Seurojen varjopuolet

Anonyymi

Seuroissa on ystävällisiä ihmisiä, raitis ja turvallinen tunnelma, lämpöä, kaiken ikäisiä ihmisiä ja maailman kiireestä eroavaa tunnelmaa. Kaikkea arvostettavaa ja ihmisen hyvinvointia tukevaa, minkä ihmiset voivat tunnistaa uskontokunnasta riippumatta.

Mutta saarnat ovat toisinaan kovin ahdistavia. Pois sulkeva seurakuntaoppi ja maailmakielteisyys näkyy niissä kovasti. Samoin löyhästi raamattuun perustuva asioiden synniksi saarnaaminen. On toki luonnollista, että Laestadiuksen "hengellisen kiroilun" perinnettä jatketaan lestadiolaisissa herätysliikkeissä, ja että muissakin tuon miehen ajatuksissa pysytään.

Mutta tämän voivat kokea kuulijat ikäväksi myös muista syistä, kuin että erästä termiä lainaten olisivat "kuolleessa uskossa." Ihmisten tunto on yllättävän herkkä. Kovasanainen lestadiolaisuus ei ole, eikä voi olla kaikkien hengellinen koti.

49

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole. En tiedä mitä ryhmää tarkkaan ottaen tarkoitat?

    • Anonyymi

      Kyllä oli niin hyvin kirjoitettu. Jotain tuollaista olen ajatellut lähes aina.

      Mutta toisaalta ymmärrän kyllä sen, että pienen joukon koossapitämiseksi, pitää lestadiolaisuudessa toimia noin. Sen monissa pienryhmissä tehdään juuri niin.

      Hajoaisi "eriseuroihin" :) !! heti , jos myönnettäisi, että että onhan tämä meidän oppi täysin väärä tämän seurakuntaopin osalta, kuten se aivan varmasti on. Eihän ole mahdollista, että kymmenet lestadiolaisryhmät olisivat yksin oikeassa.!

    • Anonyymi

      "Kuollut usko" on kaikilla muilla kuin esikoislestadiolaisilla!

      Joku heistä voi kokea tämän vainona?

    • Anonyymi

      Kyllä Laestadius on ollut paras saarnaaja, lue vaikka hänen kirkastus sunnuntain saarna, siinä Lestadius kirjoittaa ja saarnaa niin hienolla tavalla Kristuksen kärsimisen osallisuudesta, ja ylösnousemisen voittovoiman tuntemisesta katuvaisen sydämessä. Kun Kristityillä oli huolia ja tuli monenlaisia kysymyksiä, jo herätyksen alkuajoilla, niin Juhani Raattamaa vastasi mummoille, että kysykää siltä Könkäsen tohtorilta, se on paras tulkitsemaan sen suuren parantajana reseptejä. Lestadiuksen pirtissä oli aina jotakin soppaa ohikulkijoille ja nälkäisille käyhille. Kyllä hänen sydän oli täyttä kultaa, ei hän eriarvoistanut ihmisiä, mutta opetti, että parannus merkitsee sydämen ja mielen muutosta, ja sen vaikuttaa Jumala sanansa ja henkensä kautta ihmisessä, mutta usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanasta. Elävä usko sisältää Lestadiuksen mukaan kaksi tärkeää asiaa: Ensiksi Jumalan sanan objektiivisen opetuksen, ja toiseksi sydämen subjektiivisen tunteen siitä, että tunnen sydämeni sovitetuksi, ja tämä laista herännyt sydän puhdistetaan, eli sovitetaan karitsan verellä, muuta pesuainetta ei ole, eikä tule. Tästä sovintoverestä Lestadius itse kirjoittaa, että pisarakin tämän tapetun karitsan verta saa helvetin vallat vapisemaan, mutta haavoitetulle, kiusatulle ja ahdistetulle sydämelle se on lääke joka poistaa kaikki tunnon vaivat, ja asia on juuri näin, niitä veren pisaroita kannattaa kerätä sydämen astioihin silloin kun niitä on tarjolla, sillä oppi-isämme Luther myös kirjoittaa, että se on kultainen aika, kun veli ja sisar voi saarnata toiselle syntejä anteeksi, eikä ainoastaan suulla ja kielellä, vaan sydämellä ja mielellä.

      • Tämä oli lestadiolaisittain uskovan hyvä ja lämmin kirjoitus, jossa Lestadius on valitettavasti nostettu lähes idoliksi.
        Sanoit, että "elävä usko sisältää Lestadiuksen mukaan kaksi tärkeää asiaa: Ensiksi Jumalan sanan objektiivisen opetuksen, ja toiseksi sydämen subjektiivisen tunteen siitä, että tunnen sydämeni sovitetuksi, ja tämä laista herännyt sydän puhdistetaan, eli sovitetaan karitsan verellä, muuta pesuainetta ei ole, eikä tule."
        En haluaisi saivarrella, mutta tunteminen ja uskominen ovat aivan eri asioita. Sillä "sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan", sanoo Paavali.
        Meille riittää paljas usko Kristuksen sovitustyöhön.
        Jos saan hyviä tuntemisia, että uskon Kristuksen kautta saaneeni syntini anteeksi, niin hyvä, jos en saa hyviä tuntemisia, niin sekin on hyvä, koska usko Kristukseen riittää.
        Tuntemisien määrällä emme voi mitata omaa, emmekä kenenkään toisen uskoa. Vaikka kaipaammekin hyviä sydämen tuntemisia, niin olemme iloisia ja kiitollisia, että usko riittää.


      • Anonyymi
        ToivottomuudestaToivoon kirjoitti:

        Tämä oli lestadiolaisittain uskovan hyvä ja lämmin kirjoitus, jossa Lestadius on valitettavasti nostettu lähes idoliksi.
        Sanoit, että "elävä usko sisältää Lestadiuksen mukaan kaksi tärkeää asiaa: Ensiksi Jumalan sanan objektiivisen opetuksen, ja toiseksi sydämen subjektiivisen tunteen siitä, että tunnen sydämeni sovitetuksi, ja tämä laista herännyt sydän puhdistetaan, eli sovitetaan karitsan verellä, muuta pesuainetta ei ole, eikä tule."
        En haluaisi saivarrella, mutta tunteminen ja uskominen ovat aivan eri asioita. Sillä "sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan", sanoo Paavali.
        Meille riittää paljas usko Kristuksen sovitustyöhön.
        Jos saan hyviä tuntemisia, että uskon Kristuksen kautta saaneeni syntini anteeksi, niin hyvä, jos en saa hyviä tuntemisia, niin sekin on hyvä, koska usko Kristukseen riittää.
        Tuntemisien määrällä emme voi mitata omaa, emmekä kenenkään toisen uskoa. Vaikka kaipaammekin hyviä sydämen tuntemisia, niin olemme iloisia ja kiitollisia, että usko riittää.

        Erittäin hyvä pointti. Paljas usko Kristukseen riittää. Sekään ei ole otettavissa, eikä ihmisten annettavissa, se on Jumalan lahja hänelle joka on tullut tietoiseksi synneistään ja anoo armahdusta Jeesuksen Kristuksen ansion tähden.


      • Anonyymi
        ToivottomuudestaToivoon kirjoitti:

        Tämä oli lestadiolaisittain uskovan hyvä ja lämmin kirjoitus, jossa Lestadius on valitettavasti nostettu lähes idoliksi.
        Sanoit, että "elävä usko sisältää Lestadiuksen mukaan kaksi tärkeää asiaa: Ensiksi Jumalan sanan objektiivisen opetuksen, ja toiseksi sydämen subjektiivisen tunteen siitä, että tunnen sydämeni sovitetuksi, ja tämä laista herännyt sydän puhdistetaan, eli sovitetaan karitsan verellä, muuta pesuainetta ei ole, eikä tule."
        En haluaisi saivarrella, mutta tunteminen ja uskominen ovat aivan eri asioita. Sillä "sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan", sanoo Paavali.
        Meille riittää paljas usko Kristuksen sovitustyöhön.
        Jos saan hyviä tuntemisia, että uskon Kristuksen kautta saaneeni syntini anteeksi, niin hyvä, jos en saa hyviä tuntemisia, niin sekin on hyvä, koska usko Kristukseen riittää.
        Tuntemisien määrällä emme voi mitata omaa, emmekä kenenkään toisen uskoa. Vaikka kaipaammekin hyviä sydämen tuntemisia, niin olemme iloisia ja kiitollisia, että usko riittää.

        Juuri näin, sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi, ja suun tunnustuksella pelastutaan, kirjoitin juuri tuosta sydämen uskosta.

        Lestadius kirjoittaa, ja on varmasti myös puhunut ja saarnannut, että kuollut usko asuu pääkallossa, eli järjessä, ja että se on vahva elämässä, mutta ei kestä kuolemassa. Se on siinä se huonopuoli, että se sortuu silloin, kun sitä eniten tarvitaan, ja varsinkin silloin, kun kuoleman kylmä oka on ottanut ihmisen otteeseensa, eikä laske irti, ja ihminen tuntee, että sovittamattomia syntejä on sydän täynnä, ja tätä sielunvihollinen perkele juuri haluaa, että hän saa kadottaa ja kiduttaa yhden Jerikontien kulkijan. Tämä on juuri päinvastainen tahto kuin on taivaallisen vanhemman tahto, josta Apostoli kirjoittaa, että te koettelisitte, mikä on hänen hyvä, otollinen ja täydellinen tahtonsa, ja mikäpä muukaan se olisi, kuin juuri se, että yksi Jerikontien matkamies saisi kerran lähteä täältä kiitollisena ja iloisena Jumalan lapsena iankaikkisuuden maahan. Kiitollisena siitä, että laupias Samarialainen on kerran kulkenut Jerikontien tietä.

        Lestadius kirjoittaa sielunvihollisesta perkeleestä, että se murhaaja ja pohjaton huora, ja sillä ei ole lapsia eikä se niitä edes halua, eikä sillä ole myöskään vanhemman sydäntä, joka tuntisi armoa, sääliä tai empatiaa lapsiansa kohtaan, kuten rakastavalla isällä ja äidillä on lapsiansa kohtaan.

        Tämä rakkaus on ollut Jumalan pojalla, nuorinta veljeänsä ihmistä kohtaan, jota hän myös on ollut luomisessa tekemässä, kuten Laestadius kirjoittaa. Hän on ollut se laupias Samarialainen, joka on maksanut ihmisestä täyden lunastus hinnan, mutta rakkaus on ollut niin suuri, että hän on sanonut majatalon isännälle, että jos hän enempi kuluttaa, hän palatessaan maksaa lisää.

        Kaiken tämän pelastuksen ihminen saa sydämen uskolla vapahtajaan.

        Tuosta sydämen uskosta Kristukseen kirjoittaa Luther, että usko itsessään ei ole mikään voima eikä vapahtaja, vaan se tarttuu uskon lähteeseen, Kristukseen, jolla on kaikki voima ja valta maailmassa. Hän jatkaa ja kirjoittaa, että kun kaikki näkyväisen ja näkymättömät kaatuvat, ja kun murheet ja vastoinkäymiset kasvavat, alkaa sydämen usko näyttämään voimaansa, joka on Jumalasta.

        Sydän on elämää ylläpitävä elin ja siksi elävää uskoa myös kutsutaan sydämen uskoksi, ja Laestadius kirjoittaa siitä, että siihen liittyy sydämen eläviä tuntemuksia, välillä iloa ja välillä surua, välillä penseyttäkin, mutta se kuitenkin syttyy palavaksi, Jumalan armon sanasta, ja sovintoveren voimasta. Tällainen on siis Laestadiuksen mukaan elävä ja autuaaksi tekevä usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi, ja suun tunnustuksella pelastutaan, kirjoitin juuri tuosta sydämen uskosta.

        Lestadius kirjoittaa, ja on varmasti myös puhunut ja saarnannut, että kuollut usko asuu pääkallossa, eli järjessä, ja että se on vahva elämässä, mutta ei kestä kuolemassa. Se on siinä se huonopuoli, että se sortuu silloin, kun sitä eniten tarvitaan, ja varsinkin silloin, kun kuoleman kylmä oka on ottanut ihmisen otteeseensa, eikä laske irti, ja ihminen tuntee, että sovittamattomia syntejä on sydän täynnä, ja tätä sielunvihollinen perkele juuri haluaa, että hän saa kadottaa ja kiduttaa yhden Jerikontien kulkijan. Tämä on juuri päinvastainen tahto kuin on taivaallisen vanhemman tahto, josta Apostoli kirjoittaa, että te koettelisitte, mikä on hänen hyvä, otollinen ja täydellinen tahtonsa, ja mikäpä muukaan se olisi, kuin juuri se, että yksi Jerikontien matkamies saisi kerran lähteä täältä kiitollisena ja iloisena Jumalan lapsena iankaikkisuuden maahan. Kiitollisena siitä, että laupias Samarialainen on kerran kulkenut Jerikontien tietä.

        Lestadius kirjoittaa sielunvihollisesta perkeleestä, että se murhaaja ja pohjaton huora, ja sillä ei ole lapsia eikä se niitä edes halua, eikä sillä ole myöskään vanhemman sydäntä, joka tuntisi armoa, sääliä tai empatiaa lapsiansa kohtaan, kuten rakastavalla isällä ja äidillä on lapsiansa kohtaan.

        Tämä rakkaus on ollut Jumalan pojalla, nuorinta veljeänsä ihmistä kohtaan, jota hän myös on ollut luomisessa tekemässä, kuten Laestadius kirjoittaa. Hän on ollut se laupias Samarialainen, joka on maksanut ihmisestä täyden lunastus hinnan, mutta rakkaus on ollut niin suuri, että hän on sanonut majatalon isännälle, että jos hän enempi kuluttaa, hän palatessaan maksaa lisää.

        Kaiken tämän pelastuksen ihminen saa sydämen uskolla vapahtajaan.

        Tuosta sydämen uskosta Kristukseen kirjoittaa Luther, että usko itsessään ei ole mikään voima eikä vapahtaja, vaan se tarttuu uskon lähteeseen, Kristukseen, jolla on kaikki voima ja valta maailmassa. Hän jatkaa ja kirjoittaa, että kun kaikki näkyväisen ja näkymättömät kaatuvat, ja kun murheet ja vastoinkäymiset kasvavat, alkaa sydämen usko näyttämään voimaansa, joka on Jumalasta.

        Sydän on elämää ylläpitävä elin ja siksi elävää uskoa myös kutsutaan sydämen uskoksi, ja Laestadius kirjoittaa siitä, että siihen liittyy sydämen eläviä tuntemuksia, välillä iloa ja välillä surua, välillä penseyttäkin, mutta se kuitenkin syttyy palavaksi, Jumalan armon sanasta, ja sovintoveren voimasta. Tällainen on siis Laestadiuksen mukaan elävä ja autuaaksi tekevä usko.

        Sellainen kuoleman kylmä käsi on teissä omavanhurskaissa, jotka tekohurskaina itseenne luottavina käytte tuomareiksi asiassa joka ei kuulu teille ollenkaan, ei Lestadiukselle eikä muillekkaan ihmisille.

        Kristinuskossa uskotaan evankeliumiin, - ei ihmisiin, eikä ihmisoppeihin.

        Joh. 5:26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.
        Joh. 5:27 Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.

        Syntinen ihminen joka asettuu tuomariksi toiselle syntiselle ihmiselle, pilkkaa Jumalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen kuoleman kylmä käsi on teissä omavanhurskaissa, jotka tekohurskaina itseenne luottavina käytte tuomareiksi asiassa joka ei kuulu teille ollenkaan, ei Lestadiukselle eikä muillekkaan ihmisille.

