Virtsankarkailu -yllättävä tekijä lisäaineet?

Anonyymi

Hei!

Ajattelin jakaa kokemukseni, jos siitä vaikka olisi hyötyä ja helpotusta jollekulle. Eli näin minulla:

En juo kraanavettä periaatteessa ollenkaan, paitsi mitä sen, mitä kahvin ja teen keittoon käytän, eli ei paljon mitään. Janojuomaksi juon Lidlin sokeritonta colaa, siis sitä hiilihapotettua joka maksaa 1,19 € 1,5 ltr ja sitä menee parhaimmillaan noin pullo päivässä.

Vessassa siis tulee kyllä päivän mittaan juostua tiheästi, rakkoni on pieni enkä kestä pissahädän tuntua yhtään.

Muutama viikko sitten painavien limupullojen raahaamiseen kyllästyneenä vaihdoin janojuomaksi Fun Light appelsiinimehu-tiivisteen, josta tein todella laihaa mehua itselleni kitattavaksi.

Mutta kappas kummaa! Pian huomasin, että vessaan ei meinannut ehtiä sitten millään ja melkein tuli tippaa ihan väkisin housuun kun olin kyseistä juomaa nauttinut siten, että sitä oli rakossani. Esim aamulla ei pidätysvaikeutta ollut, kun juomaa ei ollut pitkään aikaan nautittu.

Olen hyvin urheilullinen ja minulla on vahvat alalantionlihakset, joten vältyin suurimmilta pyykeiltä, onneksi. Tilanne olisi voinut olla toinenkin.

Ihmettelin syytä moiseen ja koska mikään muu, kuin janojuoma ei ollut muuttunut, niin päätin vaihtaa takaisin colaan, kokeeksi jos syy pidätysvaikeuksiin olikin juomassa.

Ja kappas vaan, niimpä olikin, ongelmaa ei enää ilmennyt.

Jäin siis siihen uskoon, että joku aine, ehkäpä lisäaine, aromi tai makeutusaine aiheutti virtsankarkailuongelman. En millään voi uskoa, että kraanavedessä olisi jotain aiheuttajaa.

Onko muilla tietoa tai kokemusta ruuista tai juomista jotka aiheuttavat vastaavaa ikävyyttä?

n 47 v

10

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jotkut hedelmät esim ananas toimii nesteenpoistolääkkeen tavoin, kuten myös kahvi.
      N59v

      • Anonyymi

        Joskus terästän colaa sitruunamehulla ja jos sitä laittaa liian tiheään tahtiin, niin virtsaputki ärsyyntyy.

        Käytän sitruunamehua myös neutralisoimaan sokerin haittavaikutuksia eli estämään hiivaa. En tosin syö paljoa makeaa, mutta päivittäin aina jotain pientä.

        Fun Light-mehu ei kuitenkaan aiheuttanut mitään varsinaista tuntemusta tai lisännyt vessassakäyntejä, mutta ihan selvästi jotenkin juuri pidätysvaikeutta että meinasi tulla tippaa housuun ihan väkisin, ei pystynyt kontrolloimaan vaan oli pakko mennä vessaan, vaikka normaalisti voin kyllä lykätä pitkäänkin jos haluan ja tarvii, vaikken tykkää pissahädän tunteesta yhtään, kun se häiritsee minua.

        Todella kumma juttu minun mielestä.

        Ongelma siis poistui ihan heti, kun vaihdoin takaisin colaan tai en ollut juonut mehua.


    • Anonyymi

      Minä olen huomannut että jos suolatasapaino ei ole balanssissa, tullut eleltyä herkuilla niin pitää käydä pissalla vähän väliä. 😟Kunnon lämmin ateria ja jopas helpottaa. 😁

    • Anonyymi

      Ei mehut ja limut ( huolimatta siitä ovatko sokerittomia ) ole mitään janojuomia.
      Janoon on parasta juoda vettä, joko kraanasta tai sitten kaupasta jotain lähdevesi-tyylistä.
      Toki silloin tällöin on kiva juoda pieni määrä jotain limua tai mehua.

      Vaikka kevytjuomissa, colat, mehut ym. käytetään esim. aspartaamia, steviaa tms., jotka saattavat aiheuttaa jotakin vaivaa, niin on niissä paljon muitakin lisäaineita.

      Ihmettelen, kun ap kehuu itseään urheilulliseksi ja silti juo janoonsa epäterveellisesti.
      Siis sinänsä minulle on aivan sama, mitä joku janoonsa juo, kunhan kerroin oman mielipiteeni.

      Virtsankarkailu voi johtua muustakin kuin juomisesta/juoman laadusta, ja karkailua voi olla vaikka olisi kuinka vahvat lantionpohjat, jos kenties olisi mahdollinen syy karkailuun.

    • Anonyymi

      Olen samaa ikäluokkaa. Tässä vaiheessa limakalvot saattavat olla vähän huonossa kunnossa sinänsä toimivista kuukautisista huolimatta, jolloin vähän kaikki ärsyttää. Ainakin itse joudun käymään välillä ylimääräisiä kertoja vessassa sen vuoksi, että olen syönyt jotain hapanta tai ärsyttävää, kuten vaikkapa chiliä.

      Kaverini kertoi tosin miespuolisesta henkilöstä, mutta jolla oli jokin rakkosairaus. Siinä rakko ilmeisesti ihan oikeasti kutistuu. Ja sen tyypin kohdalla piti välttää monia asioita ravinnossa, kuten tiettyjä mausteita.

      Ehkä nainenkin voi käydä urologilla? Siis jos ongelma ei satu olemaan gynekologinen.

      Itse muuten olen sitä mieltä, että virvoitusjuomissa on sen verran lisäaineita, etten pitäisi niitä mitenkään terveellisinä. Myös sokerittomat virvoitusjuomat sisältävät happoja, jotka mm. syövyttävät hampaita. Sitä paitsi ihan samaa vettä niissä on suurin osa, kuin mitä hanasta tulee. Korkeintaan se on rahdattu jostain maapallon toiselta laidalta, jolloin se saattaa olla laadultaan jopa heikompaa kuin meikäläinen vesi.

      • Anonyymi

        Kyllä, naistenkin pissavaivat hoidetaan urologilla ( siis jos ei ole kyse gynekologisista vaivoista ).

        Naisella voi iän myötä kohtu laskeutua, painaa sitten virtsarakkoa, joka voi lisätä pissahädän tuntua ja pissalla juoksemista.
        Myöskin rakko saattaa laskeutua, kai se voi aiheuttaa samanlaisia vaivoja.
        Sekä toki se, josta tuolla aiemmin mainittiin, iän myötä limakalvot kuivuvat, joka tuo omat ongelmansa myös.


    • Anonyymi

      Hei! Olen aloittajaa hiukan nuorempi 40 , kolme lasta synnyttänyt nainen ja viimeisimmän synnytyksen jälkeen (lapsi nyt 5 v.) minulle jäi virtsankarkailu vaivaa.
      Vaikka viikoittain kuntoilen ja jumppaan säännöllisesti, en ole siitä kokonaan irti päässyt ja tuo on aivan totta, että juomissa on suuriakin eroja mitä pissatukseen tulee.

      Karpalomehu lienee tunnetuin pissattaja ja sitähän moni nainen laillani käyttää jopa lääkkeenä virtsatietulehduksissa.

      Aloittajan tavoin olen tykästynyt myös käyttämään cola-juomia jumppatessani ja onhan niissä isoja eroja juuri tuon pissatuksen osalta.
      Coca-Cola Zero on ainakin minulla se kaikista pahin pytylle juoksuttaja ja sen jälkeen tulevat Olvi-Cola ja myöskin aloittan mainitsema Lidl Cola.
      Vähiten ainakin minua pissalle juoksuttaa Pepsin Max Cola jota nykyisin yksinomaan käytän.
      Kuntoilujuomiin en koske, sillä nehän sisältävät vähintään yhtä paljon, jotkut jopa enemmän kaikkea ei niin terveellistä elimistölle.

    • Anonyymi

      Uskomatonta, että joku oikeesti voi uskoa/kirjoittaa tällästä *askaa! Siis oikeesti!! Ärsyttää että tällästä tänne julkisesti kirjoitellaan!

      Toivottavasti ette oikeesti usko tätä??

    • Anonyymi

      Itsellä sama vaiva ja sama huomio. Kun käy esim. mäkkärissä lasten kanssa ja syö
      siellä myös aterian hanalimpparilla niin kotimatkalla karkaa housuun vaikka
      kävisit vessassa ennen lähtöä. Jotenkin ärsyttää rakkoa vaan siinä määrin että
      inkohousuja käytettävä jos mäkkäristä haluaa kotiin ilman nolotusta.

    • Anonyymi

      Olet poikkeksellinen mies ap. Päätit sitten isoisävuosinasi ryhtyä naiseksi!
      Sori vaan, olen vanhoillinen.
      En edes y r i t ä ymmärtää sellaisia tyyppejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe