Olen 62-vuotias ja ollut samassa työpaikassa 36 vuotta ja nyt tuntuu että olen totaalisen kypsynyt ja haluan pois. Tuntuu ettei ole mitään annettavaa enää. Teenko tyhmästi jos irtisanoudun, palkkaako kukaan tämänikäistä, jolla ei ole minkään muun kuin nykyisen alan koulutusta? Eläkeikään on vielä kolme ja puoli vuotta aikaa.
Nimim exhaustio
Irtisanoutuminen 62-vuotiaana
31
3120
Vastaukset
- Anonyymi
Oletpa sitkeä patu. Oma luovuuteni lopahti 3 - 5:n vuoden jälkeen.
isin työsuhde oli 16 vuotta kun talovelat ja pienet lapset hillitsivät vaihtelua mutta sinäkin aikana vaihdoin tehtäviä oleellisesti erilaisiin 5 kertaa.
Mutta asiaan.
Paras vaihtoehto olisi jos työnantajasi purkaisi työsopimuksesi ilman pätevää perustetta. Ajatellen pitkää työsuhdettasi tuo ei vaikuta todennäköiselle.
62v ja uuden löytäminen? Noin pitkään samassa työpaikassa ei ole suositus vaan rasite mikäli ei ole sopivia henkilösuhteita.
Joku erikoisala saattaa tehdä poikkeuksen.
Olin itse juuri tuon ikäinen kun useiden "eläkevuosien" jälkeen minulle ehdotettiin määräaikaista puuhastelua mutta tarjoaja aisti äänensävystäni haluttomuuteni joten vaihdoimme aihetta.
Tarjous perustui aikaisempiin yhteisiin askareisiin. - Anonyymi
Amatisi ei selvinyt. Haet koko ajan sairaslomaa masenus väsymys, sitä sitten sairaseläke,kun eläkeikä mutu varsinainen eläke. Toinen siivojia, apulaisia kurrsejen kautta kotihoiton kylvetää vanhuksia.Jos työtä haluat tehdä.Työ voima koulutuksen kautta pääsen siivojaksi,kotihoito apulaiseksi.
- Anonyymi
Saat 90 päivän karenssin kun irtisanoudut itse. Tarkista ensin taloudellinen tilanteesi, voitko olla kolmea kuukautta ilman minkäänlaisia ansiotuloja.
Kun jäät työttömäksi niin ansiotulosi putoavat aikalailla. Varaudu että nettotulosi tulevat olemaan noin puolet siitä mitä tienaat nyt nettona.
Onko se itse työpaikka, pomot, työtoverit johon olet tympääntynyt, vai onko työtehtävät jotka kyllästyttävät?. Jos työtehtävät, niin keskustele pomosi kanssa jos vielä voisit saada tehdä jotain muuta.
Jos sinulla jokin erikoisosaaminen niin voit hyvinkin vielä löytää uuden työpaikan.
Yksi vaihtoehto on tietenkin on ennenaikaiseläke. Ei siinä niin hirveitä summia häviä kun olet jo 62 vuotias.- Anonyymi
Se on huonosti organisoitu ja johdettu liikaa töitä niin että ehtisi hyvin hoitaa. Esitteissä korulauseita todellisuus on muuta. Työntekijöitä ei arvosteta eikä ole mitään vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tämähän on ollut jo pitkään mut nyt viime metreillä alkaa ikä painaa.
Aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on huonosti organisoitu ja johdettu liikaa töitä niin että ehtisi hyvin hoitaa. Esitteissä korulauseita todellisuus on muuta. Työntekijöitä ei arvosteta eikä ole mitään vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tämähän on ollut jo pitkään mut nyt viime metreillä alkaa ikä painaa.
AloittajaTämähän se tahtoo olla suurin syy miksi työhönsä kyllästyy. Olemme vielä sitä sukupolvea joiden päähän on präntätty lapsesta asti että työ täytyy tehdä kunnolla.
Ikävää ettei työnantajasi anna teille työntekijöille vuorovaikutus mahdollisuuksia. Oletteko keskustelleet työyhteisön kanssa tästä ja yrittäneet saada aikaan kokouksen työnantajan kanssa?
Vieläkö on mahdollisuus vuorotteluvapaaseen? Kysy työnantajaltasi jos voisit jäädä vaikka puoleksi vuodeksi vuorotteluvapaalle ja sitten takaisin tultuasi katsoa jos tilanne tuntuu vielä samalta.
Entä onko sinulla paljon säästettyjä kesälomapäiviä, jos voisit käyttää niitä ensin vaikka pidennettyyn viikonloppuun, jos täten jaksaisit olla työpaikassasi vielä vaikka vuoden ja sen jälkeen aloittaa vuorotteluvapaan.
Ehkä hyvässä lykyssä työnantajasi sitten irtisanoo sinut niin sinun ei tarvitse miettiä karensseja. Kun irtisanomisaika umpeutunut menet työnvälitykseen ja ilmoitat itsesi työnhakijaksi. Näin et tulisi taloudellisesti häviämään liian paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämähän se tahtoo olla suurin syy miksi työhönsä kyllästyy. Olemme vielä sitä sukupolvea joiden päähän on präntätty lapsesta asti että työ täytyy tehdä kunnolla.
Ikävää ettei työnantajasi anna teille työntekijöille vuorovaikutus mahdollisuuksia. Oletteko keskustelleet työyhteisön kanssa tästä ja yrittäneet saada aikaan kokouksen työnantajan kanssa?
Vieläkö on mahdollisuus vuorotteluvapaaseen? Kysy työnantajaltasi jos voisit jäädä vaikka puoleksi vuodeksi vuorotteluvapaalle ja sitten takaisin tultuasi katsoa jos tilanne tuntuu vielä samalta.
Entä onko sinulla paljon säästettyjä kesälomapäiviä, jos voisit käyttää niitä ensin vaikka pidennettyyn viikonloppuun, jos täten jaksaisit olla työpaikassasi vielä vaikka vuoden ja sen jälkeen aloittaa vuorotteluvapaan.
Ehkä hyvässä lykyssä työnantajasi sitten irtisanoo sinut niin sinun ei tarvitse miettiä karensseja. Kun irtisanomisaika umpeutunut menet työnvälitykseen ja ilmoitat itsesi työnhakijaksi. Näin et tulisi taloudellisesti häviämään liian paljon.Työkkäriin ilmoittautumaan heti kun saa irtisanomislapun käteen, ei vasta sitten kun irtisanomisaika on kulunut. Helpottaa ja nopeuttaa jatkossa asioiden käsittelyä.
nimim kokemusta on
- Anonyymi
Kun jo koulutukset käyneillä 45:lla on haasteita uuden työpaikan löytämisessä, niin aloittajan tulisi olla jonkin rakettitieteen erikoisosaaja (tai vastakkaisesti siivoaja) jos arvelee uuden työpaikan tuosta vain löytyvän.
Kannattaa tehdä huolelliset laskelmat tulevasta eläkkeestä ja jos kerran noin kauan on kärsivällisyyttä samassa duunissa ollut, niin ei liene kovin loogista alkaa tuossa iässä kärsimättömäksi teiniksi vain muutaman vuoden vuoksi.- Anonyymi
Vaan jos ei näe jatkamismahdollisuuksia? Takki tyhjä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan jos ei näe jatkamismahdollisuuksia? Takki tyhjä?
"Vaan jos ei näe jatkamismahdollisuuksia? Takki tyhjä?"
Takki tyhjänä-tilanne on tietty oma lukunsa, varsinkin palstan ikäluokkalaisien raameissa, mutta miten siinä tilanteessa omaa voimia uuden työpaikan löytymisen haasteisiin ja mahdollisesti onnistuessaan siihen jaksaa motivoitua.
Entä jos veteraani ei onnistukaan saamaan uutta ja itseään motivoivaa duunia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vaan jos ei näe jatkamismahdollisuuksia? Takki tyhjä?"
Takki tyhjänä-tilanne on tietty oma lukunsa, varsinkin palstan ikäluokkalaisien raameissa, mutta miten siinä tilanteessa omaa voimia uuden työpaikan löytymisen haasteisiin ja mahdollisesti onnistuessaan siihen jaksaa motivoitua.
Entä jos veteraani ei onnistukaan saamaan uutta ja itseään motivoivaa duunia.Joskus auttaa mielekäs vapaa-aika jaksamaan työssä joka ei niin tavattomasti motivoisikaan.
- Anonyymi
Miksi irtisanoudut. Kyllä minä hain uutta työpaikkaa töistä käsin. Viimeiseen pääsin yli 50 vuotiaana. 62 vuotias otetaan opettajaksi tai hoitoalalle, tuskin muuhun.
- Anonyymi
Ei missään nimessä kannata olla töissä vaan sijoittaa niin että voi elää
sillä rahalla sitten kun lähtee hankkimaan riippumaton ja on riippumaton
minimisumma on puolimiljoonaa ja sitten ei tarvi kumarella pomoja eikä anoa armoa poliitikoilta
se vaatii, opettakaa lapsen lapsen lapsen ... lenne
aloittamisen aikaisin
elinkulut minimiiin ei mitään autojuttja ja vaimoja ja ydinperheitä
ja suunnitelman kuukausitain sijoittamisen palkasta osan
ja sillä tavalla ulos 50 vuotiaana vapauteen eikä joudu tekämään palkkatyötö ja veroja maahanmuuttajien ja poliitikkoelättien elämiseen - Anonyymi
Ota selvää paljonko saat eläkettä jos otat lopputilin ? Tuskin uutta jobia saat !
- Anonyymi
Mitä tarkoittaa ansiosidonnainen päiväraha? Miten sen saa?
Jos työnantaja sanoo että muuta työtä ei ole tarjolla koska muuhun ei ole koulutusta enkä muuta osaa. Oisko parempi että työnantaja irtisanoo koska työhön en enää kykene/halua ?
Aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos työnantaja sanoo että muuta työtä ei ole tarjolla koska muuhun ei ole koulutusta enkä muuta osaa. Oisko parempi että työnantaja irtisanoo koska työhön en enää kykene/halua ?
AloittajaOn esullisempaa sinulle jos työnantaja irtisanoo. Hänellä pitää olla syy, esim. tuotannolliset ja taloudelliset perusteet. Tässä tapauksessa ei saa ottaa tilallesi toista. Niin että rupeaako moiseen. Voi olla muitakin syitä, kannattaa lukea Työsopimuslaki 55/2001 josko sieltä löytyisi sellainen, ettei tulisi harmeja työntekijälle eikä työnantajalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On esullisempaa sinulle jos työnantaja irtisanoo. Hänellä pitää olla syy, esim. tuotannolliset ja taloudelliset perusteet. Tässä tapauksessa ei saa ottaa tilallesi toista. Niin että rupeaako moiseen. Voi olla muitakin syitä, kannattaa lukea Työsopimuslaki 55/2001 josko sieltä löytyisi sellainen, ettei tulisi harmeja työntekijälle eikä työnantajalle.
Kerran toteuttanut. Oltuani normaalissa, toistaiseksi työsuhteessa 9 kuukautta ilmeni työpaikallani piirteitä jotka koin turhan kiusallisina.
Kyse oli parin kymmenen duunari pajasta. Keskustelin omistaja-toimitusjohtajan kanssa ja sovimme työsopimuksen muuttamisen määräaikaiseksi joten olin "laillisesti" työtön vuoden lopussa.
Tietenkin ilmoittauduin välittömästi työkkäriin uuden, määräaikaisen sopimuksen kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AloittajaEtsippä netistä nimikkeellä ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha niin saat paljon tietoa.
Voit myös ottaa yhteyttä ammattiliittoosi ja he neuvovat sinua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AloittajaIkinä ei kannata itse irtisanoutua jos ei ole ehdoton pakko!!!!!
Jos itse sanot itsesi irti joudut vähintään kolmen kuukauden karenssiin ja siltä ajalta et saa mistään rahaa. Jos työnantaja sanoo sinut irti ja kuulut työttömyyskassaan niin töiden loputtua saat työttömyyskassalta ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, mutta se edellyttää että käyt työvoimatoimistossa ilmottautumassa työttömäksi työnhakijaksi että saat työttömyyskassaa varten lausunnon ettei ole estettä työttömyyskorvaukselle. Sitten kun olet vähintään kaksi viikkoa ollut työttömänä niin voit ensimmäisen korvaushakemuksen laittaa työttömyyskassaan, kannattaa kuitenkin laittaa sitten jatkossa niin että koko kalenterikuukaudelta laittaa.
Jos et kuulu työttömyyskassaan niin silloin Kela maksaa työttömyyskorvausta mutta sieltäkin se pitää anoa.
Netistä kyllä löytyy ohjeet Kelan sivuilta tai jos kuulut ammattiliittoon/työttömyyskassaan niin sieltä saat ohjeet miten toimit.
Jos ei työnantajasi suostu irtisanomaan ja sulla ikää jo niin että eläkkeeseen ei montaa vuotta ole, eikä muuta vaihtoehtoa niin työterveyteen juttelemaan josko saisit sairauslomaa, vetoat vaikka työuupumukseen, sitä kautta on sitten mahdollista päästä helpommin eläkkeellekin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerran toteuttanut. Oltuani normaalissa, toistaiseksi työsuhteessa 9 kuukautta ilmeni työpaikallani piirteitä jotka koin turhan kiusallisina.
Kyse oli parin kymmenen duunari pajasta. Keskustelin omistaja-toimitusjohtajan kanssa ja sovimme työsopimuksen muuttamisen määräaikaiseksi joten olin "laillisesti" työtön vuoden lopussa.
Tietenkin ilmoittauduin välittömästi työkkäriin uuden, määräaikaisen sopimuksen kanssa.Hyvä. Näin sait kupattua rahaa yhteiskunnan veronmaksajilta EHDOTUS
ALA MATUJEN NEUVOJAKSI
MITEN KÄHMIN ITSELLE ILMAISTA RAHAA JA ELINTASON OLEELLISESTI TEKEMÄTTÄ MITÄÄN VARSINKAAN TYÖTÄ
Standarditaksa matujen neuvonnasta on 78 euroa tunti plus alv-vero
Kulttuuritulkit tulleet veronmaksajien pöytään
Tälläkin hetkellä ulkomaalaistaustainen on oikeutettu käytännössä ikuiseen ja rajattomaan tulkkauspalveluiden saantiin.– Kielellinen tulkkauskaan ei välttämättä riitä, sillä kuten Espoon perussuomalaisia edustava Henna Kajava blogissaan kertoi, myös kulttuuritulkit ovat tulleet veronmaksajan pöytään syömään. Kulttuuritulkin on tarkoitus ratkoa ja ennaltaehkäistä ”kulttuurisia yhteentörmäyksiä” – Kulttuuritulkin hinta kunnalle on sama kuin kielitulkin: 78 euroa tunnissa plus arvonölisävero. Riikka Purra kertoo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AloittajaJos työnantaja irtisanoo, sinulle ei tule karenssia. Jos haluat ansiosidonnaista päivärahaa, sinun pitää ilmoittautua te-toimistoon työnhakijaksi ja tietenkin olla jonkun työttömyyskassan jäsen, josta se ansiosidonnainen tulee. Olet iältäsi jo sen ikäinen, että kuulut lisäpäiväoikeuden piiriin eli halutessasi saat ansiosidonnaista 65-vuotiaaksi asti, jos olet työnhakijana, ELäkkeellä ei voi tietenkään saada ansiosidonnaista tai olla te-toimistossa kirjoilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos työnantaja irtisanoo, sinulle ei tule karenssia. Jos haluat ansiosidonnaista päivärahaa, sinun pitää ilmoittautua te-toimistoon työnhakijaksi ja tietenkin olla jonkun työttömyyskassan jäsen, josta se ansiosidonnainen tulee. Olet iältäsi jo sen ikäinen, että kuulut lisäpäiväoikeuden piiriin eli halutessasi saat ansiosidonnaista 65-vuotiaaksi asti, jos olet työnhakijana, ELäkkeellä ei voi tietenkään saada ansiosidonnaista tai olla te-toimistossa kirjoilla
Tervehdys. minulle tuli pitkä karenssi kun työnantja irti sanoi. en oikein tiennyt miten menetellä eikä neuvoo saanu muuta kuin palkkaa juristi hoitaan asiaas. johon minulle ei ollut varjoa.
mut joo näinkin . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tervehdys. minulle tuli pitkä karenssi kun työnantja irti sanoi. en oikein tiennyt miten menetellä eikä neuvoo saanu muuta kuin palkkaa juristi hoitaan asiaas. johon minulle ei ollut varjoa.
mut joo näinkin .Työsopimuksen perusteeton purkaminen on paljon parempi vaihtoehto.
Sain 3,5 kk:n palkan kotiin ja lisäksi pahan mielen hyvittämiseksi 6kk:n palkan.
Heti minulle ilmoitetun purkamisen jälkeen olin yhteydessä liittoni toimitsijaan ja toimin hänen ohjeidensa mukaan.
Villinä olisin joutunut turvautumaan työsuojelupiiriin enkä ole vakuuttunut heidän motiivistaan asiani hoitamiseen.
Tulipa kerralla kunnon korvaus vuosikausien jäsenmaksulle lehden lisäksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mut joo näinkin .Karenssille täytyy olla painavat syyt - jos sinut irtisanottiin normaalilla tavalla ja et itse vaikuttanut irtisanomiseen, ei tule karenssia, siis nyt puhutaan te-toimistosta ja heidän päätöksistään, vaan saat päivärahaa omaa vastuuajan jälkeen. Nämä päätökset eivät ole mielivaltaisia ja perustuvat lakeihin ja asetuksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mut joo näinkin .Ota heti yhteyttä ammattiliittoosi tästä tai työsuojeluun.Heidän täytyy auttaa sinua. Täältä linkki työsuojelun kotisivulle.
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyosuhteen-paattyminen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ota heti yhteyttä ammattiliittoosi tästä tai työsuojeluun.Heidän täytyy auttaa sinua. Täältä linkki työsuojelun kotisivulle.
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyosuhteen-paattyminenKyllä. Jos kuuluu ammattiliittoon niin yhteys ammattiliiton lakimieheen tai luottamusmieheen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikinä ei kannata itse irtisanoutua jos ei ole ehdoton pakko!!!!!
Jos itse sanot itsesi irti joudut vähintään kolmen kuukauden karenssiin ja siltä ajalta et saa mistään rahaa. Jos työnantaja sanoo sinut irti ja kuulut työttömyyskassaan niin töiden loputtua saat työttömyyskassalta ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, mutta se edellyttää että käyt työvoimatoimistossa ilmottautumassa työttömäksi työnhakijaksi että saat työttömyyskassaa varten lausunnon ettei ole estettä työttömyyskorvaukselle. Sitten kun olet vähintään kaksi viikkoa ollut työttömänä niin voit ensimmäisen korvaushakemuksen laittaa työttömyyskassaan, kannattaa kuitenkin laittaa sitten jatkossa niin että koko kalenterikuukaudelta laittaa.
Jos et kuulu työttömyyskassaan niin silloin Kela maksaa työttömyyskorvausta mutta sieltäkin se pitää anoa.
Netistä kyllä löytyy ohjeet Kelan sivuilta tai jos kuulut ammattiliittoon/työttömyyskassaan niin sieltä saat ohjeet miten toimit.
Jos ei työnantajasi suostu irtisanomaan ja sulla ikää jo niin että eläkkeeseen ei montaa vuotta ole, eikä muuta vaihtoehtoa niin työterveyteen juttelemaan josko saisit sairauslomaa, vetoat vaikka työuupumukseen, sitä kautta on sitten mahdollista päästä helpommin eläkkeellekinIrtisanouduin ilman pakkoa 57-vuotiaana vuoden 2015 lopussa, eli lopetin työt 8.1.2016. En joutunut mihinkään karenssiin, koska en sen jälkeen ole saanut senttiäkään ns. ilmaista rahaa. Olin silloin liian nuori eläkeputkeen, vaikka nyt kuulin, että eräs ikäiseni nauttii jotakin vastaavaa. Kuuluin ammattiliiton kautta työttömyyskassaan, mutta ei ole edes Kela maksanut tililleni mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Irtisanouduin ilman pakkoa 57-vuotiaana vuoden 2015 lopussa, eli lopetin työt 8.1.2016. En joutunut mihinkään karenssiin, koska en sen jälkeen ole saanut senttiäkään ns. ilmaista rahaa. Olin silloin liian nuori eläkeputkeen, vaikka nyt kuulin, että eräs ikäiseni nauttii jotakin vastaavaa. Kuuluin ammattiliiton kautta työttömyyskassaan, mutta ei ole edes Kela maksanut tililleni mitään.
Tuota ei usko erkkikään. Taisit heti saada uuden työpaikan tai sitten ett ilmoittautunut työvoimatoimistoon työhakijaksi.
Ei se työttömyystuki ole ilmaista rahaa, sen tuki on väliaikainen ja jokainen työläinen ja rehellinen työnantaja siihen osallistuu työttömyysvakuutusmaksuina. Se on työnantajalle 2% tänä vuonna , työnantajan osuus siitä prosenttiluvusta on 0,5% ja työntekijän 1,5%.
Siis jos tätä summaa ei perittäisi työnantajalta niin hänen tulisi maksaa työntekijälle 1,5% korkeampaa bruttopalkkaa.
Työnantaja on velvollinen maksamaan palkanmaksun oheiskustannuksina erilaisia vakuutusmaksuja, kuten tapaturma- ja työttömyysvakuutusmaksua. Vakuutusmaksujen määrään tai maksuvelvoitteeseen voi vaikuttaa työntekijän ikä, työsuhteen kesto tai palkan määrä.
Voit käydä itse lukemassa yrittäjät.fi sivustolta.
- Anonyymi
Kiitokset kaikille kannanotoista. Jospa nyt sitten alkajaisiksi työterveyshuoltoon ja jos vaikka sitä kautta kolmikantaneuvottelu että asia saadaan ns. tulille.
- Anonyymi
Hyvä sinä. Isosti onnea matkaan että asiat hoituu parhain päin sinun eduksesi <3
- Anonyymi
Ota lopputili ja ala nostamaan osittaista varhennettua eläkettä niin pärjäät ennen kuin alat saamaan anssia ,lopullinen eläke pienenee jonkun euron mutta mitään et saa mukaan...
- Anonyymi
Hae sairaslomaa surutta ja paljon. 63 v ala miettiin osaaikaeläkettä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275