Oonko sairas vai enkö oo

Anonyymi

Onko teille tullut vanhemmiten kurkkuvaiva. Kakistelen tämän tästä kurkkua. Rohistelen kun tuntuu että limaa kertyy. Kurkkua kutittaa usein ja pitää tekoyskällä saada kutitus loppumaan. Tajuan että ei ole tavallista nuhaa tai flunssaa enkä tunne itseäni sairaaksi. Tätä on kestänyt jo vuosia. On aikoja ettei ole mitään kakistamista ja vain aniharvoin yöllä tulee kurkunkutitus ja pitää nousta istuallee tekoyskimään.
Lapsi sanoo että mulla on vähintää astma ja häntä ärsyttää kakiminen.
Kun muistelen niin isäni kakisteli ja räki usein ja äiti yski sitä tekoyskää. Tuleeko tuommoinen vanhemmiten. En viitsisi terveyskeskusta kuormittaa kun tuntuu vähäiseltä. Onko muilla.

61

1798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sitä se vanheneminen on! Ei kaikki kulje enää sujuvasti tai sujuu liiankin sujuvasti.

Kurkkua kakistaa, nenän päässä on vanhustippa ja housuissa muu tippa. Minkäs teet! Ei sitä vanhenemistaan kannata mihinkään tai kenellekään valittamaan lähteä. Luulevat vielä, että on vanhus, joka valittaa.

Rohkeasti vain pää pystyssä, niin kauan kuin kilometrejä riittää. Joku päivä ei enää kakista tai valu!

• Anonyymi

Hei, ei 60 ole vielä vanhus. 40-luvun vuosimallit
        tällä palstalla aikoinaan hekumoivat vaippoja, virtsan karkailua yms vanhuutta. En minä koe itseäni vielä ikälopuksi. Jos tää palsta menee hoivakotitasolle vasta ikäluokassa 60 , niin se on moi vaan. Elämää on, ehkei täällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tällä palstalla aikoinaan hekumoivat vaippoja, virtsan karkailua yms vanhuutta. En minä koe itseäni vielä ikälopuksi. Jos tää palsta menee hoivakotitasolle vasta ikäluokassa 60 , niin se on moi vaan. Elämää on, ehkei täällä.

Höh! Voihan olla vaikka satavuotias, eikä silti tunne itseään miksikään lopuksi, mutta vanha, mikä vanha, vaikka jotain elämää vielä olisikin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytän kohta 67 ja kyllä, tunnen itseni vanhaksi ja väsyneeksi!

• Anonyymi

Saattaa olla refluksitauti. Itselläni oli/on kutiavaa kurkunpääyskää, varsinkin nukkumaan mennessä. Ylävatsakipujen vuoksi kävin aikoinaan lääkärillä, joka kysyi onko yskää. Määritteli vaivani refluksitaudiksi ja määräsi kuuriluontoisesti Somac 40 mg lääkkeen. On auttanut.

• Anonyymi

Ei ole ylävatsakipuja mutta varsinkin lihan syönnin jälkeen saattaa olla pahempi. LIha ei ole sitten mitään pikkupaloja vaan nytkin hirvenlihakimpaleita, joita sain just kaadetusta, paistoin ja nautin. Tietenkin ylävatsaan tulee täysi olo. Nyt on juuri sellainen, limaa kertyy, kutittaa kurkkua lähes koko ajan. Tässä yskin ja pärskin.
        Alan testata, onko kevyen ruoan jälkeen helpompi. Kiitos.
        Laitoin rekattuna ekaan kommenttiin 8:58 ykkösen. Näin on vaivoihin suhtauduttava, jos muut temput eivät auta. Ei yskiessä vielä lirahda mutta joskus pelkään että turahtaa pieru ja muita paikalla.

• Anonyymi

Refluksi on se kun nousee pahanmakuista ylös karvasta. Mutta ylä vatsa on muutakin kuten keuhkot ja allergiat ruualle kuten gluteeni GLUGOOSI kokeile vähän aikaa pelkkää vähän maustettua ruokaa ja pelkkää ruista. Monessa laivässä on lisättyä sokeria. Hyvä jos köhii ulos limat se on tervettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole ylävatsakipuja mutta varsinkin lihan syönnin jälkeen saattaa olla pahempi. LIha ei ole sitten mitään pikkupaloja vaan nytkin hirvenlihakimpaleita, joita sain just kaadetusta, paistoin ja nautin. Tietenkin ylävatsaan tulee täysi olo. Nyt on juuri sellainen, limaa kertyy, kutittaa kurkkua lähes koko ajan. Tässä yskin ja pärskin.
        Alan testata, onko kevyen ruoan jälkeen helpompi. Kiitos.
        Laitoin rekattuna ekaan kommenttiin 8:58 ykkösen. Näin on vaivoihin suhtauduttava, jos muut temput eivät auta. Ei yskiessä vielä lirahda mutta joskus pelkään että turahtaa pieru ja muita paikalla.

Ei nyt mitenkään pahalla mutta hirveällä on perhe ja se tuntee. Mutta syökää pois onhan se jotain syötävä. Vasikoita syödään ne on sen elukan lapsia. Kaikki on yhtä pahuutta täällä uhrataan elukoita eikä pahuus lopu. Voisit olla ahmimatta jos on ahneus syömishäiriö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Refluksi on se kun nousee pahanmakuista ylös karvasta. Mutta ylä vatsa on muutakin kuten keuhkot ja allergiat ruualle kuten gluteeni GLUGOOSI kokeile vähän aikaa pelkkää vähän maustettua ruokaa ja pelkkää ruista. Monessa laivässä on lisättyä sokeria. Hyvä jos köhii ulos limat se on tervettä.

Piereminen auttaa rykimiseen, täytyy olla tarkkana, ettei tapahdu alaliittoumaa ihon ja ianellin välliin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei nyt mitenkään pahalla mutta hirveällä on perhe ja se tuntee. Mutta syökää pois onhan se jotain syötävä. Vasikoita syödään ne on sen elukan lapsia. Kaikki on yhtä pahuutta täällä uhrataan elukoita eikä pahuus lopu. Voisit olla ahmimatta jos on ahneus syömishäiriö.

Ehkä olet toista mieltä hirvestyksestä kun joku läheisesi on joutunut hirvikolariin. Hirvien metsästyksellä pyritään pitämään hirvikanta aisoissa.

• Anonyymi

Refluksitauti yskittää ja limaa kurkussa myös kutinaa. Kokemusta on jo 25v, suvussa samaa muillakin. Luin jostain, et tämä sairaus ei lyhennä ikää, päinvastoin, kun yskii lihakset pysyy kunnossa yläkropassa, mutta alakropassa herkästi lirahtaa.

• Anonyymi

Tarkoitatko että voi olla refluksitauti vaikka ylävatsa ei ole kipeä, eikä röyhtäilytä. Olen lihan syönnin lisäksi myös kovasti puolukan ja greipin perään, oikein vaatii hapokasta, en tiedä vatsako vai mielihalu, mutta ihanan raikasta syötävää on.

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitatko että voi olla refluksitauti vaikka ylävatsa ei ole kipeä, eikä röyhtäilytä. Olen lihan syönnin lisäksi myös kovasti puolukan ja greipin perään, oikein vaatii hapokasta, en tiedä vatsako vai mielihalu, mutta ihanan raikasta syötävää on.

Kyllä refluksi se kuulemma voi olla ihan ilman muita oireita kuin se kurkun kutiaminen, mikä panee yskimään. Näin ainakin minulle lääkäri vakuutteli, kun ei muuta syytä löytänyt millään röntgeneillä ja tutkimuksilla.
        Ei vaikuta vaaralliselta, koska vielä olen hengissä vaikka sitä yhtäkkistä kurkun kutiamista on ollut kauan, en edes muista kuinka kauan.
        Vähän vain arkaluontoista ollut näin pandemian aikaan, kun alkaa yskittämään jossain sopimattomassa tilanteessa niinkuin apteekissa tai kaupassa, eikä siitä meinaa loppua tulla kunnes aivastaa seitsemän kertaa. Saa melko murhaavia katseita ...

• Anonyymi

Minä ainakin käytän lakritsauutetta liman erityksen lisäämiseen.

• Anonyymi

Voi olla refluksivaivaa, astmaa, allerlgiaa tai sitten esim krooninen poskiontelontulehdus, josta valuu limaa kurkkuun. Itsellä esiintyy ajoittain näitä kaikkia, mutta ruokavalio, liikunta, ulkoilu ja hauskanpito auttaa. Kissoja ei saisi olla, mutta rakastan niitä enkä ole luopumassa.)

• Anonyymi

Ei ole kissaa ja liikunkin, mutta miten sinulla ruokavalio vaikuttaa liman eritykseen. Se vähän kiinnostaa. Lima tosiaan tuntuu olevan sekä kurkussa että naamassa nenän takana.

• Anonyymi

minulla refluksi ja liian maustetut ruuat ja rasvaiset ei sovi, myös sängyn pääty vähän koholla

• Anonyymi

Mitä ne maustetut ja rasvaiset ruoat aiheuttavat jos eivät sovi. Kipuja, röyhtäilyjä, liman eritystä vai mitä...?

• Anonyymi

Kanataa mennä terveyskeskus lääkärille.Tutkimuksissa asiat selviää. Kun ikää tulee naisilla kuukautiset jäänyt pois ja naishormoni tasot nollilla. Kuivuu suu. Kuiva suu kurkku tuntuu kuin nokkospesältä.Koska syljen eritys ei rittävä. Kyllä samat oireet on astatkoilla tai alergiaa kärsivillä.Mutta täällä ei voi tehdä diaknosia.Kun todella täällä ei läkäreitä ,ei edes eläkellä olevia lääkäreitä.Nyt heti soitat vain ajan terveyskeskukseen.

• Anonyymi

Äläs nyt ohjeista. Kyselen vertaistukea. En voi olla niin harvinainen, ettei muut kärsi samasta vaivasta. Ehkä tällä palstalla vain ei ole monta henkilöä. Kyllä minä tämän kestän jos vain vanhuutta on. Joukossa kestäminen on helpompaa.
        Silti ihmettelen mikset voi vasta mitä tarkoittaa, mitä oireita tulee kun joku ruoka ei sovi. Mutta antaa olla.

• Anonyymi

Ei sille mitään voi muuta kuin pitää vesilasia yöpöydällä ja herätessä aina vessaan niin juon vettä kun menen takaisin nukkumaan.

Jos pystyy syömään raakaa puristettua valkosipulia pari kynttä päivässä niin se voi auttaa. Se on luonnon vanhin antibiootti.

Valkosipulin terveysvaikutukset

https://www.valkosipuli.fi/terveys/

Sen hyödyt saa vain kun raakana sitä puristaa ruokaan tai leivälle. Minä teen valkosipuli muna voita levitteeksi.

Ihan turhaan missään lääkärissä ravata kun on luonnon keinoja.

• Anonyymi

Parhaimmat tulokset saavutetaan nauttimalla valkosipulia raakana.

8. EHKÄISEE KEUHKOSYÖPÄÄ

Kiinassa, Jiangtun tautientorjuntakeskuksessa, tehdyn tutkimuksen mukaan ihmisillä, jotka syövät raakaa valkosipulia vähintään kahdesti viikossa, on 44 % pienempi riski sairastua keuhkosyöpään.

Kyseinen tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena yli 1400 keuhkosyöpää sairastavalle sekä yli 4500 terveelle henkilölle. Tutkimusjoukolta kysyttiin ruokavaliosta ja elämäntavoista, kuten valkosipulin käytöstä ja tupakoinnista.

• Anonyymi

Tupakkayskä.

• Anonyymi

Maustetut ruuat ei sovi kun refluksia, sillä ruokatorvi on ärtynyt ja ns.takaisinvirtaus eli osittain sulanu ruoka nousee ruokatorveen ja ei tunnu hyvälle, itselle tulee myös yskää ja limaa. Alkoholi myös ärsyttää, eikä kerralla voi syödä isoja ruokaannoksia.Syön vähän maustettuja ruokia ja vähärasvaisia vaikka haponsalpaaja lääkitys koko ajan.

• Anonyymi

En syö mausteisia enkä käytä alkoholia. Mutta jos etsii niin toki vikaa löytää, Tykkään raikkaista raasteista, pitänee vaihtaa keitettyihin kasviksiin. Ei ole kipua missään.
        Miten lääkäri toteaa refluksin? Oireiden perustellaako vai jollain kuvannalla?
        Ei meinaa ymmärtää, miten refluksi ja limainen yskä liittyvät toisiinsa kun on eri röörit. Keuhkoputkesta kai se lima yskän mukana tulee ja ruokatorvi on eri putki.
        On vasta marraskuusta asti vaivannut, niin pitää perehtyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En syö mausteisia enkä käytä alkoholia. Mutta jos etsii niin toki vikaa löytää, Tykkään raikkaista raasteista, pitänee vaihtaa keitettyihin kasviksiin. Ei ole kipua missään.
        Ei meinaa ymmärtää, miten refluksi ja limainen yskä liittyvät toisiinsa kun on eri röörit. Keuhkoputkesta kai se lima yskän mukana tulee ja ruokatorvi on eri putki.

Makuuasennossa happamat höyryt tai karvasvesi nousee kurkkuun ja sitä kautta ärsyttää kurkunpäätä ja sitä yhteys genkitorveen ja siheuttaa yskää.
        Sängyn pääpuolen kohottaminen saattaa auttaa vaivaan.
        Siilivain

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Makuuasennossa happamat höyryt tai karvasvesi nousee kurkkuun ja sitä kautta ärsyttää kurkunpäätä ja sitä yhteys genkitorveen ja siheuttaa yskää.
        Siilivain

Siis henkitorveen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla keuhkosyövän ensi oireita jos oot kärhenny röökiä vuosikymmeniä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla keuhkosyövän ensi oireita jos oot kärhenny röökiä vuosikymmeniä

En ole kärhennyt vuosikausia, lyhyitä jaksoja kyllä ja joskus satunnaisesti. Viimeiset savut parikymmentä vuotta sitten. Tuttava sairastaa keuhkosyöpää vaikka ei ole tupakoinut koskaan, niin että olen sitäkin tautia jo googlaillut. Mm. hengenahdistus, väsymys, turvotus, äänenkäheys ja pitkäkestoinen yskä. Minulla ei mitään noista. Ihme kyllä, keuhkosyövässä ei oireissa liman eritystä laikaan Wikin mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siilivain

Mulla on yöpöydällä vihreetä norttia, josta voi vetää pitkät henkoset, niin rykiminen asettuu.

• Anonyymi

Vaivan syy ei taida täällä selvitä. Koska vaivasi kuitenkin sen verran haittaa että tänne siitä kirjoitat ja tyttäresikin siitä huomauttelee kävisin puhumassa vaivasta lekurille. Vaivan dyyhän voi olla esim. poskionteloissa.
      Siilivain

• Anonyymi

Ja refluxitauti todetaan mahalaukun tähystyksellä. Lisäksi jotkut väittää että runsas maitotuotteiden käyttö lisää limaisuutta.
        Siilivain

• Anonyymi

Sinun ei kannata lukea vaan hypätä yli näistä kirjoituksista. Ei millään pahalla. Huonoin kirjoitus on se, että sanoo: mene lääkäriin. Toki kaikki tietävät että sinne sitä mennään jos vaiva ei tokene.
        On huomattavasti helpompi mennä lääkäriin, kun tietää itse asiasta jotakin ja lukee muiden kokemuksia. Ja kokeilee ensin itse josko omahoito auttaisi. Olen aivan varma että lääkäri kysyy, onko vaikutusta sillä mitä syöt. Nyt kun ensin vaihdan raasteen keitettyihin kasviksiin, voin jo itse verrata. Muutkin tapamuutokset joita itse pystyy kokeilemaan. Esim. tyyny-juttu ei auta kun asia vaivaa myös seisaallaan. Tänään olin hiihtämässä, siellä ei vaivannut mikään, eikä avannossa.
        Jos en mitään ennestään tiedä, lääkäri laittaa ohjeita miten seuraan oireita ja kenties kirjoittaa jotain lääkettä kokeeksi. Ja sitten uudestaan. Toki jotkut voivat asian niinkin hoitaa, minulla on muutenkin omahoito käytössä ihan kaikessa ja vasta, jos se ei auta, turvaudun lääkärin apuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja refluxitauti todetaan mahalaukun tähystyksellä. Lisäksi jotkut väittää että runsas maitotuotteiden käyttö lisää limaisuutta.
        Siilivain

Kiitos tuosta tähystyksestä! Sitä voisin kokeilla, juon maitoa piimää yht. puoli litraa päivässä. Ehkä piimänkin voisi jättää hetkeksi pois.
        Voi olla kyse vain vanhenemisesta ja sen läpän repsahtamisesta. Olen syönyt saman tyyppistä ruokaa ainakin 30 vuotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun ei kannata lukea vaan hypätä yli näistä kirjoituksista. Ei millään pahalla. Huonoin kirjoitus on se, että sanoo: mene lääkäriin. Toki kaikki tietävät että sinne sitä mennään jos vaiva ei tokene.
        On huomattavasti helpompi mennä lääkäriin, kun tietää itse asiasta jotakin ja lukee muiden kokemuksia. Ja kokeilee ensin itse josko omahoito auttaisi. Olen aivan varma että lääkäri kysyy, onko vaikutusta sillä mitä syöt. Nyt kun ensin vaihdan raasteen keitettyihin kasviksiin, voin jo itse verrata. Muutkin tapamuutokset joita itse pystyy kokeilemaan. Esim. tyyny-juttu ei auta kun asia vaivaa myös seisaallaan. Tänään olin hiihtämässä, siellä ei vaivannut mikään, eikä avannossa.
        Jos en mitään ennestään tiedä, lääkäri laittaa ohjeita miten seuraan oireita ja kenties kirjoittaa jotain lääkettä kokeeksi. Ja sitten uudestaan. Toki jotkut voivat asian niinkin hoitaa, minulla on muutenkin omahoito käytössä ihan kaikessa ja vasta, jos se ei auta, turvaudun lääkärin apuun.

"Tyyny juttu" ei vaikuta vaan hetkessä vaan estää makuuasennossa mahdollisen karvasveden ja happamien höyryjen nousemista kurkkuun ärstyttäen kurkunpäätä ja keuhkoputken alkuosaa. Eli siis vaikutus on ympärivuorokautinen eikä asentoriippuvainen.
        Siilivain

• Anonyymi

Ikää myöten olen joutunut luopumaan lihasta kokonaan. Mahalaukku ei vain "sulattanut" enää lihaa, maha tuli kipeäksi kuin olisi kiviä syönyt.
      Nyt ne voi syödä paljon mitään.
      (Muuttuukohan mahahappojen, ruoansulatusentsyymien koostumus tai määrä ?)
      Paljon vaivoja on ollut. Kolme kertaa tehty mahalaukun tähystys.
      Ekalla kerralla löytyi helico-bakteeri. Ei refluksia.
      Kolonoskopia tehty kolme kertaa, tulos: paksunsuolen umpipussitauti eli divertikuloosi todettiin pahentuneen viimeksi ja sen tiesin ilman tähystystäkin,
      mutta piti tutkia onko suoli puhkeamassa vai paise tullut.

Mene lääkärille. Kurkkuvaivoja on muistakin syistä kuin mahan takia.

• Anonyymi

Mä olin se, joka kirjoitti kissoista ja limanerityksestä...Kyselit, mitkä ruoat aiheuttavat limaneritystä. Suurimapana ryhmänä ovat maitotuotteet.

• Anonyymi

Kiitos siitä.
        Ja hänelle joka selvitti röörien, ruokatorven ja kehkoputken yhteisvaikutuksen kurkkuvaivaan hapon nousuineen. Sekin oli ihan uutta.
        Joku on jättänyt lihan. Voi hyvää päivää, se olisi vaativin temppu. En syö lihatuotteita mutta itse uunissa paistettua tuoretta monen elukan lihaa kyllä. Millä sen nälän tainnuttaa ja mikä muu voi olla niin hyvää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos siitä.
        Ja hänelle joka selvitti röörien, ruokatorven ja kehkoputken yhteisvaikutuksen kurkkuvaivaan hapon nousuineen. Sekin oli ihan uutta.
        Joku on jättänyt lihan. Voi hyvää päivää, se olisi vaativin temppu. En syö lihatuotteita mutta itse uunissa paistettua tuoretta monen elukan lihaa kyllä. Millä sen nälän tainnuttaa ja mikä muu voi olla niin hyvää.

Pakon edessä joutuu moneen taipumaan, lihankin jättämiseen.

• Anonyymi

Ei maitotuotteet kaikille aiheuta limaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei maitotuotteet kaikille aiheuta limaa.

No kukas niin on väittänytkään. Monelle kuitenkin henkilökohtainen kokemus.

• Anonyymi

Maitotuotteista itsekin lukenut! Tosin vastaava vaivaa ei ole. Ajan kuluksi luin aloituksesi ja vastauksia. 2 vuotta sitten tuossa lähistö oli ison talon rakennus.Sitä enen vanhan rakenuksen purku. Asun siis kerrostalossa. Rakennus purku toi pölyt sisälle ,kuin ikkunat likaantuivat.Myös paljon nenä ja silmät vuosi.Sitä kesti kauan. Jatkuvasti sai putsata ikkunoiden rakoventiilin suodatin pölyltä.Kuin koti pölyiltä putsaa. Hain myös apteekki silmätipat kuin suun kostutuksen sumute.Opein myös tyynyliinat on useimmin vaihdettava kuin lakanat .Lakanan vaihto kuin joka toinen viiko vain. siiryin myös hajustettomiin pesuaineet pyykin kuin ihon,Vaikka oireet lähti kun työmaa oli valmis.

• Anonyymi

Tänä aamuna en ole juonut yhtään maitoa tai piimää, en juustoakaan. Söin linssi-makarooni-yhdistelmän, jonka keitin aamutuimaan. Lisäkisi kahvin ja appelsiinin. Nyt ainakin tässä istuessa limaa on kurkussa ja nenän takana. Tutkimukseni jatkuu.
      Yhden asian luulen huomanneeni. Vaiva on pahempi heti syönnin jälkeen kuin nälkäisenä. Eli lenkin jälkeen, kun ruoka on sulanut, taas tarkkailen.

• Anonyymi

Ja me täällä seuraamme tutkimustesi tuloksia. Kiva, että/jos joitain kiinnostaa. Apua ja ehdotuksia ovat palstalaiset jo kiitettävästi sinulle antaneet, mutta ei tunnu kelpaavan. MENE LÄÄKÄRIIN!

• Anonyymi

Kahvi ja makaroni pois se kofeiini mikä närästää ja makaronin vehnäjauho mitä siihen on lisätty lisäaineita.

• Anonyymi

itsellä samaa ja tuoreet vihannekset, herneet, linssit tekee limaa ja ilmaa vatsaan, happohöyryt jyllää kurkussa

• Anonyymi

Tulin taas tänne vilkaisemaan. Nyt ainakin yskin valtavasti tekoyskää kurkun kutituksen selättämiseksi ja jo ulkona tullessani ladulta. Ei siis ulkoilma helpota.
        Ei haittaa ilman kerääminen vatsaan, siitä pääsee vähällä.
        Kaurapuurollakaan ei pärjää, linseissä on proteiiniä. Ei voi liikaa karsia ettei paino kovin putoa. Yritän poistaa vain pari ainetta kerralla. Jos koko paletin vaihtaa, niin ei voi tietää mikä sopii ja mikä ei.

• Anonyymi

en ole lääkäri, mutta ientulehdus saattaa uittaa mätää kurkkuun ja on siksi kuiva
      ja ärsyttää kurkkua, samoin poskiontelotulehdus
      nj

• Anonyymi

Miten se ientulehdus uittaa. On yksi hankala hammas, jota seurataan hammaslääkärillä ja hygienistillä, ettei tarvitsisi poistaa. Sillä on merkittävä tehtävä kun kannattelee siltaa.
        Ei ainakaan pinnalta mätä ui, jo hengityshajusta voisi huomata jos suussa on mätää, niin sanotaan. Tarkoitatko että ienten sisällä mätä ui hampaasta kurkkuun?
        Poskionteloa jo itsekin epäilen. Nenä ei ole yhtään tukossa mutta limaa kursailen. Nostaako poskiontelotulehdus kuumetta tai sairauden tuntua? Niitä ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se ientulehdus uittaa. On yksi hankala hammas, jota seurataan hammaslääkärillä ja hygienistillä, ettei tarvitsisi poistaa. Sillä on merkittävä tehtävä kun kannattelee siltaa.
        Ei ainakaan pinnalta mätä ui, jo hengityshajusta voisi huomata jos suussa on mätää, niin sanotaan. Tarkoitatko että ienten sisällä mätä ui hampaasta kurkkuun?
        Poskionteloa jo itsekin epäilen. Nenä ei ole yhtään tukossa mutta limaa kursailen. Nostaako poskiontelotulehdus kuumetta tai sairauden tuntua? Niitä ei ole.

Poskiontelotulehdulsen ainoa oire voi olla yskä.
        Siilivain

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poskiontelotulehdulsen ainoa oire voi olla yskä.
        Siilivain

Ei ole yskää. Joutuu teko-yskimään kun kurkkua kutittaa. Vain se helpottaa yhdessä vesihörpyn kanssa.
        Tänään on ollut tosi huono päivä. Muistin jo lapsuuden ajan suola-vesi-kurlauksen. Se helpotti hetkeksi. Olen nyt ollut ilman maitoa ja raastetta. Yritän kokeilla ensin jättää niitä joita ilman parhaiten pärjään.
        Sitten jos pitää jättää kahvi ja liha, niin piru periköön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole yskää. Joutuu teko-yskimään kun kurkkua kutittaa. Vain se helpottaa yhdessä vesihörpyn kanssa.
        Tänään on ollut tosi huono päivä. Muistin jo lapsuuden ajan suola-vesi-kurlauksen. Se helpotti hetkeksi. Olen nyt ollut ilman maitoa ja raastetta. Yritän kokeilla ensin jättää niitä joita ilman parhaiten pärjään.

Pyydä kotilääkäriä tekemään allergiatestit jos vaivan takana on vaikka pölypunkki, kukkamulta tai muu sellainen.
        Kannattaisi suolavesi kurlauksen tai sitruunavesi kurlauksen lisäksi myös tehdä nenähuuhtelua nenähuuhteluohjeiden mukaisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuiva huoneilma, kuorsaus? Jos ei limaisuus ongelmana en jaksa uskoa et ruokavalio auttaa kurkun kutinassa.

• Anonyymi

minulla on refluksia ja olen yskiny jo vuosia, työpaikkalääkäri epäili aikoinaan et "virkayskä", no nytkin yskin vaikka nukkumaan olen menossa :)

• Anonyymi

kuiva ilma, sitä minäkin epäilen, nyt aurinko paistamaan alkoi ja voi tuota pölyn määrää, se leijuu ilmassakin :)

• Anonyymi

Ilmastoinnin kautta ja vuodevaatteiden tulee pölyä hirveästi myös kierrätys kankaista irtoaa ja peitoista keinokuitu silsaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmastoinnin kautta ja vuodevaatteiden tulee pölyä hirveästi myös kierrätys kankaista irtoaa ja peitoista keinokuitu silsaa.

Mikä on kierrätyskangas.

• Anonyymi

Toimimattomat hampaat kannattaa vaihtaa implantteihin ainoa ongelma on hinta
      Yhteiskunta voisi tukea muttei niitä kiinnosta kun
      Suomi köyhin pohjoismaa

googlaa

Demari on ajanut työpaikat kepujen kanssa hitsin nevadaan ja ottanut matua tilalle

Kurkkukipuileva ei tosin voi mennä lakkoon useinkaan

• Anonyymi

Joku yökyöpeli on nostanut viime tammikuisen aloitukseni läpällä, jonka on kirjoittanut ketjun keskelle. (Yskimiseen auttaa punainen nortti.) Vaiva meni silloin ohi. Toinen samanlainen kurkun kutitusaika tuli syys-lokakuussa. Sekin meni ohi. Jäivät ikuiseksi arvoitukseksi molemmat.
      Mitään en ole muuttanut, lääkäriin en mennyt. Liekö sitten minun ominaisuuteni sairastaa flunssa tai jotain muuta. Noilla kahdella ajalla ei ole mitään yhteyttä olemisessani.
      Tähänkin aiheeseen on onnistuttu kirjoittamaan 9 ohjeiden vastaista poistettua viestiä. Hmm.. Aloittaja

• Anonyymi

On normaalia vanhana
      limaa irtoaa enemmän
      johtuu banhan ihmisen käyttämistä lääkkeistä,
      moni syd. lääke aiheuttaa yskää samoin nesteenpoistolääkkeet,

jonkinverran ehkä lääkäri voi auttaa esm. mahdollisesti hieman muuttaa lääkitytä mutta
      onko lopulta apua en tiedä,

• Anonyymi

Kurkku on kuiva. Juot liian vähän.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      8
      2022
    2. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      110
      1383
    3. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      120
      1165
    4. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1054
    5. Vauvat syntyvöät vihan lapsina?

Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O
      Luterilaisuus
      66
      1005
    6. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      190
      902
    7. Unelma tilanne

Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j
      Ikävä
      67
      775
    8. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      76
      740
    9. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      622
    10. Iivarilla johtopäätösten aika

Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös
      Kemijärvi
      36
      612
    Aihe