Mikä on risteys?

Anonyymi

Tieliikennelain 2 § kerrotaan seuraavaa.

Tässä laissa tarkoitetaan: 13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;

Risteys voi siis olla useamman risteämän, liittymän tai haarautuman muodostama alue.

https://i.ibb.co/7KF0jTz/risteyskokonaisuus.jpg

Kevyenliikenteen väylät voivat olla tien osa. Tämä on pyöräilijänä syytä huomioida. Kun kevyenliikenteen väylä on osa tietä, niin kevyenliikenteen väylän risteävät osat ei muodosta omia "pikkuristeyksiä". Tällöin kun pyöräilee monen risteyksen osan läpi, niin kyse on edelleen samasta risteyksestä.

Tässä laissa tarkoitetaan: 11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

17

1465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, mitä halusit kirjoituksellasi sanoa meille?

      • Anonyymi

        Että poika on löytänyt netistä lakeja ja jopa risteyksen määritteen.
        On se varmasti kokemus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että poika on löytänyt netistä lakeja ja jopa risteyksen määritteen.
        On se varmasti kokemus?

        Onhan se kokemus, sillä risteystä ei aiemmassa laissa ollut millään tavalla määritelty. Nyt jokainen tietää mikä risteys on ja se on kaikille samanlainen. Ei voida väitellä aiheesta että minkälainen se risteys on tai mikä se on.


    • Anonyymi

      Risteyksellä tarkoitetaan samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet.

      Tiellä taas tarkoitetaan maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

      Kaupan, huoltamon, muun liikekeskuksen tai vastaavan alueen pihaliittymä on kuitenkin risteys, koska ne alueet ovat yleiselle liikenteelle tarkoitettuja alueita.

      Yksinkertaisesti tieksi laskettavien väylien risteävät kohdat ovat risteyksiä. Risteyksen sisällä taas risteyksen osat eivät muodosta omia pikkuristeyksiä, vaan ne ovat osa kyseistä risteystä.

    • Anonyymi

      Pyörätie / Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä / Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylän ja ajoradan risteävä kohta on myös risteys.

      Polkupyörä on ajoneuvo. Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta. Kun polkupyörä lähestyy tietä/ajorataa, niin myös pyöräilijä on velvollinen noudattamaan erityistä varovaisuutta.

      • Anonyymi

        Tottakai. Tämä lienee kaikille selvää. Samalla hyvä muistaa, että erityisen varovaisuuden vaatimus EI muuta tai lievennä väistämissääntöjä. Kärkikolmion takaa tuleva on aina väistämisvelvollinen kaikkea risteävää ajoneuvoliikennettä kohtaan, B7 lähestyvä on aina väistämisvelvollinen risteävää polkupyöräliikennettä kohtaan ja suojatietä lähestyvän on aina annettava esteetön kulku jalankulkijalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai. Tämä lienee kaikille selvää. Samalla hyvä muistaa, että erityisen varovaisuuden vaatimus EI muuta tai lievennä väistämissääntöjä. Kärkikolmion takaa tuleva on aina väistämisvelvollinen kaikkea risteävää ajoneuvoliikennettä kohtaan, B7 lähestyvä on aina väistämisvelvollinen risteävää polkupyöräliikennettä kohtaan ja suojatietä lähestyvän on aina annettava esteetön kulku jalankulkijalle.

        Ei muuta väistämissääntöjä, mutta nopeudella saattaa olla vaikutusta tuomion suhteen, mikäli sattuu kolahtamaan. Alla on esimerkki, jossa "erityistä varovaisuutta" lähestyessään risteystä on oikeudessa otettu väistämissäännön lisäksi huomioon.

        KKO:2021:70
        https://finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2021/20210070

        "A on tienkäyttäjänä omistamaansa henkilöautoa liikekeskuksen pysäköintipaikoille johtavalla tiellä kuljettaessaan huolimattomuudesta jättänyt noudattamatta olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä jättänyt risteystä lähestyessään noudattamatta erityistä varovaisuutta ajaen risteykseen liian kovalla tilannenopeudella. A:n kuljettaman auton keula on törmännyt B:n kuljettaman auton oikeaan kylkeen. A on rikkonut tieliikennelakia tavalla, joka on ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Menettelyllään A on syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen."


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Noiden väylien risteävät kohdat eivät ole omia risteyksiä, jos ne risteävät kohdat sijaitsevat ajoratojen kanssa samassa risteyksessä. Jos nuo listatut väylät taas kulkevat erillään ajoradasta ja ovat omia teitä, niin silloin niiden risteävät kohdat ovat myös omia risteyksiä.


      • Anonyymi

        Tottakai,ja suojatielle jalan aikovan varottava henkensä kaupalla näitä kännyköitä räplääviä.
        Muutenkaan niin väliä jos ihminen edessä,tai pysähtynyt auto viereisellä kaistalla.


      • Anonyymi

        Riippuu tilanteesta. Tuossa tarkoitetaan kenties vähän tällaista tilannetta, jossa kevyenliikenteen väylä ylittää ajoradan?

        https://maps.app.goo.gl/TtYHz64UFEzvWSmq9

        Jos kevyenliikenteen väylä on tien osa ja kyseessä on risteys ajoratojen risteävien osien yhteydessä, niin kevyenliikenteen väylän/väylien risteävät kohdat eivät risteysalueella muodosta omia "pikkuristeyksiä", vaan ovat mukana koko risteyskokonaisuudessa ajoradan risteävien osien kanssa, eli osana samaa isoa risteystä.

        https://i.postimg.cc/pTDYM9pG/risteys.jpg

        Tuossa yllä olevassa kuvassa näkyy risteys ylhäältä päin kuvattuna. Risteyksessä on sekä ajoradan, että kevyenliikenteen osia. Kyseessä on yksi ainoa risteys, jossa kevyen liikenteen väylien risteävät kohdat ovat mukana. Sama risteys näkyy alla olevassa Google Maps kuvassa katutasolta katsottuna.

        https://maps.app.goo.gl/TJVt39oNaAxfQCMX9

        Risteysalueeseen, eli sen alkamis- ja päättymiskohtaan vaikuttavat vahvasti kaikki liikenteenohjauslaitteet, kuten liikennemerkit ja liikennevalot.


    • Anonyymi

      Milloin siis kevli on risteyksessä tien osa? Jos pyöräilee pyörätienjatketta vihreillävaloilla tien yli, ja heti oikealta tien ylityksen jälkeen tulee pyöräilijä, niin kumpi siinä väistää? Itse oletan valoista tullut?

      Entä ennen pyörätienjatkeelle menoa sama? Oletan myös samoin?

      • Anonyymi

        Jos kevyenliikenteen väylä kulkee kaukana ajoradasta tai ihan erillään, niin silloin väylä on oma tie ja sen risteykset omia risteyksiä. Jos vieressä kulkeva kevyenliikenteen väylä on "tarpeeksi" lähellä ajorataa, niin se lasketaan osaksi samaa tiekokonaisuutta ajoradan kanssa, eli on osa tietä, eikä ole silloin erillinen oma tie.

        Muistan kuulleeni sellaisen muistisäännön, että jos pyörätie kulkee risteyksen liikennemerkkien ”sisäpuolella” risteykseen nähden, kuten tässä kuvan tapauksessa https://maps.app.goo.gl/s1LXWvWqfpy2fFs26 väylä kulkee liikenteenjakaja- sekä kolmio liikennemerkkien jälkeen, niin kyseinen kevyenliikenteen väylä on osa tietä, eikä oma erillinen tie ja on silloin osa samaa risteystä ajoradan kanssa.

        Jos tällaisessa tapauksessa mietitään asiaa jonkun väistämismerkin, kuten esim. "kolmion" näkökulmasta, niin jos kevyenliikenteen väylällä liikkuville on tulosuunnasta katsottuna määrätty kolmio, niin kyseinen kolmio velvoittaa pyöräilijää koko risteyksessä olon ajan. Kolmio on siis hänellä voimassa kyseisessä risteyksessä, kunnes pyöräilijä poistuu risteyksestä. Väistämismerkki pitää kuitenkin sijaita kevyenliikenteen väylän oikealla puolella, jotta se koskee sitä.

        Tilanteet, että kuka väistää kevyenliikenteen osalta milloinkin ketäkin, niin saattavat olla haasteellisia. Pitää vain ajaa tilanteissa tarpeeksi hiljaa ja varovasti. Jos miettii pääsääntöä, että oikealta tulevaa väistetään, niin ei varmasti mene kovin pahasti pieleen. Toki muut väistämissäännöt ja mahdolliset liikennemerkit vaikuttavat tilanteessa tietenkin myös.


      • Anonyymi

        Välillä tulkinta voi olla haasteellista, jos pyörätie kulkee vähänkään kauempana ajoratojen risteävien osien kohdasta. Tässä pohdintaa kääntyvän autoilijan väistämisvelvollisuudesta suhteessa suojatietä ylittäviin pyöräilijöihin.

        Seikkaan vaikuttaa se, kuuluuko kevyenliikenteen väylä siihen tiehen, jonka rinnalla se kulkee, eli on sen tien erillinen osa. Jos näin on, niin siltä tieltä kääntyvä väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle autoilija kääntyy. Tuohon kääntyvän väistämisvelvollisuuteen eivät pyöräilijällä olevat tiemerkinnät vaikuta.

        Kolmiolla tai muilla liikenneohjauslaitteella saattaa sitten olla vaikutusta siihen, voidaanko se rinnalla kulkeva kevyenliikenteen väylä katsoa olevan sen vierellä kulkevan tien erillinen osa vai ei. Pitää osata katsoa, kulkeeko kevyenliikenteen väylä risteyksen "sisällä", eli on osa sitä risteystä.

        Jos tässä esimerkkikuvassa ( https://maps.app.goo.gl/TPcReuEPJ6zd7TSo9 ) oikealla oleva kevyenliikenteen väylä katsotaan olevan vierellä kulkevan tien erillinen osa ja siten osa risteystä, eli kulkee risteysalueella, niin kuvasuunnasta kääntyvä väistää suojatien ylittäviä pyöräilijöitä.

        Sillä ei ole merkitystä, että suojatiehen suhteessa suoraan ajavilla autoilijoilla ei ole samaa väistämisvelvollisuutta. Kääntyvällä on kuitenkin se väistämisvelvollisuus.


    • Anonyymi

      Hankkikaa jo jokin oikea harrastus, ettei teidän tarvitse yrittää päteä Suolessa vänkäämällä jostain itsestään selvistä asioista ja sotkea siihen lakitekstiä jota ette osaa tulkita.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaista liikennesäännöt löytyvät.


    • Anonyymi

      Monet eivät tiedä, milloin vierellä kulkeva jalkakäytävä/pyörätien/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylä on osa vierellä kulkevaa tietä ja milloin se on täysin oma erillinen tie. Asia määritetään tieliikennelain toisessa pykälässä. Kannattaa katsoa kuvat.


      Tieliikennelaki 2 § Määritelmät - Tässä laissa tarkoitetaan:

      9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua

      ajoradasta rakenteellisesti erotettua
      https://maps.app.goo.gl/uAZdLwEBChAcezWZ9

      tai erillistä tien osaa
      https://maps.app.goo.gl/86qz8qyVwkYjkf9C9

      taikka erillistä tietä
      https://maps.app.goo.gl/4sPcMpmU3poTFkx18


      Vastaavanlainen määritelmä on olemassa tieliikennelaissa myös pyörätien osalta. Tässä laissa tarkoitetaan: 11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä.

      Yllä olevissa kuvissa on esimerkkinä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylä. Siinä on sekä pyörätie, että jalkakäytävä yhdistetty samalle väylälle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      252
      17397
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      180
      12358
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      69
      6147
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      21
      4965
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      69
      4965
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      31
      4074
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3635
    8. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      23
      3622
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      41
      3141
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3119
    Aihe