Yamaha Center / Boatstore

Anonyymi

Lyhyesti: Kiertäkää otsikon firma todella kaukaa.

En olisi muutama vuosi sitten uskonut tällaista tarinaa todeksi, mutta kun sattui omalle kohdalle niin nähtävästi kaikki on mahdollista.

Keväällä 2019 ostin tehdasuuden ajamattoman Yamarinin varusteineen lähemmäs 45 tuhannella eurolla. Ensimmäinen kesä meni pääosin hyvin, mutta pikkuvikojen listaa kertyi. Sovin myyjäliikkeen ja Inhan Tehtaiden kanssa takuukorjauksista, osoittivat korjauspaikaksi paikallisen Turun Yamaha Centerin, siinä Raision rajalla Ikean vieressä. Että ylipäätään saisi mitään tapahtumaan oli taistelu sinänsä, osan vioista korjasin sillä välin omakustanteena kesken kauden ettei veneilykausi siksi menisi piloille. Korvaukseksi sain talvisäilytyksen ja kausihuollon kohtuullisen edulliseen hintaan ja vikalista käytäisiin talven aikana läpi ja viat korjattaisiin. Vene nostettiin ja luovutettiin Raision venesatamassa Yamaha Centerin trailerille josta se lähti sellaista haipakkaa, ettei ohikulkutiellä satanen lasissa perässä pysytty.

Keväällä 2020 sovin veneen noudosta ja vein heille tuliterän trailerin ja uudet kiinnitysremmit saatesanoilla ettei sitä ole mitenkään säädetty veneeseen sopivaksi.

Noutoajankohtana ilmeni, että noin puolet vioista oli korjattu ja takuuvaihdetun vuotavan kuomun vetoketju oli viallinen enkä saanut veneen mukana kuomua ollenkaan, koska vanha oli kaarineen jo tuhottu - lieneekö sitten tuhoutunut jo syksyn kaahailussa kun ei kuomu ylhäällä saa valmistajan mukaan ajaa yli 50km/t ja tuota vedettiin reilusti yli tuplat, sitä en tiedä.

Vene oli trailerilla tiiviissä rivistössä ja valittelivat että nokkapyörä on liian heppoinen. Vene oli trailerilla kallellaan ja vain kahdella remmillä kiinni. Nokkapyörän putki oli vedetty linttaan ja aisapainoksi punnittiin myöhemmin melkein 300kg kun kotimatkalla ajoin katsastusaseman kautta punnitsemassa onko yhdistelmä laillinen. Olihan se kokonaispainoltaan laillinen, mutta ennen matkan jatkamista siirsin venettä trailerilla, säädin tuet ja tein asialliset sidonnat. Siinä samassa havaitsin, että pohja ja kyljet oli naarmuilla ja sekä vesilinjan ylä- että alapuolella oli tökeröjä gelcoat paikkauksia. Runko oli täysin virheetön ilman naarmun naarmua kun vene luovutettiin syksyllä huoltoon.

Soitto Yamaha Centeriin, ja ensin kiistivät kaiken. Sitten myönsivät, että syksyllä oli käynyt "pieni" pukitusvahinko, tilapäiset paikkaukset oli tehty heti ettei runko vetäisi itseensä kosteutta (ilmastako?) ja kevääseen mennessä asia oli unohtunut. Paikkausten piti kuitenkin olla teknisesti kestäviä, veneellä voisi ajaa kauden ja hyvitykseksi pohja tehtäisiin kauttaaltaan uusiksi seuraavana talvena. Myyjäliikkeen tekemä epoksi ja eliönestomaalaus oli tehty ohjekirjan mittojen mukaan jotka olivat osoittautuneet virheellisiksi ja tämä korjattaisiin samalla vaikka en ollut sitä vaatinut.

Vesilinjan yläpuolinen paikkaus oli sellaista kovettumatonta purukumia, että sormilla sai nyppäistyä pois. Ehdotin, että vedän epoksia suojaksi, mutta sitä eivät halunneet kun on kuulemma niin vaikea sitten korjata kunnolla - joten teippipaikalla mentiin. Pohjan paikkauksien päälle oli vedetty myrkkymaalia, mutta ne irtosivat osittain ajossa ja osittain pohjan painepesun yhteydessä kesken kauden sain myöhemmin havaita.

No, vesille piti päästä, mutta ensimmäinen kaavailtu pidennetty viikonloppu meni plörinäksi kun ei kuomua näkynyt eikä kuulunut. Kun kuomu vihdoin saapui meni seuraavakin pidennetty viikonloppu plörinäksi koska vesillelaskun yhteydessä todettiin, ettei huollettu moottori ottanut kierroksia - viittä solmua (kahta vastatuuleen) ajettiin kotisatamaan. Syyksi paljastui irronnut Y-COP liitin johon eivät kuulemma olleet huollossa koskeneet.

Kuomun tyyppivikaa eivät saaneet korjattua, vein sen omalla kustannuksellani paikalliselle ammattilaiselle ja hyvä tuli, mutta ilmeni ettei uusitut kaaret mahdu kunnolla niille varattuun säilytyspaikkaan koska heloitus poikkesi alkuperäisestä. Lopputuloksena rikkoontunut keinonahkaverhoilu veneessä.

Lopetin kauden lyhyeen ja aloin kyselemään koska sopisi tuoda vene korjattavaksi - kuulemma sitten kun syksyn ruuhka helpottaa niin saavat ajan kanssa tehtyä kunnolla. Mitään ei Yamaha Centeristä kuulunut ja talvi pääsi yllättämään eikä veneen siirto enää onnistunut, se jäi talvehtimaan oman katon alle.

Keväällä 2021 en jaksanut ja ehtinyt pommittaa Yamaha Centeriä, ja olisihan niillä taas kevään ruuhka - joten asia meni kesän puolelle jolloin kaikki koko puulaakissa olikin lomilla. Korjausaika järjestyi loppukesään eikä siinä pitänyt mennä kuin muutama päivä, mutta vene oli siellä kuukausikaupalla eikä syksyn veneilystäkään tullut mitään.

Tarina jatkuu seuraavassa viestissä

27

3244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      (Jatkoa edellisestä, tarinasta tuli lyhennettynäkin versiona niin pitkä, ettei mahtunut kenttään.)

      Tuliko valmista? No ei! Vesilinjaa nostettiin, vesilinjan alapuoliset paikkaukset korjattiin, mutta väärän värisellä maalilla. Aiemmista lupauksista huolimatta eivät halunneet tehdä koko pohjaa uusiksi kun ei siinä ollut vikaa. Vesilinjan yläpuolisen paikkauksen tekivät kolmeen kertaan ja edelleen näyttää paikatulta - amatöörinä pystyisin parempaan. Kylkien naarmut on korjaamatta, verhoilu on korjaamatta ja kuomun kaaria eivät saaneet kuntoon. Tökerösti paikattu ikkunakin vuotaa taas. Kuomun sovitus on sinne päin ja veneen rungossa on takiaisnauhat eri paria. Trailerin nokkapyörän putki on edelleen lommolla, mutta toimii. Kylkien teippauksiin on ilmestynyt pari pientä nirhaumaa joita ei ilman teippausten uusimista korjata, mutta varmasti tunaroisivat senkin, joten antaa olla.

      Voittivat tämän väsytystaistelun. En uskaltanut jättää venettä sinne talveksi, ties mitä taas rikkoisivat. Jos lähden vielä taistoon vaikkapa kuluttajasuojaan vedoten, niin olen vahvoilla koska sähköposti, valokuva- ja puhelutallenteita on kertynyt. Eri asia jaksanko, ja kannattaako pilata taas seuraavakin veneilykausi. Heillä on yhteystietoni ja tietävät tarinan todeksi jos sattuvat lukemaan. Pääsen todennäköisesti helpommalla kun korjaan loput itse, maksaa muutaman satasen (eli ei veneilybudjetissa älyttömästi). Kiukkuani voin purkaa varoittamalla muita tuosta firmasta, ilmiselvästi niillä on merkkiedustuksen houkuttelemana liikaa asiakkaita.

      Mistään heidän palveluistaan en kuitenkaan tule maksamaan ja merkkivaraosillekin pitää löytää toinen toimittaja. Kaksi Yamahan perämoottoria on tallissa, mutta onneksi läheltä löytyy toinenkin valtuutettu huolto.

      • Anonyymi

        Miten tuommoiset firmat voi pysyä pystyssä???


    • Anonyymi

      Ei tuota kannata murehtia. Reklamoi asiasta suoraan myyjäliikkeeseen ja vaadi kaupan/takuukorjausten saattamista loppuun asianmukaisesti tiettyyn päivämäärään mennessä eli kohtuullisessa ajassa. Ilmoita hoitavasi tämän jälkeen korjaukset omatoimisesti myyjän lukuun.
      Jos homma onnistuu hyvin, niin ok. Ellei, niin anna tavarantarkastajan tutkia viat ja asiasta keräämäsi asiakirjat ja kuvat. Korjauta vene ja laskuta myyjäliikettä korjauksista. Jos eivät suostu maksamaan, niin vie asia oikeuteen. Voitat jutun takuuvarmasti.

      • Anonyymi

        Niin ja reklamoi asiasta myös tehtaalle ja pyydä heiltä asiasta kannanottoa ja kyseenalaista kyseisen korjaamon valtuutus toimia heidän lukuunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja reklamoi asiasta myös tehtaalle ja pyydä heiltä asiasta kannanottoa ja kyseenalaista kyseisen korjaamon valtuutus toimia heidän lukuunsa.

        Ensimmäisen reklamaation tein veneen myyneelle jälleenmyyjälle ja valmistaja oli loopissa lähes alusta alkaen. Suomalaisilla jälleenmyyjillä ei tuolloin ollut kyseistä venemallia varastossa, joten kovassa venekuumeessa ostin ja hain sen Ruotsista.

        Myyjä olisi ollut valmis suorittamaan takuukorjaukset itse jos olisin toimittanut veneen takaisin heille. Jotta tältä säästyttäisiin, oli myyjä omasta aloitteestaan yhteydessä Inhan Tehtaisiin joka myönsi laatuongelmat ja osoitti takuukorjauspaikaksi paikallisen Yamaha Center Turun. Varsinaisessa loopissa oli nyt neljä osapuolta (minä, myyjä, valmistaja ja tuo otsikon firma) ja kommunikaatio ei alussa oikein toiminut, mutta siitä selvittiin. Sovittiin, että kommunikoin ilman välikäsiä suoraan Yamaha Centerin kanssa.

        Tietysti osa viivästyksistä johtui alihankintaketjuista ja konkurssiin menneestä kuomuvalmistajasta, mutta sen ei pitäisi olla minun ongelmani. Yhdessa välissä olin ihan mielenkiinnosta suoraan yhteydessä valmistajan yhteen alihankkijaan ohi Yamaha Centerin ja Inhan Tehtaiden, ja nopeasti sain vastaukseksi että heillä olisi toimitusvalmiutta jos tilaus tulisi, mutta eivät tee kuluttajakauppaa.

        Kun hommat alkoivat mennä pahasti pieleen otin Inhan Tehtaat takaisin looppiin. Varsinainen ongelmahan ei enää ollut alkuperäiset tekemättä jääneet takuukorjaukset, vaan veneelle aiheutetut vauriot ja niiden korjaus. Päälle vielä todella ala-arvoinen asiakaspalvelu. Minusta veneen myynyt firma Ruotsissa on tähän syytön. Toki voin vaatia heiltä pienten takuuasioiden loppuun saattamista, mutta Yamaha Center on vastuussa veneelle aiheuttamastaan vahingosta. Asian pitäisi olla Inhan Tehtaiden intressissä ja valvonnassa koska osoittivat työn ala-arvoiselle firmalle jolle ovat myös merkkiedustuksen myöntäneet.

        Kumpikaan ei ole ottanut aktiivista otetta asian hoitamiseen asiallisesti loppuun. Tiedän, että pitäisi puskea päälle entistäkin enemmän, mutta en tiedä onko se tässä vaiheessa enää kaiken ajan, vaivan ja mielipahan arvoista. Jos konkreettisten virheiden päälle aletaan laskea menetettyä käyttöhyötyä ja arvonalenemaa, niin alkaahan niitä epävarmoja saatavia kertymään.

        Todella käsittämätöntä miten tuollainen firma porskuttaa uusmyyntiä ja laiminlyö jälkimarkkinat, mutta ilmeisesti merkkiedustusten turvin uusia asiakkaita riittää kun ala on ylikuumentunut. Sinällään siellä tuntuu olevan ihan fiksun oloisiakin tyyppejä hommissa, mutta kokonaisuus tökkii.


    • Anonyymi

      Ajan päivittäin noilla nurkilla ja kiinnittänyt huomiota millaista rantua veneet saavat kuljetuksissa. Välillä nopeudet tosiaan reippaasti yli 100:sta ja neliveto avolavoilla melkoisia kiihdytyksiä kaistan vaihtoja, kuin formulakisoissa...ei ihan tervettä toimintaa vs ammattilaiset veneen kuljetuksissa...muusta en tiedä eikä kiinnosta, mutta nuo kuskit ovat kyllä uskomattomia....

    • Anonyymi

      Sulla jakautuu tämä kahteen osioon. Valmistusvirheestä vastaa ruotsalainen myyjä ja tehdas. Sikäli kun tehdas on osoittanut korjauspaikan Suomesta, tehdas tilaa korjaustyön ja maksaa kulut sitten valitsemalleen korjaajalle.

      Telakointivaurioista vastaa vain ja ainoastaan raisiolainen palveluntarjoaja. Se asia ei kuulu tehtaalle.

      • Anonyymi

        Kyllä ja ei, se vähän riippuu. Kaksi osiota kyllä, mutta tuo toisen vastuu ei ole niin yksiselitteinen.

        Tehdas on osoittanut korjauspaikan ja vastaa asiakkaalle siitä että vene palautetaan takuukorjattuna ilman lisävaurioita siitä ajankohdasta kun se korjauspaikalle luovutettiin. Palveluntarjoaja toimii tehtaan toimeksiannosta eikä veneen omistajan toimeksiannosta ja vastaa toimeksiantajalle joka vastaa asiakkaalle. Lisävaurioiden kustannukset tietenkin viimekädessä niiden aiheuttajan piikkiin, mutta se on tehtaan ja palveluntarjoajan välinen asia.

        Talvisäilytyksestä ei välttämättä olisi pitänyt maksaa mitään koska vene oli siellä korjattavana, mutta jos vaihtoehtona oli talvisäilytys puolilämpimässä hallissa tai säilytys pihalla säiden armoilla vuotavilla ikkunoilla ja kuomulla korjausta odottamassa niin ehkä siitä kannatti jotain maksaa mielenrauhan takia. Toisaalta talvisäilytyspaikka toi lisäarvoa vaikka asiakkaalla oli jo talvisäilytyspaikka varattuna muualla, mutta sieltä ei venettä olisi saatu toimitettua takuukorjaukseen kesken talvisäilytyskauden. Kausihuolto oli asiakkaan tilaama laskutettava lisätyö, vaikkakin se olisi teetetty muualla ellei vene olisi pitänyt toimittaa sinne takuukorjaukseen. Hinnanalennukset meni goodwillinä tehtaan piikkiin tehtaan aloitteesta (tai no, valmistuttajan piikkiin, alihankintanahan nuo Inhan Tehtaiden lasikuituyamarinit on tehty Fenixillä tai jollain muulla) eikä niitä palveluita olisi saanut alennettuun hintaan muuten kuin tehtaan valitseman toimijan suorittamana takuukorjauksen yhteydessä. Tämä ns goodwill oli korvausta takuuasian käsittelyn viivästyksestä ja kompensaatiota kesken kauden välttämättömistä asiakkaan omakustanteena tehdyistä korjaustoimenpiteistä.

        Lisäksi tehtaalla on asiassa omat intressinsä asiassa jo maineen kannalta.


    • Anonyymi

      On kyllä aikamoista vedätystä Yamaha Centeriltä. Itse aikanaan aika paskaa niskaan saaneena Venemaailmalta ymmärrän tilanteen, ja sattuu muuten olemaan Venemaailman entinen työntekijä tuolla Yamaha Centerillä töissä...
      Menetin luottamuksen venefirmoihin, mutta hommasin nykyisen veneeni Nautical Partnersilta Turusta ja siellä homma toimi hyvin ja kaikki meni sovitusti. Kiitos siitä ! Ja vielä Venemaailmasta : aikoinaan hommasin sieltä HT:n, olen siis ostanut sieltä kolme paattia, ja silloin siellä oli töissä muistaakseni Arto niminen herrasmies. Hän oikeasti välitti siitä,että paatissa oli probleemia, ja hoiti homman, vaikkei paatti ollut muistaakseni kuin joku 5-6 tonnin kiulu. Mutta aika nopeasti hänen nimensä häipyikin yhteystiedoista, olisiko niin että omantunnon omaava tyyppi ei siellä pärjää. Ja sama varmaan pätee Yamaha Centeriinkin...

      • Anonyymi

        Kyseinen herra Arto sai tuomion petoksesta kun myi kassan ohi omaan taskuun huomattavan summan oli tuomio Turun sanomissa myös ja tämän takia hänet poistettiin yrityksen palvelusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen herra Arto sai tuomion petoksesta kun myi kassan ohi omaan taskuun huomattavan summan oli tuomio Turun sanomissa myös ja tämän takia hänet poistettiin yrityksen palvelusta

        Ok, tuo olikin uusi tieto...


    • Anonyymi

      Juu, täytyy sanoa vielä se, että Raision Haahdenniemen Buster-mesta linkittynee myös tähän puljuun, ja siellä on tuo veneiden talvisäilytys mallillaan : 6 numeroisia summia maksavat paatit makaavat ulkona ilman mitään peittelyjä, täynnä lunta ja jäätä. Lumi ja jäähän ei tunnetusti mitään tuhoa... On toki halvempiakin, kuin 6 numeroisia summia maksavia, mutta yhteistä on se, että ilman peittelyä ja mitään hoitoa ollaan. Sitten joku onneton ostaa sellaisen mahtavien myyntipuheiden perusteella uuden veroisena, lämpimässä säilytettynä yhden omistajan paattina. Takuuasioiden tullessa vastaan pestään kädet kaikin mahdollisin tavoin, kuten tässä aloituksessa on todistettu. Ei sen puoleen, on siellä Yamaha-Centerinkin pihalla niitä lumessa lojuvia,muttei samoissa määrin kuin Raisiossa. No, ehkä olen vaan niin tyhmä ja vanhanaikainen, että yritän suojata oman paattini jäätymiseltä ja säältä ihan katon alla...Jaa niin, siinä on se ero, että mä olen persaukinen, nämä pohattoja.

      • Anonyymi

        Kiitos varoituksesta, veneen hankinta mielessä, pitänee asioida toisaalla, ei huvita tulla huijatuksi, itselle iso investointi.


      • Anonyymi

        Hahdenniemessä toimii ainakin Venetelakka Niemi ja VG Boats. Siellä lienee satoja yksityisten ihmisten veneitä. Suurin osa peittelee itse veneensä. Jos peittelee. Pieni avovene säilyy vaikka ei peittelisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahdenniemessä toimii ainakin Venetelakka Niemi ja VG Boats. Siellä lienee satoja yksityisten ihmisten veneitä. Suurin osa peittelee itse veneensä. Jos peittelee. Pieni avovene säilyy vaikka ei peittelisi.

        Tiedossa on, että alueen veneistä suurin osa on yksityisten, mutta ne, jotka ovat Buster- liikkeen takapihalla / seinustalla, tuskin ovat .


    • Anonyymi

      Hah! Yamaha Center (Boatstore) levitteli käsiään ainakin vuoden päivät kun ei löydy 5v vanhaan veneeseen enää sopivia heloja markkinoilta vaan kaikki kuulemma myyvät samaa jotka ei sovi. No kyllästyin käsien levittelyyn, hain veneeni pois huonommassa kunnossa kuin sen aikoinaan sinne vein, ja viereisessä Bauhausissa niitä heloja oli hyllyssä. Tais maksaakin hulppeat 14 euroa... pitäis viedä lasku Yamaha Centeriin mutta heidän onnekseen en halua enää olla missään tekemisissä kyseisen putkan kanssa. Merkit joita ne edustaa kierrän myös kaukaa kunnes tulee joku roti tuohon asiakkaan vedätykseen.

    • Anonyymi

      Loputtoman tarinan kertojalle vaikka sellainen tieto että ilmassa tosiaan on kosteutta eli vettä!
      Se fysiikan pelisääntö menee niin, että plus 20 celsiusasteen lämpötilassa ilmassa ilman kulloisestakin suhteellisesta kosteudesta riippuen on 3-4- kertaisesti kosteutta eli vesihöyryä, ts. vesihöyryn osapainetta, verrattuna vaikka 20 miinusasteen olosuhteisiin.
      Ja edelleen, esim. suihkuturbiini kehittää kylmillä ilmoilla huomattavasti suuremman tehon kuin lämpimillä ilmoilla. Mistä se johtuu? Siitä kun se pumppaa ahtimellaan kylmillä ilmoilla vähemmän painavaa kosteutta kuin lämpimilläm ilmoilla.
      Jookos?'

      • Anonyymi

        Ööö, onko noihin Busterihin asennettu jotain suihkuturbiineja nykyään?


      • Anonyymi

        Löysin aloittajan ( onko hän loputtoman tarinan kertoja) tekstistä seuraavan lähinnä tuota tieteellistä lausuntoasi vastaavan kohdan.

        ”Talvisäilytyksestä ei välttämättä olisi pitänyt maksaa mitään koska vene oli siellä korjattavana, mutta jos vaihtoehtona oli talvisäilytys puolilämpimässä hallissa tai säilytys pihalla säiden armoilla vuotavilla ikkunoilla ja kuomulla korjausta odottamassa niin ehkä siitä kannatti jotain maksaa mielenrauhan takia.”

        On täysin eri asia säilyttää venettä jossakin katoksessa tai ilmavan pressun alla kuin taivaan alla.
        Tuhannet veneet ovat säilyneet erilaisissa katoksissa, joiden sisällä on tuo tyypillinen kostea ilma läsnä ainakin 7 kk.

        Taivasalla vene altistuu monille vaarallisille ilmiöille, kuten sade, jäätyminen, lumikuorma ja auringon paiste keväällä.
        Puhumattakaan ilman saasteista tai puiden karikkeista ja lehdistä.
        Noiden edellä mainittujen vaarojen yhteisvaikutus voi olla kohtalokas isku veneelle.

        Katoksen alla lymyilevä tyypillinen ilmankosteus voi aiheuttaa hometta ja pienen määrän kondenssivettä, mutta ne eivät vielä tuhoa venettä.

        Esimerkiksi oman Sunberella kuomuni ohjeissa sanotaan, ettei kuomua saa jättää talveksi veneeseen, vaan se pitäisi säilyttää kuivissa sisätiloissa.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysin aloittajan ( onko hän loputtoman tarinan kertoja) tekstistä seuraavan lähinnä tuota tieteellistä lausuntoasi vastaavan kohdan.

        ”Talvisäilytyksestä ei välttämättä olisi pitänyt maksaa mitään koska vene oli siellä korjattavana, mutta jos vaihtoehtona oli talvisäilytys puolilämpimässä hallissa tai säilytys pihalla säiden armoilla vuotavilla ikkunoilla ja kuomulla korjausta odottamassa niin ehkä siitä kannatti jotain maksaa mielenrauhan takia.”

