Tuuliperäsin

Anonyymi

Olen yksipurjehtija, aikoinaan pakosta ja nyt jo asiaan tottuneena omasta halusta, ja seilaan lomalla pääasiassa Itämerta pitkin poikin. Tykkään seilata pitkiä legejä ja mennä merta edemmäs kalaan :-) Ajatuksena on 2023 siirtää vene Välimerelle pienen mutkan kautta, pitää siellä kauden tai kaksi, ja purjehtia takaisin Suomeen.

Minulle tuuliperäsimen toiminta on tuttua noin pääpiirteittäin, ja olen pohtinut "servotyyppisen" hankkimista (Sailomat on tässä nyt lähinnä mielessä). Tähän saakka ollaan menty ensin Raymarinen ja sitten Simradin pinnapilotilla, joista ensimmäinen on nyt (korjattuna) varapilottina.

Tutkin pilottien hintoja niin täytyy sanoa että himan, jos en kauhistunut niin ainakin oudoksuin hintoja. Menee uudella laitteella hinta noin 4 tonniin ja helposti ylikin, jota pidän aika moisena hintana kun ajattelee tuuliperäsimen toimintalogiikkaa? Täytyy myöntää että niissä on kaikenlaisia hienoja "juttuja" a helppoja säätöjä, mutta onko olemassa joltakin valmistajalta ihan karvalakkiamallia? Käytettyjä ei taida oikein liikkua?

11

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

On niitä joskus ollut nettiveneessä, kun joku on ostanut jonkun pitkänmatkan veneen ja myy niitä sitten pois, mutta todennäköisesti sellaisiin ei kannata sekaantua. Niissä on aika paljon kuluvia osia jotka itää vaihtaa (ja ne on kalliita osia). Varsinkin itämeri ja jos se välimerikin tulee kysymykseen, pärjää hyvin pinnapilotilla. Eikä sitä tuuliperäsintä nyt tarvita kun pinnapilottejakin saa samalla hinnalla kassillisen tai kaksi. Omasta maksoin kaikkine kilkkeineen alle 600e ja oli ensiasennus. Jos et ole huolissasi sähköstä niin älä noihin sekaannu, osta toinen simradi varalle ja heitä 'reiskalla' vesilintuja, ne vuotaa ohjausyksikköön.

Alla on linkki sivulle josta voit laske virrankulutusta, ja jos laitat vaikka autopilotin nolliin ja muu kulutus on todellisen mukaista, se ei kokonaisuutta muuta juurikaan suuntaan taikka toiseen. Sopivasti akkuja, ledit, maltilla kaikkea kivaa sähkökamaa, otat kuluttajia pois kun niitä ei tarvita, laitat aurinkopaneeleja ja mahdollisesti tuuligenun, niin pärjää itämerellä ja välimerellä, ja vaikka ihan maailmallakin hyvin kun vielä koneessa on ns. oikea laturi josta saapi poweria pakkiin josp aneelit tai tuulimylly ei jostakin syystä tuota riittävästi.

• Anonyymi

Jos nyt tuo pilotti on esim 10W ja se tekee työtä 10 tuntia, niin energiantarve on silloin 100 Wh. Kun laskee tasakymmenillä luvuilla on helpompi hahmottaa.

Valmistajat laskee energiantarpeen noin 25% työllä, mutta se varmaan on laskettu kun purjeet on balansissa ja mennään sopivalla halssilla. Todellisuus on kuitenkin toista, ja kun mennään myötätuulessa niin energiantarve on helposti tuplat tuosta eli 200 Wh. Keskiarvoisesti voit kai laskea kulutuksen jonnekin 140-150 Wh tienoille er vrk.

• Anonyymi

Katto jostain itelles nainen (tai mies, suuntauksista riippuen) ja nauti elämästä.

• Anonyymi

Ehtii sen naisen kanssa nauttia elämästä paremmin, jos ei toisen tarvitse kokoajan olla ohjaamassa.

• Anonyymi

Itse tuuliperäsimeen satsaisin tilanteessasi, reagoikin tietyis tilanteissa nopeammin muutoksiin. Sähkön kanssa huonoimmillaan voi tulla huonossa kelissä pitkällä legillä monenmoisia ongelmia, niin onpahan yks murhe poissa. Pitkälti silti sellasia asioita, että pääasia että on hyvä mieli, eli jos tykkää niin siihen satsaa ja kivaa sitten on, tai jos on hyvä mieli normaalilla autopilotilla niin sitten menee sillä. Pääasia että viihtyy :D

• Anonyymi

Just näin :-) mutta raha kai tässä itteeni enemmän kiusaa. Itte kyllä olen sitä mieltä että mekaaninen usein pare, vanhanaikainen kun olen.

• Anonyymi

Kyllä se näin on että sähkönkäyttö vetten ympäröimänä on aina mahdollinen riskitekijä. Älä noita DIY kamppeita kattele, seuraa palstoja ja hommaa käytetty tunnettu merkki niin saat osia.

• Anonyymi

Se halpa pinnapilotti antautuu kelin kovetessa aika pian, todella paljon aikaisemmin kuin tuuliperäsin. Tuuliperäsimellä ei oikeastaan kelirajaa olekaan.

Mielipiteet olivat GGR:n aikaan ehkä hieman biasoitujakin, mutta tuuliperäsimistä yhtenäisimmän hyväksynnän sai Hydrovane, joka ei ole servotoiminen. Paitsi että se ohjaa, se on samalla hyvin toimiva varaperäsin. Hydrovaneen vaihtuu Lehtisenkin tuuliperäsin seuraavalle kierrokselle.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Tuuliperäsimet ovat tosiaan varsin kalliita. Aika yksinkertaisia laitteita ovat, joten itsekin voisi sellaisen kyhätä. Käytännössä kuitenkin menisi varmaan useampi iteraatiokierros ennen kuin tulisi hyvä. Ja sitten sitä hintaakin ehtii kertyä yhtä paljon kuin valmiille ja hyväksi todetulle.

Aika moni tuolla seilaa ilman tuuliperäsintä. Hyvällä autopilotillakin pärjää hienosti. Noilla pelkkään kompassiin perustuvilla pinnapiloteilla ei kuitenkaan isommassa kelissä selviä, joten jätä ne varalaitteeksi ja hanki joku, jossa on myös gyro.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6484
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3352
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2676
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2308
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1861
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1822
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1600
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1452
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1448
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe