Se oli hyvä merkki osa 2

Anonyymi

Hei vaan! Kirjoitin tänne vuoden 2020 keväällä ja syksyllä. Tuon vuoden keväällä paastoni oli aluksi 6.4, sitten 4.4 ja viimeisissä tutkimuksissa v. 2020 se oli 5.5.

Vaikka sain eräältä irvileualta kuulla, että ei ole syytä juhlia, kun pitkäverensokeri oli laskenut vain 2 pykälää 32--> 30.
Niin viimevuonna sain jälleen hyviä tuloksia.

Paastoverensokeri oli 5.3 ja pitkäverensokeri edelleen 30.

Kannustan kaikkia vähänaikaa sairastaneita erityisesti hyvään ja pysyvään elämäntapa muutokseen.

31

1195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Vaikka sain eräältä irvileualta kuulla, että ei ole syytä juhlia, kun pitkäverensokeri oli laskenut vain 2 pykälää 32--> 30.
      Niin viimevuonna sain jälleen hyviä tuloksia."

Hyvä näyttö sivulla hilluvista kioskitieteilijöistä.

Millainen oli se elämäntavanmuutos??

• Anonyymi

Miten sen teit?
      Oma aamusokeri on n 6 voisi olla alempi. En tiedä miten. Sitä pitkää en tiedä nyt. Syön metformiinia.
      Sain kuitenkin painon alas ja olen nykyään normaalipainoinen. Samoin kolesterolin sain alas ruokavalio muutoksilla jollain ihme konstilla
      Mutta vieläkään en tiedä pitääkö käyttää kevyt tuotteita vai esim täysmaitoa. Eli suhteeni rasvaan on hakusessa.
      Paino kuitenkin laski vaikka söin rasvaisia juustoja samoin kolesteroli. Joten en tajua, kun sanotaan että rasvaa pitää välttää. Niin miksi kävi päinvastoin. Miksi veriarvot parani ja paino laski rasvaa syömällä???. Ei tajua. Jos siihen joku osaa jotain sanoa olisi kiva.

• Kolesteroliarvoja huonontaa ylipaino, kova rasva ja nopeat hiilihydraatit. Sitä kovaa rasvaatin voi syödä jonkin verran eivätkä kolesteroliarvot huonone paljon. On fiksuja kevyttuotteita ja vähemmän fiksuja kevtyttuotteita. Esimerkiksi kevytmargariineissa oleva rasva on pääasiassa kovaa joten niitä ei suositella.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Kolesteroliarvoja huonontaa ylipaino, kova rasva ja nopeat hiilihydraatit. Sitä kovaa rasvaatin voi syödä jonkin verran eivätkä kolesteroliarvot huonone paljon. On fiksuja kevyttuotteita ja vähemmän fiksuja kevtyttuotteita. Esimerkiksi kevytmargariineissa oleva rasva on pääasiassa kovaa joten niitä ei suositella.

Syön rasvaisia juustoja.
        Syön alentaja nimistä levitettä leivän kanssa.( alentaa kolesterolia)
        Käytän rypsiöljyä, joskus harvoin oliiviöljyä.
        Juon kevytmaitoa (sininen) missä lisätyt vitamiinit. Plusmaitoa.
        Syön kaura- ja ruisleipää.

En käytä voita, enkä margariinia.
        En syö hiilihydraatteja juurikaan. Ei perunaa, pastaa, riisiä.
        Syön vihanneksia ja juureksia.

Onko tuossa parannettavaa. Niin että, aamusokeri laskisi vähän?

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Kolesteroliarvoja huonontaa ylipaino, kova rasva ja nopeat hiilihydraatit. Sitä kovaa rasvaatin voi syödä jonkin verran eivätkä kolesteroliarvot huonone paljon. On fiksuja kevyttuotteita ja vähemmän fiksuja kevtyttuotteita. Esimerkiksi kevytmargariineissa oleva rasva on pääasiassa kovaa joten niitä ei suositella.

"Kolesteroliarvoja huonontaa ylipaino, kova rasva ja nopeat hiilihydraatit. "

Margariinimannekiini vauhdissa.

• Anonyymi kirjoitti:

Syön rasvaisia juustoja.
        Syön alentaja nimistä levitettä leivän kanssa.( alentaa kolesterolia)
        Käytän rypsiöljyä, joskus harvoin oliiviöljyä.
        Juon kevytmaitoa (sininen) missä lisätyt vitamiinit. Plusmaitoa.
        Syön kaura- ja ruisleipää.

En käytä voita, enkä margariinia.
        En syö hiilihydraatteja juurikaan. Ei perunaa, pastaa, riisiä.
        Syön vihanneksia ja juureksia.

Onko tuossa parannettavaa. Niin että, aamusokeri laskisi vähän?

Valitettavasti paastosokeria pitää korkealla elimistön oma glukoosin tuotanto. Tuo vähenee kun insuliiniresistenssi vähenee ja sitä vähentää laihtuminen ja liikunta. Paastosokeria saattaa nostaa myös pitkä ateriaväli eli jos syö illallisen/päivällisen kello 18 ja aamulla mittaa sokerin kello 8 niin verensokeri saattaa olla hiukan korkeampi kuin mitä se olisi pari tuntia aikaisemmin. Terveydenhuollossa ollaan kiinnostuneempia pitkästä sokerista ja verensokerista pari tuntia ruokailun jälkeen kuin paastosokerista.

Jos kevytmaitoa menee kohtuudella niin sillä ei ole merkitystä tyydyttyneen rasvan saannille. Sama juustolla. En itsekään syö juurikaan vähärasvaisia juustoja mutta kun juustoa menee 400 g kuukaudessa niin tuolla ei ole väliä. Kahvimaitona minulla punainen maito mutta sitä menee korkeintaan puoli litraa viikossa.

Perunassa on sitten 15% hiilihydraattia kun leivässä on 50%. 200 g täysjyväruisleipää sisältää 100 g hiilihydraattia mutta myös 30 g kuitua eli päivän suosituksen.

Pitkä sokeri 30 on aivan erinomainen. Minulla oli viimeksi 43 ja nyt odotan arvoa alle 40 kun on seuraavat verikokeet tasaan kuukauden kuluttua.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Valitettavasti paastosokeria pitää korkealla elimistön oma glukoosin tuotanto. Tuo vähenee kun insuliiniresistenssi vähenee ja sitä vähentää laihtuminen ja liikunta. Paastosokeria saattaa nostaa myös pitkä ateriaväli eli jos syö illallisen/päivällisen kello 18 ja aamulla mittaa sokerin kello 8 niin verensokeri saattaa olla hiukan korkeampi kuin mitä se olisi pari tuntia aikaisemmin. Terveydenhuollossa ollaan kiinnostuneempia pitkästä sokerista ja verensokerista pari tuntia ruokailun jälkeen kuin paastosokerista.

Jos kevytmaitoa menee kohtuudella niin sillä ei ole merkitystä tyydyttyneen rasvan saannille. Sama juustolla. En itsekään syö juurikaan vähärasvaisia juustoja mutta kun juustoa menee 400 g kuukaudessa niin tuolla ei ole väliä. Kahvimaitona minulla punainen maito mutta sitä menee korkeintaan puoli litraa viikossa.

Perunassa on sitten 15% hiilihydraattia kun leivässä on 50%. 200 g täysjyväruisleipää sisältää 100 g hiilihydraattia mutta myös 30 g kuitua eli päivän suosituksen.

Pitkä sokeri 30 on aivan erinomainen. Minulla oli viimeksi 43 ja nyt odotan arvoa alle 40 kun on seuraavat verikokeet tasaan kuukauden kuluttua.

En ole aloittaja. Kysyin vain sivusta. Miksi kolesteroli laskee ja samoin paino. Jos syö rasvaisia juustoja ja juo sinistä maitoa. Eli ei käytä kevyttuotteita. Nyt kun olen tehnyt näin. Käyttänyt rasvaisia tuotteita puolisen vuotta aktiivisesti. On juuri paino ja kolesteroli alentuneet. En tajua sitä mekanismia. Kun aina sanotaan, että pitäisi käyttää kevyttuotteita.
        Lääkäri tykkäsi että ei tarvitse aloittaa kolesterolilääkitystä. Vielä kun sokeri paranisi niin olisi hieno juttu. Liikuntaa harrastan monta tuntia päivässä.

• Anonyymi kirjoitti:

En ole aloittaja. Kysyin vain sivusta. Miksi kolesteroli laskee ja samoin paino. Jos syö rasvaisia juustoja ja juo sinistä maitoa. Eli ei käytä kevyttuotteita. Nyt kun olen tehnyt näin. Käyttänyt rasvaisia tuotteita puolisen vuotta aktiivisesti. On juuri paino ja kolesteroli alentuneet. En tajua sitä mekanismia. Kun aina sanotaan, että pitäisi käyttää kevyttuotteita.
        Lääkäri tykkäsi että ei tarvitse aloittaa kolesterolilääkitystä. Vielä kun sokeri paranisi niin olisi hieno juttu. Liikuntaa harrastan monta tuntia päivässä.

Kolesteroliarvoja huonontaa nopeat hiilihydraatit (ja sokeri), tyydyttynyt rasva ja ylipaino. Laihtumisen taas saa aikaiseksi energiavaje. Jos syö päivässä vaikkapa 50 g täysrasvaista juustoa a 25% rasvaa niin tuossa juustomäärässä on sitä peräti 12.5 g eli aika vähän ja 50 g juustoa päivässä on liki 20 kg vuodessa eli paljon.Jos juo päivässä sinistä maitoa 5 dl niin siinä on rasvaa 8 g. Näissä kahdessa yhteensä siis 20 g eli 180 kcal. Lisäksi maitorasva ei ole kokonaan tyydyttynyttä rasvaa. Monessa rasvattomassa tuotteessa on sitten sokeria (esimerkiksi maustetut jugurtit ja muut jälkiruokatuotteet).

Juuston suhteen kannattaa hommata juustohöylä (tai höyliä, erilaiset höylät sopivat erilaisille juustoille) ja juusto paloina niin saa vähemmällä juustomäärällä saman maun. Juusto siis vanhaa koska siinä on enemmän makua.

Ravitsemussuositustenkin mukaan ravinnon energiasta saa tulla 10% tyydyttyneestä rasvasta. Minulla tämänhetkinen energiansaanti on suunilleen 1800 kcal päivässä joten tuo 180 kcal tyydyttyneestä rasvasta on ok.

Liikuntakin parantaa kolesteroliarvoja eikä kevyttuotteita suositella. Pitäisi syödä kohtuudella paljon energiaa sisältävää ruokaa ja loput sitten luontaisesti vähän energiaa sisältävää ruokaa.

Leipä on aika pettävää kun laittaa päälle voita ja valmiiksi siivutettua juustoa. 60 g ruisleipää, 10 g voita ja 20 g täysrasvaista juustoa tuottaa yli 300 kcal. Valmiiksi viipaloitu juusto painaa yleensä 20 g per siivu ja 60 g leipää tulee yhdestä oululaisen jälkiuunileipäpalasta eli kahdesta "siivusta". Rasvasta 43% energiasta.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Kolesteroliarvoja huonontaa nopeat hiilihydraatit (ja sokeri), tyydyttynyt rasva ja ylipaino. Laihtumisen taas saa aikaiseksi energiavaje. Jos syö päivässä vaikkapa 50 g täysrasvaista juustoa a 25% rasvaa niin tuossa juustomäärässä on sitä peräti 12.5 g eli aika vähän ja 50 g juustoa päivässä on liki 20 kg vuodessa eli paljon.Jos juo päivässä sinistä maitoa 5 dl niin siinä on rasvaa 8 g. Näissä kahdessa yhteensä siis 20 g eli 180 kcal. Lisäksi maitorasva ei ole kokonaan tyydyttynyttä rasvaa. Monessa rasvattomassa tuotteessa on sitten sokeria (esimerkiksi maustetut jugurtit ja muut jälkiruokatuotteet).

Juuston suhteen kannattaa hommata juustohöylä (tai höyliä, erilaiset höylät sopivat erilaisille juustoille) ja juusto paloina niin saa vähemmällä juustomäärällä saman maun. Juusto siis vanhaa koska siinä on enemmän makua.

Ravitsemussuositustenkin mukaan ravinnon energiasta saa tulla 10% tyydyttyneestä rasvasta. Minulla tämänhetkinen energiansaanti on suunilleen 1800 kcal päivässä joten tuo 180 kcal tyydyttyneestä rasvasta on ok.

Liikuntakin parantaa kolesteroliarvoja eikä kevyttuotteita suositella. Pitäisi syödä kohtuudella paljon energiaa sisältävää ruokaa ja loput sitten luontaisesti vähän energiaa sisältävää ruokaa.

Leipä on aika pettävää kun laittaa päälle voita ja valmiiksi siivutettua juustoa. 60 g ruisleipää, 10 g voita ja 20 g täysrasvaista juustoa tuottaa yli 300 kcal. Valmiiksi viipaloitu juusto painaa yleensä 20 g per siivu ja 60 g leipää tulee yhdestä oululaisen jälkiuunileipäpalasta eli kahdesta "siivusta". Rasvasta 43% energiasta.

"Kolesteroliarvoja huonontaa nopeat hiilihydraatit (ja sokeri), tyydyttynyt rasva ja ylipaino. Laihtumisen taas saa aikaiseksi energiavaje. Jos syö päivässä..."

Sivun margariinimannekiin jälleen vauhdissa luuloineen.

• Anonyymi

Hei! Ap tässä! Anteeksi että vastauksessa kesti, mutta mitenkö siis tein tämän?

Noh ensinnäkin, pudotin painoa sellaiset 13kg, tosin jo 4kg pudotus vaikutti niin, että paastoverensokeri oli tuon 4.4.

Ja nyt tulee se osio mistä jotkut varmaan alkavat repiä perseitään. Osallistuin diabetesliiton verkkokurssille syö hyvää, sekä pakit diabetekselle.

Syön ihan lautasmallin mukaan, paljon vihanneksia, hedelmiä, marjoja, täysjyvää, broileria, kalaa ja n. kerran kahdessa viikossa punaista lihaa.

Ruokajuomina ovat maito, vissy, tai ihan vaan vesi. Toki viikonloppuisin käytän parjattua aspartaami limpparia ja herkuttelen vähän.

Uskon, että osasyynä hyvään menestykseen oli se, että arvoissani ollut heitto huomattiin ajoissa. Sen vuoksi onkin sääli, että verensokeri tarkastuksia tehdä myös nuorilla rutiinisti vaikkapa 3v välein. Onhan se huomattu, että diabetes 2 yleistyy nuorilla.

En ole kirjaan perehtynyt, mutta mielestäni Reijo Laatikaisen kirja voisi olla tutustumisen arvoinen.

• Laatikaisen kirja on oikein hyvä joskin sen voi tiivistää aika hyvin yhteen lauseeseenm eli 'laihduttamalla voi päästä eroon esidiabeteksestä'.

Jeps, verensokeri ja kolesteroli olisi syytä mitata silloin tällöin nuoriltakin.

• Anonyymi

Näköjään mulla pääsi kirjoitusvirhe, mutta tosiaan. Mun käsitykseni mukaan paras lopputulos on niillä, ketkä ovat sairastaneet vasta hetken aikaa, en tarkoita etteikö pidempään sairastunut hyötyisi elintapa rempasta.

Toivon mukaan kukaan pidempi aikainen d2 potilas ei nyt vaan ottanut itseensä. Se ei ollut tarkoitus.

• Asia riippuu haiman kunnosta. Pitkäänkin kakkostyypin diabetesta sairastanut kyllä hyötyy painon laskusta ja tärkeintä ei ole lääkkeettömyys vaan se, että ei sairastu kakkostyypin diabeteksen liitännäissairauksiin.

Hyvä esimerkki on isäni. Mennessään vanhustenhoitolaitokseen hän käytti 160 yksikköä insuliinia päivässä. Laihtui 30 kiloa ennen kuolemaansa ja insuliinia meni enää 16 yksikköä.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Asia riippuu haiman kunnosta. Pitkäänkin kakkostyypin diabetesta sairastanut kyllä hyötyy painon laskusta ja tärkeintä ei ole lääkkeettömyys vaan se, että ei sairastu kakkostyypin diabeteksen liitännäissairauksiin.

Hyvä esimerkki on isäni. Mennessään vanhustenhoitolaitokseen hän käytti 160 yksikköä insuliinia päivässä. Laihtui 30 kiloa ennen kuolemaansa ja insuliinia meni enää 16 yksikköä.

Tässä muuten mietin, että mitäköhän varten tästäkin on taas poistettu kommentteja.

Tosin, jos arvaan oikein on menty henkilökohtaisuuksiin tai/ ja. Alettu esittelemään karppausts ainoana oikeana metodina.

Mun mielestä ois tärkeitä ottaa huomioon, että munkin kohdalla ne liiton suositukset toimi ihan hyvin. Jokainen on yksilö. Tiedostan, että mulla on sukurasite d2: seen. Eikä voida taata, etten siihen sairastuisi ikinä. Mutta tällä hetkellä oon otteeni tyytyväinen.

• Anonyymi kirjoitti:

Tässä muuten mietin, että mitäköhän varten tästäkin on taas poistettu kommentteja.

Tosin, jos arvaan oikein on menty henkilökohtaisuuksiin tai/ ja. Alettu esittelemään karppausts ainoana oikeana metodina.

Mun mielestä ois tärkeitä ottaa huomioon, että munkin kohdalla ne liiton suositukset toimi ihan hyvin. Jokainen on yksilö. Tiedostan, että mulla on sukurasite d2: seen. Eikä voida taata, etten siihen sairastuisi ikinä. Mutta tällä hetkellä oon otteeni tyytyväinen.

Poistetut viestit ovat todennäköisesti olleet Vekun massapostauksia.

Juu, ne liiton suositukset perustuvat ihan tutkittuun tietoon. Sen mukaan karppaus ei auta muuta laihdutusta tehokkaammin kakkostyypin diabetekseen. Jos kiinnostaa niin lue Knuutin (professori, lääketieteen tohtori ja runsaasti julkaissut tiedemies) blogikirjoitus: https://blogit.ts.fi/terveys-tiede/vahahiilihydraattinen-vhh-ruokavalio-ja-diabetes/

Kakkostyypin diabeteksen merkittävin syy on insuliiniresistenssi. Sitä aiheuttaa lähinnä lihavuus koska kehon rasva sitoutuu solujen insuliinireseptoreihin.

Jos englanninkielinen teksti laihdutuksesta ja kakkostyypin diabeteksestä kiinnostaa niin kannattaa tutustua DiRECT-hankkeen sivuihin. Siinä kakkostyypin diabeetikoita laihdutettiin pussikuurilla ja ohjaamalla sen jälkeen suositusruokavaliolle erinomaisilla tuloksilla. Sivut löytyvät: https://www.directclinicaltrial.org.uk/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Mun mielestä ois tärkeitä ottaa huomioon, että munkin kohdalla ne liiton suositukset toimi ihan hyvin. Jokainen on yksilö."

Yksinkertaisen ja asiaa ymmärtämättömän puolustuspuhe

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Mun mielestä ois tärkeitä ottaa huomioon, että munkin kohdalla ne liiton suositukset toimi ihan hyvin. Jokainen on yksilö."

Yksinkertaisen ja asiaa ymmärtämättömän puolustuspuhe

Yksinkertaisen? Siis jollet aloituksesta huomannut, mun tilanteeni on aivan hyvä. Sekä pitkä verensokeri, että paasto ovat normaalitasoiset? Samoin kolesteroli on kunnossa.

Mun puolestani tyyli on vapaa, joten miksi pitää olla toisille töykeä?

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Poistetut viestit ovat todennäköisesti olleet Vekun massapostauksia.

Juu, ne liiton suositukset perustuvat ihan tutkittuun tietoon. Sen mukaan karppaus ei auta muuta laihdutusta tehokkaammin kakkostyypin diabetekseen. Jos kiinnostaa niin lue Knuutin (professori, lääketieteen tohtori ja runsaasti julkaissut tiedemies) blogikirjoitus: https://blogit.ts.fi/terveys-tiede/vahahiilihydraattinen-vhh-ruokavalio-ja-diabetes/

Kakkostyypin diabeteksen merkittävin syy on insuliiniresistenssi. Sitä aiheuttaa lähinnä lihavuus koska kehon rasva sitoutuu solujen insuliinireseptoreihin.

Jos englanninkielinen teksti laihdutuksesta ja kakkostyypin diabeteksestä kiinnostaa niin kannattaa tutustua DiRECT-hankkeen sivuihin. Siinä kakkostyypin diabeetikoita laihdutettiin pussikuurilla ja ohjaamalla sen jälkeen suositusruokavaliolle erinomaisilla tuloksilla. Sivut löytyvät: https://www.directclinicaltrial.org.uk/

Kiitos! Täytyypä tutustua aiheeseen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos! Täytyypä tutustua aiheeseen!

"Poistetut viestit ovat todennäköisesti olleet Vekun massapostauksia."

Niinpä. Sinähän saat valehdella täällä kaikessa rauhassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Poistetut viestit ovat todennäköisesti olleet Vekun massapostauksia."

Niinpä. Sinähän saat valehdella täällä kaikessa rauhassa.

En ole AP mutta millaiset viestit muka sitten menee poistoon sun mukaasi?

• Anonyymi kirjoitti:

Verkua ketuttaa kun postaukset hänen blogistaa poistetaan massapostauksina.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Verkua ketuttaa kun postaukset hänen blogistaa poistetaan massapostauksina.

Ois pitänyt arvata 😂 klassinen Keto-spämmi siis. Se selittää.

Mun mielestä se on kans ihan sama miten kukakin toimii kunhan on löytänyt itselleen sopivan ja toimivan.

• Anonyymi

Törkeyksien poistaminen. osoittaa vain että valvonta toimii. Tosin hitaasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sääntöjen vastaiset, mm.
        - massapostaukset,
        - muita kirjoittajia loukkaavat viestit
        - viestit otka eivät liity palstan aiheeseen
        - viestit joissa on pekkä linkki
        - viestit, jotka on kopioitu muilta sivustoilta
        - henkilötietoja sisältävät viestit

• Anonyymi kirjoitti:

Ois pitänyt arvata 😂 klassinen Keto-spämmi siis. Se selittää.

Mun mielestä se on kans ihan sama miten kukakin toimii kunhan on löytänyt itselleen sopivan ja toimivan.

Sama suhtautumistapa on levinnyt muuallekin diabetesjärjestöihin ja viranomaisiinkin. Eli diabeteksen suhteen ei ole yhtä muita parempaa dieettiä painontarkkailuun vaan jokaisen pitää etsiä itselleen sopiva. Ihmisiä ei kylläkään kehoteta syömään paljoa suolaa, puhdistettua viljaa, sokeria, punaista lihaa tai tyydyttynyttä rasvaa.

Ei vekusta kannata välittää, potkittu muualta pois niin spämmäilee täällä.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Sama suhtautumistapa on levinnyt muuallekin diabetesjärjestöihin ja viranomaisiinkin. Eli diabeteksen suhteen ei ole yhtä muita parempaa dieettiä painontarkkailuun vaan jokaisen pitää etsiä itselleen sopiva. Ihmisiä ei kylläkään kehoteta syömään paljoa suolaa, puhdistettua viljaa, sokeria, punaista lihaa tai tyydyttynyttä rasvaa.

Ei vekusta kannata välittää, potkittu muualta pois niin spämmäilee täällä.

"Ei vekusta kannata välittää, potkittu muualta pois niin spämmäilee täällä."
        Ei hätää sinähän olet yksinää nykyisittäin hölömölässä. Kukaan ei meukaa kovistarasvoista ja kolesterolista. Mitä tulee paksysuolen syöpää sen aiheuttaa korkeat verensokerit ei kuidun puute.

Ihan kiva ku ylläpidät höpölän lippua korkealla, mutta sammuta valot sitten kuhan siirryt sieltä häpeälään.

• Anonyymi kirjoitti:

"Ei vekusta kannata välittää, potkittu muualta pois niin spämmäilee täällä."
        Ei hätää sinähän olet yksinää nykyisittäin hölömölässä. Kukaan ei meukaa kovistarasvoista ja kolesterolista. Mitä tulee paksysuolen syöpää sen aiheuttaa korkeat verensokerit ei kuidun puute.

Ihan kiva ku ylläpidät höpölän lippua korkealla, mutta sammuta valot sitten kuhan siirryt sieltä häpeälään.

Ehkä täysjyvää, hedelmissä ja kasviksissa on jotain muuta kuin kuitua joka vähentää suolistosyöpiin sairastumista? https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/41392128/13593 bmj.i2716.full.pdf?sequence=1

Aivan kaikkialla virallinen taho ohjeistaa syömään vähemmän kuin 10E% tyydyttynyttä rasvaa. Samoin kolesterolisuositukset ovat aika lailla samat kaikkialla.

Ehkä myöskin statiinien teho sydänkohtauksien estämisessä perustuu johonkin muuhun kuin LDL-kolesterolin laskuun? Lue vaikka tämä: https://www.kaypahoito.fi/nak05879

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksinkertaisen? Siis jollet aloituksesta huomannut, mun tilanteeni on aivan hyvä. Sekä pitkä verensokeri, että paasto ovat normaalitasoiset? Samoin kolesteroli on kunnossa.

Mun puolestani tyyli on vapaa, joten miksi pitää olla toisille töykeä?

Jokainen tekee tyylillään. Jos on vähänkään syytä epäillä etteivät sokeri- ja kolestroliarvot ole kohdallaan pääasia on, että tekee jotain ja ensmmäiseksi vaikka sen, että menee lähimpään apteekkiin mittauttamaan arvonsa. Jos em. arvot eivät ole kohdallaan tulee tilata aika lääkäriin tai terveydenhoitajalle. Minulla todettiin 2 tyypin diabetes maaliskuussa v. 2021, heinäkuussa samana vuonna sokeri- ja kolesteroliarvot olivat jo kohdallaan. Selätin 2 tyypin diabeteksen 10 prosentin painon pudotuksella ja lopettamalla kymmeniä vuosia kestäneen tupakan polton. Tein pysyviä elämäntapamuutoksia eli en pistä enää koskaan suuhuni kovia rasvoja, syön kerrallaan pieniä aterioita ja paljon kuituja sekä kasviksia. Teen tunnin kävelylenkkejä väh. 5 kertaa viikossa. Tupakkaa en ole polttanut enää yhdeksään kuukauteen (lopetus tapahtui Champix lääkityksen avulla). Elämäntapamuutokseen ei tarvita suuria rahavaroja, apua saa julkisesta terveydenhuollosta ja omakohtaisen kokemuksen mukaan terveellinen ruoka tulee halvemmaksi kuin epäterveellinen ainakin jos osaa ja viitsii itse ruokansa valmistaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Jokainen tekee tyylillään. Jos on vähänkään syytä epäillä etteivät sokeri- ja kolestroliarvot ole kohdallaan pääasia on, että tekee jotain ja ensmmäiseksi vaikka sen, että menee lähimpään apteekkiin mittauttamaan arvonsa. Jos em. arvot eivät ole kohdallaan tulee tilata aika lääkäriin tai terveydenhoitajalle. Minulla todettiin 2 tyypin diabetes maaliskuussa v. 2021, heinäkuussa samana vuonna sokeri- ja kolesteroliarvot olivat jo kohdallaan. Selätin 2 tyypin diabeteksen 10 prosentin painon pudotuksella ja lopettamalla kymmeniä vuosia kestäneen tupakan polton. Tein pysyviä elämäntapamuutoksia eli en pistä enää koskaan suuhuni kovia rasvoja, syön kerrallaan pieniä aterioita ja paljon kuituja sekä kasviksia. Teen tunnin kävelylenkkejä väh. 5 kertaa viikossa. Tupakkaa en ole polttanut enää yhdeksään kuukauteen (lopetus tapahtui Champix lääkityksen avulla). Elämäntapamuutokseen ei tarvita suuria rahavaroja, apua saa julkisesta terveydenhuollosta ja omakohtaisen kokemuksen mukaan terveellinen ruoka tulee halvemmaksi kuin epäterveellinen ainakin jos osaa ja viitsii itse ruokansa valmistaa.

Jos tekee itse ruokansa ja ei ole aivan köyhä/huonotuloinen niin terveellinen ruoka ei ole kustannuskysymys vaan enemmänkin omasta viitseliäisyydestä kiinni. Valitettavasti on myös halpoja ja epäterveellisiä elintarvikkeita kuten esimerkiksi halpa grillimakkara, vehnäjauhot, puhdistettu riisi jne..

Ulkona syöville tilanne on aivan erilainen. Lounaspaikassa voi olla tarjolla terveellistä ruokaa mutta töiden jälkeen sitä ei välttämättä ole saatavilla.

• Anonyymi

Voiko tehdä ruokaan liittyvän kysymyksen. Voiko syödä esim brie tai camembert tyyppisiä juustoja joka päivä? Syön kauraleipää aamulla ja illalla 2 palaa juurikin tuolla juustolla. En ole lihonnut vaan laihtunut. Mutta vaikuttaako tuo haitallisesti sokeriin ja kolesteroliin? Jos joku osaisi sanoa. Olen aika pedantti nykyään sapuskan kanssa.
      Jos sopii vähä häiritä.

• Anonyymi

"Voiko tehdä ruokaan liittyvän kysymyksen. "

Tervetuloa emailiini tai googlaa terveenä ja kylläisenä.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3857
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1905
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1771
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1412
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      129
      1313
    6. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      38
      1298
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      98
      1274
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1156
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      111
      1014
    Aihe