Mitä tarkoittaa resistiivinen kuorma, eli millaisia laitteita tällä voisi ohjata? 220V käyttöjännite ei kai haittaa, vaikka Suomessa se on 230V ? Vaihtovirran taajuuden muuttamiseenko tuo perustuu?
Milaiset moottorit yms. ovat resistiivisiä ja soveltuvia tuohon? DC/AC hiiliharjamoottorit, tinakolvi (lämpötilan säätö?), DC-porakone yms yms? Mitä vaan laitteita, joihin soveltuu?
4kW max kuulostaa aika paljolta?
Resistiivinen kuorma?
17
4388
Vastaukset
- Anonyymi
Aika huvittava! Siis sähkömoottorin nopeussäädin, jolle speksit ilmoitetaan resistiiviselle kuormalla. Sähkömoottori on induktiivinen kuorma eli kaikkea muuta kuin resistiivinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika huvittava! Siis sähkömoottorin nopeussäädin, jolle speksit ilmoitetaan resistiiviselle kuormalla. Sähkömoottori on induktiivinen kuorma eli kaikkea muuta kuin resistiivinen.
Eli mihin tuota edes teoriassa voisi käyttää? Ja peräti 4000 wattiin saakka?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli mihin tuota edes teoriassa voisi käyttää? Ja peräti 4000 wattiin saakka?
Mistä minä tietäisin? Eihän tuossa kerrota mitä se tekee tarkemmin. 1-vaihe moottorin nopeuden sääntö ei ole ihan yksinkertaista. Yleensä sähkömoottorien nopeussäätö tehdään 3-vaihemoottoreilla ja taajuusmuuttajilla. Yritin taajuusmuuttajalla säätää 1-vaihe moottoria, mutta ei siitä oikein mitään tullut. Sai kyllä kierroksia alas jonkun verran, mutta vei paljon sähköä ja moottori alkoi hajoamaan.
Myös 3-vaihemoottoreista pitää varmistaa, että ne soveltuvat taajuusmuuttajakäyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika huvittava! Siis sähkömoottorin nopeussäädin, jolle speksit ilmoitetaan resistiiviselle kuormalla. Sähkömoottori on induktiivinen kuorma eli kaikkea muuta kuin resistiivinen.
Pitää ymmärtää että yleisvirtamoottori on ihan eri asia kuin induktiomoottori. Vastaavia tyristorisäätimiä käytetään ylesesti pölyimureissa, porakoneissa, yms. Jopa induktiomoottoreita säädetään pienissä huippuimureissa tuollaisilla säätimillä. Ei ole pelkästään vastuskuorman ohjaukseen soveltuva tuo kapine.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää ymmärtää että yleisvirtamoottori on ihan eri asia kuin induktiomoottori. Vastaavia tyristorisäätimiä käytetään ylesesti pölyimureissa, porakoneissa, yms. Jopa induktiomoottoreita säädetään pienissä huippuimureissa tuollaisilla säätimillä. Ei ole pelkästään vastuskuorman ohjaukseen soveltuva tuo kapine.
Lienee ilmoitustapa suurimpana wattilukuna, kun valmistaja ei tiedä kuinka voimakkaasti induktiivista kuormaa sinne laitetaan perään. Jätetään vastuu kytkennän tekijälle mitoittaa itse AC-luokitus tai laittaa konkka nielemään itseinduktiota.
Eikö loisteho ole ihan joka moottorityypillä maksimissaan tyhjäkäynnillä ja pätöeho max-kuormalla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lienee ilmoitustapa suurimpana wattilukuna, kun valmistaja ei tiedä kuinka voimakkaasti induktiivista kuormaa sinne laitetaan perään. Jätetään vastuu kytkennän tekijälle mitoittaa itse AC-luokitus tai laittaa konkka nielemään itseinduktiota.
Eikö loisteho ole ihan joka moottorityypillä maksimissaan tyhjäkäynnillä ja pätöeho max-kuormalla?Miksiköhän yleisvirtamoottorille ei milloikaan ilmoiteta COS fii arvoa, vain teho ja virta?
Eikö niissä tulekaan loistehoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksiköhän yleisvirtamoottorille ei milloikaan ilmoiteta COS fii arvoa, vain teho ja virta?
Eikö niissä tulekaan loistehoa?Aina tulee loistehoa jos on käämi mutta onko sitten niin merkityksettömän pieni?
Jos ei ole loistehoa muodostavia komponentteja, miksi sitten on häiriönpoistokonkat ja mahollisesti vielä kelatkin?
Ihan hyvä huomio, kerro toki muillekin jos tiedät miten on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina tulee loistehoa jos on käämi mutta onko sitten niin merkityksettömän pieni?
Jos ei ole loistehoa muodostavia komponentteja, miksi sitten on häiriönpoistokonkat ja mahollisesti vielä kelatkin?
Ihan hyvä huomio, kerro toki muillekin jos tiedät miten on.Jospa se juju on siinä ankkurin virran suunta vaihtuu jatkuvasti, verrattuna kenttäkäämiin, niin induktiot ja loisvirrat kumoutuvat? Toimiihan moottori yhtä hyvin myös tasavirrallakin, eikä silloin ainakaan vaihesiirto vaivaa johdoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa se juju on siinä ankkurin virran suunta vaihtuu jatkuvasti, verrattuna kenttäkäämiin, niin induktiot ja loisvirrat kumoutuvat? Toimiihan moottori yhtä hyvin myös tasavirrallakin, eikä silloin ainakaan vaihesiirto vaivaa johdoissa.
Jos yleisvirtamoottori lukitaan akselistaan paikalleen ja kytketään vaihtovirtalähteeseen, se aiheuttaa induktiivista loistehoa, koska moottorin sähkömagneeteilla on induktanssia? Eiköhän kaikilla kuormitusalueilla moottori tuota jonkun verran loistehoa?
Yleisvirtamoottori tosin ei ole syöttöjännitteen taajuudesta riippuvainen koska kommutaattori toimii mekaanisena vaihtosuuntaimena ja taajuus riippuu moottorin kuormituksesta.
Yleisvirtamoottoreita on lähestulkoon kaikki nykyaikaiset maastureiden vinssit jotka toimivat 12V tasajännitteellä. Järeänkin vinssin saa helposti käämeistään poltettua jos akkujännite pääsee laskemaan liian matalalle - taajuus laskee, reaktiivinen vastus pienenee ja virta kasvaa.
Jos kyse ei ole loistehosta, niin mikä on sitten tämä kommutaattorin luoma ilmiö jossa vinssin virta vaihtelee kuormituksen mukaan 50-500A välillä? Tarkoitatko että loisvirta liikkuu vain moottorin sisällä eikä kuormita kytkinkomponenttia sen enempää kuin hehkulamppu?
Miksi yleisvirtamoottorin yli laitetaan kipinäkonkka mutta ei hehkulampun? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika huvittava! Siis sähkömoottorin nopeussäädin, jolle speksit ilmoitetaan resistiiviselle kuormalla. Sähkömoottori on induktiivinen kuorma eli kaikkea muuta kuin resistiivinen.
"resistiiviselle kuormalla"
Oikeinkirjoitus on ainakin kirjoitushetkellä ollut heikompi, kuin sähköasioiden ymmärtäminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"resistiiviselle kuormalla"
Oikeinkirjoitus on ainakin kirjoitushetkellä ollut heikompi, kuin sähköasioiden ymmärtäminen.Varsinaista asiaa sivuten, yleisvirtamoottori on käytännössä resistiivinen kuorma. Eihän lämmitinkään muutu induktiiseksi kuormaksi vaikka sen kytkisi suojaerotusmuuntajan kautta. Ei ne pelkät käämit tee kuormasta induktiivista, vaan se toimintaperiaate.
- Anonyymi
Moottori ei ole koskaan resistiivinen kuorma.
Puhtaasti resistiivisiä kuormia on oikeastaan käytännössä vain lämmitysvastukset joihin voi myös hehkulamputkin laskea- Anonyymi
Juuri noin. Hehkulamppujenkin kanssa joutuu huomioimaan sen, että ottavat päälle kytkeytyessään hetkellisesti hyvin suuren virran.
Laitteen ulkonäön perusteella se pitää asentaa suojamaadoitettuun johtimeen ja sen sähköturvallisuudesta tai säteilemistä radiohäiriöistä ei ole mitään tietoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin. Hehkulamppujenkin kanssa joutuu huomioimaan sen, että ottavat päälle kytkeytyessään hetkellisesti hyvin suuren virran.
Laitteen ulkonäön perusteella se pitää asentaa suojamaadoitettuun johtimeen ja sen sähköturvallisuudesta tai säteilemistä radiohäiriöistä ei ole mitään tietoa.Vaihejohtimen kuuluu olla tummanvaaleaa ja nollajohtimen vaaleantummaa. Niin se kytkentä onnistuu.
- Anonyymi
Joo.
Resistiivinen kuorma on sellainen, jossa virran ja jännitteen huippukohdat ovat samassa kohdassa. Juurikin vastukset ja hehkulamput.
Vaikka hehkulampun vastusarvo muuttuu jännitteen vaikutuksesta, virta ja jännite ovat silti koko ajan samassa vaiheessa. Tällä ilmiöllä ei ole mitään tekemistä reaktiivisen kuorman kanssa.
Reaktiivisia kuormia taas ovat käämit ja kondensaattorit. Reaktiivisen kuorman idea on siinä, että se varastoi itseensä sähköenergiaa ja purkaa sen sitten takaisin verkkoon. Tästä syntyy vaihe-ero, jolloin virran ja jännitteen huippukohdat eivät toteudu samaan aikaan.
Reaktiivisen kuorman katkominen kuormittaa kytkentäkomponenttia koska kelaan varastoitunut energia pyrkii katkaisuhetkellä purkautumaan hyvin nopeasti. Nopea purkautuminen aiheuttaa valokaaren/jännitepiikin, joka kuormittaa kytkinkomponenttia. - Anonyymi
Aika moinen voitto fruugolla ja vielä ohjehintakin olemassa!!! Tuon vehkeen hinta kiinassa on n. 2-3€ ja postimaksua sen lähettämisestä sinulle kinkit pyytävät n. 5€. Tosin toimitus vie aikaa 1-2kk mutta kuka nyt triac-säätimestä maksaa yli 30€!
Seuraavassa Aliexpressin koko hakurotla, jolla tuo vempain löytyy:
4000W 220V AC SCR Voltage Regulator Dimmer Electric Motor Speed Controller
Ja Kiinan kauppahan oli:
https://www.aliexpress.com
Siellähän kaikki elektroniikka tänäpäivänä tehdään..........Vai että isoa pontikkapannua lämpöiseksi....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait913528Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso51779Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani51572- 291351
Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen
Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es53936Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän
Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 70872Oot kyl rakas
Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t35872Miten voitkin olla aina niin fiksu
...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä47820Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."
Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve4777Mistä tietää, onko hän se oikea?
Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha60774