Resistiivinen kuorma?

Anonyymi

Mitä tarkoittaa resistiivinen kuorma, eli millaisia laitteita tällä voisi ohjata? 220V käyttöjännite ei kai haittaa, vaikka Suomessa se on 230V ? Vaihtovirran taajuuden muuttamiseenko tuo perustuu?

Milaiset moottorit yms. ovat resistiivisiä ja soveltuvia tuohon? DC/AC hiiliharjamoottorit, tinakolvi (lämpötilan säätö?), DC-porakone yms yms? Mitä vaan laitteita, joihin soveltuu?

4kW max kuulostaa aika paljolta?

17

4386

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Aika huvittava! Siis sähkömoottorin nopeussäädin, jolle speksit ilmoitetaan resistiiviselle kuormalla. Sähkömoottori on induktiivinen kuorma eli kaikkea muuta kuin resistiivinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika huvittava! Siis sähkömoottorin nopeussäädin, jolle speksit ilmoitetaan resistiiviselle kuormalla. Sähkömoottori on induktiivinen kuorma eli kaikkea muuta kuin resistiivinen.

        Eli mihin tuota edes teoriassa voisi käyttää? Ja peräti 4000 wattiin saakka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mihin tuota edes teoriassa voisi käyttää? Ja peräti 4000 wattiin saakka?

        Mistä minä tietäisin? Eihän tuossa kerrota mitä se tekee tarkemmin. 1-vaihe moottorin nopeuden sääntö ei ole ihan yksinkertaista. Yleensä sähkömoottorien nopeussäätö tehdään 3-vaihemoottoreilla ja taajuusmuuttajilla. Yritin taajuusmuuttajalla säätää 1-vaihe moottoria, mutta ei siitä oikein mitään tullut. Sai kyllä kierroksia alas jonkun verran, mutta vei paljon sähköä ja moottori alkoi hajoamaan.

        Myös 3-vaihemoottoreista pitää varmistaa, että ne soveltuvat taajuusmuuttajakäyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika huvittava! Siis sähkömoottorin nopeussäädin, jolle speksit ilmoitetaan resistiiviselle kuormalla. Sähkömoottori on induktiivinen kuorma eli kaikkea muuta kuin resistiivinen.

        Pitää ymmärtää että yleisvirtamoottori on ihan eri asia kuin induktiomoottori. Vastaavia tyristorisäätimiä käytetään ylesesti pölyimureissa, porakoneissa, yms. Jopa induktiomoottoreita säädetään pienissä huippuimureissa tuollaisilla säätimillä. Ei ole pelkästään vastuskuorman ohjaukseen soveltuva tuo kapine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ymmärtää että yleisvirtamoottori on ihan eri asia kuin induktiomoottori. Vastaavia tyristorisäätimiä käytetään ylesesti pölyimureissa, porakoneissa, yms. Jopa induktiomoottoreita säädetään pienissä huippuimureissa tuollaisilla säätimillä. Ei ole pelkästään vastuskuorman ohjaukseen soveltuva tuo kapine.

        Lienee ilmoitustapa suurimpana wattilukuna, kun valmistaja ei tiedä kuinka voimakkaasti induktiivista kuormaa sinne laitetaan perään. Jätetään vastuu kytkennän tekijälle mitoittaa itse AC-luokitus tai laittaa konkka nielemään itseinduktiota.

        Eikö loisteho ole ihan joka moottorityypillä maksimissaan tyhjäkäynnillä ja pätöeho max-kuormalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienee ilmoitustapa suurimpana wattilukuna, kun valmistaja ei tiedä kuinka voimakkaasti induktiivista kuormaa sinne laitetaan perään. Jätetään vastuu kytkennän tekijälle mitoittaa itse AC-luokitus tai laittaa konkka nielemään itseinduktiota.

        Eikö loisteho ole ihan joka moottorityypillä maksimissaan tyhjäkäynnillä ja pätöeho max-kuormalla?

        Miksiköhän yleisvirtamoottorille ei milloikaan ilmoiteta COS fii arvoa, vain teho ja virta?
        Eikö niissä tulekaan loistehoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän yleisvirtamoottorille ei milloikaan ilmoiteta COS fii arvoa, vain teho ja virta?
        Eikö niissä tulekaan loistehoa?

        Aina tulee loistehoa jos on käämi mutta onko sitten niin merkityksettömän pieni?

        Jos ei ole loistehoa muodostavia komponentteja, miksi sitten on häiriönpoistokonkat ja mahollisesti vielä kelatkin?

        Ihan hyvä huomio, kerro toki muillekin jos tiedät miten on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina tulee loistehoa jos on käämi mutta onko sitten niin merkityksettömän pieni?

        Jos ei ole loistehoa muodostavia komponentteja, miksi sitten on häiriönpoistokonkat ja mahollisesti vielä kelatkin?

        Ihan hyvä huomio, kerro toki muillekin jos tiedät miten on.

        Jospa se juju on siinä ankkurin virran suunta vaihtuu jatkuvasti, verrattuna kenttäkäämiin, niin induktiot ja loisvirrat kumoutuvat? Toimiihan moottori yhtä hyvin myös tasavirrallakin, eikä silloin ainakaan vaihesiirto vaivaa johdoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospa se juju on siinä ankkurin virran suunta vaihtuu jatkuvasti, verrattuna kenttäkäämiin, niin induktiot ja loisvirrat kumoutuvat? Toimiihan moottori yhtä hyvin myös tasavirrallakin, eikä silloin ainakaan vaihesiirto vaivaa johdoissa.

        Jos yleisvirtamoottori lukitaan akselistaan paikalleen ja kytketään vaihtovirtalähteeseen, se aiheuttaa induktiivista loistehoa, koska moottorin sähkömagneeteilla on induktanssia? Eiköhän kaikilla kuormitusalueilla moottori tuota jonkun verran loistehoa?

        Yleisvirtamoottori tosin ei ole syöttöjännitteen taajuudesta riippuvainen koska kommutaattori toimii mekaanisena vaihtosuuntaimena ja taajuus riippuu moottorin kuormituksesta.

        Yleisvirtamoottoreita on lähestulkoon kaikki nykyaikaiset maastureiden vinssit jotka toimivat 12V tasajännitteellä. Järeänkin vinssin saa helposti käämeistään poltettua jos akkujännite pääsee laskemaan liian matalalle - taajuus laskee, reaktiivinen vastus pienenee ja virta kasvaa.

        Jos kyse ei ole loistehosta, niin mikä on sitten tämä kommutaattorin luoma ilmiö jossa vinssin virta vaihtelee kuormituksen mukaan 50-500A välillä? Tarkoitatko että loisvirta liikkuu vain moottorin sisällä eikä kuormita kytkinkomponenttia sen enempää kuin hehkulamppu?

        Miksi yleisvirtamoottorin yli laitetaan kipinäkonkka mutta ei hehkulampun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika huvittava! Siis sähkömoottorin nopeussäädin, jolle speksit ilmoitetaan resistiiviselle kuormalla. Sähkömoottori on induktiivinen kuorma eli kaikkea muuta kuin resistiivinen.

        "resistiiviselle kuormalla"
        Oikeinkirjoitus on ainakin kirjoitushetkellä ollut heikompi, kuin sähköasioiden ymmärtäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "resistiiviselle kuormalla"
        Oikeinkirjoitus on ainakin kirjoitushetkellä ollut heikompi, kuin sähköasioiden ymmärtäminen.

        Varsinaista asiaa sivuten, yleisvirtamoottori on käytännössä resistiivinen kuorma. Eihän lämmitinkään muutu induktiiseksi kuormaksi vaikka sen kytkisi suojaerotusmuuntajan kautta. Ei ne pelkät käämit tee kuormasta induktiivista, vaan se toimintaperiaate.


    • Anonyymi

      Moottori ei ole koskaan resistiivinen kuorma.
      Puhtaasti resistiivisiä kuormia on oikeastaan käytännössä vain lämmitysvastukset joihin voi myös hehkulamputkin laskea

      • Anonyymi

        Juuri noin. Hehkulamppujenkin kanssa joutuu huomioimaan sen, että ottavat päälle kytkeytyessään hetkellisesti hyvin suuren virran.

        Laitteen ulkonäön perusteella se pitää asentaa suojamaadoitettuun johtimeen ja sen sähköturvallisuudesta tai säteilemistä radiohäiriöistä ei ole mitään tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Hehkulamppujenkin kanssa joutuu huomioimaan sen, että ottavat päälle kytkeytyessään hetkellisesti hyvin suuren virran.

        Laitteen ulkonäön perusteella se pitää asentaa suojamaadoitettuun johtimeen ja sen sähköturvallisuudesta tai säteilemistä radiohäiriöistä ei ole mitään tietoa.

        Vaihejohtimen kuuluu olla tummanvaaleaa ja nollajohtimen vaaleantummaa. Niin se kytkentä onnistuu.


    • Anonyymi

      Joo.

      Resistiivinen kuorma on sellainen, jossa virran ja jännitteen huippukohdat ovat samassa kohdassa. Juurikin vastukset ja hehkulamput.

      Vaikka hehkulampun vastusarvo muuttuu jännitteen vaikutuksesta, virta ja jännite ovat silti koko ajan samassa vaiheessa. Tällä ilmiöllä ei ole mitään tekemistä reaktiivisen kuorman kanssa.

      Reaktiivisia kuormia taas ovat käämit ja kondensaattorit. Reaktiivisen kuorman idea on siinä, että se varastoi itseensä sähköenergiaa ja purkaa sen sitten takaisin verkkoon. Tästä syntyy vaihe-ero, jolloin virran ja jännitteen huippukohdat eivät toteudu samaan aikaan.

      Reaktiivisen kuorman katkominen kuormittaa kytkentäkomponenttia koska kelaan varastoitunut energia pyrkii katkaisuhetkellä purkautumaan hyvin nopeasti. Nopea purkautuminen aiheuttaa valokaaren/jännitepiikin, joka kuormittaa kytkinkomponenttia.

    • Anonyymi

      Aika moinen voitto fruugolla ja vielä ohjehintakin olemassa!!! Tuon vehkeen hinta kiinassa on n. 2-3€ ja postimaksua sen lähettämisestä sinulle kinkit pyytävät n. 5€. Tosin toimitus vie aikaa 1-2kk mutta kuka nyt triac-säätimestä maksaa yli 30€!
      Seuraavassa Aliexpressin koko hakurotla, jolla tuo vempain löytyy:
      4000W 220V AC SCR Voltage Regulator Dimmer Electric Motor Speed Controller
      Ja Kiinan kauppahan oli:
      https://www.aliexpress.com
      Siellähän kaikki elektroniikka tänäpäivänä tehdään..........Vai että isoa pontikkapannua lämpöiseksi....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2427
    2. Arvaa mitä mies

      Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      58
      1412
    3. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1323
    4. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1313
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1201
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      939
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      818
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      761
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      23
      616
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      586
    Aihe