Som vi kan läsa, tror en extremt obetydlig klick av finnarna att Finland har fler än ett tvångsspråk. Den enorma majoriteten som röstade i skolornas språkförsök begrep, så som nu normalfuntade vuxna gör, att de helt själva, helt frivilligt, valde svenskan till 100 % åt sina barn.
I dagens läge har ingen annan än finnen fått välja, varav alla andra har tvångsfinska och finnen bara frivilligt valda språk utöver modersmålet.
Borde inte Sfp i detta fall jobba mot tvångsfinskan och kräva jämlikhet för alla som utgör det finska folket?
Hur och varför glömma något som inte existerar?
9
82
Vastaukset
- Anonyymi
Finlandssvenskarna frågades det inte ens av när det berömda språkexperimentet var aktuellt.
- Anonyymi
Diskriminerande beteende.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diskriminerande beteende.
Hur länge kan den skriande orättvisan förbli okorrigerad?
Precis, och nu jomar representanter för dem som fick delta, om tvång. Fennona har lyckligtvis inga ungar och inget inflytande på andras, så de skränar här, bägge två.
- Anonyymi
Peppu-Reino kirjoitti:
Precis, och nu jomar representanter för dem som fick delta, om tvång. Fennona har lyckligtvis inga ungar och inget inflytande på andras, så de skränar här, bägge två.
Sällan har pensionärer barn i grundskolan.
Anonyymi kirjoitti:
Sällan har pensionärer barn i grundskolan.
Med dagens kliniker är det väl helt möjligt att två pensionerade lesbon skaffar sig en unge? Det är i och för sig irrelevant, för i frågan om fennon borde det gälla två 65 bögar och till skillnad från lesbon får bögarna ingen offentlig hjälp att skaffa barn. Bra att samhället i detta fall ens får 50 % rätt. Det är mera än dagens standard.
- Anonyymi
Peppu-Reino kirjoitti:
Med dagens kliniker är det väl helt möjligt att två pensionerade lesbon skaffar sig en unge? Det är i och för sig irrelevant, för i frågan om fennon borde det gälla två 65 bögar och till skillnad från lesbon får bögarna ingen offentlig hjälp att skaffa barn. Bra att samhället i detta fall ens får 50 % rätt. Det är mera än dagens standard.
Förstås finns det undantag, vår president har småbarn trots hög ålder.
Anonyymi kirjoitti:
Förstås finns det undantag, vår president har småbarn trots hög ålder.
Visst, men inte med en fenno-gubbe, utan helt normalt. Undrar hur barnet tar det då det har fyllt 10 och pappa 80?
Må det vara hur som helst i det särfallet; frågan lyder huruvida alla andra än finnarna måste dras med ett tvångsspråket finska genom livet?
"Borde inte Sfp i detta fall jobba mot tvångsfinskan och kräva jämlikhet för alla som utgör det finska folket?"
Det har gått över ett kvartal och vad har skett? Inget beträffande förstärkande av det svenska språket, vilket finns i regeringsprogrammet. Däremot har Henriksson dillat om högskolornas inträdesprov (i vilka studentbetygens betydelse borde minskas och alla dras över samma kam). Vidare har det gjorts annat som varken hör till justitieministerns ämbete eller finns på SFP:s program.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131063
- 1141052
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21775- 53720
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32663ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42618Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9492