        Kristinuskossa uskotaan evankeliumiin, - ei ihmisiin, eikä ihmisoppeihin.

        Joh. 5:26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.
        Joh. 5:27 Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.

        Syntinen ihminen joka asettuu tuomariksi toiselle syntiselle ihmiselle, pilkkaa Jumalaa.

        Kuinkahan suhtautuu intomielinen sokeasti esikoislestadiolaisuutta ainoana taivaaseen vievänä "elävänä uskona" pitävä ystävä tuollaisiin totuuden sanoihin.

        No arvaan, ei ymmärrä niitä, kääntää ne päälaelleen. Menee kuin vesi hanhen selästä kaikki hänelle tarkoitettu sanoma siitä, että ei ole esikoislestadiolaisilla yksinoikeutta Kristuksen pelastustyöhön ja sen vastaanottamiseen! Uskoo edelleen, että tarvitaan esikoislestadiolainen välimieheksi. Niin hänelle on opetettu, vastuussa ovat saarnamiehet Purnusta lähtien.


    • Anonyymi

      Lestadius paras saarnaaja! Pilkkaatko sinä profeettoja, apostoleita ja Kristusta noin röyhkeästi!!💩

    • Anonyymi

      Syntien anteeksiannon äänellinen julistus on kuulunut evankelisluterilaisen kirkon julistukseen satoja vuosia ennen ensimmäistäkään lestadiolaista.

      Ei pidä vouhkata asioista joista ei tiedä mitään.

    • Anonyymi

      Ei pitäisi kirjoitella asioista joista ei tiedä mitään. Jumalattomuutenne, valheenne ja halveksivat pilkkapuheenne ei yksinkertaisesti kiinnosta.

      Jos kysymystä tulee siitä, miten saisitte kohdata Kristuksen ja saisitte syntinne anteeksi, niin palataan sitten keskustelemaan.

      • Anonyymi

        Pelkäätkö, että arvomaailmasi murenee? Aidosti uskova ei välitä toisten kritiikistä, sillä usko on hänen ja Jumalan välinen asia. Aidon uskovaisen ei myöskään tarvitse perustella / suojella uskontoaan tai sen sisällä olevia uskomuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkäätkö, että arvomaailmasi murenee? Aidosti uskova ei välitä toisten kritiikistä, sillä usko on hänen ja Jumalan välinen asia. Aidon uskovaisen ei myöskään tarvitse perustella / suojella uskontoaan tai sen sisällä olevia uskomuksia.

        Pysyppä jumalaton asiassa.

        Tässä valehdellaan herätysliikkeestä, jota ei tunneta. Minun arvomaailmani kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. - Vain Jeesus pelastaa -, muuta tietä ei taivaaseen ole.

        Ei Kristuksessa elävä käytä elämäänsä toisten kristittyjen panettelemiseen ja mustamaalaamiseen internetissä. Soppiikin kysyä millainen arvomaailma vaatii valheessa elämistä ja toisista uskovista valehtelemista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysyppä jumalaton asiassa.

        Tässä valehdellaan herätysliikkeestä, jota ei tunneta. Minun arvomaailmani kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. - Vain Jeesus pelastaa -, muuta tietä ei taivaaseen ole.

        Ei Kristuksessa elävä käytä elämäänsä toisten kristittyjen panettelemiseen ja mustamaalaamiseen internetissä. Soppiikin kysyä millainen arvomaailma vaatii valheessa elämistä ja toisista uskovista valehtelemista?

        Aloituksen tarkoitus on kertoa syistä, miksi voidaan lopettaa jonkun tietyn herätysliikkeen kokoontumisissa käyminen. Kirjoitin tämän vakavalla mielellä ja henkilökohtaisen kokemuksen pohjalta. Tarkoitus ei ole väheksyä lestadiolaisen herätysliikkeen monia hyviä puolia, eikä halveksua sitä, että monille herätysliike on hyvä. Toive on lisätä ymmärrystä, ettei niin herkästi nähtäisi toisia jumalattomina.

        Aloituksen kirjoittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysyppä jumalaton asiassa.

        Tässä valehdellaan herätysliikkeestä, jota ei tunneta. Minun arvomaailmani kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. - Vain Jeesus pelastaa -, muuta tietä ei taivaaseen ole.

        Ei Kristuksessa elävä käytä elämäänsä toisten kristittyjen panettelemiseen ja mustamaalaamiseen internetissä. Soppiikin kysyä millainen arvomaailma vaatii valheessa elämistä ja toisista uskovista valehtelemista?

        Pystytkö todistamaan, että taivas on olemassa?
        Sinulle tiedoksi, uskovaiset ovat niitä pahimpia panettelijoita.


      • Anonyymi

        Miksi kirjoittelet jatkuvasti halveksivasti muista, esimerkiksi minä tiedän kansalaissodan kauhuista jotakin. Ja ei se ole pilkkapuhe, jos sanon, että on aivan käsittämätöntä, että esikoislestadiolaisuudessa raarnataan, että vain esikoislestadiolaisuudessa voi saavuttaa ikuisen elämän.. Tuo väite on aivan 100% valehtelua. Kai nyt sen ymmärrät?? Vai etkö?

        Sinulle on nyt se syntien anteeksi saaminen oman taustasi vuoksi todella tärkeää, minä ymmärrän sen. Mutta kun kirjoitat, että minä ei tiedä mistään mitään, vaikka voi olla, että ymmärrän lestadiolaisuudestakin sinua enemmän. Miksi teet niin kuin teet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysyppä jumalaton asiassa.

        Tässä valehdellaan herätysliikkeestä, jota ei tunneta. Minun arvomaailmani kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. - Vain Jeesus pelastaa -, muuta tietä ei taivaaseen ole.

        Ei Kristuksessa elävä käytä elämäänsä toisten kristittyjen panettelemiseen ja mustamaalaamiseen internetissä. Soppiikin kysyä millainen arvomaailma vaatii valheessa elämistä ja toisista uskovista valehtelemista?

        Kyllä minä ainakin tunnen lestadiolaisuuden hyvin. Voi olla että tunnet sitä jonkin verrran, MUTTA älä väitä ymmärtäväsi siitä enemmän. Ja valehdellut olen vain muutaman kerran koko elämäni aikana, eikä liitu esikoislestadiolaisuuteen nuo valheet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin tunnen lestadiolaisuuden hyvin. Voi olla että tunnet sitä jonkin verrran, MUTTA älä väitä ymmärtäväsi siitä enemmän. Ja valehdellut olen vain muutaman kerran koko elämäni aikana, eikä liitu esikoislestadiolaisuuteen nuo valheet.

        Jos tuntisit lestadiolaisuutta, näkisin sen välittömästi viesteistäsi. Mene porukkaan ja ota selvää, kirjoita vasta sen jälkeen, kun tiedät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystytkö todistamaan, että taivas on olemassa?
        Sinulle tiedoksi, uskovaiset ovat niitä pahimpia panettelijoita.

        Ymmärrätkö, että kommenttisi osuu omaan nilkkaasi, kun itse panettelet uskovia? Voitko todistaa, että taivasta ei ole olemassa?
        Jumala itse sanoo, että HÄN ON.
        Kaikki mitä Sanassa sanotaan - ON.
        Me uskomme sen ja sillä sipuli.
        Meidän ei tarvitse todistella minkään olemassaoloa minkä Jumala on sanassaan sanonut olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuntisit lestadiolaisuutta, näkisin sen välittömästi viesteistäsi. Mene porukkaan ja ota selvää, kirjoita vasta sen jälkeen, kun tiedät.

