Miksi tavallinen Datsun 1600 (510) nauttii jonkinlaista kulttimainetta nykyään?

Anonyymi

Auton valmistusvuodet on ajalta ennen meikäläistä, mutta sikäli kun noita autoja muistan nähneeni pentuna vielä kasarilla, ne olivat mielestäni vaan jotain tavallisia huomiota herättämättömiä vanhoja perhe-Datsuneita.
En käsitä miksi ne nykyään näyttävät nauttivan jonkinlaista kulttimainetta maailmalla (Datsun 510 USA:ssa).
http://www.autowiki.fi/index.php/Datsun_1600
Tietääkö joku mikä on tämän nykymaineen takana?

136

4385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niitä ei valmisteta enää.
      Toiseksi on huomattu, miten kompakti tapaus 510 on.

      • Anonyymi

        1. monia muitakaan autoja ei valmisteta enää, sitäpaitsi minun elinaikanani ei olla tuota Datsun 1600:sta valmistettu koskaan, eikä auto minussa silti herätä oikein mitään innostusta.
        2. Esim. Finn Datsun olisi vielä kompaktimpi, tai Datsun 100A, jota valmistettiin vielä minunkin ensimmäisten elinvuosien aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. monia muitakaan autoja ei valmisteta enää, sitäpaitsi minun elinaikanani ei olla tuota Datsun 1600:sta valmistettu koskaan, eikä auto minussa silti herätä oikein mitään innostusta.
        2. Esim. Finn Datsun olisi vielä kompaktimpi, tai Datsun 100A, jota valmistettiin vielä minunkin ensimmäisten elinvuosien aikana.

        Onhan tuo sentään tyylikäs verrattuna kopperoon 100A, mikä sekin oli näppärä ajaa. Datsunit oli kestäviä ja luotettavia kuten suurin osa Nissaneistakin, myös kulkevia malleja omana aikanaan, isot mallit hyvin varusteltuja ja tilavia takseinakin. Pidin omaa Nissania lähes 20 vuotta ja ikävä tuli heti kun vaihdoin, ei ollut moottoriongelmista tietoakaan, eikä juuri muutakaan korjattavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. monia muitakaan autoja ei valmisteta enää, sitäpaitsi minun elinaikanani ei olla tuota Datsun 1600:sta valmistettu koskaan, eikä auto minussa silti herätä oikein mitään innostusta.
        2. Esim. Finn Datsun olisi vielä kompaktimpi, tai Datsun 100A, jota valmistettiin vielä minunkin ensimmäisten elinvuosien aikana.

        Asiasta toiseen, syntymävuoteni kunniaksi tehtiin Pyhimys-Volvo. (1961).


    • Anonyymi

      Selitys lienee seuraavissa seikoissa:

      -autossa oli sen ajan mittapuun mukaan hyvät ajo-ominaisuudet, erillisjousitus takana
      -auto oli kevyt, tehty japanilaisesta ohuesta pellistä, joten se kiihtyi hyvin, sen ajan mittapuun mukaan
      -kulutus oli suorituskykyyn nähden hyvä ellei erinomainen, painosta ym. johtuen
      -auto oli ensimmäsiä vakavasti otettavia japanilaisia, hakkasi monet merkit luotettavuudessa ja laadussa
      -monet taitaa pitää sen yksinkertaisesta ulkonäöstä
      -tuosta oli sportimpiakin korimalleja kuin neliovinen sedan
      -amerikan mainetta voi myös kohottaa se, että siellä noihin on asennettu jälkikäteen tehokkaampia moottoreita, 400 hv on aivan mahdollinen
      -ehkä yksi syy vielä tähän nykypäivän suosioon voi olla yksinkertaisesti se, ettei mitään 60-luvun autoja tule joka päivä vastaan

      Itse en tuota suosiota ymmärrä, en toki ole tuollaista koskaan ajanut. Pikkasen uudempia datsuneita, käytännössä samalla tekniikalla varustettuna, olen kyllä ajanut paljonkin ja ei niissä ne ajo-ominaisuudet kyllä ihan tätä päivää enää edusta.

      • Anonyymi

        Jäi vielä sanomatta se, että noilla taidettiin pärjätä vielä kohtuullisen hyvin, oman aikakautensa autourheilukisoissa. Se taitaa olla myös yksi mainetta nostava syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäi vielä sanomatta se, että noilla taidettiin pärjätä vielä kohtuullisen hyvin, oman aikakautensa autourheilukisoissa. Se taitaa olla myös yksi mainetta nostava syy.

        Tarkempi googlaus tosiaan vihjaa rallimenestykseen, näköjään John Morton on menestynyt Datsunilla kisoissa vuosina 1969 - 1972:
        https://en.wikipedia.org/wiki/John_Morton_(racing_driver)


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sen muistan, että pakoputki oli noissa kulutustavaraa. Alkoi hapertua lopusta päin kuin olidi rotat käyneet nakertamassa.

    • Luupää oli kova sana Amerikan Trans Am -sarjassa 70-luvun alussa ja siihen kuulema saa uutta viritysosaa yhä edelleenkin. "Sleeperinä" varmaan aika yllättävä ahdetulla Nissanin 2-litraisella moottorilla, jonka saa helposti (ja Amerikoissa laillisesti) tungettua pieneen ja kevyeen koppaan. ; )

    • En ole keskustelun aloittaja, eikä asia ole tärkeä, mutta kiitos tiedosta, sillä minulla on näköjään ollut väärä käsitys, että luupäällä tarkoitettiin 510 edeltäjää, siis ensimmäistä itsekantavalla korilla valmistettua Datsunia, siis vv. 1964-67?
      510:hän oli jo kooltaan isompi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Luupäitä olivat ne 10 sukupolvea Datsuneita ja Nissaneita, jotka myytiin Bluebird nimellä 1960 lähtien noin 40 vuotta.


    • Anonyymi

      Ei ole kulttimaineessa. Jos olisikin, perustuisi se nostalgiaan. Auto on kaikin puolin ruma.

      Datsun Finn, Cherry sekä 100A kuuluvat samaan sarjaan ruostuvia - kuitenkin hieman viehättäviä - pikkukotteroita.

      Datsun tai Nissan eivät pärjää nostalgisuudessa Toyotalle, jolla löytyy mm. Crown, Mark II, Supra mutta erityisesti Celica. Supra on hieman uudempi versio, mutta Celicassa oli jo 70-luvun alussa kaikki kulttimaineen ainekset.

      Ja hei! Älä hermostu, kyseessä on makuasia, josta voi riidellä.

      • Anonyymi

        Joo, joillakin on outo maku, Crownit toki oli tyylikkäitä, mutta muuten Datsunit ja Nissanit paljon hienompia ja GT-R ylivoimainen. Toyota on ollut aina pappa-auto ja suosituimmat Corollat todella tylsiä, jotkut Camryt sentään tyylikkäitä.


      • Anonyymi

        "Datsun Finn, Cherry sekä 100A kuuluvat samaan sarjaan ruostuvia - kuitenkin hieman viehättäviä - pikkukotteroita."

        Et ole näköjään ihan asiantuntija näissä asioissa. Pieniä korjauksia kommenttiisi.

        Vaikka datsun yleisesti ottaen olikin kovin ruostuva auto, ei ihan kaikki mallit ruostuneet ihan käsiin. 100A on yksi noista jotka ei ruostuneet ihan yhtä pahasti kuin pahimmat datsunit. Cherry taasen tuntui maatuvan muutamassa vuodessa.

        Datsunit voisi jakaa kolmeen eri tyyppiin. Etuvetoiset, pienet takavetoiset ja isot takavetoiset. 1600 kuului noihin isoihin takavetoisiin eikä ole sinänsä verrattavissa noihin mainitsemiisi malleihin.

        "Datsun tai Nissan eivät pärjää nostalgisuudessa Toyotalle, jolla löytyy mm. Crown, Mark II, Supra mutta erityisesti Celica."

        Kyllä datsuniltakin nostalgisia malleja löytyy, sinä et vain taida tietää niitä. Cedric, skyline, fairlady, 240Z tulee samantien mieleen.

        "Supra on hieman uudempi versio, mutta Celicassa oli jo 70-luvun alussa kaikki kulttimaineen ainekset."

        Datsunin 70-luvun skylinestä maksetaan yli 50t euron hintoja. Tuskin vanhasta autosta maksettaisiin tuollaisia rahoja jos sillä ei ole olisi jonkinlaista mainetta. Ihan "tavallisista" SSS malleistakin saat maksaa 10t jos mistään sellaista satut löytämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, joillakin on outo maku, Crownit toki oli tyylikkäitä, mutta muuten Datsunit ja Nissanit paljon hienompia ja GT-R ylivoimainen. Toyota on ollut aina pappa-auto ja suosituimmat Corollat todella tylsiä, jotkut Camryt sentään tyylikkäitä.

        > Joo, joillakin on outo maku,

        Niin on. En ymmärrä niitä, jotka pitävät liharuuista, kasviksista ja hedelmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Datsun Finn, Cherry sekä 100A kuuluvat samaan sarjaan ruostuvia - kuitenkin hieman viehättäviä - pikkukotteroita."

        Et ole näköjään ihan asiantuntija näissä asioissa. Pieniä korjauksia kommenttiisi.

        Vaikka datsun yleisesti ottaen olikin kovin ruostuva auto, ei ihan kaikki mallit ruostuneet ihan käsiin. 100A on yksi noista jotka ei ruostuneet ihan yhtä pahasti kuin pahimmat datsunit. Cherry taasen tuntui maatuvan muutamassa vuodessa.

        Datsunit voisi jakaa kolmeen eri tyyppiin. Etuvetoiset, pienet takavetoiset ja isot takavetoiset. 1600 kuului noihin isoihin takavetoisiin eikä ole sinänsä verrattavissa noihin mainitsemiisi malleihin.

        "Datsun tai Nissan eivät pärjää nostalgisuudessa Toyotalle, jolla löytyy mm. Crown, Mark II, Supra mutta erityisesti Celica."

        Kyllä datsuniltakin nostalgisia malleja löytyy, sinä et vain taida tietää niitä. Cedric, skyline, fairlady, 240Z tulee samantien mieleen.

        "Supra on hieman uudempi versio, mutta Celicassa oli jo 70-luvun alussa kaikki kulttimaineen ainekset."

        Datsunin 70-luvun skylinestä maksetaan yli 50t euron hintoja. Tuskin vanhasta autosta maksettaisiin tuollaisia rahoja jos sillä ei ole olisi jonkinlaista mainetta. Ihan "tavallisista" SSS malleistakin saat maksaa 10t jos mistään sellaista satut löytämään.

        > Et ole näköjään ihan asiantuntija näissä asioissa.

        Juuri näin, mutta onneksi kaltaisiasi asintuntijoita löytyy joka lähtöön ja joka foorumilla on omansa.

        > sinä et vain taida tietää niitä. Cedric, skyline, fairlady, 240Z

        Tunnustan 240Z- sekä 280Z -mallien kauniin ulkonäön sekä amerikkalaisen nuorison tarpeen virittää Skylinea samaan tapaan kuin Supraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Et ole näköjään ihan asiantuntija näissä asioissa.

        Juuri näin, mutta onneksi kaltaisiasi asintuntijoita löytyy joka lähtöön ja joka foorumilla on omansa.

        > sinä et vain taida tietää niitä. Cedric, skyline, fairlady, 240Z

        Tunnustan 240Z- sekä 280Z -mallien kauniin ulkonäön sekä amerikkalaisen nuorison tarpeen virittää Skylinea samaan tapaan kuin Supraa.

        "Juuri näin, mutta onneksi kaltaisiasi asintuntijoita löytyy joka lähtöön ja joka foorumilla on omansa."

        Oletan että se olit sinä joka kirjoitti tämän aiemmin:

        "Ja hei! Älä hermostu, kyseessä on makuasia, josta voi riidellä."

        Puhu siis makuasioista äläkä henkilöistä, jos et saa mieleisiäsi kommentteja.

        "Tunnustan 240Z- sekä 280Z -mallien kauniin ulkonäön sekä amerikkalaisen nuorison tarpeen virittää Skylinea samaan tapaan kuin Supraa."

        Skylineä tehtiin jo 1950-luvulta asti ja 1960-luvun skylinet oli edelläkävijöitä. GT-R malleissa oli neliventtiilikannet ja olivat kisoissa voittajia. Tavallisella tekniikalla varustettuja skyline mallejakin tuotiin parikymmentä Suomeen 1973. Tekniikka ei ollut normaalia kutosmoottoria kummempaa eikä ajo-ominaisuudet huippua mutta ulkonäkö sai kiitosta.

        Tosin tuolla kutostekniikallakin, auto oli sen ajan mittapuun mukaan "nopea".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Et ole näköjään ihan asiantuntija näissä asioissa.

        Juuri näin, mutta onneksi kaltaisiasi asintuntijoita löytyy joka lähtöön ja joka foorumilla on omansa.

        > sinä et vain taida tietää niitä. Cedric, skyline, fairlady, 240Z

        Tunnustan 240Z- sekä 280Z -mallien kauniin ulkonäön sekä amerikkalaisen nuorison tarpeen virittää Skylinea samaan tapaan kuin Supraa.

        "Tunnustan 240Z- sekä 280Z -mallien kauniin ulkonäön sekä amerikkalaisen nuorison tarpeen virittää Skylinea samaan tapaan kuin Supraa."

        Celica (ainakin ST200, 1970-77), Ford Capri sekä Opel Manta olivat Datsun 240Z -mallien ohella ilo silmälle ja jopa melko tavallisen rahvaan saatavilla. Kova sana oli myös BMW 2002 tii.

        Porsche oli tietenkin ihan omassa luokassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Et ole näköjään ihan asiantuntija näissä asioissa.

        Juuri näin, mutta onneksi kaltaisiasi asintuntijoita löytyy joka lähtöön ja joka foorumilla on omansa.

        > sinä et vain taida tietää niitä. Cedric, skyline, fairlady, 240Z

        Tunnustan 240Z- sekä 280Z -mallien kauniin ulkonäön sekä amerikkalaisen nuorison tarpeen virittää Skylinea samaan tapaan kuin Supraa.

        Toyotasta vaan ei saa tekemälläkään GT-R:n veroista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotasta vaan ei saa tekemälläkään GT-R:n veroista.

        Toyota ja Datsun-Nissan olivat ja ovat kaikin puolin teknisesti ja laadullisesti ihan samanveroisia, ei mitään isoja eroja.

        Toyotalla ei kuitenkaan ole GT-R -mallia vastaavaa versiota, ja lähimmäksi mennee Supra. Väite on siis ihan sama kuin väite, että "Nissanista vaan ei saa tekemälläkään Land Cruiserin veroista" tai että "ei Scaniasta saa koskaan Volgan veroista".

        Mitä väite siis tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota ja Datsun-Nissan olivat ja ovat kaikin puolin teknisesti ja laadullisesti ihan samanveroisia, ei mitään isoja eroja.

        Toyotalla ei kuitenkaan ole GT-R -mallia vastaavaa versiota, ja lähimmäksi mennee Supra. Väite on siis ihan sama kuin väite, että "Nissanista vaan ei saa tekemälläkään Land Cruiserin veroista" tai että "ei Scaniasta saa koskaan Volgan veroista".

        Mitä väite siis tarkoittaa?

        Ja sitten sekin vielä, että mitä tuolla GT-R:llä tarkoitetaan?

        Selväähän on se, että on olemassa GT-R malli, mutta on myös olemassa erilaisia skyline GT-R malleja joita on tehty jo vuodesta 1968 lähtien.

        Tosin noissa on ollut aina niin, ettei toytalla ole ollut yhtä edistyksellistä mallia kuin sen ajan GT-R versio. En sano että toyota olisi huono ollut, mutta datsun/nissan on aina laittanut pikkasen paremmaksi teknisissä innovaatioissa. Enkä tarkoita tuolla kommentilla kuluttajamalleja vaan näitä huippumalleja "GT-R" .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota ja Datsun-Nissan olivat ja ovat kaikin puolin teknisesti ja laadullisesti ihan samanveroisia, ei mitään isoja eroja.

        Toyotalla ei kuitenkaan ole GT-R -mallia vastaavaa versiota, ja lähimmäksi mennee Supra. Väite on siis ihan sama kuin väite, että "Nissanista vaan ei saa tekemälläkään Land Cruiserin veroista" tai että "ei Scaniasta saa koskaan Volgan veroista".

        Mitä väite siis tarkoittaa?

        Nissanilla on hyviä maastureita, mutta nythän oli kyse tehokkaista autoista ja GT-R:ssä myös ajo-omiominqisuudet yksi testien parhaimmista, hakkaa Ferrarit mennen tullen, silti paljon halvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten sekin vielä, että mitä tuolla GT-R:llä tarkoitetaan?

        Selväähän on se, että on olemassa GT-R malli, mutta on myös olemassa erilaisia skyline GT-R malleja joita on tehty jo vuodesta 1968 lähtien.

        Tosin noissa on ollut aina niin, ettei toytalla ole ollut yhtä edistyksellistä mallia kuin sen ajan GT-R versio. En sano että toyota olisi huono ollut, mutta datsun/nissan on aina laittanut pikkasen paremmaksi teknisissä innovaatioissa. Enkä tarkoita tuolla kommentilla kuluttajamalleja vaan näitä huippumalleja "GT-R" .

        Toyotallahan oli myös pieni keskimoottorinen MR2, mutta ei tainnut olla koskaan kovin suosittu, siihen aikaan ainakin haukuttiin testeissä esim Corollan ajp-ominaisuuksia, olisiko ollut samaa luokkaa. Haukuttu näköjään tuotakin, kiihtyvyys ollut tehokkaimmissa ihan hyvä.
        http://autowiki.fi/index.php/Toyota_MR2_SW20


    • Anonyymi

      Jenkeissä tuota Datsunia myytiin mallinimellä 510, yleensä kaksiovisena. Meillä mallinimi oli Datsun 1300 tai 1600 enkä muista kaksiovisia täällä nähneeni.

      Tehokkainkin tuotu malli 1600 SSS oli neliovinen. 12 sekuntia nollasta sataan oli noihin aikoihin hyvää tasoa, useimmat perheautot käyttivät aikaa yli 20 sekuntia.

      Ohuet pellit tarkoittivat nopeaa ruostumista, eikä meillä ole mallia juuri säilynyt. Toista on Kaliforniassa. Isälläni oli 1970-luvulla seuraajamalli 180B, joka oli myös herkkä ruostumaan. En vielä ollut ajokortti-iässä, mutta hyvin tuntui kulkevan.

    • Anonyymi

      Suomessa 1600 Datsunilla ei ole koskaan ollut mitään kulttimainetta!
      Jenkeissä vaan! (ks. wheeler dealers)
      Suomessa ei muita japsiautoja sen kummempaa noita entisöidä tm.

      • Anonyymi

        "Suomessa ei muita japsiautoja sen kummempaa noita entisöidä tm."

        Kyllä muuten entisöidään, etenkin vanhoja datsuneita. Mutta ei niillä missään ajella hupirallia vaan kyseiset, arvokkaat autot, on näyttelyesineitä nykyisin.


    • Anonyymi

      Aitojapanilaiset Datsunit ja Nissanit on varmaan kestäviä ja luotettavia, mutta jo Britanniassa kasaan kyhättyjen luotettavuus on vähän niin ja näin ja sitten näistä nykyajan rellun piinaamista Nissaneista ei kannata edes puhuakaan samana päivänä...

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Datsun LUUPÄÄ nimellä näitä aina kutsuttiin..
        ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Nissan_Bluebird

        Wikipedian mallinimistö ei vastaa Suomen tilannetta. Bluebirdinä meillä myytiin ainoastaan mallia 410 (1963-67) ja vuosien 1979-90 malleja. Sen jälkeen tuli Primera. Luupää on nimenomaan tuo 60-luvun malli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedian mallinimistö ei vastaa Suomen tilannetta. Bluebirdinä meillä myytiin ainoastaan mallia 410 (1963-67) ja vuosien 1979-90 malleja. Sen jälkeen tuli Primera. Luupää on nimenomaan tuo 60-luvun malli.

        LUUPÄÄksi aina kutsuttiin.. autoliikkeissä, korjaamoila, varaosaliikkeissä ja pajoilla, 80-luvun malleja etenkin, aina siihen britti-primeraan saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LUUPÄÄksi aina kutsuttiin.. autoliikkeissä, korjaamoila, varaosaliikkeissä ja pajoilla, 80-luvun malleja etenkin, aina siihen britti-primeraan saakka.

        Aikana jolloin Englanninkieli ei vissiin vielä oikein taipunut Suomessa, Bluebird lausutaan pikemminkin "bluuböörd" kuin luupää.


    • Anonyymi

      "Luupää" oli luupää jo 60-luvulta saakka, ja vuonna 1962 maahan tuotiin ensimmäiset lähes 700 autoa. Siitä alkoi Datsunin ja Nissanin Euroopan valloitus. Bluebird oli hellittelynimeltään ja kansan kielellä Luupää, koska englanti ei taitu eikä taittunut suomalaisen suussa.

      Espoon Automuseon juhlajulkaisun esittelyssä kerrotaan museolaisten kutsuvan
      virheellisesti myös malliaan 1200 PL312 Luupääksi, vaikka nimitystä alettiin käyttää varsinaisesti vasta seuraavan korimallin Bluebirdistä.

      Edellinen tarkoittaa sitä, että kaikkia Bluebirdejä ainakin 410-mallista eteen on kutsuttu Luupäiksi. Datsun Bluebird 1300 Deluxe oli huikean näköinen peli.

      Voitaneen sanoa, että kaikki Bluebirdit olivat Luupäitä, mutta erityisesti mallista 410 alkaen.

      • Anonyymi

        Joopajoo. 70-luvun malleja 610 ja 810 myytiin meillä nimellä 180B joten Bluebird oli välillä poissa valikoimistamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopajoo. 70-luvun malleja 610 ja 810 myytiin meillä nimellä 180B joten Bluebird oli välillä poissa valikoimistamme.

        Mitä ajattelit tuon B kirjaimen tarkoittavan tossa 180B merkinnässä?

        Ettei vaan ollut Bluebird?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopajoo. 70-luvun malleja 610 ja 810 myytiin meillä nimellä 180B joten Bluebird oli välillä poissa valikoimistamme.

        Eli sama kuin 610-sarjainen Bluebird. Hardtop oli kova.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ajattelit tuon B kirjaimen tarkoittavan tossa 180B merkinnässä?

        Ettei vaan ollut Bluebird?

        Ei ainakaan Bluebirdina mainostettu.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä todellakaan näytä suomalaiselta mainokselta, tietysti eri maissa mainostetaan eri mallinimillä.

        Ai nyt oli rajauksena Suomi.

        En tiennyt että tämä 5 miljoonan popula määritteli tuon auton, ettei se ole bluebird.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nyt oli rajauksena Suomi.

        En tiennyt että tämä 5 miljoonan popula määritteli tuon auton, ettei se ole bluebird.

        No totta v-tussa täällä puhutaan siitä millä nimellä autoja täällä myydään eikä jossain Australiassa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No totta v-tussa täällä puhutaan siitä millä nimellä autoja täällä myydään eikä jossain Australiassa :)

        Koko muussa maailmassa sitä myytiin bluebirdinä. Mutta jos tämä 0,01 promillen väkimäärä haluaa elää omassa pienessä kuplassaan niin siitä vaan.

        Itse ajattelen asioita globaalimmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko muussa maailmassa sitä myytiin bluebirdinä. Mutta jos tämä 0,01 promillen väkimäärä haluaa elää omassa pienessä kuplassaan niin siitä vaan.

        Itse ajattelen asioita globaalimmin.

        Kaikkea keksitkin ja suomalaisetko luki australiaisia mainoksia 70-80 -luvulla, tuskin luit sinäkään :D

        Esim 710 ollut USA:ssa Violet ja 810 Maxima, myyty ties millä nimillä ja merkinnöillä eri maissa, lue tuolta.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Violet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkea keksitkin ja suomalaisetko luki australiaisia mainoksia 70-80 -luvulla, tuskin luit sinäkään :D

        Esim 710 ollut USA:ssa Violet ja 810 Maxima, myyty ties millä nimillä ja merkinnöillä eri maissa, lue tuolta.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Violet

        nyt puhuttiin 510 ja 610 malleista jos et huomannut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nyt puhuttiin 510 ja 610 malleista jos et huomannut

        Ai nytkö rajasit niihin malleihin, 180B mallistahan tässä oli kyse, kuten linkissäsikin.
        https://www.flickr.com/photos/aussiefordadverts/31263687102

        "Tuotantosarja 610:n Bluebirdit (Datsun B1800) olivat 1970-luvun puolivälin paikkeilla kohonneet tilojensa puolesta luokkaa ylemmäs. Violet- ja Laurel-mallinimillä valmistetut autot olivat moottorikooltaan 1,6- ja 1,8-litraiset (160B sekä 180B)."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nissan_Bluebird


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nytkö rajasit niihin malleihin, 180B mallistahan tässä oli kyse, kuten linkissäsikin.
        https://www.flickr.com/photos/aussiefordadverts/31263687102

        "Tuotantosarja 610:n Bluebirdit (Datsun B1800) olivat 1970-luvun puolivälin paikkeilla kohonneet tilojensa puolesta luokkaa ylemmäs. Violet- ja Laurel-mallinimillä valmistetut autot olivat moottorikooltaan 1,6- ja 1,8-litraiset (160B sekä 180B)."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nissan_Bluebird

        Ainoastaan sinä olet nyt tuonut esille ja vatkanut noiden 710 mallien kanssa ja vaahdonnut violeteista.

        610 on Bluebird, siitä, sekä 1600 mallista täällä on keskusteltu.

        Jos haluat tuoda keskusteluun vaikka nissan laurelin niin tee se, mutta älä paasaa aivan mitä sattuu aiheen vierestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan sinä olet nyt tuonut esille ja vatkanut noiden 710 mallien kanssa ja vaahdonnut violeteista.

        610 on Bluebird, siitä, sekä 1600 mallista täällä on keskusteltu.

        Jos haluat tuoda keskusteluun vaikka nissan laurelin niin tee se, mutta älä paasaa aivan mitä sattuu aiheen vierestä.

        180B:stä oli kyse ja väitit täysin väärin että olisi kaikkialla mailmassa myyty Bluebirdeina, ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

        "Tuotantosarja 610:n Bluebirdit (Datsun B1800) olivat 1970-luvun puolivälin paikkeilla kohonneet tilojensa puolesta luokkaa ylemmäs. Violet- ja Laurel-mallinimillä valmistetut autot olivat moottorikooltaan 1,6- ja 1,8-litraiset (160B sekä 180B)."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nissan_Bluebird
        - Oletko jotenkin vajaa jos et tuotakaan ymmärrä?

        Jopa omassa linkissäsi.
        "1977 Datsun Bluebird (180B)
        Covers the 1977 Datsun Bluebird - OR - 180B that was sold in England.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        180B:stä oli kyse ja väitit täysin väärin että olisi kaikkialla mailmassa myyty Bluebirdeina, ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

        "Tuotantosarja 610:n Bluebirdit (Datsun B1800) olivat 1970-luvun puolivälin paikkeilla kohonneet tilojensa puolesta luokkaa ylemmäs. Violet- ja Laurel-mallinimillä valmistetut autot olivat moottorikooltaan 1,6- ja 1,8-litraiset (160B sekä 180B)."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nissan_Bluebird
        - Oletko jotenkin vajaa jos et tuotakaan ymmärrä?

        Jopa omassa linkissäsi.
        "1977 Datsun Bluebird (180B)
        Covers the 1977 Datsun Bluebird - OR - 180B that was sold in England.

        Taisi tuokin B tarkoittaa mihin segmenttiin eli kokoluokkaan kuuluu, 100A, 180B, 280C....Mersu käyttää vieläkin tuollaisia, aika harva muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi tuokin B tarkoittaa mihin segmenttiin eli kokoluokkaan kuuluu, 100A, 180B, 280C....Mersu käyttää vieläkin tuollaisia, aika harva muu.

        Tuota teoriaa en ollut ennen kuullutkaan, mutta voihan siinä olla joku totuuskin takana.

        Tosin B olisi mukavasti Bluebird ja C olisi aika kivasti Cedric

        Mistä se A sitten tulisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota teoriaa en ollut ennen kuullutkaan, mutta voihan siinä olla joku totuuskin takana.

        Tosin B olisi mukavasti Bluebird ja C olisi aika kivasti Cedric

        Mistä se A sitten tulisi...

        Koon mukaan se on, A pienin jne, B mainostivat nousseen isompaan luokkaan ja C olivat selvästi isompia.


    • Anonyymi

      Olen sen verran vanha, että muistan, ettei Suomessa markkinoitu 70-luvulla noita Datsuneita Bluebirdin nimellä. Meillä käytettiin mallinimien alussa kolmea numeroa 100, 120, 160 jne. Sitten 80-luvulla palattiin Sunnyihin ja Bluebirdeihin.

      On ikävää, että suomenkielisille automerkkisivuille kopsataan netistä löytyvää aineistoa ilman sopeuttamista meikäläisiin oloihin. Mallinimet esimerkiksi Australiassa ovat olleet toisia kuin meillä.

    • Anonyymi

      Kyllä 1600sss oli aikanaan kova rauta..

      • Anonyymi

        Oli oli, tehoa ei mitään, mutta takaveto ja vetoakselien lonksuttavat ristinivelet toi tunnelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli oli, tehoa ei mitään, mutta takaveto ja vetoakselien lonksuttavat ristinivelet toi tunnelmaa.

        Mikä oli samanikäinen ja parempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä oli samanikäinen ja parempi?

        Opel Record C-koppa tai Sprint Coupe, Opel Manta A-koppa, Ford Capri 3000 GT, Ford Escort RS 2000 I-koppanen, Toyota Celica 1600 GT Coupe TA22, BMW 2002 Tii, Volvo P1800, Volvo 162/164.

        Onhan noita paljon, pitäisi toki määritellä "parempi".


      • Anonyymi

        Tuo luokiteltiin urheilulliseksi autoksi, koska perässä oli kolme ässää. Ei ollut silti Alfa-Romeon veroinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo luokiteltiin urheilulliseksi autoksi, koska perässä oli kolme ässää. Ei ollut silti Alfa-Romeon veroinen.

        sammy babitzin alfa romeo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo luokiteltiin urheilulliseksi autoksi, koska perässä oli kolme ässää. Ei ollut silti Alfa-Romeon veroinen.

        Alfa voitti luupään tuhatkertasesti korjamolla olopäivissä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alfa voitti luupään tuhatkertasesti korjamolla olopäivissä..

        Kun Alfa ei ollut korjaamolla, se oli tyttömagneetti. Datsunista ei voinut sanoa samaa.

        Mutta..... kukin tavallaan. Eräs kaverihan hetki sitten täällä kehuskeli, että hän vei kaikki tytöt auto- ja mopopoikien edestä Helkaman Jopolla. Ei tarvinnut kuin käsi nostaa merkiksi, niin pakkarille oli jo jonoa. Sama meno jatkuu edelleen - ei ollut rokkikukoista vastusta silloin eikä ole edelleenkään, hän kertoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Alfa ei ollut korjaamolla, se oli tyttömagneetti. Datsunista ei voinut sanoa samaa.

        Mutta..... kukin tavallaan. Eräs kaverihan hetki sitten täällä kehuskeli, että hän vei kaikki tytöt auto- ja mopopoikien edestä Helkaman Jopolla. Ei tarvinnut kuin käsi nostaa merkiksi, niin pakkarille oli jo jonoa. Sama meno jatkuu edelleen - ei ollut rokkikukoista vastusta silloin eikä ole edelleenkään, hän kertoi.

        Alfalla ei tarvinnut keksiä tekosyytä pysähtymiseen, että auto hajosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Alfa ei ollut korjaamolla, se oli tyttömagneetti. Datsunista ei voinut sanoa samaa.

        Mutta..... kukin tavallaan. Eräs kaverihan hetki sitten täällä kehuskeli, että hän vei kaikki tytöt auto- ja mopopoikien edestä Helkaman Jopolla. Ei tarvinnut kuin käsi nostaa merkiksi, niin pakkarille oli jo jonoa. Sama meno jatkuu edelleen - ei ollut rokkikukoista vastusta silloin eikä ole edelleenkään, hän kertoi.

        "Kun Alfa ei ollut korjaamolla, se oli tyttömagneetti. Datsunista ei voinut sanoa samaa."

        Kun alla oli 240 KGT niin tytöt suorastaan jonotti kyytiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun Alfa ei ollut korjaamolla, se oli tyttömagneetti. Datsunista ei voinut sanoa samaa."

        Kun alla oli 240 KGT niin tytöt suorastaan jonotti kyytiin.

        Aivan siis niillä joilla se oli. Sinulla ei ollut, vaan sinulla oli Datsun 310.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan siis niillä joilla se oli. Sinulla ei ollut, vaan sinulla oli Datsun 310.

        Mistä päättelet että oli USA:ssa?

        N10 ja N11 olivat Euroopassa Cherry, USA:ssa 310.
        Also called
        Datsun 100A/120A/130A/140A/150A
        Datsun 310 (US)
        Datsun Cherry (Europe)
        Datsun Pulsar
        Nissan Langley
        https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Pulsar#N10_series_(1978–1982)

        Myöskin 240K GT oli eurooppalainen mallimerkintä, jossain muualla Skyline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet että oli USA:ssa?

        N10 ja N11 olivat Euroopassa Cherry, USA:ssa 310.
        Also called
        Datsun 100A/120A/130A/140A/150A
        Datsun 310 (US)
        Datsun Cherry (Europe)
        Datsun Pulsar
        Nissan Langley
        https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Pulsar#N10_series_(1978–1982)

        Myöskin 240K GT oli eurooppalainen mallimerkintä, jossain muualla Skyline.

        Mitä sekoilet, kenelle kirjoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan siis niillä joilla se oli. Sinulla ei ollut, vaan sinulla oli Datsun 310.

        Kyllä mulla oli 240 KGT, yksi niistä paristakymmenestä jotka Suomeen tuotiin vuonna 1973. Tuo oli rekisteröity vasta 1974 puolella.

        Rekkari oli jotakin UMP-571 tai sinnepäin.

        Ostin sen keväällä 1987 ja ajelin sillä pari vuotta. Oli kyllä tuohon ikään nähden aivan karmean ruosteessa. Ei se päältäpäin niin pahalta näyttänyt, mutta kun tarkemmin alkoi paksun lakka- ja maalikerroksen alle tarkastelemaan ja naputtelemaan niin sai helmoihin ja lokasuojiin helposti 5cm kokoisia reikiä aikaiseksi.

        Autohan oli kolaroitu oikean takarenkaan kohdalta. Jonkinlaisen sivutörmäyksen se oli saanut akselin kohdalle. Jossakin se oli naputeltu jotenkin kasaan, mm. peltiä oli korjattu jonkun verran täyteaineilla. Taka-akselipalkki oli vääntynyt ja sen seurauksena takarenkaiden sijainnit oli pielessä kummallakin puolen autoa. Ongelma oli näppärästi "korjattu" laittamalla taka-akselille eri ET:t omaavat vanteet. Toinen puoli oli siis aivan liian sisällä, toinen taas ulkona. Noiden ongelmien lisäksi moottori poltti öljyä aivan kammottaviä määriä. Mitään tuohon malliin erityisesti tarvittavia osia ei ollut saatavilla, mitään peltiosia ei kannattanut haaveilla löytävänsä mistään.

        Muutama vuosi sitten katsoin traficomin avoimesta datasta että auto oli ollut rekisterissä jopa 2000-luvun ensimmäisiin vuosiin asti. On varmasti ollut omistajalla aikamoinen homma saada auto läpi katsastuksesta vuosittain.

        Mutta, kaikista ongelmista huolimatta, edelleen muistelen kaiholla tuota autoa. Kun sillä sen pari vuotta ajelin, tuli aina joku kertomaan miten kaunis tai nätti auto mulla olikaan. Paljon oli kyytiin tulijoitakin. Muotoilu tuntui sattuvan niin nuorten naisten kuin nuorten miestenkin silmään.

        Eihän tuollaisia ongelmia osannut nuorimies hoitaa, joten laitoin auton eteenpäin. Nykyisin noidenkin ongelmien kanssa ehkä pystyisi elämään ja niihin löytäisi ratkaisuja, etenkin kun kunnossa olevan C110:n hinta on noussut päälle 50t euron.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet että oli USA:ssa?

        N10 ja N11 olivat Euroopassa Cherry, USA:ssa 310.
        Also called
        Datsun 100A/120A/130A/140A/150A
        Datsun 310 (US)
        Datsun Cherry (Europe)
        Datsun Pulsar
        Nissan Langley
        https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Pulsar#N10_series_(1978–1982)

        Myöskin 240K GT oli eurooppalainen mallimerkintä, jossain muualla Skyline.

        "Myöskin 240K GT oli eurooppalainen mallimerkintä, jossain muualla Skyline."

        No eipä ollut eurooppalainen mallimerkintä.
        K-datsunia myytiin myös ainakin Australiassa.

        Oikeastihan C110 oli ja on edelleenkin skyline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Myöskin 240K GT oli eurooppalainen mallimerkintä, jossain muualla Skyline."

        No eipä ollut eurooppalainen mallimerkintä.
        K-datsunia myytiin myös ainakin Australiassa.

        Oikeastihan C110 oli ja on edelleenkin skyline.

        Ihan sama millä merkinnällä siellä myyty, mutta ainakin Euroopassa se on ollut K GT, eikä Skyline.

        1974 Datsun 240K GT (man. 4) (model for Europe export) car specifications & performance data review
        https://www.automobile-catalog.com/car/1974/139670/datsun_240k_gt_sedan.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama millä merkinnällä siellä myyty, mutta ainakin Euroopassa se on ollut K GT, eikä Skyline.

        1974 Datsun 240K GT (man. 4) (model for Europe export) car specifications & performance data review
        https://www.automobile-catalog.com/car/1974/139670/datsun_240k_gt_sedan.html

        Jos se on sinulle ihan sama, niin eihän tuota yksilön kokemusta ja mielipidettä kenelläkään ole oikeutta viedä pois.

        Tsemppiä jatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opel Record C-koppa tai Sprint Coupe, Opel Manta A-koppa, Ford Capri 3000 GT, Ford Escort RS 2000 I-koppanen, Toyota Celica 1600 GT Coupe TA22, BMW 2002 Tii, Volvo P1800, Volvo 162/164.

        Onhan noita paljon, pitäisi toki määritellä "parempi".

        Hinta/laatusuhde ja suorituskyky?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta/laatusuhde ja suorituskyky?

        Erinomainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä päättelet että oli USA:ssa?

        N10 ja N11 olivat Euroopassa Cherry, USA:ssa 310.
        Also called
        Datsun 100A/120A/130A/140A/150A
        Datsun 310 (US)
        Datsun Cherry (Europe)
        Datsun Pulsar
        Nissan Langley
        https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Pulsar#N10_series_(1978–1982)

        Myöskin 240K GT oli eurooppalainen mallimerkintä, jossain muualla Skyline.

        Numero ja kirjain yhdistelmä oli tarkoitettu vientiautoihin, kotimaassa eli Japanissa, autoilla oli mallinimi. Samoista vehkeistä oli kuitenkin kysymys:

        A Models
        Datsun 100A & 120A were export names for the Nissan Cherry Family.

        B Models
        Datsun 180B & 200B were export names for the Datsun Bluebird Family.

        C Models
        Datsun 200C, 220C, 240C, 260C, 280C, 300C were export names for the Nissan Cedric Family.

        J Models
        Datsun 140J & 160J were export names for the Nissan Violet Family.

        K Models
        Datsun 160K/180K/240K were export names for the Nissan Skyline Family.

        Y Models
        120Y, 130Y, 140Y and 150Y -- "Y" was a Sunny Family market name.

        "120Y" is simply the marketing name for a B210 or B310 with A12 engine.

        [edit]
        Z Models
        240Z, 260Z, 280Z and 280ZX models were export names for the Datsun #Fairlady coupes. 300ZX and 350Z were export names for the Nissan Fairlady coupes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se on sinulle ihan sama, niin eihän tuota yksilön kokemusta ja mielipidettä kenelläkään ole oikeutta viedä pois.

        Tsemppiä jatkoon.

        Tottakai saat olla yksinäsi eri mieltä kuin kaikki muut ja mitä tietolähteet kertoo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai saat olla yksinäsi eri mieltä kuin kaikki muut ja mitä tietolähteet kertoo!

        Kiteytätkö vielä että mikä sua nyt kaivelee?

        -oma paha olo
        -joku datsuneihin liittyvä juttu
        -vai joku muu

        Jos se sinulle on tärkeää niin joku tänne jo laittoi miten datsuneiden mallimerkinnät meni, ainakin 1970-luvulla. Japanissa oli käytössä mallinimet ja export versioissa oli numerot ja kirjain perässä. Ei se sitä muuta että samoja autoja ne oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiteytätkö vielä että mikä sua nyt kaivelee?

        -oma paha olo
        -joku datsuneihin liittyvä juttu
        -vai joku muu

        Jos se sinulle on tärkeää niin joku tänne jo laittoi miten datsuneiden mallimerkinnät meni, ainakin 1970-luvulla. Japanissa oli käytössä mallinimet ja export versioissa oli numerot ja kirjain perässä. Ei se sitä muuta että samoja autoja ne oli.

        Lopultakin myönnät olleesi väärässä, eihän se niin vaikeaa ollut :)


    • Anonyymi

      Japanilainen kulttiauto? Salli mun nauraa!

      • Anonyymi

        Jokaisessa kuplassa kulttiautot näyttää erilaisilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisessa kuplassa kulttiautot näyttää erilaisilta.

        Onhan se melkoinen maailman ihme, jos jostain löytyy yli 25 vuotias japsi. Sen verran tehokkaasti etenkin nuo datsunit mullaksi muuttui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se melkoinen maailman ihme, jos jostain löytyy yli 25 vuotias japsi. Sen verran tehokkaasti etenkin nuo datsunit mullaksi muuttui.

        Primeraa on edelleen paljon liikenteessä, saman ikäisiä eurooppalaisia useimpia merkkejä ei juuri ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Primeraa on edelleen paljon liikenteessä, saman ikäisiä eurooppalaisia useimpia merkkejä ei juuri ollenkaan.

        No ei ole enää paljon. Tai sitten asut niiden viimeisellä hautuumaalla.

        Primera ja corollaattori, mielellään konttiperäisenä. Nämä olivat 90-luvulla oikeastaan valtavirtaa pääkaupunkiseudulla. Siis synkimmän laman aikaa. Laman väistyttyä autokanta alkoi päivittyä, merkkivalikoima kasvoi ja itäautojen tähti kääntyi laskuun. Ihmisten ilmoilla. Syrjäseuduillehan nämä passelisti 10 vuotta sisäänajettuina päätyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Primeraa on edelleen paljon liikenteessä, saman ikäisiä eurooppalaisia useimpia merkkejä ei juuri ollenkaan.

        "Primeraa on edelleen paljon liikenteessä, saman ikäisiä eurooppalaisia useimpia merkkejä ei juuri ollenkaan."

        Katsoin nettiautosta, miten on vuosimallia 1997 tai vanhempia myynnissä:

        Nissan: 74 kpl

        Audi: 84 kpl
        BMW: 197 kpl
        Ford: 230 kpl
        Mercedes-Benz: 411 kpl
        Opel: 113 kpl
        Volkswagen: 227 kpl
        Volvo: 249 kpl

        En nyt lähde väittämään että tuo nettiautosta tehty havainto on mitenkään varma tapa selvittää, että monia eurooppalaisia merkkejä on enemmän liikenteessä kuin nissania, mutta voisihan tuosta sellaisenkin päätelmän tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Primeraa on edelleen paljon liikenteessä, saman ikäisiä eurooppalaisia useimpia merkkejä ei juuri ollenkaan."

        Katsoin nettiautosta, miten on vuosimallia 1997 tai vanhempia myynnissä:

        Nissan: 74 kpl

        Audi: 84 kpl
        BMW: 197 kpl
        Ford: 230 kpl
        Mercedes-Benz: 411 kpl
        Opel: 113 kpl
        Volkswagen: 227 kpl
        Volvo: 249 kpl

        En nyt lähde väittämään että tuo nettiautosta tehty havainto on mitenkään varma tapa selvittää, että monia eurooppalaisia merkkejä on enemmän liikenteessä kuin nissania, mutta voisihan tuosta sellaisenkin päätelmän tehdä.

        P11 Primerat 96-02 oli suosituimpia ja pitkään liikenteessä. Miksi ne myynnissä olisi jos ovat ajossa, vaikka ei yli 20v vanhoja enää tietysti kovin paljoa ole. Nissanilla ollut vähemmän malleja myynnissä kuin useimmilla muilla ja tietysti niitä kalleimpia pidetään vielä pitempään. P12 ei ollut suosittu, mutta Qasqait ovat ja varmasti ptempään liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Primeraa on edelleen paljon liikenteessä, saman ikäisiä eurooppalaisia useimpia merkkejä ei juuri ollenkaan."

        Katsoin nettiautosta, miten on vuosimallia 1997 tai vanhempia myynnissä:

        Nissan: 74 kpl

        Audi: 84 kpl
        BMW: 197 kpl
        Ford: 230 kpl
        Mercedes-Benz: 411 kpl
        Opel: 113 kpl
        Volkswagen: 227 kpl
        Volvo: 249 kpl

        En nyt lähde väittämään että tuo nettiautosta tehty havainto on mitenkään varma tapa selvittää, että monia eurooppalaisia merkkejä on enemmän liikenteessä kuin nissania, mutta voisihan tuosta sellaisenkin päätelmän tehdä.

        Oikea tapa vertailla olisi tietenkin paljonko jotain mallia myyty ja kuinka paljon niistä on rekisterissä, mitä kalliimpi, sitä todennäköisemmin niitä on prosentuaalisesti enemmän jäljellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea tapa vertailla olisi tietenkin paljonko jotain mallia myyty ja kuinka paljon niistä on rekisterissä, mitä kalliimpi, sitä todennäköisemmin niitä on prosentuaalisesti enemmän jäljellä.

        Mutta jos väite on: "Primeraa on edelleen paljon liikenteessä, saman ikäisiä eurooppalaisia useimpia merkkejä ei juuri ollenkaan."

        Niin eihän tuossa myyntimäärä vaikuta mihinkään. Vaan se, että onko samanikäisiä eurooppalaisia oikeasti liikenteessä vaiko ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos väite on: "Primeraa on edelleen paljon liikenteessä, saman ikäisiä eurooppalaisia useimpia merkkejä ei juuri ollenkaan."

        Niin eihän tuossa myyntimäärä vaikuta mihinkään. Vaan se, että onko samanikäisiä eurooppalaisia oikeasti liikenteessä vaiko ei.

        Ilmeisesti ne vanhat eurooppalaiset on tosiaan laitettu kaikki myyntiin.

        Tottakai myyntimäärä vaikuttaa, jos kahta merkkiä on liikenteessä saman verran, mutta toista myyty tuplasti enemmän niin niitä on romutettu huomattavasti enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Primeraa on edelleen paljon liikenteessä, saman ikäisiä eurooppalaisia useimpia merkkejä ei juuri ollenkaan."

        Katsoin nettiautosta, miten on vuosimallia 1997 tai vanhempia myynnissä:

        Nissan: 74 kpl

        Audi: 84 kpl
        BMW: 197 kpl
        Ford: 230 kpl
        Mercedes-Benz: 411 kpl
        Opel: 113 kpl
        Volkswagen: 227 kpl
        Volvo: 249 kpl

        En nyt lähde väittämään että tuo nettiautosta tehty havainto on mitenkään varma tapa selvittää, että monia eurooppalaisia merkkejä on enemmän liikenteessä kuin nissania, mutta voisihan tuosta sellaisenkin päätelmän tehdä.

        Tuosta nettiauton myyntimääristä voi päätellä sen ettei vanhan kunnon Nissanin onnellinen omistaja halua luopua autostaan mistään hinnasta, toisin kun Bemarin ja mersujen. Itselläni -92 primera ei ole koskaan jättänyt välille. Eikä ole myynnissä eikä myöskään tule myyntiin kun näyttää kestävän isältä pojan pojalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta nettiauton myyntimääristä voi päätellä sen ettei vanhan kunnon Nissanin onnellinen omistaja halua luopua autostaan mistään hinnasta, toisin kun Bemarin ja mersujen. Itselläni -92 primera ei ole koskaan jättänyt välille. Eikä ole myynnissä eikä myöskään tule myyntiin kun näyttää kestävän isältä pojan pojalle.

        Heh heh


    • Anonyymi

      Ainakin Autowikissä on artikkeli, jossa tarkoittamaani autoa nimitetään 1600:ksi, kuten muistelen niitä nimitetynkin 70-80-luvuilla:
      http://www.autowiki.fi/index.php/Datsun_1600

      Joskus on tietysti vähän vaikea tietää mikä on ollut auton virallinen mallinimi Suomessa, kun paljon puhutaan Datsuneista epävirallisillakin nimillä, esim. Luupää ja Finn-Datsun (Sunny), Datsun Tonnistakin olen kuullut, mikä lienee 1. polven Sunny?
      Toyota Timangikin kuulostaa jotenkin epäviralliselta lempinimeltä :D

      • Anonyymi

        Suurimmassa osassa malleista ei olut Suomessa tai muuallakaan mitään mainintaa Bluebirdista, vain vanhoissa ja ennen Primeraa. Ihan sillä mallinimellä niistä on puhuttu mitä takaluukussa lukenut.


    • Anonyymi

      Ei nauti, joku vaan yritti luoda sellaista mielikuvaa jotta saisi omansa myytyä kovalla hinnalla jollekin joka uskoo mihin tahansa.

    • Anonyymi

      Miksi kulttiauton maineessa?

      On niin äärettömän harvinaista että tuollainen romukasa on vielä olemassa kaikesta teknisestä surkeudestaan ja hirvittävästä ruostemäärästä huolimatta. Siksi. Suurin osa ruostui välittömästi kokonaan pois tai prässättiin muutaman vuoden sisällä kierrätykseen.

      • Anonyymi

        Naapurilla Cherry tosiaan alkoi ruostua muutamassa vuodessa, mutta ruostesuojattuna niitäkin oli pitkään liikenteessä. Monet mallit näyttää kestävän huomattavasti paremmin kuin esim Toyotat tai euroautot. Minulla pahiten ruostuva ollut Honda Accord, Primera kesti hyvin.


      • Anonyymi

        Et taida hahmottaa sitä, että tuo kyseinen auto edusti aikoinaan teknistä huippuosaamista erillisjousitetun taka-akselin ja hyvien ajo-ominaisuuksiensa ansiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida hahmottaa sitä, että tuo kyseinen auto edusti aikoinaan teknistä huippuosaamista erillisjousitetun taka-akselin ja hyvien ajo-ominaisuuksiensa ansiosta.

        Mitä sanoin väärin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sanoin väärin?

        Katkeroiduitko kun Datsunit ajoi ohi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katkeroiduitko kun Datsunit ajoi ohi?

        Lopultakin myönnät olevasi avauksen Datsun-pelle eihän se niin vaikeaa ollut :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopultakin myönnät olevasi avauksen Datsun-pelle eihän se niin vaikeaa ollut :)

        Lopultakin myönnät olevasi myös harhainen :)


    • Anonyymi

      >>>> On niin äärettömän harvinaista että tuollainen romukasa on vielä olemassa kaikesta teknisestä surkeudestaan ja hirvittävästä ruostemäärästä huolimatta. Siksi. Suurin osa ruostui välittömästi kokonaan pois tai prässättiin muutaman vuoden sisällä kierrätykseen. >>>>

      Ja tästäkös Datsun-Nissan -omistaja-myyjä veti herneet nenäänsä...! Pikkasen vähän naurattaa sellainen herkistely yhdestä romuautosta. Hidas ja ruostunut 🐌. Hiihaa.

      • Anonyymi

        Keskustelu meni aivan sivuraiteille typerysten kinasteluksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelu meni aivan sivuraiteille typerysten kinasteluksi.

        Ja halusit myös itse kantaa kortesi typerysten kasvavaan kekoon! Kiitos.


      • Anonyymi

        Vedit herneet palkoineen nenuun jo aloituksesta, sinullehan on naureskeltu koko keskustelun ajan ellet ole sattunut huomaamaan :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedit herneet palkoineen nenuun jo aloituksesta, sinullehan on naureskeltu koko keskustelun ajan ellet ole sattunut huomaamaan :)

        Tarkastin nokan, siellä oli räkää ja karvoja, mutta ei mitään vierasesineitä.

        Minulle saa nauraa ja pitääkin nauraa omaan tarpeeseensa. Se on hyvä vain.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jonkinalaista kulttimainetta. No etenkin jonkinlaista, mutta näyttöä ei tietenkään mistään kultista ole. Eikä kysyntääkään noin rumalle autolle ole.

      Myös Lada ja Mosse olivat jonkinlaisessa kulttimaineessa, mutta ei se tarkoita sitä, että itse auto oli mistään kotoisin. Eikä ollut tuo Datsunkaan, vaan samalla viivalla Ladan ja Mossen kanssa.

      Ehkä avaajalla on itsellään tuo auto, ja hän yrittää nostattaa hakujen ja kiinnostuksen määrää, jolloin hinta nousisi.

      • Anonyymi

        Ei nauti mitään erityistä mainetta. Tässä vaan joku yritti luoda mielikuvaa siitä että oma menisi kaupaksi isolla rahalla jollekin herkkäuskoiselle.


      • Anonyymi

        Ihmettelin hiukan itsekin, mutta USA:ssa jossain autosarjassa entisöivät tuollaisen ja myivät kovaan hintaan. Kovasti suosittuja tuntuvat olevan, mutta eiköhän nuo paremman näköiset mallitkin ole suosittuja.


      • Anonyymi

        Et selkestä tiedä mistä on kysymys.

        USA:ssa noista maksetaan aika isojakin rahasummia, ja auto ei todellakaan ollut samalla viivalla Ladan ja Mossen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelin hiukan itsekin, mutta USA:ssa jossain autosarjassa entisöivät tuollaisen ja myivät kovaan hintaan. Kovasti suosittuja tuntuvat olevan, mutta eiköhän nuo paremman näköiset mallitkin ole suosittuja.

        USAsta löytyypi enemmän semmosia ostaja ehdokkaita jotka ostavat auton.. mut jotka tosin maksavat paremminkin mielikuvista eikä siitä itse autosta (wheeler dealers) Ohjelmassa Datsun 510 myytiin hulppeaan 20.000 dollarin hintaan jenkkeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et selkestä tiedä mistä on kysymys.

        USA:ssa noista maksetaan aika isojakin rahasummia, ja auto ei todellakaan ollut samalla viivalla Ladan ja Mossen kanssa.

        Et tiedä? Tiedän sen verran, että nyt ei olla USA:ssa. Ruma ja romu se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tiedä? Tiedän sen verran, että nyt ei olla USA:ssa. Ruma ja romu se on.

        Niin, sinähän oletkin Australiassa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sinähän oletkin Australiassa :)

        Älä sotke kirjoittajia toisiinsa.

        Arvaan että avaaja haluaa nostaa Datsuninsa arvoa kirjoittamalla siitä kauniisti. Aikakaudeltaan vain 240- tai 280-sarjaisesta Datsunista voi puhua kauniisti kuulostamatta typerältä. Kaikki Luupäät olivat melkoisia rotiskoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sotke kirjoittajia toisiinsa.

        Arvaan että avaaja haluaa nostaa Datsuninsa arvoa kirjoittamalla siitä kauniisti. Aikakaudeltaan vain 240- tai 280-sarjaisesta Datsunista voi puhua kauniisti kuulostamatta typerältä. Kaikki Luupäät olivat melkoisia rotiskoja.

        Ei sinusta voi erehtyä, vaikka itse luuletkin muita aloittajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinusta voi erehtyä, vaikka itse luuletkin muita aloittajaksi.

        Luuletko olevasi hauska? Et ole.

        Jos autossa on niin ohuet pellit että päivä paistaa jo uutena läpi, kyllähän se auto ruostuu. Sen takia Suomessa ei mallia ole juuri säilynyt ja pelle kehitti tarinansa Kaliforniasta.

        Mutta jatka taas asian vierestä henkilöön menevillä arvauksillasi, siinähän olet parhaimmillasi. Äläkä ihmeessä koskaan lopeta, kun se ei kuulu luonteeseesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko olevasi hauska? Et ole.

        Jos autossa on niin ohuet pellit että päivä paistaa jo uutena läpi, kyllähän se auto ruostuu. Sen takia Suomessa ei mallia ole juuri säilynyt ja pelle kehitti tarinansa Kaliforniasta.

        Mutta jatka taas asian vierestä henkilöön menevillä arvauksillasi, siinähän olet parhaimmillasi. Äläkä ihmeessä koskaan lopeta, kun se ei kuulu luonteeseesi.

        Varminta onkin kun kerrot itse itsestäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varminta onkin kun kerrot itse itsestäsi.

        Turha kertoa kun tiedät kaikesta kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        USAsta löytyypi enemmän semmosia ostaja ehdokkaita jotka ostavat auton.. mut jotka tosin maksavat paremminkin mielikuvista eikä siitä itse autosta (wheeler dealers) Ohjelmassa Datsun 510 myytiin hulppeaan 20.000 dollarin hintaan jenkkeihin.

        Vanhat japsit USA:ssa harvinaisia, siksi tuovat niitä ulkomailtakin ja viehän ne vähän polttoainetta vanhoihin amerikkalaisiin verrattuna.


    • Anonyymi

      Se ensimmäinen luupää oli Suomessa rekisteröity vain neljälle.
      Mosse ja Lada viidelle mutta muuten selvästi huonompia autoa - ei siis samalla viivalla.

      • Anonyymi

        Olin lapsena luupään kyydissä ja tuntui tavallaan hienolta autolta, vaikka korimallista en tykännytkään. No eipä ne angliat, kuplat, morrikset, fiat 600 jne nekään niin hienoja olleet, amerikkalaisia ihailin jo silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin lapsena luupään kyydissä ja tuntui tavallaan hienolta autolta, vaikka korimallista en tykännytkään. No eipä ne angliat, kuplat, morrikset, fiat 600 jne nekään niin hienoja olleet, amerikkalaisia ihailin jo silloin.

        Amerikan autot oli aivan kuin eri planeetalta Datsuniin ja Ladaan verrattuna. Jopa Amerikan Mosse eli Rambler oli loistava peli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amerikan autot oli aivan kuin eri planeetalta Datsuniin ja Ladaan verrattuna. Jopa Amerikan Mosse eli Rambler oli loistava peli.

        Nykyisin taitaa olla toisinperin. Kyllä amerikkalaiset osaa tehdä autoja, ei siitä kahta sanaan, mutta muu maailma ja varsinkin Eurooppa on ajanut ohi varsinkin premium-luokan laatuautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin taitaa olla toisinperin. Kyllä amerikkalaiset osaa tehdä autoja, ei siitä kahta sanaan, mutta muu maailma ja varsinkin Eurooppa on ajanut ohi varsinkin premium-luokan laatuautoissa.

        Ottaisin Cadillacin, Mustangin tai Corvetten milloin tahansa, samoin vanhempi Dodge Viper kävisi. Hummer ja GMC sen sijaan ovat Maapallon vihollisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin taitaa olla toisinperin. Kyllä amerikkalaiset osaa tehdä autoja, ei siitä kahta sanaan, mutta muu maailma ja varsinkin Eurooppa on ajanut ohi varsinkin premium-luokan laatuautoissa.

        "varsinkin Eurooppa on ajanut ohi varsinkin premium-luokan laatuautoissa."

        En tiedä mitä tarkoitat premium laatuautoilla, nimittäin mielestäni noita ei kyllä euroopassa löydy. Premiumia voi toki löytyä mutta laatu?

        Kalliita moottorikorjauksia, samaten vaihdelaatikoiden kanssa plus muut mukavat ja kalliit jutut päälle, ei mielestäni ole mitään tekemistä laadun kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "varsinkin Eurooppa on ajanut ohi varsinkin premium-luokan laatuautoissa."

        En tiedä mitä tarkoitat premium laatuautoilla, nimittäin mielestäni noita ei kyllä euroopassa löydy. Premiumia voi toki löytyä mutta laatu?

        Kalliita moottorikorjauksia, samaten vaihdelaatikoiden kanssa plus muut mukavat ja kalliit jutut päälle, ei mielestäni ole mitään tekemistä laadun kanssa.

        Ellei eurooppalainen Premium käy, on palattava uudelle mantereelle. Aasiasta niitä on turha etsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei eurooppalainen Premium käy, on palattava uudelle mantereelle. Aasiasta niitä on turha etsiä.

        Premium tuottaa omistajalleen lisähintaan lisäarvoa tai on tuottavinaan lisäarvoa vastaavanlaiseen tavalliseen autoon verrattuna. On kalliimpi kuin perinteinen kumipyörä, ja sisältää yleensä enemmän tekniikkaa ja innovaatioita. Mielletään paremmaksi ainakin joko ajettavuudeltaan, kestävyydeltään tai ulkonäöltään.

        Eurooppalaiset premium-automerkit tai sellaisiksi haluavat ovat Volvo, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Jaguar, Range Rover, Rolls-Royce sekä Bentley ja sellaisiksi haluavat Polestar, DS, Alfa Romeo sekä Cupra.

        Lisäksi on useita premium-urheiluautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Premium tuottaa omistajalleen lisähintaan lisäarvoa tai on tuottavinaan lisäarvoa vastaavanlaiseen tavalliseen autoon verrattuna. On kalliimpi kuin perinteinen kumipyörä, ja sisältää yleensä enemmän tekniikkaa ja innovaatioita. Mielletään paremmaksi ainakin joko ajettavuudeltaan, kestävyydeltään tai ulkonäöltään.

        Eurooppalaiset premium-automerkit tai sellaisiksi haluavat ovat Volvo, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Jaguar, Range Rover, Rolls-Royce sekä Bentley ja sellaisiksi haluavat Polestar, DS, Alfa Romeo sekä Cupra.

        Lisäksi on useita premium-urheiluautoja.

        Et selkeästi tiedä mistä on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Premium tuottaa omistajalleen lisähintaan lisäarvoa tai on tuottavinaan lisäarvoa vastaavanlaiseen tavalliseen autoon verrattuna. On kalliimpi kuin perinteinen kumipyörä, ja sisältää yleensä enemmän tekniikkaa ja innovaatioita. Mielletään paremmaksi ainakin joko ajettavuudeltaan, kestävyydeltään tai ulkonäöltään.

        Eurooppalaiset premium-automerkit tai sellaisiksi haluavat ovat Volvo, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Jaguar, Range Rover, Rolls-Royce sekä Bentley ja sellaisiksi haluavat Polestar, DS, Alfa Romeo sekä Cupra.

        Lisäksi on useita premium-urheiluautoja.

        "Premium tuottaa omistajalleen lisähintaan lisäarvoa tai on tuottavinaan lisäarvoa vastaavanlaiseen tavalliseen autoon verrattuna. "

        Juu, mutta tuossa puhuttiin premium-laatuautosta.

        Kaikki mainitsemasi automerkit on tavalla tai toisella laaduttomia. Kalliita korjauksia, kalliita vikoja ja kallista ylläpitoa, missä on se laatu jos tavallinen toyota corolla kestää paremmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Premium tuottaa omistajalleen lisähintaan lisäarvoa tai on tuottavinaan lisäarvoa vastaavanlaiseen tavalliseen autoon verrattuna. "

        Juu, mutta tuossa puhuttiin premium-laatuautosta.

        Kaikki mainitsemasi automerkit on tavalla tai toisella laaduttomia. Kalliita korjauksia, kalliita vikoja ja kallista ylläpitoa, missä on se laatu jos tavallinen toyota corolla kestää paremmin?

        Sinulla on huumorintajua, se täytyy myöntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Premium tuottaa omistajalleen lisähintaan lisäarvoa tai on tuottavinaan lisäarvoa vastaavanlaiseen tavalliseen autoon verrattuna. On kalliimpi kuin perinteinen kumipyörä, ja sisältää yleensä enemmän tekniikkaa ja innovaatioita. Mielletään paremmaksi ainakin joko ajettavuudeltaan, kestävyydeltään tai ulkonäöltään.

        Eurooppalaiset premium-automerkit tai sellaisiksi haluavat ovat Volvo, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Jaguar, Range Rover, Rolls-Royce sekä Bentley ja sellaisiksi haluavat Polestar, DS, Alfa Romeo sekä Cupra.

        Lisäksi on useita premium-urheiluautoja.

        Volvohan on kiinalainen, eikä ole premiunmerkki koskaan ollutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvohan on kiinalainen, eikä ole premiunmerkki koskaan ollutkaan.

        Kaikki Aasian autot pois lukien Lexus ovat premiumia nähneet naapuriparkkiruudussa. Siinä oli kerran Cadillac ja kerran Volvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki Aasian autot pois lukien Lexus ovat premiumia nähneet naapuriparkkiruudussa. Siinä oli kerran Cadillac ja kerran Volvo.

        Cadillac on amerikkalainen premiummerkki, uudemmat Volvo henkilöautot kiinalaisia vekottimia, kohta kaikki patterilla toimivia. Ruotsalaisia Volvo traktoreita ei ole tehty pitkään aikaan.

        "Volvo Group (ruots. Volvokoncernen; virallisesti Aktiebolaget Volvo, lyhenne AB Volvo) on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen, maanrakennuskoneiden ja merimoottoreiden valmistaja. Se perustettiin Göteborgissa, Ruotsissa vuonna 1927.

        Ford Motor Company hankki Volvon henkilöautovalmistuksen omistukseensa vuonna 1999 ja myi sen vuonna 2010 kiinalaiselle Zhejiang Geelylle.

        Tammikuussa 2015 uutisoitiin Kiinan suurimman kuorma-autovalmistajan Dongfengin hankkineen 45 prosenttia Volvon osakekannasta."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo

        Kohta Ruotsi myy loputkin Volvosta kiinalaisille että on varaa elättää matut. Samaa taktiikkaa käytetään Suomessakin että saataisiin tänne paljon islamistisia moniosaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cadillac on amerikkalainen premiummerkki, uudemmat Volvo henkilöautot kiinalaisia vekottimia, kohta kaikki patterilla toimivia. Ruotsalaisia Volvo traktoreita ei ole tehty pitkään aikaan.

        "Volvo Group (ruots. Volvokoncernen; virallisesti Aktiebolaget Volvo, lyhenne AB Volvo) on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen, maanrakennuskoneiden ja merimoottoreiden valmistaja. Se perustettiin Göteborgissa, Ruotsissa vuonna 1927.

        Ford Motor Company hankki Volvon henkilöautovalmistuksen omistukseensa vuonna 1999 ja myi sen vuonna 2010 kiinalaiselle Zhejiang Geelylle.

        Tammikuussa 2015 uutisoitiin Kiinan suurimman kuorma-autovalmistajan Dongfengin hankkineen 45 prosenttia Volvon osakekannasta."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo

        Kohta Ruotsi myy loputkin Volvosta kiinalaisille että on varaa elättää matut. Samaa taktiikkaa käytetään Suomessakin että saataisiin tänne paljon islamistisia moniosaajia.

        Olet perussuomalainen (PS).


    • Anonyymi

      DATSUN BLUEBIRD
      DATSUN 1600
      DATSUN 220
      HIENOJA

    • Anonyymi

      Pleikkarin Gran Turismo autopelisarja on varmaan kohottanut paljon vanhojenkin japanilaisautojen arvostusta ja tehnyt niitä tunnetuksi.

    • Anonyymi

      DATSUN 220
      DATSUN 280
      DATSUN 1600
      HIENOJA

    • Anonyymi

      Datsun 180b SSS , ai että .........semmosen omistaja oli kunkku .

    • Anonyymi

      DATSUN 160J
      DATSUN BLUEBIRD
      DATSUN 220
      NAM

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      122
      2583
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      226
      2222
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1593
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      179
      1425
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      56
      1300
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1086
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      67
      1066
    8. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      36
      991
    9. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      962
    10. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      914
    Aihe