Väitän,että talon perustuksen vedenpoisto voi tehdä aivan uudella menetelmällä.Edellyttäen että sadevedet poistuvat omia putkia myöten pois.Samaten,jos maan kallistus on perustuksista poispäin.Eli perusasiat pitää olla kunnossa.
Nimittäin oman kokemukseni perusteella riittää kun perustuksia vasten laitetaan poimumuovi ja poimumuovin ja mullan välille 2cm finfoam.Jo 50cm syvyydeltä näin laitettuna perusta on ja pysyy kuivana.Laitin itelle rouhepinnoitteen aivan itse ja nyt monen vuoden jälkeen olen todennut ettei hyvin tehty mihinkään murtuile.Ja kaikki on tämän oman kehitelmäni tulos.
Aikoinaan kun hankin talon avaimet käteen-periaatteella ,rakensivat maarakentajat insinöörien opastamina,rak.mestarin valvomana, taloni ympäri sulkeutuvan perustaputkiston!!Eli umpikaivot(sementtipohja) jokaiselle talon kulmille ja salaoja noin 50cm syvyyteen....hö..NAURATTI väkisinkin se tietotaito.Suomalaista osaamista jo vuodesta....Vaan en puuttunut asiaan...vasta jälkeen korjasin asia...kuten yllä kerroin...moi
perustan salaojat+kaivot
11
2223
Vastaukset
- niin+++
rakentajat säästää miljoonia turhien salaojaputkien pois jättämisellä.
- puliseva puro
Juuri siksi salaojat voi jättää pois.Ajattele nyt minunkin taloa.Salaojat kiertää savimaassa talon ympäri.Kuitenkaan mistään ei johdeta vesiä pois.Valitettavasti tällaista työtä löytyy enemmän kuin oikein tehtyjä.Onneksi tällaiset voi itse jälkikäteen korjata,jollain konstilla.Kertomani konsti kumoaa karkeat virheellisyydet.
- esko
Onko pohjamaan laadulla ja pohjavedenpinnan korkeudella mitään vaikutusta. Sama menetelmä toimii savessa ja sorassa.
Nyt kirjoitetaan siis uutta historiaa kuivatuksen osalta.
Älkää sitten kukaan valittako homeesta, jos uskotte.- puliseva puro
Juuri näin.Home ei kuulu uuteenkaan kotiin.Siksi korjasinkin asian kertomallani tavalla,fiksusti.Enkä ole edelleenkään vastuussa rak.urakoijan maatyöstä.Pikemminkin autan perustaa pysymään kuivana,syyssateillakin.Vesi ei muhi nyt enää perustassa.Ennen perustan kulmakaivot olivat ääriään myöten täynnä vettä(ne kun olivat umpinaisia).Eli vesiraja oli ajoittain maanpinnassa asti.Valkoista härmettä oli perustuksissa.Nyt kun katson perustaa.Huomaan ettei vettä ole perustan tyvessäkään.Jotenkin vaan sain käännettyä asiat parempaan,edullisesti:)
- RaakaRane
Kuiviin perustuksiin tarvitaan myös oikeita maa-aineta perustuksen alle, jotta vesi ei nouse kapillarisesti sokkelia myöten ylöspäin. Lisäksi salaoja- ja sadevesiputket sekä tarkastuskaivot eivät maksa kuin suunnilleen 1000€ ja niiden asennus sujuu samalla vaivalla kuin perustuksien teko ja ratkaisuna on varmasti toimiva.
Jos kertomasi ratkaisu tehdään tiukalla siltti/savimaalla, on hyvät mahdollisuudet aloittaa sieniviljelmän pito omassa olohuoneessa...- puliseva puro
Eikö täällä saisi kertoa,miten korjataan ammattilaisten tekemät karkeat virheet,silleen mylläämättä koko tonttia.Eikä korjaus paljoa maksanut edes.Sorkkaraudalla saa jo ihmeitä aikaan.Sillä minä kaivoin sokkelin reunustan.Mahtui kätevästi nyppymuovi ja finfoam rakoon.Miksi laittaa salaojia talon ympäri johtamatta vesiä mihinkään?Siinä oikeita ammattilaisia.Yhä urakoijat luulevat,että vesi virtaa ylämäkeen.On vaan luonnonlakeja,joita ei voi lukemallakaan muuttaa:)
- RaakaRane
puliseva puro kirjoitti:
Eikö täällä saisi kertoa,miten korjataan ammattilaisten tekemät karkeat virheet,silleen mylläämättä koko tonttia.Eikä korjaus paljoa maksanut edes.Sorkkaraudalla saa jo ihmeitä aikaan.Sillä minä kaivoin sokkelin reunustan.Mahtui kätevästi nyppymuovi ja finfoam rakoon.Miksi laittaa salaojia talon ympäri johtamatta vesiä mihinkään?Siinä oikeita ammattilaisia.Yhä urakoijat luulevat,että vesi virtaa ylämäkeen.On vaan luonnonlakeja,joita ei voi lukemallakaan muuttaa:)
kommentoida tee-se-itse-miehen virityksiä? Sinun tapauksessasi voi olla, että oma keksintösi toimii, mutta on syytä huomauttaa riskeistä, mitä liittyy virityksiin, joita ei ole testattu laajemmalti puolueettomien tahojen toimesta.
Koska muuten talosi rakennettiin ja jätettiin salaojat johtamatta pois? Oliko 70-luvulla? Vai 88-91 välisenä aikana, jolloin rakentaminen oli muutenkin villiä touhua?
Ainakaan ei voi syyttää tiedon puutteesta, sillä internetissä on ohjeita kunnon salaojituksen tekemiseen pilvin pimein. www.rakentaja.fi, www.rakentaa.fi, www.suorakanava.fi, www.prkk.fi,... - puliseva puro
RaakaRane kirjoitti:
kommentoida tee-se-itse-miehen virityksiä? Sinun tapauksessasi voi olla, että oma keksintösi toimii, mutta on syytä huomauttaa riskeistä, mitä liittyy virityksiin, joita ei ole testattu laajemmalti puolueettomien tahojen toimesta.
Koska muuten talosi rakennettiin ja jätettiin salaojat johtamatta pois? Oliko 70-luvulla? Vai 88-91 välisenä aikana, jolloin rakentaminen oli muutenkin villiä touhua?
Ainakaan ei voi syyttää tiedon puutteesta, sillä internetissä on ohjeita kunnon salaojituksen tekemiseen pilvin pimein. www.rakentaja.fi, www.rakentaa.fi, www.suorakanava.fi, www.prkk.fi,...Tämä ei ole viritys.Vaan paremminkin "kätevää paikkausta" epäkurantille ammattilaistyölle:)
- RaakaRane
puliseva puro kirjoitti:
Tämä ei ole viritys.Vaan paremminkin "kätevää paikkausta" epäkurantille ammattilaistyölle:)
ei ole epäkuranttia. Ethän vain käyttänyt salaojitukseen naapurin luotettava reiskaa tai jotain muuta amatööriä?
Ammattilaiset tekevät salaojituksen oikein ja ihan yhtä ammattilaiset rakennustarkastajat sekä vastaavat mestarit valvovat työn siten, että se täyttää vaatimukset.
Missä sinun vastaava mestari ja rakennustarkastaja oli salaojitusvaiheessa? Maksoitko mestarin palkan kossulla? - puliseva puro
RaakaRane kirjoitti:
ei ole epäkuranttia. Ethän vain käyttänyt salaojitukseen naapurin luotettava reiskaa tai jotain muuta amatööriä?
Ammattilaiset tekevät salaojituksen oikein ja ihan yhtä ammattilaiset rakennustarkastajat sekä vastaavat mestarit valvovat työn siten, että se täyttää vaatimukset.
Missä sinun vastaava mestari ja rakennustarkastaja oli salaojitusvaiheessa? Maksoitko mestarin palkan kossulla?En ole "ruskeakieli",jos tajuat.Maksut olen kaikki maksanut...mutta mitä sain?Eikö perusta ole kaiken a ja o?No te ammattilaiset nyt vaan teette hommat siten,että yli puolet suomalaisesta rakentamisesta on virheellistä...hmmm.Tavallisen leipätyöläisen on vaan jotenkin voitava korjata virheet kuten yllä kerroin...kaikki olen maksanut.Siitä ei ole kyse.Kyse on vilpillisestä toiminnasta,varsinkin rakennusurakoitsijoilla.Ja sitä mestariako sitten pitäisi kosiskella???
- RaakaRane
puliseva puro kirjoitti:
En ole "ruskeakieli",jos tajuat.Maksut olen kaikki maksanut...mutta mitä sain?Eikö perusta ole kaiken a ja o?No te ammattilaiset nyt vaan teette hommat siten,että yli puolet suomalaisesta rakentamisesta on virheellistä...hmmm.Tavallisen leipätyöläisen on vaan jotenkin voitava korjata virheet kuten yllä kerroin...kaikki olen maksanut.Siitä ei ole kyse.Kyse on vilpillisestä toiminnasta,varsinkin rakennusurakoitsijoilla.Ja sitä mestariako sitten pitäisi kosiskella???
kossulla kuitenkin?
Et ilmeisesti ymmärrä, että vastaavan mestarin sekä kunnan rakennustarkastajan kuuluu valvoa, että salaojitus ja sadevesien poisjohtaminen tapahtuu sääntöjen mukaisesti.
Niinhän sitä on sanottu, että hyvä vastaava mestari on painonsa arvoinen kullassa ja valvoo nimenomaan talon rakentajan/rakennuttajan etuja, ei urakoitsijoiden.
Tällä ei ole mitään tekemista sen kanssa, oletko maksanut luonnossa vai rahalla. Kysymys on siitä, että palkkasit surkean vastaavan mestarin ja yleensä näitä surkeita mestareita palkattiin kossulla, jotta kirjoittavat nimensä papereihin vain, jotta muodollisuudet tulivat täytetyksi.
Ja nyt on sanottava sen verran, että en ole rakentamisen ammattilainen kuin muutaman siihen kuuluvan tuoteryhmän osalta, en ole urakoitsija.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759