miten kytketään pistokkeeton valaisin kattoon jossa pistotulppa

Anonyymi

Käyttämättömässä valaisimessa on kaksi sokeripalaan päättyvää johtoa (ruskea ja sininen) ja metallirungossa ruuvi ilmeisesti maadoitukseen. Katossa on koukku ja paikka johon voi työntää pistokkeen. Pistorasia katossa on maadoittamaton. Voiko nämä kaksi sokeripalajohtoa liittää kattoon siihen sopivalla pistokkeella ja jättää maadoitus käyttämättä?

24

2587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloituksen vaikeusaste lähentelee ysiä !

    • Anonyymi

      no pakkohan se on niin tehdä.., voi sinne sokerinpalankin laittaa, ellei nyt pistokkeita ole, väri värii..

    • Anonyymi

      Kyllä voi.

    • Anonyymi

      Tukesin verrkosivuilla on jokamienen töiden ohjeisiin.

      • Anonyymi

        mä olen tehnyt enemmän asennuksia, kuin keskiverto sähköasentaja, alkaen isosta kesämökistä, jonne sähköyhtiö veti järvessä kaapelin, ja toi mökin seinään, loput tein itse, ja olen myös papereissa asennusten tekijä, mökki erillinen sauna. Kotona runsaasti ulkovalasitusta, pistorasioita, puuliiterin valaistus.. sähköliesien kytkentöjä, vesipummujen vaihtoja, kaikkea mahdollista.. lukekaa te pojat sääntöjä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mä olen tehnyt enemmän asennuksia, kuin keskiverto sähköasentaja, alkaen isosta kesämökistä, jonne sähköyhtiö veti järvessä kaapelin, ja toi mökin seinään, loput tein itse, ja olen myös papereissa asennusten tekijä, mökki erillinen sauna. Kotona runsaasti ulkovalasitusta, pistorasioita, puuliiterin valaistus.. sähköliesien kytkentöjä, vesipummujen vaihtoja, kaikkea mahdollista.. lukekaa te pojat sääntöjä..

        Mikä on vakuutusyhtiön kannata kun kukaan ammattilainen ei ole tarkistanut ja dokumentointi kytkentöjä äesim tulipalo sähköpal a ukkosne n


    • Anonyymi

      Kun katon valopiste on maadoittamaton, se on merkki siitä että siinä huoneessa ei tarvita maadoituksia. Sama niinkin päin että jos valaisimessa ei ole maadoitusta, ei sitä tarvitse maadoittaa vaikka katon valopisteessä olisikin maadoitus.

      • Anonyymi

        Voihan sen kattorasian olla laittanut kotirouvan x mies rekkakuski joka ei maadoitustanosannut kytkee.

        Kuten x äni rekkakuski joka laittoi maadoituksen kruunyåukytkimne toiseen virtsan elikkä kun laitoit molemmat. Kytkimet päälle tuli takaisin jännitteiden nuorelta esim kun peset lampun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sen kattorasian olla laittanut kotirouvan x mies rekkakuski joka ei maadoitustanosannut kytkee.

        Kuten x äni rekkakuski joka laittoi maadoituksen kruunyåukytkimne toiseen virtsan elikkä kun laitoit molemmat. Kytkimet päälle tuli takaisin jännitteiden nuorelta esim kun peset lampun

        L. Ja. N. Ja suojamaa. Kukin omiin liitäntöihinsä
        Helppo kuin heinäkteko Sano. Matalousloinen kun. Tukikaavkeitaan täytteli taikku piiallaan


    • Tuo jälkimmäinen koskee uusia valaisimia, jos on vanha, pitää varmistaa, että on suojaeristetty.

      • Anonyymi

        Mikähän taas tämä sinun "jälkimmäinen" onkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän taas tämä sinun "jälkimmäinen" onkaan?

        Sellaanen kuva jossa on kaksi neliötä sisäkkäin, valaisimen tyyppikilvessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän taas tämä sinun "jälkimmäinen" onkaan?

        Suojaeristys tarkoittaa ylimääräistä eritystä, joka suojelee käyttäjää myös vikatapauksessa eli virta ei voi tulla kuoreen. Tällaisen laitteen saa kytkeä myös tiloihin, joissa käytetään suojamaadoitusta. Vuoden 1997 jälkeen myydyt laitteet ovat kaikki olleet joko suojaeristettyjä tai suojamaadoitettuja. Ennen sitä oli myös laitteita, joissa oli vain peruseristys. Sellaisen käyttö tilasssa, jossa on maapotentiaalia (käyttövesiputkia, sähköä johtava lattia tai maadoitetut pistorasiat) on vaarallista, koska vikatilanteessa voi saada iskun verkkovirran ja maan väliltä. Suojaristyksen tunnus on kaksi sisäkkäistä neliötä. Irrallisissa laitteissa sen tuntee myös siitä, että töpseli on litteä tai lovettu (ei itse lovettu) niin kuin pölynimurissa. Kattolamppuihin tämä toki ei päde.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Suojaeristys tarkoittaa ylimääräistä eritystä, joka suojelee käyttäjää myös vikatapauksessa eli virta ei voi tulla kuoreen. Tällaisen laitteen saa kytkeä myös tiloihin, joissa käytetään suojamaadoitusta. Vuoden 1997 jälkeen myydyt laitteet ovat kaikki olleet joko suojaeristettyjä tai suojamaadoitettuja. Ennen sitä oli myös laitteita, joissa oli vain peruseristys. Sellaisen käyttö tilasssa, jossa on maapotentiaalia (käyttövesiputkia, sähköä johtava lattia tai maadoitetut pistorasiat) on vaarallista, koska vikatilanteessa voi saada iskun verkkovirran ja maan väliltä. Suojaristyksen tunnus on kaksi sisäkkäistä neliötä. Irrallisissa laitteissa sen tuntee myös siitä, että töpseli on litteä tai lovettu (ei itse lovettu) niin kuin pölynimurissa. Kattolamppuihin tämä toki ei päde.

        Myös vanhan maadoittamattoman nolla-luokan valaisimen saa liittää tietyin ehdoin uuteen maadoitettuun kattopisteeseen. Siitä on "uusi" lievennetty tulkinta olemassa.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Suojaeristys tarkoittaa ylimääräistä eritystä, joka suojelee käyttäjää myös vikatapauksessa eli virta ei voi tulla kuoreen. Tällaisen laitteen saa kytkeä myös tiloihin, joissa käytetään suojamaadoitusta. Vuoden 1997 jälkeen myydyt laitteet ovat kaikki olleet joko suojaeristettyjä tai suojamaadoitettuja. Ennen sitä oli myös laitteita, joissa oli vain peruseristys. Sellaisen käyttö tilasssa, jossa on maapotentiaalia (käyttövesiputkia, sähköä johtava lattia tai maadoitetut pistorasiat) on vaarallista, koska vikatilanteessa voi saada iskun verkkovirran ja maan väliltä. Suojaristyksen tunnus on kaksi sisäkkäistä neliötä. Irrallisissa laitteissa sen tuntee myös siitä, että töpseli on litteä tai lovettu (ei itse lovettu) niin kuin pölynimurissa. Kattolamppuihin tämä toki ei päde.

        Ei minun suojaeristetyissä laitteissani ole mitään ylimääräistä eristystä.
        Mitenkä sellaisen ylimääräisen eristyksen voisi havaita?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun suojaeristetyissä laitteissani ole mitään ylimääräistä eristystä.
        Mitenkä sellaisen ylimääräisen eristyksen voisi havaita?

        Esimerkiksi muovikotelo on tällainen. Ei sitä maallikko aina voi helposti todeta.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Esimerkiksi muovikotelo on tällainen. Ei sitä maallikko aina voi helposti todeta.

        Kyllä minä sentään muovikotelot havaitsen.
        Usein kuljetan työkaluja muovikoteloissa tai salkuissa. Eikä ne mitään ylimääräisiä ole.
        Liittyykö nuo muovisalkut jotenkin ylimääräiseen kaksoiseristykseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä sentään muovikotelot havaitsen.
        Usein kuljetan työkaluja muovikoteloissa tai salkuissa. Eikä ne mitään ylimääräisiä ole.
        Liittyykö nuo muovisalkut jotenkin ylimääräiseen kaksoiseristykseen?

        Kyllä, niillä muovisalkuilla on tarkoitus eristää se ettet sinä pääse käsiksi mihinkään työkaluihin. Muuten seuraisi vain pinempiä tai suurempia vahinkoja.


    • Anonyymi

      Valaisimeesi pitää laittaa maadoitettu pistotulppa ja kytkeä kaikki kolme johdinta. Maadoitettu tulppa pitäisi mennä maadoittamattomaan pistorasiaan. Onpahan oikein kytketty kun annat/myyt valaisimen joskus vaikka naapurin Penalle.

      • Anonyymi

        Jos ei liitäntäjohdossa ole suojamaadoitusjohdinta niin sitten sellaisen asentaminen on sähkölaitteen muutostyö ja siitä on työn tekijä vastuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei liitäntäjohdossa ole suojamaadoitusjohdinta niin sitten sellaisen asentaminen on sähkölaitteen muutostyö ja siitä on työn tekijä vastuussa.

        En nyt hoksaa mikä tässä olisi se muutostyö.

        Aloittajan valaisimessa oli kuulemma paikka maadoitukselle. Ja valaisimessa sokeripala sekä katossa pistorasia.

        Jotta valaisimen saa kytkettyä helposti katon pistorasiaan on siihen valaisimeen laitettava se valaisinpistotulppa, joka pitää olla maadoitettu koska valaisimessa on sille paikka. Valaisin ei kuitenkaan maadoitu koska se pistorasia ei ollut maadoitettu.


    • Anonyymi

      No asensin valaisimen sokeripalan tilalle kattopistokkeen ja kytkin siihen myös maadoituksen. Se toimi. Mutta kiinnittäminen kattokoukkuun oli hankalampi juttu. Valaisimen kattoon tulevan 200x200 mm laatikkomaisen osan pohjan poikki kulki yläpinnan tasossa kiinnitystä varten 10-12 mm leveä ja n. 150 mm pitkä peltinauha. Se oli kiinni kahdella ruuvilla. Koukun mahduttaminen sen alle ei oikein onnistunut ja ratkaisin asian paksusta rautalangasta tehdyllä silmukalla peltisuikaleen alle. Tulos ei näytä kovin elegantilta, koska valaisimen ja katon väliin jäi rako.

      • Anonyymi

        Tuo ongelma juuri tulee kun sovittaa vanhaa lamppua pistorasialliseen kattokiinnikkeeseen. Lampun sisällä ei ole tarpeeksi tilaa vaan se jää irti katosta. Oli samanlainen 200x200 mm kehikko, laitoin sen kahden vastakkaisen sivun alle siistit valkoiset rimanpätkät. Ei ihan hyvä tuokaan mutta parempi kuin ilman niitä rimoja.


    • Anonyymi

      Voihan sen valaminen nolata pistokkeissa kun pistoke tulee aina samoin päin vois sen Nolan aja Kevin yhdistää jompistokkeessa.
      Samassahn ne on muulloin vasta sähkötaulussa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe