Tuuliperäsin

Anonyymi

Olen yksipurjehtija, aikoinaan pakosta ja nyt jo asiaan tottuneena omasta halusta, ja seilaan lomalla pääasiassa Itämerta pitkin poikin. Tykkään seilata pitkiä legejä ja mennä merta edemmäs kalaan :-) Ajatuksena on 2023 siirtää vene Välimerelle pienen mutkan kautta, pitää siellä kauden tai kaksi, ja purjehtia takaisin Suomeen.

Minulle tuuliperäsimen toiminta on tuttua noin pääpiirteittäin, ja olen pohtinut "servotyyppisen" hankkimista (Sailomat on tässä nyt lähinnä mielessä). Tähän saakka ollaan menty ensin Raymarinen ja sitten Simradin pinnapilotilla, joista ensimmäinen on nyt (korjattuna) varapilottina.

Tutkin pilottien hintoja niin täytyy sanoa että himan, jos en kauhistunut niin ainakin oudoksuin hintoja. Menee uudella laitteella hinta noin 4 tonniin ja helposti ylikin, jota pidän aika moisena hintana kun ajattelee tuuliperäsimen toimintalogiikkaa? Täytyy myöntää että niissä on kaikenlaisia hienoja "juttuja" a helppoja säätöjä, mutta onko olemassa joltakin valmistajalta ihan karvalakkiamallia? Käytettyjä ei taida oikein liikkua?

11

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On niitä joskus ollut nettiveneessä, kun joku on ostanut jonkun pitkänmatkan veneen ja myy niitä sitten pois, mutta todennäköisesti sellaisiin ei kannata sekaantua. Niissä on aika paljon kuluvia osia jotka itää vaihtaa (ja ne on kalliita osia). Varsinkin itämeri ja jos se välimerikin tulee kysymykseen, pärjää hyvin pinnapilotilla. Eikä sitä tuuliperäsintä nyt tarvita kun pinnapilottejakin saa samalla hinnalla kassillisen tai kaksi. Omasta maksoin kaikkine kilkkeineen alle 600e ja oli ensiasennus. Jos et ole huolissasi sähköstä niin älä noihin sekaannu, osta toinen simradi varalle ja heitä 'reiskalla' vesilintuja, ne vuotaa ohjausyksikköön.

      Alla on linkki sivulle josta voit laske virrankulutusta, ja jos laitat vaikka autopilotin nolliin ja muu kulutus on todellisen mukaista, se ei kokonaisuutta muuta juurikaan suuntaan taikka toiseen. Sopivasti akkuja, ledit, maltilla kaikkea kivaa sähkökamaa, otat kuluttajia pois kun niitä ei tarvita, laitat aurinkopaneeleja ja mahdollisesti tuuligenun, niin pärjää itämerellä ja välimerellä, ja vaikka ihan maailmallakin hyvin kun vielä koneessa on ns. oikea laturi josta saapi poweria pakkiin josp aneelit tai tuulimylly ei jostakin syystä tuota riittävästi.

    • Anonyymi

      Jos nyt tuo pilotti on esim 10W ja se tekee työtä 10 tuntia, niin energiantarve on silloin 100 Wh. Kun laskee tasakymmenillä luvuilla on helpompi hahmottaa.

      Valmistajat laskee energiantarpeen noin 25% työllä, mutta se varmaan on laskettu kun purjeet on balansissa ja mennään sopivalla halssilla. Todellisuus on kuitenkin toista, ja kun mennään myötätuulessa niin energiantarve on helposti tuplat tuosta eli 200 Wh. Keskiarvoisesti voit kai laskea kulutuksen jonnekin 140-150 Wh tienoille er vrk.

    • Anonyymi

      Katto jostain itelles nainen (tai mies, suuntauksista riippuen) ja nauti elämästä.

      • Anonyymi

        Ehtii sen naisen kanssa nauttia elämästä paremmin, jos ei toisen tarvitse kokoajan olla ohjaamassa.


    • Anonyymi

      Itse tuuliperäsimeen satsaisin tilanteessasi, reagoikin tietyis tilanteissa nopeammin muutoksiin. Sähkön kanssa huonoimmillaan voi tulla huonossa kelissä pitkällä legillä monenmoisia ongelmia, niin onpahan yks murhe poissa. Pitkälti silti sellasia asioita, että pääasia että on hyvä mieli, eli jos tykkää niin siihen satsaa ja kivaa sitten on, tai jos on hyvä mieli normaalilla autopilotilla niin sitten menee sillä. Pääasia että viihtyy :D

      • Anonyymi

        Just näin :-) mutta raha kai tässä itteeni enemmän kiusaa. Itte kyllä olen sitä mieltä että mekaaninen usein pare, vanhanaikainen kun olen.


      • Anonyymi

        Kyllä se näin on että sähkönkäyttö vetten ympäröimänä on aina mahdollinen riskitekijä. Älä noita DIY kamppeita kattele, seuraa palstoja ja hommaa käytetty tunnettu merkki niin saat osia.


    • Anonyymi

      Se halpa pinnapilotti antautuu kelin kovetessa aika pian, todella paljon aikaisemmin kuin tuuliperäsin. Tuuliperäsimellä ei oikeastaan kelirajaa olekaan.

      Mielipiteet olivat GGR:n aikaan ehkä hieman biasoitujakin, mutta tuuliperäsimistä yhtenäisimmän hyväksynnän sai Hydrovane, joka ei ole servotoiminen. Paitsi että se ohjaa, se on samalla hyvin toimiva varaperäsin. Hydrovaneen vaihtuu Lehtisenkin tuuliperäsin seuraavalle kierrokselle.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuuliperäsimet ovat tosiaan varsin kalliita. Aika yksinkertaisia laitteita ovat, joten itsekin voisi sellaisen kyhätä. Käytännössä kuitenkin menisi varmaan useampi iteraatiokierros ennen kuin tulisi hyvä. Ja sitten sitä hintaakin ehtii kertyä yhtä paljon kuin valmiille ja hyväksi todetulle.

      Aika moni tuolla seilaa ilman tuuliperäsintä. Hyvällä autopilotillakin pärjää hienosti. Noilla pelkkään kompassiin perustuvilla pinnapiloteilla ei kuitenkaan isommassa kelissä selviä, joten jätä ne varalaitteeksi ja hanki joku, jossa on myös gyro.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      186
      3525
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2210
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2196
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2062
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      449
      1189
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      994
    Aihe