        Olen kyllä joskus ollut siinä porukassa kymmeniä vuosia. Miksi et näe sitä, että tunnen esikoislestadiolaisuutta. Esikoisuutta, tätä uutta en tosin tunne, mutta samalta pohjalta se mitä ilmeisemmin jatkaa. Purnun 1900-luvun alussa aloittamaa "eriseuraa" lestadiolaisuudessa. Voi olla, että heillä on jotain lievennyksiä, "maailmanrakkauden" "hyväksymistä" tai muuta, esim. " lapinvanhinuskon" epäilyä yms.

        Oletko joskus ajellut lähetysmiehiä autolla ympäri Suomen?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyllä minä ainakin tunnen lestadiolaisuuden hyvin. Voi olla että tunnet sitä jonkin verrran, MUTTA älä väitä ymmärtäväsi siitä enemmän. Ja valehdellut olen vain muutaman kerran koko elämäni aikana, eikä liitu esikoislestadiolaisuuteen nuo valheet.

      Sinä tekopyhä valehtelija. Jos tietäisit vähänkin lestadiolaisuudesta, näkisin sen viesteistäsi. Mene porukkaan, ota selvää ja kirjoittele sen jälkeen.

      • Anonyymi

        Kerro minulle mistä löytyy yksi rehellinen ei-lesta, niin minä kerron sinulle mistä löytyy yksi rehellinen lesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro minulle mistä löytyy yksi rehellinen ei-lesta, niin minä kerron sinulle mistä löytyy yksi rehellinen lesta.

        No minää olen rehellinen ei-lesta!. Kerran 1980-luvulla kerroin kaverille, että olin maksanut tlvirenkaista vähemmän kuin olin maksanut. Muuta valhetta en muista sanoneeni.

        Enkä tällä mitään aio saavuttaa. Mutta se valhe, kun esikoislestadiolainen saarnaaja kertoo saarnassaan, että vain esikoislestadiolaiset voivat antaa synnit niitä katuville anteeksi....

        silloin tulee mieleen, että kuinkahan syvälle harhaanjohdettuja nuo tatut ja veli-matit oikeasti ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minää olen rehellinen ei-lesta!. Kerran 1980-luvulla kerroin kaverille, että olin maksanut tlvirenkaista vähemmän kuin olin maksanut. Muuta valhetta en muista sanoneeni.

        Enkä tällä mitään aio saavuttaa. Mutta se valhe, kun esikoislestadiolainen saarnaaja kertoo saarnassaan, että vain esikoislestadiolaiset voivat antaa synnit niitä katuville anteeksi....

        silloin tulee mieleen, että kuinkahan syvälle harhaanjohdettuja nuo tatut ja veli-matit oikeasti ovat.

        Ja sepot!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minää olen rehellinen ei-lesta!. Kerran 1980-luvulla kerroin kaverille, että olin maksanut tlvirenkaista vähemmän kuin olin maksanut. Muuta valhetta en muista sanoneeni.

        Enkä tällä mitään aio saavuttaa. Mutta se valhe, kun esikoislestadiolainen saarnaaja kertoo saarnassaan, että vain esikoislestadiolaiset voivat antaa synnit niitä katuville anteeksi....

        silloin tulee mieleen, että kuinkahan syvälle harhaanjohdettuja nuo tatut ja veli-matit oikeasti ovat.

        Hullun lahko mikä hullun lahko. Mietippä nyt tuota Yli-Viikaria. Päivänselvä järjestelmän väärin käyttäjä, ehkä jopa rikollinen. Ei mieltä asia paina. Ma valmis palaamaan töihin. Kolleegat varmaan tykkää hyvää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullun lahko mikä hullun lahko. Mietippä nyt tuota Yli-Viikaria. Päivänselvä järjestelmän väärin käyttäjä, ehkä jopa rikollinen. Ei mieltä asia paina. Ma valmis palaamaan töihin. Kolleegat varmaan tykkää hyvää...

        Yli-Viikarilla ei ole mitään tekemistä lestadiolaisuuden kanssa. Eikä nimimrkkien takaa ole lupaa kirjoitella muutoinkaan kenenkään nimiä nettiin.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe