PECS

PECS

Onko kenelläkään kokemuksia PECS kommunikaatiosta.

13

5619

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄITEE +4

ilmeisesti tarkoitat noita pc-kuvia eli piirrettyjä kuvia värillisenä tai mustana? ovat oiva keino sillä niitä ymmärtää muutkin kuin alan ihmiset vrt pictot jotka usein epäselviä.

mielipide ei silti ratkaise vaan se mitä lapsi suostuu katsomaan. usein nuo värillisenä ovat tarpeeksi mielenkiintoisia. voi olla että valokuvilla on helpompim aloittaa..

• Rita

vaatii pitkäjänteistä paneutumista.Olin hiljattain koulutuksessa, jossa tutuistuin kys.menetelmään.Kouluttajan kertoman mukaan sillä on saatu mittavia tuloksia autististen henkilöiden kommunikoinnissa.Niinpä meilläkin innolla aloitimme pesc- harjoittelun kahden autistisen henkilön kanssa.Menetelmään kuuluu 6 eri vaihetta, nyt harjoittelemme 1 ja 2 vaihetta siten että toistoja tulisi päivittäin n.40.Alku näyttää lupaavalta!

• PECS

Minkä ikäisillä olette aloittaneet pecsin. Kotona, päiväkodissa vai laitoksessa.

• PECS

Me ollaaan kans aloteltu peciä ja aika lupaavalle vaikuttaa.

• Rita

aloitimme ensin hataran tiedon pohjalta ja teimme sen virheen että yritimme opettaa kuvien tunnistamista heti alkuvaiheessa.Nyt kun olemme saaneet oikeat opit, puheterapeutti on tukena ja koko työyhteisö sitoutunut, alkaa kommunikointi edistyä.Toinen PECS:in -aloittelija on 13v. ja toinen 24v.

• Pecs
        Rita kirjoitti:

aloitimme ensin hataran tiedon pohjalta ja teimme sen virheen että yritimme opettaa kuvien tunnistamista heti alkuvaiheessa.Nyt kun olemme saaneet oikeat opit, puheterapeutti on tukena ja koko työyhteisö sitoutunut, alkaa kommunikointi edistyä.Toinen PECS:in -aloittelija on 13v. ja toinen 24v.

Huomaatteko harjoitellessanne iloa autistilla kun hän tulee ymmärretyksi.

• Rita
        Pecs kirjoitti:

Huomaatteko harjoitellessanne iloa autistilla kun hän tulee ymmärretyksi.

huomaamme kyllä onnistuneesta valinnasta, hymy ja aktiivinen innostunut olemus hänen tehdessään uutta valintaa.Kuvavalikkoa laadittaessamme aloitimme "herkuilla", koska ne kyseisissä tapauksissa motivoivat parhaiten.Kuvavalikon laajentuessa tulee esiin kyllä mielipahaakin,jos valitsikin "väärän" kuvan, halusikin jotain muuta.Erehdys kyllä auttaa katsomaan kuvaa tarkemmin.Olemme vielä "herkku-asteella".Seuraavaksi valikoksi tulisi mielekäs tekeminen.

• Täti Vihreä

Koulussa jossa työskentelen PECS on käytössä. Minä oikeastaan vasta perehdyn asiaan...

• Rita

saat osoitteesta www.papunet.net
      hakusanalla pecs-menetelmä

• jenni

heippa!
      itse työskentelen päivittäin nuorten aikuisten autististen henkilöiden kanssa, ja olen itse aloittanut meillä pecsin n.1 vuosi sitten. alku oli hyvinkin hankalaa mutta pian kuitenkin tuloksia alkoi näkyä. tällä hetkellä opetan 3:lle pecsiä ja yksi on jo lause vaiheessa, ja hänen kohdalla se todellakin toimii. Kuitenkin kannattaa edetä ihan rauhallisesti ja antaa aikaa. hirveästi ei suomeksi tästä tietoa löydy, mutta esim. www.pecs.com pystyy tilaamaan englannin kielisen manuaalin pecsistä,jossa on todella paljon hyödyllistä tietoa. tsemppiä kaikille pecsin kanssa työskenteleville.

• ope

Olne aloittelemassa PECS:in käyttöä ja pääpiirteittäin olen selvillä asiasta, mutta PECS:in käytön aloittaminen kiinnostaa. Eli miten aloititte? Missä kuvat olivat, montako niitä oli ja mitä kuvia? Miten oppilas reagoi kuvaan ja ymmärsi vaihtaa kuvan kanssasi?
      Enkun kielen taito on hiukka huono, joten olisi kiva saada asiasta tietoa ihan suomeksi! :)

• Ope

Kyllä, käytän Pecs-kuvakortteja päivittäin Autisti oppilaiden kanssa

• sosionomi(amk)

Olen työskennellyt noin 10 vuotta kehitysvammaisten ja autisminkirjon henkilöiden parissa ja siitä ajasta noin 8 vuotta käyttänyt pecs-menetelmää asiakkaideni kommunikaatiokuntoutuksessa. Kokemukseni pecsistä ovat hyviä. Etenkin positiivisena pidän sitä, että pecsissä keskitytään kommunikaation perustaitojen opetteluun. Eli olennaista on se, että oppija ymmärtää miksi kommunikoidaan ja miten, ei se, että oppisi tunnistamaan kuvia.

Neuvoksi antaisin, että ottakaa yhteyttä puheterapeuttiin. Pecs on melko monimutkainen, kun se tehdään oikein ja helposti ilman oikeaa tietoa, tulee harjoiteltua vääriä asioita.

Linkkivinkkinä, menkää www.verneri.net ja kyselkää siellä kokemuksia ja neuvoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5223
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4094
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3178
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      38
      1750
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1618
    Aihe