri siinä, että jotkut jaksavat kirjoittaa niille ja toiset taas lukea.
        Lukeminen saattaa herättää halun kirjoittaa oma mielipide, kuten huomaamme.
        Ketju näkyy olevan vanha. Huomaan, että vastaan kirjoittajalle 06.01.2022!
        Toivottavasti on elossa vielä. Ikäpalstalaisista ei koskaan tiedä.

• Yleensä luen aina tekstini. Korjaan toisinaan lauserakenteita pyöritellen ajatusta, ettei ymmärrettäisi väärin. Ei se aina auta.
      Vika kai lienee siinä, että joku asia on itselle selvä ja toiselle se voi olla uusi asia, eikä ilmaisuni sitten ole tarpeeksi selkeää.
      Aikan monta kertaa kesken kaiken lopetan ja ajattelen äh ei tämä ole hyvä, enkä kirjoita mitään.
      Sitten on niitä hetkiä, kun joku ottaa päähän ja spontaanisti paasaa jotakin ja myöhemmin miettii, että no joo, tuo olisi voinut jäädä pois.

• Anonyymi

Kuulostaa hyvin tutulta Eliaana.
        Aloitin itsetutkiskelun kirjoittamiseni aiheuttamista väärinkäsityksistä. Siksipä yritän lukea tekstejäni ulkopuolisen silmin.

On luonnollista, että vaikka onnistuu mielestään esittämään asian selkeästi asia voidaan tulkita tahallaan väärin.

No, oppia ikä kaikki.

Korppis peiton alta ; )

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa hyvin tutulta Eliaana.
        Aloitin itsetutkiskelun kirjoittamiseni aiheuttamista väärinkäsityksistä. Siksipä yritän lukea tekstejäni ulkopuolisen silmin.

On luonnollista, että vaikka onnistuu mielestään esittämään asian selkeästi asia voidaan tulkita tahallaan väärin.

No, oppia ikä kaikki.

Korppis peiton alta ; )

"Aloitin itsetutkiskelun kirjoittamiseni aiheuttamista väärinkäsityksistä."
        Sinä ja "itsetutkiskelu" ei mahdu samaan lauseeseen.

Sitäpaitsi ei ole mitään väärinkäsityksiä. Kaikki ilkeilysi, muitten vähättely ja manipulointisi
        on ihan tahallista ja tarkoituksellista sinulta. Ei kukaan ole ymmärtänyt sitä väärin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Aloitin itsetutkiskelun kirjoittamiseni aiheuttamista väärinkäsityksistä."
        Sinä ja "itsetutkiskelu" ei mahdu samaan lauseeseen.

Sitäpaitsi ei ole mitään väärinkäsityksiä. Kaikki ilkeilysi, muitten vähättely ja manipulointisi
        on ihan tahallista ja tarkoituksellista sinulta. Ei kukaan ole ymmärtänyt sitä väärin.

ano 18:24 👍👍👍 Sanoit juuri niin kuin asia on.

• Anonyymi

Pitää antaa pulputen tulla.

• Minä kirjoitan suoraan aiheen ketjuun. En tallenna, enkä paina mieleeni. Pidän tätä palstaa keskustelupalstana, johon jokainen kirjoittaa oman sen hetkisen mielipiteensä. Olen ajatellut, että jotkut tosiaan toimivat kuten sanot, mutta siihen ei minun tarmoni kyllä riitä. Usein unohdan kirjoittautua ja silloin yritän muistaa merkata allekirjoituksen. Harvemmin teksti karkaa ilman nimmaria, mutta huomaamattomuuksissani joskus olen anona. Hajamieliseksi tunnustaudun.

• Anonyymi

Täällä on varmaan hyvin eri koulutustaustoista kirjoittajia. Joittenkin pitää ponnistella ja työstää enemmän, että tulisi kunnon tekstiä. Jotkut kirjoittaa sujuvasti hyvää kieltä luonnostaan. Tuo muistioon kirjoittaminen tuntuu tosi tärkeilevältä vai onko kyse luki- vaikeuksista?

• Kirjoitan täysin spontaanisti, lukematta tekstiäni, joskus huomaan kirjoitusvirheet ennen eteenpäin lähettämistä, useimmin en. Se ei mielestäni ole oleellista keskustelupalstalla. Kun kirjoitan tekstiä jonka aion julkaista, teen huolellisen koneellisen oikoluvun, parikin, luetutan toisella tekstini ja mietin rakennetta jne. mutta se on aivan toinen asia.
      Toivon vain että mitään minkä sanon täällä hetken mielijohteesta, harkitsematta asiaa sen kummemmin, käytettäisi todisteena minua vastaan oikeudessa. Ainahan voi kuitenkin syyttää sitä että hovissahan ne asiat sitten muuttuu.
      Muutan mieltäni, unohdan asioita, olen epätäydellinen, mutta en tietoisesti koskaan valehtele enkä yritä petkuttaa lausumalla väärää todistusta lähimmäisestäni. Pieniä epätarkkuuksia ja virheitäkin tekstissäni esiintyy, mutta kukapas meistä olisi täydellinen.
      Eräs tuntemani palstapersoona tapaa sanoa että hän kirjoittaa omia ajatuksiaan, lukijan vastuulla on tulkita ne sen mukaisesti. Ja että typoja (näppäinvirheitä) hän ei ala korjaamaan; hänellä on copyright niihin myös.

• Anonyymi

Ainahan voi omat mokansa peittää kuittaamalla ne lukijoitten sivistymättömyydeksi tai metafooraksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Ainahan voi omat mokansa peittää kuittaamalla ne lukijoitten sivistymättömyydeksi tai metafooraksi.

Noista metafoorista: kirjoitan paljon vertauskuvallisesti, käyttäen ilmaisuja joita ei pidä ottaa kirjaimellisesti. Se on vain yksinkertaisesti tapani ilmaista itseäni. Mustavalkoinen tulkinta tekstistäni on harhaanjohtavaa. Huumorini ei ole aina yksiselitteistä ja kaikki eivät aina ymmärrä sitä edes huumoriksi. Kiusoitteleva, ei-pahaa tarkoittavaa leikinlaskua kutsutaan usein "kieli poskessa"-huumoriksi; se on lempilajiani. Siitä on aivan turhaa vetää hernettä nenuunsa tai alkaa syyttää minua ylenkatseesta tai muiden aliarvioimisesta.
        Vertaukseni eivät aina kilahda kohdalleen koska referenssiraamini (vertailukohteideni koko laajuus) poikkeaa tavanomaisesta mitä entisessä kotimaassani tavataan käyttää; olen asunut poissa liian kauan.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Noista metafoorista: kirjoitan paljon vertauskuvallisesti, käyttäen ilmaisuja joita ei pidä ottaa kirjaimellisesti. Se on vain yksinkertaisesti tapani ilmaista itseäni. Mustavalkoinen tulkinta tekstistäni on harhaanjohtavaa. Huumorini ei ole aina yksiselitteistä ja kaikki eivät aina ymmärrä sitä edes huumoriksi. Kiusoitteleva, ei-pahaa tarkoittavaa leikinlaskua kutsutaan usein "kieli poskessa"-huumoriksi; se on lempilajiani. Siitä on aivan turhaa vetää hernettä nenuunsa tai alkaa syyttää minua ylenkatseesta tai muiden aliarvioimisesta.
        Vertaukseni eivät aina kilahda kohdalleen koska referenssiraamini (vertailukohteideni koko laajuus) poikkeaa tavanomaisesta mitä entisessä kotimaassani tavataan käyttää; olen asunut poissa liian kauan.

Miksi sitten niin helposti vedät herneen nenuusi, kun toiset kirjoittavat sinusta "kieli poskessa", sillä melko hupaisa hahmo olet kaikkine "mielipidemuutoksineen", jollaiseksi itse sanot pyörimistäsi edestakaisin kunnes olet itsekin pyörryksissä mitä mieltä sinun piti olla.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Minulla oli erinomainen suomen kielen opettaja alaluokilta asti. Kyllä minä valitin ja kiukuttelin sijamuotojen opettelemista., mutta niiden hakeminen opetti enemmän kuin ymmärsinkään silloin.
        Kirjoittaminen on ollut harrastuksenani vuosia, ja se alkoi siitä, että rupesin kirjoittamaan puhtaaksi 1800-luvulla eläneiden esivanhempieni kirjeenvaihtoa. Heillä oli sujuva kirjoitustaito ja kaunis kieli. Vaikka olivatkin maaseudulta, ei murresanoja juuri kirjeissä näkynyt, puhumattakaan mistään murteellisista taivutuksista. Käsialat olivat kauniita, luettavia. Heillä oli suuri kunnioitus koulutusta ja opiskelua kohtaan, sillä he olivat niitä ensimmäisiä, jotka saivat käydä lapsesta asti suomenkielistä koulua.
        Sukututkimusharrastukseni on tuonut tullessaan tarpeen kirjoitella muistiin suvun henkilöiden elämäkertoja ja kerätä talteen tarinoita ja muisteluksia. Se on opettanut minut kirjoittamaan lyhyesti ja tiivistämään. Kymmenien tarinoiden mahduttaminen sukutaulujen lisätietoihin on haasteellista. Pitäähän jonkun jaksaa niitä luekeakin!
        Nyt on sukututkimus jäänyt.
        Monesti olen ajatellut, että vuosien työni on tuossa kansioissa ja osa muistitikuilla. Mahtaako kukaan jälkeeni tulevista kiinnostua esipolvistani, joista vanhimmat jo löytyvät Sursillien sukukirjasta.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Minulla oli erinomainen suomen kielen opettaja alaluokilta asti. Kyllä minä valitin ja kiukuttelin sijamuotojen opettelemista., mutta niiden hakeminen opetti enemmän kuin ymmärsinkään silloin.
        Kirjoittaminen on ollut harrastuksenani vuosia, ja se alkoi siitä, että rupesin kirjoittamaan puhtaaksi 1800-luvulla eläneiden esivanhempieni kirjeenvaihtoa. Heillä oli sujuva kirjoitustaito ja kaunis kieli. Vaikka olivatkin maaseudulta, ei murresanoja juuri kirjeissä näkynyt, puhumattakaan mistään murteellisista taivutuksista. Käsialat olivat kauniita, luettavia. Heillä oli suuri kunnioitus koulutusta ja opiskelua kohtaan, sillä he olivat niitä ensimmäisiä, jotka saivat käydä lapsesta asti suomenkielistä koulua.
        Sukututkimusharrastukseni on tuonut tullessaan tarpeen kirjoitella muistiin suvun henkilöiden elämäkertoja ja kerätä talteen tarinoita ja muisteluksia. Se on opettanut minut kirjoittamaan lyhyesti ja tiivistämään. Kymmenien tarinoiden mahduttaminen sukutaulujen lisätietoihin on haasteellista. Pitäähän jonkun jaksaa niitä luekeakin!
        Nyt on sukututkimus jäänyt.
        Monesti olen ajatellut, että vuosien työni on tuossa kansioissa ja osa muistitikuilla. Mahtaako kukaan jälkeeni tulevista kiinnostua esipolvistani, joista vanhimmat jo löytyvät Sursillien sukukirjasta.

Kiitos Makriina kirjoituksestasi. Selvää tekstiä päästelet.

Suomen sukututkimusseura on tutkinut Sursillin sukua. Voi tutkia vieläkin.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Paloma@

Kirjoitat kielikuvilla , mutta ne ei aukene jokaiselle. Ystäväsi D kirjoittaa
        lainatuilla lauseilla ei omilla.

Kirjoituksiisi reakoidaan soutaa huopaa asenteella, koska esim. kieliposkessa sanonnan kukin ymmärtää tavallaan. Kieliposkessa sanonta ei  ymmärryksessäni kuvaa leikkimieltä, vaan pientä lasta  tärkeän äärellä.

D. perustelee kirjoituksiaan kirjoista lainatuilla lauseilla, jotka kirjailija on kokenut ehkäpä jossain muussa yhteydessä kuin D. juuri silloin kokee.

Kirjoittaa toisen kautta, ei oman itsenään.

Fantasiani luo eteeni näyttömön, jossa on pahvisia ihmisen figuureja. Taustalla hiipii henkilö julkituoden tunnettujen henkilöiden lauseita, ei omia henkilökohtaisia.

Lukeminen on hyvästä, sitä en kiellä luen netistä erilaisia ihmiskohtaloita, en samaistu heihin, en hyvässä enkä pahassa sillä ymmärrän eron olemme kaikki erilaisia.

• korpikirjailija kirjoitti:

Paloma@

Kirjoituksiisi reakoidaan soutaa huopaa asenteella, koska esim. kieliposkessa sanonnan kukin ymmärtää tavallaan. Kieliposkessa sanonta ei  ymmärryksessäni kuvaa leikkimieltä, vaan pientä lasta  tärkeän äärellä.

D. perustelee kirjoituksiaan kirjoista lainatuilla lauseilla, jotka kirjailija on kokenut ehkäpä jossain muussa yhteydessä kuin D. juuri silloin kokee.

Fantasiani luo eteeni näyttömön, jossa on pahvisia ihmisen figuureja. Taustalla hiipii henkilö julkituoden tunnettujen henkilöiden lauseita, ei omia henkilökohtaisia.

Lukeminen on hyvästä, sitä en kiellä luen netistä erilaisia ihmiskohtaloita, en samaistu heihin, en hyvässä enkä pahassa sillä ymmärrän eron olemme kaikki erilaisia.

"Kieliposkessa sanonta ei ymmärryksessäni kuvaa leikkimieltä, vaan pientä lasta tärkeän äärellä." sanoo Korpikirjailija.

Kuitenkin "kieli poskessa" tarkoittaa juuri leikkimielellä ilmaistua.

https://urbaanisanakirja.com/word/kieli-poskessa/97775/
        tarkoittaa leikkimielellä, ei vakavasti otattevaksi. Sanonta on käännöslaina englannin kielen ilmaisusta tongue in cheek.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4245676/ketju/kieli_poskella_vai_kieli_poskessa
        Kieli poskella on vanhastaan merkinnyt läkähtynyttä tai hengästynyttä. Koiran kieli roikkuu ulkona juuri tällaisessa tilanteessa toisesta suupielestä. Merkille pantavaa on, että englannin kielessä ei tuota kieli poskella -sanontaa tunneta lainkaan. "Tongue in cheek" on ilmaisu, joka merkitsee vitsin päälle toimimista, sen suora käännös on juuri tuo suomenkielinen "kieli poskessa".

Kieli poskessa= leikillään
        Kieli poskella= hengästyneenä läähättäen
        Kieli keskellä suuta= tärkeänä, keskittyen

Tämä kielikuvista :)

Kielikuvat ei aina aukea, jos viitteet menevät harhaan. Ei kaikkea voi tulkita oman mielensä mukaan, jos on jo olemassa vallitseva käytäntö. Kaikki käännöslainat eivät aina istu suomenkieleen itsestään ja niistä tulee vaikeasti hahmotettavia, samoin kuin useat murresanat voivat merkitä täysin eri asioita eri puhujille.
        Vertaa: "virua, tuima, virkkaa, itikka" jne.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

"Kieliposkessa sanonta ei ymmärryksessäni kuvaa leikkimieltä, vaan pientä lasta tärkeän äärellä." sanoo Korpikirjailija.

tarkoittaa leikkimielellä, ei vakavasti otattevaksi. Sanonta on käännöslaina englannin kielen ilmaisusta tongue in cheek.

Kieli poskella on vanhastaan merkinnyt läkähtynyttä tai hengästynyttä. Koiran kieli roikkuu ulkona juuri tällaisessa tilanteessa toisesta suupielestä. Merkille pantavaa on, että englannin kielessä ei tuota kieli poskella -sanontaa tunneta lainkaan. "Tongue in cheek" on ilmaisu, joka merkitsee vitsin päälle toimimista, sen suora käännös on juuri tuo suomenkielinen "kieli poskessa".

Kielikuvat ei aina aukea, jos viitteet menevät harhaan. Ei kaikkea voi tulkita oman mielensä mukaan, jos on jo olemassa vallitseva käytäntö. Kaikki käännöslainat eivät aina istu suomenkieleen itsestään ja niistä tulee vaikeasti hahmotettavia, samoin kuin useat murresanat voivat merkitä täysin eri asioita eri puhujille.

Eli englannin kielestä lainattu sanonta, joka on käännetty suomeksi vitsi.

No, minulle aivan uutta koska jo lapsena kieli oli keskellä suuta kun keskityttiin. Oli se välillä poskessakin kiinni, mitään vitsiä kieli suussa ei minulle kerro.

No, suomen kieli muuttuu yhä enempi englanniksi.

Helsingin pormestarikin halajaisi Helsingistä englannin kielistä kaupunkia. Maalaiset siellä sitten kieli keskellä suuta kun kieli ei saisi lipsahtaa poskeen, että englannin kieliset ymmärtäisivät oikein, että maalaiset ovat eksyksissä eivätkä vitsaile ; )

Korppis

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Paloma@

D on sivistynyt, hän pystyy lonkalta siteeraamaan ketä vaan.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

"Se on vain yksinkertaisesti tapani ilmaista itseäni"
        Tapasi ilmaista itseäsi on sekava ja selityksesi vielä sekavampia.
        Joku voisi epäillä muistikatkoksia.

• Anonyymi

Paloma@

"Kirjoittaa toisen kautta, ei oman itsenään"
        Ikävää, ettei yksinkertainen ihminen voi ymmärtää kultivoituneen henkilön, kuten Demeterin, tapaa käyttää siteerauksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

👍👍👍

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Hyvä kirjoitus, Paloma.

''Kaksi Anonyymia.''

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kirjoittaa toisen kautta, ei oman itsenään"
        Ikävää, ettei yksinkertainen ihminen voi ymmärtää kultivoituneen henkilön, kuten Demeterin, tapaa käyttää siteerauksia.

Ja hän käyttää niitä oikein, sääntöjen mukaisesti.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Kokemuksesta tiedän, että huumori on näillä palstoilla vaarallinen alue. Aina on niitä, joille ei teksti avaudu ja silloin sanotaan kiivaasti eriävä mielipide.
        Pahinta maailmassa on omien sanomisien selittely jälkikäteen. Mutta siihen joskus sitten joutuu, kun "kieliposkessa" on jotain sanonut, eikä toinen käsittänytkään.

Muisti on monella hyvä, paljon parempi kuin minulla. Ehkäpä jotkut tallentavat palstojen mielipiteitä käyttääkseen niitä sitten hyväkseen ärtyisissä kirjoituksissaan.

Mutta palstat ovat kuitenkin mukava yhteydenpito maailmaan varsinkin näinä aikoina.
        Moni tämän ikäinen on jo menettänyt yhteisönsä, kun aika tekee tehtävänsä.
        Palstat ovat siitä hyviä, että niihin tulee lähteneiden tilalle uusia.
        Ja muistimme on siinä suhteessa lyhyt, että poistuneita ei kauan kaipailla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi sitten niin helposti vedät herneen nenuusi, kun toiset kirjoittavat sinusta "kieli poskessa", sillä melko hupaisa hahmo olet kaikkine "mielipidemuutoksineen", jollaiseksi itse sanot pyörimistäsi edestakaisin kunnes olet itsekin pyörryksissä mitä mieltä sinun piti olla.

Ihan sivusta seuraavana esitän mieltäni kalvavan kysymyksen:
        Miten itse suhtaudut, kun toiset kirjoittavat sinusta kieli poskessa, koska joku voi kokea sinut hahmoksi, jollainen et mielestäsi ole.

Ai niin, ehkä kysymykseni ei olekaan järkevä, sinähän kätkeydyt nimettömyyden suojaan. On helppo arvioida ja arvostella, kun ei allekirjoita mielipidettään. Sen voi aina kiistää, jos joutuisi sitä puolustamaan elävässä elämässä.

Näin sivusta seuraavana en tietenkään allekirjoitusta merkitse. Se ei ole oleellista.

• Anonyymi

Tulin vain katsomaan netistä ilmetyikö Hesari tänään, kun ei tullut lehtilaatikkoon.
      Ei ilmestynyt.
      Siksi näin aikaisin netissä katsomassa muutakin.
      Korppikselle vain, että et ole ainakaan kaavamainen, asenteellinen, vallanhaluinen tai miksi sitä nyt sanoisin, kun et nosta samaa otsikkoa uudelleen aloitukseksi.
      Hyvää jatkoa kaikille!

• Anonyymi

Hyvää Loppiaisen jälkeistä huomenta.
      Mielenkiintoinen aloitus, monia tekstiviritelmiäni olen julkaissut, kirjoittanut koneella, korjannut ja tallentanut ennen julkista julkaisemista. Siitä huolimatta, silloin tällöin joukkoon jää korjaamattomia virheitä, pilkun puutteita ja mm. murteellisia sanoja niiden vertauskuvallisien sanojen lisäksi, joita usein viljelen, koska jo puheita pitäessäni, vuosia sitten havaitsin niiden vaikutuksen kuulijoissa. Ilmeisesti sama tapahtuu lukijoissani, mielenkiinto pysyy yllä, eikä puheen kuulija, tai tekstin lukija kyllästy monotoniseen ääneen, vrt. ilmeetön teksti, joka on kuin virallinen tutkimustulos tai lausunto.
      Täällä ilmenee ilmeikästä viestittelyä. Noita yhden lauseen viestejä ei voi tulkita viestin lähettäjän tyylisiksi, koska ne ovat tuntemattomasta lähteestä, tuntemattoman mitään sanomattomia lausahduksia, jotka osoittavat vain kirjoittajansa sen hetkisen mielialan, syvästä vihasta suunnattomaan riemuun ja kaikkea sen väliltä, mutta eivät kirjoittajan aidon persoonan kuvastimena ehkä riitä päätelmien tekoon kirjoittajasta. Aitoa, rehellistä tekstiä, jossa asiat sanotaan niin kuin ne ovat, on aina mielenkiintoista lukea. Rohkeutta kirjoittajilta vaaditaan kaikilla foorumeilla! Rohkeutta sanoa sanottavansa, vaikka kaikki eivät tekstiä sellaisenaan ymmärrä, tai hyväksy, se ei saisi johtaa mielipiteensä ilmaisussa mihinkään sanoilla kaunisteluun. Jos tekee mieli sanoa, että valitettavasti murre on puhekielenä joillain murrealueilla niin monia outoja sanoja sisältävä, että kirjoitettunakaan siitä ei aina saa selkoa, voihan sen kertoa murteella kirjoittavalle, ilman että se on tarkoitettu loukkaavaksi murteella kirjoittavaan henkilöön kohdistuen. Valitettavasti vain harva osaa vastaanottaa sanoman nimenomaan tyyliin, ei sanojaan koskevana. Loukkaantumisia sanomisista ilmenee, lehtien yleisönosastojen tekstit niistä selkein esimerkki.
      Oma tapani ja tyylini on minun tyyliksi omaksumani. Kirjakieli ja murre sekaisin, joko tarkoituksella, tai huomaamatta käytetty, tavaksi tullut.

Keskustelupalstat ovat haasteellisia. Aina on mukana oikeinkirjoituksen korjaajia ja sanoista itseensä ottaneita, mutta se on tavallista arkisessa elämässä.
      Naapuri loukkaantuu, jos kerrot, että hänen autonsa on puolittain sinun autopaikallasi, etkä saa autoasi parkkiruutuun. Pitää viikon autoansa kadun varressa, lumitöiden esteenä. Pieni asia, iso vaikutus kuulijassa, jonka teko haittasi pysäköintiäsi jo pitkän aikaa, kunnes tarvitsit sitä sähkötolppaa, mutta et saanut autoasi sen lähellekään.
      Joskus toki kannattaa arvioida mitä sanoo, mutta ehkä selkein tapa on arvioida, kuinka sanoo.

Pitkää ja tylsää! Kiitos kun sain sanoa.

• Anonyymi

" ennen julkista julkaisemista." Ennenkuin maksoit kirjasi julkaisun ?

• Anonyymi

Aloittajalta taas uusi provoaloitus, joka jatkuu loputtomiin, koska kun muut kyllästyvät, hän alkaa vastailla itse itselleen anona, että saa ketjuaan nostetuksi esille
      ja näyttäisi siltä, että hän on suosittu, kun hakee kipeästi kaipaamaansa huomiota.

• Moni katsoo palstakirjoittelun jonkinmoiseksi kirjeenvaihdoksi. Pidetään mielessä, kuka on aloittaja ja seurataan, millaisia vastauksia hän saa.

Monen muun mielestä keskustelupalstalle kirjoitetaan omia mielipiteitä valitusta aiheesta. Ei kenenkään etu ole, että että tyrmätään toisten kirjoittajan näkemykset. Pahinta on, jos loukkaantuu toisenlaisesta näkemyksestä. Siitä seuraa vain kitkeriä tunteenpurkauksia.

Kaikilla asioilla on monta puolta.

• Keskustelupalstan kielelle ei ole vaatimuksia, riittää kun noudattaa "nettikettiä". Tietenkin jos haluaa sanottavansa menevän perille oikein ymmärrettynä, kannattaa vastaanottajat huomioida. Mikään sanahelinä ei korvaa onttoa sisältöä, mutta hyvä sisältö ansaitsee myös arvoisensa muodon. Säntillinen pilkuntarkka kirjakieli ei ole arvo sinänsä, keskustelumainen kirjoittelu sujuu rennommissakin merkeissä ja kirjoittajan persoonallinen ääni saa kuulua. Kielen mahdollisuudet on antoisa keskustelunaihe sinänsä, mutta se ei tarkoita toisten kirjoitusvirheiden seulomista.

Vaikeaa on viesteissä kaikkea ilmaista tyhjentävästi, eleiden ja ilmeiden puuttuessa hienosäätö ja vivahteet voivat puuttua. Mutta onhan mahdollista kysyä , tarkentaa ja täydentää , vuorovaikutustahan keskustelu on. Aika paljolti tämä on myös monologia, varsinkin kertovissa ja kuvaavissa teksteissä, eikä aina kommentointia edes kaipaa. Kun on kyse mielipiteistä, on mahdollisuus käydä antoisaa keskustelua ilman että mitätöidään erilaisia mielipiteitä ja katsomuksia tai otetaan niitä henkilökohtaisina loukkauksina. Mielipiteitä kannattaa perustella asiallisesti , toisaalta kärjistetty heitto voi olla sytykkeenä. Omat kokemukset ja havainnot pelkän faktatiedon lisäksi ovat aina paikallaan, eivätkä ne voi olla väärässä. Tietenkin faktan ja mielipiteen ero täytyy pitää mielessä.

Kaikessa kirjoittamisessa voi kehittyä, nähdä vaivaa tekstin hiomisessa, jolloin palstakirjoittaminenkin nähdään prosessina välivaiheiden kautta. Itse olen enemmänkin spontaani, kirjoitan suoraan tähän eikä minulla ole mitään korjausohjelmaa. Ketjuja ei tule säännöllisesti seurattua, joten kokonaisvaltaisesti en osaa (enkä edes halua) palstan tilannetta arvioida. Tartun kiinnostavaan aloitukseen tai viestiin, tyypillisesti kirjoitan pitkähköjä viestejä, mutta melko harvakseltaan. Katson tämän mukavaksi muuta kirjoittelua täydentäväksi lisäksi sekä tutustumismahdollisuutena erilaisten ihmisten ajatusmaailmoihin eri puolelta maata.

• Hyvää huomenta@

Kiitän asiallisista kommenteista ja palaan aloitukseen.

Kirjoitamme ikäryhmäpalstalla, moni on palannut menneeseen, kirjoittaen kommentteja aijemmista tapahtumista siis asian vierestä. Kirjoittamisen lisäksi lukemista kannattaa harjoitella.

Aloitimme vuoden 2022 joten toivoisin itse kunkin uudistuvan. Keskustellaan kirjoittaisesta prosessina uuden luomisena.

Ano 6.02 kirjoitit hyvin aiheesta, omakohtaisia kokemuksia,  samoin makriina.

Kirjoittamisen kehitystä pystymme ylläpitämään vain paneutumalla omiin teksteihimme. Ketään ei auta etsiä toisen kirjoittajan kirjoitusvirheitä.

Moni, näin olen ymmärtänyt, käyttää oikolukuohjelmaa. Itse en koskaan. Virheistä oppin näet parhaiten. Kirjoitusvirheet eivät sinänsä ole alustuksessani pääroolissa, mutta niistäkin voimme ketjun edetessä keskustella.

Pitkä teksti vaatii referointia,  koska itse käytän kännykää  kirjoitan luonnoksen eri alustalle, muistiooni, kuten nytkin.

Murresanoja en hallitse niiden käyttäminen teksteissä tuottaa minulle vaikeuksia.

Tällä tähän aamuun, kirjoittakaa itsestänne älkää muista. Jokaisella on mahdollisuus kirjoittaa itse ja kertoa mielipiteensä ilman viestin tuojia.

Ramoona, kirjoitit samaan aikaa kun itse tein luonnosta. Sinä taidat keskusteluetiketin, sinulta oppii tietoon ja omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuvaa positiivista kommunikointia.

• Anonyymi

Hyvää huomenta@

Kiitän asiallisista kommenteista ja palaan aloitukseen.

Kirjoitamme ikäryhmäpalstalla, moni on palannut menneeseen, kirjoittaen kommentteja aijemmista tapahtumista siis asian vierestä. Kirjoittamisen lisäksi lukemista kannattaa harjoitella.

Aloitimme vuoden 2022 joten toivoisin itse kunkin uudistuvan. Keskustellaan kirjoittaisesta prosessina uuden luomisena.

Ano 6.02 kirjoitit hyvin aiheesta, omakohtaisia kokemuksia,  samoin makriina.

Kirjoittamisen kehitystä pystymme ylläpitämään vain paneutumalla omiin teksteihimme. Ketään ei auta etsiä toisen kirjoittajan kirjoitusvirheitä.

Moni, näin olen ymmärtänyt, käyttää oikolukuohjelmaa. Itse en koskaan. Virheistä oppin näet parhaiten. Kirjoitusvirheet eivät sinänsä ole alustuksessani pääroolissa, mutta niistäkin voimme ketjun edetessä keskustella.

Pitkä teksti vaatii referointia,  koska itse käytän kännykää  kirjoitan luonnoksen eri alustalle, muistiooni, kuten nytkin.

Murresanoja en hallitse niiden käyttäminen teksteissä tuottaa minulle vaikeuksia.

Tällä tähän aamuun, kirjoittakaa itsestänne älkää muista. Jokaisella on mahdollisuus kirjoittaa itse ja kertoa mielipiteensä ilman viestin tuojia.

Ramoona, kirjoitit samaan aikaa kun itse tein luonnosta. Sinä taidat keskusteluetiketin, sinulta oppii tietoon ja omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuvaa positiivista kommunikointia.

"Kirjoittamisen lisäksi lukemista kannattaa harjoitella". Etenkin sinun !

• Anonyymi

Sinun viestisi ovat aina kiinnostavia ja hyviä, Ramoona. Kiitos niistä.

• Anonyymi

Kirjoitan melko spontaanisti, mutta kirjoittaessani jo korjaan pahimpia kommelluksia.

Pirre

• Olen opettelemassa eroon sponttaanista ilmaisusta harkitsevaan kommunikointiin ; )

Nyt kun teen tekstiluonnoksen, lopputulos, jonka julkaisen on puolet siitä mitä ensimmäinen luonnos piti sisällään. Turhia sanoja, turhia lauseita karsiutuu pois.

No, mutta nyt vihdoin päivän oikeisiin töihin, joulukuusen karisteluun.

• Minä kai kuulun niihin joille keskustelupalsta on jonkinlaista kirjeenvaihtoa, koska hahmotan keskustelun yleensä vähintään kaksisuuntaiseksi, eli siis kahden tai useamman keskustelijan väliseksi mielipiteiden vaihdoksi.
      Jotta keskustelu olisi yleensäkään mielekästä, siinä pitäisi olla selkeästi erottuvat osapuolet ja keskustelijat pitäisi voida tunnistaa jollakin tavoin. Muuten menee aivan arvailuksi kuka sanoi mitäkin. Pahimmassa tapauksessa keskustelupalsta vesittyy puskasta huutelemiseen ja minun mielestäni se ole edes keskustelua.
      Tässä ikäryhmässä on onneksi vielä riittävän monta, riittävän asiallista ja lahjakastakin kirjoittajaa, joiden tekstejä on ilo lukea.
      Kaikki eivät kirjoita rekisteröityinä tai kirjattuina, jotkut kirjoittavat täysin anonyymeinä ja viesteissä on sekä kiinnostavaa sisältöä, asiaa ja varteenotettavia mielipiteitä.

• Ei kai se oli ihan joko-tahi.
        Minä vastaan mielipiteeseen, mutta olen tietenkin kiinnostunut siitä, kuka mielipiteen on esittänyt. Näen keskustelijat ympyrässä kukin omalla tuolillaan mielipiteitä vaihtamassa. Mutta se aihe on se tärkein, se nuotio, jota kohennamme.

• Makriina kirjoitti:

Ei kai se oli ihan joko-tahi.
        Minä vastaan mielipiteeseen, mutta olen tietenkin kiinnostunut siitä, kuka mielipiteen on esittänyt. Näen keskustelijat ympyrässä kukin omalla tuolillaan mielipiteitä vaihtamassa. Mutta se aihe on se tärkein, se nuotio, jota kohennamme.

Niinpä, kun vain malttaisimme kohennella vain nuotioita emmekä alkaisi tökkiä toisiamme hiilihangoilla :) Pääasiallisesti.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Niinpä, kun vain malttaisimme kohennella vain nuotioita emmekä alkaisi tökkiä toisiamme hiilihangoilla :) Pääasiallisesti.

Sinäpä sen sanoit! :)))

• Makriina kirjoitti:

Tämän aloituksen ydin, tekstin julkaisun harkinta, tekstin referointi ymmärrettävään muotoon. Sanotaan suoraan ei vihjailla.
        Nekin "käräjät" kun on jo käyty.

Seuraan kipuilevaa kahvipirttiä. Voisiko auttaa jos vakiot jatkaisivat omalla vanhalla linjallaan kertoen päivistään. Nythän vetäjä toistaa aamun avauksissaan anoilta kokemiaan vääryyksiä. Nuotio kytee ; )

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Joku heittää välillä tervaksia ja närettä nuotioon , saadakseen valkiaan loistetta.

• Anonyymi

Tämän aloituksen ydin, tekstin julkaisun harkinta, tekstin referointi ymmärrettävään muotoon. Sanotaan suoraan ei vihjailla.

Seuraan kipuilevaa kahvipirttiä. Voisiko auttaa jos vakiot jatkaisivat omalla vanhalla linjallaan kertoen päivistään. Nythän vetäjä toistaa aamun avauksissaan anoilta kokemiaan vääryyksiä. Nuotio kytee ; )

Kade olet vaan, eikä neuvojasi todellakaan kaivata.

• Anonyymi

Mies se menikään:

"Tällä tähän aamuun, kirjoittakaa itsestänne älkää muista. Jokaisella on mahdollisuus kirjoittaa itse ja kertoa mielipiteensä ilman viestin tuojia."

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Näin taas neuvoo ja ohjeistaa palstan suurin hiilihangolla tökkijä.

• Anonyymi

"Pahimmassa tapauksessa keskustelupalsta vesittyy puskasta huutelemiseen ja minun mielestäni se ole edes keskustelua." itse huutelet puskista.

• Anonyymi kirjoitti:

Mies se menikään:

"Tällä tähän aamuun, kirjoittakaa itsestänne älkää muista. Jokaisella on mahdollisuus kirjoittaa itse ja kertoa mielipiteensä ilman viestin tuojia."

Niin kirjoitin, mutta en saanut kannatusta.
        Kirjoittajat avautuvat siitä minkä tuntevat elämässään tärkeäksi. Viestin tuojiakin on joukossa ; )

• Anonyymi

No niin, pääsihän korppis asiaan ja alkoi täällä nälviä Skillania, jota hän
        on ennenkin tehnyt.

• Anonyymi

Minusta keskustelupalstojen tekstin ei tarvitse olla viimeisen päälle työstettyä. Onhan se kyllä niinkin, että asenne ratkaisee usein ymmärretäänkö kirjoitettu teksti oikein vai tahallisesti/tahattomasti eri tavalla kuin miten kirjoittaja on sen tarkoittanut. On valitettavaa että lukijat eivät useinkaan kunnioita kaiken julkaistun tekstin perimmäistä sääntöä tai periaatetta: kunnioittaa kirjoittajan omaa tarkoitusta, vaan omille tulkinnoille annetaan aivan liian suuri liikkumatila.

Olisi kyllä hyvä jos alusta tarjoaisi mahdollisuuden korjata itse omat virheensä: editointimahdollisuus, vaikka vain muutaman minuutin ajasteella, että pahimmat typot ja huolimattomuudesta aiheutuneet virheet saisi itse korjattua.
      PM

• Anonyymi

Miten kirjoittajan omaa tarkoitusta voi kunnioittaa, jos se muuttuu vähän väliä? Välillä on tosissaan, välillä se onkin jotain "hienompaa"huumoria, välillä metafooraa ja välillä ei muista koko asiaa. Lukija leimataan aina tyhmäksi, vaikka itse kirjoittaja on muistamaton ja sekoilee. Jos puhuu aina totta, ei tarvitse selitellä ja anoa korjausmahdollisuuksia.

• Anonyymi

Onko se ihmekään, että muistisi pettää, kun tusinaa keskusteluryhmää yrität johtaa ?

• Anonyymi

"On valitettavaa että lukijat eivät useinkaan kunnioita kaiken julkaistun tekstin perimmäistä sääntöä tai periaatetta: kunnioittaa kirjoittajan omaa tarkoitusta, vaan omille tulkinnoille annetaan aivan liian suuri liikkumatila."

Niinkö ? Itsehän sinä vääntelet, kieltelet, pyörrät ja selittelet sanomisiasi,
        annat niille uusia "tulkintoja".

• Anonyymi

Ajatella !!! "jos alusta tarjoaisi mahdollisuuden korjata itse omat virheensä: editointimahdollisuus, vaikka vain muutaman minuutin ajasteella, että pahimmat typot ja huolimattomuudesta aiheutuneet virheet saisi itse korjattua" !!!

HOHHOH HAHHAH nythän sinä vitsin murjaisit oikeasti.
        Siinähän sinun aikasi menisi, paloma, kun "editoisit" sanomisiasi !!!
        Niitä "huolimattomattomuudesta" aiheutuneita virheitäsi, joita itse nimität vitseiksi ja metaforiksi

• Anonyymi

Mistähän kirjoitusohjeesta aloitus on "kopioitu/muokattu" omiin tarkoitukseen ?
      Ei se ainakaan aloittajan oman ajattelun tulosta ole.

• Anonyymi

Toinen toistaan kaksikko kehuu anoina ja rekattuina. Miten lapsellinen pitää olla ja
        miten pieni-itsetuntoinen, että pystyy alentumaan siihen ? Muitten täydellinen aliarvioiminen
        saa lukijan tuntemaan myötähäpeää.

• Anonyymi

Ihan tavallisia nettikirjoitteluun liittyviä juttujahan nuo ovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toinen toistaan kaksikko kehuu anoina ja rekattuina. Miten lapsellinen pitää olla ja
        miten pieni-itsetuntoinen, että pystyy alentumaan siihen ? Muitten täydellinen aliarvioiminen

Eikös korrppis sanonut ystävyyden irti, kun paloma ei ollutkaan 100% solidaarinen kaikessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja niin Paloma manipuloi sielunsiskonsa antamaan anteeksi maduixakeissin:

"Toivon vain että mitään minkä sanon täällä hetken mielijohteesta, harkitsematta asiaa sen kummemmin, käytettäisi todisteena minua vastaan oikeudessa. Ainahan voi kuitenkin syyttää sitä että hovissahan ne asiat sitten muuttuu.
        Muutan mieltäni, unohdan asioita, olen epätäydellinen, mutta en tietoisesti koskaan valehtele enkä yritä petkuttaa lausumalla väärää todistusta lähimmäisestäni."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan tavallisia nettikirjoitteluun liittyviä juttujahan nuo ovat.

"Sponttaanisti" arvioin, että tavallisetkin asialliset kirjoittelut on ylivoimaisia jyrääjän äo:lla, mutta manipulointi kyllä sujuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Toivon vain että mitään minkä sanon täällä hetken mielijohteesta, harkitsematta asiaa sen kummemmin, käytettäisi todisteena minua vastaan oikeudessa. Ainahan voi kuitenkin syyttää sitä että hovissahan ne asiat sitten muuttuu.
        Muutan mieltäni, unohdan asioita, olen epätäydellinen, mutta en tietoisesti koskaan valehtele enkä yritä petkuttaa lausumalla väärää todistusta lähimmäisestäni."

No antoiko korppis anteeksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"lausumalla väärää todistusta lähimmäisestäni" on hupaisa keino yrittää parantaa uskottavuuttaan vetämällä 10 käskyn selityksetkin todisteeksi.

• Kiitos, olen hyvin ylpeä itsestäni jos koet, että aloitukseni on viisaammilta kopioitu.

Joten kannattaa paneutua siihen mitä kirjoittaa. Sponttaanisti voi tulla sanottua jotain kuolematonta.

• Anonyymi

Kiitos, olen hyvin ylpeä itsestäni jos koet, että aloitukseni on viisaammilta kopioitu.

Joten kannattaa paneutua siihen mitä kirjoittaa. Sponttaanisti voi tulla sanottua jotain kuolematonta.

Kuka sanoi, että viisaammalta kopioitu ? Ei kukaan.

• Anonyymi

Kiitos, olen hyvin ylpeä itsestäni jos koet, että aloitukseni on viisaammilta kopioitu.

Sinun "kuolemattomat" on haistatuksia.

• Anonyymi

Henkilöt, joilla on eniten ongelmia kirjoittamisen kanssa alkavat taas kehua
      kirjoittamisen taitojaan.

• Anonyymi

Miten niin ongelmia? Toinen julkaissut kirjoja ja toinen korpikirjailijan nikin ansainnut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin ongelmia? Toinen julkaissut kirjoja ja toinen korpikirjailijan nikin ansainnut.

Kirjoja ? Joita kukaan ei osta eikä kustanna.
        Korpikirjailijan nikki on irvokas, mutta tyhmyytensä silläkin paljastaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka arvostelukyvytön tässä paljasti sivistymättömyytensä :
        ". . . . . ja toinen korpikirjailijan nikin ansainnut."

• Anonyymi

"Olen alkanut kirjoittamaan viestit ensin omaa muistiooni, jossa työstän tekstiä ja lauserekenteita. Poistan lauseita, jotka koin asian kokonaisuuden kannalta tarpeettomaksi."

Hienoa ! Sinullahan onkin jo pitkä kokemus kommenttien manipuloinnista,
      "helmien heittelemisestä sioille", tekstien syynäämisestä, pilkkujen ja kysymysmerkkien tutkimisesta ja "ansojen heittelemisestä".

• Jopas on kirjoittajakamarin ovella ollut kuikistelijoita. Sisälle tekee mieli, mutta asian tynkää on heikosti.

Keskusteluetikettiin kuuluu liiallisen uteliaisuuden välttäminen.

Nyt heitän pari kysymystä, jotka olin jo alustuksessa ajatellut kysyä.

Oletko mielestäsi hyvä kirjoittaja?
      Millainen on mielestäsi hyvä nettikeskustelija?

Pidän itseäni "ihan" hyvänä kirjoittajana ja keskustelijana.

• Anonyymi

"Pidän itseäni "ihan" hyvänä kirjoittajana ja keskustelijana."

Tietenkin pidät ja olet ainoa. Korkeintaan joku samalle tasolle jäänyt voi olla kanssasi samaa mieltä.

• Anonyymi

Onko itsensä kehuminen "ihan" hyvää kirjoittamista ? Jos on, olet mestari.

• Anonyymi kirjoitti:

"Pidän itseäni "ihan" hyvänä kirjoittajana ja keskustelijana."

Tietenkin pidät ja olet ainoa. Korkeintaan joku samalle tasolle jäänyt voi olla kanssasi samaa mieltä.

Jännästi arvelet, että Kk on ainoa hyvä kirjoittaja ja keskustelija.
        Eikö todellakaan muita löydy?

• Anonyymi

Montako nuoli- kirjaa on Pma saanut kaupaksi?

• Anonyymi

Aloitus "huutaa": Tulkaa kehumaan minua ! Tällä kertaa kirjoitustaitojani.

• Anonyymi

Aloittajan kirjoituksissa ei ole koskaan mitään muuta sisältöä kuin MINÄ.
        Häntä pitäisi kehua ja kun kukaan ei kehu hän kehuu itse itseään.

• Anonyymi

Jos / kun kirjoitustaidot - tai mitkä muut tahansa - ovat hyvät, niitä saa kaikin mokomin kehua. - Nm. Luvallista hommaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos / kun kirjoitustaidot - tai mitkä muut tahansa - ovat hyvät, niitä saa kaikin mokomin kehua. - Nm. Luvallista hommaa

"Hyvää ei tarvitse mainostaa". Jos ei ole hyvä joutuu itse kehumaan itseään.

Hyvä kirjoitustaito perustuu hyvään, loogiseen ajattelukykyyn ja älykkyyteen.
        Kun ei osaa ajatella, ei osaa kirjoittaakaan. Joutuu kirjansakin kustantamaan itse
        eikä palstoillakaan kehuja saa.

Aloittajan on turha olettaa, että kaikkia kiinnostaisi innolla kirjoittaa hänen olemattomista kirjoitustaidoistaan, joita hän on kehittänyt itsensä kehumista ja
        muitten manipuloimista ja vähättelyä varten ja sillä maineensa pilannut.
        Liian myöhäistä rypistää nyt.
        (Aloittaja itse pyysi kaikkia kirjoittamaan suoraan)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Hyvää ei tarvitse mainostaa". Jos ei ole hyvä joutuu itse kehumaan itseään.

Hyvä kirjoitustaito perustuu hyvään, loogiseen ajattelukykyyn ja älykkyyteen.
        Kun ei osaa ajatella, ei osaa kirjoittaakaan. Joutuu kirjansakin kustantamaan itse
        eikä palstoillakaan kehuja saa.

Aloittajan on turha olettaa, että kaikkia kiinnostaisi innolla kirjoittaa hänen olemattomista kirjoitustaidoistaan, joita hän on kehittänyt itsensä kehumista ja
        muitten manipuloimista ja vähättelyä varten ja sillä maineensa pilannut.
        Liian myöhäistä rypistää nyt.
        (Aloittaja itse pyysi kaikkia kirjoittamaan suoraan)

No mitä hlvt:ä sää mulle siitä paasaat? Mutta tutki herranen aika omaa ongelmaasi hänen hutkimisensa sijasta. - Nm. Pahansuopa pösilö

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittajan kirjoituksissa ei ole koskaan mitään muuta sisältöä kuin MINÄ.
        Häntä pitäisi kehua ja kun kukaan ei kehu hän kehuu itse itseään.

Hihii. Joidenkin kirjoituksissa ei ole muuta sisältöä kuin kk.
        Yksipuolista on.

• Aloitus oli hyvä.
      Varmaan aiheen käsittely seuraavalla kerralla jatkuu pitemmälle.

• Anonyymi

"aiheen käsittely" ???
        Aloittajan itsensäkehuminen ?

"Varmaan seuraavalla kerralla jatkuu pitemmälle."
        Ihan varmaan !!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"aiheen käsittely" ???
        Aloittajan itsensäkehuminen ?

"Varmaan seuraavalla kerralla jatkuu pitemmälle."
        Ihan varmaan !!!

Kyllä ja harjanvarrellinen sitä itteensä tulee taas kohta, eli sen oikea luonne esille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ja harjanvarrellinen sitä itteensä tulee taas kohta, eli sen oikea luonne esille.

Huussi ja huussinalus on usein kyseisen henkilön tarinoissa.
        Kerran kyseinen henkilö käski jonkun sivistyneen ihmisen työntää päänsä huussinreiästä alas, lisäten:
        "Saat samalla tukanvärjäyksen hajuineen !"
        Kyseinen henkilö menetti täysin malttinsa, vain koska ei saanut fiksumpaansa manipuloitua eikä alistettua. Nettietiketti unohtui tyystin.

Teeskentelyllä ei pitkälle potki, kun ihmiseltä puuttuu itsehillintä ja toisten ihmisten kunnioitus.
        Sama vika myös jollakin toisella, joka haukkuu ihmisiä matopäiksi ja aivoruhjeisiksi alkoholisteiksi ja jälkeenpäin kieltää kirjoittamansa ja yrittää uskotella
        että se olikin vain metafora tai vitsi. Ei tietoakaan nettietiketistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

🍁🍁🍁

• Anonyymi

Kun meikäläinen hemmo on päivänkin kirjoittamatta, niin siitä ei alkuunsa tule mitään jatkuvien kirjoitusvirheiden takia.
      Muistan ajan kun kesäloman aikana mikään puuhailu tuntunut kiinnostavan. Silloin kirjoitin aina ittensä kondikseen.

Niitä kuulakärkikynällä kirjoitettuja tiskipareriarkkeja kertyi paperisäkillinen, jos toinenkin. Ensimmäinen kirjoituskone oli mekaaninen itäsakutuote.

• Anonyymi

Eeerittäin hyvä tapa lyhentää tekstistä turha sälä pois ja tuoda esille vain oleellisin perusasia. - Nm. Lukemiseen(kin) selvyyttä ja helppoutta

• Ei minua tämä yhden henkilön kohtaus yllättynyt. Kaava on sama, kommentit samoja joten olisi toki parantamisen varaa niin itsehillinnässä, toisten ihmisten kumnioituksessa ja kirjoitus-sekä keslustelutaidoissa. Ymmärtän toki, hän ei pysty hillitsemään itseään.

Voisi pulahtelu avantoon rauhoittaa ; ))

• Anonyymi

Miten on sinun itsehillintäsi laita, kun tänne kirjoitat kommenttejasi?
        Kirjoitatko toisia ihmisiä kunnioittaen?
        Koetko, että kirjoitus- ja keskustelutaitosi ovat niin tasokkaita, ettei niissä ole parantamisen varaa?

Kommentistasi, jonka kirjoitit 07.01.2022 20:07, saa käsityksen, että olet täydellinen ja siksi sinulla on oikeus arvostella kirjoittajaa, jonka nimimerkkiä et edes mainitse,

Minun on vaikea ymmärtää kommenttiasi aiemmista kirjoituksistasi johtuen. Ymmärrystäni ei edes avantouinti lisää.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten on sinun itsehillintäsi laita, kun tänne kirjoitat kommenttejasi?
        Kirjoitatko toisia ihmisiä kunnioittaen?
        Koetko, että kirjoitus- ja keskustelutaitosi ovat niin tasokkaita, ettei niissä ole parantamisen varaa?

Kommentistasi, jonka kirjoitit 07.01.2022 20:07, saa käsityksen, että olet täydellinen ja siksi sinulla on oikeus arvostella kirjoittajaa, jonka nimimerkkiä et edes mainitse,

Minun on vaikea ymmärtää kommenttiasi aiemmista kirjoituksistasi johtuen. Ymmärrystäni ei edes avantouinti lisää.

kylmätotuus

👍👍👍

• Anonyymi

Joulukuusi on ihan hyvä vielä.
      Koska se Nuutin päivä on?

• Vein tänään joulukuusen ulos. Oli jo aika, koristeita riisuessani lähti neulasetkin. Pikkasen oli syyllinen olo, katkaisin kuusen rantasaunan takaa, komea siitä olisi isona tullut, mutta komeasti se säteili joulunajan takkahuoneen nurkassa, aina tälle päivälle asti.

Nyt pääsiäisen suunnitteluun. Lähetin tarjouspyynnön mökin takkahuoneen takan purkamiseen. Sain jo yhden kiinnostuneen. Ehkäpä pääsiäisenä istumme mökin takka huoneessa uuden takan tai kaminan ympärillä.

• Anonyymi

Vein tänään joulukuusen ulos. Oli jo aika, koristeita riisuessani lähti neulasetkin. Pikkasen oli syyllinen olo, katkaisin kuusen rantasaunan takaa, komea siitä olisi isona tullut, mutta komeasti se säteili joulunajan takkahuoneen nurkassa, aina tälle päivälle asti.

Nyt pääsiäisen suunnitteluun. Lähetin tarjouspyynnön mökin takkahuoneen takan purkamiseen. Sain jo yhden kiinnostuneen. Ehkäpä pääsiäisenä istumme mökin takka huoneessa uuden takan tai kaminan ympärillä.

Sinäkö suunnittelet jälkikasvusi pääsiäisenkin?!
        Niille kohta viiskymppisille ”lapsille” on elämän täyttymys päästä vanhan äitimuorin peltikamiinan eteen kämäseen saunakammariin🤣🤣🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinäkö suunnittelet jälkikasvusi pääsiäisenkin?!
        Niille kohta viiskymppisille ”lapsille” on elämän täyttymys päästä vanhan äitimuorin peltikamiinan eteen kämäseen saunakammariin🤣🤣🤣

Eihän tuossa mitään jälkikasvusta kirjoitettu. Kahdestakin
        ihmisestä voi kirjoittaa ME.

• Anonyymi

Jotku väittävät, että omikron pilaa ilmaa.
      Ei uskalla enää ulos mennä, kun virukset lentää tuulen mukana.
      Maskikaan ei paljon auta.
      Surkeeks on mennyt.

• Anonyymi

Jotku väittävät, että jyrääjä pilaa ilmaa.
        Ei uskalla enää ulos mennä, kun harjanvarret lentää tuulen mukana.
        Surkeeks on mennyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotku väittävät, että jyrääjä pilaa ilmaa.
        Ei uskalla enää ulos mennä, kun harjanvarret lentää tuulen mukana.
        Surkeeks on mennyt.

Ne paskat lähettäjänsä harjanvarren mittaisina onkin täyttä tavaraa suoraan kainuusta koko Suomelle!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne paskat lähettäjänsä harjanvarren mittaisina onkin täyttä tavaraa suoraan kainuusta koko Suomelle!

Kurki nurkan takaa ilmansuuntia.
        Ja muista olla varovainen.

• Anonyymi

Huomenta kammariin!
      Uusi päivä taas kirkkaana koittaa.
      Koira jo ulkoilutettu.
      Seuraavaksi lehtilaatikolla käynti.
      Sitten taas lukemista riittää.
      Ajankohtaiset asiat kiinnostavat, eivät mitkään jaarittelut.
      Tänään kai tulee hiihtojakin televisiosta.

• Anonyymi

Ei spontaani kirjoittaminen suinkaan sulje pois harkitsevuutta,
      mutta joskus harkintakyvyn on nähty pettävän täälläkin palstallakin:

"Huussi ja huussinalus on usein kyseisen henkilön tarinoissa.
      Kerran kyseinen henkilö käski jonkun sivistyneen ihmisen työntää päänsä huussinreiästä alas, lisäten:
      "Saat samalla tukanvärjäyksen hajuineen !"
      Kyseinen henkilö menetti täysin malttinsa, vain koska ei saanut fiksumpaansa manipuloitua eikä alistettua. Nettietiketti unohtui tyystin.

Teeskentelyllä ei pitkälle potki, kun ihmiseltä puuttuu itsehillintä ja toisten ihmisten kunnioitus.
      Sama vika myös jollakin toisella, joka haukkuu ihmisiä matopäiksi ja aivoruhjeisiksi alkoholisteiksi ja jälkeenpäin kieltää kirjoittamansa ja yrittää uskotella
      että se olikin vain metafora tai vitsi. Ei tietoakaan nettietiketistä."

• Anonyymi

Mihinkäs he todellisesta luonteestaan palstallakaan pääsisivät, vaikka välillä teeskentelevät tasapainoista hyväkäytöksistä ja koittavat kaataa kaiken ulkopuolisten niskaan. Sekin on hyvin alhaista, ettei edes omassa ketjussaan voi päteä omana itsenään, vaan pitää käydä kateellisena kurkkimassa mitä suosituimman ja rakastetuimman ketjunvetäjän ketjussa kirjoitetaan. Edes kirjoja ei saisi lukea ja niitä siteerata, kun ei itse siihen henkiseen suoritukseen pysty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihinkäs he todellisesta luonteestaan palstallakaan pääsisivät, vaikka välillä teeskentelevät tasapainoista hyväkäytöksistä ja koittavat kaataa kaiken ulkopuolisten niskaan. Sekin on hyvin alhaista, ettei edes omassa ketjussaan voi päteä omana itsenään, vaan pitää käydä kateellisena kurkkimassa mitä suosituimman ja rakastetuimman ketjunvetäjän ketjussa kirjoitetaan. Edes kirjoja ei saisi lukea ja niitä siteerata, kun ei itse siihen henkiseen suoritukseen pysty.

👍👍👍

• Anonyymi

Tyhjästä on paha nyhjästä. Eli kopioi nyt vielä muutaman kerran tuo typerä teksti tänne kun ei sinulla näköjään mitään järkevää sanottavaa ole. Jankuta jankuta vaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyhjästä on paha nyhjästä. Eli kopioi nyt vielä muutaman kerran tuo typerä teksti tänne kun ei sinulla näköjään mitään järkevää sanottavaa ole. Jankuta jankuta vaan.

Ei tuo kateuskaksikon käytöskään ole järkevää, miten siitä mitään järkevää sanottavaa saisikaan.

• Tämä huussihuumori tuntuu jäävän monelle iloiseksi muisteluksi, jota kannattaa toistaa jatkuvasti, meidän muiden, viatonta huumoria rakastavien iloksi.
        Luonnollisesti jokainen palstalainen odottaa aamuisin, minkälainen huumorpläjäys tänään tästä aiheesta on keksitty. Ja sitten nauramme taas.
        Välillä asiaa pohditaan filosofisesti. Se vakavoittaa tietenkin jokaisen. Mutta hetkeksi vaan!
        Pian taas asiaan päästään..
        Muistelen, että Siltalan Pehtoorillakin oli vakiovitsi. Sille pehtoori nauroi, ja sille piti muidenkin nauraman. Olen sen kyllä unohtanut, vaikka se taidetaan näytelmässä kertoa.

• "Joko löydän tien tai teen sen".
      Kirjoitti Hannibal..

Huomenta@

Eilen illalla innostuin katsomaan televisiosta Kioskia ja Sinkut paljaina. Eivät ohjelmat yllättäneet kuten ei tämä aloituksenikaan vastaanotto.

Kun kuuntelin TV. ohjelmien keskusteluja mietin, kuinka siistejä oman sukupolvessani  keskustelut nuoruudessa olivat. Seksi oli tietty mielessä, mutta harvemmin kielessä.

Ikäryhmien keskusteluissa  kielenkäyttö on muuttunut agressiivisemmaksi. Siihen lienee monta syytä.

Kylmätotuus nimimerkki plus 60 palstalta istahti kamariin keskustelemaan ikään kuin tuntisi minut. Maduixankin näyttää vierailleen illan istujaisissa. Kristiinan kello lie pysähtynyt kun haahuili yöpuvussa.

Kirjoittelu on ollut "korkeatasoista" on muisteltu kuinka haravan varren pituinen paska lähti lentoon, siihen malliin, että omikronkin tarttuvuudeltaan jää varjoon.

No, kiva näitä yhteenvetoja on lukea, tulee mieleeni novellini Hullun päiväkirja. Pitääkin kaivella esiin.

Lauantai ja saunailta, mutta ennen sitä käyn tervehtimässä pakkasherraa, on puhallellut kuuraa puiden oksille. Oksien lomassa olevaan  linnunpönttöön vien siemeniä.

Kateus, mikä ihana syy kirjoitella ; ))

• Anonyymi

Aivan ja hyvä että pystyt sen myöntämään. Kateus on sinun käyttövoimasi, energianantajasi.

• Anonyymi

Narsistin syy kirjoitella. Narsisti kadehtii kaikkia.

• Anonyymi

Kristiina se vaan jaksaa kirjoitella anona noita piruiluitaan. Vaikka täällä kuuluttaa sulkevansa koneen kello 17 niin helposti on tunnistettavissa maneereistaan.

• Anonyymi

Pieleen meni. eipähän ollut kk. Hanki apua luulosairauteesi.

• Anonyymi

Kuva, jonka olen sinusta saanut, perustuu lukuisiin kommentteihisi, joita olet kirjoittanut ikäpalstoille reilun 7:n vuoden aikana.
        Saamani kuva ei ole järin mairitteleva.

kylmätotuus

• Anonyymi

Niinpä, jo Hannibal tiesi sen.
      Paljon myöhemmin espanjalainen runoilija Antonio Machado joka joutui maanpakoon Francon fasistidiktatuurin aikana kirjoitti runon johon johon Katalonian ylpeys Joan Manuel Serrat teki laulun nimeltään "Caminante no hay camino" joka oli hyvin suositttu espanjkielisessä maailmass meidän nuoruudessamme.
      "Caminante no hay camini, se hace camino al andar..."
      https://www.youtube.com/watch?v=abzxyW_7z_U
      Tämä on jokaisen pakolaisen, maastansa muuttaneen, karkoitetun, paremman elämän etsijän, edelläkulkijan, pioneerin, korvenraivaajan ja purjehtijan tarina.

Sivuraiteella tänä aamuna, nostalgian merkeissä,
      PM

• Päivää Dalajoelle@

Sivuraide onkin oiva tapa laajentaa aloituksen alustusta. Siirrytään tekstinkäsittelyyn.

Meillä jokaisella kirjoittajalla on oma tyylimme tuottaa tekstiä.

Käsittelinkin jo pinnallisesti siteerauksia.

Siteeraukset yhdistetään kuten joku jo kirjoittikin "kultivoituneeseen" palstakirjoittajaan,
        joka on sivistynyt ja pystyy lonkalta siteeraamaan ketä vaan.

No, lue aamun tekstejä ja tee omat johtopäätöksesi kuka on ystäväsi ja kuka selkään puukottaja.

Päivää Dalajoelle@

Sivuraide onkin oiva tapa laajentaa aloituksen alustusta. Siirrytään tekstinkäsittelyyn.

Meillä jokaisella kirjoittajalla on oma tyylimme tuottaa tekstiä.

Käsittelinkin jo pinnallisesti siteerauksia.

Siteeraukset yhdistetään kuten joku jo kirjoittikin "kultivoituneeseen" palstakirjoittajaan,
        joka on sivistynyt ja pystyy lonkalta siteeraamaan ketä vaan.

No, lue aamun tekstejä ja tee omat johtopäätöksesi kuka on ystäväsi ja kuka selkään puukottaja.

Minä olen siivoillut joulua pois, tontut takaisin ullakolle (ruotsalainen perinteinen vastine "intiaanit kanootissa" tai "muumit laaksossa" kielikuville.
        Minä kelasin hieman taaksepäin tätä ketjua ja en minä erota eevaa aatamista anonyymien joukosta. Minulta puuttuu täysin se ominaisuus.
        Noista siteerauksista: sekin on vain tapa ja tottumus, laajentaa ja kohdistaa omia ajatuksiaan mielikuvilla jotka voivat olla siteerattuja. Minäkin teen niin. Sinä kerroit Hannibalista, minulle tuli mieleenheti Antonio Machado. Spontaanisti.
        Elikkä siteerauksien käyttö on vain tottumus: ei sillä tarvitse olla mitään muuta tarkoitusta.

Minä siteeraan mielelläni vanhankansan viisauksia, sanalaskuja, perinnetietoa. Tyyppi "Ei ole huonompikuuloista, kuin se joka ei halua kuulla"

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minä olen siivoillut joulua pois, tontut takaisin ullakolle (ruotsalainen perinteinen vastine "intiaanit kanootissa" tai "muumit laaksossa" kielikuville.
        Minä kelasin hieman taaksepäin tätä ketjua ja en minä erota eevaa aatamista anonyymien joukosta. Minulta puuttuu täysin se ominaisuus.
        Noista siteerauksista: sekin on vain tapa ja tottumus, laajentaa ja kohdistaa omia ajatuksiaan mielikuvilla jotka voivat olla siteerattuja. Minäkin teen niin. Sinä kerroit Hannibalista, minulle tuli mieleenheti Antonio Machado. Spontaanisti.
        Elikkä siteerauksien käyttö on vain tottumus: ei sillä tarvitse olla mitään muuta tarkoitusta.

Minä siteeraan mielelläni vanhankansan viisauksia, sanalaskuja, perinnetietoa. Tyyppi "Ei ole huonompikuuloista, kuin se joka ei halua kuulla"

Vielä onnettomammin huonokuuloinen on se joka ei tajua, vaikka kuulee.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

"Elikkä siteerauksien käyttö on vain tottumus: ei sillä tarvitse olla mitään muuta tarkoitusta."
        Pyhä Yksinkertaisuus.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

”Paloma” – pidin sinusta ja kirjoituksistasi 60 -palstalla. Suurin osa kirjoitelmistasi, ajatuksistasi ovat vieläkin antoisaa luettavaa, joskin tulet tahtomattasi väärinymmärretyksi – tai, hermostut aivan turhaan ”kk:n provoista”, joita hän heittelee anona ja vastailet taas sinne tuuleen, turhaan. (menikö oikein rivinvälilukutaitoni?)

Olen lukenut ”Korppiksen” ikävän entisen nimimerkkini perään. Hän taitaa suurennella mielenkiintoni persoonaansa kohtaan, koska hän näkee kirjoituksiani tunnistamattomana. ”Korppis” voi olla huoleti, en todellakaan viitsi jokaisen ”maduiza” – nimimerkin mainitsemisen jälkeen vaivautua vastailemaan, puolustautumaan hänen maduixa”- epäilyitään.

Ne ovat aika hauskoja ja anteeksi nyt vain, myös hänen erikoista persoonaansa korostavia luuloja – ehkä on aistittavissa jonkinlaista kateellisuutta tuntematonta, aikoinaan empaattisesti kirjoittelevaa kohtaan. Et löydä minua, koska en kirjoita sinulle, en edes pidä sinusta. Luen keskustelupalstoja ja todella pidän 80 ihmisten teksteistä, sieltä löytyy niitä helmiä!

Siirrän ”ajatelmani” sormenpäihin – siis kirjoitan spontaanisti!
        ex ”maduixa” – ja halit

• Anonyymi

Mikä on seuraava aihe ?Narsistin elämähän on jatkuvaa todistelun yrittämistä,
      että hän on paras kaikessa.

Narsistilla on v ä ä r i s t y n y t kuva itsestään ja omasta tärkeydestään. Narsisti ajattelee, että hänen tarpeensa ovat tärkeämpiä kuin muiden ja että hän on kaikin puolin y l i v e r t a i n e n muihin verrattuna.

Narsisti ei juuri tunne myötätuntoa toisia kohtaan ja odottaa tulevansa kohdelluksi oman erinomaisuutensa vaatimalla tavalla.

Sen lisäksi, että narsisti ei kykene myötätuntoon, hän ei myöskään osaa iloita toisten onnistumisista. T o i s t e n onni ja menestys k a l v a a narsistia ja aiheuttaa
      k a t e u t ta.

Pettymystä narsisti ei osaa käsitellä rakentavalla tavalla, minkä vuoksi hän voi monesti kärsiä myös masennuksesta ja päihteiden liikakäytöstä.

• Anonyymi

Juurikin noin se on. Kun on oman elämänsä sössinyt ja pettynyt siihen mitä on jäänyt käteen, kademieli saa aikaan hyökkäyksiä muita kohtaan. Muillakaan ei saisi olla hyvin, kun ei itsellä ole. Paha olo paistaa rumana kaikesta touhottamisesta ja vouhottamisesta huolimatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juurikin noin se on. Kun on oman elämänsä sössinyt ja pettynyt siihen mitä on jäänyt käteen, kademieli saa aikaan hyökkäyksiä muita kohtaan. Muillakaan ei saisi olla hyvin, kun ei itsellä ole. Paha olo paistaa rumana kaikesta touhottamisesta ja vouhottamisesta huolimatta.

Tuntuu teistä varmaan hyvältä kun tiedätte, kuinka asiat ovat.
        Tähän ikään tultuanne voitte olla tyytyväiset, kun ette ole omaa elämäänne sössineet eikä ole tarvinnut pettyä.
        Voi iloita omasta onnesta.

Aloittajan aihe ei mielestäni ole ihan tämä, mihin on päädytty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuntuu teistä varmaan hyvältä kun tiedätte, kuinka asiat ovat.
        Tähän ikään tultuanne voitte olla tyytyväiset, kun ette ole omaa elämäänne sössineet eikä ole tarvinnut pettyä.
        Voi iloita omasta onnesta.

Aloittajan aihe ei mielestäni ole ihan tämä, mihin on päädytty.

"Aloittajan aihe ei mielestäni ole ihan tämä, mihin on päädytty".
        Mitä väliä ?!
        Aloittajan oma mieliharrastus on aina ollut sabotoida muitten ketjuja rekattuna tai anona.
        Tänäänkin.

• Anonyymi

Sinun kannattaisi etsiä joku toinen foorumi noille tyhjille saarnoillesi. Täällä ne ovat vain kasa kirjaimia joka tulee kelattua nopeasti ohi päästäkseen lukemaan parempia tekstejä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

⭐️⭐️⭐️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Aloittajan aihe ei mielestäni ole ihan tämä, mihin on päädytty".
        Mitä väliä ?!
        Aloittajan oma mieliharrastus on aina ollut sabotoida muitten ketjuja rekattuna tai anona.
        Tänäänkin.

👍👍👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun kannattaisi etsiä joku toinen foorumi noille tyhjille saarnoillesi. Täällä ne ovat vain kasa kirjaimia joka tulee kelattua nopeasti ohi päästäkseen lukemaan parempia tekstejä.

Viesti 16.00
        Kuka sinä olet ihmisiä häätämään pois keskustelupalvelimen käytöstä; "sinun kannattaisi etsiä joku toinen foorumi noille tyhjille saarnoillesi".
        Tunnetko asemasi uhatuksi Korppiksen kirjoitusten takia?

Vaikuttaa siltä, että olet urautunut ajattelemaan olevasi jotain eliittistä ylimystöä, joilla on oikeus potkia palstalta ne, joita jonkun kirjoitustaso on eri kuin sinun?
        Vuosikymmenten näyttöruudun tuijottaminen kutistaa ja tyhmentää. Aivokapasiteetti kaventuu putkinäköilmiön mukaisesti.

• Anonyymi

"Puolustelut ja selitykset olen kokenut hyödyttöminä, ne johtavat vain vastapuolen innostamiseen."

Kuinka itse tulkitset nyt itsesi, että "sohaiset" eräitä nimmarilla kirjoittavia, syytellen heitä "anona" kirjoittavan törkeyksiä sinusta.

Odotitko, että vastapuoli tulisi tänne kirjoittamaan ja puolustamaan itseään?

Entä, jos nämä mainitsemasi nimmarit ei edes lue ketjuasi, niin hukkaan meni heidän solvauksensa, koska sinähän itse haastat riitaa, sohaiset muka ampiaispesää, mutta saatkin itse piston.

• Anonyymi

kirjoittajalle

- en lue kovin usein ikäpalstoja, mutta nyt on ihan pakko antaa ne plussat ilman nimimerkkiä...

• Anonyymi

Aloittaja oli hoksaamattomuuttaan tällä kertaa "vaatimaton" ylikorostuneessa egossaan.
      Muuten aloituksen otsikko olisi ollut "Kirjoittajaseminaari".

• Anonyymi

Pyrsk :DDD

• Anonyymi

Iltapäivää@

Kävin mökillä, ihanan aurinkoinen päivä. Muraatit pirtin ikkunalla olivat alkaneet tekemään uusia oksia ja tervehtivät hennon vihreine lehtineen. Ahomansikka omassa kynttilälyhty-kasvihuoneessaan tekee uusia marjoja.

Vein talipalloja pikkulinnuille. Pakkasta oli tuvan nurkalla -25 C.

Päivän avauksen viittaus siteerausteksteihin on herättänyt kultivoitunutta keskustelua.
      Ymmärrettävä ja hyvin normaali reaktio kun viittaan isoon Deehen.

En minä itikoita huido ; )

Korppis

• Anonyymi

Saisiko tänne kannanottoja politiikasta?
      Haluaisin väitellä ja valistaa teitä.

• Anonyymi

Ahaa, siis kaikki juontaakin aloittajan kostoyrityksestä D:lle ja aloitus on pyrkimys yrittää todistaa, että aloittaja on parempi kirjoittaja.
      Toistaiseksi on kaikki mennyt kiville. 16 vuotta.

• Anonyymi

No, ei se ollut aloituksen tehdessä mielessäni, mutta vahvistui ketjun edetessä, Deetähän tyrkytettiin mukaan, sitä en tietty pysty suoralta kädeltä sanomaan kuka on tyrkyttäjä.

Miksi ei kannata huitoa itikoita?

Noin 16-vuotta sitten alkoi yhteinen tarinamme D.n kanssa . Voiskohan tietämme verrata Sherlock Holmesin tarinoihin, joissa Professori Moriarty oli Sherlock Holmesin arkkivihollinen.

No, joo ; D

Korppis

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, ei se ollut aloituksen tehdessä mielessäni, mutta vahvistui ketjun edetessä, Deetähän tyrkytettiin mukaan, sitä en tietty pysty suoralta kädeltä sanomaan kuka on tyrkyttäjä.

Miksi ei kannata huitoa itikoita?

Noin 16-vuotta sitten alkoi yhteinen tarinamme D.n kanssa . Voiskohan tietämme verrata Sherlock Holmesin tarinoihin, joissa Professori Moriarty oli Sherlock Holmesin arkkivihollinen.

No, joo ; D

Korppis

Kaskas. Korppis siteeraa kirjallisuutta, tosin tuollaista kioskitason soopaa🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaskas. Korppis siteeraa kirjallisuutta, tosin tuollaista kioskitason soopaa🤣🤣🤣🤣

Kaskas. Sinulla taitaa olla uusi puhelin vai miksi tuppaat noita naurunaamoja joka kommenttiin.

• Anonyymi

"Deetähän tyrkytettiin mukaan, sitä en tietty pysty suoralta kädeltä sanomaan kuka on tyrkyttäjä"

Älä valehtele äläkä syytä muita omista vääristä tulkinnoistasi
      sen seurauksena, ettei logiikkasi pelaa.

• Anonyymi

Kukahan täällä on tyrkky ❓❓❓

• Anonyymi

Hyvää iltaa kirjoittajat ja sivusta huutajat!

Kun ihmiseen iskee väsymys joka ei parane nukkumalla, ei paljon naurata, mutta antaa tahtotilan nousta katsomaan kuinka maailma makaa ja petaa.
      Aloituksen keskustelu aloitus on poikinut ja -, mutta niistä viis, minulle eivät ole mitenkään tärkeitä ne, mitä ennen tehtiin, mutta entistä enemmän alkaa vaikuttamaan se, mitä nyt tehdään. Täällä ei edelleenkään saa keskustelua aikaiseksi, siihen olemme syynä me, itse kirjoittajat. Syttä ei tarvitse etsiä.
      Yritettäis nyt parantaa tapamme itse kukin, ehkä aika rauhoittaa saaliittomat kaatajatkin.
      Helsingin kaduilla juossut poro saatiin kiinni, kertoi pikaisesti vilkaisemani uutisotsikko.
      Tuttavani sai 50 vuotis lahjaksi poron, uudellamaalla, kuntakeskuksessa asuneena tuli miete mihin eläin, mutta en kuullut sen koskaan karanneen, en myöskään sitä, päätyikö poro koskaan omistajansa paistiksi. On siitä aikaa, on, enemmän kuin omasta vastaavasta vuosipäivästä.
      Olen porojen ja rekikoirien ihailija, kelkkaretket on tekemättä, mutta porojen kanssa seurustelen tunturissa. Oletteko te, palstalaiset Lapin-hulluja? Tunnustaudun heti.
      Mitä siitä enempää, olen ja menen, matkailukin avartaa ja viikko pois kotoa, vaikka tunturin laella, on parempi kuin aurinkorannikolla makuu kuukauden.
      Makunsa kullakin ja minä tykkään kaurapuurosta, söin nytkin iltapalana.

Kirjoitin kolumnin aamupäivällä, ajatus juoksi kirkkaana, tuli mieleen tuulinen päivä, jolloin istuin merellä, saaressa Helsingin edustalla. Kauppalaiva oli poikennut saaren laiturissa, elintarvikevaraston sain täydennettyä, nyt oli hetki istua ongenvapa kädessäni pitämään siestaa helteestä, joka poltti ihoa, mutta siinä tuuli vilvoitti punoittavan niskan. Silloinkin ajattelin rakkautta. Niin tänäänkin, tekstin tärkein aihe, polttava rakkaus ja tunne, kun se on niin vahvaa, että oma minä katoaa sen tieltä, mitä haluaa itse tehdä ja mitä toinen osapuoli siitä ajattelee, vapauttaako, vai sitooko liikaa. Ajatuksen vapaus, silloin ja nyt, kun pakkanen paukkuu lähes kolmenkymmenessä asteessa ja polttaa ihoa, kuin juuri tänään.
      Vapautta sanoa sanottavansa, sitä on vapaus.
      Lintu laulaa kutsuessaan lajitovereita ja kumppania, nousee korkeimmalle oksalle josta ääni kantaa ja laulaa niille jotka ymmärtävät laulun sanoman.
      Kuuntelen, sanomasta en mitään ymmärrä, mutta ei se estä minua ihailemasta linnun laulua, enkä hätistä sitä pois. Ihailen taitavampaani, minusta ei ole laulajaksi, mutta se ei estä muita olemasta sen taitajia.

Miksi minä yrittäisin olla parempi muita, kun se ei muuta muita huonommiksi?
      Rakkauttakin non monta laatua. Itserakkauttakin pitää olla tarpeellinen määrä, että uskaltaa sanoa, näin minä sen teen, tehkööt muut kuinka tykkäävät!
      Rohkenen kehua, osaan kutoa jalkaan istuvat sukat ja päälle sopivan villapaidan, mutta en osaa maalata, kuin taidemaalari Ferdinand von Wright, mutta ihailen hänen maalauksiansa, enkä tunne kateutta, ei se minua auttaisi pääsemään samoihin lopputuloksiin pensseli kädessäni ja paletti edessäni maalauspohjalle jotain töhertämässä.
      Me vain olemme kaikki niin erilaisia ja samanlaisia. Joku osaa, toinen ei.

Nyt opettelen rauhoittumaan yöhön.
      Huomisella on omat unelmansa, kaikilla toivottavasti omansa.
      Muiden unelmissa on vaikeaa elää mukana, mutta eletään omissamme.

• Anonyymi

"Yritettäis nyt parantaa tapamme itse kukin"
        Ei ole tavoista kiinni, luonnehäiriöiset ei muutu ikinä.
        Ei nämä kyseiset kaksi 70 plussaiset pärjää edes täällä 80 palstalla.
        ja ne olivat pudonneet rattailta jo 60 plussassa.

• Anonyymi

"Me vain olemme kaikki niin erilaisia ja samanlaisia. Joku osaa, toinen ei."

Joku osaa jotain, kukaan ei osaa kaikkea.
        Viisaat hyväksyvät mukisematta sen,
        etteivät osaa kaikkea, eihän ihmisen tarvitse kaikkea osata,
        mutta jotkut jaksavat elätellä epärealistisia, suuruuudenhulluja ajatuksia omasta suurenmoisuudestaan ja "erikoisosaamisestaan"
        ja hakevat ikänsä kehumisia "keisarin uusille vaatteilleen".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Me vain olemme kaikki niin erilaisia ja samanlaisia. Joku osaa, toinen ei."

Joku osaa jotain, kukaan ei osaa kaikkea.
        Viisaat hyväksyvät mukisematta sen,
        etteivät osaa kaikkea, eihän ihmisen tarvitse kaikkea osata,
        mutta jotkut jaksavat elätellä epärealistisia, suuruuudenhulluja ajatuksia omasta suurenmoisuudestaan ja "erikoisosaamisestaan"
        ja hakevat ikänsä kehumisia "keisarin uusille vaatteilleen".

Sinun tavallasi heidät huomataan, kerrot heistä kaiken aikaa huomioitasi.
        Kehusi ei mene hukkaan!
        He ovat keskustelijoina parempia kuin yllä oleva viestit osoittaa sinun kyvystäsi keskustella muustakin kuin viittauksistasi * suurudenhulluihin.*

Kymmenen plus kannattaa antaa sinulle, olet parasta viittausta heidän tekstiensä pariin, pois. pois, seurastasi ja lukemaan mitä korppis ja paloma kirjoittavat. Tykkään heistä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pärjäsitkö itse paremmin? Missä näkyy siitä todiste? Heidät muistetaan, sinua ei edes tunneta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun tavallasi heidät huomataan, kerrot heistä kaiken aikaa huomioitasi.
        Kehusi ei mene hukkaan!
        He ovat keskustelijoina parempia kuin yllä oleva viestit osoittaa sinun kyvystäsi keskustella muustakin kuin viittauksistasi * suurudenhulluihin.*

Kymmenen plus kannattaa antaa sinulle, olet parasta viittausta heidän tekstiensä pariin, pois. pois, seurastasi ja lukemaan mitä korppis ja paloma kirjoittavat. Tykkään heistä!

"Kehusi ei mene hukkaan!" Mitkä kehut ? Eihän sillä ole kuin pari samalla tasolle jäänyttä
        lakeijaa kuten sinä, jotka sitä kehuvat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kehusi ei mene hukkaan!" Mitkä kehut ? Eihän sillä ole kuin pari samalla tasolle jäänyttä
        lakeijaa kuten sinä, jotka sitä kehuvat.

Sinäkin tällä mielipiteelläsi lisäsit "heidän mainettaan" ja sait taas yhden kirjoittajan heidän puolelleen. Heitä voi kehua! Mitä hyvää sinusta löytyisi, jos kaivelisit sisintäsi?

Heidän mainokseksi sinunkin viestit menee, niin monta piruilua päivässä saatte palstalle heitä vastaan tuotettua, että siitä kannattaisi teitä kehua,
        Vain TE pidätte keskustelua yllä, asianosaiset ovat vaiti, koska kehujiakin riittää, teidän roolinne on sivujuoni!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pärjäsitkö itse paremmin? Missä näkyy siitä todiste? Heidät muistetaan, sinua ei edes tunneta.

Todiste ? Älä ole lapsellinen. Jumalan kiitos ei ole tarvetta todistaa kellekään mitään
        ja jos on täällä tunnettu, se ole meriitti, päinvastoin: mainehaitta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinäkin tällä mielipiteelläsi lisäsit "heidän mainettaan" ja sait taas yhden kirjoittajan heidän puolelleen. Heitä voi kehua! Mitä hyvää sinusta löytyisi, jos kaivelisit sisintäsi?

Heidän mainokseksi sinunkin viestit menee, niin monta piruilua päivässä saatte palstalle heitä vastaan tuotettua, että siitä kannattaisi teitä kehua,
        Vain TE pidätte keskustelua yllä, asianosaiset ovat vaiti, koska kehujiakin riittää, teidän roolinne on sivujuoni!

" koska kehujiakin riittää" Aivan, kuten joku totesi: "tymät tyhmiä ylistää!"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todiste ? Älä ole lapsellinen. Jumalan kiitos ei ole tarvetta todistaa kellekään mitään
        ja jos on täällä tunnettu, se ole meriitti, päinvastoin: mainehaitta.

Jos on täällä tunnettu, se EI ole meriitti, päinvastoin: mainehaitta.
        Tämähän suoli24.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen voi kirjoittaa muistokirjoitukseenkin
        että

Oli kaikkien aikojen tunnetuin suomi 24 kirjoittaja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" koska kehujiakin riittää" Aivan, kuten joku totesi: "tymät tyhmiä ylistää!"

Mieluummin lukeudun tyhmiin.
        Te viisaat, osaatte kyllä veetuilla, mutta muutoin sitä viisauttanne ei palstalla huomaa!
        Olette laittaneet vakkanne maton alle!

Eläköön tyhmyytemme, viisaat ovat meille liikaa!
        Kynttilät on syytä sytyttää, henkinen köyhyys paistaa läpi viisauden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

että

Kuka sellaisen häpeän haluaisi muistokirjoitukseensa ? Suomi24:ää
        pidetään tunnetusti ja yleisesti kahelien palstana (jonka fiksummat joskus käyvät toteamassa)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

että

Tunnettu mistä ? Negatiivisistä piirteistään tunnettuja. Kannattaako olla ylpeä ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen Sinulle, 8.14 viestivastauksen kirjoittaja kateellinen.
        Olet todella energinen, jaksat melkein joka viestiin vastata ja melkein samoin sanoin huomauttaa noista kahdesta, rattailta pudonneista!
        Olisinpa noin aikaansaava minäkin, että jaksaisin aina ja taas uudelleen kertoa muille, kuinka pätemättömiä ja ylimääräisiä nämä kyseiset kaksi jne. ovatkaan.
        Elleivät muut tiedä, Sinä muistat valistaa ja muistuttaa, jos joku uusikin sattuisi palstalle ilmestymään.
        Kiitos tiedottajan roolisi, tiesin mitä tulet kertomaan, mutta annoin mahdollisuuden, tiedetään sinun mielipiteesi kovin tarkoin.

• Iltapäivän puolelle kallistui tämäkin päivä ennen kuin ehdin kommentoimaan.

Caterina Fakken sanoo HS.n haastattelussa, että "juuri heränneenä luova puoli aivoissasi on hereillä, mutta se alistava ja kurinalainen puoli ei rajoita."

Olen huomannut saman, jos kirjoitan vasta heränneenä, juttua syntyy helposti, ajatukset lentävät kirkkaina.

No, nyt meni iltapäivän puolelle, joten mitähän tästä syntynnee ; )

Meni aikaa siihenkin kun luin palstan ketjuja. Löysin monta hyvää ja perusteltua kannanottoa. Kiitos vierailijoille, jotka näkevät palstan tilan objektiivisesti.

Eihän pari rekisteröityä kirjoittajaa palstaa hallitse vaan anot.

Kirjoittelijat niin hyvässä kuin pahassa eivät taida erota toisistaan sillä molemmissa  kirjoittaja ilmaisee vain itseään ja omia mielenkiintojaan.

Palstalla on lainattu raamattuakin, lainauksissa on painotettu ihmisen mitättömyyttä maailman  kaikkeuden keskellä. Tiedän paikkani, en kurkota korkealle, ehkäpä joskus sanoilla leikitellessäni ; )

Asiaan...

Kauan sitten kirjoittajaseminaarissa meille annettiin tehtävä kirjoittaa runo.
      Runossa piti olla kaksi ennalta sovittua sanaa.

Miten runosuonesi, kukkiiko?

Kirjoita runo, jossa esiintyy sanat tupas ja ilo.

• Anonyymi

Lakeijasi alkoivat jo käskyäsi totella ?

• Tässäpä istun iloiten,
        tupas allani keinuen.
        Järven rannalla katselen,
        soutua valkoisen joutsenen.
        Auringon loiste tuo kultainen,
        on ilo kaikille yhteinen.

Eipä kovin usein kuki, no jonninmoiselle tekeelle oli näköjään hetki. 😁

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Tässäpä istun iloiten,
        tupas allani keinuen.

Söötti ja ihana, kuten sinäkin kirjoituksiesi perusteella!

• Anonyymi kirjoitti:

Söötti ja ihana, kuten sinäkin kirjoituksiesi perusteella!

Kiitos kaksinkertainen,
        päiväsi olkoon iloinen. 🌻

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Kiitos kaksinkertainen,
        päiväsi olkoon iloinen. 🌻

Kiitos kiitoksesta "Eliaana"! mdx

• Eliaana kirjoitti:

Tässäpä istun iloiten,
        tupas allani keinuen.

Kiitos Eliaana runosuoneni aukesi ; ))

Kaisla jäässä
        suolla tupas
        kevät kuiskii jo
        herättää lupas.

Suolla hankia
        tupas ja kaisla
        kylmän vankia.

Aurinko nousee
        valoa kantaa
        herättää vangit
        iloa, lämpöä antaa.

Korppis 9.01.2022

• Anonyymi

Kiitoskortti

Mökkiäsi muistelen,
        se mielelle on ilo.
        On tupas sievä ja punainen
        järvelläs päivän kilo.

Vierailusta kiittäen
        lomalainen kaukainen.
        Mkr.

Kaisla jäässä
        suolla tupas
        kevät kuiskii jo
        herättää lupas.

Suolla hankia
        tupas ja kaisla
        kylmän vankia.

Aurinko nousee
        valoa kantaa
        herättää vangit
        iloa, lämpöä antaa.

Korppis 9.01.2022

Mukavasti se Sinunkin runosuonesi lähti käyntiin.
        Päivissäkin valo lisääntyy, toivottavasti lisääntyisi ihmismielissäkin.
        Eipä sitä arjessa tule huomioineeksi, miten hienoa on, kun saamme omistaa lukemisen ja kirjoittamisen taidon.
        Kohta lähden pienelle lenkille ja sen jälkeen turautan kahvit.

• Anonyymi

Kaisla jäässä
        suolla tupas
        kevät kuiskii jo
        herättää lupas.

Suolla hankia
        tupas ja kaisla
        kylmän vankia.

Aurinko nousee
        valoa kantaa
        herättää vangit
        iloa, lämpöä antaa.

Korppis 9.01.2022

Katsohan itseäsi ”korppis” – runot soljuvat sinulta hienosti!

Olet kerran kohdistanut minulle runon, jossa tyttö nauraa ja hakkaa nuijalla leikkikalua.

Ja, minä olen joskus ihastellut runoasi ja saanut imartelusta moitteet joltain sinua inhoavalta kirjoittajalta.
        Eli ”summa summarum”, runosi ovat Sinä! …kaksi puoltako…

mdx

• Anonyymi kirjoitti:

Olet kerran kohdistanut minulle runon, jossa tyttö nauraa ja hakkaa nuijalla leikkikalua.

Ja, minä olen joskus ihastellut runoasi ja saanut imartelusta moitteet joltain sinua inhoavalta kirjoittajalta.

mdx

mdx, kiitos...
        ... muistan, teimme luotsin kanssa yhteistyötä herjaviestejäsi poistossa. Silloin syntyi tuo runo. Se oli aikaa kun korvenkukka oli luotsina. Oli meillä hauskaa, hän poisti urakalla ja minä mitä pystyin, mutta sinä jatkoit kuin sekopäinen. Olit jossain maanis depressiovaiheessa.

Näin se muisti palaa ; ))

• Anonyymi

Kulkuri yksin, kairalla pimeässä vaeltaa
        pehmeä lumi joka askelen alla upottaa.
        Näkee kaukana valot harjalla mäen
        siitä tietää valvovan tuvan väen.

Kuka oletkin, tuikkii hangella valot tupas
        minulla lunta täynnä on molempi saapas,
        jos aukenee ovi tuvan tuon pienen
        kairojen onnekkain, iloisin kulkija lienen.

Koputtaa kolmesti, ovi avataan raolleen
        sieltä tulvii lämpöä kylmälle iholleen.
        Kulkuri näkee, takan hiillos hehkuu,
        oven avaaja kulkurin sisään kutsuu.

Pian kulkurille kuppiin kuuma lihakeitto
        ja viluisen kehon suojaksi lämmin peitto.
        Tupas valot sytyttivät hangelle tähtien kilon
        ja soit ovesi avaamalla kulkurin kokea ilon.

Takan lämmössä kuivuvat saappaat, takki,
        ja kulkurin vanha, kulunut, märkä karvalakki.
        Ilo täytti kulkurin mielen ja hän sinulle lupas,
        ettei ikänään unohda, mitä tarjosi lämmin tupas.

Kiitos!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mdx

KUKA tämän on kirjoittanut ?
        KK itse ?

Ex-maduixa nimittäin kirjoittaa kk-ta koskien 8.1.22 klo 16:10:

" Et löydä minua, koska en kirjoita sinulle, en edes pidä sinusta."

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

mdx, kiitos...
        ... muistan, teimme luotsin kanssa yhteistyötä herjaviestejäsi poistossa. Silloin syntyi tuo runo. Se oli aikaa kun korvenkukka oli luotsina. Oli meillä hauskaa, hän poisti urakalla ja minä mitä pystyin, mutta sinä jatkoit kuin sekopäinen. Olit jossain maanis depressiovaiheessa.

Näin se muisti palaa ; ))

Eli tämänkin on ihan soopaa.

• Anonyymi

Saapa nähdä minkälaisia vaalikampanjointia on tulossa.

Ennen on ollut hernesoppaa, makkaraa ja kahvia tarjolla - niin muun muossa.

Mutta nyt voi olla laimeampaa, kun on omikron.

• Anonyymi

Olipas putas
      *
      Vaikea riimi
      *
      riimi jäässä
      kulkijan päässä
      liikkuu ilo
      haileja kilo

mies jäällä
      haku päällä
      nousi sintti
      no voihan talitintti!
      PM

• Anonyymi

Lapsus lingue
        :))

• Anonyymi

Hyasintti Bee eli telaketjumörssäri

• Kysyttiin, kukkiiko runosuoni.

Kukka itsessään on visuaalinen runo.
      Kukkien nimet ovat runollisia.
      Tupastiarella eli pitsimyssy hohtaa
      valkein tähtikukin kevätmetsässä.
      Tupasvilla valaisee tumman rahkasuon
      hahtuvansa lämmittävät kudoksenakin.
      (Hahtuvat ovat tupasvillan kehäsukaset.)

Ilo saada kasvikunnan kauneutta katsella
      ilo niiden monimuotoista sanastoa maistella :
      ovatko lehdet herttamaiset, puikeat, suikeat ,vastapuikeat,
      nuolimaiset, silposuoniset, lattopäiset vaiko sormilehdykkäiset.

• Anonyymi

Kyllä kakkii.

• Muistatko vielä räpätin?

Oli vuosi viiskytviis ja
        punainen polkupyörä,
        takarenkaassa tuohesta räpätti,
        pyykkipojalla päpätti.
        Pyörä ylös mäen päälle,
        vauhdilla alas, räpätti päpätti,
        räpätti päpätti.

Korppis 9.1.2022.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kakkii.

Kukat tarvii lannotusta
        kanankakka parasta
        hevonkakka tehokasta.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Varokaa narsisti-Anoa äänestämästä. Narsisti on ystävä vain hyötyäkseen sinusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varokaa narsisti-Anoa äänestämästä. Narsisti on ystävä vain hyötyäkseen sinusta.

Onko täällä montakin juvalaista? Ano on sieltä kotoisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko täällä montakin juvalaista? Ano on sieltä kotoisin.

Tunnetko Anoa yhtään ? Onko se suosittu Juvalla ? Minkälainen ihminen se on normaaloloissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunnetko Anoa yhtään ? Onko se suosittu Juvalla ? Minkälainen ihminen se on normaaloloissa.

Tapaus Turtiainen
        Kansanedustaja Ano Turtiainen on laskenut politiikan tekemisen riman alemmaksi kuin koskaan. Kuka häntä tukee? Mihin hän pyrkii? Ja mitä asialle pitäisi tehdä?

• Anonyymi

Narsissit on kevään ilo
      tupasvilla soiden valkoinen morsiushuntu
      Kangastus auringonpaisteessa jäällä
      Nailonit ja kellohame päällä.
      Ilmassa talven jäätävä tuntu
      Pakkaskuninkaan hyytävä henki.
      PM

• Anonyymi

Narsistit ei ole kenenkään ilo.

• Yhtä olemme kaikki täällä,
      tähtipölyä maan päällä.
      Kehosi sun, tuoli ja pöytä,
      atomeja kaikki, muuta et löydä.
      Toinen on puoli, henkemme tuo.
      perinnön sen itsemme tuo.
      Elomme tiellä, mitä se kohtaa,
      taantuko tuo, vai valoonko johtaa.
      Ilot ja surut, kanssamme kulkee,
      Viimeinen päivämme ympyrän sulkee.

• Anonyymi

Narsisti Hyasintti B on ilon tuho.

• Anonyymi

Hyasintilla vain ittensä kehu ja uho ja iso ruho.

• Anonyymi

Tapaus Turtiainen
      Kansanedustaja Ano Turtiainen on laskenut politiikan tekemisen riman alemmaksi kuin koskaan. Kuka häntä tukee? Mihin hän pyrkii? Ja mitä asialle pitäisi tehdä?

• Anonyymi

Laskenut riman alemmaksi kuin koskaan. Onko sekin vinksahtanut narsisti ?

• Myöhäisiltaa@

Agathan jännäriä, Iltavoimistelua ja nyt peiton alle. Kivoja runoja olette värkkäilleet. Huomenna jos jotain kivaa, nyt en enää jaksa.

Piipahdin tarkistamassa arkistosta Tyttö ja lelurasian julkaisuvuotta. Selaillessani 2008 loppuvuotta, löysin mainintani tuosta runosta. Poistohistoriaa samasta ketjusta vilkaistuani viesteja oli poistettu 16 kpl. Luulin tuolloin, että saan herjaviestit nimimerkiltä friidu, mutta tänään madx. tunnusti, että olin kirjoittanut tuon runon hänelle. Herjathan tulivat puskasta enkä tiennyt keneltä. Kirjoitin tuolloin plus 50-palstalla.

Monta asiaa loksahti kerralla paikoilleen, mutta totuus paljastuu ennemmin tai myöhemmin. Ei väkisin vaan väsyttämällä.

Uni painaa silmäkulmaa,
      ratkottu on monta pulmaa 😴

Hyvää yötä.

• Anonyymi

Jaahas, tänään sitten länsi - itä neuvottelu Genevessä alkaa.
      Venäjä tuntee olevan voimissaan, kun pullistelee.
      Laskee ilmeisesti, että nyt on hyvä hetki, kun lännen voimia jakaa Kiina-kortti.
      Jenkeillä on puolustettavaa Kiinaa vastaan, mikä jenkkien vähentää kiinnostusta Eurooppaan.
      Jo olis aika Euroopankin järjestäytyä tavalla, jonka Venäjäkin ottaa tosissaan.
      Kyllä Euroopasta rerusseja löytyy Venäjää vastaan, mutta kun ollaan nössöjä.

• Anonyymi

"Jo olis aika Euroopankin järjestäytyä tavalla, jonka Venäjäkin ottaa tosissaan.
        Kyllä Euroopasta rerusseja löytyy Venäjää vastaan, mutta kun ollaan nössöjä."
        Millä tavalla järjestäytyä ? Ei EU halua sotaa. Putin uhoaa sotauhkalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jo olis aika Euroopankin järjestäytyä tavalla, jonka Venäjäkin ottaa tosissaan.
        Kyllä Euroopasta rerusseja löytyy Venäjää vastaan, mutta kun ollaan nössöjä."
        Millä tavalla järjestäytyä ? Ei EU halua sotaa. Putin uhoaa sotauhkalla.

Nyt alkavissa Geneven neuvotteluissa Yhdysvaltain ja Venäjän välillä on pohjalla pitkä lista Venäjän vaatimuksia. Keskeisimpänä Venäjän listalla on juuri Naton itälaajentumisen kieltäminen sekä ase- ja sotilaalliset rajoitukset koskien itäisen Keski-Euroopan Naton jäsenmaita.

Venäjän johto ymmärtää itsekin, ettei nyt esitetyllä vaatimuslistalla ole mahdollisuuksia toteutua. Venäjä pyrkiikin ennen kaikkea nostamaan itseään esiin maailman valtapolitiikassa. Globaalisti se ei enää onnistu, mutta Euroopassa Venäjällä on yhä kiristyskeinoja.

Ukrainaan Venäjä on nyt rakentanut tietoisesti sotilaallis-poliittisen pommin, joka tulisi purkaa diplomatian keinoin. Yhdysvaltain ulkoministeri Blinken korosti neuvottelujen alla, että Venäjällä on valittavanaan vuoropuhelun ja diplomatian polku tai yhteenoton polku.

Venäjä on kehittänyt nyt Ukrainaa ja poliittista länsimaailmaa kohtaan aggressiivisen taktiikan, jonka strategiset tavoitteet näyttävät hämäriltä. On tulkittu, että presidentti Putin pyrkisi palauttamaan Venäjälle Neuvostoliiton aikaisen etupiirin.

IS

• Anonyymi kirjoitti:

Nyt alkavissa Geneven neuvotteluissa Yhdysvaltain ja Venäjän välillä on pohjalla pitkä lista Venäjän vaatimuksia. Keskeisimpänä Venäjän listalla on juuri Naton itälaajentumisen kieltäminen sekä ase- ja sotilaalliset rajoitukset koskien itäisen Keski-Euroopan Naton jäsenmaita.

Venäjän johto ymmärtää itsekin, ettei nyt esitetyllä vaatimuslistalla ole mahdollisuuksia toteutua. Venäjä pyrkiikin ennen kaikkea nostamaan itseään esiin maailman valtapolitiikassa. Globaalisti se ei enää onnistu, mutta Euroopassa Venäjällä on yhä kiristyskeinoja.

Ukrainaan Venäjä on nyt rakentanut tietoisesti sotilaallis-poliittisen pommin, joka tulisi purkaa diplomatian keinoin. Yhdysvaltain ulkoministeri Blinken korosti neuvottelujen alla, että Venäjällä on valittavanaan vuoropuhelun ja diplomatian polku tai yhteenoton polku.

Venäjä on kehittänyt nyt Ukrainaa ja poliittista länsimaailmaa kohtaan aggressiivisen taktiikan, jonka strategiset tavoitteet näyttävät hämäriltä. On tulkittu, että presidentti Putin pyrkisi palauttamaan Venäjälle Neuvostoliiton aikaisen etupiirin.

IS

En jaksa uskoa, että Putin olisi niin tyhmä, että tosissaan uskoisi vaatimustensa onnistumisesta.
        Kyllä hän varmasti tietää sen, ettei USA ja EU tule ikinä suostumaan siihen, että itsenäisten valtioiden omaa päätösvaltaa suitsittaisiin.
        Ei varmaankaan aio ruveta koko maailmaa vastaan sotimaankaan.
        Kovaa tosin on uhittelu.
        Vaarana on tietysti, että P on mennyt liian pitkälle, eikä löydäkään enää diplomaattista perääntymistietä, miten voisi jotenkin ´´kasvonsa säilyttää.´´
        No nämä vaan mietteitä. Nähtäväksi jää.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

En jaksa uskoa, että Putin olisi niin tyhmä, että tosissaan uskoisi vaatimustensa onnistumisesta.
        Kyllä hän varmasti tietää sen, ettei USA ja EU tule ikinä suostumaan siihen, että itsenäisten valtioiden omaa päätösvaltaa suitsittaisiin.
        Ei varmaankaan aio ruveta koko maailmaa vastaan sotimaankaan.
        Kovaa tosin on uhittelu.
        Vaarana on tietysti, että P on mennyt liian pitkälle, eikä löydäkään enää diplomaattista perääntymistietä, miten voisi jotenkin ´´kasvonsa säilyttää.´´
        No nämä vaan mietteitä. Nähtäväksi jää.

Putin on vainoharhainen nurkkaan ajettu ja voi olla epätoivoinen

• Anonyymi kirjoitti:

Putin on vainoharhainen nurkkaan ajettu ja voi olla epätoivoinen

Itse on itsensä nurkkaan ajanut vallanhimossaan.
        Historiassa on monta kertaa nähty, kuinka ahneus ja vallanhimo tekee vainoharharhaiseksi.

• Anonyymi

Entinen toveri venäläinen vääntää kohta öljy- ja kaasuhanat kiinni länteen.

Riippuvuus Venäjästä pitää olla nolla.

Sitten ei muuta kuin kaikki Venäjän läntiset rajanaapurit Natoon.

Kaikki EU:n jäsenmaat, jotka ovat Venäjän rajanaapureita nyt viipymättä Natoon.

Sitten venäläisten kanssa kyllä pärjää.

• Anonyymi

Nyt on Helsingissä otettu kiinni outo eläin.
      Henkihieverissä oli, mutta on nyt jo Korkeasaaressa tolpillaan.

Jotku sanoo, että se olisi tunturikauris, mutta epäilen, että se on joku venäläisten tänne lähettämä juoni. Suopon pitää tutkia asia.

• Anonyymi

Eikö ne nyt hirveä tunne?

• Muodistettu Troijan hevonen. Mahasta putkahtaa vihreitä miehiä.

• Iltapäivää@

Paluu alkuun...

Oli vuosi 2005 seisoin  tienhaarassa, etsin uutta elämän suuntaa. Aloin kirjoittamaan, olin saanut läppärin lahjaksi.

Vuonna 2006 kirjauduin ikäryhmät keskusteluihin.
      Kirjoittelin asiatekstejä sekä runoja, novelleita ja
      tarinoita.

Korpikirjailija voi ei, nikkini herätti kiukkua suurta, minäkö muka
      tiedätkö kuka?

Tiesinhän toki, nimimerkkini oli korven kuulun kirjailijan lempinimi, mutta, että julkesit kirjailijaan itseäsi samaistaa, ennenkuulumatonta.

Perääni sain rajun
      kateuden hajun. Siitä se alkoi...

Olin kuitenkin tyytyväinen löytäessäni leskustelupalstan, jonka kautta pääsin "puhe-etäisyydelle" ympäri Suomea asuvien ikäisteni kanssa. Selailin vanhoja ketjuja. Mietin miksi kilteimmät kuolivat ensin. Seppä pohjanmaalta, kotikiusattu, raspikurkku, Late, kaikki miehiä.

Ei minua kenenkään kannattanut elämäntilanteeni mukaan kadehtia, pitkän työrupeaman tehneenä, loppuun palaneena entisenä pienyrittäjänä, yksinhuoltajana ja 13-vuotta yksineläjänä? Ei, ei.

Olin päässyt yli väsymyksen ja löytänyt kirjoittamisen ilon. Jopa rakkauttakin oli ilmassa.

Jotain kuitenkin oli mikä ei yhtä henkilöä palstalla miellyttänyt, liekö elämänmyönteinen luonteeni ja kirjoittajan lahjani, avoimmuuteni ja runoni.

Hän takertui kuin karvamato iholleni. Vääristeli kirjoituksiani, alkoi kanssakirjoittajieni manipuloinnin. Niin moni teistäkin yli 80-vuotiaat sorruitte uskomaan häntä.

Vyyhti alkoi avautumaan.

Näin se avautui....

Paloma, jota olin pitänyt ystävänäni meni Maduizan viimeiseen ansaan.
      Eihän minulla saanut olla ystäviä sitä maduiza ei voinut hyväksyä.

"Miksi ette mene selvittelemään välejänne muualle kuin tämä palsta." minulta on usein kysytty.

Enhän minä voinut tietää kuka on tarttunut iholleni jo heti palstahistoriani alkumetreiltä.
      Epäiltyjä oli monta, jotka ovat kirjoitelleet palstoilla alusta asti.

Miksikö "maduiza", se on karvasmarja kun taas maduixa on ahomansikka.

Tykkäsin kirjoittaa ja tykkään vieläkin runoja. Samoin tarinoita ja novellia.

Hän on aina halveksinut ja mitätöinyt tekstejäni. Nimimerkkikin oli hänelle pyhäinhäväistys.

Tämä ketju vei minut alun lähteille runoihin.

No, nyt sana on vapaa.

• Anonyymi

En ole ollut lähimaillakaan näiden tapahtumien aikana mutta selitän ne helposti

sinulla oli läppä valmiina mutta vasta sen jälkeen sait läppärin
        sinulla siirtyi läppä päästä koneeseen ja muille ihailtavaksi, hullaannuit vanhalla iällä

maduixa - ilmiö selittyy sillä, että Ploma tuntee sielujen sympatiaa
        alma gemela
        latinomaailman sisaruutta kohtaan enemmän kuin sinua, eppistä mutta näin se menee

miten itse arvioit eli että missä kohtaa megalomanian tasosi menee tällä hetkellä
        kuvassa
        https://d3laewezlz9ul2.cloudfront.net/wp-content/uploads/2020/01/07102314/1.-Dunning-Kruger.png

• Anonyymi kirjoitti:

En ole ollut lähimaillakaan näiden tapahtumien aikana mutta selitän ne helposti

sinulla oli läppä valmiina mutta vasta sen jälkeen sait läppärin
        sinulla siirtyi läppä päästä koneeseen ja muille ihailtavaksi, hullaannuit vanhalla iällä

maduixa - ilmiö selittyy sillä, että Ploma tuntee sielujen sympatiaa
        alma gemela
        latinomaailman sisaruutta kohtaan enemmän kuin sinua, eppistä mutta näin se menee

miten itse arvioit eli että missä kohtaa megalomanian tasosi menee tällä hetkellä
        kuvassa
        https://d3laewezlz9ul2.cloudfront.net/wp-content/uploads/2020/01/07102314/1.-Dunning-Kruger.png

Minulla oli iso pöytäkone vuodesta 1993 asti. Kone toimi työkoneenani. Eihän minulla ollut aikaa heittää läppää ennen vuotta 2005 jolloin vihdoin lopetin yritykseni.
        Iso kapula "kännykkä" myös toimi yritykseni työvälineenä alkaen 1993.

Uskon, kuten kirjoitat, paloman ja maduitzan sympatiat kohtasivat, olivathan molemmat naineet nuorina latinon.

Olen juuri selvittänyt vuosia minua stalkanneen. Megalomaniani on samalla tasolla kuin v. 2005, olen harrastelija monissa asioissa en enää missään ammattilainen.

Olen usein miettinyt kenelle Paloman kirjat ovat eniten tuottaneet mielipahaa. No, saahan sitä miettiä, mutta enää EVVK.

Minulla oli iso pöytäkone vuodesta 1993 asti. Kone toimi työkoneenani. Eihän minulla ollut aikaa heittää läppää ennen vuotta 2005 jolloin vihdoin lopetin yritykseni.

Uskon, kuten kirjoitat, paloman ja maduitzan sympatiat kohtasivat, olivathan molemmat naineet nuorina latinon.

Olen juuri selvittänyt vuosia minua stalkanneen. Megalomaniani on samalla tasolla kuin v. 2005, olen harrastelija monissa asioissa en enää missään ammattilainen.

Olen usein miettinyt kenelle Paloman kirjat ovat eniten tuottaneet mielipahaa. No, saahan sitä miettiä, mutta enää EVVK.

Pitänee korjata kun tuo muistini alkaa hiljaa palata. Pöytäkonetta käytin vielä vuosia yritystoiminnan lopetettua. Tuolla se lepää komerossa, pitäiskö herättää.

Läppärin sai lapsiltani joululahjaksi vuonna 2009. Olin lähdössä sädehoitojaksolle OYKS.iin. Poikien idea äidille viihdykehärpäke yhteyden pitoa varten.; ))

• Anonyymi

Aivan. Olet asian ytimessä nyt ja selvästi osaat pitää tietokesivuja päivittää
        ja se on imenyt sinut mukaansa

huomaa että se megalomaanikäyrä on yksinkertaistettu eli että ensin on kamala ylilyönti
        ja sitten pohjaa ja ylilyönti ja pohjaa kunnes asettuu eli ensimmäisen
        piikin jälkeen tulee erilaista välipiikkiä ja värähtelyä toisilla ikuisesti ennen kuin asettuu

joo hyvä 1993 ei ollut oikeastaan windowsia vasta neljäs 1995 oli jotain kunnollisempaa ehkä käytit unixia ja pineä
        ja läppä pääsee esiin kukkana vastaa näillä moderneilla ajoilla KUN MUITA ON MUKANA ALUKSI EI OLLUT NETISSÄ KETÄÄN bitnetin ja arpanetin aikana

• Anonyymi

Kateuden haju ja suorastaan lemu sinussa tosiaan on.

• Anonyymi

Pitänee korjata kun tuo muistini alkaa hiljaa palata. Pöytäkonetta käytin vielä vuosia yritystoiminnan lopetettua. Tuolla se lepää komerossa, pitäiskö herättää.

Läppärin sai lapsiltani joululahjaksi vuonna 2009. Olin lähdössä sädehoitojaksolle OYKS.iin. Poikien idea äidille viihdykehärpäke yhteyden pitoa varten.; ))

Läppärin sait siis korvaamaan ihmissuhteita, miten kätevää🤣🤣🤣

• Anonyymi

Se on nyt sillä tavalla, että Turkmenistanissa on Helvetin portti auki.
      Varokaapa tekemästä syntiä.

• Anonyymi

Juu ja kainuussa on ollut kauemmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syrjäseudulle vanhenemaan jääminen on katkeraa narsistille,
        joka halusi ja luuli olevansa kaikkien mielenkiinnon ja huomionkohde.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mene helvettiin viisateleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syrjäseudulle vanhenemaan jääminen on katkeraa narsistille,
        joka halusi ja luuli olevansa kaikkien mielenkiinnon ja huomionkohde.

⭐️⭐️⭐️

• PROTESTI!!!
      Minä tunnen sympatiaa sekä ahomansikkaa sekä kveenien kuningatarta kohtaan, mutta en pidä siitä että minua vedetään mukaan toisten riitoihin ja lisämausteeksi keitoksiin.
      PAX PALOMAE 2022

• Etkö, olen kiitollinen juuri sinulle, että autoit minua selvittämään tämän nimimerkkini haamun.

• Anonyymi

Sinun versiosi ploma taitaa olla totuus jupakasta. Sehän lipsahti vahingossa.
        Totuudella on tapana lipsahtaa vahingossa.

• Anonyymi

Itse sinä itsesi tuohon soppaan vedit.

• Anonyymi

KK on satuätien Hänen Kuninkaallinen Korkeutensa Hyasintti B.

• Anonyymi

Etkö, olen kiitollinen juuri sinulle, että autoit minua selvittämään tämän nimimerkkini haamun.

"Et löydä minua (korppis), koska en kirjoita sinulle, en edes pidä sinusta."

Kirjoittaa ex-maduixa 8.1.22 16:10

• Anonyymi

Kohta varmaan saadaan neuvottelutuloksia Genevestä.

Varmaankin Venäjä lopettaa uhoamisen ja joukot kotiutetaan.
      Suvereeneja maita kunnioitetaan.

• Anonyymi

Entä jos Putin ei keksi perääntymistietä, missä ei menettäisi kasvojaan ?

• Anonyymi

Ei se niin mene.
        Venäjä pelkää kuitenkin, vaikka se uhoo sotavoimallaan.

Mitä voimme tästä päätellä?
        No, sen, ettei Venäjän sotavoima kuitenkaan ole hääppöinen.

Niin, kaivaako Venäjä tällä politiikalla verta nenästään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se niin mene.
        Venäjä pelkää kuitenkin, vaikka se uhoo sotavoimallaan.

Mitä voimme tästä päätellä?
        No, sen, ettei Venäjän sotavoima kuitenkaan ole hääppöinen.

Niin, kaivaako Venäjä tällä politiikalla verta nenästään?

Putin kokeilee mahtinsa rajoja ? Oli miten oli, en oikein usko, että Venäjän strategit ovat 100%:sti Putinin takana, mutta Putin on diktaattori.

• Anonyymi

Se olikin nimimerkin haamu, joka uhkasi vetää maduixaa pannuun kujalla.

• Anonyymi

Siis kaksoisolento, jonka tiliin menee kaikki pahat teot ?

• Teen nyt kaikille palveluksen ja poistun.

Olen hyvilläni, sain ratkaistua sen mitä olen yrittänyt ratkaista vuosia.

Joku on avannut murjotuskomeron, sinne mököttämään ; )

• Anonyymi

Kivahan se kun saa keksityksi selityksen, jonka luulee jonkun uskovan.
      Ei kun paistinpannulla totuutta päähän vaan !

• Anonyymi

Yrittää vieläkin uskotella, että joku oli niin kateellinen hänen kirjoittajan lahjakkuudestaan ja ihanasta luonteestaan, että alkoi vainota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yrittää vieläkin uskotella, että joku oli niin kateellinen hänen kirjoittajan lahjakkuudestaan ja ihanasta luonteestaan, että alkoi vainota.

⭐️⭐️⭐️

• Anonyymi

Hohhoijaa, nyt se on maduixa, maduiza, eilen Kristiina23, sitä ennen lesken?, siilivain, lusiina
      etc.

Luulla voi ja yrittää luulotella muille. Jos noilla mainituilla on ollut jotain kaunaa, niin pitäisi kysyä MIKSI?

• Anonyymi

Kateus mm. Korppiksen kirjoittajan lahjoihin, hän itse mainitsee:

"liekö elämänmyönteinen luonteeni ja kirjoittajan lahjani, avoimmuuteni ja runoni."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kateus mm. Korppiksen kirjoittajan lahjoihin, hän itse mainitsee:

"liekö elämänmyönteinen luonteeni ja kirjoittajan lahjani, avoimmuuteni ja runoni."

Kateellista, itsekeskeskeistä ja itserakasta manipuloijaa ei parhaalla tahdollakaan
        voi luonnehtia "elämänmyönteiseksi".
        Kirjoittajanlahjoista ei ole mitää näyttöä, aivan päinvastaista todistaa
        mm. "terapeuttina" sekoilu palstalla em. ominaisuuksien pohjalta.
        Omia, läheisten ja muitten asioita lörpöttelee julkisuuteen kuin juorulinko, että se siitä avoimmuudesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kateellista, itsekeskeskeistä ja itserakasta manipuloijaa ei parhaalla tahdollakaan
        Omia, läheisten ja muitten asioita lörpöttelee julkisuuteen kuin juorulinko, että se siitä avoimmuudesta.

⭐️⭐️⭐️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" ... että se siitä avoimmuudesta.." Kirjoitat!

Sinulta ei puutu tuota avointa mieltä!
        Jaksat uudelleen ja uudelleen avata mielesi salat ja jakaa tietoja muiden tekemisistä!
        Siinä se samalla avautuu sinunkin avoimmuutesi. Moitit muita, ja jaat heidän tietojaan, mutta oman luonteenpiirteesi enempää selvittämistä ei ehkä ole tarpeen kirjoittaa palstalle.
        Sen voi lukea viestisi sanavalinnoista! Toista tikulla silmään!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaksat uudelleen ja uudelleen avata mielesi salat ja jakaa tietoja muiden tekemisistä!
        Siinä se samalla avautuu sinunkin avoimmuutesi. Moitit muita, ja jaat heidän tietojaan, mutta oman luonteenpiirteesi enempää selvittämistä ei ehkä ole tarpeen kirjoittaa palstalle.

Miksi muita syyttelet ? Itsehän olet aloittanut muitten murjomisen todella loukkavilla sanoilla, mutta hyvähän se oli, että tulimme tietämään todellisen tasosi,
        todellisen minäsi.
        Itse olet mainostat, ettet koskaan kirjoita henkilöön meneviä kirjoituksia,
        ad hominem ! Sen jälkeen itse nimenomaan aloit harrastaa niitä,
        ja selittelet jälkeenpäin, että ne on vaan huumoria tai metafora.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse kaikki tietojaan jakavat tänne, jokainen on kirjoittanut tänne julkiselle palstalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisit kirjoittanut rekattuna vaan, ploma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sun kannattaisi kuitenkin keskittyä omaan ongelmaasi. - Nm. Vaivaa vinttiäsi

• Anonyymi

Nyt on leikki kaukana.
      Taas uusi koronamutaatio: deltakron, löydetty Kyproksella
      Niin, ja eikä siinä vielä kaikki. Ranskassa Marseillin kaupuningn liepeillä muista poikkeava muunnos.
      Siunatkaa ihmiset itsenne.

• Anonyymi

Se on tod.näk. valeuutinen.

• Anonyymi

eli siis valvojakone poisti vastauksen kuten tavallista
      eli siis

kyproksen uutista pidetään virheenä että kundi on liannut mittauksen ja sotkenut

• Anonyymi

Ensin ilmestyi siis Modernan toimitusjohtaja jonka nimeä en uskalla kirjoittaa kun valvoja poistaa ja rans kalainen miljardööri ja sanoi että Modernan äsken hyväksytty rokote USAssa on 37 kertaa parempi buustauksessa omikronia vastaaan kun muut

• Anonyymi

sitten tuli nopeasti Pfizerin toimitusjohtaja jonka nimeä en uskalla kirjoitaa kun valvoja poistaa ja sanoi että me taistelemme ykköspaikasta ja meidän omikron-pohjainen rokotteemme tulee maaliskuussa

• Anonyymi

Ja jatkoi että koronapilleri Pizeriltä jota siis Bidenin hallinto tilasi massoittain heti
      ja on hyväksynyt myyntiin valmistuu satoja tuhansia annoksia = useita pillereitä purkissa tammikuussa JA SYYSKUUHUN MENNESSÄ 20 MILJOONAA ANNOSTA SIIS MONIA PILLEREITÄ ON VALMIINA

• Anonyymi

Lisäksi Pfizer antoi tiedotteen että sen pitkän ajan beam acuitas codex
      -ohjelma
      googlaa vaikka näillä nimillä
      kaataa minkä tahansa viruksen kun se saadaan valmiiksi

• Anonyymi

Ja lopuksi vielä huippulääkkeitä tekevän Merckin johtajaDavis nousi kertomaan että he eivät anna periksi (Merckin punainen pilleri on saanut myyntiluvan USAssa ja Biden ostatti sitä heti 2 miljardilla dollarilla amerikkalaisille)
      vaan kilpailu jatkuu kuka saa parhaan lääkkeen

• Anonyymi

Marin ei aio osta nyt mitään teille mutta miettiioluen ostoa koska on kivaa ja voi pitää rauhassa lomaa tai levetä leveäksi

• Anonyymi

Miksi Marin on sulle ongelma? - Nm. Hae apua

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi Marin on sulle ongelma? - Nm. Hae apua

ota läkeet niin saat Apu 1959 nr 47 (21.11.1959) Apulipuin Apuliaan, olin krokotiilin syöttinä, lempeä tuulilasin takana

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ota läkeet niin saat Apu 1959 nr 47 (21.11.1959) Apulipuin Apuliaan, olin krokotiilin syöttinä, lempeä tuulilasin takana

Siis joku PM:n kaukainen entinen heila, jota on jätetyksi tuleminen jäänyt jäytämään. - Nm. Kasva ja kehity aikuiseksi

• Anonyymi

Venäjän pitää vahvistaa puolustusvoimiaan, jotta ei tarvitse pelätä jonkun hyökkäävän ja valloittavan maan - siis valloittaa Venäjän.
      Eihän tällainen peli oikein ole, että pullistellaan ja häiritään naapureita elämästä normaalia elämää. Tällainen pullisteluhan se vasta naapureita pelottaa ja pakottaa etsimään puolustustukea, jotta omanlainen normaalielämä onnistuisi.

• Anonyymi

Niin ja kaikkien muiden lisäksi kateellinen on myös friidu.

• Anonyymi

Juu. Kyllä niin hienosta vaatimattomasta äiti teresamaisesta luonteesta ja maankuulun kirjailijan ja keramiikkataiteilijan kyvyistä on kuka tahansa kateellinen,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu. Kyllä niin hienosta vaatimattomasta äiti teresamaisesta luonteesta ja maankuulun kirjailijan ja keramiikkataiteilijan kyvyistä on kuka tahansa kateellinen,

Niinhän ne luulee, että niitä kadehditaan. Molemmatko ne ovat narsisteja ?
        Ehkä. Ehkä siksi ovat ystäviä. Pystyykö narsistin ystävä olemaan kuin toinen narsisti ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän ne luulee, että niitä kadehditaan. Molemmatko ne ovat narsisteja ?
        Ehkä. Ehkä siksi ovat ystäviä. Pystyykö narsistin ystävä olemaan kuin toinen narsisti ?

👍👍👍

• Anonyymi

Joku väittää, että Helsingistä löydetty ja nyt Korkeasaaressa toipuva eläin olisi poro.
      No, ei ole, tunturikauris korkeintaan.

• Anonyymi

On se poro. Oli kuva lehdessä.

• Anonyymi

Nyt on meetoota kommunistimaassakin - nimittäin Kiinassa.
      Näin väitetään. Tiedä sitten onko lehtijuttuihin luottamista.

• Anonyymi

Sehän on skandaali.
        Pitävät kai yhteiskuntajärjestekmäänsä maailman huippuna.

• Anonyymi

Nyt on eurooppalaisilla Webbi taivaalla - siis avaruualuotain, jossakin miljoonan kilometrin päässä.
      Luotaimessa on kaukoputki, jolla näkee mailmankaikkeuden ääriin.
      Jokohan siellä tulee Jumala vastaan?

• Anonyymi

Siitä se lähtee.
      Venäjä jo siirtää helikoptereita valmiusasentoon.
      Kannattaa seurata.

• Anonyymi

Mitähän peliä tuo Stm pelaa.
      Oli omituisia kuvioita koululaisten kevätlukukauden aloituksen suhteen.
      Ovatko ministeri Kiuru ja kansliapäällikkö Varhila toisinaan omalla linjallaan, joka ei oikein sovi hallituksen linjaan?

• Anonyymi

Meinaakko, että olis oma porilainen sdp:n linja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meinaakko, että olis oma porilainen sdp:n linja?

Miten pori heitä yhdistää?

• Anonyymi

Jaahas, ennakkoäänestys on jo alkanut, kellon on yli 9,00.
      Jostakin muistan lukeneeni tutkimuksesta, jonka mukaan suuri osa kansasta on sitä mieltä, että ei olot sosiaali- ja terveysasioissa parane. Kallistuu vaan.
      Äänestetään kuitenkin.

• Anonyymi

Kyllä se voi niin olla. Homma leviää kuin "Jokisen eväät".
        Tulee liikaa instansseja, jotka keräävät veroja.
        Pelkän kuntauudistuksen kautta sote-asiatkin olis hoituneet paremmiksi.
        Voimakkaampia kuntia vaan ja valtionosuusjärjestelmällä "tassuutta" (tasausta).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä kuntauudistus ? Mikään kunta ei halua liittyä toiseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaaliohjelmissa keskustellaan yleisesti kunkin puolueen periaatteista. Vaalit ja niiden aihe ovat kaikille uudet ja oudot. Emme osaa kysyä, poliitikot eivät osaa vastata, kun kysytään, eikä edes silloin, kun ei kysytä.
        Mitä kysyisimme?
        Vaaliehdokkaat puhuvat vain terveydenhuollosta. Entä pelastutoimi, vanhuspalvelut, mitä muuta alueeseen kuuluu ja liittyy.
        Mitä uutta pelastustoimeen on tulossa?

Pääkaupunkiseudulla on kuulemma kahden vuorokauden jonot sairaaloiden päivystyksissä. Koronan hoitoon on valjastettu koko terveydenhoitoporukka.
        Poliitikot sanovat uutena hienona ratkaisuna, että pitää saada lisää henkilökuntaa.
        Huoh. Sitä ei varmaan ole kukaan tullut ajatelleeksi!

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Vaaliohjelmissa keskustellaan yleisesti kunkin puolueen periaatteista. Vaalit ja niiden aihe ovat kaikille uudet ja oudot. Emme osaa kysyä, poliitikot eivät osaa vastata, kun kysytään, eikä edes silloin, kun ei kysytä.
        Mitä kysyisimme?
        Vaaliehdokkaat puhuvat vain terveydenhuollosta. Entä pelastutoimi, vanhuspalvelut, mitä muuta alueeseen kuuluu ja liittyy.
        Mitä uutta pelastustoimeen on tulossa?

Pääkaupunkiseudulla on kuulemma kahden vuorokauden jonot sairaaloiden päivystyksissä. Koronan hoitoon on valjastettu koko terveydenhoitoporukka.
        Poliitikot sanovat uutena hienona ratkaisuna, että pitää saada lisää henkilökuntaa.
        Huoh. Sitä ei varmaan ole kukaan tullut ajatelleeksi!

Jos lukisit uutisia, niin lisäporukkaa yritetään saada mm. tartunnanjäljityksestä
        takaisin oikeisiin hoivatöihin, koska tartunnanjäljitys on käynyt mahdottomaksi.

• Anonyymi

Onpa "hauska" henkilö, joka itse on aloittanut muitten murjomisen todella loukkaavilla sanoilla, mainostaa, ettei koskaan kirjoita henkilöön meneviä kirjoituksia,
      ad hominem !

• Anonyymi

ad aasinen.
      On hyvä, että tavallisillekin kansalaisille on luotu tälläinen foorumi, jonne voi kirjoitella anonyyminakin.
      Yllätyn aina siitä kiihkeydestä, jolla ikäpalstojen matruunat ja etenkin eräs patruuna paheksuu kirjoituksia, jotka tälle eliitille kelpaisivat.

Pitää vaan...hei sopeutua siihen, että palstalla voi esittää omanlaisiaan näkemyksiä eikä valmiiksi pureskeltua aihemössöä.
      Tympäsöö vaan tuollainen karsinointi! Tuo eliitti yrittää ajaa pois palstalta kirjoittajat, jotka eivät ole heidän mieleensä.
      ( entinen jätkä )

• Anonyymi

Katselin eilen vaaliohjelmaa televisiosta.
      Taidan harkita Hjalliksen Liike nyt-puoluetta.
      Kyllä se niin saattaa olla, että monista resurssista on homma kiinni.
      Pitää priorisoida ja edetä resurssien mukaan.

• Anonyymi

Hjallis on ihan hönö ja ulalla politiikasta. Olisi pysynyt bisnes-maailmassaan eikä tullut sössöttämään eduskuntaan mitään. Samoin Essayah. Entinen kävelijä.

• Anonyymi

Tänään tulee taas. Mukana sdp, kok ja ps.
      kannatta katsoa.

• Anonyymi

Historiasta muistan lukeneeni, että jostain 1500-luvulta alkaen oli teiden varsilla kestikievareita. Järjestivät matkakyytejä kulkijoille. Samalla olivat levähdys- ja yöpymispaikkoja omilla kulkuneuvoillaan matkaaville.
      Kustaa Vaasa muistaakseni loi Suomeenkin tieverkon, kun perusti voutijärjestelmän.
      Voudit asettuivat isoimpien kärryteiden varsille. Pitivät järjestystä ja huolen siitä, että yhteiskunta toimi. Kruununvouti apulaisineen luetteloi kansalaiset ja katsoi, että verot maksettiin. Siinä samalla oli pidettävä huoli myös tieverkosta

• Anonyymi

Juu, Kustaa Vaasalla oli sihteeri Jaakko, joka olis asiaa kehittämässä.

• Anonyymi

Korkeasaaressa toipuva elukka lienee poro.
      On vaeltanut yksin Lapista tänne.
      Havaintoja on tehty aikaisemmin Janakkalassa ja Mäntsälässä ja Tuusulassa.

• Anonyymi

Miksiköhän "havaintoja" ei ole tehty matkalta aiemmin? Aika metkaa, jos huomataan vasta eteläisemmässä osassa maata, kun pitkässä maassa on aika paljon paikkoja matkan varrella. Veikkaan, että joku pölhöpää turisti on tuonut pienen mukanaan eikä ole osannut sitä pitää ja hoitaa. - Nm. Typerä tyyppi

• Anonyymi

Nuoruuteni maalla eläneenä mull tuli hyvä mieli siitä, että eläin saatiin turvaan kaupungilta. Vanhan miehen mielestä hyvä päätös. Eläin oli peloissaan ja nälkiintynyt.

• Anonyymi

Tunturikauris on sama kuin poro.
        Kauriita on montaa sorttia.

On muuten alppikauriskin, jota pyydystetään siten, että kaksi metsätäjää tekee yhteistyötä.
        Toinen siellä alppivuorella huutaa kauriin takana: Hei alppikauris!
        Kauris kääntyy katsomaan kuka huutelee ja samalla lähtee vyörymään mukkelis makkelis rinnettä alas, koska lyhyemmät etu- ja takajalka ovat nyt alarinteen puolella.
        Tämä toinen metsästäjä siellä rinteen juurella pistää pökeryneen kauriin pussiinsa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunturikauris on sama kuin poro.
        Kauriita on montaa sorttia.

On muuten alppikauriskin, jota pyydystetään siten, että kaksi metsätäjää tekee yhteistyötä.
        Toinen siellä alppivuorella huutaa kauriin takana: Hei alppikauris!
        Kauris kääntyy katsomaan kuka huutelee ja samalla lähtee vyörymään mukkelis makkelis rinnettä alas, koska lyhyemmät etu- ja takajalka ovat nyt alarinteen puolella.
        Tämä toinen metsästäjä siellä rinteen juurella pistää pökeryneen kauriin pussiinsa.

Hyvä juttu.
        Voi hassutella lastenkin kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksiköhän "havaintoja" ei ole tehty matkalta aiemmin? Aika metkaa, jos huomataan vasta eteläisemmässä osassa maata, kun pitkässä maassa on aika paljon paikkoja matkan varrella. Veikkaan, että joku pölhöpää turisti on tuonut pienen mukanaan eikä ole osannut sitä pitää ja hoitaa. - Nm. Typerä tyyppi

"Nm. Typerä tyyppi" Kommneteistasi päätellen sinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Nm. Typerä tyyppi" Kommneteistasi päätellen sinä.

Sun kantsii hoidella vain omasi. - Nm. Entä asia

• Anonyymi

No niin, kävinpähän korjaamassa ulkovaraston kattorakennetta. Palkkia vahvistin kaiken varalta, jos vaikka tulee kovastikki luminen talvi.
      Sopivaa eläkeläisen hommaa.
      Lujuuslaskelmat on aistimusten varassa. Toki laskelmatkin osaan. Vie vain turhaa aikaa pikkuhommat.

• Anonyymi

Tämän päivän tilatussa päivälehdessä on kirjoitus jossa pelastuslaitoksen esimiehiin kuuluva henkilö sanoo, että lähiseudullamme tänä talvena ei ole satanut paljon lunta katoille.
        Ja että sen poistaminen voi olla eräille kiinteistön omistajille riskialtista.
        Niin että katsotaan tilanne ja palataan asiaan jos lumikuorma kasvaa riskirajoille.

• Anonyymi

Nyt on sähkö taas halpaa.
      Tuulimyllyt pyörivät vinhaa.
      Mutta annas olla, kun tulee pakkasjakso - niin johan maksaa.
      Jobbarit pelaa välissä.

• Anonyymi

Onneksi ei ole sähkökiuasta saunassa. Se vasta kalliiksi tulee.
        Poika järkkää saunahalot. Siitä sitten itse pilkon. Terveellistä työtä näin pikku pakkasillakin.
        Kyllä ne pilkottuinakin saisin, mutta en halua. Pitää sitä ulkotöitäkin olla.
        Mukava välillä sekin, kun saa olla omissa oloissaan.
        Vaimokin on ihan mukava ihminen nukkuessaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi ei ole sähkökiuasta saunassa. Se vasta kalliiksi tulee.
        Poika järkkää saunahalot. Siitä sitten itse pilkon. Terveellistä työtä näin pikku pakkasillakin.
        Kyllä ne pilkottuinakin saisin, mutta en halua. Pitää sitä ulkotöitäkin olla.
        Mukava välillä sekin, kun saa olla omissa oloissaan.
        Vaimokin on ihan mukava ihminen nukkuessaan.

Minulla on vanhassa talousrakennuksessa puilla lämpiävä kiuas ja erillinen muuripata veden lämmittämistä varten.
        Lisäksi päärakennukseen on tehty erillinen sauna & kylpyhuoneosasto. En ole kuitenkaan saunaihmisiä. Saunassa olen käynyt ehkä 10v. sitten vierailulla ollessani.

Käyn joka aamu suihkussa. Se saa riittää jatkossakin. Ehkä muutamalla % maailman talouksista on sauna?

• Anonyymi

Tietääkseni sähkön myyntihinta on tälläkin hetkellä korkealla. Olisin ollut halukas vaihtamaan sähkönmyyjää tietyistä syistä.
        Lähempänä oleva sähkönmyyjän edustajahenkilö kehotti harkitsemaan vielä koska sähkönmyynti markkinat ovat käymistilassa. Niinpä pitäydyin entisessä sähkönmyyjässä.

Paikallinen sähönmyyntiyhtiö hoitaa tietenkin sähkönsiirtomaksun perimisen. Menetin muuten vilpilliselle huijarille HANKINTA 365 OY:lle 200 €.
        Lupasi sähkönsiirtomaksun paljon edullisemmin.

Opiksi se on vastatuuli variksenpojalle sanotaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietääkseni sähkön myyntihinta on tälläkin hetkellä korkealla. Olisin ollut halukas vaihtamaan sähkönmyyjää tietyistä syistä.
        Lähempänä oleva sähkönmyyjän edustajahenkilö kehotti harkitsemaan vielä koska sähkönmyynti markkinat ovat käymistilassa. Niinpä pitäydyin entisessä sähkönmyyjässä.

Paikallinen sähönmyyntiyhtiö hoitaa tietenkin sähkönsiirtomaksun perimisen. Menetin muuten vilpilliselle huijarille HANKINTA 365 OY:lle 200 €.

Miksi annoit huijata itseäsi ? Etkö tiedä, ettei siirtohinnoissa voi olla paljon eroa ?

• Anonyymi kirjoitti:

Pörssisähkön ostajille se sähkö on ollut nyt kallista.
        Kuulemma ei heitä tavallisissa ihmisissä montaa prosenttia ole.
        Itsellä on normaali kaksivuotinen sähkösopimus, hinta ei heilu.
        Siirtohintojahan ei voi kilpailuttaa, en ymmärrä tuota, ´´ että lupasi sähkönsiirtomaksun paljon edullisemmin.´´

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Pörssisähkön ostajille se sähkö on ollut nyt kallista.
        Kuulemma ei heitä tavallisissa ihmisissä montaa prosenttia ole.
        Itsellä on normaali kaksivuotinen sähkösopimus, hinta ei heilu.
        Siirtohintojahan ei voi kilpailuttaa, en ymmärrä tuota, ´´ että lupasi sähkönsiirtomaksun paljon edullisemmin.´´

Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa hinnat voivat vaihdella, eivät määräaikaisissa.

• Anonyymi

Juu, kyllä vaimo nukkuessan on ihan mukava.
      Naisia kun on kuulemani mukaan kahta sorttia:
      Niitä,jotka puhuvat aina ja niitä, jotka eivät vaikene koskaan.

• Anonyymi

Kyllä,
        puhut vähän, mutta asiaa.

• Kyllä minä itseäni naisena pidän siltikin vaikka en tänäänkään ole tainnut puhua muuta kuin jonkun sanan vaihdoin aamulla naapurin kanssa tuossa pihalla kaupalta tullessani.
        Sitten olen vain vaiennut ...

• Anonyymi

Nyt sitten käydään vaaleja jo aluekohtaisestikin, kunnan ja valtion lisäksi - on siis kolme tasoa.
      Paljon on kansanedustajia- kunnanvaltuutettuja, jotka pyrkivät myös alueelle. Mitään jääviysongelmaa ei siinä nähdä. Kokemusta vain halutaan tuoda alueillekin.
      Nin tavallinen tallaja ihmettelee: Eikö siinä synny eturistiriitoja?
      Luulisi syntyvän, Kun kansanedustaja ajaa kaikkien kansalaisten etua, aluevaltuutettu ajaa ko aluella asuvien etua ja kunnanvaltuutettu taas ajaa ko kuntalaisen etua.

• Anonyymi

Kunnanvaltuustolla ei ole enää soteasioita. Mitä niille jäi päätettäväksi ?
        Koulujen ja kirjastojen asiat ja urheilukenttien kunnossapito ?

• Anonyymi

"aluevaltuutettu ajaa ko aluella asuvien etua" Kenen sitten ?
        Mutta alueet ovat tasa-arvoisia keskenään ja aluevaltuustot päättävä vain alueen sisäisistä
        asioista, miten ne parhain päin järjestettäisiin palvelua tarvitseville.
        Muuten olen kyllä sitä mieltä, että kansanedustaja pysyköön lestissään,
        mutta mikään laki ei toistaiseksi kiellä olemasta valtuustoissakin.

• Anonyymi

Onhan se radikaali temppu - lisätä hallinnon tasoja 50 prosentilla.

Radikaaliutta ois vielä voinut korostaa määräämällä numerot tehtäväksi punakynällä äänetyslappuun.

• Anonyymi

Kun ensimmäiset eduskuntavaalit päätettiin, piti tehdä punainen viiva luettelloon sen ehdokkaan kohdalle, jolle äänensä antoi.
        Nyt on ensimmäiset aluevaalit, sen vuoksi puhutaan historiallisista vaaleista.

• Anonyymi

Kunnissa vähenee 50% ja kuntia on kolmisensataa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kunnissa vähenee 50% ja kuntia on kolmisensataa.

Eikö kunnallisvaaleja enää järjestetä?
        Jos ei, niin on sitten vain eduskuntavaalit ja aluevaalit. Niin, ja presidentinvaali, mutta se on seremoniaa lähinnä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei, niin on sitten vain eduskuntavaalit ja aluevaalit. Niin, ja presidentinvaali, mutta se on seremoniaa lähinnä.

Kyllä niitä hallinnon tasoja on edelleen, aluevaalien jälkeen, kolme. Ei kunnat mihinkään katoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kunnallisvaalit järjestetään niinkuin ennenkin ja samassa yhteydessä aluevaalit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä niitä hallinnon tasoja on edelleen, aluevaalien jälkeen, kolme. Ei kunnat mihinkään katoa.

Ei ole eläkeläisen huoli eikä päänsärky, kunhan lääkäriinpääsy nopeutuu.
        Ehkä sairaanhoitopiirit poistuvat, koska tulee hyvinvointialueet.
        HUS jää. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ensimmäiset eduskuntavaalit päätettiin, piti tehdä punainen viiva luettelloon sen ehdokkaan kohdalle, jolle äänensä antoi.
        Nyt on ensimmäiset aluevaalit, sen vuoksi puhutaan historiallisista vaaleista.

Ilmari Kianto kirjoitti silloin teosensa "Punainen viiva", se kyllä kannatti lukea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmari Kianto kirjoitti silloin teosensa "Punainen viiva", se kyllä kannatti lukea.

KORJAUS: teoksensa

• Anonyymi

Äänestin ennakkoon kuten kaikissa vaaleissa. Kun maskin tietysti taas unohdin, se tarjottiin äänestyspaikalla.
      Paikalla oli silloin vain toimitsijat. Oli alkuun ollut jonottajiakin. Hiukan pessimisti niiden jatkohoitojen suhteen.

Kuntamme, kuten ne yleensä, ovat lainabutjettiensa varassa. Ei terveyspalveluja mielellään käytä tästä syystä.

• Anonyymi

Valtion tukien varassa kunnat ovat enimmäkseen ja köyhät kunnat pääkaupunkiseudun veronmaksajien varassa. Ne kuntien velat kuittaavat, jos kunnilla ei ole rahaa.

• Anonyymi

Kävin minäkin äänestämässä.
      Lappu ei helpolla mennyt kuoreen. Muutaman kerran mielessäni kirosin.
      Ajattelin vetää liimaa suojaavan paperin pois, mutta eihän sellaista ollutkaan.
      Toimitsija kehotti ottamaan vesipuikon, mutta eihän se liima siinä vaaleassa osassa ollutkaan, vaan siellä kiinni painettavan osan puolella.
      Jo on tehty hankalaksi.

• Anonyymi

Siellä kuulemani mukaan saa piirtää numerot omalla kynällä.
        Ennen vanhaan oli aina lyijykynä kopissa.
        Puinen kynä, jota virkailija kävi välillä terotuskoneella teroittamassa.
        Kyllä ennen oli hyvin.
        Neuvostoliitossa kerrotaan olleen esitäytetyt vaalilaput. Se vasta helppoa oli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siellä kuulemani mukaan saa piirtää numerot omalla kynällä.
        Ennen vanhaan oli aina lyijykynä kopissa.
        Puinen kynä, jota virkailija kävi välillä terotuskoneella teroittamassa.
        Kyllä ennen oli hyvin.
        Neuvostoliitossa kerrotaan olleen esitäytetyt vaalilaput. Se vasta helppoa oli.

Jotkut pitävät vieläkin Venäjän eli entisen Neuvostoliiton vaalijärjetelmää sekavana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut pitävät vieläkin Venäjän eli entisen Neuvostoliiton vaalijärjetelmää sekavana.

"Sekavana"? Kuinka niin? Eihän vaalikarjan tarvitse edes paikalla käydä, ainahan siellä osallistuminen kuitenkin on 110%.

• Anonyymi

Venäjä on arvoituksellinen.
      Mitä lie nytkin kiikarissa.
      Omituisen venäläisen koneen lentoreitin, joka kulki Suomen yli, näyttivät Suomen televisiossa.
      Pelaako Venäjä Kiinan kanssa yhteen (Ukraina/Taiwan) samanaikaisesti, jolloin jenkkien kiinnostus hajaantuu.

• Anonyymi

Sehän oli rahtikone.
        Haki ilmeisesti rahtia Kostamuksesta ja lensi sen jälkeen Saksaan.
        Hyväksytyllä reitillä lensi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän oli rahtikone.
        Haki ilmeisesti rahtia Kostamuksesta ja lensi sen jälkeen Saksaan.
        Hyväksytyllä reitillä lensi.

Tikkakoski, jossa kone havaittiin, ei ole Kostamuksessa, joka on rajan takana.
        Mitä rahtia sieltä olisi haettu ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tikkakoski, jossa kone havaittiin, ei ole Kostamuksessa, joka on rajan takana.
        Mitä rahtia sieltä olisi haettu ?

Televisiossa rentoreitti oli kuvattu lähteväksi Moskovasta Kostamuksen suuntaan. Kai se sitten siellä jossakin on käynyt maissa, ennen sieltä Saksaan lähtöään.
        Luulis lentoreitin löytyvän suoraan Moskovasta Saksaan, jos ei ole tarvetta käydä pohjoisessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Televisiossa rentoreitti oli kuvattu lähteväksi Moskovasta Kostamuksen suuntaan. Kai se sitten siellä jossakin on käynyt maissa, ennen sieltä Saksaan lähtöään.
        Luulis lentoreitin löytyvän suoraan Moskovasta Saksaan, jos ei ole tarvetta käydä pohjoisessa.

Kansanedustaja Ilkka Kanerva on sitä mieltä, että Venäjältä pitää pyytää selvitys lennosta.
        Kai siitä selvityksestä sitten selviää miksi reitti on sitten sellainen kuin on ollut.
        Hyväksytty reitti kai Suomen taholta. Pitääkö sellaisia sitteen jälkeenpäin selvittää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kansanedustaja Ilkka Kanerva on sitä mieltä, että Venäjältä pitää pyytää selvitys lennosta.
        Kai siitä selvityksestä sitten selviää miksi reitti on sitten sellainen kuin on ollut.
        Hyväksytty reitti kai Suomen taholta. Pitääkö sellaisia sitteen jälkeenpäin selvittää?

Pitää siihen reagoida, ettei Putinille tule käsitystä, että Suomen ilmatilaan voi tulla noin vain milloin vain.

• Anonyymi

Vaalien ennakkoäänestys jäi heikoksi - 26,4 prosenttia.
      Ennustan, että lopullinen äänestysprosentti jä alle 50.

Joidenkin tutkimusten mukaan hyvinvointi alueilla tulee uudistuksen myötä huononemaan. Paras kai sittenkin käyttää vain nimitystä: sote-alue.

• Anonyymi

Tuohon ei ennustamisenlahjoja tarvita.

• Anonyymi

Tänään taas tulee tv 1:stä puoluejohtajien vaalitentti, alkaa klo 21.
      Kai se on sitä samaa vääntämistä - samoja asioita jauhavat.

• Anonyymi

Vaalitentti oli ja meni.
        Sitä samaahan se oli. Pääministeri näytti munusta olevan vähän liikaa innostunut radikaali. Rahaa haluaa lisää soteen. Sen saatavuus olikin jo hämärän peitossa. Uudistus kai tehdään kuitenkin niin uudistaen, että rahaa tarvitaan vähän. Purralla oli selvä ehdotus: Jätetään kehitysapu ulkomaille pienemmäksi ja siirretään siitä miljardi soteen.
        Mielenkiintoista oli nähdä kuin kukin johtaja pyysi puheenvuoroa. Kenellä oli yksi sormi kenellä kaksi sormea pystyssä. Joillakin oli kaikki viisi sormea, omalla tavalla harassa - joillakin kuin "porkkananippu".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaalitentti oli ja meni.
        Sitä samaahan se oli. Pääministeri näytti munusta olevan vähän liikaa innostunut radikaali. Rahaa haluaa lisää soteen. Sen saatavuus olikin jo hämärän peitossa. Uudistus kai tehdään kuitenkin niin uudistaen, että rahaa tarvitaan vähän. Purralla oli selvä ehdotus: Jätetään kehitysapu ulkomaille pienemmäksi ja siirretään siitä miljardi soteen.
        Mielenkiintoista oli nähdä kuin kukin johtaja pyysi puheenvuoroa. Kenellä oli yksi sormi kenellä kaksi sormea pystyssä. Joillakin oli kaikki viisi sormea, omalla tavalla harassa - joillakin kuin "porkkananippu".

Jonkinlaista tasa-arvoa pitäisi olla.
        Oli vain kaksi miestä, mutta naisia olin 7.
        Kiintölakia tai mikä sen nimi onkaan, pitäisi noudattaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jonkinlaista tasa-arvoa pitäisi olla.
        Oli vain kaksi miestä, mutta naisia olin 7.
        Kiintölakia tai mikä sen nimi onkaan, pitäisi noudattaa.

Marin se möhli taas "realistisuudellaan".
        Kyllä kai hän tietää, että Venäjä on arvaamaton.
        Suomessakin herätään silloin toisenlaiseen realipolitiikkaan kuin mitä nyt on.
        Politiikka muuttuu nopestikin, kun on kansakunnan olemassaolosta kysymys.
        Voi olla, että ei ehditä paljon äänestelläkään.

• Anonyymi

sinivalkoinen rahtikone ei hakenut mistään mitään vaan vakoili Suomen ilmatilaa näytösluoteisesti

nyt kannattaa miettiä miten amerikkalaiset panikoivat ja sillä voi ansaita
      koska biden ei oikein selviä puheisaan lepertelee kansa pelkää
      pörsseihin tämä bidenin heikkous vaikuttaa

kysein venäläisvalkoilukone on Boeing 747-8 maalattu sinivalkoiseksi
      ja se lensi liian matalalla ei tosin huippumatalalalla vaan tarpeettoman matalalla
      28 000 jalkaa koukate laajasti Suomen läpi
      https://www.thedrive.com/content-b/message-editor/1642533874175-screenshot2022-01-18at4.46.09pm.png

• Anonyymi
    • Anonyymi

Kyllä on Putinin puheet muuttuneet Natosta.
      2000- luvun alussa Nato oli puolustusliitto ja Venäjä harkitsi kumppanuutta ja jopa jäsenyyttä.
      Nyt nähdään kuin vihollisena.

• Anonyymi

Et tunne Putinin "strategioita".

• Anonyymi

Ennuste: Huomisen vaalitulos 47,5 %

• Anonyymi

Jaahas, tänään sitten äänestetään yhtenä kuntana. Maakuntana, josta myöhemmin mitä ilmeisemmin tulee yksi kunta. Kuntien kaikki tehtävät tulevat myöhemmin nykykuntien kuntien lakkauttamisen myötä. Maakuntaverosta tulee kuntavero.

Helsingin ei tarvitse äänestää. Siellä on jo päästy siihen, mihin nyt maakuntien kautta ollaan menossa muualla.

Ennustukseni on, että Suomessa tulee olemaan 22 kuntaa ja Ahvenanmaa lisäksi omana juttunaan.

• Anonyymi

Kyllä se näin varmaan onkin. Jotenkin koko homma vaikuttaa keskeneräiseltä. Maakuntaveroakin valmistellaan edelleen, vaikka useat hallituspuolueet eivät tiedä tuleeko se. Kyllä se tulee, jos he saavat jatkaa.
        Asiasta vain ei puhuta. Poliitikotkin ovat hiljaa

• Anonyymi

Näin - Helsingin tie on tiemme!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin - Helsingin tie on tiemme!

Juu, vanha sanonta on: kun antaa pirulle pikkusormensa, niin se vie koko käden.
        Tai mikä se sitten hyvä on. Muistaakseni kuntauudistustakin on huonolla menestyksellä yritetty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, vanha sanonta on: kun antaa pirulle pikkusormensa, niin se vie koko käden.
        Tai mikä se sitten hyvä on. Muistaakseni kuntauudistustakin on huonolla menestyksellä yritetty.

Niin, mutta nyt sitä ilmeisesti yritetään juonimalla.
        Voi onnistuakin.

• Anonyymi

Sehän meni nappiin - tuo ennustaminen täällä 22.1.2022 klo 20,17

Ennustukseni oli 47,5 - se oli todella äänestysprosentti eilisissä vaaleissa.

• Anonyymi

Tuo, että maakunnat korvaavat jatkossa nykyiset kunnat on varmaan kokoomuksen tavoite.
      Kataisen hallitushan yritti tehdä sote uudistusta kuntapohjalle, mutta se oli liian suuritöinen tehtävä. Uudistaa kunnat ja sote samalla.

• Anonyymi

Kirjoitusvirhe!

*Sponttaanisti*

• Anonyymi

Hänellä on lukihäiriö, ei saa huomautella!

• Anonyymi

Minua vanhana ihmisenä pelottaa tällaiset rakennemuutokset.
      Rahaa menee, kun lyödään matalaksi ja rakennetaan.
      On kuin sodassa oltaisiin.
      Johan siinä maapallokin kuumenee.

• Anonyymi

Istuin alas, otin näppäimistön polvelleni ja aloin kirjoittamaan, sen kummempia tutkimatta siitä, mitä tämän kammarin kävijät ovat kertoilleet.
      Millaisia asioita olette jakaneet tämän ajan ristiriitaisuudesta Covid19 ja sen eri varianttien hallitessa elämää, eristyksessä, karanteenissa, tai yksinkertaisesti sanottuna olemalla omissa oloissaan. Tässä se on opittu oma itse kohtaamaan ja hallitsemaan ylitsevuotavia purkauksiakin kaikesta tästä kun ei saa olla, eikä mennä muiden ihmisten joukkoon.

Yksi näkökohta on yhteiskunnan päättäjiltä ihan kokonaan unohtunut. Vanhemman väestön yksinäisyys, pelko ja ahdistus ainoina seuralaisina.
      Avun pyyntökin on vaikeaa, kun sellaista ei ole tottunut aiemmin valittamaan ja odottamaan yksinäisyyden tunteeseen apua. Lääkäri tarjoaa rauhoittavia pillereitä!
      Kun yhteisiä harrastuksia ei ole, ei voi koputtaa naapurin ovelle ja piipahtaa päiväkahville, eikä kutsua vieraita, elämä on ikkunasta ikkunaan kulkua ja tuijottamista taivaalle, tai autiolle pihatielle.

Masennus hävittää halunkin harrastaa ja toimia kuten ennen. Ei ole voimia, minne nekin katosivat, jaksoinhan minä ennen vaikka mitä, nyt tuskin ruokaa suuhuni laittaa.
      Ompelukone on nostettu pöydälle, kasa korjausta ja muutosta odottavia asusteita vieressä, työpöydän alla laatikossa kaikki ne kauniit kankaat joista piti tulla tanssipukuja ja hienoja paitoja. Niin se on muuttunut, kesken jäänyt raitasukka puikoilla, uuden joulukakun ohje keittiön pöydällä, mutta kakkua ei sitten leivottu, ei jaksa, tuskin se nyt niin hyvää olisikaan.
      Kukaan ei soita ovikelloa, puhelimestakin on akku tyhjä, ei siihen kukaan soita vaikka sen lataisi, ei ole kenelle soittaisi. Kauniin kaapiston päällä valokuvakehykset ovat peittyneet harmaaseen pölyyn, kukaan ei näe, olkoon, en jaksa!

• Anonyymi

Hienoa, kun kirjoitit.
        Sekamelskaa se on täälläkin.
        Toivottavasti kevät meille voimia antaa.

• Samalta tuntuu ano 05:00
        Alkaa kaikkien kohdalla harmaa elämä voittaa.
        Moni päättää aamulla ryhtyä toimeen, mutta iltapäivällä huomaa, ettei saa aloitetuksi tänään. Huomenna sitten!
        Pitäisi ja pitäisi.
        Joku soittaa ja kysyy, mitä olit tekemässä. Äkkiä pitää muistaa jokin tekemätön homma: "Meinasin justiin ruveta taas kutomaan raitasukkaa!" Soittaja kiittelee, että aina sinä vaan jaksat harrastaa käsitöitä.

Tulevina vuosina tehdään varmaan paljon tutkimuksia korona-ajan eritäytymisestä ja sen seurauksista eri ikäkausille.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Samalta tuntuu ano 05:00
        Alkaa kaikkien kohdalla harmaa elämä voittaa.
        Moni päättää aamulla ryhtyä toimeen, mutta iltapäivällä huomaa, ettei saa aloitetuksi tänään. Huomenna sitten!
        Pitäisi ja pitäisi.
        Joku soittaa ja kysyy, mitä olit tekemässä. Äkkiä pitää muistaa jokin tekemätön homma: "Meinasin justiin ruveta taas kutomaan raitasukkaa!" Soittaja kiittelee, että aina sinä vaan jaksat harrastaa käsitöitä.

Tulevina vuosina tehdään varmaan paljon tutkimuksia korona-ajan eritäytymisestä ja sen seurauksista eri ikäkausille.

Juu, tutkimuksia tehään - muovisalkku kainalossa mennään paikasta toiseen ja tehään tukimuksia väitöskirjoja varten.

• Anonyymi

Kylläpäs nyt ajoi kepu pikkukunnat loukkuun. Eivät saaneet yhtään hyvinvointivaltuutettua, mutta uskovat, että kepu lopettaa maaltamuuton.
      Ei se maaltamuutto lopu, kiihtyy vaan tällaisten vaalitulosten seurauksena.
      Lopuksi maakunnasta tulee yksi kunta, kunnat liittyvät yhteen.
      Helsinki hoitaa jo kaikki asiat laidasta laitaan. On hyvä esimerkki.

• Anonyymi

Niin se näyttäisi olevan.
        Pikkukunnat häviävät kartalta - hyvä kepu!

• Anonyymi

Haluatteko, että kerron teille tarinan?

• Anonyymi

Härski-Hartikainen, älä kerro.

• Anonyymi

Kerro ihmeessä, jos se on hyvä tarina ja osaat kertoa sen hyvällä suomen kielellä asiallisesti ja oikein kirjoittaen. Pääasiat ja -pointsit etusijalla, liirum-laarumit poistaen, olennaiseen keskittyen. - Nm. Kilometriä en lue

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro ihmeessä, jos se on hyvä tarina ja osaat kertoa sen hyvällä suomen kielellä asiallisesti ja oikein kirjoittaen. Pääasiat ja -pointsit etusijalla, liirum-laarumit poistaen, olennaiseen keskittyen. - Nm. Kilometriä en lue

Hyvää tarinaa ei kerrota kahdella lauseella, ellei se koske suolen toimintaa!

• Anonyymi

Vois kertoa tosi tarinankin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vois kertoa tosi tarinankin.

Tosi tarina. Sehän ymmärretään pornona?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Härski-Hartikainen, älä kerro.

Näin saadaan viesteihin lukumäärää lisättyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin saadaan viesteihin lukumäärää lisättyä.

Kolme sanaa ja lähetys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvää tarinaa ei kerrota kahdella lauseella, ellei se koske suolen toimintaa!

Kiits päivän pyrskähdyksestä. - Nm. Hörähdys

• Anonyymi

"Sana on vapaa"
      Niinpä kerron eläkeläismiehen päivästäni. Heräsin 05:55. Vanhan miehen vaiva herätti "pilssiveden" vajentamiseen.
      Tiedän kokemuksesta, että pötköttämisen jatkaminen ei tuo enää unta. Vuosia aikaisemmin olisin laittanut kahvikeittimen pörisemään.

Sitten joku neuvoi, että voit mieluummin laittaa kevytaamiaisen. Niin olen tehnyt jo vuosikausia. Ensin wc-käynti, sen jälkeen suihku, pukeminen.
      Ilma lauhaa, sepä hyvä, että sähkömittari ei laula hoosiannaa.

Laitoin pika-aamiaisen ja nautin sen Takas nukkumaan. Kuten aina. Yli tunnin unien jälkeen kaakon taivaalla näkyi komea aamurusko.
      Muist sitä iltaruskon sanontaa, mut aamurusko päivän pasko. Hiljainen lumen satelu alkoi vasta iltapäivällä, mutta piti paikkansa tänäänkin.

• Anonyymi

Miten tuo Ukrainan kriisi ratkeaa?
      Siinäpä meillä pohdintaa. Seuranta pitää mielen virkeänä. Ilmat on mitä on. Niistä puhutaan aivan liikaa. Maailmassa muutakin tapahtuu.
      Niin, tuosta Ukrainasta. Venäjä sai sitten vastauksen kirjallisena vaatimuksiinsa. Länsi ei niitä kuitenkaan diplomaattisista syistä julkaise. Ovat kai sitä samaa, mitä on viikkojen neuvotteluissa mainittu. Nato ottaa sopuisia kansoja puolustusliittoonsa. Myös nsto-maa Turkki on sillä kannalla, vaikka Putin yrittää sitä kautta lyödä kiilaa.
      Saapa nädä mihin suuntaan menee. Vääntääkö Venäjä kaasu- ja öljyhanat Länteen kiinni, kun länsikin siirtää aseita ja joukkoja Ukrainan tueksi. Venäjä lukee nyt lännen paperia. Saapa nähdä mitä siitä kommentoidaan.

• Anonyymi

Venäjä härnää toiset kimppuunsa - kaivaa verta nenästään.

• Anonyymi

Ei Venäjä mihinkään hyökkää.
        Venäjän bisneseliitti vastustaa sotaa.

• Anonyymi

Ei olleet lännen ja naton vastaukset riittäviä Venäjälle.
        Nyt on kai Putin vuoro tulla tapatille.
        Odotellaan.

• Anonyymi

Nyt ovat yleisurheilijat järjetätyneet.
      On perustettu Yleisurheilijat ry.
      Sponsorirahalla varmaankin pyörii, kun ei jäsenillä ole jäsenmaksuakaan.
      Korkeushyppääjä Ella Junnila on puh.joht.
      Ella on Ringa Ropon tytär. Ringa hyppäsi pituutta.
      Tuon yhdistyksen jäsenmäärä ei varmaankaan suureksi nouse. Ei ole yleisurheilijoita.
      Meistä vanhoista kampuroistakaan ei ole enää mihinkään.

• Anonyymi

Tuossa nyt ei ole mitään järkeä.
        Miten he etujaan ajavat ja mitä etuja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossa nyt ei ole mitään järkeä.
        Miten he etujaan ajavat ja mitä etuja?

Niitä aivan samoja kuin kaikki muutkin ihmiset ja ryhmät ajavat yhdessä ja erikseen: palkasta terveyteen yms. hyvinvointiin ja pärjäämiseen. - Nm. Kansanedustajat saavat aivan ilmaiseksi ylisuuren palkan lisäksi

• Anonyymi

Ei Venäjä kuulemma sotaa halua. Lavrov näin puhui televisiossa.
      Kai se sitten sodalla kuitenkin uhkailee pitämällä joukoja viikko tolkulla Ukrainan rajalla. Onko tuo laiton uhkaus? Tai Venäjä ilmeisesti pitää vaan harjoituksia.
      ja vaatii länneltä vaatimustensa hyväksymistä - oikein kirjallisesti. No, länsi vastasi ja joidenkin tietojen mukaan pyysi Venäjää vetämään joukkonsa pois Georgiasta ja muistakin suvereeneista maista.
      Putin ei ole paljon julkisuuteen tullut. Länsi Moskovaan soittelee - viimeksi Macron ja seuraavaksi kait Johnsson.

• Anonyymi

Nyt Venäjän joukot ovat ympärinsä Ukrainan rajoilla - siis Venäjän ja Valko-Venäjän maaperällä.
        Harjoitellaan varmaankin - niinhän hyö sanovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt Venäjän joukot ovat ympärinsä Ukrainan rajoilla - siis Venäjän ja Valko-Venäjän maaperällä.
        Harjoitellaan varmaankin - niinhän hyö sanovat.

Hvyyh, harrantähden sota siitä tulee. Pahaa pelkään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hvyyh, harrantähden sota siitä tulee. Pahaa pelkään

Onko nyt Moskova liian lähellä Ukrinaa niin kuin oli ennen talvisotaa Leningrad liian lähellä Suomea? Stalinin kaavoillako mennään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko nyt Moskova liian lähellä Ukrinaa niin kuin oli ennen talvisotaa Leningrad liian lähellä Suomea? Stalinin kaavoillako mennään?

Ei kai nyt sotaa aloiteta, kun alkaa olympiakisat Pekingissä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai nyt sotaa aloiteta, kun alkaa olympiakisat Pekingissä?

Juu, tällä viikolla alkaa.
        Muistaakseni Iivo Niskanen on jo ladulla lauantaina.
        Saapa näkee kuinka äijän käy.

• Anonyymi

"Ei Venäjä kuulemma sotaa halua. Lavrov näin puhui televisiossa."
        Kun Venäjän johto puhuu vastuu on kuulijalla.

• Anonyymi

Onko korpikirjailijaa näkynyt? En ole huomannut täällä.
      On niin pliisuja juttuja täällä, jotta kohennusta tarvittaisiin.

• Anonyymi

Sanos muuta - kainuun kansan edustajaa kaivataan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsehän kysyy ja vastaa. Venyttää ketjua. Ei kaivata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsehän kysyy ja vastaa. Venyttää ketjua. Ei kaivata.

Onko Korppis joutunut sabotaasin uhriksi?
        Jos on, ovatko hyvyyden enkelit asialla?

• Anonyymi

Kukaan muu ei edes uskalla hypätä avantoon!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen mennyt avantoon muutaman kerran. Kenenkään sinne ei pitäisi "hypätä", se on hengenvaarallista, koska avannossa käydessä ei saisi kastella päätä. - Nm. Uskalias

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei todellakaan kaivata. Itse itseään kaipaa :DDD

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sekö on joku rohkeuden merkki ? Eikä se vaadi rohkeutta. Testattu on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko Korppis joutunut sabotaasin uhriksi?
        Jos on, ovatko hyvyyden enkelit asialla?

Miten sabotoija voisi joutua sabotaasin uhriksi ?

• Anonyymi

Ehkä se on viety hoitoon ?

• Anonyymi

Auttakaa nyt hyvät ihmiset - eihän tilanne voi näin jatkua?
      Onko täällä muita kuin irvileukoja?

• Anonyymi

Mitä apua tarvitset ? Pysy aloituksissasi vain, terapiahuoneissasi ja muissa.

• Anonyymi

Irvileukoja riittää joka lähtöön.

• Anonyymi

Onko tietoa mitä Putinin päässä nyt liikkuu Ukrainan suhteen?
      Mummot kesittykööt vaan ruuanlaittoon ja ulkona käyntiin.

• Anonyymi

Ukrainasta oli ketju. Eipä mummoja kiinnosta.

• Anonyymi

Polliisit ne ennen vanhaan sanovatten väsyneille, jotta lähdetäänpäs kammarille

• Anonyymi

Tänään alkaa venäläinen ruletti Ukrainan suunnalla.

• Mitä tarkoittaa "kirjoittajakamari"?
      Ajattelen vain kysyä, kun on avantoon asti jouduttu.
      Pitkien ketjujen ongelma on siinä, että rönsyily alkaa viedä kirjoittajia kauas pois aiheesta.

Minä en kirjoittele juurikaan muualle kuin keskustelupalstoille. Aikoinaan kyllä sukututkimusta tehdessäni kirjoitin lyhyitä elämäkertoja sukuun kuuluvista. "Lihaa luitten päälle", mutta viime vuosina on sukututkimus jäänyt. Porukkamme sai sukukirjankin aikaan.
      Lonkerot ulottuvat jo niin kauas, ettei ole enää mitään kosketusta sinne saakka, Pelkät nimet ja päivämäärät eivät vielä kerro juurikaan suvusta.
      Jälkipolville jää kasat kansioita ja laatikoita. Joku ehkä jatkaa.

• Anonyymi

Tämä on jonninjoutavaa kolmen sanan ketjun nostatusta. Ei täällä mitää aihetta ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on jonninjoutavaa kolmen sanan ketjun nostatusta. Ei täällä mitää aihetta ole.

Noo, mkr nostaa ystävänsä ketjua.

• Anonyymi

Kirjoittaminen vaatii harjoitusta. Sitä KK myös kysyy. Kirjoittaminen on aivoaskarettakin. Jos on monia päiviä kirjoittamatta, alku on iäkkäällä alkuun hapuilevampaa.Pidän aktivoivista ihmisistä, kuten KK:stakin...aktivoijana.
      . ½ rampa suutari.

• Anonyymi

Tänään on Sulon päivä.
      Huomenna Voitto.
      Huomenna myös Ystävänpäivä.
      Ketä voi sanoa ystäväksi?

• Anonyymi

Laita tuo omana aloituksenasi. Tämä ketju on jo liian pitkä ja korppiksen aloittama eri aiheesta!

• Anonyymi

Ystävä ei käytä käskymuotoja.
      Siitä ystävä tunnetaan.

• Anonyymi

Sehän on mukavaa, kun sana on vapaa.
      Kirjoitan yleensä spontaanisti.
      Siksi kirjoitkseni ei ole pitkiä jaarituksia, joissa miettisin mitä nyt kullekin vastaisin.
      Yleensä en vastaa mitään.
      Kirjoitan vain omia mielipiteitäni tai tuon julki yleisiä asioita.
      En pyri täällä seuratoimintaan.

• 09:11 sanoo ihan oikein, että kirjoittaa vain omia mielipiteitään, eikä pyri seuratoimintaan.
        Minusta se juuri on mielipidekirjoituspalstan tarkoitus. Sanot mielipiteesi, ja toinen sanoo omansa.
        Ei ole tarkoitus kumota toisen mielipidettä, vaan kertoa oma näkökulma asiaan.
        Jos keskustelua syntyy, se syntyy ko. aiheesta, ei kirjoittajista. Pahinta minusta on, että loukkaannutaan mielipiteestä, joka ei ole samanlainen kuin oma. Emme kaikeksi onneksi ole samasta puusta veistettyjä, ja mielipiteen vapaus on kaikilla.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

09:11 sanoo ihan oikein, että kirjoittaa vain omia mielipiteitään, eikä pyri seuratoimintaan.
        Minusta se juuri on mielipidekirjoituspalstan tarkoitus. Sanot mielipiteesi, ja toinen sanoo omansa.
        Ei ole tarkoitus kumota toisen mielipidettä, vaan kertoa oma näkökulma asiaan.
        Jos keskustelua syntyy, se syntyy ko. aiheesta, ei kirjoittajista. Pahinta minusta on, että loukkaannutaan mielipiteestä, joka ei ole samanlainen kuin oma. Emme kaikeksi onneksi ole samasta puusta veistettyjä, ja mielipiteen vapaus on kaikilla.

Olen luullut, että tämän on keskustelupalsta, mutta harva keskustelee.
        99 % töksäyttää vain mielipiteensä. Ainakaan aloittajan ketjussa.
        Noja-tuolissa on keskusteluakin.

• Anonyymi

Kírjoiťan sitä, miťä kirjoitushetkełlä mieleen tulee , Toisten puheenvuoroja en lue, jos ne ovat yli 10 riviä

• Anonyymi

Pitkähkötkin puheenvuorot luen, jos niideń alussa on kirjoittajan valokuva. Muutén ne ovat minulle kuin ilmaa.

• Anonyymi

Ne pitkät jaaritukset ovat aina samoja miten hyviä me olemme ja mitä meillä on.

• Anonyymi

Ei täällä ole kuin paloman kuvia, niissäkin mustat lasit peittää puolet naamaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei täällä ole kuin paloman kuvia, niissäkin mustat lasit peittää puolet naamaa.

Hyvä niinkin. Vaikka lasit hieman peittävät. Näkyy kuitenkin kirjoittajaa.
        Muilta ei näy mitään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muilta ei näy mitään

Miten se viesti paranee kirjoittajan pienestä tuhruisesta kuvasta?
        Ihan tavallinen 80-kymppinen mummo tuossa kuvassa. Aika ankean näköinen kylläkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se viesti paranee kirjoittajan pienestä tuhruisesta kuvasta?
        Ihan tavallinen 80-kymppinen mummo tuossa kuvassa. Aika ankean näköinen kylläkin.

Varmasti sokeakin, kun on mustat lasit naamalla.
        Seuraavassa kuvassa varmasti se valkoinen keppikin mukana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muilta ei näy mitään

Niin nuorekas. 74 eikä näytä päivääkään yli yhdeksänkymppiseltä.

• Anonyymi

KK työstää tekstiään muistiossaan ja kirjaimet sekosivat lukihäiriön vuoksi. Jotain on pakko kuitenkin kirjoittaa, että aloittamansa ketju ylittäisi SkillaN, n ketjun.

Toinen vaihtoehto on, että se pirun corona sittenkin yllätti ja nyt hoitelevat toinen toisiaan ja ei ole rohkeutta kirjoittaa, että noin pääsi käymään kaikesta varotoimista huolimatta.

• Anonyymi

Iskussa se on ja on useampana hahmonakin kummittelee ketjuissa. Kommenttia lähtee pikavauhtia. WIIUUUHHH!!!!!

• Anonyymi

Messias on tulossa ja ratissa vaan pitää roikkua.

• Anonyymi

Kysyn kirjoittajakammarista onko tämä kieliopillisesti oikein kirjoitettu:
      "Paistinpannulla ei saa lyödä ihmistä päähän. Se voi aiheuttaa elinikäisen aivovaurion,
      ja iskun johon ihminen voi kuolla?"

Onko välimerkit oikein ?

• Anonyymi

Ihan sama miten pilkut on, mutta moraalisesti ja jopa rikosoikeudellisesti tuomittava teko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan sama miten pilkut on, mutta moraalisesti ja jopa rikosoikeudellisesti tuomittava teko.

Ei ole rikollista kysyä mielipidettä välimerkkien käytöstä. Mistä sellainen ajatus on päähäsi pälkähtänyt?
        Mkr.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole rikollista kysyä mielipidettä välimerkkien käytöstä. Mistä sellainen ajatus on päähäsi pälkähtänyt?
        Mkr.

Se toisen henkilön päähän kohdistunut isku paistinpannulla oli rikollinen teko.

• Anonyymi kirjoitti:

Kysyjä pyysi neuvoa välimerkeistä. Hän oli laatinut melko kömpelön lauseen, jonka välimerkeistä ei ollut varma. Minä olisin pannut pilkun sanojen " iskun" ja "johon" väliin.
        Lauseen sisällönhän kirjoittaja oli itse muodostanut. Olisin muutenkin muotoilkut lauseen toisin, mutta sitähän hän ei kysynyt.

• Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

Kysyjä pyysi neuvoa välimerkeistä. Hän oli laatinut melko kömpelön lauseen, jonka välimerkeistä ei ollut varma. Minä olisin pannut pilkun sanojen " iskun" ja "johon" väliin.
        Lauseen sisällönhän kirjoittaja oli itse muodostanut. Olisin muutenkin muotoilkut lauseen toisin, mutta sitähän hän ei kysynyt.

Lause näyttäisi olevan lainattu ystäväsi kk:n omasta kertomuksesta ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on mahdollisen pikaistuksissaan päähän paistinpannulla kuhmun aiheuttaneen rikoksen vanhenemisaika?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lause näyttäisi olevan lainattu ystäväsi kk:n omasta kertomuksesta ?

Kysyjä on valinnut lauseen, jonka välimerkeistä ei ollut varma. Hänellä on siihen syynsä, jota emme tiedä.
        Keskustelupalstan osallistujat tuskin tuntevat toisiaan, minä en ainakaan ketään. Olen kuitenkin mielelläni ystävällisissä suhteissa kirjoittajien kanssa, myös anonyymin kirjoittajan.
        Keskustelu on virkistävää ja antoisaa, kun asiassa pysytään, eli tässä tapauksessa välimerkkien käytössä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysyjä on valinnut lauseen, jonka välimerkeistä ei ollut varma. Hänellä on siihen syynsä, jota emme tiedä.
        Keskustelupalstan osallistujat tuskin tuntevat toisiaan, minä en ainakaan ketään. Olen kuitenkin mielelläni ystävällisissä suhteissa kirjoittajien kanssa, myös anonyymin kirjoittajan.
        Keskustelu on virkistävää ja antoisaa, kun asiassa pysytään, eli tässä tapauksessa välimerkkien käytössä.

Nimmari pudonnut! Siis Mkr.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on mahdollisen pikaistuksissaan päähän paistinpannulla kuhmun aiheuttaneen rikoksen vanhenemisaika?

Rikos on vanhentunut, mutta rikoksen tekijä kantaa ikuista häpeää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rikos on vanhentunut, mutta rikoksen tekijä kantaa ikuista häpeää.

Kannat häpeää?
        Miten se vaikuttaa arkeesi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannat häpeää?

Lähinnä kai lyöjän arkeen se vaikuttaa, jos hän on normaali eli tuntee tehneensä väärin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannat häpeää?

Tunnen kyllä myötähäpeää, että joku vanha nainen ihan leuhkii täällä lyömisillään.

• Anonyymi

Lauseessa on muutakin korjattavaa, kuten kysymys: "Onko välimerkit oikein?" Po. "Ovatko välimerkit oikein?" Ei siis "onko". Sana "välimerkit" on monikkomuoto.

Kysyn samalla tietävämmiltä, kuuluuko pilkku sanojen "aivovaurion" ja "ja" - sanojen väliin. Minä jättäisin sen pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sinulla osallisuutta tapahtumaan, kun olet niin varma?
        Tarkoitatko, että jokainen lause on tunnustus? Mahtaa olla tunkua tuomioistuimissa, kun rikoskirjallisuuden kirjoittajia tuomitaan tunnustamistaan murhista.

• Anonyymi

Kirjailija Jörn Donner sanoi; lukeminen kannattaa aina. Niin myös kirjoittaminen.

• Anonyymi

"Niin myös kirjoittaminen." Niin ei sanonut Donner eikä se aina kannatakaan.
        Riippuu henkilöstä. . . . kenen kannattaa. . . . ainakaan julkisesti kirjoittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Niin myös kirjoittaminen." Niin ei sanonut Donner eikä se aina kannatakaan.
        Riippuu henkilöstä. . . . kenen kannattaa. . . . ainakaan julkisesti kirjoittaa.

Noin komplisoituun kysymykseen ei voi ottaa mitään kantaa sanoi entinenkin mies. Mutta en pitänyt J.Donnerista ollenkaan.
        Psykiatriksi lukenut, jo edesmennyt Claes Andersson pystyi olemaan vähemmän ylimielinen. Päteviä miehiä varmaan olivat molemmat.

• Anonyymi

M illonkahan Paloma ilmestyy palstalle, muutkin Ruotsissa asuvat ovat ilmottautuneet.
      Hyvää keskustelua kirjoittamisesta, ikävä piirre vaan kun korppis aiheetta syyttää Demeteriä. No, kyllä siihen ja myös skillanin nälvimiseen syy tiedetään.

• Anonyymi

Niinkö tiedetään! Minä en ole kuullutkaan. Äkkiä nyt kerro meille, jotka ihan tyhminä yritämme sinnitellä teidän muiden kirjoittajien joukossa.

• Tuli tunnissa kun kutsuttiin.
        Ei siis ole kaukana palstasta ollutkaan, vaan kaiken aikaa kyttäillyt tapansa mukaan, josko hänen peräänsä alettaisiin kyselemään.

• Tellukka kirjoitti:

Tuli tunnissa kun kutsuttiin.
        Ei siis ole kaukana palstasta ollutkaan, vaan kaiken aikaa kyttäillyt tapansa mukaan, josko hänen peräänsä alettaisiin kyselemään.

Sain tiedon Boomereissa. Samalla kertaa kuin muutamat muutkin ruotsinsuomalaiset palstalle kirjoittajat.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Sain tiedon Boomereissa. Samalla kertaa kuin muutamat muutkin ruotsinsuomalaiset palstalle kirjoittajat.

Lipsahtiko nyt pieni valhe?

"Samalla kertaa kuin muutamat muutkin ruotsinsuomalaiset palstalle kirjoittajat."

• Anonyymi kirjoitti:

Lipsahtiko nyt pieni valhe?

"Samalla kertaa kuin muutamat muutkin ruotsinsuomalaiset palstalle kirjoittajat."

Ei. Luin eston poistumisesta Boomereissa.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Ei. Luin eston poistumisesta Boomereissa.

Siellähän onkin niitä kirjoituksia pilvin pimein😂

• Palaan kyllä, kunhan saan valmiiksi käsikirjoitukseni oikolukemisen. Viides kirja on tulossa, työnimenä "Tulikärpästen polku". Paussit palstoilta ovat aina olleet minulle suorastaan hyödyllisiä ja antavat vauhtia varsinaiseen luovaan kirjoittamiseen. Tämä palsta on kuitenkin ollut suureksi avuksi oman äidinkieleni päivittämiseen.

• Anonyymi

Koita kehittyä, että saisit luovuutesi esiin edes yhdessä kirjassa !

• Anonyymi

Kuten huomaat, ystäväsi palstalla kannustavat sinua vilpittömästi. Kuinka sinua onkaan kaivattu.

• Valkohaikara on saanut erinomaiset arvostelut, kulttuurijulkaisuissa ja kirjablogeissa. Ja etenkin lukijoiden taholta. Se siitä.

• Anonyymi

Edes yhdessä lauseessa.

• Anonyymi

Kun ei muuten tarpeeksi saa huomiota, pitää alkaa nostaa vanhoja
      aloituksiaan ylös.

• Anonyymi

Niinkuin ketään kiinnostaisi kirjoittaa KK:lle. Paitsi hänen laahuksensa ruosu.

• Anonyymi

Aivan fantastisen loistavaa oikeasti ja aktiivista
      (tosin tulikärpästen polku tuo mieleen maolaisen
      sissijärjestön) Dante käsitteli myös helvettiosiossa tulikärpäsiä ja moni muu

https://www.facebook.com/people/Lempeät-tuulet-Gentle-Winds/100063583660863/

• Sendero luminoson? Loistavan polun? Saattaa olla että sissijärjestön nimi johtaa samaan alkulähteeseen: esoteeriseen ja maagiseen kokemukseen sademetsässä.

• Anonyymi

• Anonyymi

Omien kirjojen ja "lahjakkuuden" mainostus alkoi taas.

Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6011
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      3894
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3295
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      470
      2740
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      270
      1755
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1423
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      159
      1288
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe