Nikon D3000

Anonyymi

Moi!

Sain vanhemmiltani ikivanhan Nikonin D3000 kameran. Olen siis kiinnostunut valokuvaamisesta, mutta opiskelijan budjeteilla ei osteta mitään uusia järkkäreitä. Nyt herääkin kysymys teille asiantuntijoille, millainen objektiivi sopii kyseiseen kameraan? Onko kameroissa ylipäätään joku ''standardi'', että kaikki objektiivit sopivat kaikkiin kameroihin? Vai miten se menee? Millaista objektiivia kannattaisi sitten lähteä metsästämään? Kannattaako objektia ostaessa ruveta säästelemään, vai ostaa samantien joku parempi? Vai pitääkö vaan säästää ja ostaa parempi kamera laakista? :)

Harmittaa kovasti se, että videota ei kyseisellä kameralla voi ottaa, mutta minkäs teet...

Kameran objektiivi on siis hyvät päivänsä nähnyt ja jos kuvia haluaa ottaa niin uusi on ostettava.

62

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse ostaisin 1-2 primeä kinovastaavuudeltaan väliltä 17-50 mm ja yhden 150 tai 300 milliin ulottuvan perus zoomin.

      Budjetista ja vaatimustasosta riippuen uusia tai käytettyjä.

      Makroja ja muita objekteja sitten tarpeen mukaan myöhemmin.

    • Anonyymi

      Kannattaa myös opetella RAW kuvaus niin saa paremmin irti kameran tuottamasta informaatiosta.

      • Anonyymi

        Raw kuvaus ei poikkea millään lailla tavallisesta jpeg kuvien ottamisesta.
        Kameran asetuksista vain valitaan formaatiksi raw. Ei siinä pitäisi olla mitään erityistä opettelemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raw kuvaus ei poikkea millään lailla tavallisesta jpeg kuvien ottamisesta.
        Kameran asetuksista vain valitaan formaatiksi raw. Ei siinä pitäisi olla mitään erityistä opettelemista.

        Kyllä poikkeaa roimasti ja vaatii opettelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä poikkeaa roimasti ja vaatii opettelua.

        Perustele typerä väitteesi.

        Raw ja jpeg kuvauksen ainoa ero on se, että raw kuvia voi muokata paremmin kuvankäsittelyssä, koska raw kuvissa kaikki alkuperäinen informaatio on tallella. Itse kuvauksessa ei ole mitään eroa jpeg kuvien ottamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele typerä väitteesi.

        Raw ja jpeg kuvauksen ainoa ero on se, että raw kuvia voi muokata paremmin kuvankäsittelyssä, koska raw kuvissa kaikki alkuperäinen informaatio on tallella. Itse kuvauksessa ei ole mitään eroa jpeg kuvien ottamiseen.

        RAW kuvaus vaatii paljon opettelua:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RAW kuvaus vaatii paljon opettelua:)

        Todella typerä ja täysin perustelematon aivopieru. Raw kuvauksessa kuvan ottaminen ei eroa jpeg kuvaamisesta millään lailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella typerä ja täysin perustelematon aivopieru. Raw kuvauksessa kuvan ottaminen ei eroa jpeg kuvaamisesta millään lailla.

        Sinun viestisi on todella typeriä:D RAW kuvaus eroaa merkittävästi JPEG kuvaamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun viestisi on todella typeriä:D RAW kuvaus eroaa merkittävästi JPEG kuvaamisesta.

        Millä tavoin muka ?

        Ainoa ero on se, että raw kuvan jälkimuokkaus mahdollisuudet ovat monipuolisemmat.

        Jokainen kameran omistaja tietää tämän asian, mutta sinulla ei selvästikään ole minkäänlaista kameraa ja siksipä et mitään tiedä etkä osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavoin muka ?

        Ainoa ero on se, että raw kuvan jälkimuokkaus mahdollisuudet ovat monipuolisemmat.

        Jokainen kameran omistaja tietää tämän asian, mutta sinulla ei selvästikään ole minkäänlaista kameraa ja siksipä et mitään tiedä etkä osaa.

        RAW kuvaus vaatii paljon opettelua:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustele typerä väitteesi.

        Raw ja jpeg kuvauksen ainoa ero on se, että raw kuvia voi muokata paremmin kuvankäsittelyssä, koska raw kuvissa kaikki alkuperäinen informaatio on tallella. Itse kuvauksessa ei ole mitään eroa jpeg kuvien ottamiseen.

        Toinen ero on siinä että RAW kuvat vaativat isommat muisikortit ja massamuistit samalla kuvamäärällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen ero on siinä että RAW kuvat vaativat isommat muisikortit ja massamuistit samalla kuvamäärällä.

        Ja paljon käsittelyä koska ne eivät ole oikeastaan edes kuvia eli niitä ei sellaisenaan voi lähettää mihinkään. Eli kyllä kuvaus vaatii opettelua kuvankäsittelyn suunnalla sekä kuvaustilanteessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja paljon käsittelyä koska ne eivät ole oikeastaan edes kuvia eli niitä ei sellaisenaan voi lähettää mihinkään. Eli kyllä kuvaus vaatii opettelua kuvankäsittelyn suunnalla sekä kuvaustilanteessakin.

        "Eli kyllä kuvaus vaatii opettelua kuvankäsittelyn suunnalla sekä kuvaustilanteessakin."

        KUULEHAN NYT DORKA: Raw kuvia otettaessa itse kuvaustilanne on aivan samanlainen kuin jpeg kuvia otettaessa.

        Raw ja jpeg ovat kuvaformaatteja, eikä kuvaustilanteessa ole mitään väliä mihin formaattiin kuvia otetaan.

        Sinä tietämätön keskenkasvuinen märkäkorva sekoitat varmasti kameran manuaali (M) ja automaatti (A, Auto) asetukset raw ja jpeg formaatteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja paljon käsittelyä koska ne eivät ole oikeastaan edes kuvia eli niitä ei sellaisenaan voi lähettää mihinkään. Eli kyllä kuvaus vaatii opettelua kuvankäsittelyn suunnalla sekä kuvaustilanteessakin.

        Ja tuollainen typerys täällä esiintyy muka asiantuntijana.
        Raw formaatissa otettu kuva on kuva siinä kuin jpeg kuvakin.

        Raw kuvan voi myös avata tietokoneella, mutta se vaatii ohjelman joka ymmärtää raw koodia. Raw kuvan voi myös tulostaa sellaisenaan, eikä sitä välttämättä tarvitse muokata ellei itse halua. Sähköpostiin ja some käyttöön raw kuvat eivät sovellu suuren kokonsa vuoksi.

        Raw kuvassa kaikki alkuperäinen informaatio on tallella, jpeg on pakattu tiedosto, eikä jpeg kuvaa koskaan voi muokata yhtä täydellisesti kuin raw kuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli kyllä kuvaus vaatii opettelua kuvankäsittelyn suunnalla sekä kuvaustilanteessakin."

        KUULEHAN NYT DORKA: Raw kuvia otettaessa itse kuvaustilanne on aivan samanlainen kuin jpeg kuvia otettaessa.

        Raw ja jpeg ovat kuvaformaatteja, eikä kuvaustilanteessa ole mitään väliä mihin formaattiin kuvia otetaan.

        Sinä tietämätön keskenkasvuinen märkäkorva sekoitat varmasti kameran manuaali (M) ja automaatti (A, Auto) asetukset raw ja jpeg formaatteihin.

        Ei ole samanlainen:D Et näytä yhtään tietävän asiasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuollainen typerys täällä esiintyy muka asiantuntijana.
        Raw formaatissa otettu kuva on kuva siinä kuin jpeg kuvakin.

        Raw kuvan voi myös avata tietokoneella, mutta se vaatii ohjelman joka ymmärtää raw koodia. Raw kuvan voi myös tulostaa sellaisenaan, eikä sitä välttämättä tarvitse muokata ellei itse halua. Sähköpostiin ja some käyttöön raw kuvat eivät sovellu suuren kokonsa vuoksi.

        Raw kuvassa kaikki alkuperäinen informaatio on tallella, jpeg on pakattu tiedosto, eikä jpeg kuvaa koskaan voi muokata yhtä täydellisesti kuin raw kuvaa.

        Ei ole kuva RAW formaatti:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole samanlainen:D Et näytä yhtään tietävän asiasta

        Kerropa sitten älykääpiö, millä tavalla itse kuvaustilanne eroaa raw ja jpeg formaattien kuvia otettaessa?

        Periaatteessa en koskaan väittele kaltaistesi idioottien kanssa, mutta siitä huolimatta haluan että vastaat kysymykseeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa sitten älykääpiö, millä tavalla itse kuvaustilanne eroaa raw ja jpeg formaattien kuvia otettaessa?

        Periaatteessa en koskaan väittele kaltaistesi idioottien kanssa, mutta siitä huolimatta haluan että vastaat kysymykseeni.

        Ei ole kuva RAW formaatti:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kuva RAW formaatti:D

        Sinulla on vikaa korviesi välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on vikaa korviesi välissä.

        Taitaa sinulla olla:) Raaka peruna ei ole syömäkelpoinen peruna:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa sinulla olla:) Raaka peruna ei ole syömäkelpoinen peruna:)

        Sinun typerät kommenttisi ovat tyypillisiä mistään mitään ymmärtämättömälle kännykkä lelukamera kuvailijalle.

        Sehän on selvää, että kännykkäkuvaaja ei tiedä raw formaatista yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun typerät kommenttisi ovat tyypillisiä mistään mitään ymmärtämättömälle kännykkä lelukamera kuvailijalle.

        Sehän on selvää, että kännykkäkuvaaja ei tiedä raw formaatista yhtään mitään.

        Raaka peruna ei ole syömäkelpoinen peruna:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raaka peruna ei ole syömäkelpoinen peruna:)

        Sinä lapsellinen idiootti et ole koskaan raw kuvaa ottanut etkä nähnytkään.
        Minä olen ja minä TIEDÄN, että raw kuva on käyttökelpoinen, ja sen voi esimerkiksi tulostaa kunhan koneella joka ymmärtää raw formaatin koodia.

        Sinulla ääliöllä ei ole edes minkäänlaista kameraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä lapsellinen idiootti et ole koskaan raw kuvaa ottanut etkä nähnytkään.
        Minä olen ja minä TIEDÄN, että raw kuva on käyttökelpoinen, ja sen voi esimerkiksi tulostaa kunhan koneella joka ymmärtää raw formaatin koodia.

        Sinulla ääliöllä ei ole edes minkäänlaista kameraa.

        Raaka peruna ei ole syömäkelpoinen peruna:)


      • Anonyymi

        Taitaa sinulla olla:) Raaka peruna ei ole syömäkelpoinen peruna ennenkuin sen kypsentää. Eli RAW ei ole kuva ennenkuin siitä digitaalisesti kehittää sellaisen:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RAW kuvaus vaatii paljon opettelua:)

        Eikö perustelu RAW:n käyttöön enää olekaan, että se kun vaan ampuu? Ei tarvi ymmärtää mitään oikeasta valotuksesta, valkotasapainosta yms. koska kaiken voi korjata jälkikäteen!

        Parempi vertaus on dia vs nega. JPEG ei siedä paljoa muokkaamista, joten pitää säädellä kaikki kuntoon kuvan ottamishetkellä. Tämä vertautuu diaan. Esim. valkotasapaino pitää säätää kuntoon jo kuvaa otettaessa. Wanhaan hywään aikaan valitsemalla oikeanlainen filmi tai käyttämällä suotimia. Nykyään vähän helpompaa. Luonnollisesti myös valotus pitää laittaa kohdilleen. Siitä valotusvarasta on turha enää nillittää, nykykamerat osaavat jo tehdä dynamiikan laajennusta (niin ettei mene varjot tukkoon tai pala sisällä kuvattessa ikkunat puhki) itsenäisestikin.

        RAW on sitten nega. Sillä ei suoraan tee mitään, vaan vaatii aina jälkikäsittelyä. Melkoisen raskasta, jos kuvia kertyy jollain reissulla paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö perustelu RAW:n käyttöön enää olekaan, että se kun vaan ampuu? Ei tarvi ymmärtää mitään oikeasta valotuksesta, valkotasapainosta yms. koska kaiken voi korjata jälkikäteen!

        Parempi vertaus on dia vs nega. JPEG ei siedä paljoa muokkaamista, joten pitää säädellä kaikki kuntoon kuvan ottamishetkellä. Tämä vertautuu diaan. Esim. valkotasapaino pitää säätää kuntoon jo kuvaa otettaessa. Wanhaan hywään aikaan valitsemalla oikeanlainen filmi tai käyttämällä suotimia. Nykyään vähän helpompaa. Luonnollisesti myös valotus pitää laittaa kohdilleen. Siitä valotusvarasta on turha enää nillittää, nykykamerat osaavat jo tehdä dynamiikan laajennusta (niin ettei mene varjot tukkoon tai pala sisällä kuvattessa ikkunat puhki) itsenäisestikin.

        RAW on sitten nega. Sillä ei suoraan tee mitään, vaan vaatii aina jälkikäsittelyä. Melkoisen raskasta, jos kuvia kertyy jollain reissulla paljon.

        Jpeg on sellainen johon ei näitä tarvitse ymmärtää kun kamera tekee sen puolestasi ja kuvaa ei suuremmin voi jälkikäteen muokata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jpeg on sellainen johon ei näitä tarvitse ymmärtää kun kamera tekee sen puolestasi ja kuvaa ei suuremmin voi jälkikäteen muokata.

        Olet aivan yhtä tietämätön kuin 19:40 kirjoittanut tollo. Raw ja jpeg ovat formaatteja, eivät yhtään sen enempää.

        Kameran manuaalitilassa kuvatessa säädetään itse valotusaika ja aukko, kaikki muut arvot voi halutessaan antaa kameran automatiikan kontolle tai nekin voi säätää itse.

        Kameran auto tilassa automatiikka säätää aina valotusajan ja aukon. Kuvaaja voi itse säätää esim herkkyyden ja joitakin muitakin asioita, mutta tärkeimpiä eli ensiksi mainitsemiani
        asioita ei.

        Kameran manuaalitilassa voi ottaa sekä jpeg että raw kuvia ja samoin myös kameran auto tilassa. Yksinkertaistaen jotta tekin ymmärrätte, kameran kuvaustila ei vaikuta siihen kuvataanko jpeg vai raw formaattiin.

        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö perustelu RAW:n käyttöön enää olekaan, että se kun vaan ampuu? Ei tarvi ymmärtää mitään oikeasta valotuksesta, valkotasapainosta yms. koska kaiken voi korjata jälkikäteen!

        Parempi vertaus on dia vs nega. JPEG ei siedä paljoa muokkaamista, joten pitää säädellä kaikki kuntoon kuvan ottamishetkellä. Tämä vertautuu diaan. Esim. valkotasapaino pitää säätää kuntoon jo kuvaa otettaessa. Wanhaan hywään aikaan valitsemalla oikeanlainen filmi tai käyttämällä suotimia. Nykyään vähän helpompaa. Luonnollisesti myös valotus pitää laittaa kohdilleen. Siitä valotusvarasta on turha enää nillittää, nykykamerat osaavat jo tehdä dynamiikan laajennusta (niin ettei mene varjot tukkoon tai pala sisällä kuvattessa ikkunat puhki) itsenäisestikin.

        RAW on sitten nega. Sillä ei suoraan tee mitään, vaan vaatii aina jälkikäsittelyä. Melkoisen raskasta, jos kuvia kertyy jollain reissulla paljon.

        "RAW on sitten nega. Sillä ei suoraan tee mitään, vaan vaatii aina jälkikäsittelyä. Melkoisen raskasta, jos kuvia kertyy jollain reissulla paljon."


        Kaiken maailman tietämättömät typerykset tänne kirjoittelevatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aivan yhtä tietämätön kuin 19:40 kirjoittanut tollo. Raw ja jpeg ovat formaatteja, eivät yhtään sen enempää.

        Kameran manuaalitilassa kuvatessa säädetään itse valotusaika ja aukko, kaikki muut arvot voi halutessaan antaa kameran automatiikan kontolle tai nekin voi säätää itse.

        Kameran auto tilassa automatiikka säätää aina valotusajan ja aukon. Kuvaaja voi itse säätää esim herkkyyden ja joitakin muitakin asioita, mutta tärkeimpiä eli ensiksi mainitsemiani
        asioita ei.

        Kameran manuaalitilassa voi ottaa sekä jpeg että raw kuvia ja samoin myös kameran auto tilassa. Yksinkertaistaen jotta tekin ymmärrätte, kameran kuvaustila ei vaikuta siihen kuvataanko jpeg vai raw formaattiin.

        .

        Olen täysin tietäväinen tosinkuin sinä:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen täysin tietäväinen tosinkuin sinä:)

        "tosinkuin"

        Tuo kertoikin sinusta kaiken oleellisen. Olet niin tyhmä ja yksinkertainen, että et hallitse edes kielioppisääntöjä.

        Oikea kirjoitusmuoto olisi ollut toisin kuin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tosinkuin"

        Tuo kertoikin sinusta kaiken oleellisen. Olet niin tyhmä ja yksinkertainen, että et hallitse edes kielioppisääntöjä.

        Oikea kirjoitusmuoto olisi ollut toisin kuin.

        Kuin myös:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuin myös:D

        Olet todella lapsellisen typerä ja osaamaton jopa keskenkasvuiseksi räkänokka märkäkorvaksi.

        Onkin paras että kirjoitat vain tuollaisia kahden sanan kommentteja, koska kykysi eivät riitä muuhun.


      • Anonyymi

        Näemmä alakoululaiset ovat päässeet tänään jo koulusta.
        Joko mami on tehnyt sinulle välipalaa?


      • Anonyymi

        Täällä on näemmä taas kerran joku mielenterveystoimiston asiakas provoilemassa.


    • Anonyymi

      Tietysti parempi, jota voi käyttää mahdollisen seuraavankin rungon kanssa.
      Millainen objektiivin tulee olla riippuu kuvauskohteistasi. Asiaan ei suoraan voi vastata.
      Sinulla on valittavissa yli sata objektiivivaihtoehtoa.
      Halvat zoomit on huonoja, mutta nekin riittää fullHD (1920*1080 pikseliä) kokoon hyvin.
      Pistä hakuun käytettyjä objektiiveja, tai kameraliikkeitä.

      • Anonyymi

        Etkö sinä ymmärrä edes perusasioita?

        Aloittaja nimenomaan mainitsi, ettei hänen kamerallaan voi kuvata videota.
        Jokaisen pitäisi silloin ymmärtää edes sen verran, että ei kannata puhua mitään videokuvauksen Full Hd resoluutiosta.

        Lisäksi jokainen edes hiukan kameroista ja objektiiveista tietävä ymmärtää varmastikin sen, että zoom objektiivit eivät ole parhaita vaihtoehtoja videokuvaukseen.


    • Anonyymi

      Klo 20:44 ja 11:39 kirjoitetut kommentit osoittavat selvästi sen, kuinka tietämätöntä ja osaamatonta porukkaa täällä on neuvomassa.

      • Anonyymi

        20:44 viesti osoittaa selvää viisautta:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20:44 viesti osoittaa selvää viisautta:)

        Lienet joku niistä täällä provoilevista keskenkasvuisista märkäkorvista.
        Millään muulla noin typerää kommenttia ei voi selittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienet joku niistä täällä provoilevista keskenkasvuisista märkäkorvista.
        Millään muulla noin typerää kommenttia ei voi selittää.

        Lienet itse joku joka ei ymmärrä yhtään mitään kameroista:D


    • Anonyymi

      Jos olet liikkeellä pienellä budjetilla, katsele sopivis vaihtoehtoja esimerkiksi Tori.fi tai Huuto.net sivustoilta. Samanlaisia runkoja perusobjektiiveineen on tarjolla satasesta lähtien. Objeltiivejäkin löytyy huokealla.
      Ps. Varo kuitenkin netin huijareita.

      • Anonyymi

        Persaukisten vehkeitä sellaiset satasen rungot ja objektiivit ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persaukisten vehkeitä sellaiset satasen rungot ja objektiivit ovat.

        On viisautta, että persaukinen tunnustaa tilanteensa ja elää sen mukaan. Velkaa ei kameraan kannata ottaa, jollei leipä ole siitä kiinni.


    • Anonyymi

      Tuohon kameraan käy parhaiten Nikonin AF-S objektiivit. Älä osta AF-P, ei toimi ollenkaan. Voi joko ostaa 18-55 mm kitti objektiivin, mielellään kuvanvakaimella (VR) tai vaikka 35 mm f/1.8:n. Tämä on ns. normaali. Hyvä yleiskuvaukseen etenkin ulkona. Sisällä voi olla hieman kapea kuvakulma. Jälkimmäistä saa Superkuvasta 159 € ja Rajalasta 129 € käytettynä. Tuo kittizoom on 119 € Superkuvasta.

      • Anonyymi

        AF-P nimenomaan toimii erinomaisesti..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AF-P nimenomaan toimii erinomaisesti..

        Nikonilla on valitettavasti tuohon F bajonettiin useita eri objektiivityyppejä, kannattaa olla tarkkana jos ostaa käytettynä:

        https://www.nikonusa.com/images/learn-explore/photography-techniques/2011/which-nikkor-is-right-for-you/media/nikkor-lens-compatibility-chart.pdf

        Tuosta taulukosta voi olla apua.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla AF-P oli käytössä vuosia ja hyvin pelasi. Nykyään käytän toisenlaisia kun kamera vaihtui parempaan.

        AF-P objektiivit vaatii D3300 tai uudemman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AF-P objektiivit vaatii D3300 tai uudemman.

        Ei vaadi.


    • Anonyymi

      Jos tuo on sinulla vain digikameran opettelukäytössä, käytettyä 18-55 mm zoomia kummempaa tuohon tuskin kannattaa hankkiakaan. Eikä mitään muita lisätilpehöörejä.

      Aikansa harjoittelee, tulee tutuksi kameran kanssa.

      Ja huomaa myös siinä kiinnostaako digikuvaus ollenkaan.

      Modernimmat digikamerat on sen verran parempia, että noin vanha ei varmaankaan tule tyydyttämään, jos into ja kiinnostus jatkuu.

      • Anonyymi

        Valokuvauksen opetteluun D3000 on ihan ok runko. Nuo kittizoomit, joiden tehdashinta on ominaisuuksista riippuen $ 5-20 eivät sen sijaa kelpaa oikein mihinkään.


    • Anonyymi

      Raha ja kuvauskohteet sen ratkaisevat, mitkä ovat sopivimmat objektiivivalinnat. Kerro hiukan enemmän, mitä aiot kuvata, niin saat parempia vastauksia.

      Hyvä nyrkkisääntö on, että 35 ja 85 mm kinovastaavuus on hyvä yleissetti, eli APS-C rungossa noin 23 50 mm. Kaks’kolmonen voi olla käsitarkenteinenkin, mutta viisikymppinen ehkä mielummin automaatti. Käyttökelpoiset zoomit ovat kalliita ja painavia, joten unohda ne ja muista tuo yllä mainittu yhteensopivuus.

      • Anonyymi

        Nuo on yhteensä lähes tonnin paukku. Unohdat täysin aloittajan lähtökohdan ja haaveilet omiasi. Kittizoom on paras alkuun. Jos haluaa primen niin Nikonilla se on 35 mm f/1.8.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo on yhteensä lähes tonnin paukku. Unohdat täysin aloittajan lähtökohdan ja haaveilet omiasi. Kittizoom on paras alkuun. Jos haluaa primen niin Nikonilla se on 35 mm f/1.8.

        Noilla yli 20 linsseillä ei tee käytännössä perusmaisemakuvaamisessa mitään. Myin itse sellaisen pois kun rajoittaa niin paljon kuvaamista. Paljon parempi on suoraan 18mm taikka 18-> zoom joka soveltuu moneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noilla yli 20 linsseillä ei tee käytännössä perusmaisemakuvaamisessa mitään. Myin itse sellaisen pois kun rajoittaa niin paljon kuvaamista. Paljon parempi on suoraan 18mm taikka 18-> zoom joka soveltuu moneen.

        18 mm x1,5x croppikerroin = 27 mm. Ei tämäkään kovin laajakulmainen. 18...xxx zoomia tulee taatusti hakattua rajoittimeen. 16 mm (24 kinovastaava) on jo hitusen parempi.

        35 mm on taas tätä perinteistä 50 millisen perään haikailua. Ultralyhyt tele, vaikka tätä normaaliobjektiiviksi väitetäänkin. Oikesti normaali on kinokoossa 28-43 riippuen määritelmästä (43 mm = filmiruudun lävistäjä jne.) eli croppirungossa 18-28 mm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18 mm x1,5x croppikerroin = 27 mm. Ei tämäkään kovin laajakulmainen. 18...xxx zoomia tulee taatusti hakattua rajoittimeen. 16 mm (24 kinovastaava) on jo hitusen parempi.

        35 mm on taas tätä perinteistä 50 millisen perään haikailua. Ultralyhyt tele, vaikka tätä normaaliobjektiiviksi väitetäänkin. Oikesti normaali on kinokoossa 28-43 riippuen määritelmästä (43 mm = filmiruudun lävistäjä jne.) eli croppirungossa 18-28 mm.

        Mulla on Sigman 20mm f/1.4 Art cropissa kiinni. Tällä saa jo hyvin otettua maisemakuvia kun kuvaan mahtuu kerralla suurempi alue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Sigman 20mm f/1.4 Art cropissa kiinni. Tällä saa jo hyvin otettua maisemakuvia kun kuvaan mahtuu kerralla suurempi alue.

        Voi teitä typeryksiä. Minulla on lyhyemmän pään objektiiveista 15, 33 ja 50 millinen.

        15 millinen on ultralaajakulma, 33 millinen on laajakulma ja 50 millinen on normaaliobjektiivi, koska sen kuvakulma vastaa suunnilleen ihmisen näkökenttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi teitä typeryksiä. Minulla on lyhyemmän pään objektiiveista 15, 33 ja 50 millinen.

        15 millinen on ultralaajakulma, 33 millinen on laajakulma ja 50 millinen on normaaliobjektiivi, koska sen kuvakulma vastaa suunnilleen ihmisen näkökenttää.

        Ja höpöhöpö:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpöhöpö:D

        Tuo mielenterveystoimiston asiakas on löytänyt tämän palstan.

        Ei se kuitenkaan omista kameraa, eikä muutenkaan ymmärrä valokuvauksesta yhtään mitään.


      • Anonyymi

        Onko mielenterveystoimistossa kivoja tätejä asiakaspalvelijoina?

        Lääkitystäsi siellä ei kuitenkaan ole saatu kuntoon ja tilanteesi vaikuttaa niin pahalta, että tuskinpa sitä lääkitystä saadaan kuntoon missään.


      • Anonyymi

        Hullu mikä hullu.
        Noh, kaipa tuollaisillakin on elämisen oikeus.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe