Tuuliperäsin

Anonyymi

Olen yksipurjehtija, aikoinaan pakosta ja nyt jo asiaan tottuneena omasta halusta, ja seilaan lomalla pääasiassa Itämerta pitkin poikin. Tykkään seilata pitkiä legejä ja mennä merta edemmäs kalaan :-) Ajatuksena on 2023 siirtää vene Välimerelle pienen mutkan kautta, pitää siellä kauden tai kaksi, ja purjehtia takaisin Suomeen.

Minulle tuuliperäsimen toiminta on tuttua noin pääpiirteittäin, ja olen pohtinut "servotyyppisen" hankkimista (Sailomat on tässä nyt lähinnä mielessä). Tähän saakka ollaan menty ensin Raymarinen ja sitten Simradin pinnapilotilla, joista ensimmäinen on nyt (korjattuna) varapilottina.

Tutkin pilottien hintoja niin täytyy sanoa että himan, jos en kauhistunut niin ainakin oudoksuin hintoja. Menee uudella laitteella hinta noin 4 tonniin ja helposti ylikin, jota pidän aika moisena hintana kun ajattelee tuuliperäsimen toimintalogiikkaa? Täytyy myöntää että niissä on kaikenlaisia hienoja "juttuja" a helppoja säätöjä, mutta onko olemassa joltakin valmistajalta ihan karvalakkiamallia? Käytettyjä ei taida oikein liikkua?

11

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On niitä joskus ollut nettiveneessä, kun joku on ostanut jonkun pitkänmatkan veneen ja myy niitä sitten pois, mutta todennäköisesti sellaisiin ei kannata sekaantua. Niissä on aika paljon kuluvia osia jotka itää vaihtaa (ja ne on kalliita osia). Varsinkin itämeri ja jos se välimerikin tulee kysymykseen, pärjää hyvin pinnapilotilla. Eikä sitä tuuliperäsintä nyt tarvita kun pinnapilottejakin saa samalla hinnalla kassillisen tai kaksi. Omasta maksoin kaikkine kilkkeineen alle 600e ja oli ensiasennus. Jos et ole huolissasi sähköstä niin älä noihin sekaannu, osta toinen simradi varalle ja heitä 'reiskalla' vesilintuja, ne vuotaa ohjausyksikköön.

      Alla on linkki sivulle josta voit laske virrankulutusta, ja jos laitat vaikka autopilotin nolliin ja muu kulutus on todellisen mukaista, se ei kokonaisuutta muuta juurikaan suuntaan taikka toiseen. Sopivasti akkuja, ledit, maltilla kaikkea kivaa sähkökamaa, otat kuluttajia pois kun niitä ei tarvita, laitat aurinkopaneeleja ja mahdollisesti tuuligenun, niin pärjää itämerellä ja välimerellä, ja vaikka ihan maailmallakin hyvin kun vielä koneessa on ns. oikea laturi josta saapi poweria pakkiin josp aneelit tai tuulimylly ei jostakin syystä tuota riittävästi.

    • Anonyymi

      Jos nyt tuo pilotti on esim 10W ja se tekee työtä 10 tuntia, niin energiantarve on silloin 100 Wh. Kun laskee tasakymmenillä luvuilla on helpompi hahmottaa.

      Valmistajat laskee energiantarpeen noin 25% työllä, mutta se varmaan on laskettu kun purjeet on balansissa ja mennään sopivalla halssilla. Todellisuus on kuitenkin toista, ja kun mennään myötätuulessa niin energiantarve on helposti tuplat tuosta eli 200 Wh. Keskiarvoisesti voit kai laskea kulutuksen jonnekin 140-150 Wh tienoille er vrk.

    • Anonyymi

      Katto jostain itelles nainen (tai mies, suuntauksista riippuen) ja nauti elämästä.

      • Anonyymi

        Ehtii sen naisen kanssa nauttia elämästä paremmin, jos ei toisen tarvitse kokoajan olla ohjaamassa.


    • Anonyymi

      Itse tuuliperäsimeen satsaisin tilanteessasi, reagoikin tietyis tilanteissa nopeammin muutoksiin. Sähkön kanssa huonoimmillaan voi tulla huonossa kelissä pitkällä legillä monenmoisia ongelmia, niin onpahan yks murhe poissa. Pitkälti silti sellasia asioita, että pääasia että on hyvä mieli, eli jos tykkää niin siihen satsaa ja kivaa sitten on, tai jos on hyvä mieli normaalilla autopilotilla niin sitten menee sillä. Pääasia että viihtyy :D

      • Anonyymi

        Just näin :-) mutta raha kai tässä itteeni enemmän kiusaa. Itte kyllä olen sitä mieltä että mekaaninen usein pare, vanhanaikainen kun olen.


      • Anonyymi

        Kyllä se näin on että sähkönkäyttö vetten ympäröimänä on aina mahdollinen riskitekijä. Älä noita DIY kamppeita kattele, seuraa palstoja ja hommaa käytetty tunnettu merkki niin saat osia.


    • Anonyymi

      Se halpa pinnapilotti antautuu kelin kovetessa aika pian, todella paljon aikaisemmin kuin tuuliperäsin. Tuuliperäsimellä ei oikeastaan kelirajaa olekaan.

      Mielipiteet olivat GGR:n aikaan ehkä hieman biasoitujakin, mutta tuuliperäsimistä yhtenäisimmän hyväksynnän sai Hydrovane, joka ei ole servotoiminen. Paitsi että se ohjaa, se on samalla hyvin toimiva varaperäsin. Hydrovaneen vaihtuu Lehtisenkin tuuliperäsin seuraavalle kierrokselle.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuuliperäsimet ovat tosiaan varsin kalliita. Aika yksinkertaisia laitteita ovat, joten itsekin voisi sellaisen kyhätä. Käytännössä kuitenkin menisi varmaan useampi iteraatiokierros ennen kuin tulisi hyvä. Ja sitten sitä hintaakin ehtii kertyä yhtä paljon kuin valmiille ja hyväksi todetulle.

      Aika moni tuolla seilaa ilman tuuliperäsintä. Hyvällä autopilotillakin pärjää hienosti. Noilla pelkkään kompassiin perustuvilla pinnapiloteilla ei kuitenkaan isommassa kelissä selviä, joten jätä ne varalaitteeksi ja hanki joku, jossa on myös gyro.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      363
      3782
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1403
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1257
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      65
      1044
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      13
      861
    6. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      58
      857
    7. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      850
    8. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      839
    9. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      11
      827
    10. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      821
    Aihe