        On täysin eri asia säilyttää venettä jossakin katoksessa tai ilmavan pressun alla kuin taivaan alla.
        Tuhannet veneet ovat säilyneet erilaisissa katoksissa, joiden sisällä on tuo tyypillinen kostea ilma läsnä ainakin 7 kk.

        Taivasalla vene altistuu monille vaarallisille ilmiöille, kuten sade, jäätyminen, lumikuorma ja auringon paiste keväällä.
        Puhumattakaan ilman saasteista tai puiden karikkeista ja lehdistä.
        Noiden edellä mainittujen vaarojen yhteisvaikutus voi olla kohtalokas isku veneelle.

        Katoksen alla lymyilevä tyypillinen ilmankosteus voi aiheuttaa hometta ja pienen määrän kondenssivettä, mutta ne eivät vielä tuhoa venettä.

        Esimerkiksi oman Sunberella kuomuni ohjeissa sanotaan, ettei kuomua saa jättää talveksi veneeseen, vaan se pitäisi säilyttää kuivissa sisätiloissa.
        Bootmann

        En oikein löydä asiayhteyttä, mutta kuormittaa se lumikuorma pressuakin ja kesällä aurinko porottaa voimakkaammin kuin keväällä ja vene selviää siitäkin. Ilmansaasteet ja puiden roskat löytävät sinne katoksenkin alle. Paljon helpommalla pääsee kun vene talvehtii sisätiloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein löydä asiayhteyttä, mutta kuormittaa se lumikuorma pressuakin ja kesällä aurinko porottaa voimakkaammin kuin keväällä ja vene selviää siitäkin. Ilmansaasteet ja puiden roskat löytävät sinne katoksenkin alle. Paljon helpommalla pääsee kun vene talvehtii sisätiloissa.

        Tietenkin rakennuksen antama suoja on paras ja lämmin ja tuuletettu kaikkein paras.

        Mikäli noita etuja ei ole saatavissa, niin katos on ehdottomasti parempi kuin taivaan alla säilyttäminen.

        Ilman sisältämä kosteus ei ole kohtalokas lujitemuoviveneelle , mutta puuveneelle se on elinehto.
        Roskat eivät ole mikään ongelma katoksen suojassa - ne eivät tee siellä mitään vahinkoja.
        Lumi ei kuormita oikein rakennettua pressukatosta.
        Pitkälti toistakymmentä vuotta olen säilyttänyt venettäni toisella paikkakunnalla pressun alla, eikä sitä ole tarvinnut talvisin käydä korjailemassa.

        Tässä ei tarvita mitään tieteellistä lähestymistä. Tavallinen veneilykansa on noilla eväillä pärjännyt vuosikymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin rakennuksen antama suoja on paras ja lämmin ja tuuletettu kaikkein paras.

        Mikäli noita etuja ei ole saatavissa, niin katos on ehdottomasti parempi kuin taivaan alla säilyttäminen.

        Ilman sisältämä kosteus ei ole kohtalokas lujitemuoviveneelle , mutta puuveneelle se on elinehto.
        Roskat eivät ole mikään ongelma katoksen suojassa - ne eivät tee siellä mitään vahinkoja.
        Lumi ei kuormita oikein rakennettua pressukatosta.
        Pitkälti toistakymmentä vuotta olen säilyttänyt venettäni toisella paikkakunnalla pressun alla, eikä sitä ole tarvinnut talvisin käydä korjailemassa.

        Tässä ei tarvita mitään tieteellistä lähestymistä. Tavallinen veneilykansa on noilla eväillä pärjännyt vuosikymmeniä.

        No ei se kosteus hyvää tee sisäverhoilulle ja toppauksille. Eikä elektroniikalle, sitä ei niin monta vuosikymmentä ole veneissä ollut nykyisiä määriä. Eikä roskat, pöly ja noki. Syksyllä pesu ja vahaus niin on keväällä puolilämpimästä tallista tankkausta vaille vesillelaskuvalmis. Saa talven aikanakin pieniä huoltotöitä ja korjauksia tehtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se kosteus hyvää tee sisäverhoilulle ja toppauksille. Eikä elektroniikalle, sitä ei niin monta vuosikymmentä ole veneissä ollut nykyisiä määriä. Eikä roskat, pöly ja noki. Syksyllä pesu ja vahaus niin on keväällä puolilämpimästä tallista tankkausta vaille vesillelaskuvalmis. Saa talven aikanakin pieniä huoltotöitä ja korjauksia tehtyä.

        Olisihan se hienoa, jos hallipaikkaan riittäisi rahat.
        Luulen, että meitä on paljon, jotka eivät taloudellisista syistä johtuen voi hallia vuokrata.

        Minulla on verkot pressukatoksen päissä estämässä roskien ja lintujen sisään tunkeutumista.
        Mitä pölyyn tulee, niin kyllä siellä hallissakin kannattaa joku pressu olla suojana, sillä sielläkin on pölyhaittaa.

        Otan elektroniset laitteet talveksi sisätiloihin, vaikka uskoisin niiden säilyvän kunnossa siellä veneessäkin.
        Lisäksi vien kaikki tekstiilit talveksi pois..
        Joskus olen muistanut pyyhkiä kaikki yleiset pinnat Tolulla ennen veneeltä lähtöä, eikä niitä pieniä homejälkiä keväällä näy.
        Toisinaan sisäänkäynnin laidoilla on joitakin homepilkkuja, mutta siitä huolimatta veneessä on aivan raikas tuoksu keväällä kun ensimmäisen kerran oven avaan.
        Olen ymmärtänyt, ettei useimmissa halleissa sallita mitään huoltotöitä talven aikana turvallisuussyistä johtuen, joten ne eivät ainakaan minua koske D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisihan se hienoa, jos hallipaikkaan riittäisi rahat.
        Luulen, että meitä on paljon, jotka eivät taloudellisista syistä johtuen voi hallia vuokrata.

        Minulla on verkot pressukatoksen päissä estämässä roskien ja lintujen sisään tunkeutumista.
        Mitä pölyyn tulee, niin kyllä siellä hallissakin kannattaa joku pressu olla suojana, sillä sielläkin on pölyhaittaa.

        Otan elektroniset laitteet talveksi sisätiloihin, vaikka uskoisin niiden säilyvän kunnossa siellä veneessäkin.
        Lisäksi vien kaikki tekstiilit talveksi pois..
        Joskus olen muistanut pyyhkiä kaikki yleiset pinnat Tolulla ennen veneeltä lähtöä, eikä niitä pieniä homejälkiä keväällä näy.
        Toisinaan sisäänkäynnin laidoilla on joitakin homepilkkuja, mutta siitä huolimatta veneessä on aivan raikas tuoksu keväällä kun ensimmäisen kerran oven avaan.
        Olen ymmärtänyt, ettei useimmissa halleissa sallita mitään huoltotöitä talven aikana turvallisuussyistä johtuen, joten ne eivät ainakaan minua koske D.

        Vene mitoitetaan sen mukaan, että kunnolliseen talvisäilytyspaikkaan on varaa. Omassa saa tehdä huoltotöitä eikä muut ole pölyttelemässä. 😄 Pari moottorivenettä mahtuu sisälle lämpimään ja kuivaan mattoineen, patjoineen ja tyynyineen, mutta purkkari on sattuneesta syystä ollut ulkona pressun alla, ja aina keväisin sama siivous- ja pesurumba sisältä ja ulkoa, eikä homepilkuiltakaan aina ole vältytty. Pari peräkärryllistä rompetta roudattavana jne. Vanha kulahtanut saa tyytyä ulkosäilytykseen, mutta se työmäärä... ja uutta venettä kävi sääliksi, piti päästää sisälle lämpimään. ILP ylläpitää peruslämpöä niin lämmityskustannukset pysyy kurissa.

        Kaupallisilta toimijoilta jos lämpimän hallipaikan vuokraa talveksi, niin pitäisi asua veneessä koko talven että siinä olisi järkeä... kerrostalohuoneistoa kovempia vuokria repivät niistä hallipaikoista koska hulluilla on siihen varaa. (Talvisäilytys puolilämpimässä 70-80eur/m2, paikkakunnalla jossa 60m2 kerrostalokaksion saa vuokrattua noin 600 eurolla kuussa.) Kannattaa pystyttää oma venetalli jos tonttia riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene mitoitetaan sen mukaan, että kunnolliseen talvisäilytyspaikkaan on varaa. Omassa saa tehdä huoltotöitä eikä muut ole pölyttelemässä. 😄 Pari moottorivenettä mahtuu sisälle lämpimään ja kuivaan mattoineen, patjoineen ja tyynyineen, mutta purkkari on sattuneesta syystä ollut ulkona pressun alla, ja aina keväisin sama siivous- ja pesurumba sisältä ja ulkoa, eikä homepilkuiltakaan aina ole vältytty. Pari peräkärryllistä rompetta roudattavana jne. Vanha kulahtanut saa tyytyä ulkosäilytykseen, mutta se työmäärä... ja uutta venettä kävi sääliksi, piti päästää sisälle lämpimään. ILP ylläpitää peruslämpöä niin lämmityskustannukset pysyy kurissa.

        Kaupallisilta toimijoilta jos lämpimän hallipaikan vuokraa talveksi, niin pitäisi asua veneessä koko talven että siinä olisi järkeä... kerrostalohuoneistoa kovempia vuokria repivät niistä hallipaikoista koska hulluilla on siihen varaa. (Talvisäilytys puolilämpimässä 70-80eur/m2, paikkakunnalla jossa 60m2 kerrostalokaksion saa vuokrattua noin 600 eurolla kuussa.) Kannattaa pystyttää oma venetalli jos tonttia riittää.

        Kyllä me köyhemmät tietenkin mitoitamme veneemme tulojen mukaan, mutta kyllä se hallipaikka on aivan liian kallis.😩
        Mikäli se halliin pääseminen laitettaisiin veneilemisen rajaksi, niin kyllä olisi satamissa tilaa.

        Hyvin tehdyllä pressukatoksella tai pressutalilla on pakko selvitä - ja on selvittykin.
        Minä olen aina tehnyt pressukatoksen sellaiseksi, ettei tuulet tai lumet ole niitä kukistaneet.
        Se vaatii tietysti asennetta, mutta kevääseen mennessä muistot ovat jo haalistuneet. D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä me köyhemmät tietenkin mitoitamme veneemme tulojen mukaan, mutta kyllä se hallipaikka on aivan liian kallis.😩
        Mikäli se halliin pääseminen laitettaisiin veneilemisen rajaksi, niin kyllä olisi satamissa tilaa.

        Hyvin tehdyllä pressukatoksella tai pressutalilla on pakko selvitä - ja on selvittykin.
        Minä olen aina tehnyt pressukatoksen sellaiseksi, ettei tuulet tai lumet ole niitä kukistaneet.
        Se vaatii tietysti asennetta, mutta kevääseen mennessä muistot ovat jo haalistuneet. D

        Vene talvisäilytyspaikan mukaan ja talvisäilytyspaikka tulojen mukaan. 😉 Pienempi vene mahtuu reilumman kokoiseen autotalliin, purkkarissa tietysti enemmän haastetta kölimallista riippuen. Eristetty elementtihalli maksaa noin 600 eur neliöltä ja perustukset tontin vaatimusten mukaan, maksaa vuokriin verrattuna itsensä takaisin noin kymmenessä vuodessa ja nopeammin jos sille on muutakin käyttöä. On priorisointikysymys käyttääkö ne rahat isompaan veneeseen tai johonkin muuhun. Laajensin olemassa olevaa rakennusta aika pienellä rahalla kun tuli ostettua vähän liian iso vene. Ei harmita yhtään. Korkeampi ja leveämpi ovi on yllättävän arvokas ellei tee itse. Auto talvehtii mieluusti ulkona katoksen alla koska se on käytössä melkein päivittäin ja Webasto lämmittää sen käyttökuntoon. Jokainen tietysti tyylillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene talvisäilytyspaikan mukaan ja talvisäilytyspaikka tulojen mukaan. 😉 Pienempi vene mahtuu reilumman kokoiseen autotalliin, purkkarissa tietysti enemmän haastetta kölimallista riippuen. Eristetty elementtihalli maksaa noin 600 eur neliöltä ja perustukset tontin vaatimusten mukaan, maksaa vuokriin verrattuna itsensä takaisin noin kymmenessä vuodessa ja nopeammin jos sille on muutakin käyttöä. On priorisointikysymys käyttääkö ne rahat isompaan veneeseen tai johonkin muuhun. Laajensin olemassa olevaa rakennusta aika pienellä rahalla kun tuli ostettua vähän liian iso vene. Ei harmita yhtään. Korkeampi ja leveämpi ovi on yllättävän arvokas ellei tee itse. Auto talvehtii mieluusti ulkona katoksen alla koska se on käytössä melkein päivittäin ja Webasto lämmittää sen käyttökuntoon. Jokainen tietysti tyylillään.

        Harvalla meistä on sellaista tonttia, jolle venehallin saa pystyttää.
        Taitaa joissakin kaupungeissa olla niin ja näin saako edes venettä tontilla säilyttää - puhumattakaan katoksesta sen päälle.
        Minunkin veneeni on talvet kesäpaikan pihassa.
        Siellä on runsaasti tilaa ja kuivia rakennuksia veneen sisuskalujen säilyttämiseen.

        Vuosia sitten isomman purjeveneen kausimuutto vastasi melkein yksiön muuttoa ja se tehtiin kahdesti vuodessa.
        Nykyisin on trailerilla kulkeva vene, eikä muutto ole enää mikään voiman ponnistus D.
        Pienillä muutostöillä saisin sen yhdistelmän jopa sisään, mutta harrasteauto pitäisi jättää ulos.
        Olen kyllä paljon paremmassa asemassa, kuin monet muut kaupungissa asuvat, sillä heidän täytyy vuokrata talvisäilytystila, sekä laituripaikka.
        Jokainen tietysti elää niillä palikoilla, jotka ovat käytössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2148
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2088
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1387
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1216
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1178
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1163
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      844
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      821
    Aihe