Hyvä itsetunto käsitetään usein väärin

Anonyymi

Hyvästä itsetunnosta ja sen ominaisuuksista on valtavasti puhuttu ja kirjoitettu palstoillakin. Jotkut vakuuttelevat hyvää itsetuntoaan, kertovat miten positiivisia ja menestyneitä ja vahvoja luonteita ovat.

Mielenterveysjärjestö Nyyti ry on listannut, mitä hyvään itsetuntoo EI kuulu .

Hyvä itsetunto EI ole:

Samaa kuin itsevarma esiintyminen tai ulkoinen menestyminen.

Pelkkää itsevarmuutta ja itsensä näkemistä ainoastaan myönteisessä valossa.

Sosiaalista rohkeutta, sillä myös ujolla tai syrjäänvetäytyvällä ihmisellä voi olla hyvä itsetunto. Vastaavasti kaveripiirin keskipiste, äänekäs, näkyvä ja sosiaalinen ihminen voi kaiken takana kärsiä huonosta itsetunnosta. Itsetunto ei aina näy ulospäin.

Itsekkyyttä.

Itsensä toteuttamista toisen kustannuksella.

64

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten sattuikin näin passeli aloitus, kun juuri "kateus" saatiin selvitettyä..)) Vai saatiinko?
      Mutta kerrassaan mainio listaus siitä, mitä hyvä itsetunto EI ole. Tunnen terapeutin, jolla on hyvä teesi, tähänkin sopiva: "kaikki mikä ihmisessä korostuu, on luettava vastakohdakseen"...

    • Anonyymi

      Juuri noin se on. Takarivityynen ei tarvitse pullistella eikä elämöidä erinomaisuudellaan , koska hän on aidosti sovussa itsensä ja muiden kanssa. Hän tekee ja elää sovussa itsensä ja muiden kanssa eikä kailota tekemisiään. Eikä varsinkaan halveksi muita.

      • Anonyymi

        Pahaksi onnettomuudekseen juuri ne, jotka ovat käsittäneet hyvän itsetunnon väärin
        ovat viimeiset tajuamaan asian oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahaksi onnettomuudekseen juuri ne, jotka ovat käsittäneet hyvän itsetunnon väärin
        ovat viimeiset tajuamaan asian oikein.

        👍👍👍


    • Jaa, miten oli minun itsetuntoni ja kuinka se on kehittynyt?

      Kun menin 5-v kansakouluun, niin siskoni takana vain tuhersin itkua. Asuimmehan niin syrjäkylällä, että lapsia ei viety edes naapuriin ja kun naapurit tulivat kylään, niin lapset komennettiin, joko ulos, tai talvella peräkamariin.

      Se ensimmäinen vuosi koulussa oli minulle kauhistus, koska siskoni inhosi, kun olin aina hänen liepeissään itkemässä. Onneksi olin koulussa hyvä, sillä osasin lukea jo sujuvasti isäni ansiosta ja tietenkin siskoni, joka jankkasi sitä tavaamista.

      Kolmas luokka oli pelastukseni, koska opettaja palkitsi parhaan lukijan aina viereisestä kaupasta ilmaiseksi saatu karkki.

      Vuodet vieri ja minäkin sain etäisyyttä sieltä siskoni helmoista. Elämä opetti ja koulutuskin.

      Ikäni muistan, kun kerran johtajalleni esittelin uusia uudistuksia, niin hän totesi, että sinun pitäisi olla Eduskunnassa!?

      • Anonyymi

        Et kuitenkaan oppinut 3-vuotiaana lukemaan, kuten tämä loistavan itsetunnon omaava palstan kirjailija ?
        Jaa, että eduskuntaan? Siellä osataan puhua ympäripyöreitä, mitään ei kuitenkaan saada aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kuitenkaan oppinut 3-vuotiaana lukemaan, kuten tämä loistavan itsetunnon omaava palstan kirjailija ?
        Jaa, että eduskuntaan? Siellä osataan puhua ympäripyöreitä, mitään ei kuitenkaan saada aikaan.

        Eduskuntaan ei ole mitään vaatimuksia. Sinne pääsee kansan äänillä kuka vain
        ilman tietoa ja ymmärrystä mistään. Seuraukset on nähty.


      • Noin minäkin olen kokenut Kristiina23. Itse Elämä pyrkii oikaisemaan ja korvaamaan sitä mistä on vaille jäänyt..))
        Vanhempien sisarusten mollaaminen on tullut palkituksi moneen kertaan, jopa heidän itsensä taholta...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et kuitenkaan oppinut 3-vuotiaana lukemaan, kuten tämä loistavan itsetunnon omaava palstan kirjailija ?
        Jaa, että eduskuntaan? Siellä osataan puhua ympäripyöreitä, mitään ei kuitenkaan saada aikaan.

        No en ainakaan muistaakseni, koska opin lukemaan siskoni ansiosta ja isäni avustuksella,

        Isäni "hoputti" meitä lapsia lukemaan kirjoja vuoronperään ja aina minä sain ne pidemmät luku tuokiot.

        Tämä ihana opettajani 3 luokalta osoittautui minullekin itsenäisyyttä, koska hän meni avioon paikkakunnan isoon taloon ja sai lapsen ja minä halusin tämän lapsen "lapsenpiiaksi" ja pääsin ja olin silloin 11-v.

        Oli se minulle tulevaisuuteen antoisaa aikaa oppia kaikkea maataloudesta ja etenkin pyykinpesusta ja tiskaamisesta, sillä äitihän aina kotona tiskasi.

        No palkkahan oli syksyllä leninki kangas ja olikohan joku lantti. Ainakin muistan sen, että menimme johonkin markkinoille ja siellä oli jäätelöä myynnissä.

        Ei voinut olla totta, että kaikki rahani tuhlasin siihen jäätelöön, mutta "isona" olin sitten itse jäätelön myyjänä olin ja nyt en siedä sitä.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Noin minäkin olen kokenut Kristiina23. Itse Elämä pyrkii oikaisemaan ja korvaamaan sitä mistä on vaille jäänyt..))
        Vanhempien sisarusten mollaaminen on tullut palkituksi moneen kertaan, jopa heidän itsensä taholta...

        Onko elämä oikaissut rasismisi demeter, siitä sinut muistetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko elämä oikaissut rasismisi demeter, siitä sinut muistetaan?

        Väitätkö hänen olevan rasisti ja millä perusteella ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö hänen olevan rasisti ja millä perusteella ?

        Jos on riittävästi pahaa tahtoa voi saada jutun jurta mistä vain, Ano 16.08. Jos pyytää todisteita ja/tai selvennystä sitä ei koskaan tule...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö hänen olevan rasisti ja millä perusteella ?

        Pihtareilla ei ole sydäntä auttaa heikompiosaisia, vaikka ei se köyhennä pihtaria yhtään.


      • Anonyymi

        Aikamoinen loukkaus kun ehdotetaan eduskuntaa, epäammattilaisten suunsoittoporukkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kuitenkaan oppinut 3-vuotiaana lukemaan, kuten tämä loistavan itsetunnon omaava palstan kirjailija ?
        Jaa, että eduskuntaan? Siellä osataan puhua ympäripyöreitä, mitään ei kuitenkaan saada aikaan.

        Sivuhuomautus yökukkujalta. Viha Korpikirjailjaa 14:18 kommentinkirjoittajalla on ehtymätön. Ei sinulla ehkä ole sen enempää osakkeita S24 kuin KK:llakaan.

        Muista tämä ennuste: tulee päivä, ettet enää pääse koneelle nousemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pihtareilla ei ole sydäntä auttaa heikompiosaisia, vaikka ei se köyhennä pihtaria yhtään.

        Rasismi on niin nöyrää, sille kelpaa kohteeksi pakolainen. Olisi tekopyhää ja kaksinaismoralistista kirjoitella "kauniita" ihmisarvosta ja olla samalla rasisti.


    • Anonyymi

      Oma hyvä itsetuntoni korostu sihen kunioitan itseäni kohtelen muita ninkun toivoisin heidän kohtelevan minua.En lähde ruokii juorjuja ,en paha puhe. Haastan ihmisen jolla ei mitän hyvää sanotava muista ihmisitä .Jätän myös takseni nokitavat vitsin varjolla lokaavat ihmiset. En tarvitse laumaa en kuppi kuntia olakseni minä aikuinen nainen 69v.

    • Aloituksessa oleva listaus on hyvä.
      Eivät ulkonaiset asiat kerro hyvästä itsetunnosta, se voi olla ihan päinvastoin.
      Olen mieltänyt, että aina suuna ja päänä oleminen, niissäkin asioissa joista ei mitään tiedä, kertoo juuri huonosta itsetunnosta.
      Hyvän itsetunnon rakentaminen alkaa sisäisestä itsestä.
      Siitä, että alkaa tiedostaan vahvuutensa ja heikkoutensa.
      Alkaa hyväksymään itsensä ja ympäristöntä.
      Kun on sinut itsensä kanssa, pikkuhiljaa tiedostaa, että toisilla on toisenlainen elämä, jokainen elää oman elämänsä itse, sitä ei voi toisen puolesta tehdä.
      Itsetunnon ´´häntää´´ ei enää tarvitse nostella ulkoapäin tulevilla seikoilla, se pysyy ylhäällä ihan itsestään, kun hoksaa, että se toinen ihminen on ihan yhtä hyvä ja arvokas, kun sinä itse.

      • Anonyymi

        Eliaana, olet oikeassa, hyvän itsetunnon omaavalla ei ole tarvetta muiden alistamiseen, päinvastoin, hän pitää omasta elämästään ja auttaa muitakin. Hyvää jatkoa kaikille! Miaelina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eliaana, olet oikeassa, hyvän itsetunnon omaavalla ei ole tarvetta muiden alistamiseen, päinvastoin, hän pitää omasta elämästään ja auttaa muitakin. Hyvää jatkoa kaikille! Miaelina.

        Minkälainen itsetunto on ihmisellä joka ei ylistä eikä alista?


    • Anonyymi

      🌹🌹🌹Ruusut aloitukselle !

    • Onkin hyödyllistä vaihtaa välillä näkökulmaa, varsinkin kun on jo niin paljon eritelty, mitä hyvä itsetunto on ja miten se ilmenee.
      Etenkin Eliaanan ajatuksiin on helppo yhtyä, ja alun listaus on täyttä asiaa.

      Itsetunnosta käytetyt sanat ovat usein arvottavia ja mustavalkoisen jyrkästi jakavia, esimerkiksi hyvä/huono. Tuolla toisaalla Demeter käyttää ilmaisua riittävän hyvä, ja siitähän on kyse. Ihminen on hyvä, kun hän on kyllin hyvä. En kovin helposti käyttäisi ilmaisuja voimakas/heikko, en korkea/matala, en ainakaan muiden itsetuntoa arvioidessani. Olen kuullut käytettävän sanaa normaali itsetunto, mutta olisi todella ikävää puhua jonkun epänormaalista itsetunnosta. Vakaa itsetunto ei suuremmin heilahda, kun takaiskuja tulee, voi luottaa selviytymiseen eivätkä epäonnistumiset suista raiteiltaan.

      Itsetunto rakentuu itsetuntemuksen ja itsensä hyväksymisen varaan. Milloin voi sanoa täysin tuntevansa itsensä, vai riittääkö että kyllin hyvin tuntee. Mielestäni voi.

    • Anonyymi

      Mikä "tauti" se on kun pitää pakkomielteisesti alistaa muita ja aina pakkomielteisesti
      todistaa olevansa oikeassa ?
      Itsensä kanssa tasapainossa olevalla ihmisellä ei ole tarvetta kumpaankaan.

      • Anonyymi

        Tuo jyräämishalu johtuu ihan selvästi huonosta itsetunnosta. Se on myös kateutta niitä kohtaan, jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä . Ei tarvitse todistaa mitään kellekkään.


      • Anonyymi

        Samaa olen joskus ohimennen miettinyt miksi ihmisestä tulee *"kaikentietävä besserwisser"
        (Yli-Eetla) vai onko se synnynnäistä ?
        Miksi on niin hirvittävän tärkeää olla aina oikeassa joka asiassa ja olla tietävinään
        ihan kaikki maailman asiat ja lisäksi paljon paljon paremmin kuin kukaan muu ?

        Sehän on mahdottomuus kelle vain, mutta besserwissereille pakkomielle,

        Besserwisserille elämä on tietokilpailu, jonka jokainen jakso hänen on pakko voittaa,
        todistaakseen, että "Minä tiedän kaiken, minä olen oikeassa !!!"

        Mistä sellainen pakkomielle kertoo ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa olen joskus ohimennen miettinyt miksi ihmisestä tulee *"kaikentietävä besserwisser"
        (Yli-Eetla) vai onko se synnynnäistä ?
        Miksi on niin hirvittävän tärkeää olla aina oikeassa joka asiassa ja olla tietävinään
        ihan kaikki maailman asiat ja lisäksi paljon paljon paremmin kuin kukaan muu ?

        Sehän on mahdottomuus kelle vain, mutta besserwissereille pakkomielle,

        Besserwisserille elämä on tietokilpailu, jonka jokainen jakso hänen on pakko voittaa,
        todistaakseen, että "Minä tiedän kaiken, minä olen oikeassa !!!"

        Mistä sellainen pakkomielle kertoo ?

        Tee testi, saat jotain tietoa itsestäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa olen joskus ohimennen miettinyt miksi ihmisestä tulee *"kaikentietävä besserwisser"
        (Yli-Eetla) vai onko se synnynnäistä ?
        Miksi on niin hirvittävän tärkeää olla aina oikeassa joka asiassa ja olla tietävinään
        ihan kaikki maailman asiat ja lisäksi paljon paljon paremmin kuin kukaan muu ?

        Sehän on mahdottomuus kelle vain, mutta besserwissereille pakkomielle,

        Besserwisserille elämä on tietokilpailu, jonka jokainen jakso hänen on pakko voittaa,
        todistaakseen, että "Minä tiedän kaiken, minä olen oikeassa !!!"

        Mistä sellainen pakkomielle kertoo ?

        Yli-Eetlalle ei riitä eturivi, pitää olla tavisten yläpuolella. Eikä riitä yksi palsta vaan kokopäiväisesti pitää päsmäröidä kymmenellä foorumilla. Pitäähän kaikkien päästä nauttimaan ylieetlojen upeasta viisaudesta ja taiteellisista saavutuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo jyräämishalu johtuu ihan selvästi huonosta itsetunnosta. Se on myös kateutta niitä kohtaan, jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä . Ei tarvitse todistaa mitään kellekkään.

        Ja sinulle korpis on jo pakkomielle, ja se on jo sairaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tee testi, saat jotain tietoa itsestäsi.

        Oletko tosissasi ? Eiköhän ihminen tähän ikään tunne itsensä, jos ei ole luonnehäiriöinen,
        joka ei ongelmiaan tiedosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli-Eetlalle ei riitä eturivi, pitää olla tavisten yläpuolella. Eikä riitä yksi palsta vaan kokopäiväisesti pitää päsmäröidä kymmenellä foorumilla. Pitäähän kaikkien päästä nauttimaan ylieetlojen upeasta viisaudesta ja taiteellisista saavutuksista.

        . . . ja pitäähän perässä kulkijoiden aina seurata. Paha olisi, jos seurattava karkaisi tavoittamattomiin. Kun ajattelee, että seurattava riehuu kymmenellä foorumilla, niin tarkkana on oltava, että ei jää jälkeen.


    • Anonyymi
      • 23 pistettä.
        Ihan hyvä noin.
        PM


      • Anonyymi

        Puoppua on tuollaiset testit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puoppua on tuollaiset testit

        Puppua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puppua

        Eikö mennyt kuten olit luullut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mennyt kuten olit luullut?

        Ei mennyt. Tulos oli 0-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puoppua on tuollaiset testit

        Ko. testin vaihtoehdot olivat niin ilmeisiä, että jokainen saa sellaisen tuloksen kuin haluaa.
        Testinä kelvoton!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puoppua on tuollaiset testit

        Tämä testi on todella humpuukin huippu, testi itserakkaille, jotka eivät voi välttää kiusausta vastata niin, että saavat parhaat pisteet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ko. testin vaihtoehdot olivat niin ilmeisiä, että jokainen saa sellaisen tuloksen kuin haluaa.
        Testinä kelvoton!

        Noin minustakin, Ano 22.31. "Helppoa kuin heinänteko" vastata testiin niin, että saa täydet pinnat - jos tahtoo.
        Minun on vaikea mieltää ajatusta, että ihminen olisi sama kaiken aikaa, joka päivä.
        Että se itsetunto, itsekäsitys, olisi kiveen hakattu. Yhdenä päivänä voi olla tyytyväinen itseensä, toisena taas ei.
        Itse Juice-vainaakin sanoi, että hänen itsetuntonsa vaihtelee akselilla nelosesta kymppiin päivästä ja mielialasta riippuen. Kai se meillä taviksillakin voi vaihdella ? Siksi ehdotin, että ihminen vain PÄÄTTÄÄ olla tietynlainen. Ja hyvä itsetunto on tietysti edullinen vailinta omaksi kuvaksi..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ko. testin vaihtoehdot olivat niin ilmeisiä, että jokainen saa sellaisen tuloksen kuin haluaa.
        Testinä kelvoton!

        Eihän testi itsessään ole huono.
        Eihän sen tarkoitus ole ´´saada sellaista tulosta, kun haluaa.´´
        Testin tarkoitus on testata itsetunnon tasoa.
        Jujuhan on siinä, uskaltaako/haluaako testin tekijä olla itselleen rehellinen.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Noin minustakin, Ano 22.31. "Helppoa kuin heinänteko" vastata testiin niin, että saa täydet pinnat - jos tahtoo.
        Minun on vaikea mieltää ajatusta, että ihminen olisi sama kaiken aikaa, joka päivä.
        Että se itsetunto, itsekäsitys, olisi kiveen hakattu. Yhdenä päivänä voi olla tyytyväinen itseensä, toisena taas ei.
        Itse Juice-vainaakin sanoi, että hänen itsetuntonsa vaihtelee akselilla nelosesta kymppiin päivästä ja mielialasta riippuen. Kai se meillä taviksillakin voi vaihdella ? Siksi ehdotin, että ihminen vain PÄÄTTÄÄ olla tietynlainen. Ja hyvä itsetunto on tietysti edullinen vailinta omaksi kuvaksi..))

        Murrosikäisiltä ja nuorilta voi odottaa itsetunnon suurta heilahtelua laiadasta laitaan , mutta ei ikäihmisen itsetunnon pitäisi joka kuprusta heilahtaa kuin tuuliviiri tai vielä oudompaa nelosesta kymppiin. Eikö se ole jo kaksisuuntainen mielialahäiriö kun välillä ollaan montun pohjalla, välillä aallon harjalla.
        En nyt juoppoa taivaanrannan maalari Juicea ottaisi esimerkiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ko. testin vaihtoehdot olivat niin ilmeisiä, että jokainen saa sellaisen tuloksen kuin haluaa.
        Testinä kelvoton!

        Minusta jo testin ensimmäinen kysymys on "väärä". Se koskee mielestäni itsetuntemusta eikä itsetuntoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Murrosikäisiltä ja nuorilta voi odottaa itsetunnon suurta heilahtelua laiadasta laitaan , mutta ei ikäihmisen itsetunnon pitäisi joka kuprusta heilahtaa kuin tuuliviiri tai vielä oudompaa nelosesta kymppiin. Eikö se ole jo kaksisuuntainen mielialahäiriö kun välillä ollaan montun pohjalla, välillä aallon harjalla.
        En nyt juoppoa taivaanrannan maalari Juicea ottaisi esimerkiksi.

        Totta, Ano 13.10. Erilaisia diagnooseja on tarjolla. Ehkä olisi pitänyt puhua mielialoista, ei itsetunnosta. Mutta näin se aina tahtoo käydä kun puhutaan ihmisen henkisestä olemuksesta. Tulkintaeroja pukkaa kaiken aikaa ja käsitteet sotkeutuvat toisiinsa.
        "Yksi puhuu aidasta, toinen aidan seipäästä"...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minusta jo testin ensimmäinen kysymys on "väärä". Se koskee mielestäni itsetuntemusta eikä itsetuntoa.

        Tuotapa minäkin tarkoitin, Ano 13.18. Käsitteet sotkeutuvat toisiinsa...


      • demeter1 kirjoitti:

        Tuotapa minäkin tarkoitin, Ano 13.18. Käsitteet sotkeutuvat toisiinsa...

        Itsetuntemus on yksi itsetunnon rakennuspalikoista.
        Näin minä asian näen.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Noin minustakin, Ano 22.31. "Helppoa kuin heinänteko" vastata testiin niin, että saa täydet pinnat - jos tahtoo.
        Minun on vaikea mieltää ajatusta, että ihminen olisi sama kaiken aikaa, joka päivä.
        Että se itsetunto, itsekäsitys, olisi kiveen hakattu. Yhdenä päivänä voi olla tyytyväinen itseensä, toisena taas ei.
        Itse Juice-vainaakin sanoi, että hänen itsetuntonsa vaihtelee akselilla nelosesta kymppiin päivästä ja mielialasta riippuen. Kai se meillä taviksillakin voi vaihdella ? Siksi ehdotin, että ihminen vain PÄÄTTÄÄ olla tietynlainen. Ja hyvä itsetunto on tietysti edullinen vailinta omaksi kuvaksi..))

        "Helppoa kuin heinänteko", pettää itseään?

        Testin kysymykset toistuivat sanamuotoa vaihdellen. Siis, yksi vastaus/toinen vastaus/ vastausten on tuettava toisiaan. Normaali menetelmä useimmissa luonneanalyyseissä.

        Testit ovat tietenkin vain suuntaa antavia. Löysin uuden testin.

        https://www.evermind.fi/narsisti-testi/

        Sain testistä 11/44


      • Eliaana kirjoitti:

        Itsetuntemus on yksi itsetunnon rakennuspalikoista.
        Näin minä asian näen.

        Aivan, Eliaana. Tuon minäkin ymmärrän. Ja voihan tuo häilyvyys olla merkki siitäkin, että palikat ovat hukassa, tai hakusessa, vielä näinkin vanhana..))
        Toisaalta, onhan se hyvä, ettei pääse tuntemaan itseään "valmiiksi". .))Siinäkin on omat vaaransa...
        Taas tulee mieleen sitaatti, anteeksi vain, Samuli Paroselta:
        "Vihdoinkin hän löysi itsensä. Sanottiin miehestä, joka verrattain myöhään lakkasi kehittymästä"..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä testi on todella humpuukin huippu, testi itserakkaille, jotka eivät voi välttää kiusausta vastata niin, että saavat parhaat pisteet.

        Siitä hyvä testi, että sen voi tehdä niin monta kertaa kuin on tarpeen, että saa maksimit.
        Kyllähän se lopuksi onnistui.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Helppoa kuin heinänteko", pettää itseään?

        Testin kysymykset toistuivat sanamuotoa vaihdellen. Siis, yksi vastaus/toinen vastaus/ vastausten on tuettava toisiaan. Normaali menetelmä useimmissa luonneanalyyseissä.

        Testit ovat tietenkin vain suuntaa antavia. Löysin uuden testin.

        https://www.evermind.fi/narsisti-testi/

        Sain testistä 11/44

        Tuo uusi testi vakuutti enemmän, Ano 13.37. Siis sen rakenne.

        Kehtaankohan kertoa tulosta 2/44 ? Ilmankos vaatimattomuudesta syytetään ?..))
        Kai siinäkin voi liioitetella ? En kyllä mielestäni sitä tehnyt...


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Eihän testi itsessään ole huono.
        Eihän sen tarkoitus ole ´´saada sellaista tulosta, kun haluaa.´´
        Testin tarkoitus on testata itsetunnon tasoa.
        Jujuhan on siinä, uskaltaako/haluaako testin tekijä olla itselleen rehellinen.

        Jos ei uskalla olla rehellinen itselleen testiä tehdessään, ei tuloskaan voi olla oikea.

        Linkissä, jonka tänne eilen laitoin lukee näin: "Hyvään itsetuntoon kuuluu totuudenmukainen ja realistinen minäkuva".

        Ei siis kannata huijata itseään, kun testiä tekee.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Itsetuntemus on yksi itsetunnon rakennuspalikoista.
        Näin minä asian näen.

        Olen samaa mieltä.

        kylmätotuus


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hyviä, asiallisia kommentteja, mutta sitten joukossa kommentteja joista näkyy ja loistaa, ETTÄ ITSETUNTOA ON PAKKO KOHOTTAA, MOITTIMALLA MUITA!

      Te, palstan aliarvostetuimmat kirjoittajat, tässäkin ketjussa rekattuinakin mukana olevia, täällä sivulla ollen on oppinut lukemaan ja päättelemään lukemansa perusteella. että hyvän keskustelijan ja asiallisia viestejä kirjoittaneen arvostus on arvostelijolle samaa, kuin vastata viestiinne mitätöimällä "kirjoittajakykynne, asiallisuutenne ja persoonaanne liittyvät asiat" ja teistä tuleekin epätoivottuja palstalaisia.

      mm. kristiina ja oliko toinen makriina, joiden viestiin tuli "haiseva vastalause!"

      Itsetunnon kohotusta haetaan muita mitätöimällä!
      Itsetunnosta ei silloin ole tietoakaan, se on ylemmyydentuntoa!

      Ps. en vastaa tähän alle tuleviin kommentteihin!
      Aikaani tarvitaan paremmassa keskustelussa, vaikka en mitätöi asiallisia viestin kirjoittajia! Kiitos kun teitäkin on palstalla! Jaksakaa!

      • Anonyymi

        Pari yli-eetlaa on suuressa itserakkaudessaan itse nostanut itsensä jumaliksi ja mitätöivät muista ylhäisyydestään alas katsoen, näköjään joku matriakkakin on liittynyt joukkoon.


      • Anonyymi

        "Aikaani tarvitaan paremmassa keskustelussa".
        Mene veikkonen äkkiä sinne ja pysy !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari yli-eetlaa on suuressa itserakkaudessaan itse nostanut itsensä jumaliksi ja mitätöivät muista ylhäisyydestään alas katsoen, näköjään joku matriakkakin on liittynyt joukkoon.

        Kommenttisi kertoo huonosta itsetunnosta. Olet asemoinut itsesi muiden alapuolelle.
        Ihminen tarvitsee tietyn määrän itserakkautta, sinulta se puuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi kertoo huonosta itsetunnosta. Olet asemoinut itsesi muiden alapuolelle.
        Ihminen tarvitsee tietyn määrän itserakkautta, sinulta se puuttuu.

        Pieleen meni. Jätä analysointisi, johon olet kyvytön.


    • "Ikäni muistan, kun kerran johtajalleni esittelin uusia uudistuksia, niin hän totesi, että sinun pitäisi olla Eduskunnassa!?"

      No, sai t a a s kirjoitukseni jonkun halveksijan mollaamaan minua, mutta tuo Johtajani lausuma oli kuin nykyiset some kirjoitukset, siis hieman pisteliäs, mutta hän kyllä arvosti kykyjäni firman "piikkiin" ja pyysi minut takaisin, kun olin toisen lapseni syntymän jälkeen ottanut lopputilin, mutta jo puolenvuoden jälkeen olin kyllästynyt siihen "lastenhoitoon" joten hakeuduin työhön.

      Toinen huvittava tapaus oli tämän ko. johtajan taholtaT,kun soitin Tööläairaalan teholta, e
      ttä en pääse nyt töihin, niin hän totesi; jos sinä oikein yrität, niin kyllä sinä pääset!

      • Anonyymi

        Hyvää työntekijää on osattu arvostaa ja haluttu pitää "talossa".
        Itse olin suuren yrityksen työntekijä, otin lopputilin ja vaihdoin paremmin palkattuun työhön. Sen edellisen työnantajan johtoryhmältä tuli puhelu, " Paljonko saat siellä uudessa paikassa palkkaa? Saat mitä saat, mutta me maksamme 700 markkaa enemmän kuin saat nyt, me haluamme sinut takaisin."
        En mennyt takaisin, mutta kävin kyllä siellä tarvittaessa tekemässä niitä hommia ihan urakkapalkalla. Muistolahja työnantajalta herättää aina kodissani kävijöiden huomion arvokkuudellaan.
        Mutta onneksi minä olen palstalla outo, ei seuraa kivittäjät ja kiusanhenget perässäni.

        Annetaan heidän nauttia sananvapaudestaan, ei haukku haavaa tee, eikä vihainen palstalainen pääse iholle asti!

        Mukavia palstahetkiä Kristiina.


    • Anonyymi

      Olen minäkin ollut Breznevin kanssa samassa sateessa.

    • Anonyymi

      Terveen omantunnon saa terveenä lahjana.

      • Anonyymi

        Omatunto ja itsetunto eivät taida ihan synonyymejä olla. - Nm. Eri asiat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omatunto ja itsetunto eivät taida ihan synonyymejä olla. - Nm. Eri asiat

        Kuka niin on väittänytkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka niin on väittänytkään?

        Nooo, en tiedä väittääkö 22:48 mitään, mutta puhuu omastatunnosta, vaikka ketju käsittelee itsetuntoa. - Nm. Haittaax se(kään)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      113
      3126
    2. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      158
      2422
    3. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      325
      2403
    4. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      129
      2231
    5. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      95
      1531
    6. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      31
      1347
    7. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      120
      1210
    8. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      38
      1137
    9. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      59
      1124
    10. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      47
      941
    Aihe