Nurmikon kohennus

ei-mikään-viherpeukalo

Olen pari vuotta asunut ok-talossa, joka jäi perikunnallemme. Etupihalla on nurmikko aika surkea, pelkkää multaa lähinnä. Minusta se on aina ollut vähän kitukasvuinen, vaikka muutama vuosi sitten ajettiin lisää multaa. Etupihalle paistaa aurinko vain aamupäivisin ja vain hetken. Kosteutta on kohtalaisesti, jos kastelee. Viereisellä tontilla suuria kuusia ja omalla tontilla pari koivua.

En ole mikään viherpeukalo ja haluaisin edes yrittää ilman suurempia "remontteja" hieman kohentaa sitä. Mitä tekisin? Riittääkö nurmikon siementen kylväminen, lisäänkö lannoitteita ja multaa (sitä on kyllä aika paljon..) vai kastelenko vain enemmän tai kannattaako koivut kaataa? Valoisuutta ei saa lisää, eli jos johtuu siitä mitään ei kai ole tehtävissä?

4

3075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klooni

      On vaikea sanoa kun ei ole nähnyt.
      Jotain mahdollisuutta tulee mieleen.
      Koivu on kova viemaan voimaa ja kosteutta.
      Jos kuusen neulasia tulee tontillesi niin ne hapattaa maata voimakkaasti ja nurmi ei kasva.
      Kalkitse Dolomiittikalkilla noin 50-60kg/a ja tee se kahdessa erässä. Nyt heti yksi kerta ja toinen Juhannuksen aikoihin.
      Älä käytä muuta kalkkia vaikka puutarhaliikeissä sanoisivat mitä.
      Vain tässä on riittävästi myös magnesiumia jota maasi todennäköisesti tarvitsee.
      Laita myös lannoitetta, jos on keinolannoite niin Puutarhan-PK käy todennäköisimmin parhaiten. Laita noin 7kg/a. Jos noita luonnonlannoitteita niin niin laita annostusohjeen ylärajoilla.
      Älä tässäkään kuuntele myyjiä vaan tee näin.
      Niin lannoite kuin kalkki olisi hyvä saada jotenkin hieman mullattua, ei välttämätön.
      Näitten levitys olisi hyvä tehdä sateen alle tai sitten kastele hyvin.
      Samalla varmaan kannattaisi kylvää ainakin huonoihin kohtiin uusi nurmi ja sellainen jossa ei ole puna-apilaa. Se ei varmaan oikein viihdy siinä.

      • alkup.

        Puna-apilaa ei kasva, eipä juuri muutakaan roskaheinää. Yhden ison koivun voisi kyllä kaataa, mutta se vaatinee palokuntaa tms. korkeuden takia. Puun alimmat oksat ovat n. 5-8 m:n korkeudella ja jos sen katkaisee alempaa, niin onko mahdollista että alkaa puskea oksia rungosta? Ellei nii parempi vetää maan tasalle tai kannoksi. (toisen palstan asioita..)

        Tuosta multaamisesta, tarkoittaako että multaa ja kalkkia & lannoitetta sekoitetaan keskenään? Voiko tehdä esim. niin että kun lisukkeet on levitetty niin jollain (haravalla?) möyhitään sekaisin? Vanha nurmikko ei siitä kärsi, nimittäin sitä ei juurikaan ole, pääasiassa multaa jossa heinä siellä täällä. Eli ilmeisesti siemensäkin osto kauppalapulle...

        Olen myös joskus todennut että kauppiaiden neuvot tuntuvat olevan enempi sitä luokkaa että yritetään myydä mahd paljon erilaista kamaa. Maallikot kokemuksesta ovat oppineet "omat niksinsä".

        Kiitos neuvoista! Enköhän pärjää, vaikka hieman vieraalta hommalta tuntuukin ;)


      • Klooni
        alkup. kirjoitti:

        Puna-apilaa ei kasva, eipä juuri muutakaan roskaheinää. Yhden ison koivun voisi kyllä kaataa, mutta se vaatinee palokuntaa tms. korkeuden takia. Puun alimmat oksat ovat n. 5-8 m:n korkeudella ja jos sen katkaisee alempaa, niin onko mahdollista että alkaa puskea oksia rungosta? Ellei nii parempi vetää maan tasalle tai kannoksi. (toisen palstan asioita..)

        Tuosta multaamisesta, tarkoittaako että multaa ja kalkkia & lannoitetta sekoitetaan keskenään? Voiko tehdä esim. niin että kun lisukkeet on levitetty niin jollain (haravalla?) möyhitään sekaisin? Vanha nurmikko ei siitä kärsi, nimittäin sitä ei juurikaan ole, pääasiassa multaa jossa heinä siellä täällä. Eli ilmeisesti siemensäkin osto kauppalapulle...

        Olen myös joskus todennut että kauppiaiden neuvot tuntuvat olevan enempi sitä luokkaa että yritetään myydä mahd paljon erilaista kamaa. Maallikot kokemuksesta ovat oppineet "omat niksinsä".

        Kiitos neuvoista! Enköhän pärjää, vaikka hieman vieraalta hommalta tuntuukin ;)

        Ei puske oksaa rungosta jos katkaisee väliltä. Joskus voi työntää vesaa juurelta ei aina.
        Multaaminen oli juuri sitä mitä sanoit.

        Minä olen noitten kauppiaitten kanssa sotinut joka vuosi. On hyvin vähän rehellisiä ja ammattitaitoisa puutarhakaupan alalla. Usein puuttuu jompikumpi joskus molemmat.
        Kun lähetän asiakkaani hakemaan jotain mitä tarvitsen kun laitan hänen pihaansa niin lähes aina on kaupasta työnnetty jotain muuta ja usein sellaista mikä ei käy.
        Minä olen alan ihminen joka teen pihoja ammatikseni.


      • #puskajussi#
        Klooni kirjoitti:

        Ei puske oksaa rungosta jos katkaisee väliltä. Joskus voi työntää vesaa juurelta ei aina.
        Multaaminen oli juuri sitä mitä sanoit.

        Minä olen noitten kauppiaitten kanssa sotinut joka vuosi. On hyvin vähän rehellisiä ja ammattitaitoisa puutarhakaupan alalla. Usein puuttuu jompikumpi joskus molemmat.
        Kun lähetän asiakkaani hakemaan jotain mitä tarvitsen kun laitan hänen pihaansa niin lähes aina on kaupasta työnnetty jotain muuta ja usein sellaista mikä ei käy.
        Minä olen alan ihminen joka teen pihoja ammatikseni.

        Älkää yleistäkö! Olen törmännyt omalla paikkakunnalla erittäin rautaisen ammattitaidon omaavaan puutarhaliikkeen myyjään, joka ei ole tyrkyttämässä tavaraa. Ja itsehän sinä sen ostopäätöksen teet. Ja päätät missä liikkeessä asioit. Ja tuon nurmikon uudistamisen yhteydessä kannattaa vähän muokata tuota pohjamaata jollain maanmuokkauskoneella tai lapion avulla ja sekoittaa sitä vähän tämän uuden kasvualustan kanssa, ettei käy niin (varsinkin jos kovin tiivis pohjamaa) että jos tulee vaikka kovempia sateita niin sun multaus huuhtoutuu pois...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      434
      4724
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1682
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1333
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      20
      1256
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      970
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      847
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe