Nastakielto koko kehä III sisäpuolelle.

Anonyymi

Helsinki aloittaa kieltämällä nastat yhdellä vaivaisella kadulla. Paljon järkevämpää olisi kieltää nastarenkaat koko kehäkolmosen sisäpuolella näpertelyn sijaan. Tällöin nähtäisiin millä rengaskeskustelun argumenteilla on oikeasti faktapohjaa ja mikä on huuhaata.

Samalla voisi kieltää myös sen dieselautoilun samalla alueella, niin kuin on tehty jo monessa euroopan kaupungissa.

22

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siihen kehä kolmoselle olisi sama rakentaa vaikka 5m korkea betonimuuri ja myydä sisäpuoli halvalla ruotsalaisille.

    • Anonyymi

      Kerrotko missä maailman kaupungeissa on pelkästään dieselautoilu kielletty?

      Olen kyllä kuullut jossain kielletyn vanhojen (muutamissa ennen syksyn 2014 valmistettujen (euro 6) , useimmissa euro5 vanhempia) polttomoottoriautojen, siis sekä diesel että bensa, ajaminen. En totaalikielloista ja varsinkaan pelkästään dieseleihin kohdistuvista ole kuullut/nähnyt.

      Dieselautohan on bensa-autoa vähäpäästöisempi. Hiukkasten osalta ongelma käytännössä lähes poistui jo reilu 10 vuotta sitten valmistetuissa ja modernin tekniikan bensoissa päästiin samaan pari-kollme vuotta sitten.

      • Anonyymi

        Dieselauto on hiukkaspäästöiltään suoranainen kauhistus!
        Jos olisi dieselautoihin sama sääntely kuin ydinvoimaloihin, kukaan ei saisi mennä lähemmäksi käynnissä olevaa dieselautoa kuin 200 metriä. Että opi jotakin sinäkin. Sillä on ne hiukkaset ihan eri luokkaa kuin bensautolla. Monet naiset tykkää pikkudieseleistä ja volkkari on suosikki. Kun eivät osaa ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselauto on hiukkaspäästöiltään suoranainen kauhistus!
        Jos olisi dieselautoihin sama sääntely kuin ydinvoimaloihin, kukaan ei saisi mennä lähemmäksi käynnissä olevaa dieselautoa kuin 200 metriä. Että opi jotakin sinäkin. Sillä on ne hiukkaset ihan eri luokkaa kuin bensautolla. Monet naiset tykkää pikkudieseleistä ja volkkari on suosikki. Kun eivät osaa ajaa.

        Nastarenkaiden aiheuttamaan katupölyyn kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin koronaan. Tarvitaan poikkeustila, jolla voidaan kieltää nastarenkaiden käyttö klo 18 jälkeen tai mieluiten kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselauto on hiukkaspäästöiltään suoranainen kauhistus!
        Jos olisi dieselautoihin sama sääntely kuin ydinvoimaloihin, kukaan ei saisi mennä lähemmäksi käynnissä olevaa dieselautoa kuin 200 metriä. Että opi jotakin sinäkin. Sillä on ne hiukkaset ihan eri luokkaa kuin bensautolla. Monet naiset tykkää pikkudieseleistä ja volkkari on suosikki. Kun eivät osaa ajaa.

        No viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana valmistettujen dieselautojen hiukkaspäästöt ovat olleet vähäisemmät kuin vastaavien suorasuihkutusmoottorilla eli modernien, varustettujen bensa-autojen aina siihen asti, kun myös näihin tuli hiukkassuodatin pakolliseksi, muistaakseni v 2018 alkaen. Ero oli jopa kuusinkertainen dieselien hyväksi.
        Nyt uusien suotasuihkutusbensa-autojen hiukkaspäästötkin on saatu vastaavien dieselien tasolle. Siihen meni noin kymmenkunta vuotta.

        Sun tietosi perustuvat näköjään noihin yli kymmenen vuotta vanhoihin autoihin eli aikaan ennen hiukkasloukkujen pakollisuuteen. Totta toki on, että noin vanhoja dieselautoja on runsaasti vielä liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselauto on hiukkaspäästöiltään suoranainen kauhistus!
        Jos olisi dieselautoihin sama sääntely kuin ydinvoimaloihin, kukaan ei saisi mennä lähemmäksi käynnissä olevaa dieselautoa kuin 200 metriä. Että opi jotakin sinäkin. Sillä on ne hiukkaset ihan eri luokkaa kuin bensautolla. Monet naiset tykkää pikkudieseleistä ja volkkari on suosikki. Kun eivät osaa ajaa.

        Miten auton moottori vaikuttaa siihen osaako autoa ajaa vai ei? Ei sitten mitenkään.

        Pikkudieselautoja ei enää käytännössä ole saatavilla. Syy on, että kaikipuolin kehittyneempi dieselmottori kaikkine puhdistuslaitteineen on liian kallis pikkuautoihin ja edullisiin kansanautoihin. Siksipä niissä on tyytyminen bensamoottoreihin ja se kyllä hyvin riittääkin niihin. Dieselautojen osuuden väheneminen näkyi voimakkaana päästöjen kasvuna, kun niitä korvautui bensa-autoilla. Nyt päästötilanne on paranemassa, kun bensa-autojen tilalle yhä enemmän tulee sähkö.

        No nehän korvautuvat kovaa vauhtia sähköllä tai vähintääkin lataushybridillä, kunhan niidenkin hinnat saadaan pikkuautojen ja halvempien kansanautojen vaatimalle tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaiden aiheuttamaan katupölyyn kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin koronaan. Tarvitaan poikkeustila, jolla voidaan kieltää nastarenkaiden käyttö klo 18 jälkeen tai mieluiten kokonaan.

        Katupölyn aiheuttamiin haittoihin kyllä kuolee paljon ihmisiä, mutta suurin osa katupölystä syntyy hiekoituksen ja suolauksen ansiosta. Nykyisten nastarenkaiden osuus melkoisen vähäinen vanhempiin nastarenkaisiin verrattuna.

        Ongelma nimenomaan täällä Helsingin seudulla on hankala. Kun nastarenkaiden osuus on vähentynyt, niin suolaus ja hiekoitus on lisääntynyt. Jo nykyisin Helsingin seudulla suolaa ja hiekkaa levitetään enemmän kuin missään muualla samalla kun nastarenkaiden osuus on selvästi vähäisin ja nastarenkaiden edelleen vähetessä sitä lisätään edelleen.
        Jotenkin olisi löydyttävä tasapaino nastarenkaiden vs hiekoitus/suolauksen välillä. Ilmastonmuutos tuonee tähän helpotusta, mutta tämän päivän ongelmaan se ei ehdi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Dieselauto on hiukkaspäästöiltään suoranainen kauhistus!
        Jos olisi dieselautoihin sama sääntely kuin ydinvoimaloihin, kukaan ei saisi mennä lähemmäksi käynnissä olevaa dieselautoa kuin 200 metriä. Että opi jotakin sinäkin. Sillä on ne hiukkaset ihan eri luokkaa kuin bensautolla. Monet naiset tykkää pikkudieseleistä ja volkkari on suosikki. Kun eivät osaa ajaa.

        Nykyaikainen diesel (Euro 6 tai uudempi) on erittäin vähäpäästöinen ja nämä eivät olekaan ongelma vaan (Euro4 tai 5) vaatimukset täyttävät vanhat mallit. Lisäksi kun käytetään biopolttoainetta MyDiesel etc vastaavia ne lähipäästöt kutistuvat olemattomiin.
        98:lla kulkevat saastelouskut ovat niitä mitkä tuottavat paljon päästöjä ja joutaisivat paaliin. Lisäksi bensa-autojen päästöt kylmäkäynnistyksessä ovat massiivisia.

        Mitä tulee renkaisiin niin kitkarenkaiden vuoksi teitä joudutaan suolaamaan rankasti ja pilataan pohjavedet. Lisäksi kun pakkanen kiristyy, suola kiteytyy ja tie on silloin ”tekemällä” tehty erittäin liukkaaksi ja siihen ei pure edes nasta. Kaupungeissa työnnetään hiekkaa koska risteykset ovat liippautuneet ja kitkarengas ei pure siinä juurikaan. Ihmisillä kun on unohtunut täysin, että mikä on turvaväli ja sopiva tilannenopeus. (Vakuutusyhtiöt kiittävät ja maksut nousevat)

        Kaiken huippu on se, että etelässä lunta ajetaan kaupungista suoraan mereen. Kyllä sitä samaa paskaa, johon ajettiin lava pystyssä suolaa ja hiekkaa. Se kipataan mereen ja ajellaan hinaajalla siinä sekaisin. Keväällä saa ihmetellä miksi meressä on happikatoa ja kalakuolemia…


    • Anonyymi

      Helsinki levittää myrkyllistä "suola" seosta kaupunkiin. Isoja määriä vuodessa
      Tuossa ei järkeä kun puhutaan kaupunkialueesta joka vielä etelässä. Ruostuu autotkin nopeammin jotka tuolla ympäristössä, suolavesisumu kehäteillä

      Omassa kunnassa ei käytetä suolaa, päällystetyillä teillä on 0.5- 1cm jääkerros joka suojaa jopa teitä nastoilta ja nastattomilta.

      Kesällä Kesärenkailla tie kuluu nopeammin !

      • Anonyymi

        Ei kulu tiet kesärenkailla, kitkoilla eikä suolalla. Ainoastaan nastarenkaat jyrsivät tiet urille ja luovat hengenvaarallisia hengitettäviä hiukkasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kulu tiet kesärenkailla, kitkoilla eikä suolalla. Ainoastaan nastarenkaat jyrsivät tiet urille ja luovat hengenvaarallisia hengitettäviä hiukkasia.

        Tässä taas oikea tietäjä.. Suolalla sulatettu märkä tie on pahin kulumaan. Ota selvää nestepiikkauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kulu tiet kesärenkailla, kitkoilla eikä suolalla. Ainoastaan nastarenkaat jyrsivät tiet urille ja luovat hengenvaarallisia hengitettäviä hiukkasia.

        hahahahhaaaaa nastat luo hiukkasia hahahahhahahaaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hahahahhaaaaa nastat luo hiukkasia hahahahhahahaaa

        Routareijätkin ovat nastojen syytä koska nastojen vuoksi tiet joudutaan päällystämään karkealla, meluisalla kiviaineksella. Euroopassa tiet ovat sileitä eivätkä uraudu kun nastat ovat kiellettyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Routareijätkin ovat nastojen syytä koska nastojen vuoksi tiet joudutaan päällystämään karkealla, meluisalla kiviaineksella. Euroopassa tiet ovat sileitä eivätkä uraudu kun nastat ovat kiellettyjä.

        ’Routareijät’ kuten repeämät syntyvät, kun vesi jäätyy ja sulaa ja taas jäätyy. Suolaus edistää tätä jatkuvaa jäätymis-sulamiskierrettä hyvinkin voimakkaasti. Suolaus altistaa muutenkin tiestön kulumiselle, koska kuten tiedettyä niin märkä asfaltti on alttiimpi kulumaan muutenkin kuin lumi- tai jääpeitteinen kuiva tie.

        Suomessa on tiestön kannalta valitettavasti vielä talvikausia, jolloin liukkauden torjunta on välttämätöntä. Liukkauden torjuntaan ei käytännössä ole muita keinoja kuin kemialliset tai mekaaniset. Molemmissa on haittansa ja ne maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Routareijätkin ovat nastojen syytä koska nastojen vuoksi tiet joudutaan päällystämään karkealla, meluisalla kiviaineksella. Euroopassa tiet ovat sileitä eivätkä uraudu kun nastat ovat kiellettyjä.

        Routareijät nastoista hahahahahahahhahaaaaa. Routareijät on huonon pohjustuksen syytä ja euroopassa käytetään ihan erilaista tekniikkaa ja materiaalia.


    • Anonyymi

      Kaikki liikenne kehä kolmosen sisällä pitää kieltää. Miksi tukkia katuja autoilla kun ne voi jättää sinne kehän taakse ja mennä julkisilla keskustaan. Pelkkiä kävelykatuja vaan koko alueelle ja pyöräilykielto myös. Pyörät voisi jättää kehä ykkösen taakse ja hyppiä siitä julkisiin. Kyllä olisi esimerkkiä aasian valtioille ja saataisiin pelastettua maapallosta yksi promillen miljoonasosa.

    • Anonyymi

      Liikaa ihmisiä. Halutaan kenties että iso osa menehtyy keuhkosairauksiin.

    • Anonyymi

      Onhan tämä jo pitkälle sovittu juttu todellisten päättäjien joukossa. Todella moni puolue on ottanut tästä kannattajilleen ns. hillot kotiin. Asuntojen hinnat tietysti laskevat kehän sisäpuolella, mutta vihreiden hipsterit saavat vihdoinkin mahdollisuuden osaa asuntonsa halvemmalla ja liikkua puhtaan raikkaassa ilmassa Jopojensa kanssa.

      Bättre folk saa rakennettua Tesloillensa infastruktuurin sähköautojensa lataamiselle kaupunki alueelle. Demaripoppoo saa joukkoliikenteessä ehkä jopa ilmaiseksi. Tietysti kansallinen päästökauppa polttomoottoriautoilijoiden kustannuksella tässä vähän avittaa

      Persut saa pitää dieselkärrynsä ja ajella niillä turvallisesti nastarenkailla pitkin maakuntia. Kokoomukselle idea on myyty rengasbusineksen laajennuksena. Rengasliikkeitä on nyt jo pitkin kehä kolmosta ja siellä voidaan vaihtaa kitkuttimet nastoihin tai päinvastostoin aina kun kehää ylitetään. Lisäksi tulevat tietysti renkaiden varastointipalvelut. Keskustalle keksitään jokin uusi tuki ja annetaan mahdollisuus tuottaa kaasua liikennepolttoaineeksi maatalouden jätteistä. Kaikki ovat tyytyväisi.

      • Anonyymi

        Sä kopioit vanhaa kirjoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä kopioit vanhaa kirjoitusta.

        No joo mutta älä kerro kenellekään, jooko?


    • Anonyymi

      Itse olen nyt ajanut kitkoilla 3 talven verran ja voi sanoa että kyllä niillä pärjää.
      Sellainen diktaattorimainen lainsäädäntö tässäkin asiassa, voisi kylmästi jyrätä niin että 2023 talvella olisi täys- nastakielto länsi-uudenmaan alueella.. Tästä tietysti, jos kielto olisi näin, - poikettaisiin sillä että ei ole paikkakuntalainen. Mutta kuten ymmärtää voi niin, siirtymäaikaa olisi liki vuosi tai no vaikka sitten kaksi vuotta mutta kuitenkin.

      Lainsäätämisen piipertämiset pois, munaa tilalle asioiden hoitamiseen!
      Terveisin suomen aktiivisin somettaja suomilandia nimimerkki.

    • Anonyymi

      Kyllä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3255
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2313
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1869
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1795
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1421
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1271
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1187
    10. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    Aihe